Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         60. Energipolitik
         70. Integration

Statsbudgeten 2013

01. (32.40.01 och 32.40.02) Konkurrens- och konsumentverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 10 959 000 euro.

Av anslaget får högst 100 000 euro användas till att sänka priset på tidningen Kuluttaja.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till en lag om Konkurrens- och konsumentverket. Konkurrensverket och Konsumentverket sammanförs till Konkurrens- och konsumentverket fr.o.m. den 1 januari 2013.

Konkurrens- och konsumentverket främjar marknadens funktionsduglighet. Målet är att trygga sund och fungerande konkurrens och att öka effektiviteten inom ekonomin såväl i privat som offentlig verksamhet samt att företagen handlar ansvarsfullt och konsumenterna kan lita på att marknaden fungerar och störningssituationer snabbt kan redas ut. Verket sköter även de övervakningsuppgifter som hör till konsumentombudsmannen. Verkets verksamhet inriktas på ärenden och problem som samhälleligt har stor betydelse. Dessutom arbetar verket allmänt för en fungerande konkurrens och konsumenternas ställning och handhar internationella uppgifter som tilldelats verket.

I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för Konkurrens- och konsumentverket för 2013:

Verksamhetens resultat

  2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Funktionell effektivitet      
Produktivitet, effektivitet och kostnadsmotsvarighet      
— Genom tillsynen över företagsförvärv förhindras konkurrensproblem med företagskoncentrationer effektivt (intressentgruppernas bedömning 1–5) 3,6 > 3,7 > 3,7
— Tidningen Kuluttajas kostnadsmotsvarighet efter prisstöd (%) 90 94 100
— Registret för paketreserörelser, de avgiftsbelagda prestationernas kostnadsmotsvarighet (%) 75 100 100
       
Produktion och kvalitetsledning      
Karteller förs till marknadsdomstolen i syfte att fastställa en påföljdsavgift      
— Antalet föreslagna påföljdsavgifter i viktiga (kategori I och II) fall 1 > 1 > 1
— Stärkt trovärdig politik mot "hard core"-karteller (intressentgruppernas bedömning 1 -5) 4,0 > 3,8 > 3,8
IIngripande i samordning som strider mot konkurrensreglerna och i uteslutande av konkurrenter på en koncentrerad marknad      
— Antalet viktiga (kategori I—II) avgjorda fall, där begränsning har upphört 15 10 10
— Intressentgruppsbedömning (1—5) 3,3 > 3,5 > 3,5
Insatser inriktas på avreglering av marknaden och skapande av lika konkurrensförhållanden (intressentgruppsbedömning 1—5) 3,1 > 3,3 > 3,4
Besluten är korrekta till sitt innehåll och av hög kvalitet (intressentgruppsbedömning 1—5) 4,0 > 3,9 > 4,0
Behandlingstiderna förkortas (konkurrensärenden)      
— Handläggningstider för begäran om åtgärder som avgjorts (median, dag)      
Effektivitetskategori 1 (den mest krävande) 388 < 730 < 730
Effektivitetskategori 2 461 < 630 < 630
Effektivitetskategori 3 28 < 30 < 30
— Antalet nationella konkurrensbegränsningsfall som varit mer än tre år under behandling vid utgången av året 16 < 15 0
       
Konsumentövervakningen är effektiv och problemförebyggande      
— Framgång med projekt branschvis och ämnesvis (självutvärdering 1–5) 4,4 > 4,0 > 4,5
— Förhållandet mellan avgjorda och inkomna kontrollanmälningar (%) 110 > 100 > 100
— Tillräcklig säkring vid paketreserörelsers konkurser (%) 100 100 100
Konsumenterna och näringsidkarna har tillgång till webbtjänster för konsumentärenden, som till sitt innehåll är aktuella och lättanvända och fungerar smidigt enligt självbetjäningsprincipen      
— Besökta webbtjänster/månad 146 944 150 000 155 000
— Kundtillfredsställelsen med webbtjänster (1—5) 37,7 > 4,2 > 4,2

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Utvecklingen av årsverken      
Konkurrensverket 67,4 78,5 -
Konsumentverket 71,3 71,5 -
Konkurrens- och konsumentverket     147,5
Personalens välbefinnande förbättras      
— antalet kortvariga sjukdagar (1—3 dagar)/årsv.      
Konkurrensverket 2,7 < 2,6 -
Konsumentverket 2,59 < 2,25 -
Konkurrens- och konsumentverket     < 2,6
— arbetstillfredsställelseindex (1—5, kvinnor/män)      
Konkurrensverket 3,6 3,6 -
Konsumentverket 3,4/3,6 3,7/3,7 -
— Konkurrens- och konsumentverket     3,5/3,5

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget

2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 11 136 12 109 12 019
Bruttoinkomster 1 066 1 110 1 060
Nettoutgifter 10 070 10 999 10 959
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 663    
— överförts till följande år 1 997    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -100
Bekämpning av grå ekonomi (regeringsprogr.) -100
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -34
Lönejusteringar 344
Ändring av omfördelningen -150
Sammanlagt -40

Momentets rubrik har ändrats.


2013 budget 10 959 000
2012 II tilläggsb. 191 000
2012 budget 10 999 000
2011 bokslut 10 404 000