Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2014

10. TrafiknätetPDF-versio

20. Bastrafikledshållning (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett tillägg på 25 954 000 euro.

Momentets motivering kompletteras så att anslaget får användas för ersättningar motsvarande de farleds- och lästavgifter som åren 2010—2014 tagits ut av de svenska isbrytare som samarbetar med Finland. Ersättningarna betalas ut till de rederier som betalat avgifterna.

Fullmakt

Momentets motivering kompletteras dessutom så att Trafikverket bemyndigas att ingå avtal i enlighet med den fullmakt för planering och byggande av en ny vägförbindelse till Suhanko gruva som beviljades i den första tilläggsbudgeten för 2013 till den del fullmakten inte har använts.

Förklaring:Av behovet av tilläggsanslag föranleds 20 000 000 euro av investeringar av engångsnatur för tryggande av sysselsättningen och tillväxten för de mest kritiska behoven av trafikinfrastruktur och vissa akuta strukturomvandlingsprojekt, 534 000 euro i ersättningar motsvarande de farleds- och lästavgifter som Tullen tagit ut av svenska isbrytare för betalning till svenska rederier och ett anslag på 5 420 000 euro motsvarande EU:s TEN-stöd som intäktsförts under moment 12.31.10 Trafikverkets inkomster, av vilket stöd 2 920 000 euro avses att bli använt för anskaffning av vägbeläggning som saknas för vägprojekt som finansierats under utvecklingsmomenten och redan tagits i bruk för trafik och 2 500 000 euro för förnyande av bron vid lv 100 Skogsbackavägen över kustbanan.

Investeringar av engångsnatur för tryggande av sysselsättning och tillväxt vid stärkning av den mest kritiska infrastrukturen för och akuta strukturomvandlingsprojekt

För åtgärder som stödjer sysselsättningen och tillväxten har det anvisats 20 miljoner euro i planen för de offentliga finanserna våren 2014. Av anslaget är det meningen att använda 5 miljoner euro för vägbeläggning och andra kritiska broar, 6 miljoner euro för förnyande av bron vid lv 100 Skogsbackavägen över kustbanan, 6 miljoner euro för förbättring av stamväg 52 vid Salo och 3 miljoner euro för byggande av en planskild korsning vid rv 8 Luostarinkylä.

I projektet för förnyande av bron vid lv 100 Skogsbackavägen över kustbanan rivs den bro över kustbanan som byggdes 1977 och byggs en ny i stället. Skogsbackavägen trafikeras vardagar av ca 41 000 fordon. Den gamla bron rivs 2014 och den nya bron byggs 2015. Trafiken flyttas till den bredvidliggande körbanan som blir dubbelriktad under arbetsskedet. Kostnadsförslaget för projektet är 17,5 miljoner euro. Finansieringsbehovet för 2014 är 8,5 miljoner euro, varav andelen det anslag som motsvarar intäktsföringen av EU:s TEN-stöd uppgår till 2,5 miljoner euro och andelen anslag för investeringar av engångskaraktär är 6 miljoner euro. År 2015 uppgår finansieringsbehovet till 9 miljoner euro.

Projekt med anledning av akut strukturomvandling

Förbättring av stamväg 52 vid Salo. Salo stad har på grund av kraftigt försvagad näringsverksamhet blivit ett område för akut strukturomvandling. Förutsättningen för att ny företagsverksamhet uppkommer är ett trafiknät som fungerar bättre. Projektet omfattar en utbyggnad av stamväg 52 på ett avsnitt om ca 4,5 km öster om Salo kärncentrum. Lv 186 förbinds i väst med ändan av Kirjolankatu. Totalkostnadsförslaget för projektet är 10,0 miljoner euro, varav den statliga finansieringsandelen är 6 miljoner och Salo stads finansieringsandel är 2,2 miljoner euro. Avsikten är att den återstående delen, 1,8 miljoner euro, finansieras genom sysselsättningsbaserat investeringsstöd (akut strukturomvandling). Projektet beräknas medföra staten utgifter på 3,0 miljoner euro år 2014 och 3,0 miljoner euro år 2015.

Rv 8 planskild anslutning i Luostarinkylä. Raumoregionen har blivit ett område för akut strukturomvandling med anledning av att varvsverksamheterna körts ned. Projektet omfattar byggandet av en planskild anslutning mellan riksväg 8 och cirkelgatan i Raumo samt en planskild korsning för järnvägen. Samtidigt försvinner tre plankorsningar för järnvägen. Dessutom byggs det inom ramen för projektet nya parallellgator och bullerskydd för riksvägen och en korsande bro vid anslutningen mellan riksväg 8 och nuvarande Tiilivuorentie. Totalkostnadsförslaget för projektet är 12,0 miljoner euro, varav den statliga finansieringsandelen är 3,0 miljoner och Raumo stads finansieringsandel är 6,0 miljoner euro. Avsikten är att den återstående delen, 3,0 miljoner euro, finansieras genom sysselsättningsbaserat investeringsstöd (akut strukturomvandling). Projektet beräknas medföra staten utgifter på 1,5 miljoner euro år 2014 och 1,5 miljoner euro år 2015.

Tilläggskostnader för isbrytarsamarbetet

Finland och Sverige bedriver isbrytarsamarbete och assisterar turvis varandras trafik utan ersättning. Tullen har tagit ut farleds- och lästavgifter av de svenska isbrytare som samarbetar med Finland. Avgifterna gäller retroaktivt åren 2010—2013. Dessutom ska avgifter uttas 2014. Med beaktande av avgifterna för alla svenska isbrytare är det beräknade totalbeloppet inklusive ränta ca 534 000 euro, som enligt förslaget kommer att ersättas isbrytarrederierna.

Vägarrangemangen vid Suhanko gruva

Realiseringen av planering och byggande av den nya vägförbindelsen till Suhanko gruva har fördröjts av orsaker som beror på gruvbolaget.


2014 I tilläggsb. 25 954 000
2014 budget 990 484 000
2013 bokslut 969 235 000
2012 bokslut 952 265 000

77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett tillägg på 16 500 000 euro.

Fullmakt

Motiveringen till momentet kompletteras så att Trafikverket får fullmakt att ingå avtal

1) i anslutning till projektet för rv Taavetti—Villmanstrand så att projektet får medföra utgifter för staten till ett belopp av högst 76,0 miljoner euro

2) i anslutning till projektet för Västmetron så att projektet får medföra staten utgifter till ett belopp av högst 19,9 miljoner euro inklusive de tidigare ingångna avtalen

3) i anslutning till projektet för Ringbanan så att projektet får medföra staten utgifter till ett belopp av högst 489,0 miljoner euro inklusive de tidigare ingångna avtalen

4) för nedan i tabellen specificerade projekt som det beslutats om i tidigare budgetar på det sättet att de utgifter som föranleds staten inklusive de tidigare förbindelserna uppgår högst till det belopp som nämns i tabellen (maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten, inkl. utgifter som föranleds av förbindelser som ingåtts tidigare budgetår):

Trafikledsprojekt från tidigare budgetår

  Maximibeloppet för utgifter som av förbindelserna föranleds staten (euro)
   
Vägprojekt  
Lv 100 Skogsbackavägen, Helsingfors 100 000 000
Rv 4 vid Kemi inklusive broar 74 000 000
Rv 5 Lusi—S:t Michel 42 000 000
Rv 2 Högfors—Humppila 10 000 000
   
Banprojekt  
Ilmala bangård 115 000 000
Förbättrande av servicenivån i Mellersta Böle 50 000 000
Rovaniemi—Kemijärvi, elektrifiering 24 000 000
   
Gemensamma trafikledsprojekt  
Rv 14 Nyslotts centrum, 1 fasen 20 000 000
Rv 14 Nyslotts centrum, 2 fasen 80 000 000
Sammanlagt 515 000 000

Förklaring:Av behovet av tilläggsanslag föranleds 15 300 000 euro av ett anslag motsvarande TEN-stödet från EU som intäktsförts under moment 12.31.10 som anvisas för utbyggnad av trafikledsnätet. Avsikten är att av tilläggsanslaget använda 15 000 000 euro till betalning av utgifter för justering av fullmakten för projektet Ringbanan och 300 000 euro för planering av nya utvecklingsprojekt. Som tillägg har också beaktats 1 500 000 euro för utgifter som 2014 föranleds av att projektet för rv 6 Taavetti—Villmanstrand inleds. Vid anslagsändringen har dessutom såsom avdrag beaktats 300 000 euro som överföring under moment 31.30.63 till de anslag som anvisats för planering av nya utvecklingsprojekt.

Som motivering till det nya projektet föreslås följande:

Rv 6 Taavetti—Villmanstrand -projektet har som mål att förbättra trafiksäkerheten och smidigheten i trafiken. Samtidigt minskas trafikolägenheterna i Jurvala tätort och riskerna för förorening av grundvattnet på Salpausselkä-åsen. När riksvägsavsnittet förbättrats är hela avsnittet Taavetti—Imatra en högklassig riksväg med två körbanor. Vägavsnittet förbättras vid Jurvala genom en ny vägsträckning och till övriga delar som en väg med nuvarande sträckning försedd med 2+2 körfält med planskilda anslutningar på ett avsnitt av ca 30 km. Projektet är planerat att genomföras med hjälp av en ny samarbetsmodell. I modellen konkurrensutsätts först vägbyggnadsplanerare och sedan med hjälp av icke slutförda planer entreprenörer så att kostnadseffektiva lösningar kan tas fram. Avtalet ingås som innovativ partnerskapsöverenskommelse. Fullmakten att ingå avtal för projektet är 76,0 miljoner euro (MAKU-index 150, 2005=100). Förhållandet kostnad-nytta för projektet är 2,3. Behovet av anslag är för projektet 1 500 000 euro år 2014.

Ökningen av fullmakten för projektet Anslutningsförbindelser för Västmetron med 5,4 miljoner euro föranleds av att finansieringsandelen för Esbo stad höjts. Den statliga finansieringsandelen på 13,1 miljoner euro förändras inte. Esbo stad utvidgar projekthelheten att omfatta Gräsadalens rondell med väg- och gatuarrangemang (södra ändan av Ring II), som staden betalar och finansierar i sin helhet. Behovet av tilläggsanlag som föranleds av justeringen av fullmakten är 3,4 miljoner euro år 2015 och 2,0 miljoner euro år 2016. Esbo stads finansieringsandel intäktsförs under moment 12.31.10.

Ökningen av fullmakten för projektet Ringbanan med 15,0 miljoner euro föranleds huvudsakligen av att de genomförda arbetsvolymer för tunnelstationer och stationsreserveringar och entreprenaderna för inredning av tunnlarna som binder beställaren har ökat ansenligt utöver det förutspådda. Den statliga andelen av arbetena är 7 miljoner euro. För informationssystem och annan teknik som anknyter till tunnelsäkerheten, bl.a. för manövrering av brand- och rökdörrar, behövs tilläggsfinansiering på 2 miljoner euro. Dessutom medför genomförandet av stationsbyggnaden i Dickursby en kostnad som är 6 miljoner euro mer än beräknat. Behovet av tilläggsanslag som föranleds av ökningen av fullmakten täcks med ett anslag anvisat för utveckling av trafikledsnätet motsvarande det TEN-stöd EU beviljat.

Projektet för elektrifiering av avsnittet Rovaniemi—Kemijärvi har beslutats i budgeten för 2011. Projektets omfattning justeras så att den även innefattar elektrifiering av banan och terminalspåren som leder till råvirkesterminalen i Kemijärvi.

Förnyande av fullmakter för projekt som beslutats i tidigare budgetar

Fullmakterna att ingå avtal för projekten i beslutsdelen har inte förnyats i den egentliga budgeten för 2014 och de förnyas i denna tilläggsbudgetproposition.


2014 I tilläggsb. 16 500 000
2014 budget 393 641 000
2013 bokslut 369 303 000
2012 bokslut 454 525 000