Statsbudgeten 2013
51. Offentlig arbetskraftsservice (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 545 964 000 euro.
Anslaget får användas
1) i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice till betalning av dels upphandling av sakkunnigbedömningar, träningar, prövningar och arbetskraftsutbildning, sysselsättningspolitiska bidrag, dels ersättning av kostnader som betalas till dem som deltar i tjänsterna och sakkunnigbedömningarna och stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen
2) till betalning av utgifter som föranleds av information, anbudsförfrågning och upphandlingsannonsering inom ramen för arbetskraftsutbildningen, betalning av utgifter för utvecklings-, försöks- och utredningsarbete som stöder planeringen och anskaffningen av arbetskraftsutbildning, betalning av utgifter för anskaffning av utbildnings- och konsulttjänster samt för avlöning av personal motsvarande högst ett årsverke för uppgifter i anslutning till arbetskraftsutbildningen
3) för anskaffning av utbildning och inkvartering som ordnas av Stiftelsen Utbildning Nordkalotten
4) i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice till ersättning av lönekostnaderna för en personal om högst 1 000 årsverken som ska anställas vid statliga ämbetsverk och inrättningar för ett belopp om högst 3 100 euro per månad och person och till kostnader som föranleds av arbetets organisering
5) i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice till betalning av tilläggsstöd till kommuner samt till betalning av grunddelen och tilläggsdelen till lönesubventionen och startpengen med undantag för de grunddelar som i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice finansieras från anslaget för arbetsmarknadsstöd under moment 33.20.52
6) i enlighet med lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice till kostnaderna för försäkringsskydd
7) till betalning av utgifter uppgående till högst 437 000 euro för yrkesinriktad utveckling av arbetskraft från de ryska närområdena så som arbets- och näringsministeriet närmare föreskriver
8) till utgifter för avlöning av andra än vid universitet anställda personer med handikapp som anställts innan sysselsättningslagen (275/1987) trädde i kraft och som fortfarande är anställda i samma anställningsförhållande
9) till utgifter för avlöning av personer med handikapp som anställts vid universitet innan sysselsättningslagen (275/1987) trädde i kraft och som fortfarande är anställda i samma anställningsförhållande med löner motsvarande en månadslön på högst 3 100 euro samt till de kostnader som föranleds av att arbete ordnas
10) till utgifter för utvecklandet av samhällsgarantin för unga i enlighet med regeringsprogrammet, till utgifter för utvecklandet av det försök att minska långstidsarbetslösheten som avses i regeringsprogrammet och till utgifter för verksamhet som stöder inledandet av försöksprojekt.
De mervärdesskatteutgifter som hänför sig till utgifter som betalas med medel under momentet är budgeterade under mervärdesskattemomentet 32.01.29.
Anslaget får också användas till betalning av konsumtionsutgifter.
Av överföringsutgifterna budgeteras lönesubventionen och startpengen enligt kontantprincipen, Statskontorets olycksfallsförsäkringspremier enligt principen om betalningsbeslut och övriga överföringsutgifter enligt prestationsprincipen.
År 2013 får staten föranledas utgifter för upphandling av arbetskraftsutbildning efter 2013 högst 92 000 000 euro.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om offentlig arbetskrafts- och företagsservice. Genom lagen upphävs lagen om offentlig arbetskraftsservice (1295/2002).
Överlappande tjänster och produkter sammanförs och tjänsterna definieras så att det är möjligt att använda tjänsterna flexibelt. Tjänster som inte längre är ändamålsenliga ur sysselsättningspolitisk synvinkel, eller vars ringa användning skvallrar om att kundernas behov av service ändrats, föreslås bli slopade. Enligt förslaget ska deltidstillägget dras in.
Till personkunder ska det betalas ersättning för rese- och inkvarteringskostnader, ersättning för flyttningskostnader och kostnadsersättning. Grunden för bestämning av ersättning för resekostnader ändras så att en självrisk på 9 euro införs. Dessutom ska, avvikande från gällande bestämmelser, ersättning i regel betalas bara till arbetslösa. Enligt förslaget ska behovsprövad dagpenning under arbetsprövning slopas.
När en person sysselsätts vid statsförvaltningen ska inte maximibeloppet för månadslönen längre bestämmas, utan hur mycket av anslaget under detta moment som högst kan användas för den sysselsattes lönekostnader. Det föreslagna beloppet, högst 3 100 euro per månad, motsvarar en månadslön på 2 500 euro med arbetsgivarkostnader och är då i praktiken lika stor som för närvarande. Arbetsgivaren kan, om denne så önskar, betala högre lön.
Anslaget innefattar 5 847 000 euro till åtgärder som föranleds av uppsägningarna vid Nokia Abp. För åtgärderna ansöks om finansiering av Europeiska fonden för justering för globaliseringseffekter.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Sakkunnigbedömningar | 8 360 000 |
Arbetsprövningar och arbetsträningar | 43 067 000 |
Upphandling av arbetskraftsutbildning | |
— Yrkesutbildning | 161 935 000 |
— Integrationsutbildning (inkl. projektet Delaktig i Finland) | 39 700 000 |
Sammanlagt | 253 062 000 |
Utbildning som upphandlas från Stiftelsen Utbildning Nordkalotten | 1 500 000 |
Startpeng | 38 400 000 |
Lönesubventionerat arbete | |
– Statsförvaltningen | 32 900 000 |
– Kommuner och samkommuner | 52 900 000 |
- Privata sektorn | 119 885 000 |
Sammanlagt | 245 585 000 |
– Sysselsättningspolitiskt understöd | 40 185 000 |
Ersättningar | 3 945 000 |
Försäkringsskydd | 650 000 |
Utvecklings-, informations- och annonsverksamhetinom arbetskraftsutbildningen | 1 600 000 |
Inledande av arbetsprövning för unga och långtidsarbetslösa | 500 000 |
Yrkesinriktad utveckling av arbetskraft från de ryska närområdena (högst) | 437 000 |
Alla sammanlagt | 545 964 000 |
Lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice förutsätter att det ses till att arbetslösheten inte i något arbetsmarknadsregion väsentligt överskrider landets genomsnittliga arbetslöshetsnivå. Enligt den definition som tillämpas innebär detta att arbetslösheten i en arbetsmarknadsregion på årsbasis skulle överstiga den genomsnittliga nivån i landet med 80 %. Anslaget kan emellertid börja användas för att hindra att denna arbetslöshetsnivå överskrids när arbetslösheten i arbetsmarknadsregionen på årsbasis överstiger den genomsnittliga nivån i landet med minst 60 %.
Fullmakten under momentet kan användas i områden och branscher med akuta strukturomvandlingsproblem.
Det föreslås att fullmakten för yrkesinriktad utveckling av arbetskraft från de ryska närområdena slopas, eftersom det är möjligt att förbinda sig till upphandling som sträcker sig utöver nästa år genom ett tvåårigt reservationsanslag.
Försörjningen för dem som deltar i arbetskraftsutbildning tryggas under utbildningstiden med medel under moment 33.20.50, 33.20.51 och 33.20.52 under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel. Med medel under moment 33.20.52 under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel betalas grunddelen av lönesubventionen och startpengen för dem som på vissa villkor får arbetsmarknadsstöd.
Produktivitet och resultat
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
Effektivitet | |||
– andelen arbetslösa efter 3 månaders yrkesinriktad arbetskraftsutbildning, högst % | 31,5 | 29 | 29 |
– andelen arbetslösa efter 3 månaders lönesubventionerat arbete, högst % | 45,2 | 45 | 43 |
Kvalitet | |||
– andelen goda/utmärkta vitsord i elevresponsen på den yrkesinriktade arbetskraftsutbildningen, % | 78,3 | 77 | 79 |
Sysselsättning inom företag | |||
– andelen anställda med subvention vid företag, minst % | 35,4 | 40 | 40 |
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Sammanlagt från år 2013 |
|
Arbetskraftsutbildning | |||||
Förbindelser som ingåtts före 2013 | 77 090 | 21 406 | 3 680 | - | 102 176 |
Förbindelser år 2013 | - | 67 000 | 21 000 | 4 000 | 92 000 |
Utgifter sammanlagt | 77 090 | 88 406 | 24 680 | 4 000 | 194 176 |
---|
Statens kostnader för den finansiering som beviljas 2013 (nuvärde) uppgår totalt till 89,5 miljoner euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Åtgärder föranledda av uppsägningarna vid Nokia | 5 847 |
Ökning av integrationsutbildningen | 5 000 |
Ändring av aktiveringsgraden | 60 000 |
Nivåförändring | 2 680 |
Utgiftsbesparing/indragn. av deltidstillägg | -5 000 |
Överföring till moment 32.30.01 | -5 300 |
Överföring till moment 32.01.02 | -700 |
Överföring till moment 29.91.51 | -2 000 |
Sammanlagt | 60 527 |
Momentets rubrik har ändrats.
2013 budget | 545 964 000 |
2012 II tilläggsb. | 4 426 000 |
2012 I tilläggsb. | 24 000 000 |
2012 budget | 485 437 000 |
2011 bokslut | 563 338 000 |