Talousarvioesitys 2014
Selvitysosa:Liikenneverkko muodostuu maantieverkosta, rataverkosta ja vesiväylistä. Maantieverkon pituus oli 78 111 km, rataverkon pituus 5 944 km ja vesiväylien pituus 16 254 km vuoden 2012 lopussa. Vastaava väyläomaisuuden kirjanpitoarvo oli maantieverkon osalta 15,0 mrd. euroa, rataverkon osalta 3,7 mrd. euroa ja vesiväylien osalta 0,2 mrd. euroa. Liikenneverkon jälleenhankinta-arvo on yli 50 mrd. euroa.
Maanteiden, rautateiden ja vesiväylien huonokuntoisten rakenteiden arvioitu yhteenlaskettu korjaustarve (ns. korjausvelka) on noin 2 mrd. euroa. Kun käyttökelpoinen infra voi aina sisältää myös huonokuntoisia osia, todellinen korjaustarve on suuruusluokkaa 800—1 000 milj. euroa, joka edellyttäisi vuosittaista n. 60 milj. euron lisärahoitusta. Osa huonokuntoisista rakenteista vaikuttaa suoraan tämän päivän liikenteeseen ja osa välillisesti pidemmällä aikavälillä.
Liikenneverkon tasearvo (milj. euroa)
v. 2012 | v. 2013 (arvio) | v. 2014 (arvio) | |
Tiet | 15 000 | 14 944 | 14 900 |
Radat | 3 710 | 3 837 | 3 910 |
Vesiväylät | 207 | 198 | 190 |
Yhteensä | 18 917 | 18 979 | 19 000 |
---|
Valtion omistaman liikenneverkon ylläpitoon eli perusväylänpitoon käytetään 1,061 milj. euroa bruttona ja kehittämiseen 566 milj. euroa ml. jäänmurtajan hankinta ja maa-alueiden hankinta.
Vuonna 2014 käynnistetään liikennepoliittisen selonteon mukaisesti neljä uutta kehittämishanketta: vt 4 Rovaniemen kohta, vt 5 Mikkelin kohta, mt 101 Kehä I parantaminen sekä elinkaarihanke E18 Hamina—Vaalimaa. Perusväylänpidossa käynnistetään hankeohjelma pääratojen routa- ja pehmeikkökorjauksille, jolla parannetaan junaliikenteen turvallisuutta, sujuvuutta ja täsmällisyyttä sekä hankeohjelma raakapuuterminaalit, jossa tehdään parannustoimia nykyisiin raakapuun kuormauspaikkoihin ja lisäksi rakennetaan uusia terminaaleja. Lisäksi jatketaan v. 2013 aloitettua hankeohjelmaa tie-, meri- ja rautatieliikenteen ohjausjärjestelmien uusimiseksi.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Liikennevirastolle vuodelle 2014 seuraavat toiminnalliset tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa liikenteen toimialalle asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita ja hallinnonalalle asetettuja yhteisiä tavoitteita.
Tulostavoite | 2012 toteutuma |
2013 tavoite/ ennuste |
2014 tavoite |
---|---|---|---|
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA | |||
Palvelukyky ja laatu | |||
Kansalaisten tyytyväisyys matkojen toimivuuteen (asteikko 1—5) | .. | 3,5 | .. |
Elinkeinoelämän tyytyväisyys kuljetusten toimivuuteen (asteikko 1—5) | .. | 3,9 | .. |
Sidosryhmien tyytyväisyys Liikenneviraston toimintaan (asteikko 1—5) | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Matka- ja kuljetusketjujen toimivuus | |||
Radanpidosta johtuvat viivästykset kaukoliikenteessä, % junista 5 min. | 3,9 | 4 | 4 |
Radanpidosta johtuvat viivästykset lähiliikenteessä, % junista 3 min. | 2,0 | 2,0 | 1,5 |
Jäänmurtopalveluiden odotusaika, h | 3,1 | 3,5 | 3,5 |
Väylien kunto | |||
Kauppamerenkulun huonokuntoiset väylät, km, enintään | 370 | 360 | 340 |
Päällystetyt tiet kuntoluokissa huono ja erittäin huono, km, (keskeinen/muu tieverkko) enintään | 762/3 576 | 850/4 250 | 800/5 000 |
Maantie- ja ratasillat kuntoluokissa huono ja erittäin huono, kpl, enintään | 737 | 800 | 800 |
Radan huonosta kunnosta johtuvat liikennerajoitukset, km, (keskeinen rataverkko/muu rataverkko), enintään | 44/185 | 50/260 | 50/300 |
Liikenneturvallisuus ja ympäristö | |||
Tieliikenteen henkilövahinko-onn. vähenemä perusväylänpidon toimin, kpl | 23,9 | 23 | 23 |
Väylänpidon meluntorjunnan vaikutus, henkilö/vuosi | 1 000 | 3 290 | 985 |
Pohjavesien pilaantumisriskin vähenemä väylänpidon toimin, km | 5,5 | 7,4 | 5,7 |
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS | |||
Tuottavuus ja kokonaistaloudellisuus | |||
Työn tuottavuuden kasvu, % | 0,4 | 1 | 1 |
Kokonaistuottavuuden kasvu, % | 2,9 | 0,2 | 0,2 |
Liikenneviraston menot ja tulot (milj. euroa)1)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Toimintamenot (01) | 82,5 | 86,5 | 86,1 |
---|---|---|---|
— Tulot toiminnasta | 1,5 | 2,0 | 2,0 |
— Toimintamenot | 84,1 | 88,5 | 88,1 |
— Hallinto | 78,8 | 81,5 | 82,1 |
— T&K | 5,3 | 7,0 | 6,0 |
Perusväylänpito (20) | 920,9 | 944,2 | 987,5 |
Tulot | 90,5 | 73,9 | 73,5 |
— Yhteisrahoitteisen toiminnan tulot | 15,7 | 18,3 | |
— Ratamaksu | 43,7 | 44,8 | 44,3 |
— Muut tulot | 13,4 | 10,9 | |
Menot | 1 011,4 | 1 018,1 | 1 061,0 |
— Hoito | 323,0 | 334,0 | |
— Käyttö | 60,0 | 60,0 | |
— Korjaus | 79,0 | 79,0 | |
— Elinkaaren hallinta | 273,0 | 276,4 | |
— Omaisuuden hallinta | 19,0 | 17,0 | |
— Liikenneväylien parantamisinvestoinnit | 65,1 | 75,0 | |
— Liikenteen hallinnan järjestelmät | 5,0 | 23,0 | |
— Suunnittelu | 15,0 | 15,0 | |
— Liikenteen ohjaus ja informaatio | 75,0 | 74,6 | |
— Jäänmurto | 49,0 | 50,0 | |
— Maantielauttaliikenne | 48,0 | 50,0 | |
— Merikartoitus | 7,0 | 7,0 | |
Kehittämisinvestoinnit (70, 76, 77, 78, 79) | 627,3 | 638,0 | 566,0 |
Jäänmurtajan hankinta (70) | - | 27,0 | 46,0 |
Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (76) | 51,8 | 35,0 | 35,0 |
Väyläverkon kehittäminen (77) | 454,5 | 361,7 | 391,0 |
Eräät väylähankkeet (78) | 73,1 | 167,3 | 25,0 |
Elinkaarirahoitushankkeet (79) | 47,9 | 47,0 | 69,0 |
Nettomenot yhteensä | 1 630,9 | 1 668,7 | 1 639,6 |
Bruttomenot yhteensä | 1 722,8 | 1 744,6 | 1 715,1 |
1) Perusväylänpidon tuoteryhmittelyä on muutettu vuodesta 2014 alkaen.
Väylämaksulain mukaisen toiminnan tehtävien kehitys ja väylämaksutulot (11.19.06)
2012 toteutuma |
2013 arvio |
muutos | 2014 arvio |
muutos | |
Väylämaksuilla katettava toiminta | |||||
---|---|---|---|---|---|
Ulkomaan tavaraliikenne rannikolla, milj. tonnia | 91 548 | 94 000 | 2,7 % | 96 000 | 2,1 % |
Matkustajaliikenne, milj. matkustajaa | 18,0 | 18,0 | 0,0 % | 18,0 | 0,0 % |
Väylämaksutuotot, 1 000 euroa | 81 374 | 82 188 | 1,0 % | 83 010 | 1,0 % |
Muut tuotot, 1 000 euroa | 511 | 516 | 1,0 % | 520 | 0,8 % |
Kustannukset, 1 000 euroa | 82 797 | 88 825 | 7,3 % | 88 414 | -0,5 % |
Kustannusvastaavuus | 98,9 % | 93,1 % | -5,8 %-yks | 94,5 % | +1,4 %-yks |
01. Liikenneviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 86 079 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) lähialueyhteistyöhankkeiden menoihin
2) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen.
Selvitysosa:Liikenneviraston tehtävänä on vastata liikenteen palvelutason ylläpidosta ja kehittämisestä valtion hallinnoimilla liikenneväylillä. Virasto edistää toiminnallaan koko liikennejärjestelmän toimivuutta, liikenteen turvallisuutta, alueiden tasapainoista kehitystä ja kestävää kehitystä. Julkisten tietovarantojen avaaminen on otettu huomioon 0,87 milj. euron suuruisena määrärahan lisäyksenä joukkoliikenteen reitti- ja aikataulutietojen avaamisesta aiheutuviin menoihin.
Liikennevirasto kehittää toimintaansa erityisesti koko liikennejärjestelmän näkökulmasta parantamalla liikennemuotojen yhteistoimintaa ja tuottavuusedellytyksiä.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 84 099 | 88 503 | 88 079 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 1 550 | 2 000 | 2 000 |
Nettomenot | 82 549 | 86 503 | 86 079 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 14 786 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 20 156 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -338 |
Julkisten tietovarantojen avaaminen (HO) | 870 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -148 |
Tasomuutos | -808 |
Yhteensä | -424 |
2014 talousarvio | 86 079 000 |
2013 I lisätalousarvio | — |
2013 talousarvio | 86 503 000 |
2012 tilinpäätös | 87 919 000 |
20. Perusväylänpito (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 987 484 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) väylien hoidosta, käytöstä, korjauksista, elinkaaren hallinnasta, omaisuuden hallinnasta, liikenneväylien parantamisinvestoinneista, liikenteen hallinnan järjestelmistä, suunnittelusta, liikenteen ohjauksesta ja informaatiosta, jäänmurrosta, maantielauttaliikenteestä, merikartoituksesta ja muista väylänpitäjän vastuulle kuuluvista tehtävistä aiheutuvien menojen sekä väylänpidosta aiheutuvien vahingonkorvauksien maksamiseen
2) toimintamenomäärärahan vakiosisältöisen käyttötarkoituksen mukaisesti sellaisten välttämättömien lakisääteisten velvoitteiden tekemiseen, joista voi aiheutua menoja myös tulevina varainhoitovuosina
3) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
4) väliaikaisesti radanpidon materiaalitoimituksien maksamiseen ennen materiaalin kohdentamista sijoitusmenomomentille budjetoiduille väylien kehittämishankkeille.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon ratamaksu, yhteisrahoitteisen toiminnan tulot, Saimaan kanavan lupamaksutulot, maksullisen palvelutoiminnan tulot ja omaisuuden myyntituotot lukuun ottamatta kiinteän omaisuuden myyntituloja sekä väylänpidon vahingonkorvaustulot.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoituina tuloina 44,3 milj. euron ratamaksun perusmaksu. Liikennevirasto tulouttaa lisäksi rataverolain perusteella momentille 11.19.03 yhteensä 18 milj. euroa rataveroa.
Olemassa oleva liikenneverkko pidetään kunnossa perusväylänpidon toimin. Perusväylänpidon määrärahoilla rahoitetaan tien- ja radanpitoa sekä vesiväylänpitoa. Maantielain mukaan tienpito käsittää maantien suunnittelun, rakentamisen, kunnossapidon ja liikenteen hallinnan. Maantien rakentamisella tarkoitetaan uuden tien tekemistä ja tien parantamista. Ratalain mukaan radanpidolla tarkoitetaan rautatien ja siihen liittyvän kiinteän omaisuuden suunnittelua, hankintaa, rakentamista, hallintaa ja kunnossapitoa sekä olemassa olevan rautatien parantamista. Rakentamisella tarkoitetaan uuden rautatien rakentamista ja olemassa olevan rautatien parantamista.
Väylänpito jaetaan päivittäiseen kunnossapitoon, ylläpitoon, parantamiseen sekä liikennepalveluihin. Nämä on jaettu edelleen momentin päätösosassa mainittuihin osiin. Päivittäistä kunnossapitoa ovat hoito ja käyttö, ylläpitoa ovat korjaukset, elinkaaren sekä omaisuuden hallinta. Parantamista ovat liikenneväylien parantamisinvestoinnit (pienehköt rakennuskohteet), liikenteen hallinnan järjestelmät sekä hankesuunnittelua edeltävä suunnittelu. Liikennepalvelut käsittävät liikenteen ohjauksen ja informaation, jäänmurron, maantielauttaliikenteen ja merikartoituksen. Vesiväyläinfraa koskevaa erillistä lakia ei ole, vesilaissa käsitellään väylän rakentamista ja ylläpitoa. Perusväylänpidon rahoituksesta lähes 3/4 on sidottu pitkäkestoisiin indeksisidonnaisiin sopimuksiin.
Päivittäiseen kunnossapitoon arvioidaan käytettävän 394 milj. euroa. Päivittäinen kunnossapito muodostuu liikenneverkon hoidosta ja käytöstä. Väylien hoidolla (334 milj. euroa) varmistetaan liikenneverkon päivittäinen liikennöitävyys. Hoitomenot lisääntyvät 11 milj. euroa vuodesta 2013 kustannustason nousun vuoksi. Käyttömenot (60 milj. euroa) aiheutuvat väylien ja niiden laitteiden toiminnan edellyttämästä energiasta sekä sähkö- ja ict-järjestelmien tarvitsemista tukipalveluista.
Ylläpitoon käytetään 372 milj. euroa. Ylläpidolla korjataan liikenneverkon ja sen erityisrakenteiden kulumisesta ja ikääntymisestä aiheutuvia vaurioita ja uusitaan toimivuudeltaan heikkeneviä rakenteita. Ylläpidolla varmistetaan rakenteiden toimivuus niiden elinkaaren ajan. Ylläpito on verkon jaksottaista kunnossapitoa, jota tehdään 5—30 vuoden välein rakenteiden keston mukaan. Ylläpito muodostuu korjauksista, elinkaaren hallinnasta ja omaisuuden hallinnasta. Korjaukset (79 milj. euroa) ovat akuutteja toimia, jotka kohdistuvat yksittäisiin kohteisiin. Elinkaaren hallinta (276 milj. euroa) on laajaan väyläverkon osan tai suuren yksittäisen kohteen suunnitelmallista korjausta ja uusimista ml. hankeohjelma pääratojen routa- ja pehmeikkökorjauksille (5 milj. euroa), jolla parannetaan junaliikenteen turvallisuutta, sujuvuutta ja täsmällisyyttä. Näillä toimilla estetään kunnon heikkenemisen haittavaikutukset liikenteelle. Omaisuuden hallinnan määrärahoilla (17 milj. euroa) ylläpidetään väylänpitoon tarvittavia tuotantokiinteistöjä.
Parantamiseen käytetään 113 milj. euroa ja sillä pidetään väylän palvelutaso lisääntyneen liikenteen tai maankäytön muutosten edellyttämällä tasolla. Liikenneväylien parantamisinvestoinneilla (75 milj. euroa) rahoitetaan pienehköjä rakennuskohteita ja niihin liittyvä hankesuunnittelu ml. raakapuuterminaalien hankeohjelma (5 milj. euroa) sekä raskaiden ajoneuvojen mitta- ja painokorotusten hankeohjelma (15 milj. euroa). Liikenteen hallinnan järjestelmät (23 milj. euroa) ovat liikennekeskusten käyttämien järjestelmien pienimuotoista uusimista ml. v. 2013 aloitettu hankeohjelmaa tie-, meri- ja rautatieliikenteen ohjausjärjestelmien uusimiseksi. Suunnittelu (15 milj. euroa) on hankesuunnittelua edeltävää esi- ja yleissuunnittelua, liikennejärjestelmäsuunnittelua ja tarveselvityksiä.
Liikennepalveluihin käytetään 182 milj. euroa. Liikennepalvelut muodostuvat liikenteen ohjauksesta ja informaatiosta (75 milj. euroa), jäänmurrosta (50 milj. euroa), maantielauttaliikenteestä (50 milj. euroa) ja merikartoituksesta (7 milj. euroa). Toimilla edistetään liikenteen, kuljetusten ja liikkumisen turvallisuutta, sujuvuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Liikenteen ohjauksen ja informaation menot muodostuvat pääosin rataliikennekeskuksen, tieliikennekeskusten ja VTS-keskusten palveluiden ostoista. Julkisten tietovarantojen avaaminen on otettu huomioon 0,62 milj. euron suuruisena määrärahan lisäyksenä liikenteen ohjaus ja informaatio -tuotteelle liikenneverkkoaineistojen avaamisesta aiheutuviin menoihin. Jäänmurron menot on mitoitettu jäänmurtajien 650 toimintapäivän mukaan ja väylämaksulain mukaisten tehtävien kustannusvastaavuuden arvioidaan olevan 94,5 % v. 2014. Väylämaksun tarkoituksena on kattaa kauppamerenkulun väylien rakentamisesta, hoidosta ja ylläpidosta sekä alusliikennepalvelusta ja jäänmurtajien avustustoiminnasta aiheutuvat kustannukset. Maantielauttaliikenteen menot muodostuvat lautta-alusten ja lossien liikennöinnistä. Merikartoitus sisältää merenmittauksen ja merikarttojen valmistuksen menot.
Liikenneverkon toimivuutta mitataan kansalaisille, elinkeinoelämälle ja sidosryhmille ja palveluntuottajille tehdyillä tyytyväisyystutkimuksilla vähintään joka toinen vuosi. Tyytyväisyys säilyy hyvällä tasolla. Matka- ja kuljetusketjujen toimivuuden turvaamisessa keskitytään junaliikenteen täsmällisyyden parantamiseen ja jäänmurtopalveluiden riittävyyden varmistamiseen.
Väylien kuntoa turvaavat toimet mitoitetaan siten, että kauppamerenkulun huonokuntoisten väylien määrä vähenee ja huonokuntoisten maantie- ja rautatiesiltojen määrä säilyy ennallaan, mutta radanpidosta aiheutuvat liikennerajoitukset lisääntyvät hieman ja päällystetyn tieverkon kunto heikkenee.
Tieliikenteen turvallisuutta parannetaan hoidon toimenpiteillä ja taajamajärjestelyillä ja rautatieliikenteen turvallisuutta tasoristeysjärjestelyillä. Kauppamerenkulun turvallisuutta parannetaan kartoittamalla lisää vesiväyliä ja uudistamalla meriliikenteen ohjauspalveluja.
Ympäristön tilaa parannetaan pohjavesisuojauksilla ja meluntorjunnalla. Pohjavesialueita suojellaan myös korvaamalla näillä alueilla liukkaudentorjunnassa käytettävää maantiesuolaa kaliumformiaatilla.
Perusväylänpidon menot ja tulot liikennemuodoittain vuosina 2012—2014 (milj. euroa)
2012 toteutuma | 2013 varsinainen talousarvio | 2014 esitys | |||||||
bruttomenot | bruttotulot | nettomenot | bruttomenot | bruttotulot | nettomenot | bruttomenot | bruttotulot | nettomenot | |
Tienpito | 574 | 22 | 553 | 566 | 16 | 550 | 575 | 16 | 559 |
Radanpito | 357 | 68 | 289 | 359 | 57 | 302 | 393 | 56 | 337 |
Vesiväylänpito | 80 | 1 | 79 | 93 | 1 | 92 | 93 | 1 | 92 |
Yhteensä | 1 011 | 91 | 921 | 1 018 | 74 | 944 | 1 061 | 73 | 988 |
---|
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kiinteistö Oy Tieliikennemuseon rakentamisavustus (siirto momentille 31.01.40) | -400 |
Logistisen tehokkuuden parantaminen | 15 000 |
Pääratojen routa- ja pehmeikköalueiden korjaukset (siirto momentilta 31.10.77) | 5 000 |
Raakapuuterminaalit (siirto momentilta 31.10.77) | 5 000 |
Tie-, meri- ja rataliikenteen ohjausjärjestelmien uusiminen (siirto momentilta 31.10.77) | 16 000 |
Julkisten tietovarantojen avaaminen (HO) | 620 |
Tasomuutos | 2 029 |
Yhteensä | 43 249 |
2014 talousarvio | 987 484 000 |
2013 I lisätalousarvio | — |
2013 talousarvio | 944 235 000 |
2012 tilinpäätös | 952 265 000 |
35. Valtionavustus länsimetron rakentamiseen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 55 744 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtionavustuksen maksamiseen länsimetron rakentamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Länsimetrohankkeessa jatketaan Helsingin metroa Ruoholahdesta Matinkylään. Avustus maksetaan edellisenä vuonna toteutuneiden kustannusten perusteella. Vuoden 2012 loppuun mennessä rakentamiskustannukset ovat olleet yhteensä 222 milj. euroa. Vuonna 2013 syntyvien rakentamiskustannusten arvioidaan olevan noin 197 milj. euroa, josta valtion avustuksen 30 % osuus on 59,1 milj. euroa. Vuonna 2014 tarvittavasta määrärahasta puuttuva osa rahoitetaan aikaisempina vuosina myönnetyistä määrärahoista, jotka ovat jääneet käyttämättä.
Länsimetron rakentamisen avustamisesta on valtiolle kertynyt menoja vuosina 2011—2013 yhteensä 72,0 milj. euroa. Vuoden 2013 kustannustasossa avustusta ennakoidaan maksettavan vielä vuosina 2014—2016 yhteensä 171,1 milj. euroa.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2014 | 2015 | 2016 | Yhteensä vuodesta 2014 lähtien | |
Ennen vuotta 2013 tehdyt sitoumukset | 55 744 | 71 529 | 43 841 | 171 114 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hankkeen etenemisestä aiheutuvat määrärahatarpeet | 31 744 |
Yhteensä | 31 744 |
2014 talousarvio | 55 744 000 |
2013 talousarvio | 24 000 000 |
2012 tilinpäätös | 34 974 000 |
41. Valtionavustus eräiden lentopaikkojen rakentamiseen ja ylläpitoon (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtionavustuksen maksamiseen Seinäjoen (Rengonharjun) sekä Mikkelin lentokenttien rakenteiden ja laitteiden investointeihin sekä ylläpitomenoihin. Investointiavustus saa olla enintään 90 % investointimenoista. Muiden avustusten yhteismäärä saa olla enintään 70 % käyttömenoista. Avustukset myönnetään kustannuksiin ilman arvonlisäveroa.
Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää v. 2014 Seinäjoen (Rengonharju) ja Mikkelin lentopaikkojen investointi- ja ylläpitomenoihin 1 milj. euroa.
2014 talousarvio | 1 000 000 |
2013 talousarvio | 1 000 000 |
2012 tilinpäätös | 2 340 000 |
50. Valtionavustus yksityisten teiden kunnossapitoon ja parantamiseen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) yksityisistä teistä annetun lain (358/1962) ja asetuksen (1267/2000) mukaisten valtionavustusten maksamiseen yksityisten teiden kunnossapitoon ja parantamiseen
2) tiekuntien neuvonnan ja opastamisen tukemiseen ja sitä tukevan materiaalin ja palveluiden tuottamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää yksityisten teiden kunnossapidon ja parantamisen tukemiseen. Määrärahaa käytetään tasa-arvoisen liikkumisen turvaamiseen sekä pysyvän asutuksen ja elinkeinoelämän tarvitsemien teiden avustamiseen.
Valtionavustus kohdistuu ensisijassa teiden parantamiseen sekä lauttojen käytön ja kunnossapidon tukemiseen. Valtioavustukseen oikeutettuja teitä on noin 55 000 km, ja niiden hoitamista varten on perustettu noin 16 000 tiekuntaa.
Avustettavia kohteita ovat vain tien liikennöitävyyden kannalta kiireellisimmät siltojen ja suurien rumpujen parantaminen tai tien vaurioitumisen korjaaminen. Tuki voi olla korkeintaan 75 % todellisista hyväksytyistä kustannuksista.
Tavanomaisissa tien parantamiskohteissa tuen osuus tällä hetkellä on 50 % ja eräissä merkittävimmissä siltakohteissa enintään 75 %. Kuntien tuki kyseisiin kohteisiin on vaihdellut välillä 0—20 %. Avustettavia lauttapaikkoja on noin 20 kpl ja niihin käytettävä tuki on noin 2 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
HO leikkaus | -3 000 |
Kertaluonteisen lisäyksen vähentäminen | -1 000 |
Yhteensä | -4 000 |
2014 talousarvio | 5 000 000 |
2013 talousarvio | 9 000 000 |
2012 tilinpäätös | 13 000 000 |
70. Jäänmurtajan hankinta (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 46 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää uuden jäänmurtajan hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Liikennevirasto oikeutetaan tekemään jäänmurtajan hankkimiseksi vuonna 2013 myönnetyn valtuuden mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuutta ei ole käytetty.
Selvitysosa:Jäänmurtaja valmistuu toimintakaudelle 2015—2016. Jäänmurtajan hankkimiseksi on vuoden 2013 talousarviossa myönnetty 125 milj. euron valtuus. Valtuuden mitoituksessa on otettu huomioon perusjäänmurtajan hankintakustannuksena noin 120 milj. euroa ja öljyntorjuntalaitteiston varustamiskustannuksena noin 5 milj. euroa. Murtajan huolto-, miehitys- ja operointimenot rahoitetaan vuodesta 2016 lähtien momentilta 31.10.20. Momentin rahoitustarve ei nouse investoinnin johdosta. Öljyntorjuntavalmiudesta aiheutuvat menot rahoitetaan momentilta 35.10.20, jonka lisärahoitustarve on 500 000 euroa aluksen käyttöönotosta lähtien.
Valtuuden käytöstä valtiolle aiheutuu menoja 52,0 milj. euroa v. 2015.
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 10 milj. euroa. Valtuuksien uusiminen aiheutuu hankkeen etenemisen mukaan tehtävistä sopimuksista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Valtuuden käytöstä aiheutuva määrärahatarve | 19 000 |
Yhteensä | 19 000 |
2014 talousarvio | 46 000 000 |
2013 talousarvio | 27 000 000 |
76. Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 34 997 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) maantielain (503/2005) mukaisten maa-alueiden ja korvausten lisäksi myös näihin liittyvien välttämättömien menojen maksamiseen
2) kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) mukaisten kiinteistötoimitusmaksujen maksamiseen
3) maantietä tai rautatietä varten tarvittavien alueiden sekä tilusjärjestelyihin käytettävien vaihtomaiden hankkimiseen ja korvaamiseen ennen tie- tai ratasuunnitelman hyväksymistä
4) ratalain (110/2007) mukaista toimintaa varten hankittavien maa-alueiden kauppahintojen ja korvausten maksamiseen
5) väylien ja muiden maa- ja vesirakennuskohteiden rakentamista varten tarpeellisten maa- ja vesialueiden hankintamenojen maksamiseen
6) vesilain (587/2011) mukaisten korvausten maksamiseen.
Selvitysosa:Tiealueiden hankintoihin, korvauksiin ja lunastuksiin on tarkoitus käyttää 28 440 000 euroa, rata-alueiden hankintoihin, korvauksiin ja lunastuksiin 6 540 000 euroa sekä maa- ja vesialueiden hankintoihin ja korvauksiin 17 000 euroa.
2014 talousarvio | 34 997 000 |
2013 talousarvio | 34 997 000 |
2012 tilinpäätös | 51 832 212 |
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 391 041 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä.
Liikennevirasto saa tehdä sopimuksia hankkeen Pohjanmaan rata (hankkeista Seinäjoki—Oulu palvelutason parantaminen II-vaihe, loppuunsaattaminen ja Kokkola—Ylivieska, 2. raide yhdistetty hanke) toteuttamiseksi aiemmat sitoumukset mukaanlukien yhteensä enintään 654,0 milj. eurolla.
Liikennevirasto saa tehdä
1) aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty
2) sopimuksia hankkeen vt 4 Rovaniemen kohta toteuttamiseksi enintään 25,0 milj. eurolla
3) sopimuksia hankkeen vt5 Mikkelin kohta toteuttamiseksi enintään 27,0 milj. eurolla.
4) sopimuksia hankkeen mt 101 Kehä I parantaminen toteuttamiseksi enintään 32,0 milj. eurolla.
Selvitysosa:Momentille budjetoidaan kaikki valtion suoralla talousarviorahoituksella toteutettavien väylähankkeiden määrärahat.
Aikaisemmissa talousarvioissa käynnistetyt hankkeet Seinäjoki—Oulu palvelutason parantaminen II-vaihe, loppuunsaattaminen ja Kokkola—Ylivieska, 2. raide yhdistetään Pohjanmaan rata -hankkeeksi. Seinäjoki—Oulu on raskaasti liikennöity rataosuus ja kaikki rakennustyö tehdään liikenteen seassa. Seinäjoki—Oulu palvelutason parantamishanke ja Kokkola—Ylivieska kaksoisraidehankkeet yhdistetään saatavan synergiaedun turvaamiseksi ja liikenteelle aiheutuvien viiveiden minimoimiseksi. Hankkeen suurin riski on töiden ja junaliikenteen yhteensovituksen epäonnistuminen. Yhteensovituksella pystytään vaikuttamaan vuosittain tehtävän työn volyymiin ja junaliikenteelle aiheutuvien viiveiden määrään. Riskin hallinnalla varmistetaan ratahankkeen valmistuminen suunnitellussa aikataulussa ja minimoidaan henkilö- ja tavaraliikenteelle aiheutuvat viiveet. Kahden samalla rataosalla olevan hankkeen yhdistämistä puoltaa töiden ajoittumisten yhteensovittaminen liikenteen alaisella radalla, mikä vaikuttaa hankkeiden vuosittaiseen rahoitustarpeeseen.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Ulkopuolisen rahoituksen osuus sopimusvaltuudesta milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määräraha v. 2014 milj. € |
Rahoitustarve myöhemmin milj. € |
|
Käynnissä olevat väylähankkeet | |||||||
Tiehankkeet | |||||||
Vt 6 Lappeenranta—Imatra | TA 2007 | 2011 | 177,0 | 168,9 | 1,1 | 7,0 | |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | TA 2007 | 2013 | 80,0 | 72,9 | 7,1 | - | |
Vt 5 Päiväranta—Vuorela | LTA I 2009 | 2014 | 90,0 | 86,3 | 3,7 | - | |
Vt 6 Joensuun kohta | LTA I 2009 | 2012 | 47,1 | 2,1 | 46,0 | 1,1 | - |
E18 Haminan ohikulkutie | TA 2011 | 2015 | 180,0 | 120,2 | 37,7 | 22,1 | |
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie | TA 2011 | 2013 | 55,0 | 43,9 | 7,1 | 4,0 | |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | TA 2011 | 2014 | 63,0 | 12,8 | 18,3 | 31,9 | |
E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke | TA 2012 | 2014 | 33,0 | 15,5 | 4,0 | 17,0 | 12,0 |
Vt 8 Turku—Pori | LTA 2013 | 2018 | 102,5 | 2,5 | 5,5 | 20,0 | 77,0 |
Länsimetron liityntäyhteydet | LTA 2013 | 2015 | 14,5 | 1,4 | - | 8,0 | 6,5 |
Ratahankkeet | |||||||
Kehärata | TA 2009/LTA 2013 | 2014 | 474,0 | 22,5 | 392,4 | 77,3 | 4,3 |
Pohjanmaan rata | TA 2011/LTA III 2011 | 2017 | 654,0 | 248,0 | 156,2 | 249,8 | |
Vesiväylähankkeet | |||||||
Pietarsaaren meriväylä | TA 2009 | 2015 | 11,4 | 4,8 | 3,4 | 3,2 | |
Uudenkaupungin meriväylä | TA 2011 | 2014 | 11,0 | 6,0 | 5,0 | - | |
Yhteiset väylähankkeet | |||||||
Pisara-radan suunnittelu | TA 2012 | 2015 | 6,8 | 17,0 | 10,0 | 13,0 | |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | 15,0 | 5,0 | - | ||||
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 992,5 | 50,8 | 1 243,7 | 378,0 | 430,8 | ||
Uudet väylähankkeet | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vt 4 Rovaniemen kohta | TA 2014 | 2016 | 25,0 | 2,0 | - | 5,0 | 20,0 |
Vt 5 Mikkelin kohta | TA 2014 | 2016 | 27,0 | 3,0 | - | 2,0 | 25,0 |
Mt 101 Kehä I parantaminen | TA 2014 | 2018 | 32,0 | - | 6,0 | 26,0 | |
Uudet väylähankkeet yhteensä | 84,0 | 5,0 | - | 13,0 | 71,0 | ||
Keskeneräiset ja uudet väylähankkeet yhteensä | 2 076,5 | 55,8 | 1 243,7 | 391,0 | 501,8 |
Momentin 391,0 milj. euron määrärahasta on valtion rahoitusosuutta 380,6 milj. euroa. Ulkopuoliset rahoitusosuudet hankkeista ovat 10,49 milj. euroa, jotka on otettu huomioon momentilla 12.31.10.
Uusien hankkeiden perusteluna esitetään seuraavaa:
Hankkeessa parannetaan työ- ja asiointimatkojen sekä kaivostoiminnan rikastekuljetusten sujuvuutta ja turvallisuutta sekä tiivistetään kaupunkirakennetta. Hankkeessa jatketaan valtatien kaksiajoratainen osuus Oijustielle asti sekä toteutetaan Oijustien ja Vierustien eritasoliittymät, meluntorjuntaa ja kevyen liikenteen järjestelyjä sekä parannetaan katuja ja katuliittymiä. Hankkeen kustannusarvio on 25,0 milj. euroa (MAKU-indeksi 150, 2005=100), josta valtion rahoitusosuus on 23,0 milj. euroa.
Valtatiellä 5 Pitkäjärven ja Visulahden välinen osuus täydennetään nelikaistaisiksi teiksi, eritasoliittymiä parannetaan sekä rakennetaan pohjavesisuojauksia ja meluntorjuntaa. Hanke poistaa valtatien liikenteen kapasiteettiongelmat vilkkaimmin liikennöidyiltä kohdilta Mikkelissä. Hankkeen kustannusarvio on 27,0 milj. euroa (MAKU-indeksi 150, 2005=100), josta valtion rahoitusosuus on 24,0 milj. euroa.
Kehä I:n toimivuutta parannetaan toteuttamalla ensi vaiheessa Kivikon eritasoliittymä ja toisessa vaiheessa Espoon rajan ja Vihdintien väliset lisäkaistat, joukkoliikennejärjestelyt ja meluesteet sekä Hämeenlinnan väylän eritasoliittymää täydentävät lisärampit ja meluesteet. Kaupunki vastaa Kivikon eritasoliittymän toteuttamisesta, josta valtio rahoittaa 10 milj. euroa vuosina 2014—2015. Muut hankkeen osuudet valtio toteuttaa vuosina 2016—2018. Kivikon eritasoliittymän toteuttaminen on edellytys Kehä I:n viereen rakennettavien asuintalojen käyttöönotolle. Hanke vähentää ruuhkia ja vakavia onnettomuuksia sekä parantaa joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen toimintaedellytyksiä. Hankkeen kustannusarvio valtion töiden osalta on 32,0 milj. euroa (MAKU-indeksi 150, 2005=100). Lisäksi Helsingin kaupunki toteuttaa omana työnään Kivikon eritasoliittymän ja siihen kuuluvat katujärjestelyt (25 milj. euroa).
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2014 | 2015 | 2016 | 2017— | Yhteensä vuodesta 2014 lähtien | |
Ennen vuotta 2014 tehdyt sitoumukset | 391 041 | 291 510 | 187 505 | 566 670 | 1 436 726 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 269 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hamina-Vaalimaa (siirto momentille 31.10.79) | -3 000 |
Pääratojen routa- ja pehmeikköaluiden korjaukset (siirto momentille 31.10.20) | -5 000 |
Raakapuuterminaalit (siirto momentille 31.10.20) | -5 000 |
Tie-, meri- ja rataliikenteen ohjausjärjestelmien uusiminen (siirto momentille 31.10.20) | -16 000 |
Väylähankkeiden määrärahatarpeiden muutos | 58 341 |
Yhteensä | 29 341 |
2014 talousarvio | 391 041 000 |
2013 I lisätalousarvio | 5 586 000 |
2013 talousarvio | 361 700 000 |
2012 tilinpäätös | 454 525 000 |
78. Eräät väylähankkeet (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 25 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin.
Liikennevirasto oikeutetaan tekemään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
Selvitysosa:Momentille budjetoidaan jälkirahoituksella rahoitettavat hankkeet, joita rahoittavat myös ulkopuoliset tahot kuten esimerkiksi kunnat ja yritykset.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Ulkopuolisen rahoituksen osuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määräraha v. 2014 milj. € |
Rahoitustarve myöhemmin milj. € |
|
Keskeneräiset väylähankkeet | |||||||
Tiehankkeet | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Turun satamayhteys (Suikkilantie) | TA 2012 | 2013 | 20,0 | 10,0 | - | 10,0 | - |
Vt 12 Tampereen rantaväylä | TA 2012/LTA 2013 | 2015 | 61,0 | - | - | 61,0 | |
E18 Kehä III, 2. vaihe | TA 2013/LTA 2013 | 2015 | 110,0 | - | 15,0 | 95,0 | |
Yhteensä | 191,0 | 10,0 | - | 25,0 | 156,0 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2014 | 2015 | 2016 | 2017— | Yhteensä vuodesta 2014 lähtien | |
Ennen vuotta 2014 tehdyt sitoumukset | 25 000 | 76 000 | 55 000 | 25 000 | 181 000 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 49,3 milj. euroa. Valtuuksien uusiminen aiheutuu hankkeiden etenemisen mukaan tehtävistä sopimuksista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Ulkopuolisen rahoituksen muutos | -10 000 |
Valtion jälkirahoitusmaksujen muutos | -132 260 |
Yhteensä | -142 260 |
2014 talousarvio | 25 000 000 |
2013 I lisätalousarvio | -10 000 000 |
2013 talousarvio | 167 260 000 |
2012 tilinpäätös | 73 100 000 |
79. Elinkaarirahoitushankkeet (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 69 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta elinkaarihankkeina aiheutuviin menoihin.
Liikennevirasto oikeutetaan tekemään
1) aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty
2) sopimuksia hankkeen E18 Hamina—Vaalimaa toteuttamiseksi enintään 660,0 milj. eurolla.
Selvitysosa:Momentille budjetoidaan kaikkien elinkaarihankkeiden valtion rahoitusosuuden edellyttämät määrärahat. Vuonna 2014 momentilta rahoitetaan kolmea elinkaarihanketta.
Uuden hankkeen perusteluna esitetään seuraavaa:
Vt 7 osuus Hamina—Vaalimaa on osa kansainvälistä E18 Tieyhteyttä ja on elintärkeä Suomen elinkeinoelämän kuljetuksille. Tie rakennetaan koko 32 km pituisella osuudella moottoritieksi nykyisen tien pohjoispuolelle. Tieosuudelle rakennetaan viisi eritasoliittymää. Nykyinen valtatie jää rinnakkaistieksi, jolle tehdään välttämättömät toiminnalliset muutokset. Hanke liittyy länsipäästään vuonna 2014 valmistuvaan Haminan ohikulkutiehen. Vaalimaalle suunniteltu rekkaparkki-alue kytkeytyy tähän hankkeeseen itäpäässä. Hanke toteutetaan elinkaarimallilla sisältäen hankkeen suunnittelun, toteutuksen, rahoituksen sekä sopimusaikaisen ylläpidon ja kunnossapidon. Sopimuskauden pituudeksi on suunniteltu 15—20 vuotta ja arvio hankkeen kustannuksista on 660 milj. euroa. Hankkeen investointikustannus on 265 milj. euroa (MAKU-indeksi 150, 2005=100). Hankkeen rakennustyöt kohdistuvat vuosille 2015—2018.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määräraha v. 2014 milj. € |
Rahoitustarve myöhemmin milj. € |
|
Keskeneräiset elinkaarihankkeet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
E18 Muurla—Lohja | LTA I 2004 | 2008 | 700,0 | 204,1 | 39,7 | 456,2 |
E18 Koskenkylä—Kotka | TA 2010 | 2014 | 650,0 | 13,7 | 26,3 | 610,0 |
Keskeneräiset elinkaarihankkeet yhteensä | 1 350,0 | 217,8 | 66,0 | 1 066,2 | ||
Uusi elinkaarihanke | ||||||
E18 Hamina—Vaalimaa | TA 2014 | 2018 | 660,0 | - | 3,0 | 657,0 |
Keskeneräiset ja uudet elinkaarihankkeet yhteensä | 2 010,0 | 217,8 | 69,0 | 1 723,2 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2014 | 2015 | 2016 | 2017— | Yhteensä vuodesta 2014 lähtien | |
Ennen vuotta 2014 tehdyt sitoumukset | 69 000 | 99 800 | 104 500 | 1 518 588 | 1 791 888 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 16 milj. euroa. Valtuuksien uusiminen aiheutuu hankkeiden etenemisen mukaan tehtävistä sopimuksista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hamina-Vaalimaa (siirto momentilta 31.10.77) | 3 000 |
Hankkeiden etenemisen edellyttämät määrärahatarpeet | 19 000 |
Yhteensä | 22 000 |
2014 talousarvio | 69 000 000 |
2013 talousarvio | 47 000 000 |
2012 tilinpäätös | 47 897 000 |