Statsbudgeten 2013
30. Livsmedelssäkerhet och livsmedelskvalitet
Förklaring:Utgifterna under kapitlet föranleds i huvudsak av Livsmedelssäkerhetsverkets omkostnader samt bekämpning och förebyggande av djursjukdomar och farliga växtskadegörare.
Inom hanteringen av säkerhetsrisker ligger tyngdpunkten på att bekämpa sjukdomar som sprids mellan djur och människor (zoonoser) och på att utveckla krishanteringen. Det viktigaste i krishanteringen är bekämpningen av allvarliga sjukdomar som hotar människors hälsa. En god näringsmässig kvalitet på livsmedel säkerställs. Det säkerställs att insatsvarorna för jordbruket och livsmedlen på marknaden är säkra och att informationen om dem inte vilseleder konsumenterna. Produktionen av ekologisk och närproducerad mat främjas.
Genom samarbete mellan den offentliga och den privata sektorn skapas i den finländska livsmedelskedjan sådana säkerhets-, kvalitets- och spårbarhetssystem med vilka hanteringen av livsmedelssäkerhetsrisker och av aktörernas och konsumenternas ekonomiska risker säkerställs. Den nationella djurhälsovård som upprättats genom samarbete mellan näringen, producenterna och myndigheterna breddas till att omfatta alla betydande arter av animalieproduktionsdjur. Djurens välbefinnande främjas genom en revidering av lagstiftningen och effektiviserad tillsyn. Genom att vara förutseende och genom tillsynen förhindras det att nya allvarliga djursjukdomar och farliga växtskadegörare sprids till Finland.
Den kontroll som täcker hela livsmedelskedjan och som hänför sig till livsmedlens säkerhet och kvalitet utvecklas på det sätt som EU:s rättsakter förutsätter. Kontrollen och forskningen riktas så att de stöder de samhälleliga effektmål som ställts upp i motiveringen till huvudtiteln.
Målet vid utvecklingen av myndighetsövervakningen är att säkerställa jämlik och enhetlig service i hela landet samt att förbättra effekten och omfattningen på basis av riskbedömning och med hjälp av egenkontroll. Publiceringen av uppgifter om livsmedelstillsynen utvecklas. Livsmedelssäkerhetsverket svarar för en enhetlig övervakning samt riskbedömning och riskhantering i hela livsmedelskedjan. Genomförda utvecklingsprojekt inom miljö- och hälsoskyddet utvärderas och en sammanföring av livsmedelstillsynen till en statlig myndighet utreds.
Nyckelmått och nyckeltal som beskriver målutvecklingen
Nyckelmått | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
2016 mål |
Djursjukdomar som är farliga eller lätt sprider sig | inte alls | inte alls | inte alls | inte alls |
Farliga växtskadegörare, nya bestående | inte alls | inte alls | inte alls | inte alls |
Hos människor konstaterade sjukdomsfall som smittat via livsmedel | ||||
— de vanligaste infektiösa agenserna, inhemska | 1 831 st. | -3 % | -3 % | -3 % |
— de allvarligaste infektiösa agenserna | 72 st. | -3 % | -3 % | -3 % |
Förekomst av salmonella | ||||
— i djur inom livsmedelsproduktionen och i livsmedel, % | under 1 | under 1 | under 1 | under 1 |
— i foder för djur inom livsmedelsproduktionen, % | inte alls | inte alls | inte alls | inte alls |
Problem som upptäckts vid övervakningen av främmande ämnen i animaliska livsmedel, % | under 0,5 | under 0,5 | under 0,5 | under 0,5 |
Andel objekt som uppfyller kraven, % | ||||
— som hänför sig till märkningen på livsmedelsförpackningar | 95 | över 97 | över 97 | över 97 |
— som hänför sig till märkningen av animalieproduktionsdjur vid EU-inspektioner | 61 | över 60 | över 63 | över 65 |
— som hänför sig till animalieproduktionsdjurens välbefinnande vid EU-inspektioner | 73 | över 85 | över 80 | över 82 |
— i utsädeshandeln | 96 | över 90 | över 95 | över 95 |
— som hänför sig till gödselfabrikat | 94 | över 92 | över 94 | över 94 |
— som hänför sig till växtskyddsmedlen | 94 | över 95 | över 95 | över 95 |
— i den ekologiska livsmedelskedjan | 95 | över 95 | över 95 | över 95 |
— som hänför sig till genmodifierade produkter | 98 | över 85 | över 85 | över 85 |
— som hänför sig till foder | 99 | 99 | 99 | 99 |
Veterinärhjälp i brådskande sjukdomsfall | under 12 h | under 12 h | under 12 h | under 12 h |
01. Livsmedelssäkerhetsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 41 783 000 euro.
Förklaring:Livsmedelssäkerhetsverkets (Evira) har till uppgift att övervaka och undersöka säkerheten hos och kvaliteten på livsmedel och jord- och skogsbrukets produktionsförnödenheter, djurens hälsa och välbefinnande samt växthälsa. Evira säkerställer säkerheten och kvaliteten i fråga om livsmedel och primärproduktionsprodukter samt produktionskedjan för dem.
Evira stöder uppnåendet av de effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln på följande sätt:
- — bedriver vetenskaplig forskning, utför riskbedömningar samt företar uppföljningsundersökningar
- — utför analys och diagnostik som hänför sig till djursjukdomar och växtskadegörare samt livsmedelssäkerhet för påvisande och bekämpning av sjukdomar och för att öka livsmedelssäkerheten
- — är referenslaboratorium inom sitt eget område
- — leder, utvecklar och övervakar den riskhantering som myndigheterna på områdena för livsmedelssäkerhet, djurens hälsa och välfärd och växthälsa ansvarar för på det regionala och det lokala planet och genomför övervakning inom sitt eget ansvarsområde
- — svarar för riskkommunikationen mellan myndigheterna och konsumenterna samt aktörerna inom livsmedelssektorn och
- — bygger upp system som tryggar livsmedelssäkerheten tillsammans med producenterna, livsmedelsindustrin och livsmedelshandeln.
Jord- och skogsbruksministeriet ställer i samband med beredningen av budgetpropositionen för 2013 preliminärt upp följande resultatmål för Evira:
Fördelningen av Livsmedelssäkerhetsverkets kostnader, intäkter och personal åren 2011—2013
Kostnader, 1 000 € | Intäkter, 1000 € | Årsv. | |||||||
Verksamhetshelheter | Utfall 2011 |
Uppskattning 2012 |
Uppskattning 2013 |
Utfall 2011 |
Uppskattning 2012 |
Uppskattning 2013 |
Utfall 2011 |
Uppskattning 2012 |
Uppskattning 2013 |
Livsmedelssäkerhet | 22 764 | 22 991 | 23 558 | 10 541 | 9 717 | 10 371 | 291 | 302 | 302 |
— vetenskaplig forskning | 591 | 764 | 764 | 88 | 238 | 238 | 8 | 8 | 8 |
— riskbedömning | 950 | 911 | 911 | 190 | 82 | 82 | 12 | 12 | 12 |
— laboratorieverksamhet | 4 425 | 3 980 | 4 230 | 118 | 253 | 253 | 54 | 50 | 50 |
— styrning av tillsynen | 5 596 | 5 791 | 6 108 | 39 | 28 | 28 | 69 | 72 | 72 |
— verkställande av tillsyn | 11 202 | 11 545 | 11 545 | 10 106 | 9 116 | 9 770 | 148 | 160 | 160 |
Djurens hälsa och välbefinnande | 22 205 | 21 246 | 21 546 | 3 576 | 3 594 | 3 594 | 224 | 224 | 224 |
— vetenskaplig forskning | 380 | 483 | 483 | 21 | 62 | 62 | 7 | 7 | 7 |
— riskbedömning | 459 | 482 | 482 | 58 | 62 | 62 | 6 | 6 | 6 |
— laboratorieverksamhet | 11 525 | 11 281 | 11 281 | 820 | 831 | 831 | 140 | 138 | 138 |
— styrning av tillsynen | 6 525 | 5 577 | 5 877 | 77 | 16 | 16 | 61 | 64 | 64 |
— verkställande av tillsyn | 3 316 | 3 423 | 3 423 | 2 600 | 2 623 | 2 623 | 10 | 9 | 9 |
Växtproduktionsförutsättningar och växthälsa | 15 081 | 14 775 | 15 275 | 5 639 | 5 335 | 5 335 | 176 | 181 | 182 |
— vetenskaplig forskning | 33 | 37 | 37 | - | 10 | 10 | 1 | 1 | 1 |
— riskbedömning | 45 | 142 | 192 | 2 | - | - | - | - | 1 |
— laboratorieverksamhet | 5 212 | 5 080 | 5 130 | 740 | 797 | 797 | 67 | 69 | 68 |
— styrning av tillsynen | 4 210 | 4 353 | 4 453 | 40 | 75 | 75 | 54 | 57 | 57 |
— verkställande av tillsyn | 5 581 | 5 163 | 5 463 | 4 857 | 4 453 | 4 453 | 54 | 54 | 55 |
Sammanlagt | 60 050 | 59 012 | 60 379 | 19 756 | 18 646 | 19 300 | 691 | 707 | 708 |
Mål | Åtgärder |
Ansvarsområdet och beslutsfattarna får högklassig forskningsinformation som gagnar verksamheten samt riskbedömningar. | Med hänvisning till de preliminära mål för resultatet av verksamheten inom förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln inriktas verkets forskning och utvecklas stödfunktionerna och infrastrukturerna för forskningen i enlighet med de tyngdpunkter som överenskommits inom sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET). |
Forskningen och prognostiseringen riktas in på sådana spetsprojekt inom arbetet för samordning av statsrådets forsknings-, prognostiserings- och utvärderingsverksamhet som hänför sig till verkets verksamhetsområde. | |
Metodologin för riskbedömning är utvecklad och riskbedömningsprojekten tillgodoser de nationella behoven. | |
De laboratorietjänster som verksamhetsområdet behöver är tillräckliga, och kvaliteten på tjänsterna har säkrats. | De centrala laboratoriemetoderna ackrediteras. Laboratorieverksamheten är dynamisk och tillförlitlig och den producerar information för forskningens och samhällets behov. |
Genom referenslaboratorieverksamheten säkerställs att undersökningsresultaten vid de laboratorier som styrs av Evira är tillförlitliga och jämförbara. | |
Den gemensamma laboratorieverksamheten inom LYNET utvecklas. | |
Styrningen och verkställandet av tillsynen är riskbaserad, öppen, enhetlig och kostnadseffektiv i hela tillsynskedjan på central, regional och lokal nivå. | Tillsynsobjekten identifieras och klassificeras, och behovet av tillsyn fastställs i förhållande till riskerna eller de krav som författningarna ställer. |
Tillsynen görs mer enhetlig och rapporteringen förbättras och tidigareläggs. Dessutom utvecklas publiceringen av uppgifter om livsmedelstillsynen så att systemet Oiva kan tas i bruk på riksnivå den 1 maj 2013. | |
Man följer den lokala och regionala servicen för att fastställa dess tillräcklighet och kvalitet samt auditerar tillsynen utgående från de mätare på tillräcklighet och kvalitet som utvecklas på basis av uppföljningen. | |
Man skapar beredskap att förutse och hantera särskilda situationer och exceptionella situationer och sörjer för att kriskommunikationen är effektiv. | |
Tillsynen över djurens välbefinnande effektiviseras i samarbete med hela produktionskedjan. | |
Man deltar i utbildningen av och rådgivningen till aktörerna inom livsmedelskedjan, i synnerhet när det gäller små och medelstora företag. Man uppmuntrar aktörerna att utarbeta anvisningar som gäller goda produktions- och verksamhetsformer. | |
Man deltar i genomförandet av regeringens program för ekologisk och närproducerad mat. Man uppmuntrar aktörerna inom livsmedelskedjan att utveckla ansvarssystem. | |
Man deltar i genomförandet av åtgärderna enligt nutritionspolitiken och i uppdateringen av uppgifterna om livsmedlens sammansättning. | |
Uppgifter i anslutning till tryggandet av förutsättningarna för export sammanförs. | |
Eviras verksamhet utgår från kundens behov och servicen håller hög kvalitet. | Evira har följande kvalitetssäkringssystem: självutvärderingsmodellen CAF, kvalitetssystemet för laboratorier FINAS, kvalitetssystemet för utsädeskontroll ISTA, systemet Green Office och verksamhetshandboken. Förberedelser görs för ibruktagandet av ISO-miljöledningssystemet. |
Laboratorieundersökningar utförs inom utsatt tid. | |
Förvaltningsområdets gemensamma informationsförvaltningssystem och register utvecklas. | |
Man fortsätter genomföra de åtgärdsförslag som den utomstående utvärderingen av verksamheten och FVO förutsätter. |
Nyckeltal för resultatet av verksamheten
2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
|
Funktionell effektivitet | |||
— Arbetsproduktivitet, % | -0,8 | 2,5 | 2,5 |
— Totalproduktivitet, % | -1,5 | 2,5 | 2,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 61 254 | 59 442 | 61 083 |
Bruttoinkomster | 19 766 | 18 505 | 19 300 |
Nettoutgifter | 41 488 | 40 937 | 41 783 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 8 457 | ||
— överförts till följande år | 7 008 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 19 085 | 17 996 | 18 791 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 15 866 | 15 269 | 15 922 |
— andel av samkostnader | 3 972 | 3 327 | 3 469 |
Kostnader sammanlagt | 19 838 | 18 596 | 19 391 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -753 | -600 | -600 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 96 | 97 | 97 |
För en del av projekten erhålls finansiering från Europeiska garantifonden för jordbruket (inkomster under moment 12.30.01).
Av anslaget används 1 600 000 euro för IT-tjänster som skaffas hos Jord- och skogsbruksministeriets informationstjänstcentral.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -250 |
Lönejusteringar | 1 240 |
Bortfall av engångsanvändningen av produktivitetsinbesparingar (-1 årsv.) | -393 |
Överföring till moment 30.01.01 | -1 000 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 30.70.01) | -1 |
Temporär användning av produktivitetsinbesparingar (1 årsv.) | 1 250 |
Sammanlagt | 846 |
2013 budget | 41 783 000 |
2012 II tilläggsb. | 739 000 |
2012 budget | 40 937 000 |
2011 bokslut | 40 039 000 |
20. Veterinärvård (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 4 730 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av bekämpning och förebyggande av djursjukdomar, djurskydd och annan veterinärvård, ersättningar, vissa statsbidrag, utbildning, specialisering för veterinärer vid Helsingfors universitet samt av beviljande av forskningsstipendier
2) för statsbidrag till riksomfattande djurskyddsorganisationer, högst 100 000 euro
3) till utgifter som föranleds av tjänster som köps hos kommunerna.
Forskningsstipendier får beviljas för forskning som utreder alternativ till djurförsök och för forskning i anknytning till hälsovård för husdjur och produktion av animaliska livsmedel.
Förklaring: Medfinansieringen från Europeiska garantifonden för jordbruket intäktsförs till staten först år 2014.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Statsbidrag till djurskyddsorganisationer, högst | 100 000 |
Specialisering för veterinärer | 350 000 |
Forskningsstipendier | 100 000 |
Bekämpning av djursjukdomar | 420 000 |
Utbildning | 90 000 |
Tjänster som köps hos kommunerna | 3 240 000 |
Övriga utgifter | 430 000 |
Sammanlagt | 4 730 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Överföring till moment 30.01.01 | -100 |
Sammanlagt | -100 |
2013 budget | 4 730 000 |
2012 budget | 4 830 000 |
2011 bokslut | 3 521 727 |
41. Vissa ersättningar (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 6 448 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av ersättningar enligt lagen om skydd för växters sundhet (702/2003)
2) till betalning av statsunderstöd uppgående till högst 4 880 000 euro för bortskaffande av animalieproduktionsdjur som dött på gårdarna (SRF 96/2010)
3) för projekt som främjar riskhanteringen i anslutning till växters sundhet hos rådgivningsorganisationer och forskningsinstitut inom jordbruket och trädgårdsodlingen
4) för utarbetandet av planer för bekämpning av flyghavre samt enligt lagen om främjande av växtförädlingsverksamheten (896/1977) till betalning av understöd till växtförädlare för förädling och främjande av den inhemska växtförädlingen.
Anslaget får också användas för konsumtionsutgifter samt till betalning av utgifter och ersättningar som hänför sig till tidigare år.
Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen beträffande statsunderstöden.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till ändring av lagen om skydd för växters sundhet. Syftet med lagändringen är att upprätthålla en god sundhetsstatus hos växterna genom att man utvecklar riskhanteringen inom området växters sundhet på ett förebyggande sätt genom rådgivning och forskning.
Ett annat mål är att säkerställa att produktionsdjur som dör på gårdarna avlägsnas ur djurens näringskedja (EU-förordning nr 1069/2009).
Anslagets minimibelopp enligt 6 § i lagen om främjande av växtförädlingsverksamheten uppskattas vara 300 000 euro. Motsvarande inkomster har antecknats under moment 12.30.32. Till växtförädlare betalas växtförädlingsstöd för de sorter som förädlaren utvecklat.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Bekämpning av växtskadegörare | 938 000 |
Bortskaffande av produktionsdjur som dör på gårdarna (högst) | 4 880 000 |
Rådgivning inom området för växters sundhet och utvecklande av riskhanteringen | 300 000 |
Främjande av växtförädlingsverksamheten | 300 000 |
Planer för bekämpning av flyghavre | 30 000 |
Sammanlagt | 6 448 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Inbesparing enligt regeringsprogrammet | -500 |
Sammanlagt | -500 |
Anslaget under momentet har ombildats till ett tvåårigt reservationsanslag.
2013 budget | 6 448 000 |
2012 budget | 6 948 000 |
2011 bokslut | 5 763 106 |