Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2013

5.1. Budgetpropositionen och ramarna för statsfinansernaPDF-versio

För att en ansvarsfull och långsiktig utgiftspolitik som främjar ekonomisk stabilitet ska kunna säkerställas ingår i regeringsprogrammet en utgiftsregel som styr budgetekonomins utgiftsutveckling under hela valperioden. Utgiftsregeln sätter ett maximibelopp för huvuddelen, ungefär fyra femtedelar, av utgifterna i statsbudgeten. Utanför utgiftsregeln och de ramar för statsfinanserna som fastställs på basis av den lämnas framför allt utgifter som växlar med konjunkturerna och den automatiska finansieringen, såsom utgifterna för utkomstskydd för arbetslösa, lönegaranti, bostadsbidrag och statens andel av utgifterna för utkomststöd. De nämnda utgifterna inkluderas likväl i ramarna när det gäller hur de ändringar som gjorts i grunderna för utgifterna inverkar på dem. Utanför ramarna lämnas dessutom bl.a. ränteutgifterna för statsskulden, mervärdesskatteutgifterna, finansinvesteringarna och de utgifter där staten fungerar som teknisk förmedlare av medfinansiering från utomstående.

I regeringsprogrammet kom man överens om att nivån på de utgifter som omfattas av ramarna ska vara 1 215,5 miljoner euro lägre 2015 jämfört med rambeslutet i mars 2011. I rambeslutet våren 2012 kom man överens om nya anpassningsåtgärder för åren 2013—2016 som innebar att ramnivån för perioden 2013—2015 sänktes ytterligare. I rambeslutet var nivån för utgifterna inom ramarna för år 2013 42 801 miljoner euro, av vilka 166 miljoner euro lämnades som ofördelad reserv utöver det som reserverats för tilläggsbudgetbehov.

I rambeslutet i april justerades ramarna för perioden 2013—2016 enligt 2013 års pris- och kostnadsnivå. Efter detta har den beräknade pris- och kostnadsnivån preciserats, och därför sänks priskorrigeringen av de indexbundna utgifterna med ca 23 miljoner euro netto. Den totala kostnaden av övergången till pris- och kostnadsnivån 2013 är, med beaktande av de justeringar av pris- och kostnadsnivån som redan gjordes i samband med rambeslutet, sammanlagt ca 970 miljoner euro.

I rambeslutet beslutade man som ett led i besparingsåtgärderna att låta bli att genomföra indexhöjningar för år 2013 i statsandelarna för undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde, universitetsfinansieringen samt barnbidragen. Utan dessa indexfrysningar skulle justeringen av pris- och kostnadsnivån ha varit sammanlagt ca 1 130 miljoner euro.

Justering av pris- och kostnadsnivån i ramarna, mn euro

  2013 2014 2015
Justering av ramnivån jämfört med rambeslutet 4.4.2012      
   Enligt lagstiftningen indexbundna utgifter (pensioner, kommunernas statsandelar och övriga enligt lagstiftningen indexbundna statsbidrag, EU-medlemsavgiften) 9,5 9,5 9,4
   Övriga utgifter inom ramen -30,5 -28,3 -28,1
   Justering av den priskorrigering som gjordes i ramnivån i fråga om vissa förmåner i samband med tidigareläggande av indexhöjning -2,0    
Sammanlagt -23,0 -18,9 -18,8

I ramnivån för 2013 beaktas dessutom strukturella ändringar i ramen till ett belopp av sammanlagt -43,9 miljoner euro. De preciseringar som de strukturella ändringarna ger upphov till specificeras i följande tablå.

Strukturella ändringar i ramen, mn euro

Moment Vad ändringen gäller 2012 2013 2014 2015
24.30.66 Utgifter för utvecklingssamarbetsprojekt som genomförs i samarbete med Storbritannien, Norge, Luxemburg, Nederländerna och Tyskland, 8,91 miljoner euro (motsvarande inkomster har antecknats under moment 12.24.99, genomgångspost)   13,2    
29.40.50, 29.40.52 Teknisk korrigering: på grund av preciseringen av moms-kompensationen till universiteten och kompensationen till universitetsapoteken för inkomstskatten och apoteksavgiften behöver ramnivån inte justeras under innevarande valperiod1) -20,9 -20,9 -20,9 -20,9
31.10.35 Projektet för en metrolinje västerut har framskridit och utbetalningarna genomförts långsammare än planerat   -15,5   15,5
31.10.77 Försenade tidtabeller i ban- och vägprojekt   -38,7 27,3 11,4
31.10.77 Finavias andel av kostnaderna för glykolproblemet på Ringbanan (sammanlagt 22,5 miljoner euro intäktsförda i andra tilläggsb. 2012, genomgångspost)   7,5 15,0  
31.10.77 Joensuu stads andel av finansieringen av projektet rv 6 vid Joensuu (1,6 miljoner euro år 2013), Helsingfors stads andel av finansieringen av projektet Ring I (3,0 miljoner euro år 2015) samt korrigering av finansieringsandelen i projektet Centrumslingan (-0,2 miljoner euro år 2015)   1,6   2,8
31.10.78 Vanda stads andel av finansieringen av Ring III, 2 fasen   10,0 15,0 15,0
32.60.01 Bruttobudgetering av Energimarknadsverkets tillsynsavgifter, preciserad kalkyl (motsvarande inkomster har antecknats under moment 11.19.10)   0,3 0,3 0,3
33.20.50, 33.20.51, 33.20.52 Kostnadsförslaget för nivåförändringen i höjningen av grundskyddet (Kompl. budgetprop. 2012) har preciserats i ramförslaget 2013—2016 och i budgetpropositionen 2013.   -5,0 -5,0 -5,0
33.20.52 Justering av den strukturkorrigering som gjordes i rambeslutet 2013—2016 på grund av försöket med sysselsättningsbonus för långtidsarbetslösa, enligt den preciserade kalkylen (försöket genomförs på ett begränsat område varför effekten är 3,7 miljoner euro i stället för 7,3 miljoner euro)   3,6 3,6 3,6
           
  Sammanlagt -20,9 -43,9 35,3 22,7

1) De strukturella ändringarna skedde mitt under ramperioden 2008—2011. För att förändringarna skulle vara neutrala med avseende på ramen justerades ramnivån på motsvarande sätt. Vid uppställandet av ramen för valperioden 2012—2015 beaktades de nya arrangemangen. Därför behöver inte ramnivån justeras under innevarande valperiod.

Ofördelad reserv

Med beaktande av ovan nämnda justeringar i ramnivån ligger ramnivån för 2013 på 42 735 miljoner euro, i vilket ingår en tilläggsbudgetreservering på 200 miljoner euro.

De anslag som ska hänföras till ramen för budgetpropositionen föreslås uppgå till 42 394 miljoner euro. Den ofördelade reserven för 2013 uppgår således till 140,7 miljoner euro utöver tilläggsbudgetreserveringen på 200 miljoner euro.

Utgifter utanför ramen

Som utgifter utanför ramen föreslås 11 699 miljoner euro. Kalkylen för utgifterna utanför ramen är 1 154 miljoner euro högre än i den ordinarie budgeten för 2012.

Höjningen av nivån för utgifterna utanför ramen förklaras till övervägande del av att man fortsätter att tillfälligt genomföra refinansieringen inom exporten i form av krediter som beviljas ur statsbudgeten.

Utkomstskyddet för arbetslösa, bostadsbidragen och motsvarande utgifter som är konjunkturrelaterade kommer år 2013 att vara närmare 300 miljoner euro större än i den ordinarie budgeten för 2012. Förändringen förklaras förutom av det svaga sysselsättningsläget också bl.a av regeringens beslut att slopa behovsprövningen av arbetsmarknadsstödet när det gäller makens inkomster, genomföra ett försök med s.k. sysselsättningsbonus där långtidsarbetslösa får arbetsmarknadsstöd ännu under en månad efter det att de har blivit sysselsatta, samt att uppmuntra långtidsarbetslösa att delta i aktiveringsåtgärder genom att bestämma att förhöjningsdelarna under den aktiva tiden ska räknas som prioriterad inkomst när utkomststöd beviljas. Också den höjning av grundskyddet som genomfördes 2012 har större kostnadseffekter år 2013 än det år som höjningen trädde i kraft. De effekter som ovan nämnda ändringar i grunderna har på ramen har beaktats tekniskt i ramnivån för valperioden i rambeslutet 2013—2016 genom att utgiftsramen har sänkts med ett belopp som motsvarar kostnaderna för ändringarna i grunderna.

Dessutom överförs intäkten av rundradioskatten, 500 miljoner euro, till statens televisions- och radiofond. Överföringen behandlas som en utgiftspost som står utanför ramen.

Samtidigt sjunker kalkylen för ränteutgifterna för statsskulden med 320 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2012 till följd av den låga räntenivån.

Anslag utanför ramen, mn euro

  2013 budgetprop.
Enligt utgiftsregeln  
Utkomstskyddet för arbetslösa, bostadsbidrag och lönegarantin 3 542
Kompensation till kommunerna för skattelättnader 1 313
Utgifter motsvarande inkomster som erhålls från EU 1 132
Utgifter motsvarande tippningsvinstmedel och intäktsföringen från Penningautomatföreningen samt totospel 935
Utgifter som finansieras med aktieförsäljningsinkomster på basis av regeln för användning av inkomster av försäljning av aktier 0
Ränteutgifter 1 866
Finansinvesteringar 1 125
Tekniska genomgångsposter 151
Mervärdesskatteanslag 1 136
Utgifter som finansieras med inkomster från auktioneringen av utsläppsrätter 0
Överföring till statens televisions- och radiofond 500
Sammanlagt 11 699