Statsbudgeten 2013
78. Vissa trafikledsprojekt (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 167 260 000 euro.
Anslaget får användas till
1) betalning av utgifter som föranleds av de fullmakter att ingå avtal som har beviljats under tidigare år
2) utgifter som föranleds av investeringar för utvecklande av trafikledsnätet till den del projekten inte har budgeterats under moment 31.10.77.
Trafikverket bemyndigas
1) att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del dessa fullmakter inte har använts
2) att ingå avtal till ett belopp av högst 150,0 miljoner euro för att genomföra andra skedet av projektet E18 vid Ring III så att Trafikverket för genomförande av projektet ingår ett avtal med Vanda stad, enligt vilket Vanda stads andel av byggnadskostnaderna är 40 miljoner euro och att staden därtill finansierar statens kostnadsandel med ett belopp av 50 miljoner euro. Staten betalar tillbaka beloppet till staden räntefritt efter det att projektet slutförts.
Förklaring:Under momentet budgeteras de projekt som också finansieras av utomstående, såsom t.ex. kommuner och företag.
Projekt
Godkänt | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Den ext. finansieringens andel av fullmakten att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslag år 2013 mn € |
Behov av finansiering senare mn € |
|
Oavslutade trafikledsprojekt | |||||||
Vägprojekt | |||||||
Lv 101, Ring I, Åboleden—Vallberget | Budget 2007 | 2011 | 147,0 | 73,9 | 73,1 | - | |
Vägförbindelse till Sköldvik | Budget 2009 | 2011 | 25,0 | 17,0 | - | ||
E18 vid Ring III, 1 skedet | Budget 2009 | 2011 | 50,0 | 50,0 | - | ||
Rv 12 Tammerfors strandled | Budget 2012 | 2015 | 185,0 | 124,0 | - | 185,0 | |
Åbo hamnförbindelse (Suikkilavägen) | Budget 2012 | 2013 | 20,0 | 10,0 | - | 20,0 | |
Banprojekt | |||||||
Seinäjoki—Vasa, elektrifiering | Budget 2009 | 2012 | 20,0 | 17,2 | - | ||
Oavslutade trafikledsprojekt sammanlagt | 447,0 | 134,0 | 73,9 | 157,3 | 205,0 | ||
Nytt trafikledsprojekt | |||||||
E18 vid Ring III, 2 skedet | Budget 2013 | 2015 | 150,0 | 40,0 | 10,0 | 140,0 | |
Pågående och nya trafikledsprojekt sammanlagt | 597,0 | 174,0 | 73,9 | 167,3 | 345,0 |
Av anslaget på 167,3 miljoner euro under momentet utgör 120,567 miljoner euro statlig medfinansiering och 46,433 miljoner euro medfinansiering från utomstående som intäktsförs under momentet.
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt föranleder (1 000 euro)
2013 | 2014 | 2016— | Sammanlagt fr.o.m. 2013 | |
Förbindelser som ingåtts före år 2013 | 167 300 | 50 261 | 154 000 | 317 561 |
Som motivering till det nya projektet föreslås följande:
E18 vid Ring III, 2 skedet. I budgeten för 2009 inleddes förbättringen av Ring III, 1 skedet, vägförbindelsen Vandaforsen—Flygstationsvägen. Kostnadsberäkningen för projektet var 50 miljoner euro. Projektet genomfördes med efterfinansiering så att Vanda stad finansierade kostnaderna under byggnadstiden. I anslaget under momentet har betalningen till staden beaktats.
Det föreslås att förbättringen av ringvägen ska fortsätta. Ring III är inte bara den viktigaste landtrafikförbindelsen till Helsingfors—Vanda flygplats, utan också den viktigaste trafikleden för kollektivtrafiken i Vanda och en förmedlare av godstransportströmmarna från och till Nordsjö hamn. Markanvändningen längs Ring III utvecklas kraftigt och trafikmängderna är stora (30 000—60 000 bilar per dag). Vid de trafikljusstyrda plananslutningarna förekommer det trafikstockningar dagligen och trafiksmidigheten störs dessutom av att de planskilda anslutningarna har för korta påfarter och avfarter och att busshållplatserna har för korta accelerationsfält. Problemen förvärras när trafiken ökar.
Projektet E18 vid Ring III, 2 skedet, innefattar byggande av en planskild anslutning och förbättring av bussramperna vid Flygstationsvägen och Dickursbyvägen, byggande av ett tredje körfält i båda riktningarna mellan Lahtisvägen och Håkansböle planskilda anslutningar, byggande av nya ramper i Borgåledens anslutning så att det blir möjligt att svänga till vänster utan trafikljus samt genomförande av ett nytt trafikledningssystem mellan Ring III och Borgå.
Kostnadsberäkningen för projektet är 150 miljoner euro, varav statens medfinansiering uppgår till 110 miljoner euro och Vanda stads medfinansiering till 40 miljoner euro. Med anledning av bruttobudgeteringen budgeteras även stadens andel under momentet och på motsvarande sätt på inkomstsidan i budgeten. En del av projektet, dvs. den planskilda anslutningen vid flygplatsen, ska dessutom genomföras med efterfinansiering så att Vanda stad temporärt finansierar 50 miljoner euro av statens medfinansiering för genomförandet av den planskilda anslutningen vid flygplatsen och motsvarande mervärdesskatter. Staten betalar tillbaka ovan nämnda 50 miljoner euro, inklusive mervärdesskatt, till staden räntefritt åren 2016 och 2017. Övriga delar av projektet genomförs med statlig budgetfinansiering åren 2013 —2015. Ett belopp av 10 miljoner euro som i budgeten för 2013 har reserverats under momentet anvisas för betalning av utgifter som motsvarar Vanda stads medfinansiering. Motsvarande inkomst har budgeterats under moment 12.31.10. Efter att utvecklingsprojektet slutförts kvarstår ännu avsnittet Flygstationsvägen—Gammelgård. Det preliminära kostnadsförslaget är ca 140 miljoner euro. Förhållandet kostnad/nytta för det aktuella projektet är 2,5.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förändring i statens efterfinansiering | 84 160 |
Förändring i finansiering från utomstående | 10 000 |
Sammanlagt | 94 160 |
2013 budget | 167 260 000 |
2012 budget | 73 100 000 |
2011 bokslut | 249 600 000 |