Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Trafiknätet
              01. Trafikverkets omkostnader
              20. Bastrafikledshållning
              70. Anskaffning av isbrytare
              78. Vissa trafikledsprojekt
         50. Forskning

Statsbudgeten 2013

20. Bastrafikledshållning (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 935 235 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för uppgifter som hänförs till ny- och utbyggnadsinvesteringar i trafikledsnätet, reinvesteringar, underhåll, skötsel, användning, sjömätning, trafikledning, assistans av vintersjöfarten, trafikplanering, egendomsförvaltning av trafikledshållningen och andra uppgifter som är på farledshållarens ansvar samt till betalning av skadestånd som beror på trafikledshållningen

2) i enlighet med omkostnadsanslagets användningsändamål med standardinnehåll till uppgörande av sådana nödvändiga lagstadgade skyldigheter som får föranleda utgifter också under kommande finansår

3) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

4) tillfälligt till betalning av materialleveranser för banhållningen innan materialet hänförs till de utvecklingsprojekt som budgeterats under investeringsutgiftsmomenten.

Vid nettobudgeteringen beaktas banavgiften, inkomsterna från den samfinansierade verksamheten, inkomsterna av tillståndsavgiften för Saima kanal, inkomsterna av den avgiftsbelagda serviceverksamheten och inkomsterna av försäljningen av egendom med undantag för intäkterna av försäljningen av fast egendom och inkomsterna av skadestånd från trafikledshållningen.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har 44,8 miljoner euro beaktats som nettobudgeterade intäkter av banavgiften. Därutöver intäktsför Trafikverket med stöd av banskattelagen sammanlagt 18 miljoner euro i banskatt under moment 11.19.03.

Det befintliga trafiknätet underhålls med åtgärder enligt bastrafikledshållningen. Av anslaget för bastrafikledshållningen finansieras mindre investeringar, underhåll, trafikledning, trafikplanering och egendomsförvaltning inom trafikledshållningen.

Av bastrafikledshållningens finansiering är närapå hälften bunden till långvariga indexbundna avtal.

Investeringsutgiften för bastrafikledshållningen planeras uppgå till 217 miljoner euro. Till ny- och utbyggnadsinvesteringar i trafikleder och projektplanering av dem (exkl. projektplanering av utvecklingsprojekt) används 71 miljoner euro. Den allmänna och förberedande planeringen av projekten finansieras under detta moment.

Till ersättningsinvesteringar används enligt planerna 147 miljoner euro, varav 75 miljoner euro går till ersättningsinvesteringar i bannätet. Beloppet är 13 miljoner euro lägre än föregående år. Ersättningsinvesteringarna inom banhållningen är ofta stora investeringar och det årliga behovet av finansiering varierar beroende på hur investeringarna framskrider. Ersättningsinvesteringarna är sådana grundliga reparationer där befintliga trafikleders konstruktioner eller anläggningar moderniseras i syfte att återställa trafikledens skick och funktion.

Underhållsutgifterna beräknas uppgå till 593 miljoner euro. Underhållet utgörs av underhållsåtgärder, skötsel, användning och sjökartläggning av trafiknätet. Genom underhållsåtgärder (200 miljoner euro, varav det går 152 miljoner euro till vägar, 45 miljoner euro till järnvägar och 3 miljoner euro till vattenleder) säkras att trafikledernas konstruktioner och trafikledningssystem fortsättningsvis är funktionsdugliga. Skötsel (324 miljoner euro) är åtgärder som regelbundet behövs för att hålla trafikleder, utrustning eller konstruktioner i drift. Utgifterna för skötsel av vägnätet ökar med 33 miljoner euro jämfört med år 2012 bl.a. till följd av den höjda kostnadsnivån. Med användning (61 miljoner euro) avses närmast utgifter för belysning av trafikleder och elenergi för bannätet. Sjökartläggning (8 miljoner euro) omfattar sjömätning och utgifter för tillverkning av sjökort.

Utgifterna för trafikledning är 129 miljoner euro. Trafikledningen består av isbrytartjänster (50 miljoner euro) och andra informations- och styrningstjänster för trafiken (79 miljoner euro), med hjälp av vilka smidigheten och säkerheten inom väg-, järnvägs- och sjötrafiken förbättras och trafikutsläppen minskas. Vintersjöfartens utgifter är dimensionerade för 650 isbrytningsdagar. Kostnadsmotsvarigheten för uppgifterna enligt lagen om farledsavgift uppskattas vara 89,2 % år 2013. Syftet med farledsavgiften är att täcka de kostnader som medförs av byggande, skötsel och underhåll av farleder för handelssjöfarten samt de kostnader som föranleds av fartygstrafikservicen och isbrytarassistansen.

Informations- och styrningstjänsterna inom trafiken omfattar enligt den trafikpolitiska redogörelsen förnyande av styrsystemen för väg-, sjö- och järnvägstrafiken. Styrningen av Finlands väg-, sjö- och järnvägstrafik fungerar dygnet runt och sker huvudsakligen med hjälp av tekniska system. De allt större trafikmängderna, begränsningen av klimatförändringen och internationella förpliktelser ökar trycket på att trafiken ska styras allt effektivare och smidigare. Den befintliga trafikledskapaciteten måste utnyttjas effektivare än tidigare. Nuvarande trafikstyrningssystem motsvarar inte längre de växande behoven och det är nödvändigt att förnya dem. Inom ramen för projektet förnyas styrsystemen för väg-, järnvägs- och sjötrafiken i syfte att förbättra säkerheten, smidigheten och driftsäkerheten i trafiken. Inom järnvägstrafiken förbättras punktligheten i tågtrafiken och funktionssäkerheten inom styrsystemen. Systemet för fjärrkontroll i västra Finland förnyas. Inom vägtrafiken förenhetligas styrapplikationerna, utvecklas förutseendet och hanteringen av störningssituationer, lägesbilden över trafiken och trafikanternas informationstjänster. Inom sjötrafiken förbättras riskhanteringen och säkerheten inom fartygstrafiken samt informationsutbytet mellan myndigheter, hamnar och fartyg. De totala kostnaderna för projektet uppgår till 90 miljoner euro och det genomförs åren 2013—2018. Anslaget för år 2013 uppgår till 5 miljoner euro.

Utgifterna för landsvägsfärjetrafiken, 47 miljoner euro, utgörs av trafik med frigående färjor och vajerfärjor.

Utgifterna för trafikplanering, 11 miljoner euro, utgörs av behovsutredningar, trafiksystemplanering samt allmänna och förberedande projektplaner (inkl. utvecklingsprojekt).

Utgifterna för egendomsförvaltningen inom trafikledshållningen uppgår till 11 miljoner euro.

Trafiknätets funktion mäts genom undersökningar av kundtillfredsställelse som medborgare, näringslivet och intressenter och tjänsteleverantörer deltar i. För att trygga funktionen koncentrerar man uppmärksamheten på att förbättra punktligheten inom tågtrafiken och på att säkra tillräckliga isbrytartjänster.

De åtgärder som tryggar trafikledernas skick dimensioneras så att antalet farleder för handelssjöfarten som är i dåligt skick, trafikbegränsningar som föranleds av banhållningen och antalet landsvägs- och järnvägsbroar som är i dåligt skick inte ökar.

Säkerheten i vägtrafiken förbättras genom skötselåtgärder och tätortsarrangemang. Handelssjöfartens säkerhet förbättras genom att fler vattenleder kartläggs och sjötrafikens styrningstjänster moderniseras. Järnvägstrafikens säkerhet förbättras genom att antalet plankorsningar reduceras.

Miljöns tillstånd förbättras genom grundvattenskydd och bullerbekämpning. Grundvattenområden skyddas även genom att salt ersätts med formiat i halkbekämpningen inom dessa områden.

Inkomster av och utgifter för bastrafikledshållningen per trafikform åren 2011—2013 (mn euro)

  2011 utfall 2012 ordinarie budget 2013 budgetprop.
  bruttoutgifter bruttoinkomster nettoutgifter bruttoutgifter bruttoinkomster nettoutgifter bruttoutgifter bruttoinkomster nettoutgifter
                   
Väghållning 559 18 541 548 17 531 557 16 541
Banhållning 349 64 285 371 61 310 359 57 302
Farledshållning 87 1 86 93 1 92 93 1 92
Sammanlagt 995 83 912 1 012 79 933 1 009 74 935

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avgiftsfrihet för utlämnande av uppgifter (överföring till moment 31.50.01) -371
Överföring till moment 31.30.64 -4 517
Överföring till moment 31.10.77 för projektplanering av utvecklingsprojekt -10 000
Överföring från moment 31.10.77 i enlighet med den trafikpolitiska redogörelsen 5 000
Överföring från moment 32.50.(63) 14 723
Bortfall av utgifter av engångsnatur -2 700
Överföring till moment 31.10.77 för planering av Centrumslingan -4 960
Tillägg till anslaget för banhållningen (regeringsprogr.) 5 000
Sammanlagt 2 175

2013 budget 935 235 000
2012 II tilläggsb. 7 205 000
2012 I tilläggsb. 12 000 000
2012 budget 933 060 000
2011 bokslut 923 956 000