Statsbudgeten 2013
40. Kommunikationstjänster och kommunikationsnät samt stöd för kommunikation
Förklaring:Kommunikationstjänsterna och kommunikationsnäten utgör en väsentlig del av utvecklingen av informationssamhället, eftersom en avsevärd del av samhällets tjänster produceras och konsumeras med utnyttjande av kommunikationstjänster och kommunikationsnät. För Finlands ekonomiska utveckling och konkurrenskraft är det centralt att kunna omvandla det starka kunnandet inom kommunikationsinfrastrukturen och servicen till en styrka för produktionen och det omfattande nyttiggörandet av informationssamhällstjänster. Man utvecklar ny teknologi och nya kommunikationstjänster och försöker ta dem i bruk inom alla livsområden för att underlätta medborgarnas vardag.
01. Kommunikationsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 9 895 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer. För deras del budgeteras anslaget enligt kontantprincipen.
Förklaring:Digital teknik och digitala tjänster utnyttjas i omfattande grad inom samhällets olika delområden. Kommunikationens och informationssamhällets bastjänster och deras säkerhet säkerställs. Mångsidiga och högklassiga kommunikations- och informationssamhällstjänster finns tillgängliga till ett rimligt pris i hela landet. Användning av informations- och kommunikationsteknik och digitala tjänster fullt ut främjar samhällets funktion, medborgarnas välfärd och företagens konkurrenskraft.
Målet för Kommunikationsverket är att utbudet på kommunikationstjänster ska bli mångsidigare, tillgången till grundläggande kommunikationstjänster förbättras och funktionssäkerheten och säkerheten inom kommunikationsnäten och kommunikationstjänsterna utvecklas. I enlighet med prioriteringarna för verksamheten år 2013 ska Kommunikationsverket ingripa i missförhållanden på kommunikationsmarknaden, erbjuda frekvenser för nya användningsområden, främja utbyggnaden av snabba bredbandsnät och se till att post-, telefon-, tv- och bredbandtjänsterna håller en miniminivå. Kommunikationsverket förbättrar dessutom den nationella datasäkerheten och effektiviserar den tekniska styrningen och övervakningen.
Kommunikationsverket sköter förvaltningen av statens televisions- och radiofond.
För Kommunikationsverket ställer kommunikationsministeriet preliminärt upp följande verksamhetsmål för år 2013, som stöder de mål för samhälleliga verkningar som i motiveringen till huvudtiteln ställts upp för kommunikationssektorn och de gemensamma mål som ställts upp för förvaltningsområdet.
Resultatmål | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING | |||
Auktion av radiofrekvenser genomförs, tidpunkt | 1—6/2013 | ||
Verket producerar aktuella lägesbilder om kommunikationsnäten och om dessas fel- och störningssituationer. Information om kommunikationsnätens tillstånd i form av en karta i bruk vid utgången av 2013, genomförande | uppnås | ||
Operatörer som erbjuder bredbandstjänster har tillträde till fiberbaserade accessnät till ett rimligt pris. Utveckling i fråga om antalet tillträden till fiberbaserade accessnät som hyrts ut till konkurrenter, %/år | 5 | ||
Tillgången till snabba (över 30 Mb) bredbandsförbindelser förbättras. Tillgången till bredbandsuppkopplingar ökar, %/år | 5 | ||
Snabb behandling av ansökningar om statligt stöd för bredband. Andelen anhängiga ansökningar som behandlats inom tre månader efter att tillräckliga utredningar inkommit, % | 80 | ||
Frekvensplaneringen är högkvalitativ. Skadliga störningar som beror på frekvensplanering högst, st./år | 10 | ||
Tillgången till postens samhällsomfattande tjänster säkerställs. Medborgarnas tillfredsställelse med postens samhällsomfattande tjänster, kundenkät (skalan 1—5) | 3,5 | ||
Användbarheten i fråga om kommunikationsnäten och kommunikationstjänsterna ligger på en god nivå. Antalet långvariga allvarliga fel (klass A) högst, st./år | 6 | ||
Enkät för kunder och intressentgrupper (skalan 1—5) | 3,5 | ||
Verket främjar användning av internettjänster genom att den nationella datasäkerheten utvecklas. Enkät för kunder och intressentgrupper (skalan 1—5) | 3,5 | ||
Verket främjar utveckling av internettjänster genom att en fungerande nätmiljö garanteras. Användbarheten i fråga om namnservrar, % | 100 | ||
Intressentgruppernas tillfredsställelse med Kommunikationsverkets verksamhet (skalan 1—5) | 3,8 | 3,6 | 3,6 |
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET | |||
Kostnaderna för styrningen av och tillsynen över televerksamheten exkl. medlemsavgifter till internationella organisationer, euro/anslutning till det allmänna telenätet (innefattar traditionella anslutningar och bredbandsanslutningar) | - | - | 0,40 |
Kostnaderna för styrningen av och tillsynen över datasäkerheten exkl. medlemsavgifter till internationella organisationer, euro/anslutning till det allmänna telenätet (innefattar traditionella anslutningar och bredbandsanslutningar) | - | - | 0,30 |
Kostnaderna för tillsynen över posttjänsterna exkl. medlemsavgifter till internationella organisationer, euro/mottagarhushåll | 0,42 | 0,40 | 0,48 |
Kostnaderna för övervakning av medietjänster, euro/tv-tittarhushåll | 0,33 | 0,30 | 0,34 |
Kostnader för resultatområdet Radiofrekvenser ex. medlemsavgifter till internationella organisationer, euro, i relation till antalet gällande radiokoncessioner och kompetensbevis samt det totala antalet koncessions- och intygsansökningar och ordnade examina | 82 | 96 | 125 |
Förändring i arbetsproduktiviteten, % | -3,29 | 1 | 1 |
Förändring i den totala produktiviteten, % | 2,02 | 2 | 2 |
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % | 109 | 100 | 95 |
Kostnadsmotsvarighet för prestationer av skattenatur, % | 99 | 93 | 91 |
Inkomsterna grundar sig på kommunikationsministeriets förordning om frekvensavgifter och övriga avgifter som tas ut för Kommunikationsverkets prestationer gällande radioförvaltningen (1222/2010) och kommunikationsministeriets förordning om vissa av Kommunikationsverkets avgifter (1058/2009), vilka har utfärdats med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten, samt lagen om statens televisions- och radiofond (745/1998), lagen om integritetsskydd vid telekommunikation och dataskydd inom televerksamhet (565/1999), lagen om domännamn (228/2003) och kommunikationsmarknadslagen (393/2003).
Kommunikationsverket tar ut en kommunikationsmarknadsavgift hos teleföretagen på de grunder som anges i kommunikationsmarknadslagen, en dataskyddsavgift hos teleföretagen på de grunder som anges i lagen om dataskydd vid elektronisk kommunikation (516/2004), en tillsynsavgift för postverksamhet hos postföretagen på de grunder som anges i postlagen (415/2011), en tillsynsavgift för televisions- och radioverksamhet på de grunder som anges i lagen om televisions- och radioverksamhet (744/1998) samt en avgift för leverantörer av tjänster för elektronisk identifiering på de grunder som anges i lagen om stark autentisering och elektroniska signaturer (617/2009). Kommunikationsmarknadsavgiften 3 400 000 euro, dataskyddsavgiften 480 000 euro, tillsynsavgiften för postverksamheten 1 488 000 euro, tillsynsavgiften för televisions- och radioverksamheten 1 069 000 euro och certifikatavgiften 184 000 euro intäktsförs under moment 11.19.04. Utgifterna för dessa funktioner har beaktats vid dimensioneringen av anslaget för Kommunikationsverkets omkostnader.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 34 610 | 38 650 | 31 218 |
Bruttoinkomster | 28 258 | 29 805 | 21 323 |
Nettoutgifter | 6 352 | 8 845 | 9 895 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 752 | ||
— överförts till följande år | 3 206 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter | |||
Radiofrekvenser | 10 749 | 9 942 | 9 937 |
Nät och säkerhet | 7 847 | 7 839 | 7 966 |
Tv-avgifter | 9 561 | 11 220 | 3 390 |
Intäkter sammanlagt | 28 157 | 29 001 | 21 293 |
Kostnader | |||
Radiofrekvenser | 8 782 | 9 994 | 10 780 |
Nät och säkerhet | 7 438 | 7 799 | 8 258 |
Tv-avgifter | 9 561 | 11 220 | 3 390 |
Kostnader sammanlagt | 25 781 | 29 013 | 22 428 |
Överskott (+) / Underskott (-) | |||
Radiofrekvenser | 1 967 | -52 | -843 |
Nät och säkerhet | 409 | 40 | -292 |
Tv-avgifter | - | - | - |
Överskott / Underskott sammanlagt | 2 376 | -12 | -1 135 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Radiofrekvenser | 122 | 99 | 92 |
Nät och säkerhet | 105 | 101 | 96 |
Tv-avgifter | 100 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt | 109 | 100 | 95 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för verksamhet av skattenatur (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter | |||
Nät och säkerhet | 661 | 664 | 664 |
Kommunikationsmarknaden och kommunikationstjänster | 5 032 | 5 387 | 5 957 |
Intäkter sammanlagt | 5 693 | 6 051 | 6 621 |
Kostnader | |||
Nät och säkerhet | 653 | 733 | 759 |
Kommunikationsmarknaden och kommunikationstjänster | 5 074 | 5 763 | 6 483 |
Kostnader sammanlagt | 5 727 | 6 496 | 7 242 |
Överskott (+) / Underskott (-) | |||
Nät och säkerhet | 8 | -69 | -95 |
Kommunikationsmarknaden och kommunikationstjänster | -42 | -376 | -526 |
Överskott / Underskott sammanlagt | -34 | -445 | -621 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Nät och säkerhet | 101 | 91 | 87 |
Kommunikationsmarknaden och kommunikationstjänster | 99 | 93 | 92 |
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt | 99 | 93 | 91 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Skötsel av NCSA-uppgifter | 50 |
Övervakningsuppgifter avseende samhällsomfattande tjänster | 500 |
Överföring från moment 31.40.50 | 500 |
Sammanlagt | 1 050 |
2013 budget | 9 895 000 |
2012 II tilläggsb. | 500 000 |
2012 budget | 8 845 000 |
2011 bokslut | 7 806 000 |
42. Understödjande av tidningspressen (fast anslag)
Under momentet beviljas 500 000 euro.
Anslaget får användas för att stödja tidningar som publiceras på de riksomfattande minoritetsspråken svenska, samiska, romani eller karelska samt motsvarande elektroniska publikationer, motsvarande elektroniska publikationer på teckenspråk samt produktionen av svenskspråkiga nyhetstjänster. Anslaget får också användas för produktion av innehåll på samiska eller karelska i anslutning till tidningar som ges ut på finska eller svenska.
Förklaring:Avsikten med anslaget är att främja pluralismen och mångsidigheten i den inhemska tidningspressen och informationsförmedlingen.
2013 budget | 500 000 |
2012 budget | 500 000 |
2011 bokslut | 450 000 |
50. Statsunderstöd för genomförande av det riksomfattande bredbandsprojektet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 9 500 000 euro.
Anslaget får användas för betalning av sådant statligt stöd som beviljats av Kommunikationsverket under tidigare år och under finansåret och som avses i lagen om stöd för byggande av bredband i glesbygdsområden.
Kommunikationsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats 2009 till den del dessa fullmakter inte har använts.
Förklaring:Lagen om stöd för byggande av bredband i glesbygdsområden och en ändring av lagen om stöd för utveckling av landsbygden trädde i kraft den 1 januari 2010. Avsikten är att man som stöd för byggande av bredband genom Kommunikationsverkets beslut använder anslag under detta moment samt genom beslut av närings-, trafik- och miljöcentralerna sådant anslag under moment 30.10.61 som avses i lagen om stöd för utveckling av landsbygden. Villkoret för statligt stöd är att kommunerna förbinder sig att projektvis finansiera sin egen andel av det offentliga finansieringsstödet. Det offentliga finansieringsstödet kan vara högst 2/3 av projektets kostnader. Statens finansieringsandel är högst 33 % av bredbandsprojektets stödberättigande kostnader och kommunens finansieringsandel 33 %. Statens finansieringsandel är dock högst 58 % och kommunens andel 8 % i de kommuner där finansieringen av projektet annars skulle bli en oskälig ekonomisk belastning. Bestämmelser om grunderna för fastställandet av den kommunrelaterade andelen utfärdas genom förordning av statsrådet.
Närings-, trafik- och miljöcentralerna betalar åren 2010—2013 i statlig andel av bredbandsprojekten 25,15 miljoner euro under moment 30.10.61. I de projekt som finansieras av närings-, trafik- och miljöcentralerna är kommunens betalningsandel 22 %. Kommunikationsverket och närings-, trafik- och miljöcentralerna kan inte finansiera samma bredbandsprojekt, varför närings-, trafik- och miljöcentralerna begär ett utlåtande av Kommunikationsverket innan beslutet om statligt stöd fattas.
Statsrådet har genom ett principbeslut den 4 december 2008 uppställt som mål att det senast den 31 december 2015 överallt i landet beroende på efterfrågan ska finnas tillgång till ett optiskt fibernät eller kabelnät, som möjliggör 100 megabits förbindelser, eller något annat nät med jämförbara egenskaper. En anslutning till dessa nät med en högst två kilometer lång fast eller trådlös abonnentförbindelse medför att åtminstone 99 procent av alla fasta bostäder samt av fasta driftställen för företag och organisationer inom den offentliga förvaltningen kan använda sådana kommunikationstjänster och andra informationssamhällstjänster som kräver mycket stora överföringshastigheter.
Bevillningsfullmakten beräknas bli förnyad till ett belopp av ca 55 miljoner euro. Förnyandet av fullmakten beror på att besluten om beviljande av stöd för bredband har fattats under flera finansår.
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt föranleder (1 000 euro)
2013 | 2014 | 2015 | 2016— | Sammanlagt fr.o.m. 2013 | |
Förbindelser som ingåtts före år 2013 | 6 500 | 1 000 | 1 000 | - | 8 500 |
Förbindelser år 2013 | 8 500 | 8 500 | 6 000 | 7 000 | 30 000 |
Utgifter sammanlagt | 15 000 | 9 500 | 7 000 | 7 000 | 38 500 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -1 000 |
Överföring till moment 31.40.01 | -500 |
Sammanlagt | -1 500 |
2013 budget | 9 500 000 |
2012 II tilläggsb. | -500 000 |
2012 budget | 11 000 000 |
2011 bokslut | 9 800 000 |
60. Överföring till statens televisions- och radiofond (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 500 000 000 euro.
Anslaget får med stöd av 3 § i lagen om statens televisions- och radiofond användas till en överföring till fonden.
Förklaring:Enligt 3 § i lagen om statens televisions- och radiofond (745/1998) ska det för att täcka kostnaderna för den allmännyttiga verksamheten enligt 7 § i lagen om Rundradion Ab (1380/1993) till fonden betalas ersättning ur ett anslag i statsbudgeten. År 2013 uppgår anslaget till 500 miljoner euro. Anslagsbeloppet justeras årligen så att det motsvarar förändringen i kostnadsnivån. Som grund för justeringen används ett index som till en tredjedel består av levnadskostnadsindexet och till två tredjedelar av förtjänstnivåindexet.
Enligt 5 § i lagen om statens televisions- och radiofond ska fondens medel årligen användas för att finansiera Rundradion Ab:s verksamhet till ett belopp som avses i 3 § 2 mom. Medel får också användas för utbetalning av arvoden för förhandsprövning enligt 6 a § i lagen om Rundradion Ab samt för förvaltning av fonden. Medel ur fonden kan även i övrigt användas för att främja televisions- och radioverksamheten. År 2013 finansieras ovan nämnda utgifter, inklusive utgifterna för avveckling av systemet med televisionsavgifter, med de medel som kvarstår i fonden i slutet av 2012 samt med medel som ännu flyter in år 2013 av televisionsavgiftsbetalningar som inte har betalats vid utgången av 2012.
Överföringen till fonden för att täcka kostnaderna för Rundradion Ab:s allmännyttiga verksamhet finansieras fr.o.m. ingången av 2013 med den nya rundradioskatten.
2013 budget | 500 000 000 |