Statsbudgeten 2014
77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas ett tillägg på 16 500 000 euro.
Motiveringen till momentet kompletteras så att Trafikverket får fullmakt att ingå avtal
1) i anslutning till projektet för rv Taavetti—Villmanstrand så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 76,0 miljoner euro
2) i anslutning till projektet för Västmetron så att projektet får medföra staten utgifter till ett belopp av högst 19,9 miljoner euro inklusive de tidigare ingångna avtalen
3) i anslutning till projektet för Ringbanan så att projektet får medföra staten utgifter till ett belopp av högst 489,0 miljoner euro inklusive de tidigare ingångna avtalen
4) för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar på det sättet att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen (maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår):
Trafikledsprojekt från tidigare budgetår
Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten (euro) | |
---|---|
Vägprojekt | |
Lv 100 Skogsbackavägen, Helsingfors | 100 000 000 |
Rv 4 vid Kemi inklusive broar | 74 000 000 |
Rv 5 Lusi—S:t Michel | 42 000 000 |
Rv 2 Högfors—Humppila | 10 000 000 |
Banprojekt | |
Ilmala bangård | 115 000 000 |
Förbättrande av servicenivån i Mellersta Böle | 50 000 000 |
Rovaniemi—Kemijärvi, elektrifiering | 24 000 000 |
Gemensamma trafikledsprojekt | |
Rv 14 Nyslotts centrum, 1 fasen | 20 000 000 |
Rv 14 Nyslotts centrum, 2 fasen | 80 000 000 |
Sammanlagt | 515 000 000 |
Förklaring:Av behovet av tilläggsanslag föranleds 15 300 000 euro av ett anslag motsvarande TEN-stödet från EU som intäktsförts under moment 12.31.10 som anvisas för utbyggnad av trafikledsnätet. Avsikten är att av tilläggsanslaget använda 15 000 000 euro till betalning av utgifter för justering av fullmakten för projektet Ringbanan och 300 000 euro för planering av nya utvecklingsprojekt. Som tillägg har också beaktats 1 500 000 euro för utgifter som 2014 föranleds av att projektet för rv 6 Taavetti—Villmanstrand inleds. Vid anslagsändringen har dessutom såsom avdrag beaktats 300 000 euro som överföring under moment 31.30.63 till de anslag som anvisats för planering av nya utvecklingsprojekt.
Som motivering till det nya projektet föreslås följande:
Rv 6 Taavetti—Villmanstrand -projektet har som mål att förbättra trafiksäkerheten och smidigheten i trafiken. Samtidigt minskas trafikolägenheterna i Jurvala tätort och riskerna för förorening av grundvattnet på Salpausselkä-åsen. När riksvägsavsnittet förbättrats är hela avsnittet Taavetti—Imatra en högklassig riksväg med två körbanor. Vägavsnittet förbättras vid Jurvala genom en ny vägsträckning och till övriga delar som en väg med nuvarande sträckning försedd med 2+2 körfält med planskilda anslutningar på ett avsnitt av ca 30 km. Projektet är planerat att genomföras med hjälp av en ny samarbetsmodell. I modellen konkurrensutsätts först vägbyggnadsplanerare och sedan med hjälp av icke slutförda planer entreprenörer så att kostnadseffektiva lösningar kan tas fram. Avtalet ingås som innovativ partnerskapsöverenskommelse. Fullmakten att ingå avtal för projektet är 76,0 miljoner euro (MAKU-index 150, 2005=100). Förhållandet kostnad-nytta för projektet är 2,3. Behovet av anslag är för projektet 1 500 000 euro år 2014.
Ökningen av fullmakten för projektet Anslutningsförbindelser för Västmetron med 5,4 miljoner euro föranleds av att finansieringsandelen för Esbo stad höjts. Den statliga finansieringsandelen på 13,1 miljoner euro förändras inte. Esbo stad utvidgar projekthelheten att omfatta Gräsadalens rondell med väg- och gatuarrangemang (södra ändan av Ring II), som staden betalar och finansierar i sin helhet. Behovet av tilläggsanlag som föranleds av justeringen av fullmakten är 3,4 miljoner euro år 2015 och 2,0 miljoner euro år 2016. Esbo stads finansieringsandel intäktsförs under moment 12.31.10.
Ökningen av fullmakten för projektet Ringbanan med 15,0 miljoner euro föranleds huvudsakligen av att de genomförda arbetsvolymer för tunnelstationer och stationsreserveringar och entreprenaderna för inredning av tunnlarna som binder beställaren har ökat ansenligt utöver det förutspådda. Den statliga andelen av arbetena är 7 miljoner euro. För informationssystem och annan teknik som anknyter till tunnelsäkerheten, bl.a. för manövrering av brand- och rökdörrar, behövs tilläggsfinansiering på 2 miljoner euro. Dessutom medför genomförandet av stationsbyggnaden i Dickursby en kostnad som är 6 miljoner euro mer än beräknat. Behovet av tilläggsanslag som föranleds av ökningen av fullmakten täcks med ett anslag anvisat för utveckling av trafikledsnätet motsvarande det TEN-stöd EU beviljat.
Projektet för elektrifiering av avsnittet Rovaniemi—Kemijärvi har beslutats i budgeten för 2011. Projektets omfattning justeras så att den även innefattar elektrifiering av banan och terminalspåren som leder till råvirkesterminalen i Kemijärvi.
Fullmakterna att ingå avtal för projekten i beslutsdelen har inte förnyats i den egentliga budgeten för 2014 och de förnyas i denna tilläggsbudgetproposition.
2014 I tilläggsb. | 16 500 000 |
2014 budget | 393 641 000 |
2013 bokslut | 369 303 000 |
2012 bokslut | 454 525 000 |