Statsbudgeten 2013
Förklaring:I samband med verkställigheten av fängelsestraff och samhällspåföljder ser man till att verkställigheten sköts på ett säkert, tillförlitligt och tryggt sätt. Effektmålet för verkställighet av straff är att minska risken för dem som avtjänar straff att göra sig skyldiga till nya brott under strafftiden och efter den. Uppnåendet av målen förutsätter att påföljdssystemet och innehållet i påföljderna utvecklas.
Det antas att fångantalet inte kommer att förändras avsevärt jämfört med föregående år. Den relativa andelen långvariga fångar, kvinnliga fångar och utländska fångar har ökat under hela 2000-talet. Antalet rannsakningsfångar beräknas alltjämt öka. Skärpningen av lagstiftningen om sexualbrott mot barn beräknas öka det dagliga fångantalet med ytterligare ca 30 fångar år 2013. Den lagändring om förflyttning av fångar inom EU som trädde i kraft i december 2011 beräknas minska antalet fångar med ca 10. Den ökade användningen av övervakad frihet på prov och övervakningsstraff sänker i sin tur antalet fångar i fängelse. Antalet personer som dömts till samhällspåföljder beräknas stiga något till följd av den ökade användningen av övervakningsstraff. I genomsnitt beräknas 80 personer per dag dömas till övervakningsstraff år 2013.
Verksamhetens omfattning
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Antalet fångar i genomsnitt | 3 262 | 3 250 | 3 240 |
Antal som placerats i fängelse från frihet | 6 436 | 6 300 | 6 200 |
Antal som avtjänar samhällspåföljder i genomsnitt | 3 859 | 3 880 | 3 910 |
Samhällspåföljder som ska verkställas | 4 461 | 4 700 | 4 840 |
Sakkunnigutlåtanden i anslutning till påföljder (begärda) | 11 646 | 12 800 | 13 300 |
Brottspåföljdsmyndighetens anstaltsbestånd och personal anpassas i enlighet med den anpassningsplan som förutsätts i rambeslutet från hösten 2011. År 2013 läggs ett fängelse ner. Resultatet och funktionsförmågan när det gäller verkställigheten av straff förbättras genom att man utvecklar verksamhetsprocesserna och inriktningen av personalens arbetsinsats. Inom Brottspåföljdsmyndighetens projekt för utveckling av verksamheten och ett klientdatasystem (ATJ) görs en närmare definition av datasystemet.
Uppgifter om personalen
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Antal anställda, årsverken | 2 893 | 2 867 | 2 822 |
Medelålder | 44,9 | 45,0 | 45,5 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 14,7 | 14,0 | 14,0 |
Sjukfrånvaro, kalenderdagar/årsv.1) | 21,6 | 21,0 | 20,0 |
1) Sjukfrånvaron för dem som utför periodarbete följs i kalenderdagar.
01. Brottspåföljdsmyndighetens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 226 453 000 euro.
Anslaget får användas för betalning av Brottspåföljdsmyndighetens och Brottspåföljdsområdets utbildningscentrals omkostnader.
Av anslaget får högst 2 000 000 euro användas till sänkning av de hyresandelar för Brottspåföljdsmyndighetens personalbostäder som föranleds av funktionella behov.
Förklaring:I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet preliminärt ställt upp följande mål för 2013:
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
Verksamhetens mål | |||
Förvaringssäkerheten vid anstalterna, % | 99,0 | 99,2 | 99,2 |
Andel som avtjänar straff vid öppna anstalter i genomsnitt per dag, % | 37 | 37 | 37 |
Andel som avtjänar straff i sysselsättning i genomsnitt per dag, % | 63 | 62 | 62 |
Andel som slutfört övervakad frihet på prov, % av inledda | 84 | 85 | 85 |
Andel som slutfört samhällstjänst, % av inledda | 85 | 85 | 85 |
Produktivitet | |||
Fångar, i genomsnitt per dag/årsv.1) | 1,29 | 1,41 | 1,43 |
Samhällspåföljder som avtjänas, i genomsnitt per dag/årsv. | 17,1 | 15,1 | 15,5 |
Sakkunnigutlåtanden i anslutning till påföljder per år/årsv. | 303 | 348 | 368 |
Resurshushållning | |||
Omkostnader (netto)/fånge | 59 062 | 61 174 | 61 557 |
Omkostnader (netto)/person som avtjänar en samhällspåföljd | 4 506 | 4 778 | 5 082 |
1) Grunderna för beräkning av nyckeltalen har preciserats fr.o.m. 2012.
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Verkställighet av straff | 190 053 |
Styrning, utveckling och administrering av verkställigheten (centralförvaltningen) | 6 812 |
Brottspåföljdsområdets utbildningscentral | 3 224 |
Hälsovårdsenheten | 15 969 |
Tjänster som köps av servicecentraler | 10 395 |
Sammanlagt | 226 453 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 235 073 | 235 681 | 241 196 |
Bruttoinkomster | 14 692 | 14 501 | 14 743 |
Nettoutgifter | 220 381 | 221 180 | 226 453 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 8 889 | ||
— överförts till följande år | 10 012 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för Brottspåföljdsmyndighetens avgiftsbelagda verksamhet (1 000 euro)1)
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 10 046 | 10 221 | 10 391 |
— övriga intäkter | 1 106 | 1 120 | 1 180 |
Intäkter sammanlagt | 11 152 | 11 341 | 11 571 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 10 852 | 10 979 | 11 200 |
— andel av samkostnader | 9 060 | 8 973 | 9 155 |
Kostnader sammanlagt | 19 912 | 19 952 | 20 355 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -8 760 | -8 611 | -8 784 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 56 | 57 | 57 |
1) Omfattar inte måltidsersättningar och hyresintäkter från tjänstebostäder.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -711 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -831 |
Lönejusteringar | 5 951 |
Överföring till moment 26.10.01 (1 årsv.) | -38 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder (varav det nya produktivitetsprogrammet -46 000 euro och produktivitetsanslaget 17 000 euro) | -29 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) | -11 |
Informationsförvaltningsutgifter | -250 |
Utgifter för lokaler | 1 192 |
Sammanlagt | 5 273 |
2013 budget | 226 453 000 |
2012 II tilläggsb. | 3 378 000 |
2012 budget | 221 180 000 |
2011 bokslut | 221 504 000 |
74. Arbeten vid öppna anstalter (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 5 400 000 euro.
Anslaget får även användas till markbyggnadsarbeten. Av anslaget får högst 1 700 000 euro användas för arbeten vid öppna anstalter för en kommuns, en församlings eller ett allmännyttigt samfunds arbetsprojekt. Arbetsprojekten är kulturhistoriskt värdefulla eller kan förenas med rehabiliteringsverksamhet som delvis bekostas av instansen i fråga. Anslaget får användas särskilt i långtidsprojekt för utgifter för nödvändiga stödfunktioner som krävs för skapande av förutsättningar för byggnadsprojekt som genomförs som arbete vid öppna anstalter, såsom renovering av fångarnas bostadsrum.
Förklaring:Målet är att sysselsätta i genomsnitt 165 fångar vid öppna anstalter. De öppna anstalternas inkvarteringskapacitet utnyttjas också för att inkvartera uppskattningsvis i genomsnitt 40 fångar som arbetar civilt eller studerar utanför anstalten. Utgifterna för sysselsättning och uppehälle är ca 31 000 euro per fånge och år.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Upphörande av tidsbundet anslag (byggprojektet på Sveaborg) | -625 |
Sammanlagt | -625 |
2013 budget | 5 400 000 |
2012 budget | 6 025 000 |
2011 bokslut | 6 025 000 |