Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteranerna

Statsbudgeten 2013

01. Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 41 190 000 euro.

Anslaget får även användas

1) för anordnande av huvudfesten på den nationella veterandagen

2) till betalning av utgifter för beredskapen med tanke på det medicinska räddningsväsendet och undantagsförhållanden och anskaffningar av anordningar och inventarier i samband härmed

3) till finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som social- och hälsovårdsministeriet godkänner

4) till kostnader för att inrätta en informationstjänst för jämställdhet

5) för att översätta allmänt bindande kollektivavtal till svenska.

Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet genomför målen i regeringsprogrammet och ministeriets strategiska riktlinjer med hjälp av sakkunskapen vid ämbetsverk och inrättningar och i enlighet med målen i resultatavtalen.

För den avgiftsbelagda verksamhetens del baserar sig social- och hälsovårdsministeriets budget delvis på nettobudgetering. De inkomster som intäktsförs under omkostnadsmomentet utgörs av inkomster av läkemedelsprisnämndens avgiftsbelagda prestationer och inkomster av arbetarskyddsförvaltningens avgiftsbelagda prestationer enligt de grunder som social- och hälsovårdsministeriet har fastställt med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992) och av ersättningar enligt 45 § i lagen om penningautomatunderstöd (1056/2001) för övervakning och styrning av Penningautomatföreningen samt av ersättningar som med stöd av social- och hälsovårdsministeriets förordning om ersättning för kostnaderna för uppföljningen av och forskningen kring spelberoende (381/2002) tas ut hos penningspelssammanslutningarna för uppföljningen av och forskningen kring de problem som orsakas av deltagande i lotterier.

Social- och hälsovårdsministeriet har uppställt följande resultatmål för sin verksamhet år 2013:

Funktionell effektivitet
  • — Den interna redovisningen och andra uppföljningssystem utvecklas i samband med att informationssystemet Kieku tas i bruk.
  • — Målet för den avgiftsbelagda verksamheten, vilken är av relativt liten omfattning, är kostnadsmotsvarighet för de offentligrättsliga prestationerna och lönsamhet för de företagsekonomiska prestationerna.
Produktion och kvalitetsledning
  • — Ministeriet genomför och följer upp viktiga program och andra projekt som ministeriet ansvarar för, såsom nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården (Kaste) och projektet för utveckling av de elektroniska informationsservicesystemen (Kanta och Tikesos).
  • — Ministeriet deltar i genomförandet av kommun- och servicestrukturprojektet.
  • — Revideringen av socialvårdslagstiftningen fortsätter utgående från de förslag som framlagts.
  • — Verkställandet och utvärderingen av den nya hälso- och sjukvårdslagen fortsätter.
  • — Verkställandet av den lag som gäller tjänster för äldre inleds.
  • — En jämlik regional och kommunal utveckling beaktas.
  • — Samarbetet mellan forsknings- och utvecklingsinstitutionerna utökas med beaktande av de regionala aspekterna.
  • — Integreringen av jämställdhetsperspektivet fortsätter.
  • — Utvärderingen av lagstiftningens verkningar konsolideras.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
  • — Utvecklandet av social- och hälsovårdsministeriets personal och personalstruktur fortsätter med beaktande av de uppställda målen för utveckling av ministeriets produktivitet på ett sådant sätt att de resurser och det kunnande som ministeriets kärnuppgifter kräver säkerställs.
  • — Arbetstillfredsställelseindex överstiger 3,5 (på en skala från 1—5) (år 2011 var utfallet 3,5, år 2010 3,5 och år 2009 3,42).
  • — Sjukfrånvaron understiger 10 dagar/årsverke (år 2011 var utfallet 11,2 och år 2010 10,7). Målet är att på längre sikt uppnå medeltalet för ministerierna (år 2011 var medianen för ministerierna 8,4 dagar/årsverke).

I inkomster av EU-projekt och från övriga internationella instanser beräknas inflyta 5 000 euro och motsvarande bruttoutgifter beräknas uppgå till 5 000 euro.

Utgifter per resultatområde (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
budget
2013
budgetprop.
       
Ledningen och de särskilda enheterna 5 742 6 664 6 892
Stödet för ledningen      
— förvaltnings- och planeringsavdelningen 13 967 15 483 16 138
Försäkringsavdelningen 3 263 3 607 3 794
Avdelningen för främjande av välfärd och hälsa 4 960 5 580 5 915
Avdelningen för social- och hälsovårdstjänster 5 161 5 967 6 804
Arbetarskyddsavdelningen 4 595 5 263 5 520
Övriga      
— utbildning inom företagshälsovården 146 200  
— forskning och utveckling (tuke) 228    
Sammanlagt 38 062 42 764 45 063

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 42 504 43 575 45 063
Bruttoinkomster 3 933 3 962 3 873
Nettoutgifter 38 571 39 613 41 190
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 6 037    
— överförts till följande år 7 196    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -236
Lönejusteringar 1 175
Överföring av anslaget för utbildning inom företagshälsovården till moment 33.03.50 -350
Överföring av informationstjänsten för jämställdhet (Minna) till moment 33.03.04 -180
Övrig förändring 212
Överföring av småbarnsfostran och dagvård till moment 29.01.01 -70
Avdrag i samband med överföringen av adoptionsnämndens uppgifter till moment 33.02.05 -54
Avstämning av effekterna av produktivitetsprogrammet med rambeslutet 30.3.2010 1 080
Sammanlagt 1 577

2013 budget 41 190 000
2012 II tilläggsb. 649 000
2012 budget 39 613 000
2011 bokslut 39 730 000