Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
              01. Statskontorets omkostnader
              88. Senatfastigheter
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2013

07. Omkostnader för Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (förslagsanslag)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 10 000 euro.

Förklaring:Servicecentret tillhandahåller ekonomi- och personalförvaltningstjänster för alla ämbetsverk och inrättningar inom statsförvaltningen. Finansieringen består av kundfakturering till självkostnadspris. Självkostnadspriset innefattar kostnaderna för producerande och utvecklande av tjänsterna. I självkostnadspriset ingår inte beredskap för risker i affärsverksamheten, som i statens interna affärsverksamhet kan anknyta till bl.a. funktionsstörningar i datasystemen eller en oförutsebar stegring i den allmänna kostnadsnivån, vilket leder till att priserna höjs med en viss eftersläpning. I det skede då Kieku-verksamhetsmodellen och datasystemet i anslutning till det införs uppstår det överlappande datasystemskostnader, som har beaktats i de bruttoutgifter och bruttoinkomster under momentet som gäller år 2013. De överlappande kostnaderna syns också i lönsamhetsnyckeltalen. Dessutom förutsätter det arbete som ansluter sig till införandet av Kieku-verksamhetsmodellen (t.ex. konverteringar) en tillfällig extra arbetsinsats på uppskattningsvis 34 årsverken per år. Kostnaderna till följd av detta täcks genom kundfakturering. Som en resultatstyrningsåtgärd uppställer man som mål för Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning Palkeet att i anslutning till IT-reformen inom den offentliga förvaltningen få till stånd en ämbetsverksvis besparing på 191 000 euro åtminstone delvis genom att Palkeet effektiviserar sin egen verksamhet. På så sätt minskar effektiviseringen kundfaktureringen.

I processerna inom statens ekonomi- och personalförvaltning finns flera funktioner med följande ansvar:

  • — Finansministeriet är en strategisk processägare
  • — Statskontoret svarar för utvecklandet av processer och äger informationssystemen
  • — Servicecentret är verksamt som en tjänsteproducent inom statskoncernen och utvecklar i samarbete med Statskontoret tjänster och processer i anslutning till ekonomi- och personalförvaltningen. Servicecentret innehar en viktig roll när det gäller att införa den nya Kieku-verksamhetsmodellen och datasystemet i anslutning till den samt vid det praktiska införandet av nya verksamhetsprocesser inom hela statsförvaltningen.
Mål för resultatet av verksamheten Åtgärder
   
Partnerskap med kunden
— Kunden upplever att de tjänster som tillhandahålls av Palkeet är smidiga och tillförlitliga och att prissättningen är godtagbar.
— Ett långvarigt partnerskap möjliggör att kunden kan koncentrera sig på sina egna kärnfunktioner.
Ett aktivt kundarbete som bygger på kundsegmentering Tjänsterna utvecklas i samarbete med kunderna inom ramen för kundforum.
Smidiga processer och bästa service
— Produktifierade tjänster och en enhetlig serviceproduktion oberoende av ort, processorganisation och processägarskap
— Utveckling som stöder behovet hos kunderna, serviceproduktionen och förnyelse
— Elektroniska, smidiga och effektiva processer
Fortsättning på införandet av Kieku-verksamhetsmodellen och datasystemet (bl.a. IM:s och FM:s förvaltningsområden) samt projekt för att bereda införandena under 2014. Den fortsatta utvecklingen av processerna i Palkeet, ibruktagandet av en kvalitetsmanual och auditering i enlighet med EFQM-modellen. Ett fortsatt utvecklande av kvaliteten på ekonomi- och personalförvaltningens tjänster.
Engagerade och kompetenta anställda
— Ett aktivt utnyttjande och utvecklande av de anställdas kunnande
— I ledningen betonas ett gott närchefsarbete samt styrningen av processer och prestationer.
— Ämbetsverket görs till en enhetlig serviceorganisation genom att man utvecklar kundarbetet och den öppna servicekulturen
Genomförande av ett träningsprogram för chefer (JET). Utvecklande av den kompetens som hänför sig till att etablera processorganisationens funktion och främjande av den strukturella reformen av servicenätet. Stödjande av de anställda vid omställningar. Ibruktagandet av ett redskap för kunskapshanteringen i anslutning till Kieku-datasystemet. Utvecklande av yrkeskompetensen i anslutning till införandet av Kieku-datasystemet. Utvecklande av arbetshälsan. Utvecklande av den interna informationen.
Resultatrik verksamhet och effektivitet
— Kostnadseffektiv verksamhet och sjunkande produktionskostnader
— Bättre styrning och ett effektivare genomförande av statskoncernens ekonomi- och personalförvaltning
Utvecklande av ekonomiplaneringen, prissättningen och uppföljningen. Antalet reklamationer och korrigeringar av fel följs upp och verksamheten jämförs med motsvarande yttre aktörer. Ibruktagande av ett helhetsproduktivitetsindex.

Mål för resultatet av verksamheten

  2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Funktionell effektivitet      
Lönsamhet, euro/prestation (inbegriper kostnaderna för datasystem)      
— inköpsfaktura 5,91 6,07 6,06
— försäljningsfaktura (elektronisk anslutning) 6,36 6,06 6,05
— lönespecifikation 8,68 9,19 9,67
— administrering av anställningsförhållande (inledda och avslutade tjänsteperioder) 63,32 67,04 70,48
       
Produktiviteten av arbetet, st./årsverken      
— inköpsfaktura 11 187 11 900 12 100
— försäljningsfaktura (elektronisk anslutning)1) 14 023 14 000 14 300
— lönespecifikation 8 541 9 200 9 300
— administrering av anställningsförhållande (inledda och avslutade tjänsteperioder) 1 171 1 090 1 110
       
Produktion och kvalitetsledning      
Prestationer, st.      
— inköpsfakturor 1 608 455 1 575 000 1 547 000
— försäljningsfakturor (alla sammanlagt) 211 438 285 000 313 000
— lönespecifikation 1 290 198 1 265 000 1 249 000
— administrering av anställningsförhållande (inledda och avslutade tjänsteperioder) 74 547 73 100 72 200
       
Kundtillfredsställelse, skala 1—5      
— ekonomiförvaltningstjänster 3,7 3,9 3,9
— personalförvaltningstjänster 3,8 3,9 3,9
       
Felfri verksamhet      
— betalda dröjsmålsräntor, euro 47 569 <10 000 <20 000
— antalet reklamationer, st. 6 <3 <6
— antal skriftliga begäran om utredning, st. 10 <12 <12

1) Utfallet av försäljningsfakturan avviker från utfallet i bokslutet på grund av att beräkningssättet har ändrats.

Mål för hantering och utvecklande av personalresurser

  2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Antal anställda, årsverken 734,6 798 800
Årsverken som är bundna till grunduppgiften vid Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning Palkeet 734,6 751 750
Konvertering i anslutning till införandet av Kieku-datasystemet och tillfälliga årsverken som är bundna till projektarbetet 0 47 50
Arbetstillfredsställelse, skala 1—5 3,1 3,1 3,2
Ordinarie anställda/visstidsanställda 642/92 751/47 720/80
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 10,6 <10 <10
Total personalomsättning, % 7,9 <8 <7

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 54 436 60 083 55 571
Bruttoinkomster 54 290 60 073 55 561
Nettoutgifter 146 10 10
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 556    

2013 budget 10 000
2012 budget 10 000
2011 bokslut -410 240