Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
              88. Senatfastigheter
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2013

01. Statskontorets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 26 241 000 euro.

Förklaring:

Mål för resultatet av verksamheten Åtgärder
   
Statens finansieringsåtgärder sköts på ett kostnadseffektivt sätt så att riskerna hålls på en godtagbar nivå.
— En effektiv finansieringsverksamhet och en övergripande riskhantering för med sig betydande kostnadsnytta för statsfinanserna.
— Statens finansieringsverksamhet hör till den europeiska spetskompetensen och är en del av den i stor utsträckning godkända verksamhetsidén om "bästa praxis" (benchmarking).
Inom finansieringsverksamheten satsar man på en förutseende och helhetsbetonad riskhantering. Utvecklingen av verksamheten baserar sig på en effektiv styrning av processer och på förvaltningsmodeller. Skötseln av relationerna med kunder och intressentgrupper samt nätverkssamarbetet är systematiskt och yrkesmässigt. Alla centrala finansieringsprocesser baserar sig på ett brett utnyttjande av informationsteknik. År 2013 är de centrala projekten i fråga om utvecklande av verksamheten en digitalisering av kreditadministreringen och utvecklandet av bokföringsenheternas valutahandel så att den sköts av Statskontoret.
Då statens finansförvaltning sköts på ett riktigt sätt bildar den en genomblickbar och produktiv helhet som iakttar principerna för god förvaltning och som stöder utvecklandet av ämbetsverkens effektivitet och lönsamhet.
— Statens finansförvaltning är ordnad på ett effektivt och tillförlitligt sätt.
— Metoderna, processerna och systemen är moderna, enhetliga och lätta att använda.
— Ekonomiska rapporter och analyser finns tillgängliga för de aktörer som behöver dem.
— Kieku-datasystemet utgör en del av utvecklandet av ekonomi- och personalförvaltningsprocessen under den tid då datasystemet tas i bruk.
— Man sköter styrningsuppgifterna inom statens finansförvaltning.
— Ämbetsverken och inrättningarna stöds när det gäller att förenhetliga verksamhetssätt och metoder och vid utveckling av verksamheten.
— Man sköter den detaljerade indelningen i statsbudgeten, centralbokföringen och förslaget till statsbokslut.
— Arbetsredskap utvecklas.
— Införandet av Kieku genomförs enligt planen.
— De av statens skadeståndsärenden som är på Statskontorets ansvar sköts på ett tillförlitligt och effektiv sätt.
En enhetlig och god personalförvaltning för staten, personalens rörlighet över förvaltningsområdesgränserna samt gemensamma processer för personalförvaltningen och datasystem till stöd för dessa möjliggör att statsförvaltningens verksamhet är resultatrik, att tiden i arbetslivet förlängs samt en god arbetslivskvalitet.
— Processerna för statens personalförvaltning är enhetliga, effektiva och resonliga och användningen av processerna för statens personalförvaltning med hjälp av systemen är enkel.
— När det gäller arbetshälsan, omställningar och processerna för personalförvaltningen förbättras statens strategiska ledarskapskompetens.
— Rörligheten för de statligt anställda förbättras så att fördelningen av resurser är lätt med tanke på arbetsgivarens behov eller ur koncernens synvinkel, samtidigt som den från de anställdas egna premisser härrörande viljan att röra sig inom statsförvaltningen är lätt att verkställa.
— Den statliga arbetsgivarens status som föregångare när det gäller att förlänga tiden i arbetslivet bibehålls.
— Genomförandet av processer styrs i en enhetlig riktning och deras smidighet och funktionssäkerhet ökas. Införandet av Kieku genomförs enligt planen.
— Man tar i bruk gemensamma ledarskapsparametrar till stöd för statens personalledning.
— Effektiviteten av resursplaneringen utvecklas genom att man erbjuder enhetligare redskap för projektplaneringen och genom att försöka samordna verksamhetsmodeller och uppföljningen för att på det statliga planet stödja omplaceringar och rörlighet.
— Statens arbetslivsdelegations verksamhet och riktlinjerna i den stöds i syfte att förbättra arbetshälsan och öka effekterna av arbetarskyddet och företagshälsovården, genom vilket hanteringen av de risker som gäller arbetsförmågan och förlängningen av tiden i arbetslivet främjas i enlighet med regeringsprogrammet.
— Ett utvecklingsprojekt för företagshälsovården genomförs med syftet att utveckla en sådan styrningsmodell för företagshälsovården för statsarbetsgivaren med hjälp av vilket man kan förebygga sjukfrånvaron och arbetsoförmågan samtidigt som man med hjälp av lämplig rehabilitering möjliggör en snabbare återgång till arbetet.
Medborgarna tillhandahålls en rättvis, jämlik och tillgänglig basservice
— Utgångspunkten är att i tillämpliga delar stödja medborgarnas "livssituation" som en del av det reviderade Suomi.fi-servicekonceptet.
— Med tanke på de system som ansluter sig till tjänsterna för medborgare och samfund samt andra lösningar inom den elektroniska kommunikationen är organiseringen, finansieringen, prissättningen och administreringen av projekt och tjänster enhetlig med de gemensamma IKT-lösningarna ur styrningens och kundernas synvinkel.
— Statens verksamhet är genomblickbar och och tjänsterna till medborgarna lätta att använda i det att de baserar sig på en så automatisk process som möjligt (jfr skatteförslaget).
— Merparten av tjänsterna till medborgare och samfund kan tillhandahållas via elektroniska servicekanaler.
— Man skapar samarbetsmodeller och gränssnitt med andra producenter av basservice och samarbetsinstanser samt med regionala service- och rådgivningsställen och den allmänna rådgivningstjänsten för medborgare.
— Inom OffIKT-strategin utarbetas det en plan för arbetsfördelningen i fråga om IKT-tjänster.
—Medborgarna tillhandahålls de ersättnings- och förmånstjänster som hör till Statskontorets ansvarsområde på ett högklassigt och effektivt sätt.
— Suomi.fi-tjänstens användbarhet säkerställs och tjänsten utvecklas till en tjänst som sammanfattar nationella dataarkiv och elektroniska ärendehanteringstjänster för de medborgare, samfund och myndigheter som använder tjänsten, inkl. Statskontoret.
— Man bereder upprättandet av en för medborgarna avsedd servicehelhet som omfattar Suomi.fi och de förmåns- och ersättningstjänster för medborgarna som Statskontoret tillhandahåller.
— Man utvecklar elektroniska blanketter för de tjänster till medborgarna (ersättningsverksamhet) som finns i Suomi.fi-portalen.
— Man förbereder sig på att 2013 ta i bruk ett ärendehanteringskonto för företag (ANM).
Statskontoret tillhandahåller sina i lag angivna tjänster och övriga tjänster effektivt och med hög kvalitet bl.a. genom att utveckla de elektroniska serviceprocesserna. Statskontorets ledningsmodell säkerställer en tillräcklig kompetens. Statskontoret använder enhetliga verksamhetsmodeller med värdegrund. Man utnyttjar i hög grad Statskontorets egna starka sidor liksom även de starka sidorna hos utvalda partner och leverantörer. Utvecklandet av verksamheten och kompetensen säkerställer verksamhetsförutsättningarna med tanke på framtiden. Utvecklandet styrs av den effektivitets- och resultatnytta som kan uppnås. Inom statskontorets ledning tillämpar man en strategi som baserar sig på kärnprocesserna och tar i bruk:
— de modeller för elektronisk kommunikation som utvecklats 2012, såsom medborgarkonto och en utvidgning av användningen av e-brev
— en ny kundhanteringsmodell
— en planerings- och uppföljningsmodell som stöder kärnprocessen och är effektiv.

De behov som kärnprocessen omfattar styr stödprocesserna så att de fungerar effektivt och högklassigt. — Byggandet av en övergripande arkitektur fortsätter.
— Man tar i bruk de gemensamma stödtjänster för staten som finns till förfogande.

De resultatmål som härrör från de strategiska mål som nämns ovan presenteras i följande tabell.

Mål för resultatet av verksamheten

  2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Effektivitet      
Skuldhantering, resultat >0 >0 >0
Den förväntade pensionsåldern 62 år 1 mån 62 år 2 mån 62 år 4 mån
Förväntad arbetsförmåga, %1) 79 78 78
       
Effektivitet      
Produktivitet      
Grad av spridning för den elektroniska ekonomi- och personalförvaltningen, % 85 90 90
Andelen nätfakturor av det totala antal fakturor som gått via fakturaleverantören 75 75 85
Grad av spridning för Kieku, årsv. 700 5 600 17 500
       
Produktion och kvalitetsledning      
Kostnadsmotsvarighet för Statskontorets avgiftsbelagda verksamhet, % 56,8 >90 >90
       
Prestationer och kollektiva nyttigheter      
Handläggningstiden för olycksfallsersättningar i 80 % av besluten, dagar 21 18 18
Handläggningstiden för rättelser av livränta, mån. 2,0 1,8 1,8
Handläggningstiden för brottsskadeersättningar, mån. 9,1 10,0 9
       
Serviceförmåga och kvalitet      
Medeltalen av de oviktade allmänna vitsorden för kundtillfredsställelsen, skala 4—10 7,9 8 8

1) Målet är den förväntade arbetsförmågan för föregående år (t.ex. målet för 2012 är värdet för den förväntade arbetsförmågan för 2011).

Mål för hantering och utvecklande av personalresurser

  2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Årsverken (årsv.) 342 350 323
Ledning, skala 1—5 3,4 3,6 3,6
Arbetstillfredsställelse, skala 1—5 3,3 3,6 3,6
Utveckling, dagar/årsv. 7,4 7 7
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. 11,5 8 8
Kort sjukfrånvaro, dagar/årsv. 5 3,5 3,5
Total personalomsättning, % 5,1 10 9

Vid dimensioneringen av anslaget har som avdrag beaktats inkomsterna av avgiftsbelagd verksamhet. Serviceavgifterna för de tjänster som Statskontoret köper av Statens IT-servicecentral har antecknats som utgifter under Statskontorets omkostnader och de inkomster som Statskontoret har fakturerat för de förvaltnings- och stödtjänster som det tillhandahållit Statens IT-servicecentral har antecknats som inkomster under Statskontorets utgifter.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 45 565 35 864 36 950
Bruttoinkomster 17 047 15 300 10 709
Nettoutgifter 28 518 20 564 26 241
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 20 131    
— överförts till följande år 4 460    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 13 611 13 600 5 440
— övriga intäkter 3 423 1 700 5 269
Intäkter sammanlagt 17 034 15 300 10 709
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 11 093 9 700 6 379
— andel av samkostnader 18 898 5 930 5 103
Kostnader sammanlagt 29 992 15 630 11 482
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter -kostnader) -12 958 -330 -773
Kostnadsmotsvarighet, % 57 98 93

Referensåren för kostnadsmotsvarighetskalkylen för den avgiftsbelagda verksamheten omfattar den verksamhet som täcks med omkostnaderna för pensioner och som år 2013 inte längre sköts vid Statskontoret i och med att verksamheten överförts helt till Keva.

De direkta årsverkena för den avgiftsbelagda verksamheten är för Statskontorets del ca 31 år 2013, utöver vilket det även riktas indirekta årsverken till den avgiftsbelagda verksamheten.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten, finansiering från andra statliga ämbetsverk 19 059 25 074 27 093
       
Totala kostnader för projekt 20 390 30 557 19 963
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -1 331 -5 483 7 130
Självfinansieringsandel, % 7 18 36

I kalkylen ingår inte poster med särskild finansiering som aktiveras i balansräkningen, 13,7 miljoner euro år 2011, 11,9 miljoner euro år 2012 opch 12,2 miljoner euro år 2013.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -182
Nivåförändring -1 148
Lokaleffektiviteten inom förvaltningen (regeringsprogr.) -190
Lönejusteringar 1 120
Allmän rådgivningstjänst för medborgarna fr.o.m. 1.1.2013 (överföring från moment 26.30.02, 12 årsv.) 1 100
Arbetarskyddsavgift (överföring till moment 28.60.10) -675
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) -23
Utvecklande av arbetshälsan och arbetarskyddet (överföring från moment 28.60.(20)) 675
Tillägg som behövs för överföringen till Keva 3 000
Tryggande av verksamhetsbetingelserna 2 000
Sammanlagt 5 677

2013 budget 26 241 000
2012 II tilläggsb. 5 591 000
2012 budget 20 564 000
2011 bokslut 12 847 000