Statsbudgeten 2013
20. Utkomstskydd för arbetslösa
Förklaring:Utkomsten för arbetslösa tryggas genom arbetslöshetsdagpenningen, som betalas enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa, och arbetsmarknadsstödet. Arbetslöshetsdagpenningen betalas antingen som grunddagpenning eller som inkomstrelaterad dagpenning. En arbetslös måste uppfylla arbetsvillkoret för att få dagpenning. Även en arbetslös som flyttar från Finland till ett annat EU- eller EES-land för att söka arbete kan få arbetslöshetsdagpenning för tre månader. Arbetsmarknadsstödet tryggar utkomsten för de arbetslösa bosatta i Finland som på grund av att de inte uppfyller arbetsvillkoret inte är berättigade till dagpenning eller vilkas rätt till dagpenning har upphört.
Syftet med utkomstskyddet för arbetslösa är att garantera alla arbetslösa en skälig utkomst. Skälig utkomst definieras som en minimiutkomst och i relation till tidigare inkomster.
Arbetslöshetsförmån betalas utöver under arbetslöshetstiden ut också under tiden för sysselsättningsfrämjande service. I sådana fall betalas till den arbetssökande den arbetslöshetsförmån som han skulle ha rätt till som arbetslös. För att sporra arbetslösa arbetssökande till att själva vara aktiva betalas en högre ersättning ut under utbildning och andra aktiveringsåtgärder än under arbetslöshetstiden. Under tiden för sysselsättningsfrämjande åtgärder betalas dessutom kostnadsersättning.
Utkomstskyddet för arbetslösa utvecklas så att det stöder aktiva alternativ och en förlängning av den yrkesverksamma tiden. Arbetslösa, uppsagda och permitterade uppmuntras att delta i utbildning eller andra sysselsättningsfrämjande åtgärder för att deras möjligheter att snabbt hitta ett nytt arbete ska förbättras. För att stödja sysselsättningen av uppsagda personer betalas arbetslöshetsdagpenningen ut förhöjd till arbetssökande.
Invandrare har rätt till arbetsmarknadsstöd i form av integrationsstöd för invandrare under förutsättning att de har en gällande integrationsplan. Målet för arbetsverksamheten i rehabiliteringssyfte är att bevara eller återställa personens arbetsförmåga. För personer som har varit arbetslösa under en längre tid och som erhåller arbetsmarknadsstöd eller utkomststöd ordnar kommunen arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte för att främja sysselsättningen.
För att möta förändringarna i arbetslivet ska yrkesskickligheten bevaras och vid behov kunna kompletteras så att den passar för nya uppgifter. Syftet med vuxenutbildningsstöd som betalas till personer i arbetslivet är att främja sådant kunnande som personer i arbetslivet behöver inom arbetslivet samt ett livslångt lärande, vilket samtidigt förebygger arbetslöshet.
För att den åldrande arbetskraften ska hållas kvar i arbetslivet har åldersgränsen för rätten till tilläggsdagar höjts till 60 år för personer födda 1955 eller senare.
Alterneringsersättning betalas till en arbetstagare som blir alterneringsledig för den tid som arbetsgivaren avlönar en arbetslös.
Verksamhetens omfattning 2010—2013
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Arbetslöshetsgrad (%) | 8,4 | 7,8 | 7,6 | 8,1 |
Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte | ||||
Antal personer som deltar i verksamheten i genomsnitt per år | 11 800 | 17 000 | 19 000 | 21 000 |
Genomsnittligt antal verksamhetsdagar per år/deltagare | 105 | 115 | 120 | 125 |
Inkomstrelaterad dagpenning 1) | ||||
Genomsnittligt antal mottagare/mån | 141 400 | 127 400 | 131 000 | 136 000 |
Ersättningsdagar sammanlagt mn st. | 36,8 | 31,4 | 33,8 | 36,0 |
— under arbetslöshetstiden | 32,1 | 27,2 | 29,5 | 31,4 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 4,6 | 4,2 | 4,3 | 4,6 |
Genomsnittlig dagpenning, €/dag | 60,5 | 60,8 | 63,6 | 65,2 |
Grunddagpenning 1) | ||||
Genomsnittligt antal mottagare/mån | 29 300 | 25 400 | 25 000 | 27 000 |
Ersättningsdagar sammanlagt mn st. | 7,8 | 6,6 | 6,8 | 7,1 |
— under arbetslöshetstiden | 6,7 | 5,8 | 5,6 | 6,0 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 1,1 | 1,2 | 1,1 | 1,1 |
Genomsnittlig dagpenning, €/dag | 26,4 | 27,9 | 32,6 | 33,5 |
Arbetsmarknadsstöd 1) | ||||
Genomsnittligt antal mottagare/mån | 119 400 | 125 897 | 132 000 | 139 000 |
Ersättningsdagar sammanlagt mn st. | 31,1 | 32,7 | 35,7 | 36,9 |
— under arbetslöshetstiden | 22,3 | 22,1 | 24,6 | 25,9 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 8,8 | 10,6 | 10,0 | 11,0 |
Genomsnittligt arbetsmarknadsstöd, €/dag | 27,3 | 28,7 | 33,9 | 35,5 |
Vuxenutbildningsstöd | ||||
Genomsnittligt antal mottagare/mån | 3 190 | 4 460 | 5 350 | 6 153 |
Utbetalad förmån i genomsnitt (€/mån.) | 1 113 | 1 304 | 1 407 | 1 420 |
Alterneringsersättning | ||||
Genomsnittligt antal mottagare/mån | 6 600 | 7 609 | 7 700 | 7 700 |
Ersättningsdagar inom förtjänstskyddet, mn st. | 1,7 | 1,8 | 1,9 | 1,9 |
Ersättningsdagar inom grundskyddet, mn st. | 0,02 | 0,02 | 0,02 | 0,02 |
Genomsnittlig ersättning inom förtjänstskyddet (€/dag) | 49,5 | 50,9 | 62,0 | 62,0 |
Genomsnittlig ersättning inom grundskyddet (€/dag) | 18,9 | 18,5 | 19,0 | 19,0 |
1) Till sökanden har under tiden för sysselsättningsfrämjande service inom ramen för utkomstskyddet för arbetslösa (förtjänstskyddet, grunddagpenningen och arbetsmarknadsstödet) från ingången av 2010 betalats den arbetslöshetsförmån som sökanden skulle ha haft rätt till som arbetslös.
31. Statlig ersättning till kommunerna för anordnande av arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 26 486 000 euro.
Anslaget får användas för betalning av statlig ersättning till kommunerna för anordnande av arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte enligt lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (189/2001).
Anslaget budgeteras enligt prestationsprincipen.
Förklaring:Den ersättning som betalas till kommunen är 10,09 euro per dag och deltagare i arbetsverksamheten. Verksamheten omfattar personer som länge varit arbetslösa och som får arbetsmarknadsstöd eller utkomststöd och för vilka kommunen ordnar arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte för främjande av sysselsättningen. Antalet deltagare i arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte beräknas uppgå till ca 21 000 personer 2013 och antalet verksamhetsdagar till i genomsnitt 125 per deltagare. Statlig ersättning betalas för varje person som deltar i arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte och för de dagar personen i fråga deltar i den, dock för högst fem dagar i veckan.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i behovskalkylen | 3 486 |
Sammanlagt | 3 486 |
2013 budget | 26 486 000 |
2012 budget | 23 000 000 |
2011 bokslut | 12 240 212 |
50. Statsandel till inkomstrelaterad dagpenning (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 1 104 600 000 euro.
Anslaget får användas
1) till finansiering av den inkomstrelaterade dagpenningen enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) på det sätt som i lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner (555/1998) och i lagen om arbetslöshetskassor (603/1984) bestäms om statens andel
2) till finansiering av kostnadsersättningar i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice så som bestäms i lagen om utkomstskydd för arbetslösa
3) till betalning av arbetslöshetskassornas andel av förvaltningskostnaderna enligt lagen om arbetslöshetskassor (603/1984).
Förklaring:Inkomstrelaterad dagpenning betalas ut såväl under arbetslöshetstiden som under tiden för sysselsättningsfrämjande service. Den inkomstrelaterade dagpenningen finansieras av Arbetslöshetsförsäkringsfonden, arbetslöshetskassorna och staten. Arbetslöshetskassornas andel av löntagarens dagpenningar är i regel 5,5 %, dock så, att Arbetslöshetsförsäkringsfonden helt och hållet finansierar förhöjningsdelarna av förtjänstskyddet och tilläggen för omställningsskyddet. Staten finansierar den del som motsvarar grunddagpenningen och fonden den resterande delen. Staten deltar inte i finansieringen av de dagpenningar som betalas under permitteringstid för s.k. tilläggsdagar och inte heller i finansieringen av barnförhöjningarna. Undantagsvis deltar staten 2013 emellertid i finansieringen av de dagpenningar som betalas under permitteringstid med en andel som motsvarar grunddagpenningen i syfte att trygga Arbetslöshetsförsäkringsfondens finansiering. Av dagpenningen för företagare finansierar staten den del som motsvarar grunddagpenningen och barnförhöjningarna, medan företagarkassorna finansierar den resterande delen. Staten finansierar kostnadsersättningarna under tiden för sysselsättningsfrämjande service.
Med hänvisning till förklaringsdelen till moment 33.10.54 har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 17 000 000 euro för att periodiseringen av semesterersättningen inom ramen för utkomstskyddet för arbetslösa slopas från och med den 1 januari 2013.
Med hänvisning till förklaringsdelen till moment 33.10.53 har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 5 600 000 euro för tidigareläggande av indexjusteringar 1 januari 2013.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Statsandel av utbetalda dagpenningar | |
— under arbetslöshetstiden | 899 600 000 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 147 000 000 |
Kostnadsersättningar | 50 000 000 |
Statsandel av förvaltningskostnader | 8 000 000 |
Sammanlagt | 1 104 600 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Justerad effekt av höjningen av grundskyddet med 100 euro | 31 000 |
Periodisering av semesterersättningar fr.o.m. 1.1.2013 (ramavtalet) | 17 000 |
Tidigareläggande av indexhöjningar | 7 300 |
Ändring i behovskalkylen | 39 300 |
Sammanlagt | 94 600 |
2013 budget | 1 104 600 000 |
2012 budget | 1 010 000 000 |
2011 bokslut | 701 500 000 |
51. Statsandel till grunddagpenning (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 178 100 000 euro.
Anslaget får användas till finansiering av grunddagpenning och den därtill anslutna barnförhöjningen i enlighet med lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) och till finansiering av de lagstadgade kostnadsersättningarna i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice så som i lagen om utkomstskydd för arbetslösa bestäms om statens andel.
Anslaget får också användas till ersättning av kostnader mellan stater till en annan EU-medlemsstat för de tre första månaderna i situationer där en person inte uppfyller villkoren för arbetslöshetsförmån enligt den nationella lagstiftningen.
Förklaring:Grunddagpenning betalas ut såväl under arbetslöshetstiden som under tiden för sysselsättningsfrämjande service. Grunddagpenningen, den därtill anslutna barnförhöjningen, de förhöjningsdelar som betalas ut under tiden för sysselsättningsfrämjande service och tilläggen för omställningsskyddet finansieras med statsmedel och intäkterna av löntagares arbetslöshetsförsäkringspremie. Staten finansierar kostnadsersättningarna under tiden för sysselsättningsfrämjande service. Arbetslöshetsförsäkringsfonden finansierar de förhöjningsdelar som betalats under arbetslöshetstiden. De arbetslöshetsförsäkringspremier som uppbärs hos dem som inte är medlemmar i någon arbetslöshetskassa redovisas till Folkpensionsanstalten.
Med hänvisning till förklaringsdelen till moment 33.10.54 har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 2 000 000 euro för att periodiseringen av semesterersättningen inom ramen för utkomstskyddet för arbetslösa slopas från och med den 1 januari 2013.
Med hänvisning till förklaringsdelen till moment 33.10.53 har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 1 100 000 euro för tidigareläggande av indexjusteringar 2013-01-01.
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
Statsandel av utbetalda dagpenningar | |
— under arbetslöshetstiden | 186 300 000 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 42 800 000 |
Kostnadsersättningar | 10 000 000 |
Andel av löntagares arbetslöshetsförsäkringspremier | -61 000 000 |
Sammanlagt | 178 100 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Justerad effekt av höjningen av grundskyddet med 100 euro | 5 000 |
Periodisering av semesterersättningar 1.1.2013 (ramavtalet) | 2 000 |
Tidigareläggande av indexhöjningar | 1 100 |
Ändring i behovskalkylen | -5 000 |
Sammanlagt | 3 100 |
2013 budget | 178 100 000 |
2012 II tilläggsb. | — |
2012 budget | 175 000 000 |
2011 bokslut | 129 926 000 |
52. Statsandel till arbetsmarknadsstöd (förslagsanslag)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 247 500 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av arbetsmarknadsstöd, den därtill anslutna barnförhöjningen och de förhöjningsandelar som betalas ut under tiden för sysselsättningsfrämjande service på grundval av lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) och lagen om främjande av integration (1386/2010) så som i lagen om utkomstskydd för arbetslösa bestäms om statens andel
2) till finansiering av lagstadgad kostnadsersättning i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice på det sätt som bestäms i lagen om utkomstskydd för arbetslösa
3) till betalning av grunddelen av den lönesubvention som med stöd av lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice betalas till arbetsgivaren för de personer som har fått arbetslöshetsförmån på grund av arbetslöshet i minst 500 dagar eller arbetsmarknadsstöd i minst 130 dagar på grund av arbetslöshet och uppfyller villkoren i 11 kap. 8 § i lagen eller som är under 25 år och har fått arbetsmarknadsstöd utan avbrott i minst 65 dagar på grund av arbetslöshet
4) till betalning av en andel som motsvarar startpengens grunddel till personer som är berättigade till arbetsmarknadsstöd med stöd av lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice.
Lönesubventionens och startpengens grunddel budgeteras enligt kontantprincipen.
Förklaring:Kommunerna och staten finansierar vardera hälften av arbetsmarknadsstödet i fråga om personer som har fått arbetsmarknadsstöd i minst 500 dagar av den tid de varit arbetslösa. Till övriga delar finansieras arbetsmarknadsstödet helt av staten. Därutöver svarar staten för Folkpensionsanstaltens likviditet beträffande arbetsmarknadsstödet (likviditetsbelopp).
Med hänvisning till förklaringsdelen till moment 33.10.53 har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 7 800 000 euro för tidigareläggande av indexjusteringar 1 januari 2013.
Med hänvisning till förklaringsdelen till moment 33.10.54 har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 1 000 000 euro för att periodiseringen av semesterersättningen inom ramen för utkomstskyddet för arbetslösa slopas från och med den 1 januari 2013.
Med hänvisning till förklaringsdelen till moment 33.10.54 har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 31 900 000 euro då makens inkomsters sänkande effekt på arbetsmarknadsstödet slopas från och med den 1 januari 2013.
Med hänvisning till förklaringsdelen till moment 33.10.54 kan en långtidsarbetslös fortfarande få arbetsmarknadsstöd enligt ett försök under tiden 1 januari 2013—31 december 2015 under den första anställningsmånaden i de kommuner som har godkänts för kommunförsöket som ingår i regeringsprogrammet.
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
Arbetsmarknadsstöd | |
— under arbetslöshetstiden | 778 800 000 |
— kommunernas finansieringsandel | -187 500 000 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 333 700 000 |
— kostnadsersättningar | 73 500 000 |
Integrationsstöd | |
— under arbetslöshetstiden | 25 000 000 |
— under tiden för sysselsättningsfrämjande service | 79 000 000 |
— kostnadsersättningar | 20 000 000 |
Lönesubventionens och startpengens grunddel; utbetalas av NTM-centralerna | 125 000 000 |
Sammanlagt | 1 247 500 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Tidigareläggande av indexhöjningar | 7 800 |
Justerad effekt av höjningen av grundskyddet | 32 000 |
Periodisering av semesterersättningar 1.1.2013 (ramavtalet) | 1 000 |
Avgränsning som gäller behovsprövning av arbetsmarknadsstödet | 31 900 |
Försöket med sysselsättningsbonus för långtidsarbetslösa under en månad | 3 700 |
Ändring i behovskalkylen | 89 100 |
Sammanlagt | 165 500 |
2013 budget | 1 247 500 000 |
2012 II tilläggsb. | — |
2012 budget | 1 082 000 000 |
2011 bokslut | 909 777 680 |
55. Statsandel till vuxenutbildningsstöd (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 43 000 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsandel enligt lagen om vuxenutbildningsstöd (1276/2000).
Förklaring:Vuxenutbildningsstöd för löntagare består av en grunddel som är lika stor som grunddagpenningen och en förtjänstdel. I vuxenutbildningsstöd för företagare betalas endast grunddelen. Staten finansierar den del som motsvarar grunddagpenningen. Om vuxenutbildningsstödet utbetalas som jämkat, finansierar staten ett belopp som motsvarar grunddelens relativa andel av fullt vuxenutbildningsstöd. Arbetslöshetsförsäkringsfonden finansierar förtjänstdelen och Utbildningsfonden förvaltningskostnaderna.
Med hänvisning till förklaringsdelen till moment 33.10.53 har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 400 000 euro för tidigareläggande av indexjusteringar 2013-01-01.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Tidigareläggande av indexhöjningar | 400 |
Ändring i behovskalkylen | 9 600 |
Sammanlagt | 10 000 |
2013 budget | 43 000 000 |
2012 budget | 33 000 000 |
2011 bokslut | 27 000 000 |
56. Statsandel till alterneringsersättning (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 50 800 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsandel till alterneringsersättning i enlighet med lagen om alterneringsledighet (1305/2002) så som i lagen om finansiering av arbetslöshetsförmåner (555/1998) och i lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002) bestäms om statsandel.
Förklaring:Utgifterna för alterneringsersättningarna finansieras på samma sätt som motsvarande arbetslöshetsförmåner. Statens andel av ersättningar som betalas till medlemmar i en arbetslöshetskassa motsvarar grunddagpenningens andel av den inkomstrelaterade dagpenningen till fullt belopp. Alterneringsersättningarna till personer som inte hör till någon arbetslöshetskassa finansieras helt av staten.
Med hänvisning till förklaringsdelen till moment 33.10.53 har vid dimensioneringen av anslaget som tillägg beaktats 400 000 euro för tidigareläggande av indexjusteringar 2013-01-01.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Tidigareläggande av indexhöjningar | 400 |
Ändring i behovskalkylen | 9 200 |
Sammanlagt | 9 600 |
2013 budget | 50 800 000 |
2012 budget | 41 200 000 |
2011 bokslut | 35 421 000 |