Talousarvioesitys 2014
10. Sotilaallinen maanpuolustus
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Selvitysosa:Puolustusvoimien tärkein tehtävä on Suomen sotilaallinen puolustaminen. Tehtävä toteutetaan ylläpitämällä ajantasaista ja turvallisuusympäristöön suhteutettua puolustuskykyä valtioneuvoston vuoden 2012 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon (VNS 6/2012) määrittämien toimintalinjojen mukaisesti. Puolustusvoimille osoitettuja voimavaroja kohdennetaan niin, että priorisoidut tehtävät voidaan toteuttaa kaikissa tilanteissa. Materiaalisen valmiuden, toiminnan tason sekä suorituskykyjen rakentamisen tasapaino tarkastellaan vuosittain.
Toiminnan painopiste on vuonna 2014 puolustusvoimauudistuksen toimeenpanossa. Uudistuksen lähtökohtia ovat puolustusvoimien nykyisten tehtävien jatkuminen, yleisen asevelvollisuuden toimivuuden varmistaminen sekä puolustusperiaatteen kehittäminen alueellisen puolustuksen pohjalta. Uudistuksella luodaan 2020-luvun vaatimuksia vastaava tasapainoinen sodan ja rauhan ajan kokonaisuus. Uudistuksen tavoitteiden saavuttaminen on edellytys puolustusvoimien toimintakyvylle ja jatkokehittämiselle. Puolustusvoimien poikkeusolojen suorituskyvyn kehittämisen painopiste on vuonna 2014 alueellisten joukkojen ja kaukovaikuttamiskyvyn kehittämisessä.
Puolustusvoimat jatkaa sopeuttamispäätösten toimeenpanoa menosäästöjen aikaansaamiseksi, menopaineiden hallitsemiseksi ja puolustusvoimauudistuksen toimeenpanon rahoittamiseksi. Reserviläiskoulutusta, harjoitustoimintaa sekä lento- ja alustoimintaa jatketaan madalletulla tasolla vielä vuonna 2014. Puolustusvoimauudistuksen keskeisenä tavoitteena on koulutus- ja harjoitustoiminnan palauttaminen sodan ajan joukkojen koulutusvaatimusten edellyttämälle tasolle.
Sotilaalliselle maanpuolustukselle asetetaan seuraavat pääluokkaperusteluissa esitettyjä hallinnonalan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita edistävät, alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
- — Puolustusvoimilla on riittävän ennakkovaroituksen antava sotilasstrateginen tilannekuva.
- — Puolustusvoimat on valvonut alueellisen koskemattomuuden sekä ennalta ehkäissyt ja tarvittaessa torjunut alueloukkaukset.
- — Puolustusvoimilla on valmius torjua sotilaallisen voiman käyttö ja sillä uhkaaminen koko maan alueella, ja puolustusvoimat kykenee muodostamaan painopisteen kulloisenkin tilanteen vaatimusten mukaisesti torjuessaan sotilaallisen voiman käyttöä.
- — Puolustusvoimat osallistuu hallituksen strategisen toimeenpanosuunnitelman mukaisten kärkihankkeiden valmisteluun ja toimeenpanoon puolustusministeriön ohjauksen mukaan.
- — Puolustusvoimat on toimeenpannut rakenteelliset ja toiminnalliset uudistukset sekä siirtynyt uudistuksen edellyttämään organisaatioon 2015.
- — Puolustusvoimat kehittää joukkojen avun antamisen ja vastaanottamisen edellyttämiä suorituskykyjä.
- — Puolustusvoimat kehittää asevelvollisuutta ja vapaaehtoista maanpuolustusta osana puolustusvoimauudistusta.
- — Henkilöstöjärjestelmän sopeuttamisen täytäntöönpano on toteutettu puolustusvoimauudistuksen aikataulun mukaisesti. Puolustusvoimat noudattaa henkilöstöä koskevissa järjestelyissä valtioneuvoston vahvistamia menettelytapoja puolustusvoimauudistukselle asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Irtisanomisuhan alaisen henkilöstön uudelleensijoittumista tukevilla toimilla vähennetään irtisanottavien kokonaismäärää.
- — Puolustusvoimat suuntaa toimitila-, kiinteistö- ja ympäristöinvestoinnit kustannustehokkaasti painopisteinä terveys, turvallisuus, ympäristövastuu ja poikkeusolojen vaatimukset.
- — Puolustusvoimat tilaa keskimäärin 15 maapeitteistä varastosuojaa kahden vuoden jaksoissa, kunnes varastointi on saatu määräysten mukaiseksi.
- — Puolustusvoimat suunnittelee ja toteuttaa hallinnon turvallisuusverkon liikkeenluovutuksen Suomen Turvallisuusverkko Oy:lle ja sopeuttaa oman toimintansa hallinnon turvallisuusverkon yhteisesti luotuun toimintamalliin.
- — Puolustusvoimat on mukana kehittämässä valtionhallinnon ja erityisesti turvallisuusviranomaisten yhteisiä ICT-palveluita ja siirtää toimialariippumattomat ICT-tehtävät vuoden 2016 loppuun mennessä valtionhallinnon yhteiseen palvelukeskukseen.
- — Puolustusvoimilla on valmius tukea muita viranomaisia.
- — Puolustusvoimat kehittää yhteistoimintakykyä ja menettelytapoja muiden viranomaisten kanssa mm. valtakunnallisessa turvallisuusvalvonnassa. Lisäksi puolustusvoimat kehittää turvallisuusvalvontaa keskittämällä toimintoja ja yhdenmukaistamalla turvallisuustekniikkaa ottaen huomioon yhteistoiminnan muiden viranomaisten kanssa.
- — Puolustusvoimat osallistuu kansallisen kyberstrategian toimeenpanoon ja kehittämiseen hallinnonaloittain laadittavan toimeenpano-ohjelman mukaisesti.
01. Puolustusvoimien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 858 647 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) ulkomaalaisille oppilaille annettavasta sotilaskoulutuksesta ja puolustusvoimien joukkojen kansainvälisestä harjoitustoiminnasta ja sen valmisteluista sekä muusta puolustusvoimien kansainvälisestä yhteistoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) enintään 4 000 000 euroa palvelussuhdeasuntojen vuokraosuuksien maksamiseen puolustusvoimien toiminnallisiin tarpeisiin perustuen tai puolustusministeriön määräämäksi siirtymäajaksi puolustushallinnon rakennemuutoksen henkilöstöjärjestelyihin liittyvistä syistä tai muihin puolustushallinnon vastaaviin tarpeisiin perustuen
3) enintään 200 000 euroa sotainvalideille ja sotaveteraaneille, maanpuolustustyölle, partiolaistoimintaan sekä merkittäville urheilu- ja muille vastaaville tapahtumille suoritettavan liiketaloudellisin perustein hinnoitellun maksullisen toiminnan hintojen alentamiseen
4) puolustusvoimien toimintaan liittyvien kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin ja monikansallisten yhteishankintajärjestelyjen kuluosuuksiin
5) Vapaudenristin Ritarikunnan menoihin
6) kotimaisen puolustusteollisuuden vientiedellytysten ja kansainvälistymisen tukemiseen liittyvien menojen maksamiseen
7) puolustusvoimien tarpeita vastaavaan museotoimintaan liittyvien menojen maksamiseen.
1) Vuonna 2014 saa tehdä puolustusvoimien toiminnan edellyttämiä materiaalin ja palvelujen hankintaan liittyviä pitkäaikaisia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua talousarvion voimaantulopäivän valuuttakurssitasolla valtiolle menoja vuosina 2014—2016 enintään 63 359 000 euroa (Vuoden 2014 toimintamenojen tilausvaltuus).
2) Vuonna 2014 saa tehdä kaksipuolisen taistelun simulointijärjestelmän tukeen ja ylläpitoon liittyviä pitkäaikaisia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2014—2020 enintään 21 000 000 euroa (KASI-järjestelmän ylläpito -tilausvaltuus).
3) Vuonna 2014 saa tehdä sopimuksia aiemmin hyväksyttyjen tilausvaltuuksien käyttämättä olevaa määrää vastaavasti kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
4) Aiemmin hyväksytyistä tilausvaltuuksista saa aiheutua valtiolle menoja valtuuksissa olevista vuosittaisista enimmäismääristä poiketen, mutta pysyen kuitenkin kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Uusiin tilausvaltuuksiin sisältyvien tavaroiden ja palvelujen hintojen tarkistuksista aiheutuvien lisämenojen maksamiseen käytetään puolustusvoimien toimintamenoihin vuosittain myönnettäviä määrärahoja.
Tilausvaltuuksien maksatusmäärärahat sekä niihin liittyvät indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet tai alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Selvitysosa:
Toiminnalliset tulostavoitteet
Toiminnallinen tehokkuus | 2012 toteutuma |
2013 ennakoitu |
2014 arvio |
Taloudellisuus | |||
Varusmiespäivän hinta (euroa) | 49 | 49 | 53 |
Reserviläispäivän hinta (euroa) | 238 | 238 | 238 |
HN lentotunnin hinta (euroa) | 8 834 | 9 000 | 9 000 |
NH-90 lentotunnin hinta (euroa) | 3 800 | 3 770 | 3 770 |
Taistelualus 1A valmiusvuorokauden hinta (euroa) | 9 691 | 9 949 | 9 900 |
Tuottavuus | |||
Pääesikunnan, puolustushaarojen ja sotilasläänien esikuntien henkilötyövuosimäärä/puolustusvoimien henkilötyövuosimäärä yhteensä (%) | 11 | 10 | 11 |
Kouluttajien määrä/koulutusjoukkue (lkm) | 1,7 | 1,7 | 1,9 |
Kannattavuus | |||
Maksuperustelain mukaisen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus-% on vähintään | 102 | 105 | 105 |
Tuotokset ja laadunhallinta | 2012 toteutuma |
2013 ennakoitu |
2014 arvio |
Varusmiesten sotaharjoitusperusteiset maastovuorokaudet (lkm) | 25 | 23 | 25 |
Kertausharjoituksissa koulutetut reserviläiset (lkm) | 4 321 | 5 000 | 6 000 |
HN lentotunnit (lkm) | 8 071 | 8 000 | 8 000 |
NH-90 lentotunnit (lkm) | 1 414 | 1 850 | 1 850 |
Taistelualus 1A valmiusvuorokaudet (lkm) | 1 003 | 1 300 | 1 300 |
Kertausharjoituskoulutetut reserviläiset/SA-joukkoihin sijoitetut (%) | 1,2 | 1,4 | 1,7 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018— | Yhteensä vuodesta 2014 lähtien | |
Vanhat tilausvaltuudet | ||||||
NH-90 koulutuspalvelut -tilausvaltuus | 2 200 | 2 200 | ||||
Sodankylän vaatetuskorjaamon palveluhankinta -tilausvaltuus | 1 392 | 1 392 | ||||
Maavoimien materiaalin kunnossapitopalvelut -tilausvaltuus | 58 092 | 55 078 | 53 994 | 4 493 | 171 657 | |
ITO 2005 ja 2005M huolto -tilausvaltuus | 3 000 | 3 000 | ||||
Helikopteripataljoonan suorituskyvyn ylläpito ja kehittäminen (HESKY) -tilausvaltuus | 3 550 | 3 550 | ||||
Peruslentokoulutus VN-kalustolla -tilausvaltuus | 4 581 | 4 581 | 4 581 | 3 502 | 2 424 | 19 669 |
Ilmatorjuntajärjestelmä 90 MOD Crotale NG:n huolto- ja ylläpitosopimus (ITO90MOD huolto) -tilausvaltuus | 3 000 | 3 000 | ||||
Vuoden 2011 toimintamenojen tilausvaltuus | 4 300 | 4 300 | ||||
Vuoden 2012 toimintamenojen tilausvaltuus | 13 120 | 7 000 | 20 120 | |||
Ilmatorjuntajärjestelmien huolto- ja ylläpito -tilausvaltuus | 5 600 | 5 600 | ||||
Vuoden 2013 toimintamenojen tilausvaltuus | 49 696 | 18 034 | 14 373 | 82 103 | ||
Puolustusvoimien logistiikka 2013 (PVLOG 2013) -tilausvaltuus | 21 550 | 17 200 | 40 100 | 9 750 | 88 600 | |
Vanhat tilausvaltuudet yhteensä | 170 081 | 101 893 | 113 048 | 17 745 | 2 424 | 405 191 |
Uudet tilausvaltuudet | ||||||
Vuoden 2014 toimintamenojen tilausvaltuus | 3 500 | 48 455 | 11 404 | 63 359 | ||
KASI-järjestelmän ylläpito -tilausvaltuus |
3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 9 000 | 21 000 |
Uudet tilausvaltuudet yhteensä | 6 500 | 51 455 | 14 404 | 3 000 | 9 000 | 84 359 |
Valtuudet yhteensä | 176 581 | 153 348 | 127 452 | 20 745 | 11 424 | 489 550 |
Momentilta palkattavan henkilöstön määrä vähenee 240 henkilötyövuotta. Vähennys aiheutuu pääosin puolustusvoimauudistuksesta. Puolustusvoimiin jää lisäksi puolustusvoimauudistuksen toimeenpanon ajaksi ns. ylivahvuuteen luettavaa henkilöstöä, jonka määrä ei ole vielä tiedossa.
Vuoden 2014 toimintamenojen tilausvaltuudella on tarkoitus hankkia varaosia ja materiaalin kunnossapitopalveluja maa-, meri- ja ilmavoimille.
Uudet tilausvaltuudet kaikkine taloudellisine seurannaisvaikutuksineen toteutetaan puolustusministeriön hallinnonalalle vahvistettujen valtiontalouden kehysten puitteissa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 1 761 659 | 1 785 268 | 1 881 429 |
Bruttotulot | 29 731 | 14 719 | 22 782 |
Nettomenot | 1 731 928 | 1 770 549 | 1 858 647 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 89 893 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 98 459 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 3 609 | 4 650 | 4 771 |
— muut tuotot | 12 869 | 11 300 | 11 597 |
Tuotot yhteensä | 16 478 | 15 950 | 16 368 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 14 235 | 13 315 | 13 664 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 673 | 1 900 | 1 950 |
Kustannukset yhteensä | 15 908 | 15 215 | 15 614 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 570 | 735 | 754 |
Kustannusvastaavuus, % | 104 | 105 | 105 |
Hintatuki | 228 | 200 | 200 |
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen | 798 | 935 | 954 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Ennakollinen kustannustasotarkistus (1,5 %) | 14 984 |
Hallinnonalakohtainen menosäästö (HO) | -20 000 |
Kertausharjoitusten lisääminen, kertaluonteisen lisäyksen poistuminen | -1 000 |
Siirto momentille 29.30.32 | -49 |
Siirto momentilta 22.02.01 | 93 |
Siirto momentilta 27.10.18 | 80 559 |
Tekniset siirrot ja rakennekorjaukset | 4 278 |
Tietoluovutusten maksuttomuus (HO) (siirto momentille 31.20.01) | -25 |
Tietoluovutusten maksuttomuus (HO) (siirto momentille 31.50.01) | -242 |
Turvallisuusverkon ylläpidosta aiheutuvat lisämenot | 3 500 |
Varusmiesten matkat | 2 000 |
Vuoden 2012 toteutuneen indeksikehityksen jälkikäteinen kustannustasotarkistus | 11 723 |
Vuokrasopimusten ennenaikaisten päättymisten vaikutukset | 635 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -5 736 |
Palkkausten tarkistukset | 3 673 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -2 612 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -3 683 |
Yhteensä | 88 098 |
2014 talousarvio | 1 858 647 000 |
2013 III lisätalousarvio | 3 300 000 |
2013 I lisätalousarvio | 11 674 000 |
2013 talousarvio | 1 770 549 000 |
2012 tilinpäätös | 1 740 494 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 193/2013 vp (21.11.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 857 426 000 euroa.
1) Vuonna 2014 saa tehdä puolustusvoimien toiminnan edellyttämiä materiaalin ja palvelujen hankintaan liittyviä pitkäaikaisia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua talousarvion voimaantulopäivän valuuttakurssitasolla valtiolle menoja vuosina 2014—2016 enintään 92 300 000 euroa (Vuoden 2014 toimintamenojen tilausvaltuus).
Selvitysosa:Päätösosan kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan valtuuskohdan kohta 1) korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdan kohdan 1).
Muutos talousarvioesityksen 1 858 647 000 euroon nähden on 1 221 000 euroa, missä on otettu huomioon vähennyksenä 4 000 000 euroa siirtoa momentille 27.10.18 Tanskasta tehtävän käytetyn puolustusmateriaalin hankinnan rahoitusjärjestelyistä johtuen ja lisäyksenä 2 779 000 euroa palkkausten tarkistuksista johtuen.
Vuoden 2014 toimintamenojen tilausvaltuuden enimmäismäärän lisäys 28 941 000 eurolla talousarvioesityksen 63 359 000 euroon nähden johtuu maa- ja ilmavoimien materiaalin kunnossapitotarpeiden tarkentumisesta. Tilausvaltuuteen ehdotettavat muutokset kohdistuvat vuosien 2015 ja 2016 maksuosuuksiin ja ne toteutetaan puolustusministeriön hallinnonalalle vahvistettujen valtiontalouden kehysten puitteissa.
Edellä mainittu vuoden 2014 toimintamenojen tilausvaltuuden muutos huomioon ottaen valtuustaulukko muuttuu seuraavaksi:
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018— | Yhteensä vuodesta 2014 lähtien |
|
Vanhat tilausvaltuudet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
NH-90 koulutuspalvelut -tilausvaltuus | 2 200 | 2 200 | ||||
Sodankylän vaatetuskorjaamon palveluhankinta -tilausvaltuus | 1 392 | 1 392 | ||||
Maavoimien materiaalin kunnossapitopalvelut -tilausvaltuus | 58 092 | 55 078 | 53 994 | 4 493 | 171 657 | |
ITO 2005 ja 2005M huolto -tilausvaltuus | 3 000 | 3 000 | ||||
Helikopteripataljoonan suorituskyvyn ylläpito ja kehittäminen (HESKY) -tilausvaltuus | 3 550 | 3 550 | ||||
Peruslentokoulutus VN-kalustolla -tilausvaltuus | 4 581 | 4 581 | 4 581 | 3 502 | 2 424 | 19 669 |
Ilmatorjuntajärjestelmä 90 MOD Crotale NG:n huolto- ja ylläpitosopimus (ITO90MOD huolto) -tilausvaltuus | 3 000 | 3 000 | ||||
Vuoden 2011 toimintamenojen tilausvaltuus | 4 300 | 4 300 | ||||
Vuoden 2012 toimintamenojen tilausvaltuus | 13 120 | 7 000 | 20 120 | |||
Ilmatorjuntajärjestelmien huolto- ja ylläpito -tilausvaltuus | 5 600 | 5 600 | ||||
Vuoden 2013 toimintamenojen tilausvaltuus | 49 696 | 18 034 | 14 373 | 82 103 | ||
Puolustusvoimien logistiikka 2013 (PVLOG 2013) -tilausvaltuus | 21 550 | 17 200 | 40 100 | 9 750 | 88 600 | |
Vanhat tilausvaltuudet yhteensä | 170 081 | 101 893 | 113 048 | 17 745 | 2 424 | 405 191 |
Uudet tilausvaltuudet | ||||||
Vuoden 2014 toimintamenojen tilausvaltuus | 3 500 | 66 400 | 22 400 | 92 300 | ||
KASI-järjestelmän ylläpito -tilausvaltuus | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 9 000 | 21 000 |
Uudet tilausvaltuudet yhteensä | 6 500 | 69 400 | 25 400 | 3 000 | 9 000 | 113 300 |
Valtuudet yhteensä | 176 581 | 171 293 | 138 448 | 20 745 | 11 424 | 518 491 |
2014 talousarvio | 1 857 426 000 |
2013 IV lisätalousarvio | -1 330 000 |
2013 III lisätalousarvio | 3 300 000 |
2013 I lisätalousarvio | 11 674 000 |
2013 talousarvio | 1 770 549 000 |
2012 tilinpäätös | 1 740 494 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 34/2013 vp (13.12.2013)
Puolustusministeriön hallinnonalalle esitetään noin 2 750 milj. euron määrärahaa, joka on 124 milj. euroa vähemmän kuin vuonna 2013. Vähennys muodostuu pääosin hallitusohjelmaan perustuvista menosäästöistä, joita on 65 milj. euroa enemmän kuin vuonna 2013, ja puolustusvoimien tilausvaltuuksien maksatusten ajoitusmuutoksista. Vähennykset kohdistuvat lähinnä puolustusvoimien toimintamenoihin ja materiaalihankintoihin.
Toiminnan painopiste on edelleen vuoteen 2015 mennessä toteutettavan puolustusvoimauudistuksen toimeenpanossa. Uudistuksen lähtökohtia ovat puolustusvoimien nykyisten tehtävien jatkaminen, yleisen asevelvollisuuden toimivuuden varmistaminen sekä puolustusperiaatteen kehittäminen alueellisen puolustuksen pohjalta.
Puolustusvoimat jatkaa sopeuttamispäätösten toimeenpanoa menosäästöjen aikaansaamiseksi, menopaineiden hallitsemiseksi ja puolustusvoimauudistuksen toimeenpanon rahoittamiseksi. Mm. reserviläiskoulutusta, varusmiesten harjoitustoimintaa sekä lento- ja alustoimintaa jatketaan madalletulla tasolla vielä vuonna 2014.
Valiokunta pitää kuitenkin hyvänä, että kertausharjoituksissa koulutettavien reserviläisten määrää voidaan nostaa 1 000 henkilöllä ja varusmiesten maastovuorokausia kahdella vuorokaudella vuoteen 2013 verrattuna, vaikka määrät ovatkin vielä kaukana koulutustavoitteista. Myönteistä on myös, että varusmiesten kaikki kotimaan lomamatkat on tarkoitus muuttaa vuoden 2014 alusta maksuttomiksi. Talousarvioesitys sisältää tähän tarkoitukseen 2 milj. euron lisämäärärahan.
Valiokunta pitää aiempien kannanottojensa mukaisesti välttämättömänä, että toiminnan taso nostetaan kaikilta osin uudistettuja toimintatapoja vastaavaksi vuoden 2015 aikana. Uskottavan puolustuskyvyn ylläpitämiseksi on oleellista, että uudistuksen jälkeen myös materiaalihankintoihin on käytettävissä riittävä rahoitus.
Valiokunta toteaa edelleen (kuten VaVL 2/2013 vp), että puolustusvoimauudistuksen tavoitetilan ja käytettävissä olevien resurssien välille on muodostumassa epätasapaino huomioitaessa 2020-luvun puolustuksen tarpeet. Turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon linjaukset vaativat toteutuakseen valtion lisärahoitusta, jota ei ole huomioitu kehyspäätöksessä vuodesta 2016 alkaen.
Valiokunta pitää myönteisenä, että puolustushallinnon taholta on jo käynnistetty eduskunnan tahdon (VaVL 2/2013 vp ja UaVM 1/2013 vp) mukainen työ, josta eduskunta saa käyttöönsä laaja-alaisen ja syvällisen selvityksen puolustuksen pitkän aikavälin haasteista ja niihin vastaamisesta. Käytettävissä oleva rahoitus tulee linjata viimeistään seuraavan hallitusohjelman laatimisen yhteydessä. Samalla on tiedostettava, että riittämätön rahoitus tarkoittaa väistämättä myös uusien puolustusratkaisujen valintaa.
Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota kotimaisen puolustusteollisuuden tulevaisuuteen ja pitää asianmukaisena, että hallitus on pystynyt akuutissa tilanteessa turvaamaan kotimaista ruutituotantoa. Myös yritysten viennin ja kansainvälistymisen edistäminen on edelleen tarpeellista toiminnan kannattavuuden ja siten työpaikkojen varmistamiseksi. Kriittisen osaamisen pysyminen kotimaassa turvaa Suomen puolustuskyvyn säilymistä myös poikkeus- ja kriisitilanteissa.
Eduskunnan kirjelmä EK 33/2013 vp (20.12.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 857 426 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) ulkomaalaisille oppilaille annettavasta sotilaskoulutuksesta ja puolustusvoimien joukkojen kansainvälisestä harjoitustoiminnasta ja sen valmisteluista sekä muusta puolustusvoimien kansainvälisestä yhteistoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) enintään 4 000 000 euroa palvelussuhdeasuntojen vuokraosuuksien maksamiseen puolustusvoimien toiminnallisiin tarpeisiin perustuen tai puolustusministeriön määräämäksi siirtymäajaksi puolustushallinnon rakennemuutoksen henkilöstöjärjestelyihin liittyvistä syistä tai muihin puolustushallinnon vastaaviin tarpeisiin perustuen
3) enintään 200 000 euroa sotainvalideille ja sotaveteraaneille, maanpuolustustyölle, partiolaistoimintaan sekä merkittäville urheilu- ja muille vastaaville tapahtumille suoritettavan liiketaloudellisin perustein hinnoitellun maksullisen toiminnan hintojen alentamiseen
4) puolustusvoimien toimintaan liittyvien kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin ja monikansallisten yhteishankintajärjestelyjen kuluosuuksiin
5) Vapaudenristin Ritarikunnan menoihin
6) kotimaisen puolustusteollisuuden vientiedellytysten ja kansainvälistymisen tukemiseen liittyvien menojen maksamiseen
7) puolustusvoimien tarpeita vastaavaan museotoimintaan liittyvien menojen maksamiseen.
1) Vuonna 2014 saa tehdä puolustusvoimien toiminnan edellyttämiä materiaalin ja palvelujen hankintaan liittyviä pitkäaikaisia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua talousarvion voimaantulopäivän valuuttakurssitasolla valtiolle menoja vuosina 2014—2016 enintään 92 300 000 euroa (Vuoden 2014 toimintamenojen tilausvaltuus).
2) Vuonna 2014 saa tehdä kaksipuolisen taistelun simulointijärjestelmän tukeen ja ylläpitoon liittyviä pitkäaikaisia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2014—2020 enintään 21 000 000 euroa (KASI-järjestelmän ylläpito -tilausvaltuus).
3) Vuonna 2014 saa tehdä sopimuksia aiemmin hyväksyttyjen tilausvaltuuksien käyttämättä olevaa määrää vastaavasti kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
4) Aiemmin hyväksytyistä tilausvaltuuksista saa aiheutua valtiolle menoja valtuuksissa olevista vuosittaisista enimmäismääristä poiketen, mutta pysyen kuitenkin kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Uusiin tilausvaltuuksiin sisältyvien tavaroiden ja palvelujen hintojen tarkistuksista aiheutuvien lisämenojen maksamiseen käytetään puolustusvoimien toimintamenoihin vuosittain myönnettäviä määrärahoja.
Tilausvaltuuksien maksatusmäärärahat sekä niihin liittyvät indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet tai alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
I lisätalousarvioesitys HE 66/2014 vp (22.5.2014)
Momentille myönnetään lisäystä 293 000 euroa.
Vuoden 2013 talousarviossa myönnetystä kaksivuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 293 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys johtuu toimintamenomäärärahan uudelleenbudjetoinnista ilmavoimien korvaaviin varaosahankintoihin. Lisäystä vastaava euromäärä vuosien 2011 ja 2012 toimintamenojen tilausvaltuuksien vuoden 2013 siirtomäärärahasta peruutetaan, koska Millog Oy ei pysty toimittamaan tilattuja varaosia.
Puolustusvoimien logistiikka 2013 (PVLOG) -tilausvaltuuden menoajoitusta on tarpeen muuttaa aiemmin vuoden 2013 ensimmäisen lisätalousarvion yhteydessä esitettyyn verrattuna. Vuosien 2015 ja 2016 maksuosuuksiin kohdistuvilla menoajoitusmuutoksilla mahdollistetaan raskaiden ajoneuvojen sekä traktoreiden ja niiden peräkärryjen toimitus- ja maksuaikataulumuutokset.
Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.
2014 I lisätalousarvio | 293 000 |
2014 talousarvio | 1 857 426 000 |
2013 tilinpäätös | 1 784 193 000 |
2012 tilinpäätös | 1 740 494 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 19/2014 vp (18.6.2014)
Momentille myönnetään lisäystä 293 000 euroa.
Vuoden 2013 talousarviossa myönnetystä kaksivuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 293 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 207/2014 vp (23.10.2014)
Momentille myönnetään lisäystä 5 540 000 euroa.
Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös enintään 10 260 000 euroa materiaalikunnossapidon kumppanuuden laajentamiseen liittyvistä eläkevakuutusmaksuista puolustusvoimille aiheutuviin menoihin.
Vuoden 2013 talousarviossa myönnetystä kaksivuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 934 000 euroa.
Helikopteripataljoonan suorituskyvyn ylläpito ja kehittäminen (HESKY) -tilausvaltuuden enimmäismäärää vähennetään 3 550 000 eurolla siten, että tilausvaltuuden käytöstä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2011—2013 enintään 4 190 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä yhteensä 11 194 000 euroa, josta 10 260 000 euroa on materiaalin kunnossapidon kumppanuuden laajentamiseen Millog Oy:lle liittyvistä eläkevakuutusmaksuista puolustusvoimille aiheutuvia menoja ja 934 000 euroa toimintamenomäärärahan uudelleenbudjetoinnista aiheutuvaa lisäystä. Uudelleenbudjetointia vastaava euromäärä vuoden 2013 siirtomäärärahasta peruutetaan, koska kyseinen euromäärä peruuntuu edellisenä vuonna käytetyiksi merkityistä valtuuksista. Määrärahan muutoksessa on otettu lisäksi huomioon vähennyksenä 5 654 000 euroa siirtona momentille 27.10.18, mikä johtuu siitä, että ilmaoperaatiokeskuksen hankinta on todettu kaupallisen valmistelun yhteydessä puolustusmateriaaliksi.
HESKY-tilausvaltuuden enimmäismäärää on tarpeen muuttaa, koska tilausvaltuuden perustelujen mukaisia hankintoja ole voitu tehdä. Tilausvaltuuden enimmäismäärästä vähennettävä vuoden 2014 maksuosuus 3 550 000 euroa on tarkoitus käyttää muihin puolustusvoimien toimintamenoihin.
Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.
Päätösosaan tehtyjen muutosten johdosta valtuustaulukko muuttuu seuraavanlaiseksi:
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018— | Yhteensä vuodesta 2014 lähtien | |
Vanhat tilausvaltuudet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
NH-90 koulutuspalvelut -tilausvaltuus | 2 200 | 2 200 | ||||
Sodankylän vaatetuskorjaamon palveluhankinta -tilausvaltuus | 1 392 | 1 392 | ||||
Maavoimien materiaalin kunnossapitopalvelut -tilausvaltuus | 58 092 | 55 078 | 53 994 | 4 493 | 171 657 | |
ITO 2005 ja 2005M huolto -tilausvaltuus | 3 000 | 3 000 | ||||
Peruslentokoulutus VN-kalustolla -tilausvaltuus | 4 581 | 4 581 | 4 581 | 3 502 | 2 424 | 19 669 |
Ilmatorjuntajärjestelmä 90 MOD Crotale NG:n huolto- ja ylläpitosopimus (ITO90MOD huolto) -tilausvaltuus | 3 000 | 3 000 | ||||
Vuoden 2011 toimintamenojen tilausvaltuus | 4 300 | 4 300 | ||||
Vuoden 2012 toimintamenojen tilausvaltuus | 13 120 | 7 000 | 20 120 | |||
Ilmatorjuntajärjestelmien huolto- ja ylläpito -tilausvaltuus | 5 600 | 5 600 | ||||
Vuoden 2013 toimintamenojen tilausvaltuus | 49 696 | 18 034 | 14 373 | 82 103 | ||
Puolustusvoimien logistiikka 2013 (PVLOG 2013) -tilausvaltuus | 21 550 | 26 780 | 30 520 | 9 750 | 88 600 | |
Vanhat tilausvaltuudet yhteensä | 166 531 | 111 473 | 103 468 | 17 745 | 2 424 | 401 641 |
Uudet tilausvaltuudet | ||||||
Vuoden 2014 toimintamenojen tilausvaltuus | 3 500 | 66 400 | 22 400 | 92 300 | ||
KASI-järjestelmän ylläpito -tilausvaltuus | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 9 000 | 21 000 |
Uudet tilausvaltuudet yhteensä | 6 500 | 69 400 | 25 400 | 3 000 | 9 000 | 113 300 |
Valtuudet yhteensä | 173 031 | 180 873 | 128 868 | 20 745 | 11 424 | 514 941 |
2014 III lisätalousarvio | 5 540 000 |
2014 I lisätalousarvio | 293 000 |
2014 talousarvio | 1 857 426 000 |
2013 tilinpäätös | 1 784 193 000 |
2012 tilinpäätös | 1 740 494 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 40/2014 vp (25.11.2014)
Momentille myönnetään lisäystä 5 540 000 euroa.
Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös enintään 10 260 000 euroa materiaalikunnossapidon kumppanuuden laajentamiseen liittyvistä eläkevakuutusmaksuista puolustusvoimille aiheutuviin menoihin.
Vuoden 2013 talousarviossa myönnetystä kaksivuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 934 000 euroa.
Helikopteripataljoonan suorituskyvyn ylläpito ja kehittäminen (HESKY) -tilausvaltuuden enimmäismäärää vähennetään 3 550 000 eurolla siten, että tilausvaltuuden käytöstä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2011—2013 enintään 4 190 000 euroa.
18. Puolustusmateriaalihankinnat (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Momentille myönnetään 470 357 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) puolustusmateriaalin hankkimisesta ja puolustusvoimien turvallisuushankinnoista aiheutuvien menojen maksamiseen sekä hankittujen järjestelmien testaukseen ja käyttökoulutukseen
2) puolustusmateriaalihankintoihin ja puolustusvoimien turvallisuushankintoihin välittömästi liittyvään tutkimus- ja kehittämistoimintaan
3) puolustusmateriaalin sodan ajan välttämättömän varastotarpeen mukaisten varaosien ja vaihtolaitteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Muihin puolustusmateriaalihankintoihin kuin tilausvaltuuksista aiheutuvien menojen tai niihin liittyvien indeksi- ja valuuttakurssimuutoksista aiheutuvien menojen maksamiseen määrärahaa saa käyttää enintään 9 103 000 euroa.
1) Vuonna 2014 saa tehdä sotilaallisen maanpuolustuksen suorituskyvyn parantamiseksi puolustusvoimien materiaaliseen kehittämiseen liittyen uusia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua talousarvion voimaantulopäivän valuuttakurssitasolla valtiolle menoja vuosina 2014—2018 enintään 294 700 000 euroa (Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen 2014 -tilausvaltuus, PVKEH 2014).
PVKEH 2014 -tilausvaltuuden enimmäismäärän mukaiset suoritukset voidaan sitoa alaa kuvaavaan hintakehitykseen vuoden 2014 ensimmäisestä vuosineljänneksestä alkaen.
2) Vuonna 2014 saa tehdä sopimuksia aiemmin hyväksyttyjen tilausvaltuuksien käyttämättä olevaa määrää vastaavasti kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
3) Aiemmin hyväksytyistä tilausvaltuuksista saa aiheutua valtiolle menoja valtuuksissa olevista vuosittaisista enimmäismääristä poiketen, mutta pysyen kuitenkin kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Tilausvaltuuksien maksatusmäärärahat ja niihin liittyvät indeksien noususta aiheutuvat lisätarpeet tai alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Selvitysosa:
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018— | Yhteensä vuodesta 2014 lähtien |
|
Vanhat tilausvaltuudet | ||||||
Valmiusyhtymien varustaminen (VYV 1) -tilausvaltuus | 7 436 | 11 080 | 9 800 | 9 800 | 19 100 | 57 216 |
Helikopterien huolto- ja tukeutumisjärjestelmien kehittäminen (HTH) -tilausvaltuus | 1 560 | 580 | 2 140 | |||
Valmiusyhtymien varustamisen täydentäminen (VYV 2) -tilausvaltuus | 2 190 | 2 190 | ||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2007) -tilausvaltuus | 14 496 | 15 128 | 24 107 | 53 731 | ||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2008) -tilausvaltuus | 8 827 | 8 827 | ||||
Pääkaupunkiseudun ilmapuolustuksen suorituskyvyn tehostaminen (PKILPU 2008) -tilausvaltuus | 1 200 | 1 200 | ||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2009) -tilausvaltuus | 123 468 | 55 294 | 28 942 | 207 704 | ||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2010) -tilausvaltuus | 15 050 | 4 280 | 19 330 | |||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2011) -tilausvaltuus | 2 860 | 2 860 | ||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2012) -tilausvaltuus | 101 600 | 53 000 | 40 984 | 195 584 | ||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2013) -tilausvaltuus | 128 212 | 127 508 | 135 150 | 25 000 | 415 870 | |
Tekninen tutkimus, tuotekehitys ja hankevalmistelu 2013 (TTK-PROTO 2013) -tilausvaltuus | 10 540 | 9 980 | 8 160 | 28 680 | ||
Vanhat tilausvaltuudet yhteensä | 417 439 | 276 850 | 247 143 | 34 800 | 19 100 | 995 332 |
Uudet tilausvaltuudet | ||||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2014) -tilausvaltuus | 43 300 | 87 400 | 79 400 | 76 600 | 8 000 | 294 700 |
Uudet tilausvaltuudet yhteensä | 43 300 | 87 400 | 79 400 | 76 600 | 8 000 | 294 700 |
---|---|---|---|---|---|---|
Valtuudet yhteensä | 460 739 | 364 250 | 326 543 | 111 400 | 27 100 | 1 290 032 |
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen perustuu seuraaviin puolustusvoimien kehittämisohjelmiin sekä niissä kehitettäviin suorituskykyihin:
Rakennetaan puolustusvoimien yhteinen suorituskykyjen käyttöä tukeva johtamisjärjestelmä sekä tuetaan yhteisoperaatioiden johtamista kehittämällä yhteistä tilannetietoisuutta ja varmennettuja operatiivisia tietoteknisiä palveluita.
- — Korvataan puolustushaarojen itsenäisiä järjestelmiä ja sovelluksia yhteisellä johtamisjärjestelmällä
- — Luodaan edellytyksiä operaatioiden johtamiselle muuttamalla ja uusimalla teknisiä rakenteita ja palveluita
- — Kehitetään integroitua tiedustelun, valvonnan ja johtamisen tiedonsiirtoa ja tietoteknisen alustan liityntäkykyä
- — Uudistetaan tietohallintoa, toteutetaan tietotekninen integraatio, lisätään hallinnollisissa tietopalveluissa valtionhallinnon keskinäistä yhteistoimintaa ja muita kumppanuusratkaisuja sekä siirretään henkilöstövoimavaroja hallinnollisista tietopalveluista operatiiviseen tietojenkäsittely-ympäristöön
- — Laajennetaan toiminnanohjausjärjestelmien hyödyntämistä tavoitteena toimintavarmuuden ja kustannustehokkuuden lisääminen
- — Jatketaan puolustusvoimien 2020-luvun tarpeita vastaavan puolustushaarojen yhteisen tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmän arkkitehtuurin luomista, jolla mahdollistetaan sähköinen, kansainvälinen tieto- ja tilannekuvavaihto.
Ylläpidetään ja kehitetään päätöksenteon ja yhteisoperaatioiden johtamisen tukena tarvittavaa ennakkovaroituskykyä, toimintaympäristötietoisuutta sekä valvonta- ja maalitilannekuvaa.
- — Ylläpidetään ja kehitetään tiedonhankinta- ja analysointikykyä
- — Ylläpidetään ilmavalvonnan kauko- ja keskivalvontaa
- — Ylläpidetään ja kehitetään ilmasta maahan tapahtuvaa tiedustelu- ja valvontakykyä
- — Ylläpidetään tiedustelun tietojärjestelmää
- — Kehitetään puolustusvoimien yhteisen maalitilannekuvan luomista
- — Kehitetään sotilastiedustelun kykyä tukea tulenkäyttöä ja vaikuttamista.
Rakennetaan ja ylläpidetään suorituskykyjä, joilla vaikutetaan operatiivisesti merkittäviin kohteisiin.
- — Modernisoidaan raskaat raketinheitinjärjestelmät
- — Rakennetaan ilmasta maahan -suorituskyky
- — Hankitaan kaukovaikuttamisen ampumatarvikkeita
- — Jatketaan yhteisoperaatiokykyisen erikoisjoukon rakentamista.
Ylläpidetään puolustusvoimien yhteinen logistinen järjestelmä, jolla varmistetaan joukkojen toimintakyky.
- — Luodaan puolustusvoimille yhtenäiset logistiikan rakenteet, toimintatavat ja osaaminen sekä integroidaan puolustushaarojen huoltojärjestelmät tiiviimmin kansainvälistyvään elinkeinoelämään yhteensopiviksi
- — Kehitetään kuljetuskykyä jatkamalla helikopterihankintoja ja hyödyntämällä kansainvälisen strategisen kuljetuskyvyn hankkeita
- — Jatketaan alueellisten joukkojen materiaalihankintoja täydennys-, kuljetus- ja kunnossapitojärjestelmän puutteiden korvaamiseksi
- — Aloitetaan taistelukoulutuksen oppimisympäristön simulaattorihankinnat.
Kehitetään alueellisten joukkojen tulivoimaa, suojaa ja liikkuvuutta sekä ylläpidetään operatiivisten joukkojen suorituskykyä.
- — Kehitetään alueellisia joukkoja toteuttamalla poistuvien suorituskykyjen korvaaminen sekä kokonaisrakenteen uudistus
- — Täydennetään ja ylläpidetään operatiivisia joukkoja
- — Kehitetään suojelukykyä ja uusitaan lähipanssarintorjunta-aseistusta
- — Jatketaan jalkaväkimiinojen suorituskyvyn korvaavien järjestelmien hankintoja.
Kehitetään meriyhteyksien turvaamiskykyä, miinantorjuntakykyä ja rannikkojoukkojen liikkuvuutta.
- — Otetaan käyttöön uudet miinantorjunta-alukset
- — Otetaan vastaan Rauma-lk:n peruskorjatut alukset
- — Kehitetään merivoimien ilmatorjunnan johtamisjärjestelmiä
- — Ylläpidetään miina-asetta
- — Kehitetään rannikkojoukkojen liikkuvuutta ja tulivoimaa
- — Aloitetaan ampumatarvikkeiden hankinnat.
Ylläpidetään ilmatorjunnan sekä Hornet-järjestelmän suorituskykyä.
- — Jatketaan Hornet-torjuntahävittäjien elinjaksopäivitystä (MLU2) sekä hankitaan hävittäjäkalustojen elinkaaren turvaavia kriittisiä koneiden sekä moottoreiden vaihtolaitteita ja osia
- — Jatketaan Pääkaupunkiseudun ilmatorjunnan kehittäminen -hankintaa
- — Aloitetaan erittäin lyhyen kantaman ilmatorjuntaohjusten hankinnat
- — Saatetaan päätökseen keskikantaman ilmatorjuntaohjus-hanke.
Sekä aiemmin hyväksytyt tilausvaltuudet että uusi PVKEH 2014 -tilausvaltuus kaikkine taloudellisine seurannaisvaikutuksineen toteutetaan puolustusministeriön hallinnonalalle vahvistettujen valtiontalouden kehysten puitteissa.
Puolustusvoimien vaikuttamisen kehittämisohjelmassa hankitaan tykistön ampumatarvikkeita.
Puolustusvoimien logistiikan kehittämisohjelmassa hankitaan puolustushaarojen huoltojoukkojen materiaalia painopisteenä alueelliset joukot sekä hankitaan logistiikan johtamisen välineitä. Tilausvaltuudella hankitaan tykistön ja kranaatinheittimistön ampumatarvikkeita ja koulutusampumatarvikkeita. Logistiikan kehittämisohjelmassa aloitetaan puolustusvoimauudistukseen liittyvä koulutus- ja oppimisympäristöjen simulaattorihankinta.
Maapuolustuksen kehittämisohjelman suurimpina hankkeina käynnistetään rynnäkköpanssarivaunujen modernisointi, taistelunjohtoverkon hankinnat sekä aluevalvontajärjestelmien hankinnat.
Meripuolustuksen kehittämisohjelmassa kehitetään merivoimien ilmatorjunnan johtamiskykyä ja ylläpidetään taistelualusten valmiusampumatarvikkeita.
Ilmapuolustuksen kehittämisohjelmassa aloitetaan erittäin lyhyen kantaman ilmatorjuntajärjestelmän hankinta.
Tilausvaltuuksista aiheutuviin indeksi- ja valuuttakurssimuutoksista aiheutuviin menoihin arvioidaan tarvittavan 515 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Ennakollinen kustannustasotarkistus (1,5%) | 7 160 |
Hallinnonalakohtainen menosäästö (HO) | -30 000 |
Maksatusten siirrot | -84 228 |
Puolustusmateriaalihankintojen aikaistaminen | -20 000 |
Siirto momentille 27.10.01 | -80 559 |
Siirto momentille 27.30.20 | -5 000 |
Tekniset siirrot ja rakennekorjaukset | -5 365 |
Vuoden 2012 toteutuneen indeksikehityksen jälkikäteinen kustannustasotarkistus | 2 070 |
Tasomuutos | 1 007 |
Yhteensä | -214 915 |
2014 talousarvio | 470 357 000 |
2013 III lisätalousarvio | 25 000 000 |
2013 I lisätalousarvio | -53 626 000 |
2013 talousarvio | 685 272 000 |
2012 tilinpäätös | 641 996 025 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 193/2013 vp (21.11.2013)
Muihin puolustusmateriaalihankintoihin kuin tilausvaltuuksista aiheutuvien menojen tai niihin liittyvistä indeksi- ja valuuttakurssimuutoksista aiheutuvien menojen maksamiseen määrärahaa saa käyttää enintään 18 803 000 euroa.
1) Vuonna 2014 saa tehdä sotilaallisen maanpuolustuksen suorituskyvyn parantamiseksi puolustusvoimien materiaaliseen kehittämiseen liittyen uusia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua talousarvion voimaantulopäivän valuuttakurssitasolla valtiolle menoja vuosina 2014—2020 enintään 452 900 000 euroa (Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen 2014 -tilausvaltuus, PVKEH 2014).
PVKEH 2014 -tilausvaltuuden enimmäismäärän mukaiset suoritukset voidaan sitoa alaa kuvaavaan hintakehitykseen vuoden 2014 ensimmäisestä vuosineljänneksestä alkaen.
2) Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen 2009 (PVKEH 2009) -tilausvaltuuden maksatusaikaa pidennetään vuoteen 2017 saakka tilausvaltuuden enimmäismäärää yhteensä 1 124 560 000 euroa muuttamatta.
3) Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen 2012 (PVKEH 2012) -tilausvaltuuden enimmäismäärää vähennetään 10 000 000 eurolla ja maksatusaikaa pidennetään vuoteen 2017 saakka siten, että tilausvaltuuden käytöstä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2012—2017 enintään 318 676 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosan kappale korvaa talousarvioesityksen päätösosan kolmannen kappaleen ja päätösosan valtuuskohdan kohdat 1), 2) ja 3) korvaavat talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdan kohdan 1), jolloin talousarvioesityksen päätösosan valtuuskohdan kohdat 2) ja 3) muuttuvat kohdiksi 4) ja 5).
Tässä täydentävässä esityksessä on huomioitu vuoden 2013 neljänteen lisätalousarvioesitykseen sisältyvä PVKEH 2013 -tilausvaltuuden menoajoitusmuutos 4 000 000 euroa vuodelta 2014 vuodelle 2017 sekä 4 000 000 euroa määrärahan siirtoa momentilta 27.10.01 muihin puolustusmateriaalihankintoihin. Määrärahasiirto aiheutuu Tanskasta tehtävän käytetyn puolustusmateriaalin hankinnan rahoitusjärjestelyistä.
PVKEH 2009 -tilausvaltuuden menoajoitusmuutoksella ja maksatusaikaa pidentämällä saadaan määrärahat vastaamaan paremmin hankintojen myöhentyneitä toimituksia.
PVKEH 2012 -tilausvaltuuden enimmäismäärän vähentäminen 10 000 000 eurolla aiheutuu tykistöohjushankinnan (Atamcs) toteutumisesta suunniteltua pienempänä. Valtuuden menoajoitusmuutoksella ja maksatusaikaa pidentämällä saadaan määrärahat vastaamaan paremmin hankintojen myöhentyneitä toimituksia.
PVKEH 2009- ja PVKEH 2012 -tilausvaltuuksien menojen myöhentäminen sekä PVKEH 2012 -tilausvaltuuden menojen uudelleenkohdentaminen 4 300 000 euroa PVKEH 2014 -tilausvaltuuteen ja määrärahasiirto 5 700 000 euroa muihin puolustusmateriaalihankintoihin mahdollistavat erittäin lyhyen kantaman ilmatorjuntajärjestelmän hankinnan aikaistamisen.
PVKEH 2014 -tilausvaltuuden enimmäismäärän lisääminen 158 200 000 eurolla talousarvioesityksen 294 700 000 euroon nähden aiheutuu siitä, että maapuolustuksen kehittämisohjelmaan on lisätty taistelupanssarivaunuja koskeva hanke. Hankkeen rahoittamiseksi mm. talousarvioesitykseen nähden rynnäkköpanssarivaunujen modernisointi myöhentyy. Valtuuden lisäämisestä aiheutuvat menot toteutetaan puolustusministeriön hallinnonalalle vahvistettujen valtiontalouden kehysten puitteissa. Maksatusvaikutusten pääosa kohdistuu vuosiin 2018 ja 2019.
Tehtyjen muutosten jälkeen määrärahasta arvioidaan käytettävän 403 439 000 euroa aikaisemmin myönnetyistä tilausvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen, 47 600 000 euroa vuonna 2014 myönnetystä tilausvaltuudesta aiheutuvien menojen maksamiseen, 515 000 euroa tilausvaltuuksiin liittyvistä indeksi- ja valuuttakurssimuutoksista aiheutuvien menojen maksamiseen sekä 18 803 000 euroa muihin puolustusmateriaalihankintoihin.
Edellä mainitut tilausvaltuuksien muutokset, vuoden 2013 kolmas lisätalousarvio ja neljäs lisätalousarvioesitys sekä puolustusvoimien sisäiset tilijaottelumuutokset huomioon ottaen valtuustaulukko muuttuu seuraavaksi:
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018— | Yhteensä vuodesta 2014 lähtien |
|
Vanhat tilausvaltuudet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Valmiusyhtymien varustaminen (VYV 1) -tilausvaltuus |
9 302 | 9 214 | 9 800 | 9 800 | 19 100 | 57 216 |
Helikopterien huolto- ja tukeutumisjärjestelmien kehittäminen (HTH) -tilausvaltuus |
1 560 | 580 | 2 140 | |||
Valmiusyhtymien varustamisen täydentäminen (VYV 2) -tilausvaltuus | 2 190 | 2 190 | ||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2007) -tilausvaltuus | 14 496 | 15 128 | 24 107 | 53 731 | ||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2008) -tilausvaltuus | 8 827 | 8 827 | ||||
Pääkaupunkiseudun ilmapuolustuksen suorituskyvyn tehostaminen (PKILPU 2008) -tilausvaltuus | 1 200 | 1 200 | ||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2009) -tilausvaltuus | 121 952 | 48 710 | 22 042 | 15 000 | 207 704 | |
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2010) -tilausvaltuus | 15 050 | 4 280 | 19 330 | |||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2011) -tilausvaltuus | 2 860 | 2 860 | ||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2012) -tilausvaltuus | 92 709 | 45 537 | 40 884 | 10 000 | 189 130 | |
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2013) -tilausvaltuus | 122 753 | 129 421 | 132 250 | 29 900 | 414 324 | |
Tekninen tutkimus, tuotekehitys ja hankevalmistelu 2013 (TTK-PROTO 2013) -tilausvaltuus | 10 540 | 9 980 | 8 160 | 28 680 | ||
Vanhat tilausvaltuudet yhteensä | 403 439 | 262 850 | 237 243 | 64 700 | 19 100 | 987 332 |
Uudet tilausvaltuudet | ||||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2014) -tilausvaltuus | 47 600 | 102 700 | 98 300 | 71 300 | 133 000 | 452 900 |
Uudet tilausvaltuudet yhteensä | 47 600 | 102 700 | 98 300 | 71 300 | 133 000 | 452 900 |
Valtuudet yhteensä | 451 039 | 365 550 | 335 543 | 136 000 | 152 100 | 1 440 232 |
2014 talousarvio | 470 357 000 |
2013 IV lisätalousarvio | 225 000 |
2013 III lisätalousarvio | 25 000 000 |
2013 I lisätalousarvio | -53 626 000 |
2013 talousarvio | 685 272 000 |
2012 tilinpäätös | 641 996 025 |
Eduskunnan kirjelmä EK 33/2013 vp (20.12.2013)
Momentille myönnetään 470 357 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) puolustusmateriaalin hankkimisesta ja puolustusvoimien turvallisuushankinnoista aiheutuvien menojen maksamiseen sekä hankittujen järjestelmien testaukseen ja käyttökoulutukseen
2) puolustusmateriaalihankintoihin ja puolustusvoimien turvallisuushankintoihin välittömästi liittyvään tutkimus- ja kehittämistoimintaan
3) puolustusmateriaalin sodan ajan välttämättömän varastotarpeen mukaisten varaosien ja vaihtolaitteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Muihin puolustusmateriaalihankintoihin kuin tilausvaltuuksista aiheutuvien menojen tai niihin liittyvistä indeksi- ja valuuttakurssimuutoksista aiheutuvien menojen maksamiseen määrärahaa saa käyttää enintään 18 803 000 euroa.
1) Vuonna 2014 saa tehdä sotilaallisen maanpuolustuksen suorituskyvyn parantamiseksi puolustusvoimien materiaaliseen kehittämiseen liittyen uusia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua talousarvion voimaantulopäivän valuuttakurssitasolla valtiolle menoja vuosina 2014—2020 enintään 452 900 000 euroa (Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen 2014 -tilausvaltuus, PVKEH 2014).
PVKEH 2014 -tilausvaltuuden enimmäismäärän mukaiset suoritukset voidaan sitoa alaa kuvaavaan hintakehitykseen vuoden 2014 ensimmäisestä vuosineljänneksestä alkaen.
2) Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen 2009 (PVKEH 2009) -tilausvaltuuden maksatusaikaa pidennetään vuoteen 2017 saakka tilausvaltuuden enimmäismäärää yhteensä 1 124 560 000 euroa muuttamatta.
3) Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen 2012 (PVKEH 2012) -tilausvaltuuden enimmäismäärää vähennetään 10 000 000 eurolla ja maksatusaikaa pidennetään vuoteen 2017 saakka siten, että tilausvaltuuden käytöstä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2012—2017 enintään 318 676 000 euroa.
4) Vuonna 2014 saa tehdä sopimuksia aiemmin hyväksyttyjen tilausvaltuuksien käyttämättä olevaa määrää vastaavasti kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
5) Aiemmin hyväksytyistä tilausvaltuuksista saa aiheutua valtiolle menoja valtuuksissa olevista vuosittaisista enimmäismääristä poiketen, mutta pysyen kuitenkin kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Tilausvaltuuksien maksatusmäärärahat ja niihin liittyvät indeksien noususta aiheutuvat lisätarpeet tai alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
I lisätalousarvioesitys HE 66/2014 vp (22.5.2014)
Momentilta vähennetään 7 750 000 euroa.
Muihin puolustusmateriaalihankintoihin kuin tilausvaltuuksista aiheutuvien menojen tai niihin liittyvistä indeksi- ja valuuttakurssimuutoksista aiheutuvien menojen maksamiseen määrärahaa saa käyttää enintään 19 404 000 euroa.
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen 2012 (PVKEH 2012) -tilausvaltuuden enimmäismäärää vähennetään 37 850 000 eurolla siten, että tilausvaltuuden käytöstä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2012—2017 enintään 280 826 000 euroa.
Selvitysosa:Valuuttakurssimuutokset vaikuttavat valtuuksien käytöstä aiheutuvaan menotarpeeseen, koska monet hankinnat toteutetaan muussa valuutassa kuin eurossa. Kun valtuus on myönnettäessä sidottu tietyn päivän, esim. talousarvion voimaantulopäivän, valuuttakurssitasoon, sen käyttö voi vaatia budjetoitua enemmän tai vähemmän määrärahoja riippuen valuuttakurssikehityksestä. Jatkossa on tarkoitus siirtyä järjestelmään, jossa vuosittain kevään lisätalousarvioesityksen yhteydessä selvitetään valuuttakurssimuutosten nettomääräinen vaikutus edellisen vuoden määrärahatarpeeseen. Vaikutusta vastaava tarkistus ehdotetaan lisätalousarvioesityksissä ao. momenttien määrärahoihin lisäyksenä tai vähennyksenä. Puolustushallinto ylläpitää kurssivaihteluiden vaikutuksia menotarpeisiin koskevaa jatkuvaa seurantaa, joka raportoidaan yksilöidysti vuosittain käytettäväksi lisätalousarvioesityksen valmistelussa. Tähän järjestelmään perustuen ehdotetaan valuuttakurssimuutoksiin liittyvänä lisäyksenä 5 058 000 euroa.
Määrärahan muutoksessa on lisäksi otettu huomioon vähennyksenä 13 409 000 euroa PVKEH 2012 -tilausvaltuuden enimmäismäärän pienentämiseen liittyen ja lisäyksenä 601 000 euroa vuoden 2013 toteutuneen indeksikehityksen mukaisena kustannustasotarkistuksena.
PVKEH 2012 -tilausvaltuuden enimmäismäärän vähentäminen 37 850 000 eurolla aiheutuu siitä, että ATACMS-tykistöohjushankintaa ei toteuteta liian kalliina. Hankinnan keskeyttämiseen liittyen PVKEH 2012 -tilausvaltuudesta peruutetaan vuoden 2013 määrärahaa 19 000 000 euroa. Maavoimien pitkän kantaman vaikuttamisen operatiivinen tarve on edelleen olemassa ja nyt vähennetyt määrärahat budjetoidaan myöhemmin.
Tilausvaltuuksiin tehdyt muutokset kaikkine taloudellisine seurannaisvaikutuksineen toteutetaan puolustusministeriön hallinnonalalle vahvistettujen kehysten puitteissa.
Tehtyjen muutosten jälkeen määrärahasta arvioidaan käytettävän 390 030 000 euroa aikaisemmin myönnetyistä tilausvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen, 47 600 000 euroa vuonna 2014 myönnettystä tilausvaltuudesta aiheutuvien menojen maksamiseen, 5 573 000 euroa tilausvaltuuksiin liittyvistä indeksi- ja valuuttakurssimuutoksista aiheutuvien menojen maksamiseen sekä 19 404 000 euroa muihin puolustusmateriaalihankintoihin.
Päätösosaan tehtyjen muutosten johdosta valtuustaulukko muuttuu seuraavanlaiseksi:
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018— | Yhteensä vuodesta 2014 lähtien |
|
Vanhat tilausvaltuudet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Valmiusyhtymien varustaminen (VYV 1) -tilausvaltuus | 9 302 | 9 214 | 9 800 | 9 800 | 19 100 | 57 216 |
Helikopterien huolto- ja tukeutumisjärjestelmien kehittäminen (HTH) -tilausvaltuus | 1 560 | 580 | 2 140 | |||
Valmiusyhtymien varustamisen täydentäminen (VYV 2) -tilausvaltuus | 2 190 | 2 190 | ||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2007) -tilausvaltuus | 14 496 | 15 128 | 24 107 | 53 731 | ||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2008) -tilausvaltuus | 8 827 | 8 827 | ||||
Pääkaupunkiseudun ilmapuolustuksen suorituskyvyn tehostaminen (PKILPU 2008) -tilausvaltuus | 1 200 | 1 200 | ||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2009) -tilausvaltuus | 121 952 | 48 710 | 22 042 | 15 000 | 207 704 | |
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2010) -tilausvaltuus | 15 050 | 4 280 | 19 330 | |||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2011) -tilausvaltuus | 2 860 | 2 860 | ||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2012) -tilausvaltuus | 79 300 | 43 000 | 37 980 | 10 000 | 170 280 | |
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2013) -tilausvaltuus | 122 753 | 129 421 | 132 250 | 29 900 | 414 324 | |
Tekninen tutkimus, tuotekehitys ja hankevalmistelu 2013 (TTK-PROTO 2013) -tilausvaltuus | 10 540 | 9 980 | 8 160 | 28 680 | ||
Vanhat tilausvaltuudet yhteensä | 390 030 | 260 313 | 234 339 | 64 700 | 19 100 | 968 482 |
Uudet tilausvaltuudet | ||||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2014) -tilausvaltuus | 47 600 | 102 700 | 98 300 | 71 300 | 133 000 | 452 900 |
Uudet tilausvaltuudet yhteensä | 47 600 | 102 700 | 98 300 | 71 300 | 133 000 | 452 900 |
Valtuudet yhteensä | 437 630 | 363 013 | 332 639 | 136 000 | 152 100 | 1 421 382 |
2014 I lisätalousarvio | -7 750 000 |
2014 talousarvio | 470 357 000 |
2013 tilinpäätös | 656 871 000 |
2012 tilinpäätös | 641 996 025 |
Eduskunnan kirjelmä EK 19/2014 vp (18.6.2014)
Momentilta vähennetään 7 750 000 euroa.
Muihin puolustusmateriaalihankintoihin kuin tilausvaltuuksista aiheutuvien menojen tai niihin liittyvistä indeksi- ja valuuttakurssimuutoksista aiheutuvien menojen maksamiseen määrärahaa saa käyttää enintään 19 404 000 euroa.
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen 2012 (PVKEH 2012) -tilausvaltuuden enimmäismäärää vähennetään 37 850 000 eurolla siten, että tilausvaltuuden käytöstä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2012—2017 enintään 280 826 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 207/2014 vp (23.10.2014)
Momentilta vähennetään 35 046 000 euroa.
Muihin puolustusmateriaalihankintoihin kuin tilausvaltuuksista aiheutuvien menojen tai niihin liittyvistä indeksi- ja valuuttakurssimuutoksista aiheutuvien menojen maksamiseen määrärahaa saa käyttää enintään 25 058 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 40 700 000 euroa johtuen PVKEH 2012 -tilausvaltuuden maksatusten siirrosta vuodelta 2014 vuodelle 2016 ja lisäyksenä 5 654 000 euroa siirtona momentilta 27.10.01.
PVKEH 2012 -tilausvaltuuden menoja myöhentämällä saadaan määrärahat vastaamaan paremmin pitkän kantaman ilmasta-maahan ohjusten viivästynyttä maksuaikataulua.
Momentilta 27.10.01 siirretään 5 654 000 euroa muihin puolustusmateriaalihankintoihin käytettäväksi Ilmaoperaatiokeskus-hankintaan. Puolustusvoimien kaupallisen valmistelun yhteydessä on selvinnyt, että hankittavaksi suunniteltu materiaali on momentin 27.10.18 perustelujen mukaista puolustusmateriaalia.
Tehtyjen muutosten jälkeen määrärahasta arvioidaan käytettävän 396 930 000 euroa tilausvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen, 5 573 000 euroa tilausvaltuuksiin liittyvistä indeksi- ja valuuttakurssimuutoksista aiheutuvien menojen maksamiseen ja 25 058 000 euroa muihin puolustusmateriaalihankintoihin.
PVKEH 2012 -tilausvaltuuteen tehdyn menoajoitusmuutoksen johdosta valtuustaulukko muuttuu seuraavanlaiseksi:
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018— | Yhteensä vuodesta 2014 lähtien |
|||||||
Vanhat tilausvaltuudet | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Valmiusyhtymien varustaminen (VYV 1) -tilausvaltuus | 9 302 | 9 214 | 9 800 | 9 800 | 19 100 | 57 216 | ||||||
Helikopterien huolto- ja tukeutumisjärjestelmien kehittäminen (HTH) -tilausvaltuus | 1 560 | 580 | 2 140 | |||||||||
Valmiusyhtymien varustamisen täydentäminen (VYV 2) -tilausvaltuus | 2 190 | 2 190 | ||||||||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2007) -tilausvaltuus | 14 496 | 15 128 | 24 107 | 53 731 | ||||||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2008) -tilausvaltuus | 8 827 | 8 827 | ||||||||||
Pääkaupunkiseudun ilmapuolustuksen suorituskyvyn tehostaminen (PKILPU 2008) -tilausvaltuus | 1 200 | 1 200 | ||||||||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2009) -tilausvaltuus | 121 952 | 48 710 | 22 042 | 15 000 | 207 704 | |||||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2010) -tilausvaltuus | 15 050 | 4 280 | 19 330 | |||||||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2011) -tilausvaltuus | 2 860 | 2 860 | ||||||||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2012) -tilausvaltuus | 35 900 | 45 000 | 79 380 | 10 000 | 170 280 | |||||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2013) -tilausvaltuus | 122 753 | 129 421 | 132 250 | 29 900 | 414 324 | |||||||
Tekninen tutkimus, tuotekehitys ja hankevalmistelu 2013 (TTK-PROTO 2013) -tilausvaltuus | 10 540 | 9 980 | 8 160 | 28 680 | ||||||||
Vanhat tilausvaltuudet yhteensä | 346 630 | 262 313 | 275 739 | 64 700 | 19 100 | 968 482 | ||||||
Uudet tilausvaltuudet | ||||||||||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2014) -tilausvaltuus | 50 300 | 100 700 | 97 600 | 71 300 | 133 000 | 452 900 | ||||||
Uudet tilausvaltuudet yhteensä | 50 300 | 100 700 | 97 600 | 71 300 | 133 000 | 452 900 | ||||||
Valtuudet yhteensä | 396 930 | 363 013 | 373 339 | 136 000 | 152 100 | 1 421 382 |
2014 III lisätalousarvio | -35 046 000 |
2014 I lisätalousarvio | -7 750 000 |
2014 talousarvio | 470 357 000 |
2013 tilinpäätös | 656 871 000 |
2012 tilinpäätös | 641 996 025 |
Eduskunnan kirjelmä EK 40/2014 vp (25.11.2014)
Momentilta vähennetään 35 046 000 euroa.
Muihin puolustusmateriaalihankintoihin kuin tilausvaltuuksista aiheutuvien menojen tai niihin liittyvistä indeksi- ja valuuttakurssimuutoksista aiheutuvien menojen maksamiseen määrärahaa saa käyttää enintään 25 058 000 euroa.
50. Maanpuolustusjärjestöjen toiminnan tukeminen (kiinteä määräraha)
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Momentille myönnetään 1 878 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) maanpuolustusjärjestöjen toiminnan tukemiseen
2) Maanpuolustuskoulutusyhdistykselle (MPK) myönnettävään valtionavustukseen sille laissa vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta (556/2007) säädettyjen julkisten hallintotehtävien hoitamisesta aiheutuviin toimintamenoihin
3) kaatuneiden muiston vaalimistyöstä aiheutuviin menoihin.
Selvitysosa:
Toiminnallinen tehokkuus | 2012 toteutuma |
2013 ennakoitu |
2014 tavoite |
Taloudellisuus | |||
MPK:n julkisten hallintotehtävien vuosikustannukset (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus)/ko. toiminnan koulutusvuorokausimäärä (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus) (euroa) | 41 | 53 | 50 |
Tuottavuus | |||
MPK:n julkisten hallintotehtävien mukaisen koulutuksen koulutusvuorokausimäärä (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus)/ko. toimintaan kohdistettu MPK:n palkatun henkilöstön henkilötyövuosimäärä (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus) (vrk) | 1 823 | 1 360 | 1 360 |
Tuotokset ja laadunhallinta | 2012 toteutuma |
2013 ennakoitu |
2014 tavoite |
MPK:n julkisten hallintotehtävien mukaisen koulutuksen koulutusvuorokausimäärä (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus) (vrk) | 57 343 | 45 000 | 45 000 |
MPK:n koulutuksen laadun parantamiseksi annettavan kouluttajakoulutuksen määrä koulutuspäivinä | 5 000 | 3 000 | 3 000 |
MPK:n kurssityytyväisyys (oppilastyytyväisyys) asteikolla 1—5 | 4,28 | 4,00 | 4,00 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kertalisäyksen poisto | -200 |
Yhteensä | -200 |
2014 talousarvio | 1 878 000 |
2013 talousarvio | 2 078 000 |
2012 tilinpäätös | 2 028 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 34/2013 vp (13.12.2013)
Momentille esitetään 1 878 000 euron määrärahaa, joka on 200 000 euroa vähemmän kuin vuonna 2013. Pääosa määrärahasta osoitetaan Maanpuolustuskoulutusyhdistys ry:lle (MPK).
MPK järjesti yhteensä 78 000 koulutusvuorokautta vuonna 2012. Tästä kolmannes oli puolustusvoimien reserviläisille tilaamaa sotilaallista koulutusta, joka rinnastetaan kertausharjoituksiin. Muuta sotilaallisia valmiuksia tukevaa koulutusta oli toinen kolmannes, ja loppuosuus muodostui varautumis- ja turvallisuuskoulutuksesta. Tilaisuuksiin osallistui yhteensä 46 000 henkilöä, joita koulutti noin 2 000 vapaaehtoista kouluttajaa.
Valiokunta toteaa, että MPK:n toiminta on erittäin kustannustehokasta, ja pitää hyvänä, että puolustusvoimat hyödyntää yhdistyksen organisoimaa koulutusta. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan yhdistyksellä on valmius toteuttaa nykyistä laajempaakin sotilaallista koulutusta, ja valiokunta pitää tarpeellisena selvittää reservin koulutuksen edelleen vahvistamista MPK:n kautta, jotta puolustusvoimauudistuksen jälkeen päästäisiin kattavaan 45 000 reserviläisen kouluttamiseen vuosittain.
Valiokunta pitää lisäksi tarpeellisena, että MPK pystyy säilyttämään vähintään yhden koulutuksen suunnittelusta ja organisoinnista vastaavan palkatun henkilön jokaisessa maakunnassa. Puolustusvoimien joukko-osastojen ja muiden hallintoyksiköiden lakkauttamiset vähentävät merkittävästi MPK:n mahdollisuuksia saada toiminnallista tukea puolustusvoimilta.
Valiokunta korostaa myös MPK:n tarjoaman varautumiskoulutuksen merkitystä: se tukee kuntia ja muita siviiliviranomaisia poikkeusolojen tehtävissä sekä luo yksilöille valmiuksia selvitä yhteiskunnan häiriötilanteissa. Valiokunta pitää myönteisenä, että MPK on lisäksi räätälöinyt erityisiä koulutuksia nuorille, mm. lukiolaisille, ja pitää tarpeellisena tämän tyyppisten koulutuspakettien laajentamista ammatillisen koulutuksen puolelle. Valiokunta pitää muutenkin tarpeellisena markkinoida yhdistyksen järjestämiä koulutuksia erityisesti nuorille ja nuorille aikuisille.
Valiokunta painottaa, että niukkenevien julkisten resurssien aikana vapaaehtoisten motivoituneiden henkilöiden työpanosta tulee hyödyntää entistä laajemmin kokonaisturvallisuuden varmistamisessa. Myös pelastustoimi voisi käyttää koulutettuja vapaaehtoisia apuna entistä järjestelmällisemmin yhteiskunnan häiriötilanteissa.
Valiokunta lisää momentille 200 000 euroa Maanpuolustuskoulutus ry:n toiminnan turvaamiseen.
Eduskunnan kirjelmä EK 33/2013 vp (20.12.2013)
Momentille myönnetään 2 078 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) maanpuolustusjärjestöjen toiminnan tukemiseen
2) Maanpuolustuskoulutusyhdistykselle (MPK) myönnettävään valtionavustukseen sille laissa vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta (556/2007) säädettyjen julkisten hallintotehtävien hoitamisesta aiheutuviin toimintamenoihin
3) kaatuneiden muiston vaalimistyöstä aiheutuviin menoihin.