Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Trafiknätet
              51. Prisstöd för lotsning
         50. Forskning

Statsbudgeten 2013

30. Stöd till trafiken och köp av tjänsterPDF-versio

Förklaring:Målet för sjöfartspolitiken är att trygga en positiv utveckling av den finska handelsflottan, sysselsättningen av finländska sjöfarare samt försörjningsberedskapen. Behovet av en egen handelsflotta är accentuerat för att Finland är avsides beläget och för att utrikeshandeln är beroende av sjötransporterna över Östersjön. Enbart aspekterna på försörjningsberedskapen kräver ett tillräckligt stort inhemskt tonnage. Den finska handelsflottan har gått bakåt i utvecklingen på 2000-talet, men under de senaste två åren har det inte längre skett några stora förändringar i antalet fartyg och tonnaget. Handelsflottans genomsnittsålder är dock fortfarande högre än medeltalet i EU. Rederierna ska få mer än 10 nya fartyg under åren 2012—2013. Av dessa förväntas största delen segla under finsk flagg.

I fjärrtrafiken kan kollektivtrafikens basservicenivå tryggas genom köp av trafik eller genom att bevilja ensamrätt som kompensation för skyldigheten att tillhandahålla offentliga tjänster när det inte uppstår tillräckliga förbindelser på marknadsvillkor. Basservicenivån granskas på trafiksystemnivå, dvs. det är nog att destinationen nås med en enda trafikform.

I de fyra största stadsregionerna är målet kollektivtrafik som kan konkurrera med privatbilismen särskilt i fråga om arbetsresor. I de medelstora stadsregionerna eftersträvas ett attraktivt utbud av kollektivtrafik. För att bevilja stöd för de medelstora stadsregionerna (över 50 000 invånare, exklusive de fyra största) ändras statsrådet förordning om statsunderstöd för kollektivtrafik. I små stadsregioner och i glesbygder som är belägna nära stadsregioner eftersträvas basservicenivå för kollektivtrafiken. Man utvecklar servicenivådefinitionerna för kollektivtrafiken, den regionala planeringen och nya sätt att ordna trafiken samt kopplingen av kollektivtrafiken till MBT-intentionsavtalen. Utvecklandet av passagerarinformation, informationssystem och gemensamma betalningssystem för kollektivtrafiken främjas. På lång sikt kommer den statliga finansieringen enbart att användas till att köpa trafik av eller understödja trafik hos sådana aktörer som förbinder sig till arbetet med att utveckla gemensamma betalnings- och informationssystem för kollektivtrafiken.

När förvaltningsförsöket i Kajanaland avslutas återgår det anslag på 668 000 som stått till förfogande inom förvaltningsförsöket till köp av region- och lokaltrafik.

Den service som tillhandahålls av färjor inom skärgårdstrafiken och förbindelsefartyg tryggas på nuvarande nivå.

Stöd till trafiken och köp av tjänster (mn euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Sjötrafik (43, 46, 50, 51) 83,0 93,4 124,0
Förbättrande av konkurrenskraften för fartyg som används för sjötransport (43) 78,0 86,4 81,0
Miljöstöd för fartygsinvesteringar (46) - 2,0 38,0
Statsunderstöd ur lästavgifterna (50) 0,8 0,8 0,8
Prisstöd för lotsning (51) 4,2 4,2 4,2
Köp av kollektivtrafik och statsunderstöd (42, 63, 64) 108,2 111,1 112,7
Statsunderstöd för utbildning (42) 0,8 0,8 0,8
Köp och utvecklande av kollektivtrafiktjänster (63) 98,0 99,3 99,2
Köp och utvecklande av tjänster inom förbindelsefartygstrafiken i skärgården (64) 9,4 11,0 12,7
Sammanlagt 191,2 204,5 236,7

42. Statsunderstöd för utbildning (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 841 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd för kostnader för ordnande av yrkesutbildning inom järnvägstrafiken.

Förklaring:Anslaget är avsett för den ersättning som betalas till ett företag eller någon annan sammanslutning som tillhandahåller yrkesutbildning inom järnvägstrafiken.


2013 budget 841 000
2012 budget 841 000
2011 bokslut 841 000

43. Förbättrande av konkurrenskraften för fartyg som används för sjötransport (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 81 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av stöd enligt lagen om förbättrande av konkurrenskraften för fartyg som används för sjötransport (1277/2007) till fartyg som är upptagna i handelsfartygsförteckningen.

Förklaring:Det stöd som betalas till fartygen motsvarar beloppet av de förskottsinnehållningar som verkställts på den sjöarbetsinkomst som en skattskyldig sjöfarare erhållit från ett ovan avsett fartyg som är infört i handelsfartygsförteckningen och av de socialskyddsavgifter som arbetsgivaren har betalat för inkomsten samt de sjömanspensionsförsäkrings-, arbetslöshetsförsäkrings-, olycksfallsförsäkrings- och grupplivförsäkringspremier liksom den andel av premierna för grupplivförsäkring för fritiden och tilläggsförsäkringen i fritidsförsäkringen som arbetsgivaren betalar. För begränsat skattskyldigas del motsvarar stödet endast den verkställda källskattens belopp och det belopp av socialskyddsavgiften som arbetsgivaren betalat.

År 2013 betalas stöd för de kostnader som uppkommit under tiden 1.7.2012—30.6.2013. För passagerarfartyg som får ta mer än 120 passagerare motsvarar stödet det belopp av förskottsinnehållningar, arbetsgivares socialskyddsavgifter och källskatt för tiden 1.11.2012—31.10.2013 i fråga om arbetsgivarprestationer som lämnats och betalats till skatteförvaltningen.

År 2011 betalades det ca 78 miljoner euro i stöd. Det uppskattas att det 2013 i handelsfartygsförteckningen finns 118 fartyg som omfattas av stödet. Av dessa är 105 lastfartyg och 13 passagerarfartyg. Bruttodräktigheten för de fartyg som är upptagna i förteckningen uppskattas vara sammanlagt närmare 1 481 614 ton. År 2011 var stödet till de lastfartyg som erhöll stöd i genomsnitt 383 537 euro per fartyg och andelen av bruttolönerna ca 37,9 %. År 2011 var stödet till de passagerarfartyg som erhöll stöd i genomsnitt 3 158 117 euro per fartyg och andelen av de bruttolöner som betalades för sjöarbete ca 33,5 %.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ändring i anslagsnivån på basis av fartygsbeståndet -5 420
Sammanlagt -5 420

2013 budget 81 000 000
2012 budget 86 420 000
2011 bokslut 77 969 378

46. Miljöstöd för fartygsinvesteringar (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 38 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statligt stöd i enlighet med statsrådets förordning om de allmänna villkoren för investeringsstöd för fartyg i syfte att förbättra miljöskyddet (946/2010) till företag som bedriver rederiverksamhet och som är registrerade i Finland.

Fullmakt

År 2013 får förbindelser om beviljande av miljöstöd för rederiers fartygsinvesteringar ingås till ett belopp av högst 30 000 000 euro.

Förklaring:Utifrån den fullmakt på 30 miljoner euro som beviljades i den första tilläggsbudgeten för 2010 har det fattats beslut om beviljande av stöd för investeringskostnaderna för två nya fartyg. Stöden betalas när fartygen är färdiga. Stödet till det fartyg som färdigställs år 2012 har beaktats i budgeten för 2012. Vid dimensioneringen av anslaget för 2013 har stöd till ett belopp av 28 miljoner euro till det fartyg som färdigställs år 2013 beaktats.

Förordningen är i kraft till utgången av 2014. Avsikten är att förordningens tillämpningsområde beträffande nya fartyg utvidgas så att det också omfattar sådana investeringar i nya fartyg som förbättrar miljöskyddet och som är nödvändiga för att uppnå den nivå som EU-normerna kräver (den nuvarande förordningen förutsätter att en högre nivå än vad EU-normerna kräver uppnås). Avsikten är att tillämpningsområdet också ska utvidgas så att det beträffande fartyg som är upptagna i fartygsförteckningen också omfattar investeringskostnader för sådana anordningar som, i syfte att förbättra miljöskyddet, installeras i efterhand samt andra lösningar som förbättrar fartygens miljöskydd.

Vid ingången av 2015 införs sådana begränsningar av svavelutsläppen som ökar kostnaderna för sjötransporter. Under beredning är dessutom ett flertal andra normer som gäller begränsning av utsläppen från sjöfarten och som påverkar transportkostnaderna. Genom stöd för miljöinvesteringar uppmuntras rederier att ta i bruk miljövänlig teknik i befintliga fartyg och att i nya fartyg investera i teknik som förbättrar miljöskyddet. En utvidgning av stödprogrammet kräver godkännande av kommissionen.

Maximibeloppet för fullmakten för att fatta beslut om miljöstöd för fartygsinvesteringar föreslås uppgå till 30 miljoner euro. Fullmakten är avsedd för stöd för kostnaderna för sådana investeringar i anordningar som i efterhand, i syfte att förbättra miljöskyddet, installeras i fartyg som redan är i drift (såsom svavelskrubbrar och motsvarande tekniker för rening av avgasutsläpp). Användningen av fullmakten föranleder utgifter på 10 miljoner euro år 2013 och 20 miljoner euro år 2014. Stöden betalas efter att investeringarna har genomförts. Det har uppskattats att det vore lönsamt att i efterhand installera anordningar i ca 30—45 finländska fartyg. Att t.ex. installera en svavelskrubber i ett fartyg beräknas kosta 3—6 miljoner euro. Om stödandelen utgör t.ex. 50 % möjliggör fullmakten installering av sådana anläggningar i efterhand i ca 10—20 fartyg.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anpassning till svaveldirektivet 10 000
Ändring i anslagsbehovet på basis av fattade understödsbeslut 26 000
Sammanlagt 36 000

2013 budget 38 000 000
2012 budget 2 000 000
2011 bokslut

50. Statsunderstöd ur lästavgifterna (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 800 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av understöd som avses i lagen om lästavgift (189/1936) för välfärdsverksamhet till förmån för yrkesverksamma sjömän samt till främjande av sjöräddningsverksamheten. Understöden beviljas för utgifter föranledda av verksamhet som Trafikverket bestämmer om.

Förklaring:Motsvarande inkomst har antecknats under moment 11.19.02. De medel som delas ut i form av lästavgifter fördelas i sin helhet på basis av utfallet av de lästavgifter som influtit året innan.


2013 budget 800 000
2012 II tilläggsb. 140 000
2012 budget 800 000
2011 bokslut 848 003

51. Prisstöd för lotsning (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 4 200 000 euro.

Anslaget får användas för betalning av prisstöd för lotsning i Saimenområdet i enlighet med lotsningslagen (940/2003).

Förklaring:Avsikten är att fortsättningsvis hålla nivån på lotsningsavgiften ca 74 % lägre än den allmänna lotsningsavgiften. Av den anledningen är det meningen att prisstöd enligt momentet ska betalas för företagsekonomiskt olönsam lagstadgad lotsning inom Saimenområdet till det företag som producerar lotsningstjänster.

Lotsningssträckorna är betydligt längre på Saimenområdet än i havstrafiken. Skillnaden mellan den allmänna lotsningsavgiften och lotsningsavgiften på Saimen ersätts så att ersättningen är högst lika stor som Saimenområdets (inkl. kanalens) underskott.


2013 budget 4 200 000
2012 budget 4 200 000
2011 bokslut 4 200 000

63. Köp och utvecklande av kollektivtrafiktjänster (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 99 243 000 euro.

Anslaget får användas till

1) köp av tågtrafiktjänster

2) köp av flygtrafiktjänster

3) köp av fartygstrafiktjänster för Kvarken

4) köp av region- och lokaltrafik och ersättning för fullgörande av prisskyldigheterna

5) stöd för kollektivtrafiken i de stora och medelstora stadsregionerna

6) projekt för utvecklande av kollektivtrafiken och andra utgifter som främjar användningen av kollektivtrafiken samt mobilitetsstyrning.

Av anslaget får beviljas understöd

1) till kommuner och andra sammanslutningar i enlighet med statsrådets förordning om statsunderstöd för kollektivtrafik (124/2012)

2) för utvecklande av kollektivtrafiken i medelstora stadsregioner till ett belopp av högst 50 % av de godtagbara kostnaderna under förutsättning att kommunerna har upprättat ett intentionsavtal med staten och regionens aktörer om att genomföra utvecklingsprogrammet för kollektivtrafik. Som godtagbara kostnader betraktas kostnader som föranleds av utvecklande av trafikutbudet, förbättrande av förutsättningarna för trafiken, effektiverad skötsel av trafiken, utvecklande av biljettsystemet, sänkta eller oförändrade priser på biljetterna och bättre tjänster för passagerarna.

Anslaget får också användas till betalning av konsumtionsutgifter.

Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen beträffande överföringsutgifterna.

Förklaring:Anslaget är avsett för utgifter som avses i kollektivtrafiklagen (869/2009) och produktion av vissa andra kollektivtrafiktjänster samt för utgifter för främjande och utvecklande av kollektivtrafiken samt mobilitetsstyrning. Statsrådets förordning om statsunderstöd för kollektivtrafik ändras så att förordningen innefattar grunderna för beviljande av stöd till kollektivtrafiken i de medelstora stadsregionerna. Samtidigt kompletteras förordningen så att den gör det lättare än för närvarande att stödja planeringen av kollektivtrafiken i de stora stadsregionerna.

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Basservicenivå inom kollektivtrafiken  
Köp av tågtrafikens fjärrtrafiktjänster 33 600
Köp, prisskyldigheter och utvecklande i anslutning till region- och lokaltrafiken 31 593
Konkurrenskraftig kollektivtrafik  
Stöd till kollektivtrafiken i stora stadsregioner 10 250
Stöd till kollektivtrafiken i medelstora stadsregioner 10 000
Köp av tågtrafikens närtrafiktjänster 9 700
Specialservicenivå inom kollektivtrafiken  
Köp av flygtrafiktjänster 1 000
Kvarkentrafiken 250
Strategisk utveckling av kollektivtrafiken och mobilitetsstyrning  
Utvecklingsprojekt 2 145
Mobilitetsstyrning 705
Sammanlagt 99 243
Basservicenivå inom kollektivtrafiken

Målet för basservicenivån inom kollektivtrafiken är att trygga det dagliga behovet av att ta sig fram och lika möjligheter till mobilitet. Med trafik på basservicenivå avses en servicenivå som tillgodoser medborgarnas och näringslivets nödvändiga mobilitetsbehov i hela landet. Basservicenivån anges på trafiksystemnivå och det är tillräckligt att den realiseras inom en enda trafikform.

Köp av tågtrafikens fjärrtrafiktjänster

Syftet med stödet till fjärrtågtrafiken är att upprätthålla och höja servicenivån inom tågtrafiken och kollektivtrafikens andel av alla fortskaffningssätt. Genom köpen inom tågtrafiken tillgodoses sådana resebehov på regional och rikstäckande nivå som bedöms vara nödvändiga, till den del dessa tjänster inte kan ordnas på marknadsvillkor.

Avtalet mellan staten och VR-Group Ab om köp av tågtrafikens fjärrtrafiktjänster omfattar åren 2012—2015 och uppgår till sammanlagt 136,84 miljoner euro, i genomsnitt 34,21 miljoner euro per år. Utöver den trafik som köps med stöd av avtalet i fråga är VR-Group Ab skyldig att på det sätt som kommunikationsministeriet bestämmer sköta den trafik som avses i koncessionsavtalet om ensamrätt till persontågtrafik för perioden 3.12.2009—31.12.2019.

Köp, prisskyldigheter och utvecklande i anslutning till region- och lokaltrafiken

Närings-, trafik- och miljöcentralerna finansierar den kollektivtrafik av typen basservice som på landsbygden bedrivs med bussar och taxibilar samt prisskyldigheter som gäller region- och pendlarbiljetter. Grunderna för det stöd närings-, trafik- och miljöcentralerna beviljar anges i statsrådets förordning om statsunderstöd för kollektivtrafik.

Vid köp av tjänster prioriteras basservicenivån i förhållande till den övriga köptrafiken. Det uppskattas att den stamtrafik som närings-, trafik- och miljöcentralerna köper kommer att ha 5,5 miljoner resenärer år 2013. Statens finansieringsandel per resenär har varit cirka 4 euro.

Genom stödet till kollektivtrafiken kompenseras även prisskyldigheten i anslutning till region-, stads- och arbetsresebiljetterna. Förutsättningen för finansiering av prisskyldigheten är att kommunen deltar i kostnaderna för prisskyldigheten med en andel som är minst lika stor som statens andel. Antalet resor som görs med region- och stadsbiljetter år 2013 beräknas uppgå till drygt 20 miljoner.

Kommunerna kan beviljas statsunderstöd för köp av lokaltrafik i stadsmiljö och för prisskyldigheter som gäller stadsbiljetter. Genom att rikta det statsunderstöd som beviljas stöder man genomförda kommunsammanslagningar och bildandet av regionala kollektivtrafikmyndigheter så långt det är möjligt. Statens medfinansiering är högst lika stor som kommunens.

Tyngdpunkterna för region- och lokaltrafikens utvecklingsåtgärder ligger på planering av kollektivtrafikens servicenivå, främjande av samordningen av persontransporterna och utvecklande av biljettsystemen.

Konkurrenskraftig kollektivtrafik

Målsättningen för stödjande av en konkurrenskraftig kollektivtrafik är att förbättra servicen inom kollektivtrafiken och öka kollektivtrafikens andel av alla fortskaffningssätt samt antalet resor inom kollektivtrafiken.

Kollektivtrafiken i stora stadsregioner

Staten stöder kollektivtrafiken i Helsingfors-, Tammerfors-, Åbo- och Uleåborgsregionen med ett anslag på 10,25 miljoner euro under förutsättning att finansieringen höjer servicenivån inom regionernas kollektivtrafik och därmed ökar användningen av kollektivtrafiken, marknadsandelen och förbättrar kollektivtrafikens konkurrenskraft. Staten vill dessutom genom finansieringen bidra till att en anslutning till den myndighet som ansvarar för att ordna kollektivtrafiken inte ska utgöra en oskälig kostnadsbelastning för kommunen. En förutsättning för statsunderstödet är att den statliga finansieringen binds till långsiktiga program och åtgärder för utveckling av kollektivtrafiken så att man kan garantera finansieringens effekter i enlighet med målen i programmen.

Som främsta grund för fördelningen av understödet mellan regionerna används befolkningsmängden i dessa regioner. Vid beviljandet av understöd fästs det dessutom uppmärksamhet vid hur väl de understödda åtgärderna främjar tillväxten av den andel av färdsätten som utgör regionens hållbara mobilitet. I fortsättningen kommer de stora stadsregionernas MBT-intentionsavtal att utvecklas så att de även omfattar målen för stödet till kollektivtrafiken. Staten understöder de stora stadsregionerna med högst 50 % av de godtagbara kostnaderna.

Kollektivtrafiken i medelstora stadsregioner

Staten understöder kollektivtrafiken i de medelstora stadsregionerna med ett anslag på ca 10 miljoner euro, förutsatt att stadsregionerna har upprättat ett intentionsavtal om genomförande av utvecklingsprogrammet för kollektivtrafiken. Målsättningen ska vara en attraktiv servicenivå inom kollektivtrafiken och att stadsregionerna deltar med minst 50 % av de godtagbara kostnaderna.

Närtrafiken i Helsingforsregionen

Staten köper trafiken på banavsnitten Helsingfors—Karis, Helsingfors—Riihimäki och Helsingfors—Lahtis. Genom köp inom den del av Helsingfors närtrafik som sträcker sig utanför området för samkommunen Helsingforsregionens trafik (HRT) möjliggörs en högre servicenivå än vad de direkta biljettintäkterna möjliggör. Genom köpen möjliggörs en järnvägsnärtrafik som kan anses tillräcklig ur trafikpolitiskt perspektiv i den omfattning som det årligen för ändamålet beviljade anslaget räcker. I den av staten köpta närtrafiken företas årligen ca 12 miljoner resor.

Specialservicenivå inom kollektivtrafiken

Med trafik på specialservicenivå avses sådana kollektivtrafiktjänster som behövs för att stödja näringslivet i landskapen eller regionerna och deras utvecklingsmål avseende attraktivitet. Mobilitetsbehoven på specialservicenivå baserar sig på upprätthållande eller utveckling av näringslivets förutsättningar i regionerna. Sådana tjänster behöver inte alla gånger ordnas av den offentliga sektorn, utan också lokala, privata aktörer och företag kan delta.

Flygtrafiken

Flygtrafik kan köpas för orter till vilka restiden från Helsingfors är över tre timmar med tåg. Genom köp av reguljär flygtrafik till Nyslott och Varkaus tryggas i synnerhet sådana förbindelser som är nödvändiga främst för näringslivet. Även lokala och regionala instanser deltar i finansieringen av denna trafik. Inom köptrafiken reser något under 19 000 passagerare per år. Det nuvarande avtalet om köp av flygtrafik löper ut vid utgången av 2013. Statens betalningsandel under avtalsperioden är högst 50 % av kostnaderna för trafikköpen.

Kvarkentrafiken

Målet med köpet av färjetrafik i Kvarken är att trygga passagerarfärjetrafiken i Kvarken. Avtalet för år 2013 konkurrensutsätts under år 2012. Statens betalningsandel är högst 50 % av kostnaderna för trafikköpen. Det beräknas att antalet passagerare kommer att uppgå till cirka 100 000 år 2013.

Strategisk utveckling av kollektivtrafiken och mobilitetsstyrning
Utvecklingsprojekt

Genom riksomfattande, strategiska utvecklingsåtgärder försöker man främja kollektivtrafikens verksamhetsförutsättningar, konkurrenskraft och attraktivitet på lång sikt samt trygga kollektivtrafikens kunskapsunderlag. Finansieringen säkerställer också att det utvecklas sådana regionala informationssystem som stöder ordnandet av kollektivtrafik. Till utvecklingsprojekt anvisas 2,15 miljoner euro 2013.

Mobilitetsstyrning

Av anslaget anvisas 0,7 miljoner euro till mobilitetsstyrning. Genom styrning av mobiliteten medverkar man inte bara till att öka andelen kollektivtrafik, utan även andelen gång och cykling, särskilt i stadsregionerna. Metoderna är bl.a. informationsstyrning, marknadsföring och stöd till att utveckla tjänsterna.

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt föranleder (1 000 euro)

  2013 2014 2015 Sammanlagt fr.o.m. 2013
         
Köp av tågtrafikens fjärrtrafiktjänster (inkl. nattågstrafik till Kemijärvi) 33 600 34 000 34 600 102 200
Köp av tågtrafikens närtrafiktjänster 9 700 9 100 9 100 27 900
Utgifter sammanlagt 43 300 43 100 43 700 130 100

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring -400
Överföring från moment 32.50.(63) 668
Korrigering av felaktig anteckning angående utgiftsbehovet inom närtågstrafiken -300
Sammanlagt -32

2013 budget 99 243 000
2012 II tilläggsb. -13 000
2012 budget 99 275 000
2011 bokslut 98 024 902

64. Köp och utvecklande av tjänster inom förbindelsefartygstrafiken i skärgården (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 12 724 000 euro.

Anslaget får användas till

1) köp av tjänster inom förbindelsefartygstrafiken i skärgården och konsumtionsutgifter som föranleds av dessa tjänster

2) reparation av de bryggor som används för skärgårdens förbindelsefartygstrafik

3) att understödja underhållet av de isvägar av privat natur som ersätter förbindelsefartygstrafiken

4) betalning av utgifter som föranleds av fullmakter som beviljats under tidigare år och under finansåret.

Av anslaget får dessutom beviljas understöd för de trafikidkare som sköter förbindelserna i skärgården på de grunder som anges i statsrådets förordning (371/2001). Anslaget budgeteras på basis av betalningsbeslut beträffande understöden.

Fullmakt

Den fullmakt på högst 68,9 miljoner euro som beviljats för köp av långvariga tjänster inom förbindelsefartygstrafiken i skärgården justeras till följd av höjningen av mervärdesskattesatsen till högst 69,9 miljoner euro.

Fullmakten får användas för att ingå avtal om tjänster inom förbindelsefartygstrafiken år 2013, till den del fullmakten ännu inte har använts.

Förklaring:Enligt lagen om främjande av skärgårdens utveckling (494/1981) ska staten försöka sörja för att skärgårdens bofasta befolkning har erforderlig transportservice till sitt förfogande.

Förbindelsefartygstrafiken är trafik som Trafikverket ansvarar för och den täcker nästan alla de öar med bofast befolkning i Skärgårdshavet som inte har någon vägförbindelse. Egentliga Finlands närings-, trafik- och miljöcentral upphandlar tjänster för förbindelsefartygstrafik genom konkurrensutsättning. Passagerarantalet inom förbindelsefartygstrafiken beräknas vara ca 180 000 personer år 2013. Utgifterna per passagerare är ca 70 euro. Räknat per fast bosatt person är det ca 8 800 euro per år. För rutten Kotka—Pyttis ska två nya bryggkonstruktioner anskaffas och tilläggskostnaderna för dem är totalt 1,0 miljon euro. Finansieringsbehovet under momentet ökar till följd av utgifterna för trafiken på rutterna Kotka—Pyttis och Hitis som enligt planerna skulle finansieras under moment 31.30.66, men på grund av att de fartyg som skulle läggas in på rutterna inte är färdiga än, senareläggs inledandet av trafiken på rutten med ett år. Dessutom höjs kostnaderna på grund av prisstegringen på bränsle.

Syftet med stödet är att bibehålla förbindelserna för invånare i sådana skärgårdsområden där det inte finns tillgång till förbindelsefartygstrafik. Stödet riktas främst till ordnandet av person- och godstransporter för den bofasta befolkningen i Sibbo och Ekenäs skärgård samt skärgårdens ringvägar i Åbolands skärgård.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Höjning av mervärdesskattesatsen 1 000
Nivåförändring jämfört med anslaget för jämförelseåret -3 800
Överföring från moment 31.10.20 4 517
Sammanlagt 1 717

2013 budget 12 724 000
2012 II tilläggsb.
2012 budget 11 007 000
2011 bokslut 9 367 000

66. Avtal om köp av förbindelsefartygstjänster (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas inget anslag.

Fullmakt

Den fullmakt på högst 52,6 miljoner euro som beviljats för att ingå ett 10-årigt avtal om helhetsservice för köp av tjänster inom förbindelsefartygstrafiken i skärgården justeras till följd av höjningen av mervärdesskattesatsen till högst 53,030 miljoner euro.

Fullmakten får användas för att ingå avtal om tjänster inom förbindelsefartygstrafiken år 2013, till den del fullmakten inte har använts.

Förklaring:Justeringen av fullmakten föranleds av en höjning av mervärdesskattesatsen med 1 %.

Med fullmakten tryggas köp av tjänster inom förbindelsefartygstrafiken på rutterna Kotka—Pyttis och Hitis i form av helhetsservice där tjänsteproducenterna svarar för anskaffning och underhåll av de fartyg som trafikerar på rutterna Kotka—Pyttis och Hitis. Fartygen ska uppfylla strikta miljökrav och lämpa sig också för oljebekämpningstjänster. Tjänsterna inom förbindelsefartygstrafiken konkurrensutsätts under 2012, varvid planeringen och byggandet av fartygen infaller åren 2012—2013. Helhetsservicen enligt avtalet gäller åren 2014—2023. Förbindelsefartygstrafiken beräknas föranleda utgifter på cirka 5 030 000 euro om året under perioden 2014—2023.


2013 budget
2012 II tilläggsb.
2011 bokslut