Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Allmänbildande utbildning
         20. Yrkesutbildning
         30. Vuxenutbildning
              02. Arkivverkets omkostnader
         70. Studiestöd
         80. Konst och kultur
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2013

50. Statlig finansiering av universitetens verksamhet (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 1 851 920 000 euro.

Anslaget får användas till finansiering till universiteten i enlighet med universitetslagen (558/2009)

1) 1 595 010 000 euro för basfinansiering som bestäms på kalkylerade grunder

2) 139 910 000 euro i ersättning till universiteten för de kostnader som universiteten föranleds av den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk forskning

3) 80 000 000 euro för tilläggsfinansiering till Aalto-universitetets verksamhet

4) 37 000 000 euro för tilläggsfinansiering till verksamheten vid andra universitet än Aalto-universitetet.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till temporär ändring av universitetslagen (558/2009) så att bestämmelserna i 49 § 2 mom. i lagen inte tillämpas 2013 i fråga om beaktandet av effekterna av universitetsindexet på grund av en utgiftsbesparing. Den statliga finansieringen av universiteten bestäms med stöd av 49 § i universitetslagen (558/2009), statsrådets förordning om universiteten (770/2009) och undervisnings- och kulturministeriets förordning om beräkningskriterierna för universitetens basfinansiering (182/2012). Universiteten beviljas basfinansiering på kalkylerade grunder med beaktande av verksamhetens omfattning, kvalitet och effekter (75 %) samt på basis av övriga utbildningsmål och vetenskapspolitiska mål (25 %). Den finansieringsandel som bestäms på basis av verksamhetens omfattning, kvalitet och effekter består av en utbildningsandel, som utgör 41 % av hela basfinansieringen, och en forskningsandel, som utgör 34 % av hela basfinansieringen. Genom den statliga finansieringen motiveras universiteten vid sidan om profilering och kontinuerligt kvalitetsarbete också till att driva sin verksamhet så att den ger resultat och är ekonomisk.

Universitetens finansieringsmodell betonar kvalitet, verkningsfullhet, resultat och internationalisering. Den statliga finansieringen fördelas särskilt på basis av avlagda examina och studiepoäng samt vetenskapliga publikationer och konkurrensutsatt forskningsfinansiering. Internationalisering beaktas i flera kriterier. I de övriga utbildnings- och vetenskapspolitiska målen beaktas universitetens riksomfattande uppgifter, specifik bransch, övningsskolor och Nationalbiblioteket. Till denna helhet hör också strategibaserad finansiering, som grundar sig på universitetens strategiarbete och de viktigaste prioriteringarna inom strategiarbetet samt på universitetens profilering.

Ersättningen i punkt 2 justeras årligen utifrån det senaste mervärdesskatteintaget för universiteten.

Den finansiering som avses i punkt 4 fördelas mellan universiteten i det förhållande som anges i finansieringsgrunderna i 5 och 6 § i statsrådets förordning om universiteten.

Konstuniversitetet inleder sin verksamhet vid ingången av 2013.

I anslutning till Helsingfors universitet verkar Nationalbiblioteket. Bestämmelser om Nationalbibliotekets uppgifter finns i universitetslagen (558/2009) och lagen om deponering och förvaring av kulturmaterial (1433/2007). Målet är att stärka Nationalbibliotekets roll som en nationell utvecklare inom biblioteksbranschen och som tillhandahållare av bastjänster inom hela biblioteksnätet.

Vid de universitet som ordnar lärarutbildning finns övningsundervisning och för utvecklingen av lärarutbildningen finns övningsskolor. Målet för övningsskolorna är en hög nivå på den verksamhet som tjänar lärarutbildningen och en nära växelverkan med universitetets övriga verksamhet. Elevantalet i övningsskolorna är ungefär 7 900.

Nyckeltal för resultatet av verksamheten samt kvantitativa mål vid universiteten

  2007
utfall
2009
utfall
2011
utfall
20131)
mål
         
Lägre högskoleexamina 5 879 10 775 13 275 14 200
Högre högskoleexamina 13 884 10 5352) 12 515 15 023
Doktorsexamina 1 526 1 642 1 653 1 635
Utländska examensstuderande 5 897 6 984 7 8093) 8 950
Utbytesstuderande (från och till Finland, över 3 mån.) 9 254 10 327 10 257 11 950
Vetenskapliga publikationer /undervisnings- och forskningspersonal 1,56 1,51 1,59 1,7
Doktorsexamina/skede IV i forskarkarriären, årsv. 0,67 0,72 0,61 0,73
Lärar- och forskarbesök /undervisnings- och forskningspersonal 0,22 0,22 0,36 0,36
Högre högskoleexamina/undervisnings- och forskningspersonal 0,84 0,62 0,70 1,08
Andel som avlagt minst 55 studiepoäng under läsåret   25,2 % 26,0 %4) 31 %

1) I fråga om kvantitativa mål är uppskattningen för år 2013 det genomsnittliga målet för åren 2013—2016.

2) Den stora minskningen av antalet högre högskoleexamina 2009 har sin förklaring i utgången av övergångsperioden för examensstrukturreformen 2008.

3) Utfall år 2010

4) Utfall år 2010

Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)

   
Kalkylerad basfinansiering av universiteten 1 595 010 000
— Nationalbiblioteket 16 520 000
— Övningsskolor 47 950 000
— Övrig kalkylerad basfinansiering av universiteten 1 530 540 000
Tilläggsfinansiering till Aalto-universitetets verksamhet 80 000 000
Tilläggsfinansiering till verksamheten vid andra universitet än Aalto-universitetet 37 000 000
Den andel som den mervärdesskatt som ingår i utbildningstjänster enligt 39 och 40 § i mervärdesskattelagen (1501/1993) och i anskaffningar och lokalhyror i anslutning till annan än affärsekonomisk forskning utgör av de kostnader som universiteten föranleds 139 910 000
— uppskattning av moms-kompensationen 2013 136 205 000
— Justering enligt skillnaden mellan den moms-kompensation som gäller ersättningarna 2011 och utfallet 3 705 000
Sammanlagt 1 851 920 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Precisering av moms-kompensationen 28 153
Reform av universitetens strukturer (regeringsprogr.) -8 200
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur -1 500
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) -51
Utbildning inom odontologi i Kuopio 2 031
Sammanlagt 20 433

Kommunernas finansieringsandel av kostnaderna för gymnasieutbildning i övningsskolorna, 8 742 000 euro, har beaktats vid dimensioneringen av moment 29.10.30.


2013 budget 1 851 920 000
2012 II tilläggsb. 800 000
2012 budget 1 831 487 000
2011 bokslut 1 839 393 000