Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         60. Energipolitik
         70. Integration

Statsbudgeten 2013

07. Omkostnader för Centralen för turistfrämjande (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 10 097 000 euro.

Förklaring:Centralen för turistfrämjande (CTF) är sakkunnig på turism på riksomfattande nivå och en internationell aktör som producerar mervärde för turistnäringen och samhället. CTF arbetar för att göra Finland känt som turistland, marknadsför turismprodukter och turismtjänster i samarbete med andra turistaktörer samt stöder kvalitetsutvecklingen inom turistnäringen. CTF samordnar produktutvecklingen i fråga om turismprodukter på temabasis och inhämtar marknadsinformation till turistnäringens förfogande till stöd för marknadsföringen och produktutvecklingen. Målet är att skapa en enhetlig, särpräglad och attraktiv profil som turistland som stöder försäljningen av turismprodukter.

I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Centralen för turistfrämjande för 2013:

Verksamhetens resultat

  2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Produktion och kvalitetsledning      
Antal kongresser i Finland, st. 417 400 400
Antal organisationer som deltagit i kvalitetsprogrammet Kvalitet till tusen, st. 773 800 850
Extern kundtillfredsställelse, turistnäringens tillfredsställelse med CTF:s verksamhet (1–5) 3,4 3,5 3,6
Forskningsdata: analys och förmedling av marknadsinformation (1–5) 3,5 3,6 3,7
Produktutvecklingsverksamhet: de deltagande aktörernas tillfredsställelse med CTF:s produktutvecklingsverksamhet (1–5) 3,2 3,3 3,4
Marknadsföringsåtgärder, tillfredsställelse med marknadsföringen som helhet (1–5) 3,1 3,2 3,3
De utländska representanternas verksamhet, VisitFinland-representanternas vitsord (1–5) 3,2 3,3 3,4

Fördelning av anslaget enligt huvudfunktioner

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget

2013
budgetprop.
  1 000 € % 1 000 € % 1 000 € %
             
Marknadsföring av bilden av Finland som turistland 6 382 54 5 571 54 5 453 54
Produktmarknadsföring till stöd för turistlandsbilden 4 578 38 3 921 38 3 837 38
Främjande av produktutveckling och produktifiering 584 5 259 3 252 3
Anskaffning och förmedling av marknadsinformation 390 3 564 5 555 5
Sammanlagt 11 934 100 10 315 100 10 097 100

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Utvecklingen av årsverken 30,5 33 33
Personalens välbefinnande förbättras      
— antalet sjukdagar/årsv. 7,2 < 10,0 < 10,0
— fall av kortvarig sjukfrånvaro (1–3 dagar) 3,3 < 4,0 < 4,0
— index för arbetstillfredsställelse (1–5) 3,8 3,8 3,8

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 13 036 10 870 10 747
Bruttoinkomster 1 103 555 650
Nettoutgifter 11 933 10 315 10 097
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 2 627    
— överförts till följande år 1 000    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -139
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr.) -162
Lönejusteringar 83
Sammanlagt -218

2013 budget 10 097 000
2012 II tilläggsb. 46 000
2012 budget 10 315 000
2011 bokslut 10 307 000