Talousarvioesitys 2014
52. Valtionosuus työmarkkinatuesta (arviomääräraha)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 373 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) työttömyysturvalain (1290/2002) sekä kotoutumisen edistämisestä annetun lain (1386/2010) perusteella maksettavan työmarkkinatuen, siihen liittyvän lapsikorotuksen ja työllistymistä edistävien palvelujen ajalta maksettavien korotusosien maksamiseen siten kuin työttömyysturvalaissa on säädetty valtion osuudesta
2) julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain (916/2012) mukaisten lakisääteisten kulukorvausten rahoittamiseen työttömyysturvalain mukaisesti
3) julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain perusteella työnantajalle maksettavan palkkatuen perustukiosuuden maksamiseen niiden osalta, jotka ovat saaneet työttömyysetuutta työttömyyden perusteella vähintään 500 päivältä tai jotka ovat työttömyyden perusteella saaneet työmarkkinatukea vähintään 130 päivältä ja täyttävät lain 11 luvun 8 §:n edellytykset tai jotka ovat alle 25-vuotiaita ja saaneet työmarkkinatukea työttömyyden perusteella yhdenjaksoisesti vähintään 65 päivältä
4) julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain perusteella työmarkkinatukeen oikeutetulle myönnetyn starttirahan perustukea vastaavan osuuden maksamiseen.
ELY-keskukset saavat käyttää julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain perusteella työnantajalle maksettavan palkkatuen ja starttirahan perustukiosuuden maksamiseen enintään 125 000 000 euroa. Palkkatuen ja starttirahan perustuki budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Kunnat ja valtio rahoittavat puoliksi työttömyyden perusteella vähintään 500 päivää työmarkkinatukea saaneiden henkilöiden työttömyysaikaisen työmarkkinatuen. Muun työmarkkinatuen valtio rahoittaa kokonaan. Lisäksi valtio huolehtii Kansaneläkelaitoksen maksuvalmiudesta työmarkkinatuen osalta (maksuvalmiussuoritus).
Viitaten momentin 33.20.50 selvitysosaan määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon 85 100 000 euroa työssäoloehdon lyhenemisestä 34 viikosta 26 viikkoon sekä 1 500 000 euroa työmarkkinatuen tarveharkinnan ulottamisesta myös ensimmäisiin 180 päivään. Lisäksi määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 950 000 euroa työmarkkinatuen korotusosan 500 päivän ja 180 päivän rajoitusten kumoamisesta sekä 500 000 euroa työmarkkinatuen omavastuuajan huomioon ottamisesta vain kerran ennen työssäoloehdon täyttymistä.
Määrärahan arvioitu käyttö ja siihen vaikuttavat tekijät (euroa)
Työmarkkinatuet | |
— työttömyysajalta | 924 200 000 |
— kuntien rahoitusosuus | -238 000 000 |
— työllistymistä edistävien palvelujen ajalta | 370 000 000 |
— kulukorvaukset | 76 200 000 |
Kotoutumistuet | |
— työttömyysajalta | 25 600 000 |
— työllistymistä edistävien palvelujen ajalta | 72 100 000 |
— kulukorvaukset | 18 600 000 |
ELY-keskusten maksama palkkatuen ja starttirahan perustuki | 125 000 000 |
Yhteensä | 1 373 700 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tarvearvion muutos | 205 850 |
Työmarkkinatuen korotusosan 500 ja 180 päivän rajoitusten kumoaminen | 950 |
Työmarkkinatuen omavastuuajan ottaminen huomioon vain kerran | 500 |
Työmarkkinatuen tarveharkinnan ulottaminen myös ensimmäisiin 180 päivään | -1 500 |
Työssäoloehdon lyheneminen 34 viikosta 26 viikkoon | -85 100 |
Yhteensä | 120 700 |
2014 talousarvio | 1 373 700 000 |
2013 talousarvio | 1 253 000 000 |
2012 tilinpäätös | 1 143 679 941 |