Talousarvioesitys 2014
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 736 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2014. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tavoitteena on
- — tunnistaa ja ennakoida väestön terveyteen ja hyvinvointiin sekä palvelujärjestelmään liittyvät riskit ja kohdentaa työtä tämän perusteella
- — huolehtia erityisesti niiden oikeuksista, jotka eivät itse niitä pysty puolustamaan
- — yhdenmukaistaa sosiaali- ja terveysalan valvonnan edellyttämä ohjaus saumattomaksi kokonaisuudeksi koko maassa
- — ohjata toiminnanharjoittajia tehostamaan omavalvontaa
- — toimia ja vaikuttaa aktiivisesti EU:ssa ja kansainvälisessä yhteistyössä.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto on lupa- ja valvontaviranomainen, jonka toiminnan vaikutus yhteiskunnallisiin vaikutustavoitteisiin on luonteeltaan välillistä. Yhteiskunnallisiin tavoitteisiin vaikuttaa samanaikaisesti valtiokonsernin toiminta kokonaisuutena, yhteiskunnan toimijat muutoin sekä kansainvälinen kehitys.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja valtakunnallisia sosiaali- ja terveydenhuollon sekä yksityisten palveluntuottajien lupia koskevien suoritteiden maksuja ja viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja. Lisäksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti aluehallintovirastot suorittavat osan saamistaan vuosimaksuista virastolle.
Toiminnan tehokkuus
2012 tilinpäätös | 2013 tavoite | 2014 tavoite | |
Työn tuottavuusindeksi | 96,07 | muutos>0 | muutos>0 |
Kokonaistuottavuusindeksi | 98,96 | muutos>0 | muutos>0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 17 278 | 14 460 | 14 236 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 2 015 | 2 340 | 2 500 |
Nettomenot | 15 263 | 12 120 | 11 736 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 628 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 108 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 3 606 | 3 300 | 3 850 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 103 | 970 | 1 150 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset yhteensä | 2 586 | 2 200 | 2 750 |
— osuus yhteiskustannuksista yhteensä | 1 370 | 1 100 | 1 100 |
Kokonaiskustannukset yhteensä | 3 956 | 3 300 | 3 850 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -350 | 0 | 0 |
Kustannusvastaavuus, % | 91 | 100 | 100 |
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
2012 toteutuma |
2013 ennuste |
2014 ennuste |
2013/2014 muutos-% |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 18 760 | 17 000 | 18 800 | 10,6 |
Valvonta-asiat | 1 247 | 1 200 | 1 300 | 8,3 |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 1 020 | 900 | 1 000 | 11,1 |
Palvelukyky | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 arvio |
Ammattioikeutta koskevat laillistamispäätökset, 90 % hakemuksista käsitelty asetetussa määräajassa | |||
— suomalainen säännelty koulutus, 5 pv | 5 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— EU/ETA-maiden koulutus, 3 tai 4 kk | 80—85 % käsiteltiin 4 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— EU/ETA-maiden ulkopuolisten maiden koulutus, 4 kk | 80 % käsiteltiin 4 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Raskauden keskeyttämistä koskevat asiat, 4 työpäivän kuluessa | 4 työpäivän kuluessa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Yksityisen terveydenhuollon lupa-asiat, käsittelyaikojen mediaani 6 kk ja 70 % lupa-asioista käsitellään 8 kk:ssa | käsittelyaikojen mediaani 3,5 kk ja keskiarvo 5,5 kk | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Terveydenhuollon valvonta-asiat, käsittelyaikojen mediaani 9 kk ja 80 % asioista käsitellään 20 kk:ssa | käsittelyajan mediaani 6 kk ja 80 % asioista käsiteltiin vajaassa 16 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Yksityisten sosiaalipalveluiden lupa-asiat, käsittelyaikojen mediaani 7 kk ja 70 % lupa-asioista käsitellään 7 kk:ssa | mediaani 4 kk ja keskiarvo 4 kk | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Sosiaalihuollon valvonta-asiat, käsittelyaikojen mediaani 11,5 kk ja 80 % asioista käsitellään 18 kk:ssa | mediaani 5 kk ja keskimääräinen käsittelyaika 9 kk | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Alkoholilupa-asiat | |||
— alkoholin valmistuslupien käsittely, 90 pv | 132 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— alkoholin tukkumyyntilupien käsittely, 90 pv | 96 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— alkoholin teollisen käytön lupien käsittely, 30 pv | 14 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Henkilöstöä ja henkilöstörakennetta kehitetään siten, että viraston ydintehtävien tuottaminen kyetään varmistamaan.
Tarvittavien kehittämistoimenpiteiden suunnittelu edellyttää viraston ydintehtävien selkiyttämistä sekä toissijaisten tehtävien ja toimintojen karsimista. Henkilöstön osaamista kehitetään ydintehtävien edellyttämällä tavalla. Vaihtuvuudesta huolehditaan siten, että poistuvan henkilöstön asiantuntemus pystytään tarvittaessa korvaamaan ja että vaihtuvuutta hyödynnetään uuden osaamisen hankkimisessa.
Henkilöstön työhyvinvointia tukevia toimenpiteitä jatketaan painopisteenä edelleen ennakointi. Suunnitelmallisella toiminnalla, työelämän joustojen hyödyntämisellä sekä varhaisella puuttumisella ylläpidetään henkilöstön työkykyä ja motivaatiota.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Alkoholielinkeinorekisterin uusiminen (siirto momentilta 33.01.21) | 50 |
Biopankkilain toimeenpanoon liittyvä siirto momentilta 33.03.04 (1 htv) | 70 |
Palkkausten tarkistaminen | 35 |
Potilasjärjestelmien sertifiointi (siirto momentilta 33.01.25) | 70 |
Tarvearvion muutos | -72 |
Varmennepalvelun toteutus | -500 |
Yhteishankinnat | -12 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -25 |
Yhteensä | -384 |
2014 talousarvio | 11 736 000 |
2013 talousarvio | 12 120 000 |
2012 tilinpäätös | 14 743 000 |