Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Utveckling av landsbygden
         20. Jordbruk
         50. Vattenhushållning
         60. Skogsbruk
              43. Vissa ersättningar
              47. Energistöd för klenträd
         63. Forststyrelsen

Statsbudgeten 2013

01. Skogsforskningsinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 44 302 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU-fonder.

Förklaring:Skogsforskningsinstitutet (Metla) hhar till uppgift att genom forskning främja en ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbar skötsel och användning av skogarna. Metla producerar, inhämtar och förmedlar högklassig vetenskaplig information om skogsnaturen och olika former av skogsnyttjande samt om skogstillgångarna och utnyttjandet samt tryggandet av dem, till stöd för beslutsfattandet i samhället och i syfte att främja samhällets välstånd. Metla utövar tillämpad forskning, grundforskning som stöder den tillämpade forskningen, utvecklar forskningssamarbetet inom skogssektorn och främjar utnyttjandet av forskningsrön, sörjer för de myndighetsuppgifter som hör till institutet och deltar i den verksamhet som bedrivs vid strategiska kluster för spetskompetens. Metlas verksamhet är kundorienterad och problemcentrerad. Resurserna inriktas på forskning samt på överföring av information och teknologi. Verksamheten utgår från personalens yrkesskicklighet och sakkunskap samt ett mångsidigt nationellt och internationellt samarbete.

Metla stöder uppnåendet av de effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln genom att producera information och kunskap i syfte att

  • — främja den skogsbaserade bioekonomin
  • — förbättra skogsbrukets lönsamhet och konkurrenskraft
  • — öka användningen av träbaserad energi och trä, i synnerhet träbyggande, samt
  • — öka skogarnas mångfald, miljönytta och effekter på välfärden.

Metla genomför de åtgärder som institutet ålagts i handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland 2008—2016 (METSO) och deltar i genomförandet av Finlands nationella skogsprogram 2015 (KMO).

Jord- och skogsbruksministeriet ställer i samband med beredningen av budgetpropositionen för 2013 preliminärt upp följande resultatmål för Skogsforskningsinstitutet:

Verksamhetens resultat
Funktionell effektivitet

Bruttoomkostnaderna, inkomsterna och årsverkena åren 2011—2013 beräknas fördela sig som följer (mn euro)

Process Bruttoutgifter
2011
bokslut
2012
budget
2013
budgetprop.
Årsv.1)
2011
bokslut
2012
budget
2013
budgetprop.
Inkomster
2011
bokslut
2012
budget
2013
budgetprop.
                   
Forsknings- och utvecklingstjänster samt överföring av information och teknologi 27,9 24,0 27,0 428 385 377 6,4 4,4 6,5
Avgiftsbelagda forskningstjänster 1,1 1,3 1,5 20 21 21 2,5 1,9 2,0
Myndighetstjänster 5,7 5,6 5,6 101 94 90      
Strategisk ledning 4,4 3,7 4,0 46 31 44      
Stödfunktioner för forskningen 1,3 1,3 1,0 22 20 15      
Interna tjänster 13,1 14,2 14,2 94 90 85 1,0 0,5 0,5
Sammanlagt 53,5 50,1 53,3 7112) 6413) 6323) 9,9 6,8 9,0

1) Inbegriper 10 årsverken för genomförande av METSO-handlingsplanen.

2) Inbegriper 21 årsverken för dem som fortsätter sin arbetskarriär efter att ha uppnått pensionsåldern.

3) I kvoterna för 2012 och 2013 har inte beaktats dem som fortsätter sin arbetskarriär efter att ha uppnått pensionsåldern (effekt ca 20 årsverken).

I syfte att förbättra de samhälleliga effekterna och som stöd för förvaltningsområdets och näringarnas informationsbehov riktas Metlas forsknings- och utvecklingstjänster samt överföringen av information och teknologi så att de stöder utvecklandet av näringen och beredningen av skogspolitiken. Metla deltar i genomförandet av en forskningsstrategi för ett skogskluster och energi- och miljökluster via strategiska kluster för spetskompetens - Metsäklusteri Oy och CLEEN Ab. Produktifieringen och marknadsföringen av forskningsresultat effektiviseras.

Med hänvisning till de preliminära mål för resultatet av verksamheten inom förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln

  • — inriktas institutets forskning och utvecklas stödfunktionerna och infrastrukturerna för forskningen i enlighet med de tyngdpunkter som överenskommits inom sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET)
  • — deltar institutet i beredningen av inrättandet av en forskningscentral för naturresurser.

Man fortsätter att utveckla Metlas laboratoriefunktioner i syfte att rationalisera funktionerna och förbättra kostnadseffektiviteten. Ibruktagandet av informations- och kommunikationsteknik (ICT) effektiviseras.

Metla utvecklar sitt nätverk av verksamhetsställen utgående från den plan som utarbetats 2012.

Metla förbereder sig för en flytt av stabsuppgifterna till Joensuu vid ingången av 2014 i enlighet med statsrådets principbeslut (20.10.2011).

De produktivitetsfrämjande åtgärder som överenskommits för 2013 genomförs.

Resultatmålet för den avgiftsbelagda verksamheten är 2,0 miljoner euro.

Nyckeltal för lönsamheten och produktiviteten

  2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Kostnader för forskningsverksamheten/forskare, årsv., 1 000 euro 138 140 140
Totala kostnader för forskningsverksamheten/publikation, 1 000 euro 57 53 53
Produktion inom forskningsverksamheten/forskare, årsv., st. 1,3 1,1 1,1
Prestationer inom överföring av information och teknologi/forskare, årsv., st. 4,3 4,8 4,8
Andel forskare av alla anställda, % 45 46 46
Produktion och kvalitetsledning

Produktion som härrör från centrala prestationer (st.)

  2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Fackgranskade vetenskapliga artiklar 224 260 260
Icke-fackgranskade vetenskapliga artiklar 336 100 100
Överföring av information och teknologi samt sakkunnigtjänster 1 481 1 640 1 640

Måtten för uppföljningen av prestationerna är i tillämpliga delar gemensamma för forskningsinstituten.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 53 547 50 125 53 302
Bruttoinkomster 9 929 6 760 9 000
Nettoutgifter 43 618 43 365 44 302
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 645    
— överförts till följande år 4 059    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 4 601 2 900 4 400
— finansiering från EU 757 500 600
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 2 406 2 000 2 000
Intäkter sammanlagt 7 764 5 400 7 000
       
Totala kostnader för projekt 13 136 10 800 14 000
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -5 372 -5 400 -7 000
Självfinansieringsandel, % 41 50 50

Vid dimensioneringen av anslaget under momentet har en minskning med 9 årsverken till följd av produktivitetsfrämjande åtgärder beaktats.

Som inkomster har beaktats alla inkomster som inflyter av Skogsforskningsinstitutets verksamhet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 500
Lönejusteringar 1 592
Temporär användning av produktivitetsinbesparingar (1 årsv.) 610
Bortfall av engångsanvändningen av produktivitetsinbesparingar (-1 årsv.) -1 015
Inbesparing enligt regeringsprogrammet -750
Sammanlagt 937

2013 budget 44 302 000
2012 II tilläggsb. 903 000
2012 budget 43 365 000
2011 bokslut 43 032 000