Talousarvioesitys 2014
03. Autovero
Momentille arvioidaan kertyvän 1 028 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu autoverolakiin (1482/1994). Vuoden 2008 alusta sekä uusien että käytettyjen henkilöautojen autovero on määräytynyt hiilidioksidipäästön perusteella. Vero määräytyy yleisestä kuluttajahinnasta ja sen osuus vaihtelee 5 %—50 % välillä hiilidioksidipäästöstä riippuen. Pakettiautojen verotus vastaa henkilöautojen verotusta, mutta kookkaiden pakettiautojen veroa alennetaan kokonaismassan perusteella. Autoveron tasoa on tarkistettu vuoden 2012 huhtikuussa keskimääräisen CO2-tason alenemisen tuottovaikutuksen korvaamiseksi ja ympäristöohjauksen tehostamiseksi.
Autoveron tuoton kehitys riippuu sekä verotettavien ajoneuvojen määrän että keskimääräisen veron kehityksestä. Autoveron tuoton kannalta uusien henkilöautojen myynnin kehityksellä on suurin merkitys. Uusia henkilöautoja ennakoidaan verotettavan noin 105 000 kpl vuonna 2013. Vuonna 2014 uusien autojen hankinnan oletetaan kasvavan vuodesta 2013 muutamalla tuhannella kappaleella. Käytettyjen autojen tuonnin odotetaan hieman laskevan vuosittain.
Autoveron veropohjan keskeisten erien arvioitu kehitys
2012 | 2013 ennuste | 2014 ennuste | ||||
kpl | keskim. vero, euroa |
kpl | keskim. vero, euroa |
kpl | keskim. vero, euroa |
|
Uudet henkilöautot | 107 524 | 7 250 | 105 000 | 7 500 | 108 000 | 7 500 |
Käytetyt henkilöautot | 22 533 | 5 530 | 23 000 | 5 600 | 22 000 | 5 500 |
Uudet pakettiautot | 11 851 | 5 980 | 12 500 | 5 600 | 13 500 | 5 600 |
Uusien henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli vuonna 2012 139,7 g/km. Uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet tasaisesti vuodesta 2008 lähtien. Laskun arvioidaan jatkuvan edelleen noin 3—4 % vuodessa.
Autoveron arvioitu kertymä eri ajoneuvoryhmistä (milj. euroa)
2012 tilinpäätös |
2013 ennuste |
2014 ennuste |
|
Uudet ajoneuvot | 870 | 871 | 898 |
Käytetyt ajoneuvot | 137 | 138 | 130 |
Yhteensä | 1 007 | 1 009 | 1 028 |
Merkittävin autoveroennusteen riski liittyy verotettaviksi tulevien ajoneuvojen kysyntään. Jos uusien henkilöautojen kysyntä poikkeaa ennustetusta 10 000 kappaleella, tämä vaikuttaisi verotuottoon noin 75 milj. eurolla.
Autoveron verotukien yhteismääräksi arvioidaan noin 134 milj. euroa vuonna 2014.
Autoveron arvioitu verotuki (milj. euroa)
2012 tilinpäätös |
2013 ennuste |
2014 ennuste |
|
Muuttoautojen verotuki | 17 | 18 | 17 |
Taksien verotuki | 31 | 35 | 32 |
Invalidien verotuki | 4 | 5 | 5 |
Pelastusautojen, sairasautojen, invataksien, matkailuautojen sekä muiden ajoneuvojen verotuet | 85 | 78 | 80 |
Yhteensä | 137 | 136 | 134 |
2014 talousarvio | 1 028 000 000 |
2013 talousarvio | 1 034 000 000 |
2012 tilinpäätös | 1 007 227 411 |
05. Varainsiirtovero
Momentille arvioidaan kertyvän 622 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu varainsiirtoverolakiin (931/1996). Vuonna 2013 varainsiirtoveron määrä on 4 % kiinteistöjen kauppahinnasta. Asunto-osakeyhtiön, keskinäisen kiinteistöosakeyhtiön ja kiinteistöyhtiön osakkeiden omistusoikeuden luovutuksesta suoritettavan varainsiirtoveron määrä on 2 % kauppahinnasta tai muun vastikkeen arvosta. Muiden kuin asunto- tai kiinteistöyhtiöiden osakkeiden omistusoikeuden luovutuksesta suoritettavan varainsiirtoveron määrä on 1,6 % kauppahinnasta tai muun vastikkeen arvosta.
Varainsiirtoveron tuotosta suurin osa kertyy asunto- ja kiinteistökaupasta. Varainsiirtoveron tuotto vaihtelee vuosittain huomattavasti johtuen muun muassa veron piiriin kuuluvien yritysjärjestelyjen määrän vaihtelusta samoin kuin asunto- ja kiinteistömarkkinoiden suhdannevaihteluista. Tuloarvioesityksessä on käytetty oletusta, että vuonna 2014 asunto-osakekaupan arvo nousisi 1 % ja kiinteistökaupan arvo nousisi 3,5 %. Varainsiirtovero tulee suorittaa 2—6 kuukauden kuluessa, uusien asunto-osakkeiden tapauksessa tätäkin myöhemmin, minkä johdosta asunto- ja kiinteistökaupassa tapahtuvat muutokset näkyvät varainsiirtoveron kertymässä jopa vuoden viiveellä.
Varainsiirtoveroon kohdistuu 12 verotukea, joista neljälle pystytään laskemaan arvo. Merkittävimmät varainsiirtoverotuksen verotuet ovat ensiasunnon ostajien vapautus varainsiirtoverosta ja se, että julkisen kaupankäynnin kohteena olevien arvopaperien kauppa ei kuulu varainsiirtoveron piiriin.
Varainsiirtoverotuksen merkittävimmät verotuet (milj. euroa)
2012 | 2013 | 2014 | |
Ensiasunnon luovutuksen varainsiirtoverovapaus | 95 | 95 | 95 |
Julkisesti listatun arvopaperin varainsiirtoverovapaus | 2 000 | 2 000 | 2 000 |
Muut | 4 | 4 | 4 |
Yhteensä | 2 099 | 2 099 | 2 099 |
2014 talousarvio | 622 000 000 |
2013 talousarvio | 606 000 000 |
2012 tilinpäätös | 579 667 904 |
06. Arpajaisvero
Momentille arvioidaan kertyvän 235 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu arpajaisverolakiin (552/1992). Vero on 12 % yksinoikeudella toimeenpantujen arpajaisten ja totopelien tuotosta. Vero kertyy lähes kokonaan yksinoikeudella toimeenpannuista arpajaisista, joista vero kerätään rahapanosten ja maksettujen voittojen erotuksesta.
2014 talousarvio | 235 000 000 |
2013 talousarvio | 201 000 000 |
2012 tilinpäätös | 207 111 074 |
07. Ajoneuvovero
Momentille arvioidaan kertyvän 832 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu ajoneuvoverosta annettuun lakiin (1281/2003). Veron päivää kohden kannettava määrä on perusveron osuus lisättynä käyttövoimaveron osuudella.
Perusveroa kannetaan henkilö- ja pakettiautoista. Perusvero on määräytynyt vuoden 2011 maaliskuusta alkaen ajoneuvon hiilidioksidipäästön perusteella. Jos hiilidioksidipäästön määrästä ei ole merkintää ajoneuvorekisterissä, vero perustuu ajoneuvon suurimpaan sallittuun kokonaismassaan. Käyttövoimaveroa määrätään ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä.
Perusveron verotaulukkoja tarkistettiin vuoden 2013 alusta lukien ympäristöohjauksen tehostamiseksi vuonna 2011 päätetyn mukaisesti.
Ajoneuvoveron kertymän jakautuminen perusveroon ja käyttövoimaveroon ajoneuvolajeittain (milj. euroa)
2012 tilinpäätös |
2013 ennuste |
2014 esitys |
|
Perusvero | |||
— henkilöautot | 362 | 398 | 400 |
— pakettiautot | 72 | 80 | 80 |
— kuorma-autot | - | - | - |
Käyttövoimavero | |||
— henkilöautot | 202 | 222 | 222 |
— pakettiautot | 72 | 80 | 80 |
— kuorma-autot | 50 | 50 | 50 |
Yhteensä | 758 | 830 | 832 |
Käyttövoimaveroa määrätään ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä. Käyttövoimaveron tarkoituksena on tasata eri polttoaineiden tai käyttövoiman toisistaan poikkeavasta verotuksesta johtuvaa vuoden aikana maksettavaksi tulevaa verojen määrää niissä ajoneuvoryhmissä, joissa on muita kuin bensiinikäyttöisiä ajoneuvoja. Tämä koskee lähinnä henkilöautoja. Nykyisin käyttövoimavero on mitoitettu ottaen huomioon dieselöljyn moottoribensiiniä alempi verotus. Koska käyttövoimavero on kiinteä ja polttoaineverotus taas riippuu ajoneuvokohtaisesta polttoainekulutuksesta ja ajosuoritteesta, verorasituksen tasaus toteutuu tarkasti vain tietyillä keskimääräisyyksiin perustuvilla oletuksilla. Muiden ajoneuvojen kuin henkilöautojen käyttövoimaverolla on lähinnä fiskaaliset tavoitteet.
Ajoneuvoverotuksen merkittävimmät verotuet ovat invalidien vapautus ajoneuvoveron perusverosta ja eräiden ajoneuvoryhmien vapautus ajoneuvoverosta. Näiden verotukien yhteismääräksi arvioidaan 7 milj. euroa.
2014 talousarvio | 832 000 000 |
2013 I lisätalousarvio | -53 000 000 |
2013 talousarvio | 882 000 000 |
2012 tilinpäätös | 758 551 840 |
08. Jätevero
Momentille arvioidaan kertyvän 70 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu jäteverolakiin (1126/2010). Lakia uudistettiin vuoden 2011 alusta alkaen. Muutoksen yhteydessä jäteveron veropohjaa laajennettiin koskemaan yleisten kaatopaikkojen lisäksi myös yksityisiä kaatopaikkoja ja veroa korotettiin 30 eurosta 40 euroon jätetonnilta. Samassa yhteydessä päätettiin jäteveron korottamisesta 50 euroon jätetonnilta vuonna 2013.
2014 talousarvio | 70 000 000 |
2013 talousarvio | 70 000 000 |
2012 tilinpäätös | 56 202 500 |