Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2013

3.2. Den offentliga ekonomins hållbarhet på lång siktPDF-versio

Under de senaste åren har befolkningsstrukturen i Finland börjat förändras och den demografiska försörjningskvoten i vårt land förutspås fortsätta att minska under hela detta decennium i en takt som är den snabbaste i hela EU-området. Den förändrade åldersstrukturen har redan börjat påverka den ekonomiska jämvikten, då antalet pensionstagare har ökat med 100 000 personer under de senaste fyra åren samtidigt som den arbetsföra befolkningen blir mindre. Antalet sysselsatta har emellertid inte gått ner, eftersom äldre arbetstagare har fortsatt längre i arbetslivet än tidigare och den konjunkturbundna arbetslösheten har börjat minska.

En befolkningsstruktur med allt fler äldre kommer att medföra en ansenlig ökning av de åldersrelaterade offentliga utgifterna under de närmaste decennierna. Pensionsutgifterna väntas öka betydligt under de följande 20 åren, medan ökningen i hälsovårds- och omsorgsutgifterna förutspås bli snabbare under det kommande decenniet. Samtidigt hotar en allt mindre arbetsför befolkning och en alltmer servicedominerad produktionsstruktur att bromsa den ekonomiska tillväxten och därmed skatteinkomstökningen under de kommande decennierna. Detta gör balanseringen av den offentliga ekonomin till en ännu större utmaning än förut.

Återhämtningen efter 2009 års recession och regeringens finanspolitika åtgärder har förbättrat den offentliga ekonomins finansiella ställning. Därutöver kommer de ändringar i vissa åldersgränser för pension som regeringen och arbetsmarknadsorganisationerna kommit överens om samt regeringens åtgärder för att effektivisera den offentliga serviceproduktionen att ha en positiv inverkan på jämvikten i den offentliga ekonomin i framtiden. Enbart dessa åtgärder räcker emellertid inte till för att minska hållbarhetsunderskottet i de offentliga finanserna i dess helhet. För att skuldsättningen inom den offentliga ekonomin ska kunna hållas under kontroll, behövs fler strukturella reformer i syfte att effektivisera den offentliga serviceproduktionen och öka sysselsättningsgraden. Utöver förlängda karriärer i arbetslivet är en minskning av den strukturella arbetslösheten ett effektivt sätt att öka arbetsinsatserna. Därför prioriteras också sysselsättningen av unga i regeringsprogrammet. Det finns fortfarande behov av att göra det mera sporrande att arbeta för att en större andel av den allt mindre befolkningen i arbetsför ålder ska bli en del av den disponibla arbetskraften.

Befolkningens åldersstruktur 2010—2060 (1 000 personer)1)

  Sammanlagt 0—14-
åringar
15—64-
åringar
över 65-åringar över 85-åringar
           
2010 5 364 888 3 550 926 111
2020 5 636 937 3 408 1 290 165
2030 5 850 943 3 382 1 525 242
2040 5 985 927 3 451 1 608 392
2050 6 090 948 3 461 1 681 447
2060 6 213 957 3 469 1 787 463
Förändring 2010/2060 849 69 -81 861 352

1) Källa: Statistikcentralens befolkningsprognos 2009, i fråga om 2010 förverkligad utveckling.