Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2014

01. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 16 343 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin sekä EU-rahastojen tuella toteutettaviin pelastustoimen kansainvälisiin hankkeisiin sisältyvien omarahoitusosuuksien maksamiseen

2) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tapaturmat ja toimintakyky -yksikölle myönnettävään rahoitukseen yhteistyösopimuksen mukaisesti

3) Turvallisuus- ja kemikaaliviraston pelastustoimen laitelain (10/2007) mukaisten valvontaviranomaistehtävien sekä vuosittain laadittavan tulossopimuksen mukaisien pelastustoimen kehitys-, selvitys- ja valmistelutehtävien toimintamenoihin

4) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen

5) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen

6) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen

7) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin.

Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa pelastustoimelle seuraavat alustavat tuloksellisuustavoitteet:

Onnettomuuksien ehkäisy

Pelastustoimen tehtävä on erityisesti tulipalojen ehkäisy. Toimiala osallistuu myös muiden onnettomuuksien ehkäisyyn. Onnettomuuksia ja niiden seurauksia pyritään ehkäisemään parantamalla ihmisten ja yhteisöjen omatoimista varautumista, lisäämällä väestön turvallisuustietoisuutta ja -osaamista sekä toteuttamalla pelastuslaitosten laatimien valvontasuunnitelmien mukaisia toimia. Pelastuslain vaikutuksia pelastusviranomaisten toimintaan seurataan.

Onnettomuuksien ehkäisy 2012
toteutuma
2013
arvio
2014
tavoite
       
Tuotokset      
Erheellisten paloilmoitusten määrä (kpl), enintään 20 076 18 700 17 400
Neuvontaa ja valistusta saaneiden osuus väestöstä (%), vähintään 16 16 20
Pelastustoiminta ja varautuminen

Pelastustoimella on yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaisesti uhka-arvio pelastustoimen valtakunnallista koordinaatiota edellyttäviä erityistilanteita varten. Pelastustoimen osuus yhteiskunnan turvallisuusstrategiasta toteutetaan.

Pelastustoimi kykenee toimimaan nopeasti onnettomuustilanteissa riskejä vastaavasti, antamaan pelastustoimeen kuuluvaa apua suuronnettomuustilanteissa ulkomailla ja varautumaan avun vastaanottamiseen.

Pelastuslaitosten toiminta on järjestetty uusien, yhdenmukaisten pelastustoimen mitoitusten, rakenteiden, suorituskyvyn ja toimintavalmiuden perusteiden mukaisesti.

Turvataan väestön suojaamismahdollisuudet ja varaudutaan mahdollisesti tarvittaviin evakuointeihin. Pelastustoimi toteuttaa sille osoitettua varautumisen yhteensovittamistehtävää.

Pelastustoiminta ja varautuminen 2012
toteutuma
2013
arvio
2014
tavoite
       
Tuotokset      
Pelastuslaitosten hälytysluonteisten tehtävien määrä, kpl, arvio, josta1) 101 654 96 900 96 900
— tulipaloista (pl. maastopalot) aiheutuvat tehtävät 10 790 11 000 11 000
— maastopaloista aiheutuvat tehtävät 1 011 2 900 2 900
— tarkistus- ja varmistustehtävät 30 572 21 000 21 000
— ensivastetehtävät (pl. sairaankuljetustehtävät) 26 772 30 000 30 000
— muut tehtävät 32 509 32 000 32 000
Toiminnan laatu ja palvelukyky      
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 1. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta 50 50 50
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 2. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta 50 50 50

1) Pelastuslaitoksen eri tehtävätyypeille ei aseteta tavoitteita, vaan niiden kehitystä seurataan.

Koulutus- ja tutkimustoiminta

Pelastusopistossa annettavan tutkintoon johtavan koulutuksen avulla varmistetaan pelastus- ja hätäkeskushenkilöstön riittävyys ja oikeanlainen osaaminen.

Pelastusopiston jatko- ja täydennyskoulutusjärjestelmä tukee monipuolisesti pelastustoimen osaamista.

Lisätään pelastustoimen kotimaista tutkimustoimintaa ja kansainvälisen tutkimuksen sekä uusien toimintamenetelmien ja tekniikoiden hyödyntämistä. Selvitys pelastustoimen verkostomaisen tutkimus- ja kehittämiskeskuksen perustamisesta valmistuu.

Pelastustoimen vapaaehtoista ja sivutoimista henkilöstöä sekä pelastustoimen ammatillista lisä- ja täydennyskoulutusta koskevat selvitykset valmistuvat.

Pelastustoimi 2012
toteutuma
2013
arvio
2014
tavoite
       
Tuotokset      
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivien määrä, kpl, vähintään 51 360 49 860 50 000
Pelastusopiston tutkintojen määrä, kpl, vähintään 207 180 200
AMK-tutkintojen määrä, kpl 36 30 33
Panokset      
Momentin 26.30.01 henkilötyövuodet, josta 121,5 118 112,7
— Pelastusopiston henkilötyövuodet 104,5 106 104
— Sisäasiainministeriön henkilötyövuodet 8 3 1
— Turvallisuus- ja kemikaaliviraston henkilötyövuodet 5 5 3,7
— Kriisinhallintakeskuksen henkilötyövuodet (kv. pelastustoimi) 4 4 4
Koulutuksen kokonaiskustannukset (1 000 euroa) 13 360 13 250 13 250
Toiminnan tehokkuus      
Pelastusopiston koulutettavapäivät/henkilötyövuodet 981 995 995
Pelastusopiston koulutettavapäivät/opettaja 1 323 1 331 1 330
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijakohtainen vuosikustannus, euroa, enintään 28 428 28 050 28 050
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivän hinta, euroa, enintään 158 156 156
Toiminnan laatu ja palvelukyky      
Pelastusopiston tutkintopalaute (asteikolla 1—4) 3,01 3,08 3,08
Hakeneiden lukumäärä/aloituspaikat 5,5 5,0 5,0
Henkiset voimavarat      
Pelastusopiston henkilöstön lukumäärä 110 112 110
Kriisinhallintakeskuksen henkilöstön lukumäärä (kv. pelastuspalvelu) 4 4 4
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) - 3,4 3,4
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään 9,4 6,5 6,5

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2012
toteutuma
2013
varsinainen
talousarvio
2014
esitys
       
Bruttomenot 18 715 17 447 20 489
Pelastustoimen bruttotulot 4 984 3 765 4 146
Nettomenot 13 731 13 682 16 343
— Pelastusopisto 11 290 11 628 11 123
— Sisäasiainministeriö 2 349 1 604 4 770
— Kansainvälinen pelastuspalvelu 92 450 450
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 3 077    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 3 473    

Pelastustoimen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2012
toteutuma
2013
varsinainen
talousarvio
2014
esitys
       
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 1 007 1 053 1 149
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 484 594 533
— osuus yhteiskustannuksista 774 810 881
Kustannukset yhteensä 1 258 1 404 1 414
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -251 -351 -265
Kustannusvastaavuus, % 80 75 81

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Kunnallisten toimijoiden lisääminen TUVE-verkkoon (mistä 1 500 000 euroa siirtona momentilta 28.90.30) 3 000
Lähialueyhteistyö -50
Siirto momentille 26.01.01 (-1 htv) -65
Siirto momentille 26.01.01 (tekninen korjaus) -10
Säästöjen kohdentuminen (osuus 10 milj. eurosta) -100
Toimintamenojen säästö (osuus 60 milj. eurosta) 45
Uusien tuottavuustoimien vähennys -135
Palkkausten tarkistukset 32
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen -23
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -33
Yhteensä 2 661

2014 talousarvio 16 343 000
2013 talousarvio 13 682 000
2012 tilinpäätös 14 127 000

Täydentävä talousarvioesitys HE 193/2013 vp (21.11.2013)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 16 362 000 euroa.

Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.

Lisäys 19 000 euroa talousarvioesityksen 16 343 000 euroon nähden aiheutuu palkkausten tarkistuksista.


2014 talousarvio 16 362 000
2013 IV lisätalousarvio -23 000
2013 talousarvio 13 682 000
2012 tilinpäätös 14 127 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 34/2013 vp (13.12.2013)

Valiokunta lisäsi momentille 50 000 euroa Suomen ja Venäjän väliseen pelastusyhteistyöhön vuodelle 2013. Toiminnan jatkorahoitus ei ole kuitenkaan selkiytynyt kuluvan vuoden aikana. Kyse on melko pienimuotoisesta, mutta tärkeästä, jatkuvasta viranomaistoiminnasta, jonka tulee toimia onnettomuuden sattuessa. Itärajan pelastuslaitokset ovat toteuttaneet tehtävää aktiivisesti.

Valiokunta pitää välttämättömänä, että sisäasiainministeriö ottaa vastuun viranomaisyhteistyöstä ja organisoi pelastuslaitosten toteuttaman toiminnan ja järjestää myös rahoituksen pysyvällä tavalla. Yhteistyön pohjana on valtioiden välinen sopimus yhteistyöstä onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja niiden seurausten torjumiseksi. Tehtävää ei voi jättää yksittäisten kuntien hoidettavaksi. Valiokunta kohdistaa momentin määrärahoista 100 000 euroa käytettäväksi rajat ylittävän pelastusvalmiuden parantamiseen.

Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota siihen, että rakennepoliittisen ohjelman asettamien säästötavoitteiden saavuttamiseksi sisäasiainministeriössä on luonnosteltu pelastustoimen hallintoon liittyviä uudistussuunnitelmia. Valiokunta korostaa, että merkittävistä organisaatiomuutoksista tulee keskustella avoimesti ja päätösten tulee pohjautua selvitykseen, jossa muutosten vaikutukset arvioidaan kattavasti.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 33/2013 vp (20.12.2013)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 16 362 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin sekä EU-rahastojen tuella toteutettaviin pelastustoimen kansainvälisiin hankkeisiin sisältyvien omarahoitusosuuksien maksamiseen

2) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tapaturmat ja toimintakyky -yksikölle myönnettävään rahoitukseen yhteistyösopimuksen mukaisesti

3) Turvallisuus- ja kemikaaliviraston pelastustoimen laitelain (10/2007) mukaisten valvontaviranomaistehtävien sekä vuosittain laadittavan tulossopimuksen mukaisien pelastustoimen kehitys-, selvitys- ja valmistelutehtävien toimintamenoihin

4) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen

5) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen

6) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen

7) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin

8) enintään 100 000 euroa rajat ylittävän pelastusvalmiuden parantamiseen.

 

I lisätalousarvioesitys HE 66/2014 vp (22.5.2014)

Momentin perusteluja täydennetään siten, että momentille voidaan nettobudjetoida siirtotalouden tuottoina Palosuojelurahastolta tutkimus- ja kehittämistoimintaan saadut erityisavustukset.

Selvitysosa:Momentin perustelujen mukaan momentille ei voi budjetoida siirtotalouden tuottoja ellei määrärahan perusteluissa ole toisin määrätty.

Palosuojelurahastolain (306/2003) mukaan Palosuojelurahasto voi myöntää yleisavustusta ja erityisavustuksia pelastusalan järjestöille ja muille vastaaville yhteisöille sekä erityisavustuksia kunnille, pelastustoimen alueille ja sopimuspalokunnille. Palosuojelurahastosta voidaan myöntää myös muille erityisavustuksia oppimateriaalin tuotantoon ja hankintaan, tietojenkäsittelyn kehittämiseen ja laitteiden hankintaan, kokeilu- ja käynnistämis-, tutkimus- ja kehittämistoimintaan, valmistukseen ja nevontaan sekä standardisointiin.

Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.


2014 I lisätalousarvio
2014 talousarvio 16 362 000
2013 tilinpäätös 13 659 000
2012 tilinpäätös 14 127 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 19/2014 vp (18.6.2014)

Momentin perusteluja täydennetään siten, että momentille voidaan nettobudjetoida siirtotalouden tuottoina Palosuojelurahastolta tutkimus- ja kehittämistoimintaan saadut erityisavustukset.