Talousarvioesitys 2014
01. Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 112/2013 vp (16.9.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 726 545 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymien ja rahoittamien poliisitoimeen liittyvien hankkeiden maksamiseen
2) poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (1177/2009) 2 §:n nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa poliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Hälytyspalveluiden saatavuus ei heikkene. Yleistä järjestystä ja turvallisuutta heikentäviin tekoihin puututaan. Liikennevalvonnan määrä ja tuloksellisuus säilyvät nykytasolla ja liikennevalvonnan ohjausta kehitetään PORA III -linjausten mukaisesti. Liikenneturvallisuuteen vaikutetaan puuttumalla aktiivisesti liikenteessä havaittuihin rikkomuksiin sekä hyödynnetään teknisiä valvontamenetelmiä. Lisäksi teknistä liikennevalvontaa lisätään keskittämällä automaattisen liikennevalvonnan hallinnointia. Raskaan liikenteen valvontaa tehostetaan. Perhe- ja lähisuhdeväkivaltaan puututaan kotihälytyksillä. Laittoman maahantulon tilanne pysyy Suomessa hallittuna ja toimenpiteet laittoman maahantulon torjumiseksi ovat uskottavia ja tehokkaita. Turvapaikkamenettelyn prosessia kehitetään ja varaudutaan itäliikenteen kasvun haasteisiin.
Valvonta | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (yjt-tehtävät/htv) | 357 | 346 | 341 |
Liikennevalvonnan tuottavuus, kpl/vhtv | 825 | 858 | 832 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 190 928 | 193 932 | 198 625 |
Henkilötyövuodet | 2 791 | 2 831 | 2 876 |
Valvonnan kustannukset, 1 000 euroa | 234 743 | 248 229 | 250 856 |
Taloudellisuus (kustannukset/yjt-tehtävät), euroa | 236 | 253 | 256 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen kotiväkivaltaan puuttumisessa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—41) | 2,86 | - | 3,0 |
Onnistuminen liikennevalvonnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—41) | 3,07 | - | 3,2 |
Onnistuminen poliisin partioinnissa ja muussa näkyvässä toiminnassa, keskiarvo vähintään, arvosana 1—41) | 3,02 | - | 3,1 |
Liikennevalvontaan käytetty työaika, htv | 592 | 600 | 619 |
— josta raskaan liikenteen valvontaan käytetty työaika, htv | 52 | 54 | 54 |
Automaattisen liikennevalvonnan suoritteet, kpl | 342 794 | 350 000 | 400 000 |
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, tapaukset enintään, kpl | 3 624 | 3 800 | 4 000 |
Henkilövahinkoon johtaneet liikenneonnettomuudet enintään, kpl | 5 714 | 5 500 | 5 500 |
Rattijuopumusrikosten määrä enintään, kpl | 20 321 | 20 000 | 20 000 |
Ulkomaalaisvalvontaan käytetty työaika, htv | 25 | 26 | 29 |
Turvapaikkatutkinnan tutkinta-aika, päätetyt jutut, keskiarvo, vrk | 33 | 30 | 30 |
Suoritteet | |||
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden (yjt) tehtävämäärä, kpl | 995 505 | 980 000 | 980 000 |
— josta oma-aloitteiset tehtävät, % | 28 | 29 | 29 |
Oma-aloitteellisuus (%) eräissä taajamavalvontaan liittyvissä tehtävissä (03 Pahoinpitely, tappelu | 15 Vahingonteko | 34 Päihtynyt henkilö | 35 Häiriökäyttäytyminen ja ilkivalta) | 9,7 | 10,0 | 10,0 |
1) Lähde: Poliisibarometri 2012 ja 2014
Hälytystoiminta | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (hälytystehtävät, määrä/htv) | 897 | 920 | 966 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 73 041 | 66 574 | 66 208 |
Henkilötyövuodet | 1 110 | 1 065 | 1 015 |
Hälytystoiminnan kustannukset, 1 000 euroa | 90 983 | 83 238 | 84 119 |
Taloudellisuus (kustannukset/hälytystehtävät A+B), euroa | 121 | 111 | 112 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Toimintavalmiusaika A-luokan tehtävissä, min | 9,2 | 10,0 | 10,0 |
Toimintavalmiusaika A- ja B-luokan tehtävissä, min | 16,7 | 16,9 | 16,7 |
Toimintavalmiusaika alle 20 min (%, tehtävistä) | 73,2 | 73,0 | 74,0 |
Toimintavalmiusaika alle 45 min (%, tehtävistä) | 93,3 | 92,0 | 94,0 |
Onnistuminen kiireellisissä hälytystehtävissä, keskiarvo vähintään, arvosana 1—41) | 3,13 | - | 3,2 |
Suoritteet | |||
Perheväkivaltaan liittyvät hälytystehtävät enintään, kpl | 23 656 | 27 000 | 25 000 |
A ja B hälytystehtävien määrä enintään, kpl | 749 954 | 750 000 | 750 000 |
A, B ja C hälytystehtävien määrä enintään, kpl | 995 505 | 980 000 | 980 000 |
1) Lähde: Poliisibarometri 2012 ja 2014
Kansalaisten luottamus poliisin kykyyn ehkäistä, paljastaa ja selvittää rikoksia on korkea. Rikosasioiden pitkiin käsittelyaikoihin kiinnitetään huomiota. Poliisi toteuttaa tehostettua harmaan talouden torjuntaohjelmaa. Talousrikostorjunnassa pyritään reaaliaikaiseen rikostutkintaan, avoinna olevien juttujen määrän vähentämiseen, tutkinta-aikojen lyhentämiseen ja takaisin saadun rikoshyödyn määrän kasvattamiseen. Vakavan väkivallan ja rajat ylittävän rikollisuuden torjuntaa tehostetaan huomioiden myös itäliikenteen kasvu. Rikosten ennalta estävää toimintaa tehostetaan lisäämällä moniviranomaisyhteistyötä, ihmisten omaa varautumista rikosuhkiin ja vastuuta rikostorjunnasta sekä kolmannen sektorin toimijoiden mukanaoloa. Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten sekä seksuaalirikosten kokonaismäärää pyritään vähentämään ennalta estävällä toiminnalla ja rikostapausten paremmalla tunnistamisella. Järjestäytyneen rikollisuuden toimintaedellytyksiä heikennetään muun muassa hallinnollisten haittaamistoimien avulla. Järjestäytynyttä rikollisuutta torjutaan tiiviillä yhteistyöllä Tullin ja Rajavartiolaitoksen kanssa sekä toimivalla kansainvälisellä yhteistyöllä. Tietoverkkorikollisuuden torjuntaan panostetaan osana järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaa ja ennalta ehkäisevää nettipoliisitoimintaa. Poliisi puuttuu rasistisia piirteitä omaavaan ja muuhun viharikollisuuteen sekä ihmiskauppaan aktiivisesti. Poliisi ylläpitää muiden lainvalvontaviranomaisten, hallinnollisten viranomaisten sekä yksityisen sektorin toimijoiden kanssa tilannekuvaa rikollisuudesta yleisesti sekä sen tietyistä erityisalueista, mm. terrorismi ja järjestäytynyt rikollisuus.
Rikostorjunta vastaa herkästi toimintaympäristön muuttuviin tarpeisiin ja kykenee estämään ennalta rikoksia, paljastamaan piilossa olevaa rikollisuutta sekä toteuttamaan rikosvastuuta.
Rikostorjunta | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (selvitetyt rikoslakirikokset/htv) | 79 | 82 | 85 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 279 730 | 280 044 | 280 612 |
Henkilötyövuodet | 3 953 | 3 915 | 3 889 |
Rikostorjunnan kustannukset, 1 000 euroa | 342 711 | 338 156 | 341 735 |
Taloudellisuus (kustannukset/selvitetyt rikoslakirikokset), euroa | 1 104 | 1 057 | 1 036 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset), %, vähintään | 50,4 | 50,2 | 51,0 |
Rikoslakirikosten tutkinta-aika (pl. liikennerikokset), ka, vrk | 95 | 96 | 100 |
Omaisuusrikosten selvitystaso, %, vähintään | 37,8 | 37,0 | 39,3 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten selvitystaso, %, vähintään | 77,2 | 81,0 | 82,0 |
Päätettyjen talousrikosjuttujen sisälläoloaika, ka, vrk, enintään | 454 | 425 | 400 |
Talousrikostorjunnan henkilötyövuodet | 407 | 430 | 430 |
Järjestäytyneiden rikollisryhmien määrä (EU- ja muut ryhmät), kpl | 81 | 81 | 73 |
Järjestäytyneisiin rikollisryhmiin kuuluvien henkilöiden määrä, kpl | 1 237 | 970 | 950 |
Onnistuminen väkivaltarikosten selvittämisessä ja torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,97 | - | 3,1 |
Onnistuminen talousrikosten torjunnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,68 | - | 3,0 |
Onnistuminen huumerikosten selvittämisessä/paljastamisessa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,93 | - | 3,0 |
Onnistuminen asuntomurtojen selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,83 | - | 2,9 |
Onnistuminen autovarkauksien selvittämisessä, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,69 | - | 2,9 |
Onnistuminen rasismiin viittaavien rikosten paljastamisessa ja tutkinnassa, keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | 2,76 | - | 3,0 |
Verkossa tapahtuva poliisitoiminta (esim. vihjepalvelu, verkkopoliisi), keskiarvo, vähintään, arvosana 1—41) | - | - | 3,5 |
IT-tutkintaan käytetyt henkilötyövuodet | 32 | 35 | 35 |
Suoritteet | |||
Kaikki selvitetyt rikokset, määrä, sis. liikennerikkomukset | 663 498 | 680 000 | 690 000 |
Selvitetyt rikoslakirikokset, määrä | 310 414 | 300 000 | 300 000 |
Haltuun saatu rikoshyöty kaikissa rikoksissa (netto), milj. euroa | 44 | 50 | 60 |
Haltuun saatu rikoshyöty talousrikoksissa (netto), milj. euroa | 36 | 40 | 55 |
Päätettyjen talousrikosten määrä, kpl | 1 693 | 2 050 | 2 150 |
Avoinna olevien talousrikosten määrä, kpl | 2 007 | 1 700 | 1 400 |
Päätettyjen järjestäytyneen rikollisuuden juttujen määrä, kpl | 530 | 600 | 600 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä, kpl | 40 953 | 38 000 | 38 000 |
Poliisin tietoon tulleet törkeät huumausainerikokset, määrä | 809 | 800 | 800 |
1) Lähde: Poliisibarometri 2012 ja 2014
Lupahallinto vaikuttaa lupaharkinnan ja -valvonnan keinoin yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseen ja hallinnolliseen rikostorjuntaan. Asehallinto ja turvallisuusalan valvonta toimivat luotettavasti ja yhteiskunnan turvallisuusintressit huomioiden. Vaikutukset ulottuvat myös yksityisen turva-alan luotettavaan toimintaan. Erityisesti ampuma-aseturvallisuuden parantamista tuetaan kehittämällä yhtenäisiä lupaprosesseja ja uudistamalla tietojärjestelmiä. Maahanmuuttoon liittyvät lupamenettelyt ovat tehokkaita ja valtakunnallisesti yhdenmukaisia. Henkilöllisyyttä osoittavan asiakirjan hakijan luotettavaan tunnistamiseen kiinnitetään erityistä huomiota. Henkilökorttien osalta varaudutaan lisäksi biometristen tunnisteiden käyttöönottoon. Poliisin lupahallinnon palvelut noudattavat hyvän hallinnon periaatteita. Tietojärjestelmät, menettelyt ja rakenteet tukevat päätösten yhdenmukaisuutta sekä sujuvaa, yhdenmukaista ja oikeudenmukaista päätöksentekoa.
Lupahallinto | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (poliisin myöntämät luvat/htv) | 1 526 | 1 569 | 1 580 |
Lupahallinnon tuottotavoite, 1 000 euroa | 64 611 | 61 000 | 61 000 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | -7 471 | 2 171 | 2 183 |
Henkilötyövuodet | 871 | 860 | 860 |
Lupahallinnon kustannukset, 1 000 euroa | 52 465 | 61 000 | 61 000 |
Taloudellisuus (kustannukset/poliisin myöntämät luvat), euroa | 39 | 45 | 45 |
Lupahallinnon kustannusvastaavuus, % | 123 | 100 | 100 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen lupahallinnossa, arvosana 1—41) | 3,28 | - | 3,3 |
Suoritteet | |||
Poliisin myöntämät luvat yhteensä, kpl | 1 329 222 | 1 349 000 | 1 354 000 |
— Matkustusasiakirjat (passit ja henkilökortit yhteensä) | 761 567 | 800 000 | 800 000 |
— Ajoluvat | 365 246 | 350 000 | 350 000 |
— Aseluvat | 59 048 | 60 000 | 60 000 |
— Turva-alan luvat | 62 534 | 62 000 | 62 000 |
— Ulkomaalaisluvat | 68 390 | 65 000 | 70 000 |
— Muut luvat | 12 437 | 12 000 | 12 000 |
1) Lähde: Poliisibarometri
Lupavalvonta | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Taloudellisuus | |||
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet (sisältyvät lupahallinnon kokonaishtv-määrään) | 210 | 212 | 212 |
Lupavalvonnan kustannukset (maksuttomat lupapalvelut), 1 000 euroa | 13 842 | 14 101 | 14 135 |
Suoritteet | |||
Valvonnalliset toimenpiteet yhteensä, kpl | 70 925 | 72 688 | 72 700 |
Poliisikoulutuksen tavoitteena on vastata poliisin henkilöstötarpeeseen. Poliisiammattikorkeakoulun uusien opiskelijoiden määrästä päätettäessä varmistetaan suunnitelmallinen rekrytointi käytettävissä olevien määrärahojen puitteissa. Poliisiammattikorkeakoulu aloittaa yleisen tutkintojärjestelmän kanssa harmonisoidun ammattikorkeakoulutasoisen poliisikoulutuksen. Uusimuotoiseen koulutukseen valittujen opiskelijoiden opintososiaaliset etuudet ovat yhdenmukaiset muiden korkeakouluopiskelijoiden kanssa. Poliisikoulutusta annetaan edelleen molemmilla kansalliskielillä. Koulutuksessa kehitetään kansainvälisen poliisiyhteistyön ja monikulttuurisuuden edellyttämää ammattitaitoa. Koulutuksen tuottavuutta parannetaan laajentamalla verkko-opetuksen käyttöä. Poliisiammattikorkeakoulu harjoittaa poliisitoimintaa ja -hallintoa koskevaa monitieteistä tutkimusta.
Poliisikoulutus | 2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Tuottavuus | |||
Vuoden aikana suoritetut tutkintokoulutuksen opintopisteet/opettajien kokonaishtv | 331,3 | 452,0 | 452,0 |
Julkaisut/tutkimuksen htv:t | 3,1 | 6,0 | 6,0 |
Taloudellisuus | |||
Poliisikoulutuksen kokonaiskustannukset, 1 000 euroa | 26 183 | 25 000 | 26 000 |
Henkilötyövuodet | 196,6 | 201,0 | 189,0 |
Perustutkintokoulutuksen koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 296 | 360 | 360 |
Poliisipäällystötutkinnon koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 239 | 260 | 300 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Perustutkintokoulutuksesta tavoiteajassa valmistuneet, % | 97,9 | 97,0 | 97,0 |
Suoritteet | |||
Perustutkintokoulutukseen hakijoiden määrä aloituspaikkaa kohden | 13,0 | 7,3 | 5,0 |
Perustutkintokoulutuksen aloittaneiden määrä, hlöä | 102 | 168 | 240 |
Perustutkintokoulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä | 290 | 326 | 152 |
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot ja muut tehtävät
2012 toteutuma |
2013 arvio |
2014 tavoite |
|
Yhteiset palvelut - tukitoiminnot1) | |||
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 135 403 | 133 871 | 128 420 |
Henkilötyövuodet | 897 | 827 | 783 |
Yhteiset palvelut - muut tehtävät2) | |||
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 46 859 | 47 036 | 50 202 |
Henkilötyövuodet | 708 | 689 | 676 |
Muiden tehtävien kustannukset, 1 000 euroa | 57 764 | 59 604 | 60 805 |
1) Tukitoiminnot = taloushallinto, henkilöstöhallinto, materiaalitoiminnot, tietotekniikka, tutkimus- ja analyysitoiminto, koulutus, työhyvinvointi, konsernipalvelut
2) Muut tehtävät = vartijat, vankilatoiminnot, vankikuljetukset, virka-avut, löytötavaratoiminto, kantelu- ja valitusasiat
Poliisin organisaatiota, toimintaa ja prosesseja kehitetään tehokkaammaksi ja tuottavammaksi. Varmistetaan organisaatiomuutoksen toimeenpano pitkän aikavälin henkilöstösuunnittelulla.
Henkiset voimavarat | 2012 toteutuma1) |
2013 arvio |
2014 tavoite |
Henkilötyövuodet | 10 526 | 10 388 | 10 288 |
Naisia, %-osuus | 28,5 | 28,6 | 28,7 |
Poliisimiehet, htv | 7 546 | 7 564 | 7 564 |
Naisia, %-osuus | 14,3 | 14,4 | 14,5 |
Opiskelijat, htv2) | 408 | 260 | 210 |
Naisia, %-osuus | 23,6 | 25,5 | 25,7 |
Muu henkilöstö, htv | 2 572 | 2 564 | 2 514 |
Naisia, %-osuus | 71,1 | 71,0 | 71,0 |
Naisten %-osuus alipäällystössä, päällystössä ja päällikkötasolla | 8,7 | 8,7 | 8,8 |
Sairauspoissaolot, pvä/htv | 10,2 | 10,0 | 10,0 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,3 | - | 3,45 |
1) Lähde PolStat, kaikki momentit. Vuoden 2012 toteutumassa poliisin momentilta 26.10.01 palkattujen osuus yht. 10 465,4 htv, muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 60,6 htv. Vuoden 2013 arviossa muilta momenteilta palkattujen osuus yht. 78 htv. Vuoden 2014 tavoitteessa muilta momenteilta palkattavien osuus yht. 78 htv (14 htv poliisit + 64 htv muita virkoja).
2) Opiskelijoilla tarkoitetaan käytettävissä olevaan työvoimaan luettavat opiskelijat, jotka ovat työssäoppimisjaksolla työ- tai kenttäharjoittelussa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 796 700 | 798 327 | 802 945 |
Bruttotulot | 78 498 | 74 700 | 76 400 |
Nettomenot | 718 202 | 723 627 | 726 545 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 14 069 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 22 234 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 71 881 | 68 036 | 69 262 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 59 333 | 68 036 | 69 262 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 12 548 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 121 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
AFIS-päivitys | 2 000 |
HO:n toimialakohtainen säästö | -3 000 |
Tasavallan presidentin kansliassa työskentelevät poliisimiehet (siirto momentilta 22.02.01) | 295 |
Telekuuntelun menot | 500 |
Terrorismin torjunta | 1 600 |
Tietoluovutusten maksuttomuus (siirto momentille 31.20.01) | -575 |
Toimitilahankkeet | 500 |
UMA:n ylläpitomenot (siirto momentilta 26.40.01) | 87 |
Uusien tuottavuustoimenpiteiden vähennys | -8 100 |
Valtiovarainvaliokunnan lisäys harmaan talouden torjuntaan (kertamenon poisto) | -50 |
Vitja-hanke | -3 000 |
Harmaan talouden torjunta (HO) | 200 |
Palkkausten tarkistukset | 2 550 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -1 814 |
Toimintamenosäästö (HO) | 2 208 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -1 583 |
Tasomuutos | 11 100 |
Yhteensä | 2 918 |
2014 talousarvio | 726 545 000 |
2013 I lisätalousarvio | 2 800 000 |
2013 talousarvio | 723 627 000 |
2012 tilinpäätös | 726 367 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 193/2013 vp (21.11.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 728 885 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 2 340 000 euroa talousarvioesityksen 726 545 000 euroon nähden aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
2014 talousarvio | 728 885 000 |
2013 IV lisätalousarvio | -1 814 000 |
2013 I lisätalousarvio | 2 800 000 |
2013 talousarvio | 723 627 000 |
2012 tilinpäätös | 726 367 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 34/2013 vp (13.12.2013)
Momentille esitetään 728,9 milj. euron määrärahaa, joka on noin 5,3 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2013 talousarviossa. Lisäys muodostuu ensisijaisesti 4.4.2012 kehyspäätöksessä poliisille kohdennetusta tasokorotuksesta, jonka suuruus on 11,1 milj. euroa vuonna 2014, sekä palkkauksen tarkistuksista. Hallitusohjelman mukaisten säästöjen suuruus on noin 4,6 milj. euroa ja uusien tuottavuustoimenpiteiden aiheuttama vähennys 8,1 milj. euroa.
Hallintorakenteen uudistuksen (PORA III) muutokset tulevat voimaan 1.1.2014. PORA III on osa poliisin talouden tasapainotusta siten, että poliisin toiminnalliset tulokset pysyvät nykyisellä tasolla pitkällä aikavälillä. Vuoteen 2016 mennessä hankkeella tavoitellaan 70 milj. euron säästöjä. Vuonna 2014 säästöjen suuruuden arvioidaan olevan 15,2 milj. euroa. Säästö muodostuu pääosin 129 henkilötyövuoden vähennyksestä, joka kohdistuu kokonaisuudessaan tuki- ja johtotehtäviin.
Valiokunta pitää saamansa selvityksen perusteella myönteisenä, että eduskunnan aiempien linjausten mukaisesti poliisin talous on saatu hallintaan eikä kentällä operatiivisissa tehtävissä toimivien poliisimiesten määrä vähene. Myös uusien poliisien vuosittaisen koulutusmäärän tulee olla tasapainossa pitkän tähtäimen suunnitelmien kanssa, ja samalla on minimoitava työttömien poliisien määrä.
Poliisin toiminnan painopisteistä vuodelle 2014 valiokunta nostaa esiin talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjunnan edistämisen. Hallitus on tehostetusti panostanut poikkihallinnolliseen harmaan talouden torjuntaan. Poliisille tarkoitukseen on osoitettu noin 6 milj. euron vuosittainen lisärahoitus vuosille 2012—2015. Vuonna 2012 rikoshyötyä saatiin poliisin toimesta takaisin yhteensä 36 milj. euroa. Valiokunta korostaa, että talousrikostorjuntaa ja rikoshyödyn jäljittämistä tulee edelleen tehostaa ja talousrikosten sisälläoloaikaa tavoitteiden mukaisesti lyhentää. Reaaliaikainen käsittely lisää toiminnan ennaltaehkäisevää vaikutusta. Valiokunta pitää tärkeänä turvata myös pimeän työvoiman tutkintaan tarvittavat voimavarat.
Valiokunta toteaa, että liikkuvassa poliisissa, joka vuoden 2014 alussa integroidaan paikallispoliisiin, on toteutettu tuloksellisesti harmaan talouden torjuntaa raskaan liikenteen valvonnan yhteydessä ns. road policing -toimintamallin mukaisesti. Valiokunta pitää välttämättömänä, että uudistuksessa varmistetaan vähintään nykyisin voimavaroin raskaan liikenteen valvonnan erityisosaamisen ja siihen liittyvän koulutuksen säilyminen. Valiokunnan saaman tiedon mukaan raskaan liikenteen osaamiskeskittymä on muodostumassa Itä-Uudenmaan poliisilaitokseen. Tätä asiantuntemusta on hyödynnettävä valtakunnallisessa poliisitoiminnan kehittämisessä ja organisoitava koko maan kattava liikenteenvalvonta siten, ettei kuljetussektorin harmaa talous lähde kasvuun. Lisäksi on huolehdittava toimivasta yhteistyöstä muiden turvallisuusviranomaisten kanssa.
Valiokunta pitää myönteisenä, että talousarvioesitys sisältää rahoituskehyksiin (27.3.2013) tehdyn 1,6 milj. euron lisäyksen terrorismin torjuntaan. Terrorismin torjunnan toimintaympäristö on muuttunut entistä vaativammaksi mm. muiden Pohjoismaiden terrorismitilanteen muutoksen ja ns. arabikevään myötä. Ennakoiva toiminta vaatii entistä enemmän resursointia, mutta toisaalta se säästää yhteiskunnalle mahdollisesti muutoin muodostuvia vieläkin suurempia kustannuksia.
Momentille on esitetty myös 0,5 milj. euron lisämääräraha telekuuntelujärjestelmän uudistamiseen. Hallitusneuvotteluissa sovittiin, että teletunnistetietojen tallentamiskustannusten jako viranomaisten ja teleoperaattoreiden kesken oikaistaan. Tämä on tarkoitus tehdä liikenne- ja viestintäministeriössä valmistelussa olevalla hallituksen esityksellä. Oikaisu vähentää valiokunnan saaman selvityksen mukaan poliisin kuluja noin 2 milj. eurolla vuosittain. Valiokunta kiirehtii asian valmistelua, koska kehyspäätös ei kata päätöksen viivästymisestä poliisille aiheutuvia menoja.
Valiokunta toteaa, että telekuuntelujärjestelmän uudistaminen on saatettava loppuun, ja pitää välttämättömänä, että hallitus hoitaa hankkeen rahoituksesta puuttuvat 2,5 milj. euroa lisätalousarviomenettelyllä. Määrärahalisäys on tehtävä siten, että se ei vähennä kentällä operatiivisissa tehtävissä olevien poliisimiesten määrää.
Valiokunta lisää momentille 150 000 euroa harmaan talouden ja pimeän ulkomaisen työn torjuntaan.
Eduskunnan kirjelmä EK 33/2013 vp (20.12.2013)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 729 035 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymien ja rahoittamien poliisitoimeen liittyvien hankkeiden maksamiseen
2) poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (1177/2009) 2 §:n nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
I lisätalousarvioesitys HE 66/2014 vp (22.5.2014)
Momentille myönnetään lisäystä 2 387 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 2 500 000 euroa telekuuntelujärjestelmän uudistamisen loppuunsaattamiseksi sekä vähennyksenä 96 000 euroa siirtona momentille 29.70.55 ja 17 000 euroa siirtona momentille 29.70.57 osana opintotukilain uudistusta.
2014 I lisätalousarvio | 2 387 000 |
2014 talousarvio | 729 035 000 |
2013 tilinpäätös | 724 613 000 |
2012 tilinpäätös | 726 367 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 19/2014 vp (18.6.2014)
Momentille myönnetään lisäystä 2 387 000 euroa.