Talousarvioesitys 2014
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan valvontaa lakisääteisesti harjoittavien laitosten toimintamenoista sekä oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista. Valvontalaitoksia ovat Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Säteilyturvakeskus ja Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus. Oikeuslääkinnän tehtävät hoitaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Valvontalaitosten toiminta kohdistuu sosiaali- ja terveysministeriön strategisista tavoitteista seuraaviin:
- — hyvinvoinnille vahva perusta
- — kaikille mahdollisuus hyvinvointiin
- — elinympäristö tukemaan terveyttä ja turvallisuutta.
- — oikeusturvan varmistaminen
- — lupa-, rekisteri- ja valvonta-asioiden asiantuntevan ja hyvän hallintotavan mukainen käsittely
- — ennakkovalvonnan toimivuuden varmistaminen lainsäädännön edellyttämällä palvelutasolla.
Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen tavoitteena on kansalaisen oikeusturvan ja kuolinsyyn oikeellisuuden varmistaminen. Tavoitteena on, että oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten määrä on enintään 20 % kaikista vainajista. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää toimenpiteitä ja yhteistyön lisäämistä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja poliisitoimen välillä oikeuslääketieteellisessä kuolemansyyn selvittämistoiminnassa.
Toiminnan laajuus 2012—2014
2012 toteutunut |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Menot, euroa | 9 900 000 | 9 700 000 | 9 700 000 |
Oikeustieteellisten avausten määrä, kpl | 10 033 | 9 800 | 9 800 |
03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 16 372 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää enintään 1 500 000 euroa Suomen ja Venäjän välisen säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyöhön:
1) ensisijaisesti Venäjän Federaation ydinturvallisuusviranomaisen ja toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
2) ydin- ja säteilyturvallisuusyhteistyöhön liittyvien valtion siirtomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2014. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Tavoitteena on, että säteilylähteiden käytössä ei satu onnettomuuksia tai vakavia turvallisuuteen vaikuttavia tapahtumia ja että jokaisen työntekijän säteilyannos pysyy henkilökohtaisen annosrajan alapuolella.
Ydinlaitosten valvonnassa tavoitteena on, että laitoksilla ei satu onnettomuuksia tai vakavia turvallisuuteen vaikuttavia tapahtumia, radioaktiivisten aineiden normaalikäytön aikaiset päästöt laitoksilta ovat pieniä ja niistä lasketut vuotuiset säteilyannokset ovat alle yksi prosentti valtioneuvoston asetuksessa (733/2008) asetetusta raja-arvosta. Ydinjätteiden käsittely, varastointi ja loppusijoitus suunnitellaan ja toteutetaan siten, että jätteiden määrä pysyy mahdollisimman pienenä eikä toiminnasta aiheudu käytännöllisesti katsoen lainkaan päästöjä. Ympäristön säteilyvalvonnan tavoitteena on, että Säteilyturvakeskus on jatkuvasti tietoinen ympäristön säteilytasosta.
Säteilyturvakeskuksen toiminta perustuu tehokkaaseen valvontaan, nopean onnettomuusvalmiuden ylläpitoon sekä vaikuttamiseen olennaisten toimijoiden kautta siten, että ydin- ja säteilyturvallisuuden kannalta tärkeät kohteet turvataan. Säteilyturvakeskus suuntaa mm. valmiustoiminnan kannalta olennaista tutkimustoimintaa yhteiskunnan tarpeiden ja linjausten mukaisesti. Säteilyturvakeskus turvaa tehokkaalla riskiviestinnällään eri yhteyksissä eri toimijoiden ja kansalaisten säteily- ja ydinturvallisuuteen liittyvät tietotarpeet. Säteilyturvakeskus järjestää tehokkaan valvonnan organisoitumalla joustavasti ja se pyrkii varmistamaan suunnitelmallisella osaamisen johtamisella ydin- ja säteilyturvallisuuden viranomaistoiminnan osaamisen erityisesti suurissa ydinturvallisuushankkeissa sekä säteilyn ympäristövalvonnassa. Säteilyturvakeskus pyrkii kehittämään palvelutoimintaansa osana talouden vakauttamista.
Viraston rahoitusrakenne ja henkilötyövuodet
2012 toteutuma 1 000 € |
htv | 2013 varsinainen talousarvio 1 000 € |
htv | 2014 esitys 1 000 € |
htv | |
Budjettirahoitus | 13 960 | 118 | 13 872 | 124 | 16 372 | 121 |
Maksullinen toiminta | 24 154 | 222 | 25 833 | 213 | 32 843 | 249 |
Yhteisrahoitteinen toiminta | 1 018 | 23 | 1 000 | 25 | 800 | 20 |
Yhteensä | 39 132 | 363 | 40 705 | 362 | 50 015 | 390 |
Säteilyturvakeskuksen tulosalueittaiset kustannukset ja henkilötyövuodet
2012 tilinpäätös 1 000 € |
htv | 2013 tavoite 1 000 € |
htv | 2014 tavoite 1 000 € |
htv1) | |
Ydinenergia | 18 553 | 121 | 18 800 | 121 | 28 122 | 146 |
Säteilytoiminta | 4 473 | 33 | 4 150 | 31 | 4 126 | 32 |
Valmiustoiminta | 1 779 | 12 | 1 700 | 12 | 1 893 | 12 |
Tutkimus ja kehitys | 6 589 | 45 | 7 500 | 51 | 6 262 | 35 |
Palvelut | 4 483 | 25 | 4 500 | 24 | 5 243 | 27 |
Viestintä | 1 039 | 7 | 1 100 | 7 | 1 214 | 7 |
Ympäristö | 2 183 | 10 | 2 530 | 10 | 3 155 | 14 |
Yhteiset palvelut2) | - | 42 | - | 41 | - | 45 |
Yhteensä | 39 099 | 295 | 40 280 | 297 | 50 015 | 318 |
1) Taulukko ei sisällä lomia ja poissaoloja. Vuonna 2014 niiden osuudeksi arvioidaan 72 htv.
2) Yhteisten palveluiden kustannukset on vyörytetty muille tulosalueille.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 38 967 | 40 705 | 50 015 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 25 510 | 26 833 | 33 643 |
Nettomenot | 13 457 | 13 872 | 16 372 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 570 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 073 |
Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Ydinturvallisuusvalvonnan maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelmat (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 17 008 | 19 073 | 25 129 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 16 947 | 19 073 | 25 129 |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 2 663 | 2 440 | 2 814 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 2 625 | 2 440 | 2 814 |
Kustannusvastaavuus, % | 101 | 100 | 100 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 149 | 200 | 100 |
— EU:lta saatava rahoitus | 717 | 700 | 600 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 152 | 100 | 100 |
Tuotot yhteensä | 1 018 | 1 000 | 800 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 2 320 | 2 000 | 1 600 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -1 302 | -1 000 | -800 |
Omarahoitusosuus, % | 56 | 50 | 50 |
Tavoitteena on, että henkilöstön osaaminen ja ammattitaito ovat korkealla tasolla, henkilöstön koulutukseen käyttämä aika on 3—4 % kokonaistyöajasta ja henkilöstön työtyytyväisyys ja motivaatio kehittyvät myönteisesti. Tavoitteena on lisäksi, että henkilöstön omasta sairaudesta ja työtapaturmista johtuvien poissaolopäivien määrä on alle 8,5 henkilötyövuotta kohden.
Ydin- ja säteilyturvallisuuden yhteistyö Venäjän federaation kanssa on kohdistunut kuuteen eri aihepiiriin: Leningradin ydinvoimalaitos, Kuolan ydinvoimalaitos, ydinturvallisuusvalvonta, radioaktiiviset jätteet, ympäristön säteilyvalvonta ja onnettomuusvalmius sekä ydinmateriaalivalvonta. Pääosa resursseista on kohdistettu mainittujen kahden ydinvoimalaitoksen turvallisuuden kohentamiseen siten, että pääkohde on Leningradin ydinvoimalaitos, jonka sijainti ja Tshernobyl-tyyppiset reaktorit korostavat jatkuvan parantamisen tarvetta. Hankkeisiin on sisältynyt mm. koulutustoimintaa, turvallisuusanalyysejä, teknisiä turvallisuusparannuksia ja laitetoimituksia, laitteistojen tarkastustekniikan kehittämistä ja säännöstöjen kehittämistä. Leningradin ja Kuolan laitoksen ympäristön säteilyvalvontajärjestelmät on toteutettu lähialueyhteistyön puitteissa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) (uudelleenkohdennus momentille 33.01.21) | 30 |
Palkkausten tarkistukset | 42 |
Siirto momentilta 33.02.66 | 1 500 |
Säteilyvalvonnan ja valmiustoiminnan laitekannan uusiminen | 1 200 |
Tuottavuussäästö | -162 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -50 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -30 |
Tasomuutos | -30 |
Yhteensä | 2 500 |
2014 talousarvio | 16 372 000 |
2013 talousarvio | 13 872 000 |
2012 tilinpäätös | 13 960 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 193/2013 vp (21.11.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 16 277 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Muutos talousarvioesityksen 16 372 000 euroon nähden on 95 000 euroa, missä on otettu huomioon vähennyksenä 125 000 euroa siirtona momentille 23.01.22 valtioneuvoston tutkimus- ja selvitystoimintaan ja lisäyksenä 30 000 euroa palkkausten tarkistuksista johtuen.
2014 talousarvio | 16 277 000 |
2013 IV lisätalousarvio | -30 000 |
2013 talousarvio | 13 872 000 |
2012 tilinpäätös | 13 960 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 33/2013 vp (20.12.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 16 277 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää enintään 1 500 000 euroa Suomen ja Venäjän välisen säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyöhön:
1) ensisijaisesti Venäjän Federaation ydinturvallisuusviranomaisen ja toiminnanharjoittajien kanssa toteutettaviin ydin- ja säteilyturvallisuutta edistäviin hankkeisiin
2) ydin- ja säteilyturvallisuusyhteistyöhön liittyvien valtion siirtomenojen maksamiseen.
III lisätalousarvioesitys HE 207/2014 vp (23.10.2014)
Momentille myönnetään lisäystä 75 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys on siirtoa momentilta 33.01.21 ja aiheutuu valtion yhteisen talous- ja henkilöstöhallinnon tietojärjestelmän (KIEKU) käyttöönotosta.
2014 III lisätalousarvio | 75 000 |
2014 talousarvio | 16 277 000 |
2013 tilinpäätös | 13 842 000 |
2012 tilinpäätös | 13 960 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 40/2014 vp (25.11.2014)
Momentille myönnetään lisäystä 75 000 euroa.
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 736 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää väestön terveyttä ja toimintakykyä valvonnan edellyttämän ohjauksen sekä ennakoivan ja jälkikäteisen valvonnan keinoin.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2014. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tavoitteena on
- — tunnistaa ja ennakoida väestön terveyteen ja hyvinvointiin sekä palvelujärjestelmään liittyvät riskit ja kohdentaa työtä tämän perusteella
- — huolehtia erityisesti niiden oikeuksista, jotka eivät itse niitä pysty puolustamaan
- — yhdenmukaistaa sosiaali- ja terveysalan valvonnan edellyttämä ohjaus saumattomaksi kokonaisuudeksi koko maassa
- — ohjata toiminnanharjoittajia tehostamaan omavalvontaa
- — toimia ja vaikuttaa aktiivisesti EU:ssa ja kansainvälisessä yhteistyössä.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto on lupa- ja valvontaviranomainen, jonka toiminnan vaikutus yhteiskunnallisiin vaikutustavoitteisiin on luonteeltaan välillistä. Yhteiskunnallisiin tavoitteisiin vaikuttaa samanaikaisesti valtiokonsernin toiminta kokonaisuutena, yhteiskunnan toimijat muutoin sekä kansainvälinen kehitys.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja valtakunnallisia sosiaali- ja terveydenhuollon sekä yksityisten palveluntuottajien lupia koskevien suoritteiden maksuja ja viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja. Lisäksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti aluehallintovirastot suorittavat osan saamistaan vuosimaksuista virastolle.
Toiminnan tehokkuus
2012 tilinpäätös | 2013 tavoite | 2014 tavoite | |
Työn tuottavuusindeksi | 96,07 | muutos>0 | muutos>0 |
Kokonaistuottavuusindeksi | 98,96 | muutos>0 | muutos>0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 17 278 | 14 460 | 14 236 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 2 015 | 2 340 | 2 500 |
Nettomenot | 15 263 | 12 120 | 11 736 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 628 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 108 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 3 606 | 3 300 | 3 850 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 103 | 970 | 1 150 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset yhteensä | 2 586 | 2 200 | 2 750 |
— osuus yhteiskustannuksista yhteensä | 1 370 | 1 100 | 1 100 |
Kokonaiskustannukset yhteensä | 3 956 | 3 300 | 3 850 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -350 | 0 | 0 |
Kustannusvastaavuus, % | 91 | 100 | 100 |
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
2012 toteutuma |
2013 ennuste |
2014 ennuste |
2013/2014 muutos-% |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 18 760 | 17 000 | 18 800 | 10,6 |
Valvonta-asiat | 1 247 | 1 200 | 1 300 | 8,3 |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 1 020 | 900 | 1 000 | 11,1 |
Palvelukyky | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 arvio |
Ammattioikeutta koskevat laillistamispäätökset, 90 % hakemuksista käsitelty asetetussa määräajassa | |||
— suomalainen säännelty koulutus, 5 pv | 5 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— EU/ETA-maiden koulutus, 3 tai 4 kk | 80—85 % käsiteltiin 4 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— EU/ETA-maiden ulkopuolisten maiden koulutus, 4 kk | 80 % käsiteltiin 4 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Raskauden keskeyttämistä koskevat asiat, 4 työpäivän kuluessa | 4 työpäivän kuluessa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Yksityisen terveydenhuollon lupa-asiat, käsittelyaikojen mediaani 6 kk ja 70 % lupa-asioista käsitellään 8 kk:ssa | käsittelyaikojen mediaani 3,5 kk ja keskiarvo 5,5 kk | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Terveydenhuollon valvonta-asiat, käsittelyaikojen mediaani 9 kk ja 80 % asioista käsitellään 20 kk:ssa | käsittelyajan mediaani 6 kk ja 80 % asioista käsiteltiin vajaassa 16 kk:ssa | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Yksityisten sosiaalipalveluiden lupa-asiat, käsittelyaikojen mediaani 7 kk ja 70 % lupa-asioista käsitellään 7 kk:ssa | mediaani 4 kk ja keskiarvo 4 kk | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Sosiaalihuollon valvonta-asiat, käsittelyaikojen mediaani 11,5 kk ja 80 % asioista käsitellään 18 kk:ssa | mediaani 5 kk ja keskimääräinen käsittelyaika 9 kk | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Alkoholilupa-asiat | |||
— alkoholin valmistuslupien käsittely, 90 pv | 132 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— alkoholin tukkumyyntilupien käsittely, 90 pv | 96 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
— alkoholin teollisen käytön lupien käsittely, 30 pv | 14 pv | tavoitteen mukainen |
tavoitteen mukainen |
Henkilöstöä ja henkilöstörakennetta kehitetään siten, että viraston ydintehtävien tuottaminen kyetään varmistamaan.
Tarvittavien kehittämistoimenpiteiden suunnittelu edellyttää viraston ydintehtävien selkiyttämistä sekä toissijaisten tehtävien ja toimintojen karsimista. Henkilöstön osaamista kehitetään ydintehtävien edellyttämällä tavalla. Vaihtuvuudesta huolehditaan siten, että poistuvan henkilöstön asiantuntemus pystytään tarvittaessa korvaamaan ja että vaihtuvuutta hyödynnetään uuden osaamisen hankkimisessa.
Henkilöstön työhyvinvointia tukevia toimenpiteitä jatketaan painopisteenä edelleen ennakointi. Suunnitelmallisella toiminnalla, työelämän joustojen hyödyntämisellä sekä varhaisella puuttumisella ylläpidetään henkilöstön työkykyä ja motivaatiota.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Alkoholielinkeinorekisterin uusiminen (siirto momentilta 33.01.21) | 50 |
Biopankkilain toimeenpanoon liittyvä siirto momentilta 33.03.04 (1 htv) | 70 |
Palkkausten tarkistaminen | 35 |
Potilasjärjestelmien sertifiointi (siirto momentilta 33.01.25) | 70 |
Tarvearvion muutos | -72 |
Varmennepalvelun toteutus | -500 |
Yhteishankinnat | -12 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -25 |
Yhteensä | -384 |
2014 talousarvio | 11 736 000 |
2013 talousarvio | 12 120 000 |
2012 tilinpäätös | 14 743 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 193/2013 vp (21.11.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 771 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.
Lisäys 35 000 euroa talousarvioesityksen 11 736 000 euroon nähden aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
2014 talousarvio | 11 771 000 |
2013 IV lisätalousarvio | 45 000 |
2013 talousarvio | 12 120 000 |
2012 tilinpäätös | 14 743 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 33/2013 vp (20.12.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 771 000 euroa.
I lisätalousarvioesitys HE 66/2014 vp (22.5.2014)
Momentille myönnetään lisäystä 270 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys on siirtoa momentilta 28.70.20 ja aiheutuu Sähköisen hallinnon ja Terhikki-rekisterin uudistamishankkeesta (SAMPO) aiheutuvista kustannuksista.
2014 I lisätalousarvio | 270 000 |
2014 talousarvio | 11 771 000 |
2013 tilinpäätös | 12 165 000 |
2012 tilinpäätös | 14 743 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 19/2014 vp (18.6.2014)
Momentille myönnetään lisäystä 270 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 207/2014 vp (23.10.2014)
Momentille myönnetään lisäystä 295 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys on siirtoa momentilta 33.01.21. Lisämäärärahan tarpeesta 75 000 euroa aiheutuu valtion yhteisen talous- ja henkilöstöhallinnon tietojärjestelmän (KIEKU) käyttöönotosta ja 220 000 euroa palvelintietokoneiden uusimisesta.
2014 III lisätalousarvio | 295 000 |
2014 I lisätalousarvio | 270 000 |
2014 talousarvio | 11 771 000 |
2013 tilinpäätös | 12 165 000 |
2012 tilinpäätös | 14 743 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 40/2014 vp (25.11.2014)
Momentille myönnetään lisäystä 295 000 euroa.
06. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 494 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) viraston alueellistamisen aiheuttamien lisämenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus aloitti toimintansa 1.11.2009. Keskuksen kaikki virat sijoitetaan Kuopioon viimeistään vuoden 2018 loppuun mennessä. Keskuksella on tarvittaessa toimitiloja toiminnan kannalta keskeisissä kaupungeissa, kuten Helsingissä ja Lontoossa. Keskuksen alueellistamisesta aiheutuvien lisämenojen kattamiseen vuonna 2014 varataan 2 300 000 euroa. Lisämenoja aiheutuu muutto- ja matkakustannuksista, uusien toimitilojen muutostöistä, hankinnoista sekä tietoliikenneyhteyksien ja muun ICT-infrastruktuurin rakentamisesta.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2014. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Tavoitteena on, että viraston maksullisen toiminnan suoritteet tuotetaan kustannusvastaavasti. Keskus seuraa tuottavuuden kehitystä Tilastokeskuksen määrittelemien tuottavuusindikaattorien avulla.
Toiminnan tehokkuus (indeksi 100 = vuosi 2011)
2012 tilinpäätös |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
|
Työn tuottavuusindeksi | 101,7 | 101 | 103 |
Kokonaistuottavuusindeksi | 100,7 | 101 | 103 |
Viraston henkilötyövuosien määrät (htv)
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 arvio |
|
Maksullinen toiminta | 188 | 191 | 197 |
Ei-maksullinen toiminta | 39 | 39 | 38 |
Yhteensä | 227 | 230 | 235 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 25 903 | 24 684 | 26 894 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 20 651 | 21 100 | 21 400 |
Nettomenot | 5 252 | 3 584 | 5 494 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 686 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 581 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen rahoitusrakenne (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Budjettirahoitus | 4 147 | 3 584 | 5 494 |
Maksullisen toiminnan tuotot yhteensä | 20 651 | 21 100 | 21 400 |
---|---|---|---|
— julkisoikeudelliset suoritteet | 18 703 | 19 200 | 19 500 |
— liiketaloudelliset suoritteet | 4 | - | - |
— erillislakien mukaiset suoritteet | 1 839 | 1 900 | 1 900 |
Muut tuotot | 105 | - | - |
Edelliseltä vuodelta siirtynyt | 3 686 | 2 581 | - |
Yhteensä | 28 473 | 27 265 | 26 894 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (maksuperustelain mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 18 707 | 19 200 | 19 500 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 13 662 | 14 601 | 14 800 |
— osuus yhteiskustannuksista | 3 775 | 4 599 | 4 700 |
Kustannukset yhteensä | 17 437 | 19 200 | 19 500 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 270 | 0 | 0 |
Kustannusvastaavuus, % | 107 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot,suoritteiden myyntitulot | 1 839 | 1 900 | 1 900 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 1 374 | 1 363 | 1 480 |
— osuus yhteiskustannuksista | 391 | 537 | 420 |
Kustannukset yhteensä | 1 765 | 1 900 | 1 900 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 74 | 0 | 0 |
Kustannusvastaavuus, % | 104 | 100 | 100 |
- — Parannetaan tuottavuutta toimintatapoja uudistamalla ja prosesseja tehostamalla.
- — Lisätään yhteistyötä terveydenhuollon toimijoiden kanssa lääketurvallisuusasioissa lääke- ja lääkitysturvallisuuden parantamiseksi.
- — Kehitetään viranomaisneuvontaa paremmin uusien alalle pyrkivien yritysten tarpeita vastaavaksi lääkekehityksen edistämiseksi.
- — Lisätään valvontaviranomaisten ja toimijoiden ennakoivaa ohjaamista valvonnan kattavuuden ja vaikuttavuuden edistämiseksi.
- — Tuotetaan tietoa ja moniammatillisia toimintamalleja järkevän lääkehoidon sekä tietoa lääkepoliittisen päätöksenteon tueksi.
- — Lääkeinformaatioverkosto kehittää lääkeinformaatiotoimintaa asiakaskeskeisesti.
- — Lääkehoitojen arviointitoimintaa toteutetaan verkostoyhteistyönä kotimaisten ja valittujen kansainvälisten toimijoiden kanssa.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään.
Tunnusluvut | 2012 toteutuma |
2013 tavoite |
2014 tavoite |
Henkilöstön hyvinvointi | |||
— työtyytyväisyysindeksi | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
— sairauspoissaolot pv/htv vähenevät | 11,3 | <10 | <10 |
Määrärahasta on tarkoitettu 150 000 euroa tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja lääkelaissa (84 b §, 595/2009) tarkoitetut tulot.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan lääkelain (84 b §, 595/2009) mukaisella maksulla.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kuopioon alueellistamisesta aiheutuva muutos | 1 168 |
Palkkauksen tarkistukset | 9 |
Tuottavuustoiminta | -40 |
Vuonna 2011 käyttämättä jääneen alueellistamisrahan uudelleen budjetointi | 832 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -25 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -6 |
Tasomuutos | -28 |
Yhteensä | 1 910 |
2014 talousarvio | 5 494 000 |
2013 talousarvio | 3 584 000 |
2012 tilinpäätös | 4 147 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 193/2013 vp (21.11.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 502 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 8 000 euroa talousarvioesityksen 5 494 000 euroon nähden aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
2014 talousarvio | 5 502 000 |
2013 IV lisätalousarvio | -6 000 |
2013 talousarvio | 3 584 000 |
2012 tilinpäätös | 4 147 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 33/2013 vp (20.12.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 502 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, viraston ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) viraston alueellistamisen aiheuttamien lisämenojen maksamiseen.
III lisätalousarvioesitys HE 207/2014 vp (23.10.2014)
Momentille myönnetään lisäystä 75 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys on siirtoa momentilta 33.01.21 ja aiheutuu valtion yhteisen talous- ja henkilöstöhallinnon tietojärjestelmän (KIEKU) käyttöönotosta.
2014 III lisätalousarvio | 75 000 |
2014 talousarvio | 5 502 000 |
2013 tilinpäätös | 3 578 000 |
2012 tilinpäätös | 4 147 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 40/2014 vp (25.11.2014)
Momentille myönnetään lisäystä 75 000 euroa.
20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Momentille myönnetään 10 300 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (862/2004) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen
3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen.
2014 talousarvio | 10 300 000 |
2013 talousarvio | 10 300 000 |
2012 tilinpäätös | 9 895 725 |
Eduskunnan kirjelmä EK 33/2013 vp (20.12.2013)
Momentille myönnetään 10 300 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (862/2004) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen
3) yliopistoilta ostopalveluna tehtävän oikeuslääketieteen erikoislääkärikoulutuksen menojen maksamiseen.
(66.) Suomen ja Venäjän välisen säteily- ja ydinturvallisuuden yhteistyö (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirto momentille 33.02.03 | -1 500 |
Yhteensä | -1 500 |
2013 talousarvio | 1 500 000 |
2012 tilinpäätös | 1 500 000 |