Statsbudgeten 2013
Under momentet beräknas inflyta 4 285 000 000 euro.
Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om punktskatt på flytande bränslen (1472/1994) och lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen (1260/1996).
I prognosen för energiskatteintäkterna utnyttjas i stor utsträckning den energibalans som utarbetas vid arbets- och näringsministeriets energiavdelning. Vid utarbetandet av energibalansen används konjunkturprognoser som finansministeriet och olika forskningsinstitut har gjort upp för dels hela samhällsekonomin, dels de olika branscherna.
Den förväntade utvecklingen inom de centrala poster som ingår i energiskattebasen (%)
2011 | 2012 prognos |
2013 prognos |
|
Förbrukning av motorbensin | -2,4 | -3 | -2 |
Förbrukning av dieselolja | 3,8 | ½ | 1½ |
Elförbrukning | -0,8 | -2 | 1 |
Skatten på uppvärmningsbränslen och elström höjdes vid ingången av 2011 med ca 730 miljoner euro netto för att ersätta de förlorade skatteintäkterna på grund av slopandet av arbetsgivarens folkpensionsavgift. Samtidigt övergick man inom energibeskattningen till en skatt som baserar sig på energiinnehåll och koldioxidutsläpp och som främjar miljöstyrningen. Detta gällde alla energiprodukter med undantag av elström samt torv som tidigare hade varit skattefri. I enlighet med beslut av den tidigare regeringen kommer skatten på torv och naturgas att höjas i två steg, 2013 och 2015. Som ett led i omstruktureringen av beskattningen av bränslen bestämdes det att skatten på dieselolja höjs med ca 8 cent per liter vid ingången av 2012. Vid ingången av 2012 höjdes skatten på flytande trafikbränslen med ca 5 %, med särskild betoning på koldioxidskatten. Dessutom beslutade den sittande regeringen att höja nivån på skatten på torv 2013 utöver de redan fastställda höjningarna.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagar om ändring av bilagan till lagen om punktskatt på flytande bränslen och av lagen om punktskatt på elström och vissa bränslen. Koldioxidskatten på uppvärmningsbränslen kommer att höjas och energiinnehållsskatten att sänkas i syfte att öka den miljöstyrande effekten. Omprioriteringen är intäktsneutral i fråga om de skatter som inflyter under momentet.
Skattenivån 2012 (inkl. försörjningsberedskapsavgift) |
Skattenivån fr.o.m. 1.1.2013 | |
Motorbensin, cent/l | 65,04 | 65,04 |
Dieselolja, cent/l | 46,95 | 46,95 |
Lätt brännolja, cent/l | 16,05 | 16,34 |
Tung brännolja, cent/kg | 18,79 | 19,21 |
El I (hushållen, servicesektorn osv.), cent/kWh | 1,703 | 1,703 |
El II (industrin), cent/kWh | 0,703 | 0,703 |
Stenkol, €/t | 128,10 | 132,71 |
Naturgas, €/MWh | 9,024 | 11,464 |
Bränntorv, €/MWh | 1,90 | 4,90 |
Den förväntade utvecklingen av skatteutfallet enligt energiprodukt (mn euro)
2011 bokslut |
2012 budget |
2013 budgetprop. |
|
Motorbensin1) | 1 334 | 1 350 | 1 300 |
Diesel1) | 1 038 | 1 325 | 1 340 |
El | 899 | 1 000 | 960 |
Övriga | 609 | 681 | 685 |
Sammanlagt | 3 880 | 4 356 | 4 285 |
1) Inbegriper ersättande biobränslen.
Under momentet för energiskatt ingår 12 skatteutgifter, vars totalbelopp uppskattas till ca 1,8 miljarder euro 2013. Utöver de viktigaste energiskatteutgifterna som nämns i tabellen nedan finns andra skatteutgifter som hänför sig till momentet. Till dem hör skattesatser som är lägre än normen för naturgas och elström som används i trafiken samt skattefriheten i fråga om träbaserade bränslen, flytgas, biogas och elström för spårtrafik.
De viktigaste skatteutgifterna (mn euro)
2011 | 2012 | 2013 | |
Lägre skattesats för dieselbränsle1) | 969 | 793 | 766 |
Lägre skattesats än för diesel för lätt brännolja som används i arbetsmaskiner | 450 | 470 | 465 |
Lägre skattesats för torv2) | 126 | 121 | 102 |
Lägre skattesats för naturgas | 75 | 68 | 35 |
Lägre elskattesats för industri och växthus | 377 | 376 | 381 |
Halverad CO2-skatt för CHP-anläggningar | 57 | 68 | 77 |
Övriga | 24 | 24 | 24 |
1) I fråga om denna skatteutgift måste man beakta den drivkraftsskatt på personbilar och paketbilar som ingår i fordonsskatten och som räknas som en skattesanktion. Skatten är ca 240 miljoner euro 2012.
2) Skatten på torv följer inte den nuvarande energiskattemodellen.
Till energiskatteutgifterna hör dessutom stöd till dem som bedriver växthusodling och energiskattestöd till jordbruket och trädgårdsodlingen, sammanlagt ca 50 miljoner euro, och skatteåterbäring till energiintensiva företag till ett belopp av ca 200 miljoner euro 2013. De ovannämnda skatteutgifterna hänför sig till utgiftsmoment 28.91.41 (energiskattestöd) och minskar därför inte det belopp som inflyter under inkomstmomentet för energiskatter.
2013 budget | 4 285 000 000 |
2012 budget | 4 356 000 000 |
2011 bokslut | 3 880 477 633 |