Statsbudgeten 2013
Förklaring:Försvarsmaktens viktigaste uppgift är det militära försvaret av Finland. Uppgiften genomförs så att en uppdaterad och till säkerhetsmiljön relaterad försvarsförmåga upprätthålls i enlighet med verksamhetslinjerna i statsrådets säkerhets- och försvarspolitiska redogörelse 2009 (SRR 2009). De resurser som har anvisats försvarsmakten kanaliseras så att prioriterade uppgifter kan genomföras i alla situationer. Balansen mellan den materiella beredskapen, nivån på verksamheten och byggandet av kapaciteten granskas årligen.
Under planeperioden 2012—2015 bereds och genomförs en reform av försvarsmaktens verksamhet och struktur. Kostnadsutvecklingen för upprätthållandet av försvarsförmågan och den omfattande föråldringen av försvarsmaterielen sedan mitten av detta årtionde gör det inte möjligt att i framtiden upprätthålla en försvarsmakt av den storlek som vi har idag.
Reformen utgår från kontinuitet i försvarsmaktens nuvarande uppgifter, att säkerställa en välfungerande allmän värnplikt och att utveckla försvarsprincipen utgående från det territoriella försvaret. Genom reformen skapas en balanserad krigs- och fredstida helhet som motsvarar 2020-talets krav. Reformen är nödvändig för att tillräckliga resurser ska kunna anvisas för upprätthållandet och utvecklandet av försvarsförmågan.
Utvecklingen i omvärlden, militära hot, försvarsmaktens uppgifter och försvarsmaktens resurser utgör grunden för det strategiska utvecklandet av försvarssystemet. Under det senaste årtiondet har sannolikheten för mellanstatliga konflikter i Europa minskat och under de senaste åren har säkerhetssituationen i Nordeuropa varit stabil. Därmed kan upprätthållandet av försvarsförmågan fortsätta i ett stabilt säkerhetsläge. Trots den positiva utvecklingen ingår användningen av militära maktmedel fortfarande i staternas uppsättning av användbara medel. Därför dimensioneras utvecklandet av försvarsmakten så att militära hot som riktas mot vårt land ska kunna hanteras i alla situationer.
Försvarsmakten deltar i EU:s gemensamma krishantering och i Europeiska försvarsbyråns verksamhet och samarbetar med Nato genom att delta i Natos program för partnerskap för fred, i krishanteringsinsatser och i utvecklandet av kompatibiliteten i enlighet med politiska linjer. Det nordiska försvarssamarbetet (NORDEFCO) har etablerat sina verksamhetsformer och väntas bli intensifierat under planeperioden. Med hjälp av det samnordiska försvarssamarbetet försöker man uppnå synergier och ekonomiska inbesparingar, men syftet är också att utreda samnordiska strategiska intressen på lång sikt.
På det militära försvaret ställs följande preliminära resultatmål för verksamheten, vilka främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som framgår av motiveringen till huvudtiteln.
Mål | Målnivå enligt skalan 1—5 |
Ett effektivt försvarssystem | |
Försvarsmakten har en militärstrategisk lägesbild som ger en tillfredsställande förvarning. | 4 |
Försvarsmakten har övervakat den territoriella integriteten och förebyggt och vid behov avvärjt territoriekränkningar. | 4 |
Försvarsmakten har beredskap att avvärja användning eller hot om användning av militära maktmedel i hela landet. | 3 |
Försvarsmakten kan fastställa var tyngdpunkten ligger i enlighet med vad varje situation kräver då den avvärjer användningen av militära maktmedel. | 3 |
Försvarsmakten utvecklar värnplikten och det frivilliga försvaret som en del av reformen av försvarsmakten. | 3 |
De värnpliktigas sociala och ekonomiska ställning utvecklas i en tvärsektoriell arbetsgrupp som leds av försvarsministeriet. | 4 |
Försvarsmakten tryggar det kostnadseffektiva personalsystemets funktion så att försvarsmaktens uppgiftsstruktur är granskad och personalens kunnande, funktionsförmåga och arbetshälsa är tryggade. | 3 |
Den materiella kapaciteten upprätthålls och uppdateras återhållsamt och man sköter de förbindelser som ingåtts. | 3 |
Försvarsmakten integrerar Natos kapacitetskrav i tillämpliga delar i utvecklandet av trupperna. | 3 |
Försvarsmakten inriktar fastighetsinvesteringarna genom att prioritera projekt som främjar säkerhet, hälsan hos personalen och dem som utbildas, krav vid undantagsförhållanden, förvaltning av material och miljövård. | 3 |
Försvarsmakten förbättrar kostnadseffektiviteten vid uthyrningen av de personalbostäder som den förfogar över så att kostnaderna för tomma bostäder uppgår till högst 0,5 miljoner euro per år. | 3 |
Ett tryggt samhälle | |
Försvarsmaktens beredskap att stödja andra myndigheter upprätthålls. | 4 |
Uppnåendet av målen bedöms enligt statens gemensamma bedömningsskala 1—5. Bedömningsskalan är indelad så att 1 = Målet har slopats, 2 = Målet har inte realiserats, 3 = Målet har delvis realiserats, 4=Målet har realiserats och 5 = Målet har överskridits.
01. Försvarsmaktens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 769 549 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter för militärutbildning som ges utländska elever och för den internationella övningsverksamheten för försvarsmaktens trupper och förberedelser för denna samt för försvarsmaktens övriga internationella samarbete
2) till betalning av de hyresandelar för försvarsmaktens personalbostäder som föranleds av operativa behov eller av personalarrangemang under en övergångsperiod som försvarsministeriet fastställt i samband med omstruktureringen av försvarsförvaltningen eller av andra motsvarande behov inom försvarsförvaltningen, högst 4 000 000 euro
3) till sänkning av avgifterna för den på företagsekonomiska grunder prissatta avgiftsbelagda verksamheten för krigsinvalider och krigsveteraner, försvarsarbete, scoutverksamhet samt viktiga idrottstävlingar och andra liknande evenemang, högst 336 000 euro
4) till en höjning av beväringarnas dagpenning, högst 2 000 000 euro
5) till medlemsavgifter till internationella organisationer som ansluter till försvarsmaktens verksamhet och kostnadsandelar för multinationella arrangemang för gemensam upphandling
6) till utgifter för Frihetskorsets Orden
7) till betalning av utgifter som föranleds av stödjandet av den inhemska försvarsindustrins exportvillkor och internationalisering
8) till betalning av utgifter i anslutning till sådan museiverksamhet som motsvarar försvarsmaktens behov.
1) År 2013 får långtidsavtal för anskaffning av sådan materiel och sådana tjänster som försvarsmaktens verksamhet förutsätter ingås så att de under åren 2013—2016 får föranleda staten utgifter på högst 81 861 000 euro (Beställningsfullmakten för omkostnader 2013).
2) År 2013 får långtidsavtal för utrustande av underhållsförband och anskaffning av utrustning för stridsmän ingås så att de under åren 2013—2017 får föranleda staten utgifter på högst 89 250 000 euro (Beställningsfullmakten för försvarsmaktens logistik 2013).
3) År 2013 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte är bundet.
4) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.
För betalning av de extra utgifter som föranleds av justering av priserna på varor och tjänster i anslutning till de nya beställningsfullmakterna används de anslag som varje år beviljas för försvarsmaktens omkostnader.
Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index och valutakurser eller avdrag som föranleds av nedgång i index och valutakurser budgeteras i budgeten hänförda till finansåret enligt kontantprincipen.
Förklaring:
Resultatmål för verksamheten
Funktionell effektivitet | 2011 utfall |
2012 prognos |
2013 uppskattning |
Resurshushållning | |||
Pris per dag i beväringstjänst (euro) | 45 | 48 | 49 |
Pris per dag i reservisttjänst (euro) | 151 | 160 | 165 |
Pris per flygtimme, HN (euro) | 8 350 | 8 780 | 9 000 |
Pris per flygtimme, NH-90 (euro) | 3 550 | 3 660 | 3 770 |
Pris per beredskapsdygn, stridsfartyg 1A (euro) | 7 000 | 7 210 | 7 230 |
Produktivitet | |||
Utbildade beväringar/antalet som inlett beväringstjänst (%) | 83 | 83 | 83 |
Antal årsverken inom Huvudstaben, försvarsgrenarna och staberna för militärlänen/antal årsverken inom försvarsmakten sammanlagt (%) | 10 | 10 | 10 |
Lönsamhet | |||
Kostnadsmotsvarighetsprocenten i fråga om den avgiftsbelagda verksamheten enligt lagen om grunderna för avgifter till staten är minst | 113 | 110 | 105 |
Produktion och kvalitetsledning | 2011 utfall |
2012 prognos |
2013 uppskattning |
Antal terrängdygn för beväringarnas krigsövningar | 30 | 25 | 23 |
Antal reservister som utbildats i repetitionsövningar | 27 061 | 2 000 | 2 000 |
Flygtimmar, HN (st) | 8 904 | 8 000 | 8 000 |
Flygtimmar, NH-90 (st) | 946 | 1 650 | 1 850 |
Beredskapsdygn, stridsfartyg 1A (st) | 1 164 | 1 100 | 1 300 |
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt föranleder (1 000 euro)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017— | Sammanlagt fr.o.m. 2013 | |
Gamla beställningsfullmakter | ||||||
Beställningsfullmakten för service och underhåll som gäller simuleringssystem för tvåsidig strid | 1 974 | 1 974 | ||||
Beställningsfullmakten för NH90-utbildningstjänster | 2 000 | 2 200 | 4 200 | |||
Beställningsfullmakten för upphandling av tjänster till Sodankylä verkstad för klädvård | 1 392 | 1 392 | 2 784 | |||
Beställningsfullmakten för tjänster inom underhållet av arméns materiel | 61 628 | 58 092 | 55 078 | 53 994 | 4 493 | 233 285 |
Beställningsfullmakten för omkostnader 2009 | 4 000 | 4 000 | ||||
Beställningsfullmakten för service av luftvärnssystemen ITO 2005 och 2005M | 3 000 | 3 000 | 6 000 | |||
Beställningsfullmakten för upprätthållande och utveckling av helikopterbataljonens prestationsförmåga (HESKY) | 1 800 | 2 300 | 4 100 | |||
Beställningsfullmakten för grundläggande flygutbildning med VN-materiel | 4 581 | 4 581 | 4 581 | 4 581 | 5 926 | 24 250 |
Beställningsfullmakten för avtal om service och underhåll av luftvärnssystem 90 MOD Crotale NG (ITO90MOD service) | 3 000 | 3 000 | 6 000 | |||
Beställningsfullmakten för omkostnader 2011 | 12 842 | 9 981 | 22 823 | |||
Beställningsfullmakten för kompletterande anskaffningar av bruksfordon | 2 770 | 2 770 | ||||
Beställningsfullmakten för omkostnader 2012 | 45 138 | 13 120 | 7 000 | 65 258 | ||
Beställningsfullmakten för service och underhåll som gäller luftvärnssystem | 5 300 | 5 600 | 10 900 | |||
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt | 149 425 | 103 266 | 66 659 | 58 575 | 10 419 | 388 344 |
Nya beställningsfullmakter | ||||||
Beställningsfullmakten för omkostnader 2013 | 6 973 | 46 881 | 17 134 | 10 873 | 81 861 | |
Beställningsfullmakten för försvarsmaktens logistik 2013 (PVLOG 2013) | 10 300 | 29 150 | 16 300 | 28 700 | 4 800 | 89 250 |
Nya beställningsfullmakter sammanlagt | 17 273 | 76 031 | 33 434 | 39 573 | 4 800 | 171 111 |
Fullmakter sammanlagt | 166 698 | 179 297 | 100 093 | 98 148 | 15 219 | 559 455 |
Det antal anställda som avlönas med anslag från momentet minskar med 51 årsverken. Minskningen föranleds främst av utvecklandet av kontrollen av livscykeln för ammunition och sprängämnen (ELKAKOP).
Avsikten är att man med beställningsfullmakten för omkostnader år 2013 ska anskaffa reservdelar och tjänster inom underhållet av arméns materiel till armén, marinen och flygvapnet. Beställningsfullmakten hänför sig huvudsakligen till reservdelsanskaffningar.
De nya beställningsfullmakterna jämte alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 728 022 | 1 719 265 | 1 784 268 |
Bruttoinkomster | 24 691 | 20 700 | 14 719 |
Nettoutgifter | 1 703 331 | 1 698 565 | 1 769 549 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 67 390 | ||
— överförts till följande år | 89 893 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 5 125 | 4 650 | |
— övriga intäkter | 5 330 | 11 300 | |
Intäkter sammanlagt | 10 455 | 8 150 | 15 950 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 8 334 | 13 315 | |
— andel av samkostnader | 941 | 1 900 | |
Kostnader sammanlagt | 9 275 | 7 415 | 15 215 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter–kostnader) | 1 180 | 735 | 735 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 113 | 110 | 105 |
Prisstöd | 275 | 336 | 336 |
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd | 1 455 | 1 071 | 1 071 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -4 909 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -3 721 |
Lönejusteringar | 33 746 |
Tilläggspensionsskyddet i anslutning till bolagiseringen av försvarsmaktens kosthållning, bortfall av tillägg av engångsnatur | -4 400 |
Reparation av det skadade Hornet-planet (HN 428), bortfall av tillägg av engångsnatur | -2 540 |
Tekniska överföringar och strukturella korrigeringar | 2 821 |
Justering av uniformsbidraget | 850 |
Prisstegringen på el, bortfall av ett tillägg av engångsnatur | -1 000 |
Driftskostnader för skyddsnät | -860 |
Överföring till moment 28.30.03 | -36 |
Överföring från moment 27.10.18 | 21 550 |
Överföring till moment 27.01.01 (-9 årsv.) | -720 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 30.70.01) | -2 |
Föregripande kostnadsnivåjustering (1,5%) | 13 533 |
Kostnadsnivåjustering i efterhand av indexutvecklingen 2011 | 16 672 |
Sammanlagt | 70 984 |
2013 budget | 1 769 549 000 |
2012 II tilläggsb. | 38 929 000 |
2012 budget | 1 698 565 000 |
2011 bokslut | 1 725 835 000 |
18. Anskaffning av försvarsmateriel (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 591 595 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter för anskaffning av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling samt till testning av system och utbildning av användarna
2) till forskning och utveckling med direkt anknytning till anskaffningen av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling
3) till betalning av utgifter för anskaffning av reservdelar och bytesanordningar till försvarsmateriel som nödvändigt måste finnas i lager i händelse av krig.
Av anslaget får högst 26 910 000 euro användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel än till betalning av utgifter som föranleds av beställningsfullmakter eller av ändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter.
1) År 2013 får nya avtal ingås i anslutning till den materiella utvecklingen av försvarsmakten i syfte att förbättra det militära försvarets prestationsförmåga så att de åren 2013—2018, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 371 700 000 euro (beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten 2013, PVKEH 2013).
2) År 2013 får nya avtal ingås i anslutning till teknisk forskning, produktutveckling och anskaffningsberedskap inom försvarsmakten så att de åren 2013—2016, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 33 930 000 euro (beställningsfullmakten för teknisk forskning, produktutveckling och anskaffningsberedning 2013 (TTK-PROTO 2013).
Betalningar enligt maximibeloppet för beställningsfullmakterna PVKEH 2013 och TTK-PROTO 2013 kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2013.
3) Betalningstiden för utgifterna för beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten som godkändes 2010 (PVKEH 2010) förlängs till 2015 utan att det maximala beloppet av beställningsfullmakten på sammanlagt 499 655 000 euro ändras.
4) Det maximala beloppet för beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten som godkändes 2011 (PVKEH 2011) minskas med 1 878 000 euro till 143 765 000 euro.
5) År 2013 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte är bundet.
6) I fråga om den beställningsfullmakt för teknisk forskning, produktutveckling och projektberedning 2010 (TTK-PROTO 2010) som godkändes 2010 får tidigare ingångna avtal hävas och beställningsfullmaktens medel bindas på nytt 2013 inom ramen för det anslag för förbindelserna som ännu är obetalt.
7) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.
Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index och valutakurser eller avdrag som föranleds av nedgång i index och valutakurser budgeteras i budgeten hänförda till finansåret enligt kontantprincipen.
Förklaring:
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakter föranleder (1 000 euro)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017— | Sammanlagt fr.o.m. 2013 |
|
Gamla beställningsfullmakter | ||||||
Beställningsfullmakt för utrustande av beredskapsförband (VYV 1) | 480 | 16 436 | 16 436 | 16 436 | 49 788 | |
Beställningsfullmakten för utvecklande av service- och flygbasbaserade system för helikoptrar (HTH) | 2 000 | 2 000 | ||||
Beställningsfullmakten för kompletterande av beredskapsförbandens utrustning (VYV 2) | 26 950 | 2 190 | 29 140 | |||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2007) | 18 906 | 14 496 | 15 128 | 5 297 | 53 827 | |
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2008) | 11 210 | 5 227 | 16 437 | |||
Beställningsfullmakten för effektivisering av kapaciteten för huvudstadsregionens luftförsvar (PKILPU 2008) | 8 140 | 7 437 | 3 708 | 19 285 | ||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2009) | 187 700 | 122 455 | 43 740 | 18 942 | 372 837 | |
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2010) | 92 049 | 8 950 | 4 280 | 105 279 | ||
Beställningsfullmakten för teknisk forskning, produktutveckling och projektberedning 2010 (TTK-PROTO 2010) | 1 650 | 1 650 | ||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2011) | 20 158 | 2 000 | 22 158 | |||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2012) | 80 520 | 76 600 | 61 000 | 18 280 | 236 400 | |
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt | 449 763 | 255 791 | 144 292 | 58 955 | 908 801 | |
Nya beställningsfullmakter | ||||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2013) | 76 900 | 94 700 | 79 000 | 106 100 | 15 000 | 371 700 |
Beställningsfullmakten för teknisk forskning, produktutveckling och anskaffningsberedning 2013 (TTK-PROTO 2013) | 8 450 | 10 040 | 9 480 | 5 960 | 33 930 | |
Nya beställningsfullmakter sammanlagt | 85 350 | 104 740 | 88 480 | 112 060 | 15 000 | 405 630 |
Fullmakter sammanlagt | 535 113 | 360 531 | 232 772 | 171 015 | 15 000 | 1 314 431 |
Den materiella utvecklingen av försvarsmakten grundar sig på följande utvecklingsprogram för försvarsmakten och på den kapacitet som ska utvecklas genom dem:
Utvecklingsprogram / Kapacitet / Mål |
Programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning |
Man bygger upp ett ledningssystem som stöder utnyttjandet av försvarsmaktens samlade kapacitet och ledningen av gemensamma insatser genom att utöka den samlade lägeskännedomen och införa säkrade operativa IT-tjänster. |
— Försvarsgrenarnas fristående system och program byts ut mot ett gemensamt ledningssystem |
— Bättre förutsättningar för ledning av insatserna skapas genom att tekniska strukturer och tjänster omarbetas och förnyas |
— Dataöverföringen inom integrerad spaning, övervakning och ledning samt anslutningsförmågan för det informationstekniska underlaget utvecklas |
— Informationsförvaltningen och den datatekniska integreringen moderniseras och statsförvaltningens interna samarbete inom informationsservicen och andra lösningar som bygger på partnerskap utökas. Personalresurser överförs från den administrativa informationsservicen till den operativa IT-miljön |
— Utnyttjandet av systemen för verksamhetsstyrning ökas med målet att förbättra funktionssäkerheten och kostnadseffektiviteten |
— Utarbetandet av arkitekturen för ett spanings-, övervaknings- och ledningssystem som är gemensamt för alla försvarsgrenar och motsvarar försvarsmaktens behov på 2020-talet fortsätter, och därigenom möjliggörs ett internationellt elektroniskt utbyte av information och lägesbilder. |
Programmet för utveckling av stöd för försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning |
Man bygger upp förvarningsförmågan i anslutning till ledningen av gemensamma insatser, analyserade lägesbilder baserade på spaning samt snabbt framtagna övervaknings- och mållägesbilder. |
— Datainsamlings- och analysresurserna upprätthålls och utvecklas |
— Medeldistans- och fjärrövervakningen inom luftövervakningen upprätthålls |
— Kompetensen för luftburen spaning och övervakning bibehålls och utvecklas |
— Informationssystemet för spaning upprätthålls |
— Skapandet av försvarsmaktens gemensamma mållägesbild utvecklas och uppbyggandet av kapacitet för stöd för målanvisning inleds. |
Programmet för utveckling av försvarsmaktens gemensamma insatser |
Man bygger upp och upprätthåller kapacitet med vilken man operativt inverkar på betydande objekt. |
— Tunga raketartillerisystem moderniseras |
— Markmålskapacitet byggs upp |
— Skjutförnödenheter för fjärrverkan anskaffas |
— Skapandet av en interoperabel specialtrupp fortsätter. |
Programmet för utveckling av logistiken |
Försvarsmaktens gemensamma logistiksystem upprätthålls. Genom systemet garanteras truppernas funktionsförmåga. |
— Man skapar gemensamma logistiska strukturer, verksamhetssätt och kunnande för försvarsmakten samt integrerar försvarsgrenarnas underhållssystem för att det ska vara bättre anpassat till det allt mer internationaliserade näringslivet. |
— Transportförmågan utvecklas genom att man fortsätter helikopteranskaffningarna och utnyttjar internationella projekt för strategisk transportförmåga |
— Man inleder materialanskaffningar för regionala trupper för att avhjälpa bristerna i kompletterings-, transport- och underhållssystemen. |
Programmet för utveckling av markförsvaret |
De regionala truppernas eldkraft, skydd och rörlighet utvecklas och de operativa truppernas prestationsförmåga upprätthålls. |
— De regionala trupperna utvecklas genom att man ersätter kapacitet som försvinner och genomför en övergripande strukturreform |
— De operativa trupperna kompletteras och upprätthålls |
— Skyddsförmågan utvecklas och närpansarvärnsbeväpningen förnyas |
— Anskaffningarna av ersättande system för truppminorna fortsätter. |
Programmet för utveckling av sjöförsvaret |
Tryggandet av sjöförbindelserna, minjaktsförmågan och kustförbandens rörlighet utvecklas. |
— Som en prioritering upprätthåller man kustförbandens rörlighet |
— Den grundlig renoveringen av båtar av Rauma-klassen slutförs |
— Nya minröjningsfartyg tas i bruk |
— Minvapnet upprätthålls. |
Programmet för utveckling av luftförsvaret |
Luftvärnets och Hornet-systemets kapacitet upprätthålls. |
— Man fortsätter uppdateringen av Hornet-avvärjningsjaktplanen för att bevara deras livslängd (MLU2) |
— Ett projekt med luftvärnsrobotar med mycket kort räckvidd inleds |
— Projektet med luftvärnsrobotar med medellång räckvidd slutförs. |
Såväl de tidigare godkända beställningsfullmakterna som de nya beställningsfullmakterna PVKEH 2013 och TTK-PROTO 2013 inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.
Inom programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning fortsätter projektet för luftförsvarets dataöverföring samt uppdateras den utrustning för datanätet som behövs inom ledningen.
Inom programmet för utveckling av stöd för försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning anskaffas system för signal- och bildspaning.
Inom programmet för utveckling av försvarsmaktens insatser fortsätter uppdateringarna av jaktplansmaterielen (Hornet) genom anskaffning av flygplansutrustning som behövs för användning av markmålsrobotar med lång räckvidd, vapenhanteringsutrustning samt systemtestningsarbete för att verksamheten ska kunna inledas.
I programmet för utveckling av logistiken skaffas bl.a. logistikledningsutrustning i första hand till försvarsgrenarnas regionala underhållsförband.
Inom utvecklingsprogrammet för markförsvaret inleds en uppdatering av system, underhåll och utbildning som gäller XA-pansarfordon.
Inom programmet för utveckling av sjöförsvaret genomförs en anskaffning av ett modernt impulsminvapensystem som motsvarar den tekonologiska utvecklingen.
Inom programmet för utveckling av luftförsvaret anskaffas kritisk reservutrustning och delar till maskiner och motorer som tryggar Hornet-avvärjningsjaktplanens livscykel.
Det viktigaste målet för beställningsfullmakten TTK-PROTO 2013 är att genom forskning, utveckling, testning och provning skapa förutsättningar och förbättra beredskapen för projekt som ingår i försvarsmaktens utvecklingsprogram och strävar efter att utveckla försvarsmaktens kapacitet samt för anskaffningar som ingår i kommande beställningsfullmakter.
Av finansieringsandelen för 2013 för beställningsfullmakten PVKEH 2010 överförs 13 230 000 euro till åren 2014 och 2015. Genom en förlängning av utbetalningstiden och en ändrad tidsmässig fördelning av utgifterna för beställningsfullmakten kommer anslagen bättre att motsvara de långa leveranstiderna för flygvapnets anskaffningar av reservdelar och reservanordningar.
Minskningen av maximibeloppet för beställningsfullmakten PVKEH 2011 med 1 878 000 euro föranleds av att man i fråga om de anskaffningar som fullmakten gäller har gjort sådana anslagsminskningar för anskaffning av försvarsmateriel som avses i regeringsprogrammet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Kostnadsnivåjustering i efterhand av indexutvecklingen 2011 | -691 |
Ökning av utgiftsinbesparingen | -70 000 |
Föregripande kostnadsnivåjustering (1,5 %) | 9 012 |
Överföring av betalningar | -55 725 |
Överföring till moment 27.10.01 | -21 550 |
Överföring från moment 27.30.20 | 5 000 |
Sammanlagt | -133 954 |
2013 budget | 591 595 000 |
2012 II tilläggsb. | 10 709 000 |
2012 budget | 725 549 000 |
2011 bokslut | 585 343 000 |
(19.) Anskaffning av Hawk Mk 66-plan (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.
2012 budget | 7 700 000 |
2011 bokslut | 12 500 000 |
50. Stödjande av försvarsorganisationernas verksamhet (fast anslag)
Under momentet beviljas 1 878 000 euro.
Anslaget får användas
1) till stödjande av försvarsorganisationers verksamhet
2) till statsunderstöd som beviljas Försvarsutbildningsföreningen för omkostnader som föranleds av de offentliga förvaltningsuppgifter som föreningen enligt lagen om frivilligt försvar (556/2007) ska sköta
3) till utgifter för vårdande av de stupades minne.
Förklaring: Resultatmål för verksamheten
Funktionell effektivitet | 2011 utfall |
2012 prognos |
2013 mål |
Resurshushållning | |||
De årliga kostnaderna för Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt)/antalet utbildningsdygn för verksamheten (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt) (euro) | 41 | 53 | 49 |
Produktivitet | |||
Antalet utbildningsdygn i den utbildning som ingår i Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt)/antal årsverken i Försvarsutbildningsföreningens anställda personal som arbetar med verksamheten (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt) (dygn) | 1 761 | 1 364 | 1 406 |
Produktion och kvalitetsledning | 2011 utfall |
2012 prognos |
2013 mål |
Antalet utbildningsdygn i den utbildning som ingår i Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt) (dygn) | 58 090 | 45 000 | 45 000 |
Sådan utbildning för utbildare som ges för att förbättra kvaliteten på Försvarsutbildningsföreningens utbildning, antal utbildningsdagar | 4 300 | 3 000 | 3 000 |
Utvärdering av Försvarsutbildningsföreningens kurser (deltagarnas utvärdering) på skalan 1—5 | 4,27 | 4,00 | 4,00 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur | -150 |
Sammanlagt | -150 |
2013 budget | 1 878 000 |
2012 budget | 2 028 000 |
2011 bokslut | 2 291 000 |