Statsbudgeten 2013
Huvudtitel 33
SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
För temporär betalning av förmåner ur allmänna fonden för social trygghet enligt 12 d § i lagen om Folkpensionsanstalten får användas anslag som reserverats för betalning av andra förmåner ur samma fond under följande moment: 33.10.50, 51, 52, 53, 54, 55, 60 och 33.20.51, 52, 56.
Förklaring:
Viktiga utmaningar under de närmaste åren när det gäller socialskyddet är befolkningens ändrade åldersstruktur, den globaliserade ekonomin och den tekniska utvecklingen, som förändrar verksamhetsfältet för socialskyddet och tränger undan gamla verksamhetsformer. Den ändrade åldersstrukturen medför ökade kostnader för den offentliga ekonomin. Samtidigt minskar den arbetsföra befolkningen och samhällsekonomins tillväxtpotential. Det blir allt svårare att förutspå världsekonomins utveckling. Verksamhetsmiljön är mångfasetterad och nationalstatliga gränser minskar i betydelse. Den europeiska integrationen fördjupas och utvidgas, rörligheten över gränserna ökar och den kulturella mångfalden innanför gränserna ökar. Naturens försämrade bärkraft på det globala planet påverkar både människor och miljö. Den ändrade verksamhetsmiljön har verkningar på samhället i stort.
Social- och hälsovårdsservice, pensioner och det övriga socialskyddet ska kunna erbjudas alla, även om trycket på den offentliga ekonomin ökar. Villkoret för social och ekonomisk hållbarhet är en hög sysselsättningsgrad, friska och arbetsföra medborgare samt en verkningsfull och effektiv social- och hälsovårdsservice.
Regeringens mål är att minska fattigdom, ojämlikhet och utslagning, stabilisera den offentliga ekonomin och stärka en hållbar ekonomisk tillväxt samt förbättra sysselsättningen och konkurrenskraften. För att minska skillnaderna i inkomster, välfärd och hälsotillstånd stärks och reformeras basservicen, tryggas en människovärdig ålderdom, satsas resurser på förebyggande av sociala och hälsorelaterade problem och på mentalvård och missbrukarvård. Utkomstskyddet förbättras och differentieringen av bostadsområden förhindras. I anknytning till detta ska bl.a. en lag som gäller tjänster för äldre stiftas, en totalreform av socialvården beredas och behovsprövningen av arbetsmarknadsstödet slopas när det gäller makens inkomster.
Största delen, två tredjedelar, av socialutgifterna finansieras med arbetsgivarnas och arbetstagarnas socialskyddsavgifter, kommunala skattemedel samt klientavgifter. Den andel som finansieras under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel utgör ungefär en femtedel. Överföringsutgifterna till hushållen, kommunerna och samkommunerna utgör de största utgiftsposterna under huvudtiteln. Slutsumman för huvudtiteln ökar enligt budgetpropositionen med ca 260 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2012.
- — För att uppfylla målen enligt riktlinjerna för En stadig grund för välfärden
- — För att uppfylla målen enligt riktlinjerna för Tillgång till välfärd för alla
- — En livsmiljö som stöder hälsa och välmående.
Social- och hälsovårdsministeriet samordnar regeringens jämställdhetspolitik samt främjar beaktandet av jämställdhetsperspektivet i allt beslutsfattande vid statsrådet. Beaktandet av jämställdhetsperspektivet genomförs vid ministeriet i enlighet med den funktionella jämställdhetsplan som i början av 2012 utfärdades för åren 2012—2015. Jämställdheten mellan könen har främjats bl.a. genom att behovsprövningen av arbetsmarknadsstödet har slopats när det gäller makens inkomster. Dessutom kommer likalönsprogrammet på trepartsbasis, som ska minska löneskillnaderna mellan kvinnor och män, att fortsätta liksom även samarbetet mellan parterna inom arbetslivet för att främja kvinnors karriärutveckling. Åtgärder som syftar till att minska arbetsmarknadens indelning när det gäller olika förvaltningsområden befästs och det förvaltningsövergripande, nationella programmet för minskning av våldet mot kvinnor fortsätter. Integreringen av jämställdhetsperspektivet fortsätter i lagberedningen, vid beredningen av budgeten samt inom andra projekt som är väsentliga med tanke på jämställdheten.
Inom ramen för social- och hälsovårdsministeriets strategiska projekt genomförs en analys av könskonsekvenserna. Regeringens tvärsektoriella åtgärdsprogram för insatsområdet för att minska utslagning, fattigdom och hälsoproblem innehåller ett åtagande att beakta välfärds- och hälsoskillnader mellan kvinnor och män. Särskild uppmärksamhet fästs vid jämställdhetsfrågor som gäller män. Det här perspektivet beaktas även vid genomförandet av det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården (Kaste), inom det delprogram, vars syfte är att särskilt förbättra riskgruppernas möjligheter till delaktighet, hälsa och välfärd.
Social- och hälsovårdsministeriet genomför i tillämpliga delar principerna för lagen om utveckling av regionerna (1651/2009). Vid den regionala fördelningen av Europeiska unionens strukturfondsmedel (ERUF- och ESF-programmen) förhandlas de regionala resurserna för projekt inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde fram med det ansvariga ministeriet, dvs. arbets- och näringsministeriet. Med hjälp av en dispositionsplan ser man till att resurserna utnyttjas på ett ändamålsenligt sätt.
Välfärd och välstånd skapas med hjälp av arbete och genom en delaktighet som omfattar alla. Finansieringen av det finländska välfärdssamhället vilar på en balanserad ekonomisk utveckling. Den ändrade åldersstrukturen medför ökade kostnader för den offentliga ekonomin. Samtidigt minskar den arbetsföra befolkningen och samhällsekonomins tillväxtpotential. Villkoret för social och ekonomisk hållbarhet är en hög sysselsättningsgrad, friska och arbetsföra medborgare samt en verkningsfull och effektiv social- och hälsovårdsservice.
Inom ramen för socialskyddet ökas människors välfärd genom att deras hälsa och funktionsförmåga stöds, deras föränderliga livssituationer beaktas, den sociala samhörigheten stärks och samhällsförhållandena stabiliseras. Den sociala tryggheten främjas också av en stabil ekonomisk tillväxt och konkurrenskraft som uppnås genom att arbetsförmågan stärks och sysselsättnings-, utbildnings- och rehabiliteringsmöjligheter erbjuds.
Beskattning, avgifter, sociala förmåner, inkomstöverföringar och service ska bilda en helhet som uppmuntrar till arbete och säkerställer att arbetstagaren är frisk vid sin pensionering. Ett sporrande och rättvist socialskydd uppmuntrar människor att själva främja sin hälsa. Målet är att
- — hälsa och välbefinnande beaktas i allt beslutsfattande
- — arbetskarriärerna förlängs genom god arbetshälsa
- — livets olika delområden balanseras
- — finansieringen av socialskyddet är hållbar
Nyckeltal för en stadig grund för välfärden
2000 utfall |
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
En prognostiseringsmetod i bruk i kommunen, andelen % av kommunerna viktad med befolkningen | .. | .. | 39 | 39 | 45 | 50 |
Friskvård främjas aktivt i kommunen (% av målvärdet) | ||||||
— i kommunledningen | .. | .. | 59 | 61 | 65 | 68 |
— inom primärvården | .. | .. | 59 | .. | 65 | .. |
— i idrottsverksamheten | .. | .. | 59 | .. | 65 | .. |
— inom den grundläggande utbildningen | .. | 63 | 63 | 63 | 65 | 68 |
Förväntad pensioneringsålder för 25-åringar | 58,8 | 59,8 | 60,4 | 60,5 | 60,7 | 60,9 |
— män | 58,6 | 59,7 | 60,3 | 60,4 | 60,6 | 60,8 |
— kvinnor | 58,9 | 59,9 | 60,4 | 60,5 | 60,7 | 60,9 |
Inledd åldersstandardiserad sjuk- eller invalidpension1) bland 25—62-åringar (arbetspensioner), sammanlagt | 8,7 | 7,6 | 7,2 | 7,2 | 7,1 | 6,9 |
— män | 9,1 | 7,7 | 7,2 | 7,1 | 7,0 | 6,9 |
— kvinnor | 8,3 | 7,5 | 7,2 | 7,4 | 7,2 | 7,0 |
Andel sjukdagar av arbetsdagar och sjukdagar (löntagare), % | 4,0 | 4,6 | 4,5 | 4,6 | 4,4 | 4,3 |
— män | 3,6 | 4,1 | 4,0 | 3,9 | 3,8 | 3,7 |
— kvinnor | 4,5 | 5,2 | 4,9 | 5,2 | 5,1 | 4,9 |
Andelen arbetstagare som i egenskap av löntagare omfattas av företagshälsovård, % | 92 | 92 | 922) | .. | 94 | 94 |
Frekvensen av olycksfall på arbetsplatsen (löntagare), per miljon arbetstimmar | 30,0 | 28,6 | 303) | 31,52) | 30,5 | 29,5 |
Olycksfall i arbete och yrkessjukdomar som ersatts (löntagare) | 5 567 | 5 691 | 4 8013) | 4 7502) | 4 700 | 4 650 |
Andelen dagar som betalats till fäder av föräldradagpenningen, % | 4,2 | 6,7 | 7,1 | 8,3 | 9,5 | 10,6 |
Socialutgifterna/BNP, % | 25,1 | 30,4 | 30,4 | 29,62) | 30,4 | 30,8 |
Socialutgifterna, €/invånare (2010 års prisnivå) | 7 462 | 9 916 | 10 166 | 10 1002) | 10 300 | 10 500 |
Finansieringen av socialutgifterna, % | ||||||
— av skattemedel | 43,1 | 45,0 | 46,1 | 45,92) | 45,6 | 45,2 |
— av arbetsgivarna | 37,6 | 37,3 | 35,8 | 35,62) | 35,7 | 35,8 |
— annan | 19,3 | 17,7 | 18,1 | 18,52) | 18,7 | 19,0 |
Social- och hälsovårdsväsendets utgifter i förhållande till kommunernas totala utgifter, % | 50,9 | 55,0 | 54,4 | 54,82) | 55,0 | 54,9 |
1) Inledda sjuk- eller invalidpensioner avspeglar hur stor del av de icke-pensionerade arbetspensionsförsäkrade som under året har gått i sjukpension (anges oftast i promille). Att indikatorn är åldersstandardiserad anger i fråga om förändringar i inledda sjuk- eller invalidpensioner att befolkningens åldersstruktur inte påverkar den.
2) Uppskattning
3) Förhandsuppgift
Alla har rätt till en tryggad grundläggande försörjning och tillräckliga social-, hälsovårds- och sjukvårdstjänster. Ett människovärdigt liv i alla förhållanden ska tryggas. Dessa rättigheter och likställighetsprincipen finns inskrivna i grundlagen. Trots samhällets ansvar för de grundläggande fri- och rättigheterna ansvarar individen för de val han eller hon gör. När individens och samhällets rättigheter och skyldigheter befinner sig i jämvikt främjas den sociala hållbarheten.
Den som lever endast på socialskydd löper stor risk att att glida in i fattigdom. Det som inger farhågor är utslagningen bland unga, ojämlikheten bland barn och barnfamiljer och utslagningen över generationsgränserna. När befolkningens ålderstruktur ändras finns det fler åldringar, demens och andra kroniska sjukdomar blir allt vanligare och antalet patienter som lider av flera sjukdomar samtidigt ökar. Det innebär att utgifterna för social- och hälsovårdsservice och behovet av personal ökar, om inte servicens produktivitet förbättras. Social- och hälsovården kommer att förbli en arbetskraftsintensiv bransch. Produktiviteten kan förbättras genom att serviceorganisationer och produktionssätt förnyas. Målet är att
- — att minska välfärds- och hälsoskillnader
- — att placera kunden i centrum för servicen
- — att förnya servicestrukturer och arbetssätt
- — att stärka den sociala samhörigheten.
Tillgång till välfärd för alla, nyckeltal
2000 utfall |
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Andelen som upplever sitt hälsotillstånd som dåligt eller medelmåttligt (25—64 år), % | ||||||
— män | 37,6 | 35,0 | 36,8 | 35,6 | 36,4 | 36,4 |
— 0—12 års utbildning | 42,3 | 40,4 | 38,8 | 38,11) | 37,4 | 37,4 |
— 13 eller fler års utbildning | 29,3 | 27,0 | 30,1 | 29,61) | 29,1 | 29,1 |
— kvinnor | 33,7 | 34,0 | 32,9 | 32,1 | 32,5 | 32,5 |
— 0—12 års utbildning | 38,5 | 36,3 | 36,5 | 36,11) | 35,8 | 35,8 |
— 13 eller fler års utbildning | 29,4 | 30,4 | 29,4 | 29,31) | 29,2 | 29,2 |
Upplevd hälsa hos unga: minst två symptom dagligen (årskurs 8—9), % | 16 | 19 | 17 | 17 | 17 | 16 |
Förväntad livslängd hos nyfödda | 77,7 | 79,8 | 80,0 | 80,11) | 80,1 | 80,2 |
— män | 74,1 | 76,5 | 76,7 | 76,81) | 76,8 | 76,9 |
— kvinnor | 81,0 | 83,1 | 83,2 | 83,31) | 83,3 | 83,4 |
Förväntad livslängd hos 25-åringar | ||||||
— män | 49,7 | 52,4 | 52,6 | 52,91) | 53,2 | 53,5 |
— grundskoleutbildning | 47,4 | 49,2 | 49,7 | 50,01) | 50,4 | 50,8 |
— mellanstadieutbildning | 50,1 | 52,3 | 52,4 | 52,61) | 52,8 | 53,0 |
— utbildning på högre nivå | 54,0 | 55,6 | 55,9 | 56,11) | 56,3 | 56,5 |
— kvinnor | 56,1 | 59,0 | 59,0 | 59,11) | 59,2 | 59,3 |
— grundskoleutbildning | 54,6 | 56,9 | 56,6 | 56,61) | 56,6 | 56,6 |
— mellanstadieutbildning | 57,2 | 59,0 | 59,1 | 59,21) | 59,3 | 59,4 |
— utbildning på högre nivå | 58,4 | 60,2 | 60,3 | 60,41) | 60,6 | 60,7 |
Andel 75—84-åringar som obehindrat kan röra sig ute ensamma, %2) | ||||||
— män | 76 | 84 | 841) | 851) | 86 | 86 |
— kvinnor | 72 | 78 | 781) | 791) | 80 | 80 |
Andel som röker dagligen, % | ||||||
— män (25—64 år) | 28,3 | 23,3 | 24,1 | 23,4 | 22 | 21 |
— kvinnor (25—64 år) | 19,9 | 16,5 | 15,3 | 14,9 | 14 | 13 |
— pojkar (årskurs 8—9) | 25 | 17 | 17 | 17 | 15 | 14 |
— flickor (årskurs 8—9) | 22 | 14 | 14 | 14 | 13 | 12 |
Den totala alkoholkonsumtionen, l/pers. | 8,8 | 10,2 | 10,0 | 10,03) | 9,8 | 9,8 |
Andel överviktiga (BMI 25 eller högre) av 25—64-åringar, % | ||||||
— män | 58,4 | 65,5 | 62,7 | 65,0 | 64 | 62 |
— kvinnor | 41,2 | 46,8 | 48,3 | 48,3 | 47 | 46 |
Potentiellt förlorade levnadsår (PYLL) på grund av självmord i åldrarna 25—80 (per 100 000 inv.) | ||||||
— män | 1 176 | 953 | 924 | 9051) | 881 | 858 |
— kvinnor | 369 | 343 | 293 | 3261) | 318 | 309 |
Andel4) låginkomsttagare, % | ||||||
— befolkningen som helhet | 11,3 | 13,1 | 13,53) | 13,41) | 13,3 | 13,2 |
— barn | 11,9 | 13,3 | 12,53) | 12,41) | 12,3 | 12,2 |
Mottagare av allmänt bostadsbidrag (hushåll), antal | 170 352 | 161 842 | 164 154 | 167 364 | 170 600 | 169 600 |
Mottagare av utkomststöd, antal | ||||||
— hushåll | 271 686 | 238 755 | 240 257 | 236 0001) | 240 000 | 240 000 |
— personer | 454 353 | 377 688 | 375 152 | 368 5001) | 374 500 | 374 500 |
— 25—64-åringar som fått stöd under en längre tid i andel av befolkningen, % | 2,4 | 2,1 | 2,2 | 1,91) | 1,9 | 1,8 |
— män | 2,7 | 2,4 | 2,5 | 2,31) | 2,2 | 2,2 |
— kvinnor | 2,0 | 1,7 | 1,8 | 1,61) | 1,6 | 1,6 |
Ginikoefficient (disponipla inkomster)5), % | 26,7 | 25,9 | 26,6 | 26,41) | 26,2 | 26,1 |
Unga som inte har fått någon utbildning efter grundskolan och inte arbetar eller studerar (eller är vårdlediga, pensionerade eller fullgör bevärings- eller civiltjänst), % | 4,3 | 5,1 | 4,8 | 4,81) | 4,7 | 4,7 |
— 18—24-åriga pojkar | 5,4 | 6,5 | 6,0 | 6,01) | 5,9 | 5,9 |
— 18—24-åriga flickor | 3,1 | 3,6 | 3,6 | 3,51) | 3,5 | 3,4 |
Kvinnors inkomst för ordinarie arbetstid i förhållande till mäns motsvarande inkomster, % | 80,6 | 81,8 | 81,9 | 81,73) | 81,9 | 82,0 |
Hälsoskillnader mellan befolkningsgrupperna följs upp inom primärvården, andel hälsocentraler viktad med befolkningen, % | .. | .. | 26 | 31 | 38 | 40 |
Tillgång till vård | ||||||
— antal som köat till specialiserad sjukvård i över 6 mån. | 66 000 | 3 748 | 1 245 | 751 | 700 | 700 |
— väntetiden till hälsocentralläkares mottagning är längre än 14 dagar (% av befolkningen) | .. | 66 | 72 | 77 | 70 | 70 |
— mun- och tandvård: antal som väntat längre än 6 månader | .. | 7 600 | 12 100 | 14 000 | 14 000 | 13 000 |
— psykiatrisk specialiserad sjukvård, antal yngre än 23 år som väntat längre än 3 månader | 84 | 136 | 78 | 80 | 80 | |
Antalet patientskador som ersatts av patientskadenämnden | .. | 2 352 | 2 196 | 2 190 | 2 400 | 2 400 |
Infektioner i anslutning till hälso- och sjukvård:6) | ||||||
— fall/år av smitta från resistenta mikrober (MRSA blod/likvor) | 30 | 28 | 42 | 30 | 30 | |
— fall/år av antibiotikaassocierad diarré (Clostridium diff.) | 5 700 | 4 813 | 5 382 | 5 000 | 5 000 | |
Andel av dem som fyllt 75 år som får tjänster för äldre personer, % | ||||||
— regelbunden hemvård2) | 12,1 | 11,4 | 11,9 | 12,51) | 13,0 | 13,2 |
— män | 9,0 | 8,5 | 9,0 | 9,31) | 9,6 | 9,8 |
— kvinnor | 13,5 | 13,0 | 13,5 | 13,91) | 14,3 | 14,5 |
— serviceboende med heldygnsomsorg | 1,7 | 5,1 | 5,6 | 5,71) | 6,0 | 6,3 |
— män | 1,1 | 3,3 | 3,7 | 4,01) | 4,3 | 4,5 |
— kvinnor | 2,0 | 6,0 | 6,7 | 7,21) | 7,7 | 8,0 |
— ålderdomshem och hälsocentralernas bäddavdelningar | 8,4 | 5,4 | 4,7 | 4,41) | 3,9 | 3,4 |
— män | 5,6 | 3,8 | 3,3 | 3,11) | 2,9 | 2,7 |
— kvinnor | 9,6 | 6,3 | 5,5 | 5,11) | 4,7 | 4,3 |
— stöd för närståendevård | 3,0 | 4,1 | 4,2 | 4,31) | 4,4 | 4,5 |
Serviceboende för gravt handikappade, inv./år | 1 894 | 4 008 | 4 310 | 4 7001) | 5 200 | 5 600 |
Bristen på läkare vid hälsovårdscentralerna, % | .. | 6,8 | 6,0 | 6,5 | 5,0 | 5,0 |
Bristen på andra viktiga grupper av yrkesutbildad personal inom hälso- och sjukvården än läkare, % | .. | .. | 3,6 | 3,61) | 3,8 | 4,0 |
Personal reserverad för förebyggande hälsovårdsservice, % av nationella rekommendationer | ||||||
— rådgivningsläkare | .. | .. | 73,7 | .. | 75 | 75 |
— skolhälsovårdsläkare | .. | .. | 39,3 | .. | 45 | 50 |
— rådgivningshälsovårdare | .. | .. | 84,1 | .. | 90 | 90 |
— skolhälsovårdare | .. | .. | 94,3 | .. | 95 | 95 |
Omfattande hälsoundersökningar genomförs (% av hälsocentralerna) | ||||||
— inom mödrarådgivningen | .. | 50 | 50 | 90 | 90 | 90 |
— inom barnrådgivningen | .. | 45 | 45 | 85 | 85 | 90 |
— inom skolhälsovården | .. | 61 | 61 | 85 | 85 | 90 |
Arbetslösa längre än ett år, antal | 86 800 | 41 300 | 54 000 | 57 200 | 60 000 | 63 000 |
— män | 47 500 | 23 800 | 32 900 | 34 100 | 36 000 | 37 000 |
— kvinnor | 39 300 | 17 500 | 21 100 | 23 100 | 24 000 | 26 000 |
0—17-åringar placerade utom hemmet, % | 0,9 | 1,3 | 1,3 | 1,21) | 1,2 | 1,1 |
— pojkar | 1,0 | 1,3 | 1,4 | 1,31) | 1,3 | 1,2 |
— flickor | 0,9 | 1,2 | 1,2 | 1,21) | 1,2 | 1,1 |
Bostadslösa, antal | 10 000 | 8 150 | 7 880 | 7 570 | 7 100 | 6 600 |
— män | 8 250 | 6 560 | 6 490 | 5 990 | 6 000 | 5 200 |
— kvinnor | 1 750 | 1 590 | 1 390 | 1 580 | 1 100 | 1 400 |
Antal brott mot liv och hälsa som kommit till polisens kännedom | 30 408 | 35 753 | 35 715 | 42 919 | 40 000 | 39 000 |
Andelen invandrare av social- och hälsovårdspersonalen | 1,9 | 2,9 | 3,01) | 3,11) | 3,2 | 3,3 |
1) Uppskattning
2) Kolumnen för år 2000 innehåller 2001 års uppgifter.
3) Förhandsuppgift
4) Andel personer i hushåll som underskridit fattigdomsgränsen (de disponibla inkomsterna ligger under 60 % av medianinkomsten per konsumtionsenhet för samtliga hushåll).
5) Ginikoefficienten beskriver ojämn fördelning av variabeln (i detta fall disponibel inkomst). Ju större ginikoefficienten är, desto ojämnare är inkomsterna fördelade.
6) Indikatorn ersätts senare med en som bättre beskriver patientsäkerheten.
För att uppfylla målen enligt riktlinjerna för En livsmiljö som stöder hälsa och trygghet
Livsmiljöns tillstånd påverkar människor hälsa och välmående. Sämre naturförhållanden, upprepade naturkatastrofer och tillståndet i ekosystemet totalt sett minskar möjligheterna till välmående. Social och ekologisk hållbarhet förutsätter att ett gott liv kan tryggas också när det finns allt mindre resurser att fördela. Varje generation borde lämna efter sig en mera livsduglig miljö.
En rättvis fördelning av välfärden är en utmaning såväl lokalt som globalt. Förändringarna i den globala befolkningsstrukturen, de ekonomiska störningarna, fattigdomen och ojämlikheten utgör prövningar för homogeniteten i samhället. Den ökande ojämlikheten och bostadsområdenas differentiering leder också till säkerhetsrisker.
Klimatförändringen, miljöproblemen och de allt knappare naturresurserna kan ge upphov till många slags hot mot människors hälsa, såsom pandemier och epidemier. De tar ingen hänsyn till gränser, kan sprida sig snabbt och bekämpningen av dem kräver samarbete och beredskap av myndigheterna.
Världsomfattande ekonomiska kriser har visat hur viktigt det är med fungerande skyddsnät och finans- och försäkringsmarknadens betydelse. Samhällets vitala funktioner måste tryggas också i undantagsförhållanden. Målet är att
- — att stärka miljöns livsduglighet
- — att garantera samhällets funktion i specialsituationer.
En livsmiljö som stöder hälsa och trygghet, nyckeltal
2000 utfall |
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Olyckor i hemmet och på fritiden, antal döda | 2 256 | 2 595 | 2 572 | 2 5461) | 2 521 | 2 496 |
— män | .. | 1 750 | 1 649 | 1 6331) | 1 616 | 1 600 |
— kvinnor | .. | 845 | 923 | 9141) | 905 | 896 |
Epidemier som sprids via vatten | ||||||
— antal epidemier | 7 | 4 | 1 | 51) | 5 | 5 |
— antal insjuknade | 6 428 | 213 | 16 | 5001) | 500 | 500 |
Halterna av miljögifter i bröstmjölk (totala mängden toxiska ekvivalenter av PCDD/F- och PCB-föreningar) | 15,3 | .. | 81) | 81) | 7 | 7 |
Arbetspensionsförsäkringsbolags, arbetspensionsförsäkringsstiftelsers och arbetspensionskassors kapitaltäckningsgrad | .. | 24,1 | 29,6 | 22,42) | - | - |
Arbetspensionsfonder/BNP, % | 50,21 | 72,4 | 76,7 | 71,1 | 70 | 69 |
1) Uppskattning
2) Förhandsuppgift
Vissa förmåners utveckling (euro/mån.)
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |
Barnbidrag | ||||||||
— 1:a barnet | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 104 |
— 2:a barnet | 111 | 111 | 111 | 111 | 111 | 111 | 111 | 115 |
— 3:e barnet | 131 | 131 | 131 | 131 | 141 | 141 | 142 | 147 |
— förhöjning för ensamförsörjare | 37 | 37 | 37 | 47 | 47 | 47 | 47 | 49 |
Stöd för hemvård av barn | ||||||||
— vårdpenning | 294 | 294 | 294 | 294 | 314 | 314 | 316 | 327 |
— följande barn under 3 år | 84 | 84 | 94 | 94 | 94 | 94 | 94 | 94 |
— övriga barn under skolåldern | 50 | 50 | 60 | 60 | 60 | 60 | 61 | 61 |
— vårdtillägg | 168 | 168 | 168 | 168 | 168 | 168 | 169 | 169 |
Stöd för privat vård av barn | ||||||||
— vårdpenning | 137 | 137 | 137 | 137 | 160 | 160 | 161 | 167 |
— vårdtillägg | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 |
Partiell vårdpenning | 70 | 70 | 70 | 70 | 70 | 90 | 90 | 94 |
Föräldrapenning | ||||||||
— minimum | 380 | 380 | 380 | 380 | 551 | 551 | 553 | 574 |
— i genomsnitt, män | 1 483 | 1 545 | 1 620 | 1 747 | 1 858 | 1 936 | 1 997 | 1 9731) |
— i genomsnitt, kvinnor | 995 | 1 060 | 1 170 | 1 241 | 1 342 | 1 398 | 1 427 | 1 4521) |
Sjukdagpenning | ||||||||
— minimum (efter 55 dagar) | 380 | 380 | 380 | 380 | 551 | 551 | 553 | 574 |
— i genomsnitt, män | 1 180 | 1 200 | 1 228 | 1 277 | 1 368 | 1 429 | 1 421 | 1 4451) |
— i genomsnitt, kvinnor | 1 033 | 1 053 | 1 075 | 1 110 | 1 184 | 1 235 | 1 249 | 1 2761) |
Arbetsmarknadsstöd | 500 | 505 | 514 | 527 | 551 | 551 | 553 | 674 |
Grunddagpenning för arbetslösa | 500 | 505 | 514 | 527 | 551 | 551 | 553 | 674 |
Inkomstrelaterad dagpenning för arbetslösa | ||||||||
— i genomsnitt, män | 1 137 | 1 164 | 1 201 | 1 234 | 1 326 | 1 401 | 1 409 | 1 4981) |
— i genomsnitt, kvinnor | 861 | 899 | 922 | 945 | 1 017 | 1 071 | 1 082 | 1 1281) |
Folkpension, ensamstående | 498 | 511 | 525 | 558 | 584 | 584 | 586 | 609 |
Garantipension | 688 | 714 | ||||||
Ålderspension (genomsnittlig egen pension) | ||||||||
— män | 1 408 | 1 453 | 1 507 | 1 557 | 1 659 | 1 687 | 1 731 | .. |
— kvinnor | 896 | 932 | 971 | 1 000 | 1 071 | 1 097 | 1 138 | .. |
Sjukpension (genomsnittlig egen pension) | ||||||||
— män | 1 092 | 1 100 | 1 117 | 1 077 | 1 117 | 1 119 | 1 147 | .. |
— kvinnor | 901 | 914 | 934 | 891 | 927 | 929 | 960 | .. |
Ålderspensioner som börjat löpa (genomsnittlig egen pension) | ||||||||
— män | 1 600 | 1 755 | 1 814 | 1 793 | 1 922 | 1 974 | 1 947 | .. |
— kvinnor | 1 073 | 1 189 | 1 250 | 1 199 | 1 326 | 1 365 | 1 370 | .. |
Sjukpensioner som börjat löpa (genomsnittlig egen pension) | ||||||||
— män | 987 | 1 014 | 1 044 | 1 018 | 1 090 | 1 126 | 1 174 | .. |
— kvinnor | 786 | 814 | 841 | 809 | 842 | 884 | 907 | .. |
Utkomststöd, grunddel, ensamstående | 378 | 383 | 390 | 399 | 417 | 417 | 419 | 461 |
1) Uppskattning
Inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde genomförs effektivitets- och resultatprogrammet med hjälp av verkligt produktivitetshöjande åtgärder i enlighet med regeringens riktlinjer. De nämnda åtgärderna för att öka produktivitet och resultat omfattar alla ämbetsverk och inrättningar inom förvaltningsområdet. Överföringen av Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdets verksamhet till Kuopio genomförs stegvis senast 2018.
Förvaltningsområdets anslag 2011—2013
År 2011 bokslut 1000 € |
År 2012 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2013 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2012—2013 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning | 86 196 | 90 185 | 85 947 | -4 238 | -5 |
01. | Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 39 730 | 39 613 | 41 190 | 1 577 | 4 |
02. | Omkostnader för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden (reservationsanslag 2 år) | 2 171 | 2 327 | 2 243 | -84 | -4 |
03. | Omkostnader för besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 2 år) | 4 528 | 5 162 | 4 534 | -628 | -12 |
04. | Omkostnader för statens sinnessjukhus (reservationsanslag 2 år) | 281 | 600 | 600 | — | 0 |
05. | Omkostnader för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) | 187 | 548 | 548 | — | 0 |
21. | Produktivitetsanslag för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) | — | 703 | 100 | -603 | -86 |
25. | Nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år) | 16 400 | 16 700 | 11 800 | -4 900 | -29 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 18 688 | 20 000 | 20 900 | 900 | 5 |
66. | Internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år) | 4 210 | 4 532 | 4 032 | -500 | -11 |
02. | Tillsyn | 42 682 | 43 638 | 40 950 | -2 688 | -6 |
03. | Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 14 339 | 13 748 | 13 872 | 124 | 1 |
05. | Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år) | 14 884 | 13 991 | 11 694 | -2 297 | -16 |
06. | Omkostnader för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (reservationsanslag 2 år) | 4 100 | 4 099 | 3 584 | -515 | -13 |
20. | Utgifter för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak (förslagsanslag) | 9 359 | 10 300 | 10 300 | — | 0 |
66. | Samarbete mellan Finland och Ryssland om strål- och kärnsäkerhet (reservationsanslag 3 år) | — | 1 500 | 1 500 | — | 0 |
03. | Forskning och utveckling | 113 341 | 115 174 | 115 938 | 764 | 1 |
04. | Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) | 68 613 | 68 025 | 70 198 | 2 173 | 3 |
50. | Statsbidrag för utgifterna vid Arbetshälsoinstitutet (reservationsanslag 2 år) | 37 628 | 36 869 | 37 964 | 1 095 | 3 |
63. | Vissa specialprojekt (reservationsanslag 3 år) | 7 100 | 10 280 | 7 776 | -2 504 | -24 |
10. | Utjämning av familje- och boendekostnader samt vissa tjänster | 2 340 166 | 2 468 076 | 2 526 325 | 58 249 | 2 |
28. | Omkostnader för allmänna fonden för social trygghet och servicefonden som betalas till Folkpensionsanstalten (förslagsanslag) | 137 400 | 148 770 | 159 422 | 10 652 | 7 |
50. | Moderskapsunderstöd och statens understöd vid internationell adoption (förslagsanslag) | 11 230 | 11 700 | 11 800 | 100 | 1 |
51. | Barnbidrag (förslagsanslag) | 1 427 600 | 1 481 500 | 1 481 687 | 187 | 0 |
52. | Vissa familjeförmåner som ska ersättas av staten (förslagsanslag) | 1 504 | 2 000 | 2 500 | 500 | 25 |
53. | Militärunderstöd (förslagsanslag) | 18 200 | 22 200 | 21 250 | -950 | -4 |
54. | Bostadsbidrag (förslagsanslag) | 549 500 | 602 306 | 633 800 | 31 494 | 5 |
55. | Underhållsstöd (förslagsanslag) | 165 944 | 171 400 | 180 900 | 9 500 | 6 |
60. | Tolktjänster för gravt handikappade (förslagsanslag) | 28 789 | 28 200 | 34 966 | 6 766 | 24 |
20. | Utkomstskydd för arbetslösa | 1 815 865 | 2 364 200 | 2 650 486 | 286 286 | 12 |
31. | Statlig ersättning till kommunerna för anordnande av arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (förslagsanslag) | 12 240 | 23 000 | 26 486 | 3 486 | 15 |
50. | Statsandel till inkomstrelaterad dagpenning (förslagsanslag) | 701 500 | 1 010 000 | 1 104 600 | 94 600 | 9 |
51. | Statsandel till grunddagpenning (förslagsanslag) | 129 926 | 175 000 | 178 100 | 3 100 | 2 |
52. | Statsandel till arbetsmarknadsstöd (förslagsanslag) | 909 778 | 1 082 000 | 1 247 500 | 165 500 | 15 |
55. | Statsandel till vuxenutbildningsstöd (förslagsanslag) | 27 000 | 33 000 | 43 000 | 10 000 | 30 |
56. | Statsandel till alterneringsersättning (förslagsanslag) | 35 421 | 41 200 | 50 800 | 9 600 | 23 |
30. | Sjukförsäkring | 1 220 177 | 1 345 300 | 1 243 000 | -102 300 | -8 |
60. | Statens andel i de utgifter som föranleds av sjukförsäkringslagen (förslagsanslag) | 1 220 177 | 1 345 300 | 1 243 000 | -102 300 | -8 |
40. | Pensioner | 4 201 028 | 4 392 550 | 4 460 508 | 67 958 | 2 |
50. | Statens andel av sjömanspensionskassans utgifter (förslagsanslag) | 52 098 | 55 000 | 58 358 | 3 358 | 6 |
51. | Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för lantbruksföretagare (förslagsanslag) | 532 200 | 569 000 | 580 000 | 11 000 | 2 |
52. | Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för företagare (förslagsanslag) | 57 700 | 85 000 | 70 000 | -15 000 | -18 |
53. | Statens pensionsersättning för tiden för vård av barn och för tiden för studier (förslagsanslag) | 962 | 1 850 | 2 389 | 539 | 29 |
54. | Statens andel i kostnaderna för lantbruksföretagares olycksfallsförsäkring (förslagsanslag) | 15 215 | 16 000 | 15 761 | -239 | -1 |
(57.) | Särskilt understöd till invandrare (förslagsanslag) | 4 343 | — | — | — | 0 |
60. | Statens andel i de utgifter som föranleds av folkpensionslagen och vissa andra lagar (förslagsanslag) | 3 538 509 | 3 665 700 | 3 734 000 | 68 300 | 2 |
50. | Stöd till veteranerna | 328 038 | 311 633 | 292 356 | -19 277 | -6 |
30. | Statlig ersättning för vården av personer som lidit skada av krigen (förslagsanslag) | 1 356 | 1 650 | 1 550 | -100 | -6 |
50. | Fronttillägg (förslagsanslag) | 47 912 | 44 300 | 38 500 | -5 800 | -13 |
51. | Ersättning för skada, ådragen i militärtjänst (förslagsanslag) | 174 273 | 163 200 | 146 833 | -16 367 | -10 |
52. | Statlig ersättning för driftskostnader för krigsinvalidernas inrättningar (reservationsanslag 2 år) | 65 207 | 65 207 | 68 207 | 3 000 | 5 |
53. | Statsunderstöd för rehabilitering av makar till krigsinvalider (reservationsanslag 2 år) | 3 100 | 3 100 | 3 100 | — | 0 |
54. | Frontunderstöd till vissa utländska frivilliga frontmän (reservationsanslag 2 år) | 94 | 80 | 70 | -10 | -12 |
55. | Vissa utgifter för rehabilitering (reservationsanslag 2 år) | 3 500 | 3 500 | 3 500 | — | 0 |
56. | Utgifter för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) | 30 588 | 30 588 | 30 588 | — | 0 |
57. | Statsunderstöd för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) | 2 008 | 8 | 8 | — | 0 |
60. | Av kommunerna anordnad social- och hälsovård | 469 773 | 572 730 | 553 617 | -19 113 | -3 |
30. | Statlig ersättning för kostnaderna för riksomfattande beredskap inom hälso- och sjukvården (reservationsanslag 3 år) | 200 | 200 | 500 | 300 | 150 |
31. | Statsunderstöd till kommunerna för projekt inom social- och hälsovården och för vissa andra utgifter (reservationsanslag 3 år) | 24 700 | 17 500 | 14 500 | -3 000 | -17 |
32. | Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för forskning på universitetsnivå (fast anslag) | 39 993 | 36 000 | 30 000 | -6 000 | -17 |
33. | Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för kostnaderna för läkar- och tandläkarutbildning (förslagsanslag) | 104 482 | 109 170 | 110 240 | 1 070 | 1 |
34. | Statlig ersättning till verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården för kostnaderna för rättspsykiatriska undersökningar och patientöverföringar (förslagsanslag) | 6 751 | 10 000 | 10 500 | 500 | 5 |
35. | Statsandel till kommunerna för kostnader i anslutning till det grundläggande utkomststödet (förslagsanslag) | 271 447 | 357 000 | 348 100 | -8 900 | -2 |
36. | Statsunderstöd för att säkerställa social- och hälsovårdstjänster på samiska (fast anslag) | 600 | 600 | 480 | -120 | -20 |
(37.) | Statsunderstöd till kommunerna för social- och hälsovårdens reparationsprojekt (reservationsanslag 3 år) | — | 10 000 | — | -10 000 | -100 |
38. | Statsunderstöd till kommunerna för verkställigheten av den s.k. äldreomsorgslagen (reservationsanslag 2 år) | — | — | 5 757 | 5 757 | 0 |
40. | Statlig finansiering av utgifterna för läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten (reservationsanslag 3 år) | 11 800 | 22 460 | 23 740 | 1 280 | 6 |
63. | Statsunderstöd för verksamheten vid kompetenscentrum inom det sociala området (fast anslag) | 3 500 | 3 500 | 3 500 | — | 0 |
64. | Statlig ersättning för kostnaderna för ordnande av medling vid brott (reservationsanslag 3 år) | 6 300 | 6 300 | 6 300 | — | 0 |
70. | Främjande av hälsa och funktionsförmåga | 63 157 | 61 202 | 61 257 | 55 | 0 |
01. | Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet (reservationsanslag 2 år) | 26 007 | 27 005 | 27 675 | 670 | 2 |
20. | Anskaffning av vaccin (reservationsanslag 3 år) | 25 390 | 22 890 | 24 390 | 1 500 | 7 |
21. | Hälsoövervakning (reservationsanslag 2 år) | 1 000 | 1 000 | 930 | -70 | -7 |
22. | Övervakning av smittsamma sjukdomar (reservationsanslag 2 år) | 1 560 | 1 360 | 660 | -700 | -51 |
50. | Hälsofrämjande verksamhet (reservationsanslag 3 år) | 5 200 | 5 100 | 3 780 | -1 320 | -26 |
51. | Statlig ersättning för kostnaderna för utbildning av specialister i företagshälsovård (reservationsanslag 3 år) | 2 900 | 2 900 | 2 900 | — | 0 |
52. | Statsunderstöd för verksamheten vid UKK-instituutti (reservationsanslag 2 år) | 1 100 | 947 | 922 | -25 | -3 |
80. | Avbytarverksamhet för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare | 227 440 | 226 340 | 223 740 | -2 600 | -1 |
40. | Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för lantbruksföretagare (förslagsanslag) | 208 400 | 207 300 | 205 000 | -2 300 | -1 |
41. | Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för pälsdjursuppfödare (reservationsanslag 2 år) | 2 600 | 2 600 | 2 600 | — | 0 |
(42.) | Statlig ersättning för kostnaderna för försöket med vikariehjälp för renskötare (reservationsanslag 2 år) | 300 | 300 | — | -300 | -100 |
50. | Statlig ersättning för förvaltningsutgifterna för avbytarservicen för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare (fast anslag) | 16 140 | 16 140 | 16 140 | — | 0 |
90. | Understöd från Penningautomatföreningen | 268 200 | 291 000 | 301 000 | 10 000 | 3 |
50. | Understöd till sammanslutningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd (förslagsanslag) | 268 200 | 291 000 | 301 000 | 10 000 | 3 |
(51.) | Reserv för styrning av Penningautomatföreningens avkastning enligt universalitetsprincipen | — | — | — | — | 0 |
Sammanlagt | 11 176 062 | 12 282 028 | 12 555 124 | 273 096 | 2 |