Statsbudgeten 2013
52. Statsandel till arbetsmarknadsstöd (förslagsanslag)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 247 500 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av arbetsmarknadsstöd, den därtill anslutna barnförhöjningen och de förhöjningsandelar som betalas ut under tiden för sysselsättningsfrämjande service på grundval av lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) och lagen om främjande av integration (1386/2010) så som i lagen om utkomstskydd för arbetslösa bestäms om statens andel
2) till finansiering av lagstadgad kostnadsersättning i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice på det sätt som bestäms i lagen om utkomstskydd för arbetslösa
3) till betalning av grunddelen av den lönesubvention som med stöd av lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice betalas till arbetsgivaren för de personer som har fått arbetslöshetsförmån på grund av arbetslöshet i minst 500 dagar eller arbetsmarknadsstöd i minst 130 dagar på grund av arbetslöshet och uppfyller villkoren i 11 kap. 8 § i lagen eller som är under 25 år och har fått arbetsmarknadsstöd utan avbrott i minst 65 dagar på grund av arbetslöshet
4) till betalning av en andel som motsvarar startpengens grunddel till personer som är berättigade till arbetsmarknadsstöd med stöd av lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice.
Lönesubventionens och startpengens grunddel budgeteras enligt kontantprincipen.
Förklaring:Kommunerna och staten finansierar vardera hälften av arbetsmarknadsstödet i fråga om personer som har fått arbetsmarknadsstöd i minst 500 dagar av den tid de varit arbetslösa. Till övriga delar finansieras arbetsmarknadsstödet helt av staten. Därutöver svarar staten för Folkpensionsanstaltens likviditet beträffande arbetsmarknadsstödet (likviditetsbelopp).
Med hänvisning till förklaringsdelen till moment 33.10.53 har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 7 800 000 euro för tidigareläggande av indexjusteringar 1 januari 2013.
Med hänvisning till förklaringsdelen till moment 33.10.54 har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 1 000 000 euro för att periodiseringen av semesterersättningen inom ramen för utkomstskyddet för arbetslösa slopas från och med den 1 januari 2013.
Med hänvisning till förklaringsdelen till moment 33.10.54 har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 31 900 000 euro då makens inkomsters sänkande effekt på arbetsmarknadsstödet slopas från och med den 1 januari 2013.
Med hänvisning till förklaringsdelen till moment 33.10.54 kan en långtidsarbetslös fortfarande få arbetsmarknadsstöd enligt ett försök under tiden 1 januari 2013—31 december 2015 under den första anställningsmånaden i de kommuner som har godkänts för kommunförsöket som ingår i regeringsprogrammet.
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
Arbetsmarknadsstöd | |
— under arbetslöshetstiden | 778 800 000 |
— kommunernas finansieringsandel | -187 500 000 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 333 700 000 |
— kostnadsersättningar | 73 500 000 |
Integrationsstöd | |
— under arbetslöshetstiden | 25 000 000 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 79 000 000 |
— kostnadsersättningar | 20 000 000 |
Lönesubventionens och startpengens grunddel; utbetalas av NTM-centralerna | 125 000 000 |
Sammanlagt | 1 247 500 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Tidigareläggande av indexhöjningar | 7 800 |
Justerad effekt av höjningen av grundskyddet | 32 000 |
Periodisering av semesterersättningar 1.1.2013 (ramavtalet) | 1 000 |
Avgränsning som gäller behovsprövning av arbetsmarknadsstödet | 31 900 |
Försöket med sysselsättningsbonus för långtidsarbetslösa under en månad | 3 700 |
Ändring i behovskalkylen | 89 100 |
Sammanlagt | 165 500 |
2013 budget | 1 247 500 000 |
2012 II tilläggsb. | — |
2012 budget | 1 082 000 000 |
2011 bokslut | 909 777 680 |