Talousarvioesitys 2014
01. Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 228 821 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) meripelastuslain (1145/2001) 21 §:n 3 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen sekä Rajavartiolaitoksen ilma-alusten rajaturvallisuustehtävistä (ml. meripelastus) johtuvien lennonvarmistuspalvelujen ja meripelastustoimeen liittyvän lentopelastuksen hälytys- ja johtamistoiminnasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen Finavialle
2) Rajavartiolaitoksen omistajahallinnassa olevien rakennusten sekä rakenteiden ja muiden rakennettujen kiinteistöjen ulkopuolella sijaitsevien rajavalvontaan ja koulutukseen käytettävien rakennusten ja rakenteiden perusparannuksesta ja uudisrakentamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
4) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin
5) Merivartiomuseon toiminnan tukemiseen.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa Rajavartiolaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Rajojen valvonnalla ennaltaehkäistään ja paljastetaan laiton maahantulo ulkorajoilla. Riskianalyysiin perustuvilla painopistealueilla luvattomat rajanylitykset on kyettävä havaitsemaan välittömästi ja luvattomat rajanylittäjät ottamaan kiinni raja-alueella. Toistuva laiton toiminta paljastetaan myös muualla raja-alueella. Luvattomat rajanylitykset selvitetään luotettavasti siten, että kaikista tarvittavista jatkotoimenpiteistä voidaan päättää viivytyksettä.
Rajojen valvonta | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Partiointi (h) | 249 663 | 250 300 | 228 300 |
— josta itärajalla | 182 081 | 179 550 | 172 500 |
Tekninen valvonta | 870 689 | 902 000 | 907 500 |
Tarkastukset | 28 141 | 25 000 | 25 200 |
Rajavyöhykeluvat | 7 755 | 6 650 | 6 950 |
Turvallisuuspalvelut harva-alueella (poliisi- ja virka-aputehtävät) | 495 | 575 | 550 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 114,9 | 115,1 | 110,1 |
Henkilötyövuodet | 1 302 | 1 303 | 1 207 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 127 | 120 | 130 |
Taloudellisuus (ind) | 122 | 118 | 127 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,9 | 4,5 | 4,5 |
Rajatapahtumien estäminen (%) | 84 | 98 | 98 |
Rajatapahtumien paljastaminen (%) | 77 | 93 | 93 |
Tilannekuvan laatu | 3,6 | 3,9 | 3,9 |
Kaikki Schengen-alueen ulkorajan ylittävät henkilöt tarkastetaan. EU/ETA-kansalaisille tehdään vähimmäistarkastus ja muille perusteellinen tarkastus. Schengen-alueen sisärajoilla ylläpidetään valmius rajavalvonnan väliaikaiseen palauttamiseen. Maahantulo ja maastalähtö vastoin säädettyä järjestystä paljastetaan turvaten sujuva rajanylitysliikenne. Rajatarkastuksissa ja niihin liittyvissä tutkinnoissa ja hallintopäätöksissä huolehditaan henkilöiden oikeusturvasta.
Rajatarkastukset | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Rajatarkastukset (milj. hlöä) | 16,5 | 18,0 | 20,3 |
Tullitarkastukset (hlöä) | 2 792 | 5 510 | 5 560 |
Käännyttämispäätös | 1 576 | 1 725 | 1 680 |
Myönnetyt viisumit | 1 267 | 1 834 | 1 837 |
Päätökset rajanylityslupa-anomuksiin | 2 | 4 | 4 |
Vastaanotetut turvapaikkahakemukset | 280 | 211 | 213 |
Vastaanotetut kiintiöpakolaiset | 504 | 650 | 670 |
Muun viranomaisen päätöksen täytäntöönpano | 619 | 620 | 570 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 96,2 | 96,2 | 102,2 |
Henkilötyövuodet | 1 090 | 1 089 | 1 121 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 143 | 157 | 171 |
Taloudellisuus (ind) | 136 | 155 | 167 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,3 | 4,3 | 4,5 |
Rajatarkastusten kattavuus (%) | 100 | 100 | 100 |
Rajatarkastusten laatu (%) | 94,1 | 93,1 | 97,2 |
Rajatarkastusten sujuvuus (min) | 9 | 10 | 10 |
Rajatarkastusten asiakaspalvelu (1—5) | 4,1 | 4,1 | 4,1 |
Oikeusturva (%) | 99,9 | 100,0 | 100,0 |
Rajavartiolaitos toimii ammattitaitoisena, yhteistyökykyisenä ja tehokkaana rikostorjuntaviranomaisena rajaturvallisuuden ylläpitämiseksi ja erityisesti Schengenin ulkorajat ylittävän rikollisuuden torjumiseksi. Rajavartiolaitoksen rikostorjuntatyössä keskitytään laittoman maahantulon ja ihmiskaupan torjuntaan.
Rikostorjunta, hallinnolliset maksuseuraamukset ja valvontatoimenpiteet | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Rikosilmoitus (R-ilmoitus) | 925 | 990 | 955 |
Valtionrajarikos (kpl) | 155 | 188 | 219 |
Laittoman maahantulon järjestäminen ja ihmiskauppa (kpl) | 74 | 87 | 104 |
Muu rikos (kpl) | 7 031 | 7 350 | 7 275 |
Rikesakko | 727 | 810 | 780 |
Rangaistusvaatimusilmoitus | 4 290 | 4 500 | 4 170 |
Pakkokeino | 3 684 | 4 000 | 3 370 |
Huomautus | 737 | 860 | 830 |
Päätös alusöljypäästöasiassa | 5 | 7 | 7 |
Päätös liikkeenharjoittajan seuraamusmaksussa | 127 | 90 | 100 |
Turvaamistoimenpide | 2 961 | 3 190 | 3 180 |
Sekalainen ilmoitus (S-ilmoitus) | 1 559 | 1 235 | 1 150 |
Valvontailmoitus | 375 | 375 | 355 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 16,7 | 16,7 | 17,8 |
Henkilötyövuodet | 189 | 189 | 195 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 118 | 126 | 117 |
Taloudellisuus (ind) | 113 | 124 | 114 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,2 | 4,4 | 4,4 |
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset) | 82 | 87 | 87 |
Laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskaupparikosten selvitystaso (%) | 46 | 66 | 65 |
Aluspäästötapausten selvitystaso (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Tavoiteajassa (60 vrk) selvitettyjen rikoslakirikosten osuus (%) | 79 | 84 | 84 |
Tavoiteajassa (180 vrk) selvitettyjen laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskauppatapausten osuus (%) | 70 | 67 | 67 |
Oikeusturva (%) | 99,9 | 99,9 | 99,9 |
Kaikkiin meripelastuksen hätätilanteisiin osoitetaan apua viivytyksettä. Meripelastustapahtumien havaitsemiseksi, ennalta ehkäisemiseksi ja läheltä piti -tilanteiden taltioimiseksi, huolehditaan merialueiden riittävästä valvonnasta rajavalvonnan yhteydessä. Pelastustoimea ja lentopelastuspalvelua tuetaan tarpeen mukaan Rajavartiolaitoksen kalustolla ja henkilöstöllä.
Meri- ja muu pelastustoiminta | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Etsinnät (kpl) | 225 | 215 | 212 |
merialue (kpl) | 68 | 65 | 62 |
maa-alue (kpl) | 157 | 150 | 150 |
Pelastustehtävät (kpl) | 1 132 | 1 250 | 1 250 |
merialue (kpl) | 1 027 | 1 100 | 1 100 |
maa-alue (kpl) | 105 | 150 | 150 |
Sairaankuljetus (kpl) | 409 | 432 | 432 |
merialue (kpl) | 48 | 52 | 52 |
maa-alue (kpl) | 361 | 380 | 380 |
Avustustehtävä (kpl) | 469 | 473 | 463 |
merialue (kpl) | 431 | 430 | 420 |
maa-alue (kpl) | 38 | 43 | 43 |
Muu pelastussuorite (kpl) | 485 | 477 | 474 |
merialue (kpl) | 289 | 300 | 300 |
maa-alue (kpl) | 196 | 177 | 174 |
Päivystyspalvelu ja meripelastuksen työaika (tuntia) | 398 802 | 401 000 | 401 000 |
Pelastettu henkilö (kpl) | 2 666 | 3 705 | 3 705 |
Estetty onnettomuus (kpl) | 11 | 16 | 16 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 7,5 | 6,6 | 7,3 |
Henkilötyövuodet | 85 | 75 | 80 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 96 | 113 | 106 |
Taloudellisuus (ind) | 92 | 112 | 103 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,5 | 4,2 | 4,2 |
Johtamisen laatu (1—5) | - | 4,0 | 4,0 |
Yksiköiden valmius (1—5) | - | 4,5 | 4,5 |
Meritilannekuva (1—5) | 3,5 | 3,8 | 3,8 |
Puolustussuunnitelmat, tilanteen edellyttämä johtamis- ja toimintavalmius sekä valmius joukkojen perustamiseen ylläpidetään. Vastataan osaltaan rajajoukkojen tuottamisesta kouluttamalla varusmiehiä ja järjestämällä kertausharjoituksia.
Sotilaallinen maanpuolustus | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuotokset | |||
Koulutusvuorokaudet | 74 908 | 84 560 | 85 000 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 10,5 | 10,1 | 10,2 |
Henkilötyövuodet | 119 | 115 | 112 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 114 | 133 | 137 |
Taloudellisuus (ind) | 109 | 132 | 134 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | 3,9 | 3,9 | 4,0 |
Suunnitelmavalmius (1—5) | 3,6 | 3,7 | 3,9 |
Sijoitettavuus (%) | 78 | 86 | 86 |
Koulutettavuus (%) | 93 | 93 | 93 |
Sijoitustilanne (1—5) | 4,6 | 4,6 | 4,6 |
Koulutus (1—5) | 3,7 | 3,´8 | 3,9 |
Materiaalivalmius (1—5) | 3,7 | 3,5 | 3,5 |
Rajavartiolaitoksen henkilöstörakenne, henkilöstömäärä ja henkilöstön osaaminen pidetään tehtävien edellyttämällä tasolla.
Henkiset voimavarat | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Ammattitaidon ylläpito (koulpv/htv) | 13 | 13 | 11 |
Lähtövaihtuvuus (%) | 0,4 | 0,6 | 0,6 |
Kenttäkelpoisuus (1—5) | 0,0 | 4,4 | 4,4 |
Fyysinen kunto (1—5) | 0,0 | 4,3 | 4,3 |
Sairastavuus (sa pv/htv) | 8,7 | 8,6 | 8,2 |
Tapaturmat (sa pv/htv) | 0,9 | 0,9 | 0,9 |
Työilmapiiri (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Henkilöstön keski-ikä (vuotta) | 40 | 40 | 40 |
Koulutustasoindeksi | 4,2 | 4,1 | 4,1 |
Sukupuolijakauma (% naisia) | 12 | 12 | 12 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 236 143 | 233 386 | 236 321 |
Bruttotulot | 8 901 | 6 000 | 7 500 |
Nettomenot | 227 242 | 227 386 | 228 821 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 29 726 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 28 078 |
Momentilta 26.01.22 arvioidaan saatavan ulkorajarahastohankkeisiin 2013 vuosiohjelmasta vuonna 2014 yhteensä noin 2,8 milj. euroa.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 3 270 | 2 580 | 3 375 |
— muut tuotot | 20 | 20 | 25 |
Tuotot yhteensä | 3 290 | 2 600 | 3 400 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 3 326 | 2 580 | 3 420 |
— osuus yhteiskustannuksista | 2 244 | 1 720 | 2 280 |
Kustannukset yhteensä | 5 570 | 4 300 | 5 700 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -2 280 | -1 700 | -2 300 |
Kustannusvastaavuus, % | 59 | 60 | 60 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Imatran ja Vaalimaan raja-asemien kehittäminen | 1 296 |
Imatran rajanylityspaikan uudistamisen kertaluonteiset laiteinvestoinnit | -316 |
Merelliset valvontajärjestelmät | -1 000 |
Rajanylityspaikkojen kehittäminen | 4 900 |
Tietoluovutusten maksuttomuus (siirto momentille 31.20.01) | -9 |
UMA:n ylläpitomenot (siirto momentilta 26.40.01) | 139 |
Uusien tuottavuustoimenpiteiden vähennys | -2 835 |
Vaalimaan toimitila | 150 |
Palkkausten tarkistukset | 725 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -516 |
Toimintamenosäästö (HO) | 210 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -509 |
Tasomuutos | -800 |
Yhteensä | 1 435 |
2014 talousarvio | 228 821 000 |
2013 III lisätalousarvio | 2 000 000 |
2013 talousarvio | 227 386 000 |
2012 tilinpäätös | 225 594 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 193/2013 vp (21.11.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 229 539 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 718 000 euroa talousarvioesityksen 228 821 000 euroon nähden aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
2014 talousarvio | 229 539 000 |
2013 IV lisätalousarvio | -516 000 |
2013 III lisätalousarvio | 2 000 000 |
2013 talousarvio | 227 386 000 |
2012 tilinpäätös | 225 594 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 34/2013 vp (13.12.2013)
Kasvava EU:n ulkorajaliikenne on Suomelle merkittävä haaste ja mahdollisuus. Sisäasiainministeriön arvion mukaan henkilöiden rajanylitykset kasvavat itärajalla 10—15 prosenttia vuodessa. Kehyskauden lopussa arvioidaan olevan yli 20 miljoonaa rajanylitystä. Tämän lisäksi on syytä varautua mahdolliseen EU:n ja Venäjän väliseen viisumivapauteen.
Valiokunta pitää hyvänä, että hallitus on vahvistanut edellytyksiä hyödyntää Venäjän kasvavia markkinoita ja venäläisten kuluttajien kasvavaa ostovoimaa. Sujuvan liikenteen varmistamiseksi toimet liikenneväylien ja rajanylityspaikkojen uudistamiseksi sekä sisäisen turvallisuuden ylläpitämiseksi on käynnistetty. Rajavartiolaitokselle kehyspäätöksessä myönnetyllä lisärahoituksella voidaan toimeenpanna ainakin kaakkoisrajan, Helsingin sataman ja Helsinki-Vantaan lentoaseman rajatarkastusten kehittäminen.
Rajavartiolaitokselle on kuitenkin samanaikaisesti asetettu talouden sopeuttamistarpeita noin 28 milj. euroa vuoteen 2017 mennessä. Valiokunnan saaman selvityksen perusteella tämä merkitsee noin 300 henkilötyövuoden vähennystä ja sitä, että toiminta keskittyy edelleen entistä enemmän kaakkoiselle ulkorajalle ja Suomenlahdelle.
Valiokunta pitää tärkeänä, että säästötoimenpiteitä toteutettaessa huolehditaan vilkkaiden rajanylityspaikkojen resursoinnista, mutta on samalla huolissaan muun rajaosuuden valvonnasta. Rajavartiolaitos on jo toteuttanut laajan organisaatiouudistuksen vuosina 2009—2012, jossa hallintoa ja rajamiesten määrää ns. vihreällä rajaosuudella vähennettiin merkittävästi. Uudistuksessa hyödynnettiin esimerkillisesti valvontatekniikkaa ja hyvää liikkuvuutta. Valiokunta korostaa, että rajavalvonta on jatkossakin turvattava kaikilla rajoilla, riittävässä määrin myös Pohjois-Suomessa. Vähennykset tulee tehdä suunnitelmallisesti ja riskit halliten. Myös turvallisuusviranomaisten monialaosaamista ja yhteistyötä tulee hyödyntää entistä laajemmin erityisesti maan pohjoisosissa ja käyttää edelleen lisääntyvässä määrin apuna myös tekniikkaa.
Valiokunta lisää momentille 400 000 euroa Venäjän rajanylityspaikkojen toiminnan tehostamiseen.
Eduskunnan kirjelmä EK 33/2013 vp (20.12.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 229 939 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) meripelastuslain (1145/2001) 21 §:n 3 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen sekä Rajavartiolaitoksen ilma-alusten rajaturvallisuustehtävistä (ml. meripelastus) johtuvien lennonvarmistuspalvelujen ja meripelastustoimeen liittyvän lentopelastuksen hälytys- ja johtamistoiminnasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen Finavialle
2) Rajavartiolaitoksen omistajahallinnassa olevien rakennusten sekä rakenteiden ja muiden rakennettujen kiinteistöjen ulkopuolella sijaitsevien rajavalvontaan ja koulutukseen käytettävien rakennusten ja rakenteiden perusparannuksesta ja uudisrakentamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
4) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin
5) Merivartiomuseon toiminnan tukemiseen.