Statsbudgeten 2013
Förklaring: Finansministeriet ansvarar som en del av statsrådet för
- — en ekonomisk politik som betonar en balanserad och hållbar tillväxt
- — en god skötsel av statsfinanserna
- — verksamhetsbetingelser som möjliggör en hållbar kommunalekonomi
- — den offentliga förvaltningens effektivitet och resultat.
Finansministeriet styr resultaten inom sitt förvaltningsområde och ansvarar därför för att verksamheten inom förvaltningsområdet är resultatrik och för att riktlinjerna för koncernstyrningen följs inom det egna förvaltningsområdet.
Finansministeriets strategiska mål är att
- — stabilisera den offentliga ekonomin
- — trygga en hållbar ekonomisk tillväxt samt
- — säkerställa att den offentliga servicen och förvaltningen är effektiv och resultatrik.
Finansministeriets effektmål är följande:
- — att skapa förutsägbarhet och ramar för det ekonomiska, politiska och övriga beslutsfattandet
- — att styra statsmedlen och medverka till att trygga finansieringen av den statliga verksamheten
- — att utveckla högkvalitativa och rättvisa processer och styrmedel för styrning av den offentliga verksamheten och ekonomin
- — att främja en effektiv och kundinriktad serviceproduktion i myndigheterna genom en reform av statsförvaltningen och dess strukturer samt genom utvecklande av gemensamma koncerntjänster
- — att utveckla och verkställa statens personalpolitik
- — att få statens och kommunernas informationsförvaltning och samarbetet på detta område att fungera bättre
- — att styra och utveckla effektiviteten och resultatet inom finansministeriets förvaltningsområde.
Effektmålen omfattar de politiska beslutsfattarna, statsförvaltningen, kommunerna, samkommunerna och den övriga offentliga förvaltningen, EU och andra internationella instanser, arbetsmarknadsparterna och indirekt även företagen, sammanslutningarna och medborgarna.
Finansministeriet strävar efter att statsfinansernas och statsförvaltningens intressen och mål som helhet ska kunna identifieras inom statens gemensamma service och verksamhet och att beaktandet av dem underlättas inom de olika förvaltningsområdena och vid deras ämbetsverk, inrättningar och fonder. Finansministeriet skapar och genomför gemensamma spelregler inom sitt verksamhetsområde och tillhandahåller och styr ämbetsverken inom förvaltningsområdet, Senatfastigheter och Hansel Ab, att inom sitt ansvarsområde tillhandahålla interna tjänster som är gemensamma för statssamfundet och arbets- och verksamhetsprocesser på ett sådant sätt att förvaltningsområdet med hjälp av dem kan uppnå och producera ekonomisk och funktionell nytta och en god kvalitet på verksamheten.
01. Finansministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 38 820 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av vederlagsfria utgifter till internationella samfund
2) till EU-samarbete som gäller utvecklande av förvaltningen.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster
1) de inkomster som finansministeriet får av temporär besittning av egendom som ska överföras
2) Revisionsnämndens för den offentliga förvaltningen och ekonomin (OFR-nämnden) inkomster.
Förklaring:Finansministeriet ställer i samband med beredningen av budgetpropositionen upp följande resultatmål för verksamheten 2013:
Mål för resultatet av verksamheten | Åtgärder |
En effektiv och högklassig beredning av den ekonomiska politiken | Beredningen av den ekonomiska politiken planeras och leds processinriktat. Intensivare samarbete med andra aktörer. Utvecklande av redskap som analyserar läget inom den offentliga ekonomin samt verkningarna av strukturpolitiken. |
Tryggande av en hållbar finansiering för den offentliga ekonomin | Beredning av program som förbättrar produktiviteten och effektiviteten i fråga om statliga och kommunala funktioner. Omstrukturering av finansieringsförhållandena mellan staten och kommunerna. |
Beredning av förvaltningspolitiken så att den främjar en effektiv offentlig förvaltning som bildar nätverk samt Finlands banbrytaranda när det gäller utvecklandet av den offentliga förvaltningen och tjänsterna | Beredningen av förvaltningspolitiken planeras och leds processinriktat i samarbete med olika aktörer. Vid beredningen beaktas riksdagens ställningstaganden i fråga om utredningen av utvecklingsbehoven inom regional- och lokalförvaltningen samt utnyttjas informationen från OECD:s helhetsbedömning av förvaltningen i Finland. |
En gemensam verksamhetskultur och praxis och gemensamma tillvägagångssätt vid förvaltningsområdets ämbetsverk | Arbetssätt som kännetecknar en god förvaltning etableras vid styrningen av förvaltningsområdets ämbetsverk. Gemensamma tillvägagångssätt och gemensam praxis vid planering, uppsättande av resultatmål och uppföljning. |
Främjande av förvaltningsområdets effektivitet och resultat samt stävjande av utgiftsutvecklingen | Effektivitets- och resultatprogrammet tas in i de strategiska resultatmålshandlingarna och i resultatavtalen för verksamheten. |
En effektiv och högklassig styrning av förvaltningsområdet | Klarläggande av ministeriets interna styrningsansvar. Enhetligare styrning av förvaltningsområdets ämbetsverk. Utveckling av styrningen: lednings- och styrningskompetens, synen på utvecklingen inom de sektorer som ska styras och på utvecklingsalternativ och utmaningar. Styrningen inriktas på substansen inom ämbetsverken, på statskoncernens strategiska projekt samt på att förbättra effektiviteten och resultatet. Utvecklande av den strategiska styrningen av regionförvaltningsverken. |
FM är en bra arbetsplats | Stärkande av de olika personalgruppernas kunnande. Utvecklande av ledningsförmågan och ledarskapsutbildningen. Användning av informationssäkra, moderna och sociala elektroniska verksamhetsformer och arbetsredskap. Utnyttjande av lösningen avseende verksamhetslokalerna. |
Främjande av jämställdhet och likabehandling utgör en del av finansministeriets personalpolitik samt utvecklandet av verksamhetsprinciper och välbefinnande i arbetet. Finansministeriet genomför och följer upp sin jämställdhets- och likabehandlingsplan. Områden för främjande av jämställdhet och likabehandling i planen är
- — rekrytering och introduktion
- — utveckling i arbetet och avancemang
- — möjlighet att förena arbetsliv och privatliv
- — ledning och verksamhet i enlighet med värderingarna
- — mångsidighet och förebyggande av trakasserier
- — samma lön för samma och likvärdigt arbete.
Finansministeriets jämställdhetsarbetsgrupp bedömer årligen hur planen genomförs och uppdaterar den vid behov. Man verkställer en överföring av ett årsverke och motsvarande anslag från moment 26.01.03 (Förvaltningens IT-central) för skötsel av den offentliga förvaltningens IKT-ärenden.
Utvecklingen av årsverken
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
375 | 378 | 370 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 36 650 | 37 776 | 39 148 |
Bruttoinkomster | 1 560 | 328 | 328 |
Nettoutgifter | 35 090 | 37 448 | 38 820 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 497 | ||
— överförts till följande år | 792 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -653 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -104 |
Lokaleffektiviteten inom förvaltningen (regeringsprogr.) | -17 |
Lönejusteringar | 1 063 |
Kostnader till följd av skötseln av eurokrisen | 650 |
Vatu-projektet | 50 |
Överföring av hyresfinansieringen till moment 23.01.01 | -40 |
Återföring från moment 25.10.03 på grund av en överföring av tjänstemannanämndens anslag 2012 | 10 |
Kostnader för beredning och utredning av kommunreformen (regeringsprogr.) | 300 |
Överföring från moment 26.01.03 (1 årsverke) | 113 |
Sammanlagt | 1 372 |
2013 budget | 38 820 000 |
2012 II tilläggsb. | 1 295 000 |
2012 budget | 37 448 000 |
2011 bokslut | 35 385 000 |
13. Kostnader för Statens IT-servicecentral för införandet av gemensamma datasystem (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 1 649 000 euro.
Förklaring:Anslaget under momentet används till att sänka de kostnader för ämbetsverken som föranleds av införandet av gemensamma datasystem vid Statens IT-servicecentral. Införandet av systemen överenskoms separat med varje kund. Anslaget används för följande spetsprojekt:
— en gemensam säker datakommunikationslösning för staten (VY-nätet)
— en gemensam kommunikationslösning för staten (VyVi)
— identifiering av tjänsteman (Virtu)
— en gemensam arbetsstationslösning för staten
— statens gemensamma integrationstjänst (VIA).
Effektivitets- och resultatmål | Åtgärder |
En utvidgning av de nya tjänsterna fullföljs på ett kostnadseffektivt och högklassigt sätt enligt den tidtabell som planerats för de olika förvaltningsområdena. I och med att tjänsterna tas i bruk minskar de överlappande funktionerna inom produktionen av IT-tjänster och samtidigt minskar de totala kostnaderna inom statsförvaltningen. | — Planerna för genomförande av tjänsterna uppdateras på riksnivå och särskilt för olika kunder med beaktande av OffIKT-strategin. — Man kommer överens om införandet av statens gemensamma strategiska system (VIP V5-tjänsterna med undantag av arbetsstationstjänsterna och Valda) i ämbetsverk och inrättningar: nya kunder från åtta förvaltningsområden i Virtu, införandet av VyVi inom nio förvaltningsområden och VY-nätet i ett omfattande bruk. Sammanlagt 55 nya anslutningar till VIA. — Ibruktagandet genomförs på ett effektivt sätt. |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -466 |
Fördröjning av arbetsstationslösningen | -1 151 |
Avvecklande av Valda | -1 526 |
Sammanlagt | -3 143 |
2013 budget | 1 649 000 |
2012 budget | 4 792 000 |
20. Genomförande av statens fastighetsstrategi (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 215 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter för egendoms- och ägararrangemang i anslutning till fastighetsförmögenheten
2) till utgifter för förvaltningen av fastighetsförmögenheten och en effektivisering av användningen av den.
Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har man beaktat utgifter för utvärderingar och utlåtanden i anknytning till besittningsöverlåtelser i enlighet med fastighetsstrategin samt övriga utgifter för skötsel och effektiviserad användning av statens fastighetsförmögenhet samt för investeringar.
2013 budget | 215 000 |
2012 budget | 215 000 |
2011 bokslut | 215 000 |
21. Produktivitetsanslag för finansministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 4 606 000 euro.
Anslaget får användas till investeringar, forskning och utredningar som syftar till att främja produktiviteten inom finansministeriets förvaltningsområde samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster.
Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför. Avsikten är att anslaget används för projekt som stöder en förbättrad produktivitet inom förvaltningsområdet. Med anslaget får ämbetsverken inom förvaltningsområdet finansiera projekt som finansministeriet särskilt har kommit överens om med ett ämbetsverk.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Överföring till moment 28.40.01 för utvecklingsprojektet Patio | -395 |
Nivåförändring | 4 645 |
Överföring till moment 28.10.02 för utveckling av den elektroniska tullbehandlingen i EU | -210 |
Sammanlagt | 4 040 |
2013 budget | 4 606 000 |
2012 budget | 566 000 |
2011 bokslut | 1 159 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom finansministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 80 154 000 euro.
2013 budget | 80 154 000 |
2012 budget | 71 360 000 |
2011 bokslut | 71 718 921 |
69. Överföring av vissa av Finlands Banks placeringsintäkter till Grekland (fast anslag)
Under momentet beviljas 400 000 euro.
Anslaget får användas till överföring av vissa placeringsintäkter till Grekland.
Förklaring:I överensstämmelse med vad som konstaterades i statsrådets meddelande 1/2012 rd beslutade eurogruppen den 21 februari 2012 som en del av finansieringsstödpaketet till Grekland att de deltagande medlemsstaterna överför intäkterna från vissa sådana investeringar som deras nationella centralbanker innehar i grekiska statsobligationer till Grekland. År 2013 är Finlands andel av dessa intäkter som överförs 0,4 miljoner euro.
2013 budget | 400 000 |
2012 II tilläggsb. | 1 900 000 |