Talousarvioesitys 2014
01. Liikenneviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 86 154 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Muutos talousarvioesityksen 86 079 000 euroon nähden on 75 000 euroa, missä on otettu huomioon vähennyksenä 60 000 euroa yhden henkilötyövuoden palkkaus- ja muiden menojen siirrosta momentille 32.01.02 ja lisäyksenä 135 000 euroa palkkausten tarkistuksista johtuen. Määrärahasiirrolla on tarkoitus vahvistaa valtakunnallisen liikenteen asiakaspalveluksen resursseja, koska Liikenneviraston rata- ja vesiväyliä koskevien asiakasyhteydenottojen hoito siirretään Pirkanmaan ELY-keskuksen asiakaspalvelukeskukselle.
2014 talousarvio | 86 154 000 |
2013 IV lisätalousarvio | -148 000 |
2013 I lisätalousarvio | — |
2013 talousarvio | 86 503 000 |
2012 tilinpäätös | 87 919 000 |
20. Perusväylänpito (siirtomääräraha 2 v)
Määrärahaa saa käyttää:
5) rautatieliikenteessä tarvittavien maa-alueiden ja niillä sijaitsevien rakenteiden sekä varusteiden ja laitteiden harkinnanvaraiseen hankintaan enintään 2 100 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosan kohta 5) lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdaksi 5).
2014 talousarvio | 987 484 000 |
2013 III lisätalousarvio | 25 000 000 |
2013 I lisätalousarvio | — |
2013 talousarvio | 944 235 000 |
2012 tilinpäätös | 952 265 000 |
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Valtuus tehdä sitoumuksia uusiin väylähankkeisiin: Liikennevirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja enintään taulukossa mainittu määrä (sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä):
Uudet väylähankkeet
Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä (euroa) | |
Vt 4 Rovaniemen kohta | 25 000 000 |
Vt 5 Mikkelin kohta | 27 000 000 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | 32 000 000 |
Keski-Pasila, länsiraide | 40 000 000 |
Selvitysosa:Päätösosan valtuuskohta korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdan ensimmäisen ja toisen kappaleen ja Uudet väylähankkeet -taulukon.
Päätösosaan tehdyn muutoksen johdosta Hanke-erittely ja Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot -taulukko muuttuvat seuraaviksi:
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus/ kustannusarvio milj. € | Ulkopuolisen rahoituksen osuus valtuudesta milj. € | Arvioitu käyttö milj. € | Määräraha v. 2014 milj. € | Rahoitustarve myöhemmin milj. € | |
Käynnissä olevat väylähankkeet | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Tiehankkeet | |||||||
Vt 6 Lappeenranta—Imatra | TA 2007 | 2011 | 177,0 | 168,9 | 1,1 | 7,0 | |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | TA 2007 | 2013 | 80,0 | 72,9 | 7,1 | - | |
Vt 5 Päiväranta—Vuorela | LTA I 2009 | 2014 | 90,0 | 86,3 | 3,7 | - | |
Vt 6 Joensuun kohta | LTA I 2009 | 2012 | 47,1 | 2,1 | 46,0 | 1,1 | - |
E18 Haminan ohikulkutie | TA 2011 | 2015 | 180,0 | 120,2 | 32,7 | 22,1 | |
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie | TA 2011 | 2014 | 55,0 | 43,9 | 7,1 | 4,0 | |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | TA 2011 | 2016 | 63,0 | 12,8 | 18,3 | 31,9 | |
E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke | TA 2012 | 2015 | 33,0 | 15,5 | 4,0 | 17,0 | 12,0 |
Vt 8 Turku—Pori | LTA 2013 | 2018 | 102,5 | 2,5 | 5,5 | 20,0 | 77,0 |
Länsimetron liityntäyhteydet | LTA 2013 | 2015 | 14,5 | 1,4 | - | 8,0 | 6,5 |
Ratahankkeet | |||||||
Kehärata | TA 2009/LTA | 2015 | 474,0 | 22,5 | 392,4 | 77,3 | 4,3 |
Pohjanmaan rata | TA 2011/LTA III 2011 | 2017 | 654,0 | 248,0 | 156,2 | 249,8 | |
Vesiväylähankkeet | |||||||
Pietarsaaren meriväylä | TA 2009 | 2015 | 11,4 | 5,8 | 2,4 | 3,2 | |
Uudenkaupungin meriväylä | TA 2011 | 2014 | 11,0 | 5,0 | 6,0 | - | |
Yhteiset väylähankkeet | |||||||
Pisara-radan suunnittelu | TA 2012 | 2016 | 6,8 | 17,0 | 10,0 | 13,0 | |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | 15,0 | 5,0 | |||||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 992,5 | 50,8 | 1 243,7 | 373,0 | 430,8 | ||
Uudet väylähankkeet | |||||||
Vt 4 Rovaniemen kohta | TA 2014 | 2016 | 25,0 | 2,0 | - | 5,0 | 20,0 |
Vt 5 Mikkelin kohta | TA 2014 | 2017 | 27,0 | 3,0 | - | 2,0 | 25,0 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | TA 2014 | 2018 | 32,0 | - | - | 6,0 | 26,0 |
Keski-Pasila, länsiraide | TA 2014 | 2018 | 40,0 | - | - | 5,0 | 35,0 |
Uudet väylähankkeet yhteensä | 124,0 | 5,0 | - | 18,0 | 106,0 | ||
Keskeneräiset ja uudet väylähankkeet yhteensä | 2 116,5 | 55,8 | 1 243,7 | 391,0 | 536,8 |
Uuden hankkeen perusteluna esitetään seuraavaa:
Raiteen rakentaminen liittyy Senaatti-kiinteistöille esitettävään oikeuteen luovuttaa YIT Rakennus Oy:lle 2,3 ha:n suuruiset määräalat Keski-Pasilaan kaavoitettavan Keskustakorttelin rakentamiseksi ja alueen kehittämiseksi. Alueen kehittäminen suunnitellun mukaisesti edellyttää läntisen lisäraiteen rakentamista ja siihen liittyviä raiteistomuutoksia sekä asemarakennuksen liukuportaiden ja muiden joukkoliikennettä palvelevien yhteisten tilojen rakentamista. Kehittämistoimet on tarkoitus toteuttaa vuosina 2014—2019. Lisälaituriraiteen ja laiturin kustannukset ovat 30 milj. euroa. Lisäksi hankkeessa uusitaan asemarakennuksen liukuportaat ja rakennetaan lisäliukuportaat laiturille sekä rakennetaan joukkoliikennettä palvelevia yhteisiä ratkaisuja. Alustavan arvion mukaan tämän hankeosion kokonaiskustannukset ovat 30 milj. euroa, josta valtion osuus on 10 milj. euroa. Näiden kehittämistoimien myötä Pasilan aseman kapasiteetti kaksinkertaistuu nykyliikenteeseen verrattuna. Valtion rahoitusosuus Keski-Pasilan kehittämistoimiin on yhteensä 40 milj. euroa. Valtiolle arvioidaan aiheutuvan menoja 5 milj. euroa vuonna 2014. Loput menot ajoittuvat vuosille 2015—2019.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2014 | 2015 | 2016 | 2017— | Yhteensä vuodesta 2014 lähtien | |
Keskeneräiset väylähankkeet | 358 041 | 254 010 | 81 505 | 82 770 | 776 326 |
Uudet väylähankkeet | 18 000 | 12 000 | 41 000 | 53 000 | 124 000 |
Väylähankkeet yhteensä | 376 041 | 266 010 | 122 505 | 135 770 | 900 326 |
---|
2014 talousarvio | 391 041 000 |
2013 IV lisätalousarvio | 2 017 000 |
2013 I lisätalousarvio | 5 586 000 |
2013 talousarvio | 361 700 000 |
2012 tilinpäätös | 454 525 000 |