Statsbudgeten 2013
Förklaring:Polisen tryggar rätts- och samhällsordningen, upprätthåller allmän ordning och säkerhet samt förebygger och reder ut brott och sörjer för att de blir föremål för åtalsprövning.
Goda resultat inom de olika delområdena av polisens verksamhet bidrar till att göra Finland till det tryggaste landet i Europa.
Projektet för omstrukturering av polisens förvaltning (Pora III), som inleddes 2012, fortsätter. Utvecklingsprojektet har som mål att öka effektiviteten i polisens verksamhet i ett läge där polisen har allt färre resurser på så sätt att polisen på bästa möjliga sätt kan säkerställa att den inre säkerheten hålls på en god nivå. Ett annat mål är att minska lednings- och stödresurserna och de administrativa resurserna bl.a genom att göra centralförvaltningen smidigare, minska antalet enheter och utveckla de funktionella strukturerna. Reformen syftar till att säkerställa att antalet polismän som arbetar i operativa uppgifter, i synnerhet med fält- och brottsbekämpningsuppgifter, är tillräckligt. Reformen gäller den lokala polisen, de riksomfattande enheterna och Polisstyrelsen. Genom den reform av servicenätverket som genomförs som ett led i omstruktureringen av förvaltningen strävar man efter att öka den funktionella effektiviteten och påverka de stigande lokalkostnaderna genom förbättrad lokaleffektivitet. Här beaktar man samtidigt betydelsen av utvecklandet av samservicen, e-tjänsterna och förnyandet av polisens informationssystem.
Polisen anser liksom intressentgrupper och olika aktörer, inklusive enskilda serviceproducenter, organisationer och frivilliga (medborgarverksamhet), att säkerhetsnivån och den allmänna känslan av säkerhet är god.
Polisen arbetar kundcentrerat och håller en hög etisk nivå för att medborgarna ska ha kvar förtroendet för verksamheten.
Polisen reagerar på förändringar i omvärlden och riktar på ett informationsstyrt sätt, tillsammans med andra aktörer inom säkerhetssektorn, förebyggande åtgärder och resurser på de frågor som är kritiska med tanke på säkerheten.
Polisen säkerställer tillgången på basservice, inklusive språkliga tjänster, tjänsternas kvalitet och deras verksamhetsförutsättningar för medborgarna i hela landet oberoende av boningsorten.
Polisen satsar på utnyttjandet av infrastrukturen för datakommunikation då information och tjänster skapas, förmedlas och tillhandahålls via nätverk, kundtjänster och det sektorsövergripande säkerhetsarbetet i vardagen. Arbetet för att reformera informationssystemet för polisärenden (Vitja-projektet), som inleddes 2009, fortsätter och målet är att det nya systemet ska kunna tas i bruk vid ingången av 2014. En totalreform är en förutsättning för att nya, för medborgarna avsedda tjänster ska kunna tas i bruk och för att polisens effektivitetsmål ska uppnås.
Polisen gör aktiva insatser för att effektivisera informationsutbytet och det operativa samarbetet med Europeiska unionens medlemsstater och länderna i närområdena, och utnyttjar det internationella samarbetet för att upprätthålla och förbättra den inre säkerheten. Genom internationellt samarbete bekämpas internationell brottslighet som riktar sig till och utgår från Finland, inbegripet ekonomisk brottslighet. Genom internationellt polisiärt samarbete bekämpar man redan i själva utgångslandet den brottslighet som riktar sig till Finland. Inom polisverksamheten utnyttjar man också vid behov Europeiska unionens finansieringsmöjligheter.
Polisen bekämpar ekonomisk brottslighet och grå ekonomi genom att den främjar genomförandet av det sjätte programmet för bekämpning av ekonomisk brottslighet genom intensifierad bekämpning av ekonomisk brottslighet och spårning av vinning av brott. Den grå ekonomin ska utrotas genom ett mångsidigt urval av metoder. Man stärker det myndighetsnätverk som leder korruptionsbekämpningsverksamheten, och kartlägger de branscher och situationer där korruptionsriskerna är stora så att man kan ingripa i dem.
Polisen deltar i genomförandet av strategin för bekämpning av organiserad brottslighet, där olika slag av brott beaktas. Polisens, tullens och Gränsbevakningsväsendets samarbete fördjupas, liksom dessa aktörers samarbete med åklagarmyndigheterna. Genom ett smidigt internationellt samarbete i synnerhet med närområdenas myndigheter garanterar man att det straffrättsliga ansvaret realiseras i förövarens hemland.
Man fortsätter att genomföra de åtgärder som läggs fram i den uppdaterade strategin för bekämpning av terrorism och åtgärderna för att förebygga våldsam radikalisering.
Polisen förbereder sig för den reform av förundersökningslagen, tvångsmedelslagen och polislagen som träder i kraft vid ingången av 2014, och sörjer för den utbildning som lagstiftningsreformerna kräver. Man fortsätter att utveckla åtgärder som främjar en snabbare brottsprocess. När det gäller sedvanliga brott framhävs betydelsen av att processen i sin helhet sker smidigt och snabbt samt att principen om snabb handläggning tillämpas i så stor omfattning som möjligt.
I samarbete med olika aktörer fortsätter polisen att tillämpa intensifierade åtgärder för att bekämpa IT-brottslighet.
I arbetet med att bekämpa våldsbrottsligheten prioriterar polisen allvarliga våldsbrott, familjevåld och våld i närrelationer samt åtgärder för att minska våldsamt beteende hos de unga. Man ska bli bättre på att identifiera våld som riktar sig mot utsatta grupper och främjar genomförandet av programmet för att minska våld mot kvinnor. Åtgärderna för att identifiera risker för s.k. hedersvåld och för tvångsäktenskap intensifieras.
Polisen fortsätter att motarbeta rasism och intolerans och bekämpar hatbrott genom att bli bättre på att identifiera dem.
Polisen fortsätter att utveckla tillståndsförvaltningen inom ramen för projektet LUPA 2016, med beaktande av riktlinjerna i tillståndsförvaltningsstrategin, verksamhets- och ekonomiplanen för förvaltningsområdet och projektet för utvecklande av tillståndsförvaltningen. Enligt riktlinjerna ska tillståndsförvaltningen fokusera på sina kärnuppgifter, som omfattar uppgifter i anslutning till vapenärenden, den privata säkerhetsbranschen, offentliga tillställningar och identifikationsdokument. Polisen lägger ut de förfaranden inom tillståndsförvaltningen (t.ex. sändning av handlingar per post) som inte inbegriper utövning av offentlig makt. Dessutom ökar polisen andelen elektroniska tjänster. Personlig service inom tillståndsförvaltningens tjänster tillhandahålls huvudsakligen med tidsbeställning. Polisen hanterar effekterna av dessa effektiviseringsåtgärder på ett planmässigt och framförhållande sätt. Genom utvecklingsåtgärderna följs principerna för god förvaltningssed samtidigt som tillgången till kundbetjäning blir smidigare. Tillståndsförvaltningens tjänster sköts på ett kostnadseffektivt, ekonomiskt och produktivt sätt.
Polisen deltar aktivt i genomförandet av programmet för inre säkerhet och deltar i sektorsövergripande myndighets- och intressentgruppssamarbete för att genomföra lokala och regionala säkerhetsplaner i syfte att förbättra säkerheten i städerna, förhindra utslagning och garantera säkerheten i glesbygdsområden.
Genom polisens interna laglighetsövervakning ser man till att medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter och de mänskliga rättigheterna tillgodoses och att polisens verksamhet är lagenlig och av hög kvalitet.
01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 723 577 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av projekt som godkänts och finansierats av EU och som hänför sig till polisväsendet
2) till betalning av ersättningar till Ålands landskapsregering enligt 2 § i förordningen om polisförvaltningen i landskapet Åland (1177/2009).
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för polisens verksamhet:
Tillgången till larmtjänster minskar inte. Man ingriper i gärningar som äventyrar den allmänna ordningen och säkerheten. Trafiksäkerheten påverkas genom att man aktivt ingriper i förseelser som observeras i trafiken och att man utnyttjar tekniska övervakningsmetoder. Andelen teknisk trafikövervakning utökas. Situationen i fråga om olaglig inresa är under kontroll i Finland och åtgärderna för att bekämpa olaglig inresa är trovärdiga och effektiva. Processen för asylförfarandet utvecklas.
Övervakning | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (uppdrag inom allmän ordning och säkerhet/årsv.) | 355 | 366 | 347 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 197 132 | 208 027 | 199 697 |
Årsverken | 2 998 | 3 004 | 2 940 |
Kostnader för övervakningen, 1 000 euro | 242 401 | 246 347 | 249 752 |
Resurshushållning (kostnader/uppdrag inom allmän ordning och säkerhet), euro | 228 | 224 | 245 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Ingripanden vid våld i hemmen, vitsord 4—101) | 7,6 | 8,0 | 8,0 |
Trafikövervakning, vitsord 4—10 | 7,8 | 8,1 | 8,1 |
Polispatrullering, vitsord 4—10 | 7,4 | 8,1 | 8,1 |
Arbetstid som använts för trafikövervakning, årsv. | 633,4 | 630,0 | 625,0 |
Prestationer inom den automatiska trafikövervakningen, st. | 406 504 | 410 000 | 410 000 |
Arbetstid som använts för övervakning av utlänningar, årsv. | 29,4 | 18,0 | 26,0 |
Utredningstiden för asylprövning, avgjorda fall, medeltal, dygn | 41 | 30 | 14 |
Prestationer | |||
Antal uppdrag inom allmän ordning och säkerhet, st. | 1 064 022 | 1 100 000 | 1 020 000 |
varav uppdrag på polisens eget initiativ, % | 28 | 29 | 29 |
Eget initiativ (%) i vissa uppdrag i anslutning till övervakningen av tätorter (03 Misshandel, slagsmål | 15 Skadegörelse | 34 Berusad person | 35 Störande beteende och ofog) | 10,1 | 10,0 | 11,0 |
1) Kvalitetsbarometer för den offentliga servicen och nättjänsterna 2011; Finansministeriet
Larmverksamhet | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (larmuppdrag, antal/årsv.) | 1 085 | 1 045 | 969 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 62 866 | 63 667 | 62 224 |
Årsverken | 981 | 1 052 | 1 052 |
Kostnader för larmverksamheten,1 000 euro | 78 188 | 78 039 | 79 263 |
Resurshushållning (kostnader/larmuppdrag A+B), euro | 93 | 87 | 89 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Aktionsberedskapstiden vid utryckningar av A-klass, min. | 10,1 | 10,0 | 10,0 |
Aktionsberedskapstiden vid utryckningar av A- och B-klass, min. | 16,9 | 16,9 | 16,9 |
Aktionsberedskapstid under 20 min (% av utryckningarna) | 73,2 | 73,0 | 73,0 |
Aktionsberedskapstid under 45 min (% av utryckningarna) | 91,4 | 92,0 | 92,0 |
Brådskande utryckningar, vitsord 4—101) | 8,09 | 8,10 | 8,10 |
Prestationer | |||
Larmuppdrag i anslutning till familjevåld, antal | 21 077 | 21 000 | 21 000 |
Antal A- och B-utryckningar, st., högst | 841 558 | 896 000 | 887 000 |
Antal A-, B- och C-utryckningar, st. | 1 064 024 | 1 100 000 | 1 020 000 |
1) Kvalitetsbarometer för den offentliga servicen och nättjänsterna 2011; Finansministeriet
Medborgarna har ett starkt förtroende för polisens förmåga att förebygga, avslöja och utreda brott. Man fäster uppmärksamhet vid de långa behandlingstiderna för brottmål. Polisen prioriterar bekämpningen av den grå ekonomin. Inom bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten strävar man efter brottsutredning i realtid, medan antalet fall som är under utredning minskar, utredningstiderna förkortas och den vinning av brott som återfås ökar i fråga om ekonomiska brott. Bekämpningen av grovt våld och gränsöverskridande brottslighet effektiviseras. Den brottsförebyggande verksamheten effektiviseras genom att man ökar flermyndighetssamarbetet, människornas egen beredskap inför brottssituationer och ansvar vid brottsbekämpningen samt den tredje sektorns medverkan. Man strävar efter att minska det totala antalet våldsbrott genom förebyggande verksamhet och genom att bättre identifiera våldsfallen. Verksamhetsbetingelserna för organiserad brottslighet försvagas bl.a. genom administrativa förhindrande åtgärder. Organiserad brottslighet bekämpas genom intensivt samarbete med tullen och Gränsbevakningsväsendet samt genom fungerande internationellt samarbete. Man satsar på bekämpningen av IT-brottsligheten som en del av bekämpningen av organiserad brottslighet. Polisen ingriper aktivt i brott med rasistiska inslag och människohandel.
Brottsbekämpningen reagerar snabbt på förändrade behov i verksamhetsmiljön och kan förebygga brott, avslöja dold brottslighet och genomföra brottsansvaret.
Brottsbekämpning | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (utredda strafflagsbrott/årsv.) | 84 | 85 | 87 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 274 594 | 291 682 | 280 733 |
Årsverken | 3 999 | 4 050 | 3 924 |
Kostnader för brottsbekämpning, 1 000 euro | 335 948 | 340 214 | 344 718 |
Resurshushållning (kostnader/utredda strafflagsbrott), euro | 1 001 | 1 031 | 1 014 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), %, minst | 49,7 | 49,0 | 49,0 |
Utredningstiden för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), medeltal, dygn | 86,0 | 90,0 | 86,0 |
Brottsutredningsnivå för egendomsbrott, %, minst | 38,2 | 37,0 | 37,0 |
Utredningsnivå för brott mot liv och hälsa, %, minst | 74,5 | 81,0 | 81,0 |
Anhängighetstiden för avgjorda ekonomiska brottmål, medeltal, dygn, högst | 450 | 350 | 350 |
Utredning och bekämpning av våldsbrott, vitsord 4—101) | 7,5 | - | 8,2 |
Utredning av ekonomiska brott, vitsord 4—101) | 7,1 | - | 8,2 |
Polisverksamhet på webben (t.ex. polisens tipstjänst, webbpolis), vitsord 4 —101) | 7,7 | - | 8,2 |
Årsverken som använts för utredning av IT-brott | 32,0 | 35,0 | 35,0 |
Prestationer | |||
Alla uppklarade brott, antal, inkl. trafikförseelser | 750 302 | 730 000 | 750 300 |
Uppklarade brott mot strafflagen, antal | 335 655 | 337 000 | 340 000 |
Återtagen vinning av ekonomiska brott (netto), mn euro | 32,0 | 55,0 | 55,0 |
Antal avgjorda ekonomiska brottmål | 1 671 | 2 050 | 2 050 |
Antal ouppklarade ekonomiska brott | 2 014 | 1 800 | 1 600 |
Antal brott mot liv och hälsa, st. | 43 022 | 38 000 | 38 000 |
Grova narkotikabrott som kommit till polisens kännedom, antal | 880 | 800 | 800 |
1) Kvalitetsbarometer för den offentliga servicen och nättjänsterna 2011; Finansministeriet
Genom tillståndsprövning och övervakning av tillstånd medverkar tillståndsförvaltningen till att den allmänna ordningen och säkerheten upprätthålls och att brott förhindras. Den privata säkerhetsbranschen och vapenförvaltningen fungerar tillförlitligt och tar hänsyn till samhällets intressen i fråga om säkerhet. Genom att utveckla enhetliga tillståndsprocesser och förnya informationssystemen främjar man en bättre säkerhet i synnerhet när det gäller användningen av skjutvapen. Tillståndsförfarandena i samband med invandringen är effektiva och enhetliga på riksnivå. Det fästs särskild uppmärksamhet vid att den som ansöker om en identitetshandling identifieras på ett tillförlitligt sätt. I fråga om identitetskort förbereder man sig dessutom på införandet av biometriska kännetecken. Inom polisens tillståndsförvaltning följer man principerna för god förvaltningssed. Informationssystemen, processerna och strukturerna bidrar till enhetliga beslut och till ett smidigt, enhetligt och rättvist beslutsfattande. Polisen fortsätter utvecklandet av tillståndsförvaltningen med beaktande av riktlinjerna i tillståndsförvaltningsstrategin, verksamhets- och ekonomiplanen för inrikesförvaltningen samt projektet för utvecklande av tillståndsförvaltningen.
Tillståndsförvaltning | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (tillstånd som polisen beviljat/årsv.) | 1 383 | 1 520 | 1 581 |
Intäktsmål för tillståndsförvaltningen, 1 000 euro | 50 514 | 61 000 | 61 000 |
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 1 384 | 3 702 | 2 894 |
Årsverken | 857 | 860 | 860 |
Kostnader för tillståndsförvaltningen, 1 000 euro | 46 317 | 61 000 | 61 000 |
Resurshushållning (kostnader/tillstånd som polisen beviljat), euro | 39 | 47 | 45 |
Kostnadsmotsvarighet för tillståndsförvaltningen, % | 109 | 100 | 100 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Tillståndstjänsterna, vitsord 4—101) | 7,90 | 8,20 | 8,20 |
Prestationer | |||
Tillstånd beviljade av polisen sammanlagt, st. | 1 185 394 | 1 307 000 | 1 360 000 |
— Pass | 505 295 | 700 000 | 700 000 |
— Identitetskort | 106 134 | 100 000 | 100 000 |
— Körtillstånd | 365 003 | 300 000 | 350 000 |
— Vapentillstånd | 67 096 | 70 000 | 60 000 |
— Tillstånd för utlänningar | 66 005 | 52 000 | 65 000 |
— Övriga tillstånd | 75 861 | 85 000 | 85 000 |
1) Kvalitetsbarometer för den offentliga servicen och nättjänsterna 2011; Finansministeriet
Övervakning av tillstånd | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Resurshushållning | |||
---|---|---|---|
Årsverken (ingår i det totala antalet årsverken inom tillståndsförvaltningen) | 220 | 217 | 217 |
Kostnader för övervakningen av tillstånd (avgiftsfri tillståndsservice), 1 000 euro | 13 320 | 13 889 | 13 830 |
Prestationer | |||
Övervakningsåtgärder sammanlagt, st | 72 570 | 72 688 | 72 688 |
Målet med polisutbildningen är att den ska svara mot polisens behov av personal. När man beslutar om antalet nya studerande som tas in till Polisyrkeshögskolan säkerställs en planmässig rekrytering inom ramen för de tillgängliga anslagen. Polisutbildning på båda nationalspråken säkerställs och de centrala kunskaper som behövs för bemötande av olika kulturer utvecklas inom polisens utbildning.
Polisen främjar sådan tvärvetenskaplig forskning som gäller polisförvaltningen och är av samhällelig betydelse.
Polisutbildning | 2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Produktivitet | |||
Studiepoäng som avlagts av examensstuderande under ett år/lärarnas totala årsv. | 470,6 | 388,0 | 452,0 |
Publikationer/forskningsårsverken | 3,8 | 6,3 | 6,0 |
Resurshushållning | |||
Polisutbildningens totala kostnader, 1 000 euro | 26 223 | 25 000 | 25 000 |
Årsverken | 202 | 201 | 201 |
Pris per utbildningsdag i utbildningen för grundexamen, högst, euro | 175 | 290 | 360 |
Pris per utbildningsdag i utbildningen för polisbefälsexamen, högst, euro | 242 | 259 | 260 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Utexaminerade inom målsatt tid inom utbildningen för grundexamen, % | 97,6 | 97,0 | 97,0 |
Prestationer | |||
Antal sökande till utbildningen för grundexamen per nybörjarplats | 7,3 | 16,0 | 7,3 |
Antal som inlett utbildningen för grundexamen, pers. | 228 | 100 | 168 |
Antal utexaminerade från utbildningen för grundexamen, pers. | 165 | 291 | 326 |
Gemensamma tjänster - stödfunktioner och övriga uppgifter
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
Gemensamma tjänster - stödfunktioner1) | |||
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 125 171 | 128 814 | 130 961 |
Årsverken | 947 | 922 | 963 |
Gemensamma tjänster - övriga uppgifter2) | |||
Resurshushållning | |||
Omkostnadsanslag, 1 000 euro | 45 706 | 44 419 | 47 030 |
Årsverken | 730 | 709 | 691 |
Kostnader för de övriga uppgifterna, 1 000 euro | 56 652 | 60 045 | 59 821 |
1) Stödfunktioner=ekonomiförvaltning, materialfunktioner, datateknik, forsknings- och analysfunktion, utbildning, arbetshälsa, koncerntjänster
2) Övriga uppgifter= vakter, fängelsefunktioner, fångtransporter, handräckning, hittegodsfunktion, klagomål och besvärsärenden
Polisens organisation, verksamhet och processer utvecklas så att de blir effektivare och mera produktiva. Man inleder genomförandet av polisens personalstrategi.
Mänskliga resurser | 2011 utfall1) |
2012 uppskattning |
2013 mål |
Årsverken | 10 708 | 10 758 | 10 530 |
Andelen arbetad tid av den ordinarie årsarbetstiden, % | 73,6 | 74,0 | 74,0 |
Kvinnor, % | 28,2 | 28,4 | 28,6 |
Polismän, årsv. | 7 653 | 7 639 | 7 665 |
Kvinnor, % | 13,9 | 13,9 | 14,0 |
Studerande, årsv.2) | 415 | 484 | 260 |
Kvinnor, % | 22,3 | 25,5 | 25,5 |
Övrig personal, årsv. | 2 640 | 2 635 | 2 605 |
Kvinnor, % | 71,2 | 71,0 | 71,0 |
Kvinnor, % inom underbefälet och befälet och på chefsnivå | 8,5 | 8,5 | 8,5 |
1) Källa PolStat, alla moment. Andel anställda under övriga moment i utfallet för 2011 tot. 127,3 årsverken. Andel anställda under övriga moment i uppskattningen för 2012 tot. 120 årsverken. Andel som anställs under övriga moment i målet för 2013 tot. 120 årsverken (poliser 15 årsv. + övriga tjänster 105 årsv.)
2) Med studerande avses sådana studerande som står till förfogande som arbetskraft och som gör sin praktikperiod som arbets- eller fältpraktik.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 768 803 | 773 355 | 798 277 |
Bruttoinkomster | 62 188 | 70 893 | 74 700 |
Nettoutgifter | 706 615 | 702 462 | 723 577 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 23 771 | ||
— överförts till följande år | 14 069 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 56 996 | 66 081 | 68 036 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 52 567 | 66 081 | 68 036 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 4 429 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 108 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -2 725 |
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr.) | 600 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -2 111 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) | 2 214 |
Lönejusteringar | 23 593 |
Nivåförändring | 12 000 |
Överföring från moment 25.40.01 (1 årsv.) | 38 |
Programmet för att påskynda elektronisk ärendehantering (överföring från mom. 28.70.20) | 875 |
Överföring från moment 26.01.01 | 84 |
Bortfall av engångsutgift (RD) | -2 600 |
Utgifter för förvaltning av UMA (överföring från moment 26.40.01) | 91 |
Nya produktivitetsfrämjande åtgärder | -3 946 |
Ytterligare besparing från rambeslutet | -2 000 |
Projekt för verksamhetslokaler | 2 000 |
Bepansrad säkerhetsbil (bortfall av engångsutgift) | -700 |
Sysselsättning av arbetslösa poliser (bortfall av engångsutgift) | -5 000 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) | -298 |
Uppdatering av AFIS (bortfall av en engångsutgift) | -1 000 |
Sammanlagt | 21 115 |
2013 budget | 723 577 000 |
2012 II tilläggsb. | 14 005 000 |
2012 I tilläggsb. | 9 900 000 |
2012 budget | 702 462 000 |
2011 bokslut | 696 913 000 |
20. Utgifter för transporter i samband med avlägsnande ur landet och hämtning (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 3 500 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter för transporter föranledda av avlägsnande av personer ur landet som polisen ansvarar för
2) till utgifter för tolknings- och översättningstjänster för asylsökande
3) till utgifter för transporter i samband med hämtning av förbrytare som överlåts till Finland
4) till utgifter som föranleds av säkerställande av asylsökandes identitet och nationalitet samt åldersbestämning och språktest
5) till ersättning av utgifter för resor och inkvartering till följd av användningen av en beredskapsgrupp för asylprövning.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Transporter för avlägsnande ur landet | 2 600 000 |
Tolknings- och översättningstjänster | 350 000 |
Transporter i samband med hämtning | 150 000 |
Utredande av identitet | 200 000 |
Användning av beredskapsgrupp | 200 000 |
Sammanlagt | 3 500 000 |
2013 budget | 3 500 000 |
2012 budget | 3 500 000 |
2011 bokslut | 3 444 385 |