Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2013

20. GränsbevakningsväsendetPDF-versio

Förklaring:Gränsbevakningsväsendet är en samarbetsvillig och internationellt erkänd expert inom gränssäkerhet och sjöräddning. Gränsbevakningsväsendets kärnfunktioner är bevakning av gränserna, gränskontroll, brottsbekämpning, säkerhet till havs, vård av den marina miljön, internationellt samarbete och försvar. Gränsbevakningsväsendet är verksamt på land, till havs och i luften, säkert i alla förhållanden.

Människornas fria rörlighet i Europa baserar sig på ett välfungerande Schengensystem. Finland gör en stark insats i genomförandet och utvecklandet av en enhetlig och effektiv övervakning av EU:s yttre gränser. De största utmaningarna för den europeiska gränssäkerheten finns i Medelhavsområdet.

Finlands gränssäkerhet är god. Landet står emellertid inför stora utmaningar. Den ökande gränstrafiken vid sydostgränsen och i huvudstadsregionen ökar Gränsbevakningsväsendets uppgiftsbörda. Ytterligare resurser behövs för att förnya, stärka och utrusta gränsövergångsställena vid östgränsen. Samtidigt har Finland beredskap för visumfrihet mellan EU och Ryssland.

Att hålla Östersjön säker är viktigt för Finland. Den växande fartygstrafiken ökar risken för olyckor till havs som kan ha sektorsövergripande konsekvenser. Gränsbevakningsväsendets fortgående ledningsberedskap, heltäckande övervakningssystem och förnyade fartygs- och luftfarkostflotta ger större beredskap att förebygga och hantera olyckor. Man arbetar för att främja Östersjöländernas gemensamma ansvar för riskhantering.

Inbesparingarna inom den offentliga förvaltningen och höjningen av kostnadsnivån minskar i betydande grad Gränsbevakningsväsendets ekonomiska svängrum. Gränsbevakningsväsendets resurser tryggas vid sydostgränsen, i huvudstadsregionen, i Finska viken och på norra Östersjön. Genom målmedvetna åtgärder och framförhållning säkerställs Gränsbevakningsväsendets funktionsförmåga och strategiska utveckling.

01. Gränsbevakningsväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 226 586 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av ersättningar enligt 21 § 3 mom. i sjöräddningslagen (1145/2001) samt till betalning av ersättningar till Finavia för kostnader för alarmerings- och ledningsverksamhet som föranleds av flygtrafiktjänster som beror på gränssäkerhetsuppdrag (inkl. sjöräddning) utförda av Gränsbevakningsväsendets luftfartyg och på flygräddningsuppdrag som hänför sig till sjöräddningstjänsten

2) till betalning av utgifter för om- och nybyggnad av sådana byggnader och konstruktioner som är i Gränsbevakningsväsendets besittning, och av sådana övriga byggnader och konstruktioner i Gränsbevakningsväsendets besittning som används för gränsövervakning och utbildning och som befinner sig utanför de byggda fastigheterna

3) till hyreskompensation för tjänstebostäder med stöd av 81 § i gränsbevakningslagen (578/2005)

4) till projekt som godkänts och finansierats av EU

5) till stödjande av Sjöbevakningsmuseets verksamhet.

Förklaring:Inrikesministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för Gränsbevakningsväsendets verksamhet:

Gränsövervakning

Gränsövervakningen riktas så och en sådan beredskap upprätthålls att olovliga gränsöverskridningar förhindras eller observeras omedelbart på de viktigaste områdena. På övriga områden upptäcks olovliga gränsöverskridningar.

Gränsövervakning 2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Resultatmått      
Produktion      
Patrullering (h) 284 447 268 000 250 000
— varav vid östgränsen 205 719 194 000 180 000
Teknisk övervakning 896 735 890 000 890 000
Kontroller 25 658 26 450 26 200
Gränszonstillstånd 9 144 9 150 8 650
Säkerhetstjänster i glesbebyggda områden (polis- och handräckningsuppdrag) 471 450 450
Insatser      
Kostnader (mn euro) 117,5 111,3 108,4
Årsverken 1 376 1 329 1 293
Effektivitet      
Produktivitet (ind.) 117 119 121
Resurshushållning (ind.) 114 120 125
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 3,5 4,7 3,7
Förhindrande av gränsincidenter (%) 83 86 86
Upptäckta gränsincidenter (%) 75 80 80
Lägesbildens kvalitet 3,4 3,4 3,4
Gränskontroller

Alla som överskrider Schengenområdets yttre gräns kontrolleras. Då det gäller medborgare från EU/EES görs en minimikontroll och i fråga om övriga en grundlig kontroll. Vid Schengenområdets inre gränser upprätthålls beredskapen att temporärt återinföra gränsövervakning. Inresa och utresa mot föreskriven ordning avslöjas för att trygga en smidig gränsövergångstrafik. Vid gränskontrollerna och de undersökningar som utförs och förvaltningsbeslut som fattas i samband med dem ser man till att personernas rättsskydd tryggas.

Gränskontroller 2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Resultatmått      
Produktion      
Gränskontroller (mn pers.) 14,7 15,5 16,3
Tullkontroller (pers.) 6 370 8 230 7 830
Beslut om avvisning 1 305 1 310 1 340
Beviljade visum 1 938 1 950 1 850
Beslut i ansökningar om tillstånd att passera gränsen 4 6 6
Asylansökningar som tagits emot 188 210 210
Mottagna kvotflyktingar 491 670 670
Verkställighet av andra myndigheters beslut 539 570 580
Insatser      
Kostnader (mn euro) 87,7 90,0 93,6
Årsverken 1 026 1 075 1 116
Effektivitet      
Produktivitet (ind.) 135 134 135
Resurshushållning (ind.) 131 136 140
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 4,3 4,4 4,3
Gränskontrollernas täckningsgrad (%) 100 100 100
Gränskontrollernas kvalitet (%) 95,8 97,0 97,0
Gränskontrollernas smidighet (min) 13 14 14
Gränskontrollernas kundservice (1—5) 4,1 4,1 4,0
Rättsskydd (%) 100,0 99,9 99,8
Brottsbekämpning, administrativa betalningspåföljder och övervakningsåtgärder

Gränsbevakningsväsendets brottsbekämpning förebygger effekterna i Finland och på EU:s territorium i övrigt av en allvarlig och gränsöverskridande internationell brottslighet. Gränsbevakningsväsendets brottsbekämpningsarbete koncentreras på bekämpning av olaglig inresa och människohandel, i nära samarbete med polis-, tull- och gränsbevakningsmyndigheterna och särskilt i gemensamma utredningsgrupper tillsammans med polisen.

Med hjälp av övervakning av fartygsutsläpp iakttas och konstateras oljeutsläpp på havsområden. Den som förorsakat utsläppet ställs till svars genom åläggande av en administrativ oljeutsläppsavgift, förundersökningsmaterial för den straffrättsliga undersökningen insamlas och eventuella bekämpningsåtgärder inleds.

Brottsbekämpning, administrativa betalningspåföljder och övervakningsåtgärder 2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Resultatmått      
Produktion      
Polisanmälan 957 1 040 1 070
Riksgränsbrott (st.) 192 210 210
Organiserad olaglig inresa och människohandel (st.) 79 90 90
Övriga brott (st.) 6 607 6 480 6 480
Ordningsbot 731 740 740
Meddelande om straffanspråk 3 789 3 630 3 640
Tvångsmedel 3 383 2 960 3 020
Anmärkning 675 770 770
Beslut i ärenden som gäller fartygsutsläpp 7 7 7
Beslut i påföljdsavgift för transportör 235 85 85
Säkerhetsåtgärd 3 492 3 240 3 240
Annan anmälan 1 221 1 080 1 100
Kontrollanmälan 445 360 380
Insatser      
Kostnader (mn euro) 15,1 15,6 15,7
Årsverken 177 186 187
Effektivitet      
Produktivitet (ind.) 125 113 113
Resurshushållning (ind.) 122 115 117
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 4,1 4,2 4,2
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott) 76 75 74
Brottsutredningsnivå för organiserad olaglig inresa och människohandelsbrott (%) 50 60 60
Utredningsnivå för fartygsutsläpp (1—5) 5,0 5,0 5,0
Andelen strafflagsbrott (%) som utretts inom utsatt tid (60 dygn) 75 70 70
Andelen fall av organiserad olaglig inresa och människohandel (%) som utretts inom utsatt tid (180 dygn) 63 60 60
Rättsskydd (%) 99,9 99,9 99,9
Sjöräddning och annan räddningsverksamhet

Sjöräddningstjänsten ordnas så att alla som hamnat i sjönöd anvisas hjälp omedelbart. Det nationella samarbetet mellan intressentgrupperna intensifieras i syfte att utveckla en övergripande kontroll av krävande sjöräddningsuppdrag. När det gäller vanliga sjöräddningsuppdrag utvecklas samarbetet i synnerhet med den frivilliga sjöräddningen.

För upptäckande och förebyggande av sjöräddningsincidenter ser man i samband med gränsövervakningen till att övervakningen av sjödistrikten är tillräcklig. Räddningsväsendet och flygräddningen stöds enligt behov med Gränsbevakningsväsendets materiel och personal.

Sjöräddning och annan räddningsverksamhet 2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Resultatmått      
Produktion      
Efterspaningar (st.) 254 230 230
havsområde (st.) 94 90 90
landområde (st.) 160 140 140
Räddningsuppdrag (st.) 1 228 1 320 1 320
havsområde (st.) 1 096 1 170 1 170
landområde (st.) 132 150 150
Sjuktransport (st.) 433 440 440
havsområde (st.) 64 70 70
landområde (st.) 369 370 370
Assistans (st.) 479 440 430
havsområde (st.) 432 390 380
landområde (st.) 47 50 50
Övriga räddningsprestationer (st.) 429 420 420
havsområde (st.) 300 300 300
landområde (st.) 129 120 120
Jourtjänst samt sjöräddningens arbetstid (timmar) 406 758 393 000 393 000
Personer som räddats (st.) 3 291 4 200 4 200
Förhindrade olyckor (st.) 3 13 16
Insatser      
Kostnader (mn euro) 7,5 6,5 6,5
Årsverken 88 78 78
Effektivitet      
Produktivitet (ind.) 98 117 118
Resurshushållning (ind.) 95 119 122
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga (1—5) 3,5 3,9 3,9
Kvaliteten på ledningen (1—5) - 4,0 4,0
Enheternas beredskap (1—5) - 4,0 4,0
Sjölägesbild (1—5) 3,5 3,5 3,4
Militärt försvar

Försvarsplanerna hålls aktuella och sådan lednings- och aktionsberedskap som situationen kräver samt beredskap att bilda styrkor upprätthålls. Man ansvarar för tillkomsten av gränstrupper genom att utbilda beväringar och ordna reservövningar.

Militärt försvar 2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Produktion      
Utbildningsdygn 87 990 87 000 85 000
Insatser      
Kostnader (mn euro) 11,9 11,6 11,5
Årsverken 139 139 137
Effektivitet      
Produktivitet (ind.) 114 113 113
Resurshushållning (ind.) 111 115 116
Verksamhetens kvalitet och serviceförmåga 3,7 3,7 3,7
Planeringsberedskap (1—5) 3,6 3,7 3,7
Placerbarhet (%) 70 70 70
Utbildningsbarhet (%) 85 85 85
Placeringsläge (1—5) 4,6 4,6 4,6
Utbildning (1—5) 3,9 3,9 3,9
Materielberedskap (1—5) 3,4 3,4 3,4
Mänskliga resurser

Gränsbevakningsväsendets personal är yrkeskunnig och arbetsför. Personalen stannar kvar och orkar arbeta i Gränsbevakningsväsendets tjänst och är nöjd med sitt arbete. Arbetssäkerheten upprätthålls i personalens arbetsmiljö.

Mänskliga resurser 2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Upprätthållande av yrkeskunnighet (utbildn.dagar/årsv.) 12 12 12
Personalomsättning (%) 0,3 0,6 0,6
Fältduglighet (1—5) 4,3 4,4 4,4
Fysisk kondition (1—5) 4,3 4,3 4,3
Sjukdomsfrekvens (sjukdagar/årsv.) 8,7 9,3 8,3
Olycksfall (sjukdagar/årsv.) 0,9 1,0 0,9
Arbetsklimat (1—5) 3,5 3,6 3,6
Personalens genomsnittsålder (år) 39 39 40
Index för utbildningsnivån 4,2 4,1 4,1
Könsfördelning (% kvinnor) 13 12 12

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 231 221 227 005 232 586
Bruttoinkomster 6 758 5 700 6 000
Nettoutgifter 224 463 221 305 226 586
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 30 205    
— överförts till följande år 29 726    

Under moment 26.01.22 beräknas sammanlagt cirka 0,989 miljoner euro av årsprogrammen för 2010—2012 anvisas för projekt inom ramen för fonden för de yttre gränserna 2013.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
proposition
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 2 160 1 700 2 600
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 4 217 3 300 4 300
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -2 057 -1 600 -1 700
Kostnadsmotsvarighet, % 51 52 60

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -671
Ökning av antalet anställda vid gränsövergångsställena (40 årsv.) 2 400
Föranleds av förlikningen år 2010 400
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) -15
Riktade besparingar (andel av 10 mn euro) -1 000
Nivåförhöjning (Finansutskottet för år 2012) -650
Inbesparing enligt regeringsprogrammet -1 000
Omkostnadsbesparing (gemensamma anskaffningar) -680
Förnyande av gränsövergångsstället i Imatra 380
Effekten av statens avtalslösning 24.11.2011 6 925
Omkostnadsbesparing (andel av 60 mn euro) 713
Utgifter för förvaltning av UMA (överföring från moment 26.40.01) 142
Avdrag för nya produktivitetsfrämjande åtgärder -1 663
Sammanlagt 5 281

2013 budget 226 586 000
2012 II tilläggsb. 4 289 000
2012 budget 221 305 000
2011 bokslut 223 985 000

70. Anskaffning av luft- och bevakningsfarkoster (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 76 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till anskaffning av ett utsjöbevakningsfartyg samt till anskaffningens förvaltnings-, rese- och planeringskostnader

2) till anskaffning av nya AB/B 412-helikoptrar till Gränsbevakningsväsendet

3) till modifiering och G-underhåll av AS 332 Super Puma-sjöräddningshelikopter

4) till de utgifter i enlighet med upphandlingskontrakten som föranleds av index- och valutakursändringar.

De tilläggsbehov som föranleds av höjda index och valutakurser föranledda av beställningsfullmakterna samt de avdrag som föranleds av sänkta index och valutakurser budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.

Under momentet får också intäktsföras sådana avtalsviten eller andra, motsvarande ersättningar som föranleds av avtal.

Förklaring:Under moment 26.01.22 beräknas bokförings- och bruksrätt för sammanlagt ca 1 500 000 euro av årsprogrammen för 2010—2012 inom ramen för fonden för de yttre gränserna anvisas för anskaffning av tvåmotoriga helikoptrar och 866 000 euro för anskaffning av patrullbåtar år 2013.

I den andra tilläggsbudgeten för 2009 beviljades Gränsbevakningsväsendet en beställningsfullmakt för anskaffning av ett utsjöbevakningsfartyg samt 3 000 000 euro för planeringen av fartyget och beredningen av anskaffningen. Beställningsfullmakten förnyades i den första tilläggsbudgeten 2010 samt i budgeten för 2011 samt höjdes i den tredje tilläggsbudgeten 2011. Anskaffningen infaller åren 2009—2013 och totalkostnadsförslaget är 97 000 000 euro.

I budgeten 2011 fick Gränsbevakningsväsendet en beställningsfullmakt för ersättande av AB/B 412-helikopterflottan. Fullmakten förnyades i budgeten för 2012. Totalkostnadsförslaget för anskaffningen är 62 000 000 euro. Anskaffningen får efter 2013 medföra utgifter till ett belopp av sammanlagt 18 000 000 euro. För projektet ansöks det om sammanlagt 12 000 000 euro från årsprogrammen för 2012 och 2013 inom ramen för EU:s fond för de yttre gränserna.

I den andra tilläggsbudgeten för 2012 fick Gränsbevakningsväsendet en beställningsfullmakt för modifiering och G-underhåll av AS 322 Super Puma- sjöräddningshelikopter. Med stöd av fullmakten ingicks år 2012 ett modifikations- och underhållsavtal. Projektet infaller åren 2012—2017 och totalkostnadsförslaget är 33 710 000 euro. Anskaffningen får efter 2013 medföra utgifter till ett belopp av sammanlagt 31 710 000 euro.

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)

  2013 2014 2015 2016 Sammanlagt
fr.o.m. 2013
           
Ersättande av AB/B 412-helikopterflottan 22 000 18 000 - - 40 000
Modifiering och G-underhåll av Super Puma 2 000 - 4 710 27 000 33 710
Anskaffning av utsjöbevakningsfartyg 52 000 - - - 52 000
Utgifter sammanlagt 76 000 18 000 4 710 27 000 125 710

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 34 000
Sammanlagt 34 000

2013 budget 76 000 000
2012 II tilläggsb.
2012 budget 42 000 000
2011 bokslut 24 910 000