Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
              01. Statskontorets omkostnader
              88. Senatfastigheter
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2013

06. Omkostnader för Statens IT-servicecentral (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 3 646 000 euro.

Förklaring:När det gäller tillhandahållandet av tjänster har Statens IT-servicecentral år 2012 övergått till självfinansiering med undantag av medborgarservicen.

Medborgarservicen består av tjänster som tillhandahålls för att påskynda utvecklingen av informationssamhället och den elektroniska kommunikationen och som i första hand finansieras med anslag under detta moment.

Investeringsutgifterna i anslutning till utvecklandet av statsförvaltningens gemensamma IT-tjänster har budgeterats under moment 28.70.01 och 02.

Mål för resultatet av verksamheten Åtgärder
   
Statsförvaltningen har en fungerande struktur, arbetsfördelning och målsättning liksom en strategisk plan för utvecklande och tillhandahållande av gemensamma IKT-tjänster samt för styrningen av olika nivåer. Statskontoret deltar i uppgörandet av strategin, genomförandet av de ändringar som strategin ger anledning till och ansvarar framöver för skötseln av de uppgifter som överförs till verket.  
— De icke-branschspecifika tjänsterna inom statsförvaltningen har sammanförts. — Man deltar i genomförandet av OffIKT-strategin.
— Man deltar i sammanförandet av icke-branschspecifika IKT-tjänster.
— Det har utarbetats en strukturell bas för de besparingar som anges i regeringsprogrammet och besparingarna har genomförts. — Man deltar i genomförandet av IKT-besparingar.
— De tjänster som producerats för kunderna och ändringarna genomförs på ett behärskat sätt då man frångår de nuvarande strukturerna, ansvaren och projekten.
— De lösningar som kräver hög säkerhet och beredskap utgör en del av helheten av gemensamma IKT-tjänster.
— Servicen till kunderna följs upp och utvecklas.
— Ibruktagandena genomförs på ett effektivt sätt.
— Man deltar i genomförandet av de gemensamma arbetsstations- och servertjänsterna för staten.
— Vid organiseringen, finansieringen, prissättningen och administreringen av gemensamma IKT-tjänster för förvaltningen iakttar man med tanke på styrningen och ur kundernas synvinkel en gemensam praxis för staten. — Det säkerställs att de stödsystem för den ekonomi- och personalförvaltning som är i omfattande bruk inom förvaltningen tillhandahålls på ett störningsfritt sätt. En ny konkurrensutsättning som överenstämmer med livscykeln för stödsystemen inleds.
— Det säkerställs att de informationssäkerhetsnivåer som förutsätts i förordningen om informationssäkerheten inom statsförvaltningen uppnås inom de gemensamma IKT-tjänster som tillhandahålls av Statskontoret.
Medborgarna tillhandahålls en rättvis, jämlik och tillgänglig basservice.
 
— Utgångspunkten är att i tillämpliga delar stödja medborgarnas "livssituation" som en del av det reviderade Suomi.fi-servicekonceptet. — Suomi.fi-tjänsten upprätthålls och utvecklas till en tjänst som sammanfattar nationella dataarkiv och elektroniska ärendehanteringstjänster för de medborgare, samfund och myndigheter som använder tjänsten. Tjänsten omfattar också geografisk information om de fysiska tjänsterna samt uppgifter om den offentliga förvaltningen och om offentliga tjänster.
— Man ser till att de uppgifter och tjänster som finns i Suomi.fi-tjänsten är enhetliga (klassificeringen av innehåll och tjänster, modeller för metadata osv.).
— Med tanke på de system som ansluter sig till tjänsterna för medborgare och samfund samt andra lösningar inom den elektroniska kommunikationen är organiseringen, finansieringen, prissättningen och administreringen av projekt och tjänster enhetlig med de gemensamma IKT-lösningarna ur styrningens och kundernas synvinkel.
— Statens verksamhet är genomblickbar och och tjänsterna till medborgarna lätta att använda i det att de baserar sig på en så automatisk process som möjligt (jfr skatteförslaget).
— Merparten av tjänsterna till medborgare och samfund kan tillhandahållas via elektroniska servicekanaler.
— Man skapar samarbetsmodeller och gränssnitt med andra producenter av basservice och samarbetsinstanser samt med regionala service- och rådgivningsställen och den allmänna rådgivningstjänsten för medborgare.

Inom OffIKT-strategin utarbetas det en plan för arbetsfördelningen i fråga om IKT-tjänster.
 

Mål för resultatet av verksamheten

  2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Funktionell effektivitet      
Kritiska serverprograms tillgänglighet, % av den totala arbetstiden 99,5 99,5 99,5
Kritisk aktivutrustnings tillgänglighet i datakommunikationsnätet, % av den totala arbetstiden 99,95 99,95 99,95
       
Produktion och kvalitetsledning      
Kostnadsmotsvarighet för den avgiftsbelagda verksamheten, % 80,1 100 100
       
Serviceförmåga och kvalitet      
Medeltalen av de oviktade allmänna vitsorden för kundtillfredsställelsen (skala 4—10) 7,44 8 8
       
Prestationer och kollektiva nyttigheter      
Uppföljning av användningen av Suomi.fi, antalet besök/mån.   165 000 180 000
       
Hantering och utveckling av mänskliga resurser      
Årsverken (årsv.) 98 115 121

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 28 906 40 431 35 403
Bruttoinkomster 21 039 36 000 31 757
Nettoutgifter 7 867 4 431 3 646
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 3 188    
— överförts till följande år 4 103    

Nettoutgifterna innehåller finansieringen av de tjänster som tillhandahålls medborgarna avgiftsfritt samt en lönejustering.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer 20 531 36 000 28 807
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 25 394 36 000 28 807
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -4 863 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 81 100 100

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -20
Lönejusteringar 31
Nivåförändring -785
Avbrytande av anskaffningen av en serviceplattform för elektronisk kommunikation -11
Sammanlagt -785

2013 budget 3 646 000
2012 II tilläggsb. 28 000
2012 budget 4 431 000
2011 bokslut 8 781 000