Statsbudgeten 2013
30. Räddningsväsendet och nödcentralerna
Förklaring:Räddningsväsendets uppgift är förebyggande av eldsvådor och räddningsverksamhet under normala förhållanden och undantagsförhållanden samt upprätthållande av beredskap för denna verksamhet. I samarbete med andra myndigheter deltar räddningsväsendet dessutom i arbetet med att förebygga olyckor. Räddningsväsendet har beredskap att ge och ta emot internationell hjälp.
Ansvaret för skötseln av olika uppgifter inom räddningsväsendet delas av staten och de kommunala räddningsverken. Ur statsbudgeten finansieras Räddningsinstitutets verksamhet samt det riksomfattande utvecklingsarbete inom räddningsväsendet som leds av inrikesministeriet. Kommunerna svarar för finansieringen av räddningsverken.
Räddningsväsendets nya strategi på lång sikt har tagits i bruk. I samarbete med de andra ansvariga myndigheterna genomför räddningsväsendet åtgärder inom ramen för det tredje programmet för inre säkerhet, med särskild tyngdvikt på tryggt boende.
Räddningsväsendets beredskap för olika slags olyckor och för verksamhet under undantagsförhållanden ligger på en god nivå.
Till nödcentralsverkets uppgifter hör att tillhandahålla nödcentralstjänster och att stödja den till nödcentralstjänsterna anknutna myndighetsverksamheten vid räddningsväsendet, polisväsendet och social- och hälsovårdsväsendet, exempelvis med åtgärder i samband med förmedling av uppdrag, kommunikationscentraluppgifter, inledande av åtgärder för att varna befolkningen i plötsliga farosituationer samt andra uppgifter i anslutning till myndigheternas verksamhet. Till Nödcentralsverkets uppgifter hör också att utveckla och övervaka uppgifterna och verksamhetssätten i anslutning till nödcentralstjänsterna.
Verksamheten vid nödcentralerna effektiviseras och produktiviteten höjs genom att man utvecklar Nödcentralsverkets strukturer. Verksamheten vid nödcentralerna och hos de myndigheter som utnyttjar nödcentralstjänster förenhetligas på riksnivå i fråga om larmtjänsterna. Syftet är att förbättra nödcentralernas verksamhet och myndighetssamarbetet och därigenom säkerhetstjänsterna för befolkningen. Nödcentralsverksamheten och datasystemen revideras före 2015 så att nödcentralerna kan bilda nätverk i syfte att stödja varandra vid arbetstoppar och vid störningar. Samtidigt automatiseras arbetet i själva centralen så att de jourhavandes arbete underlättas, och behövliga strukturella ändringar görs.
I enlighet med regeringsprogrammet granskas nödcentralsreformens funktionsduglighet med tanke på säkerheten och den regionala jämlikheten samt ur personalens perspektiv. Vid bedömningen ser man främst till nödcentralstjänsternas kvalitet, sakkunskapen och funktionssäkerheten.
Kapitlets rubrik har ändrats.
01. Räddningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 13 632 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till projekt som godkänts och finansierats av EU samt till betalning av medfinansiering i internationella projekt inom räddningsväsendet som genomförs med stöd ur EU:s fonder
2) till finansiering som beviljas enheten för olycksfall och funktionsförmåga vid Institutet för hälsa och välfärd i enlighet med samarbetsavtalet
3) till Säkerhets- och kemikalieverkets omkostnader för uppgifter för myndighetstillsyn enligt lagen om anordningar inom räddningsväsendet (10/2007) och för räddningsväsendets utvecklings-, utrednings- och beredningsuppgifter enligt det årliga resultatavtalet
4) till betalning av utgifter som föranleds av särskilda undersökningar av orsaken till en eldsvåda eller olycka enligt 107 § i räddningslagen (379/2011)
5) till betalning av ersättningar enligt 100 § 1 mom. i räddningslagen
6) till upprätthållande av beredskap på det sätt som avses i 97 § i räddningslagen
7) till främjande av standardiseringsverksamhet i anslutning till räddningsväsendet och till utgifter för deltagande i standardiseringsarbete.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för räddningsväsendet:
Till räddningsväsendets uppgifter hör i synnerhet att förebygga eldsvådor. Ansvarsområdet deltar också i förebyggandet av andra slag av olyckor. Man försöker förebygga olyckor och följderna av dem genom att förbättra människornas och sammanslutningars egen beredskap, öka befolkningens medvetenhet och kunskap om säkerhet samt genomföra de åtgärder som anges i räddningsverkens övervakningsplaner. Man följer med vilka konsekvenser räddningslagen har för räddningsmyndigheternas verksamhet.
Förebyggande av olyckor | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Produktion | |||
Antalet falska brandalarm av alla automatiska larm (%) | 96 | 95 | <92 |
Andel av befolkningen som fått rådgivning och upplysning, %, minst | 15 | 15 | 20 |
I enlighet med säkerhetsstrategin för samhället utarbetar räddningsväsendet en hotbedömning för särskilda situationer som kräver riksomfattande koordinering av räddningsväsendet. Räddningsväsendets roll enligt säkerhetsstrategin för samhället genomförs.
Räddningsväsendet förmår handla snabbt vid olyckor och med beaktande av riskerna, förmår ge den hjälp som ankommer på räddningsväsendet vid storolyckor utomlands och har beredskap att ta emot hjälp.
Räddningsverkens verksamhet har arrangerats i enlighet med nya enhetliga grunder för räddningsväsendets dimensioneringar, strukturer, kapacitet och aktionsberedskap.
Man tryggar befolkningens möjligheter att skydda sig och har beredskap för eventuella evakueringar. Räddningsväsendet genomför den samordningsuppgift inom beredskapsverksamheten som har anförtrotts det.
Räddningsverksamhet och beredskap | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Produktion | |||
Antalet uppdrag av larmkaraktär vid räddningsverken, st., uppskattning, varav1) | 115 165 | 96 900 | 96 900 |
— uppdrag p.g.a. eldsvådor (exkl. markbränder) | 11 967 | 11 000 | 11 000 |
— uppdrag på grund av eldsvådor | 2 770 | 2 900 | 2 900 |
— kontroll- och säkringsuppgifter | 32 879 | 21 000 | 21 000 |
— första insatsen-uppdrag (exkl. sjuktransporter) | 28 599 | 30 000 | 30 000 |
— övriga uppdrag | 38 950 | 32 000 | 32 000 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga2) | |||
Räddningsverkens aktionsberedskapstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 1 enligt den första enheten, % av målet | 50 | 50 | 50 |
Räddningsverkens aktionsberedskapstid vid brådskande uppdrag inom riskområde 2 enligt den första enheten, % av målet | 50 | 50 | 50 |
1) Inga mål ställs upp för räddningsverkens olika typer av uppgifter, utan man följer upp hur de utvecklas.
2) Metoden för att beräkna nyckeltalet har ändrats så att den motsvarar den nya anvisningen för planering av aktionsberedskapen inom räddningsväsendet.
Genom utbildning som leder till examen vid Räddningsinstitutet säkerställs det att räddnings- och nödcentralspersonalen är tillräcklig och har rätt kunnande.
Systemet med vidare- och kompletteringsutbildning vid Räddningsinstitutet stöder på ett mångsidigt sätt kunnandet inom räddningsväsendet.
Den inhemska forskningsverksamheten inom räddningsväsendet utökas och internationell forskning samt nya verksamhetssätt och tekniker utnyttjas i större utsträckning.
Systemet med yrkesinriktad utbildning samt forskningen inom räddningsväsendet utvecklas enligt de riktlinjer som inrikesministeriet har utarbetat utifrån förslag som lagts fram av en arbetsgrupp som har utrett frågan.
Räddningsväsendet | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Produktion | |||
Antal kursdeltagardagar för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, st., minst | 49 262 | 51 840 | 52 110 |
Antal examina vid Räddningsinstitutet, st., minst | 193 | 211 | 182 |
Antal yh-examina, st. | 28 | 28 | 35 |
Insatser | |||
Årsverken under moment 26.30.01, varav | 122,6 | 123 | 116 |
— årsverken vid Räddningsinstitutet | 105,6 | 107 | 106 |
— årsverken vid inrikesministeriet | 8 | 7 | 1 |
— årsverken vid Säkerhets- och kemikalieverket | 5 | 5 | 5 |
— årsverken vid Krishanteringscentret | 4 | 4 | 4 |
Utbildningens totala kostnader (1 000 euro) | 13 601 | 13 400 | 13 500 |
Funktionell effektivitet | |||
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/årsverken | 995 | 950 | 1 000 |
Kursdeltagardagar vid Räddningsinstitutet/lärare | 1 329 | 1 250 | 1 290 |
Årskostnad per studerande inom yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 27 911 | 28 000 | 27 400 |
Pris per kursdeltagardag för yrkesinriktad grundutbildning vid Räddningsinstitutet, euro, högst | 155 | 156 | 152 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Respons på examina vid Räddningsinstitutet (på skalan 1—4) | 2,99 | 3,08 | 3,08 |
Antal sökande/nybörjarplatser | 5,4 | 5,0 | 5,0 |
Mänskliga resurser | |||
Antal anställda vid Räddningsinstitutet | 108 | 108 | 107 |
Antal anställda vid Krishanteringscentret | 4 | 4 | 4 |
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) | 3,2 | - | 3,4 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv., högst | 6,8 | 6,6 | 6,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 19 623 | 18 907 | 17 397 |
Räddningsväsendets bruttoinkomster | 6 307 | 4 922 | 3 765 |
Nettoutgifter | 13 316 | 13 985 | 13 632 |
— Räddningsinstitutet | 11 198 | 11 580 | 11 628 |
— Inrikesministeriet | 2 118 | 2 405 | 1 554 |
— Internationellt samarbete | - | - | 450 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 238 | ||
— överförts till följande år | 3 077 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten inom räddningsväsendet (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 1 308 | 935 | 1 053 |
— övriga intäkter | - | 287 | - |
Intäkter sammanlagt | 1 308 | 1 222 | 1 053 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 781 | 800 | 594 |
— andel av samkostnader | 931 | 899 | 810 |
Kostnader sammanlagt | 1 712 | 1 699 | 1 404 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -404 | -477 | -351 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 76 | 72 | 75 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -43 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -118 |
Lönejusteringar | 298 |
Överföring till moment 26.01.01 (-7 årsverken) | -437 |
Omkostnadsbesparing (andel av 10 mn euro) | -100 |
Omkostnadsbesparing (andel av 60 mn euro) | 45 |
Överföring från moment 26.01.01 | 2 |
Sammanlagt | -353 |
2013 budget | 13 632 000 |
2012 II tilläggsb. | 142 000 |
2012 budget | 13 985 000 |
2011 bokslut | 14 155 000 |
02. Nödcentralsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 64 071 000 euro.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för Nödcentralsverkets verksamhet:
Man genomför de åtgärder som anges i de strategiska riktlinjerna för nödcentralsverksamheten. Nödcentralsverket fortsätter att samordna verksamheten tillsammans med de myndigheter som använder nödcentralstjänster. Verksamheten ska samordnas på en nivå som gör det möjligt att ta i bruk en nätverksbaserad verksamhetsmodell genom ett nytt informationssystem. Arbetet för att utveckla det nya informationssystemet för nödcentralen fortsätter så att systemet kan tas i bruk före utgången av 2015. År 2013 sammanslås nödcentralerna i Tammerfors och i Björneborg.
Nödcentralsverket | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Produktion | |||
Antal nödanmälningar, st. | 4 260 000 | 4 327 000 | 4 327 000 |
Insatser | |||
Nödcentralsverksamhetens totala utgifter, brutto, 1 000 euro | 67 220 | 69 591 | 68 434 |
Årsverken | 747 | 750 | 740 |
Funktionell effektivitet | |||
Antal nödanmälningar/jourhavande vid en nödcentral (exkl. skiftesmästare) | 8 200 | 8 200 | 8 200 |
Kostnader för nödcentralsverksamheten, euro/invånare, högst | 12,1 | 12,8 | 12,9 |
Kostnader för nödcentralsverksamheten, euro/nödcentralsanmälan, högst | 15,1 | 16,5 | 16,5 |
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga | |||
Nöjdhet hos nödcentralsverkets samarbetsmyndigheter, index, minst (skala 1—5) | 3,34 | 3,63 | 3,63 |
Mänskliga resurser | |||
Arbetstillfredsställelse, index (skala 1—5) | 3,18 | 3,18 | 3,20 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv., högst | 16,0 | 15,0 | 14,0 |
Antal anställda | 828 | 788 | 745 |
Den ökning på 40 årsverken som anvisades i budgeten för 2008 fortsätter tidsbestämt under 2013. Ingen extra finansiering har beviljats för tillägget.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 67 531 | 62 596 | 68 434 |
Bruttoinkomster | 4 576 | 4 091 | 4 363 |
Nettoutgifter | 62 955 | 58 505 | 64 071 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 10 046 | ||
— överförts till följande år | 6 463 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 4 484 | 4 050 | 4 267 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 1 893 | 1 894 | 1 765 |
— andel av samkostnader | 1 820 | 1 886 | 1 818 |
Kostnader sammanlagt | 3 713 | 3 780 | 3 583 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 771 | 270 | 684 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 121 | 107 | 119 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -118 |
Lönejusteringar | 1 804 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -181 |
Allmän rådgivningstjänst för medborgarna fr.o.m. 1.1.2013 (överföring från moment 28.20.01, -12 årsv.) | -1 100 |
Överföring från moment 26.01.01 | 7 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 30.70.01) | -2 |
Omkostnadsbesparing (andel av 10 mn euro) | -500 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) | -41 |
Omkostnadsbesparing (andel av 60 mn euro) | 189 |
Omställningsskydd i anslutning till omstruktureringen av nödcentralsverksamheten | -67 |
Toti-projektet och strukturomvandling | 5 800 |
Avdrag för nya produktivitetsfrämjande åtgärder | -225 |
Sammanlagt | 5 566 |
2013 budget | 64 071 000 |
2012 II tilläggsb. | 978 000 |
2012 budget | 58 505 000 |
2011 bokslut | 59 372 000 |
20. Särskilda utgifter (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 3 406 000 euro.
Anslaget får användas
1) till omkostnader i enlighet med 97 § i räddningslagen (379/2011) för användningen av luftfartyg i efterspanings- och räddningsuppdrag, till av polisen ledda efterspaningsuppdrag eller andra motsvarande handräckningsuppdrag och till upprätthållande av beredskap som föranleds av detta samt till ersättning av direkta kostnader till Finavia för alarmerings- och ledningssystemet som hänför sig till användningen av luftfartyg
2) till kostnader för lämnande och mottagande av hjälp i form av räddningstjänst och upprätthållande av beredskap för sådan hjälp i samarbete med Europeiska unionen och internationella organisationer samt med stöd av Finlands bilaterala och multilaterala samarbetsavtal om räddningstjänst, vilka inkluderar Finlands deltagande i sakkunnigverksamhet inom Europeiska unionens, FN:s och Natos euroatlantiska partnerskapsråds räddningstjänsters larm- och informationscentraler och system inklusive de lönekostnader och verksamhetskostnader som föranleds av dem
3) till kostnader för spaningsverksamheten för upptäckande av skogsbränder enligt 31 § i räddningslagen och för upprätthållande av beredskap för spaningsverksamheten.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
1) Användningen av luftfartyg i efterspanings- och räddningsuppdrag | 1 906 000 |
2) Lämnande och mottagande av internationell nödhjälp samt upprätthållande av beredskap för sådan hjälp | 1 000 000 |
3) Spaningsverksamhet för upptäckande av skogbränder | 500 000 |
Sammanlagt | 3 406 000 |
2013 budget | 3 406 000 |
2012 budget | 3 406 000 |
2011 bokslut | 1 544 159 |
(31.) Statsunderstöd till räddningsväsendet (reservationsanslag 2 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.
2012 budget | 3 260 000 |
2011 bokslut | 3 510 000 |
43. Kommunikationsnät för säkerhetsmyndigheterna (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 8 100 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av prisstöd och underskottsunderstöd i anslutning till myndighetsradionätet till Suomen Erillisverkot Oy.
Förklaring:Syftet med den finansiering som beviljas under momentet är att trygga myndighetsradionätets verksamhet.
2013 budget | 8 100 000 |
2012 budget | 8 100 000 |
2011 bokslut | 7 100 000 |