Statsbudgeten 2013
01. Kommunikationsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 9 895 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer. För deras del budgeteras anslaget enligt kontantprincipen.
Förklaring:Digital teknik och digitala tjänster utnyttjas i omfattande grad inom samhällets olika delområden. Kommunikationens och informationssamhällets bastjänster och deras säkerhet säkerställs. Mångsidiga och högklassiga kommunikations- och informationssamhällstjänster finns tillgängliga till ett rimligt pris i hela landet. Användning av informations- och kommunikationsteknik och digitala tjänster fullt ut främjar samhällets funktion, medborgarnas välfärd och företagens konkurrenskraft.
Målet för Kommunikationsverket är att utbudet på kommunikationstjänster ska bli mångsidigare, tillgången till grundläggande kommunikationstjänster förbättras och funktionssäkerheten och säkerheten inom kommunikationsnäten och kommunikationstjänsterna utvecklas. I enlighet med prioriteringarna för verksamheten år 2013 ska Kommunikationsverket ingripa i missförhållanden på kommunikationsmarknaden, erbjuda frekvenser för nya användningsområden, främja utbyggnaden av snabba bredbandsnät och se till att post-, telefon-, tv- och bredbandtjänsterna håller en miniminivå. Kommunikationsverket förbättrar dessutom den nationella datasäkerheten och effektiviserar den tekniska styrningen och övervakningen.
Kommunikationsverket sköter förvaltningen av statens televisions- och radiofond.
För Kommunikationsverket ställer kommunikationsministeriet preliminärt upp följande verksamhetsmål för år 2013, som stöder de mål för samhälleliga verkningar som i motiveringen till huvudtiteln ställts upp för kommunikationssektorn och de gemensamma mål som ställts upp för förvaltningsområdet.
Resultatmål | 2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING | |||
Auktion av radiofrekvenser genomförs, tidpunkt | 1—6/2013 | ||
Verket producerar aktuella lägesbilder om kommunikationsnäten och om dessas fel- och störningssituationer. Information om kommunikationsnätens tillstånd i form av en karta i bruk vid utgången av 2013, genomförande | uppnås | ||
Operatörer som erbjuder bredbandstjänster har tillträde till fiberbaserade accessnät till ett rimligt pris. Utveckling i fråga om antalet tillträden till fiberbaserade accessnät som hyrts ut till konkurrenter, %/år | 5 | ||
Tillgången till snabba (över 30 Mb) bredbandsförbindelser förbättras. Tillgången till bredbandsuppkopplingar ökar, %/år | 5 | ||
Snabb behandling av ansökningar om statligt stöd för bredband. Andelen anhängiga ansökningar som behandlats inom tre månader efter att tillräckliga utredningar inkommit, % | 80 | ||
Frekvensplaneringen är högkvalitativ. Skadliga störningar som beror på frekvensplanering högst, st./år | 10 | ||
Tillgången till postens samhällsomfattande tjänster säkerställs. Medborgarnas tillfredsställelse med postens samhällsomfattande tjänster, kundenkät (skalan 1—5) | 3,5 | ||
Användbarheten i fråga om kommunikationsnäten och kommunikationstjänsterna ligger på en god nivå. Antalet långvariga allvarliga fel (klass A) högst, st./år | 6 | ||
Enkät för kunder och intressentgrupper (skalan 1—5) | 3,5 | ||
Verket främjar användning av internettjänster genom att den nationella datasäkerheten utvecklas. Enkät för kunder och intressentgrupper (skalan 1—5) | 3,5 | ||
Verket främjar utveckling av internettjänster genom att en fungerande nätmiljö garanteras. Användbarheten i fråga om namnservrar, % | 100 | ||
Intressentgruppernas tillfredsställelse med Kommunikationsverkets verksamhet (skalan 1—5) | 3,8 | 3,6 | 3,6 |
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET | |||
Kostnaderna för styrningen av och tillsynen över televerksamheten exkl. medlemsavgifter till internationella organisationer, euro/anslutning till det allmänna telenätet (innefattar traditionella anslutningar och bredbandsanslutningar) | - | - | 0,40 |
Kostnaderna för styrningen av och tillsynen över datasäkerheten exkl. medlemsavgifter till internationella organisationer, euro/anslutning till det allmänna telenätet (innefattar traditionella anslutningar och bredbandsanslutningar) | - | - | 0,30 |
Kostnaderna för tillsynen över posttjänsterna exkl. medlemsavgifter till internationella organisationer, euro/mottagarhushåll | 0,42 | 0,40 | 0,48 |
Kostnaderna för övervakning av medietjänster, euro/tv-tittarhushåll | 0,33 | 0,30 | 0,34 |
Kostnader för resultatområdet Radiofrekvenser ex. medlemsavgifter till internationella organisationer, euro, i relation till antalet gällande radiokoncessioner och kompetensbevis samt det totala antalet koncessions- och intygsansökningar och ordnade examina | 82 | 96 | 125 |
Förändring i arbetsproduktiviteten, % | -3,29 | 1 | 1 |
Förändring i den totala produktiviteten, % | 2,02 | 2 | 2 |
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % | 109 | 100 | 95 |
Kostnadsmotsvarighet för prestationer av skattenatur, % | 99 | 93 | 91 |
Inkomsterna grundar sig på kommunikationsministeriets förordning om frekvensavgifter och övriga avgifter som tas ut för Kommunikationsverkets prestationer gällande radioförvaltningen (1222/2010) och kommunikationsministeriets förordning om vissa av Kommunikationsverkets avgifter (1058/2009), vilka har utfärdats med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten, samt lagen om statens televisions- och radiofond (745/1998), lagen om integritetsskydd vid telekommunikation och dataskydd inom televerksamhet (565/1999), lagen om domännamn (228/2003) och kommunikationsmarknadslagen (393/2003).
Kommunikationsverket tar ut en kommunikationsmarknadsavgift hos teleföretagen på de grunder som anges i kommunikationsmarknadslagen, en dataskyddsavgift hos teleföretagen på de grunder som anges i lagen om dataskydd vid elektronisk kommunikation (516/2004), en tillsynsavgift för postverksamhet hos postföretagen på de grunder som anges i postlagen (415/2011), en tillsynsavgift för televisions- och radioverksamhet på de grunder som anges i lagen om televisions- och radioverksamhet (744/1998) samt en avgift för leverantörer av tjänster för elektronisk identifiering på de grunder som anges i lagen om stark autentisering och elektroniska signaturer (617/2009). Kommunikationsmarknadsavgiften 3 400 000 euro, dataskyddsavgiften 480 000 euro, tillsynsavgiften för postverksamheten 1 488 000 euro, tillsynsavgiften för televisions- och radioverksamheten 1 069 000 euro och certifikatavgiften 184 000 euro intäktsförs under moment 11.19.04. Utgifterna för dessa funktioner har beaktats vid dimensioneringen av anslaget för Kommunikationsverkets omkostnader.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 34 610 | 38 650 | 31 218 |
Bruttoinkomster | 28 258 | 29 805 | 21 323 |
Nettoutgifter | 6 352 | 8 845 | 9 895 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 752 | ||
— överförts till följande år | 3 206 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter | |||
Radiofrekvenser | 10 749 | 9 942 | 9 937 |
Nät och säkerhet | 7 847 | 7 839 | 7 966 |
Tv-avgifter | 9 561 | 11 220 | 3 390 |
Intäkter sammanlagt | 28 157 | 29 001 | 21 293 |
Kostnader | |||
Radiofrekvenser | 8 782 | 9 994 | 10 780 |
Nät och säkerhet | 7 438 | 7 799 | 8 258 |
Tv-avgifter | 9 561 | 11 220 | 3 390 |
Kostnader sammanlagt | 25 781 | 29 013 | 22 428 |
Överskott (+) / Underskott (-) | |||
Radiofrekvenser | 1 967 | -52 | -843 |
Nät och säkerhet | 409 | 40 | -292 |
Tv-avgifter | - | - | - |
Överskott / Underskott sammanlagt | 2 376 | -12 | -1 135 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Radiofrekvenser | 122 | 99 | 92 |
Nät och säkerhet | 105 | 101 | 96 |
Tv-avgifter | 100 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt | 109 | 100 | 95 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för verksamhet av skattenatur (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter | |||
Nät och säkerhet | 661 | 664 | 664 |
Kommunikationsmarknaden och kommunikationstjänster | 5 032 | 5 387 | 5 957 |
Intäkter sammanlagt | 5 693 | 6 051 | 6 621 |
Kostnader | |||
Nät och säkerhet | 653 | 733 | 759 |
Kommunikationsmarknaden och kommunikationstjänster | 5 074 | 5 763 | 6 483 |
Kostnader sammanlagt | 5 727 | 6 496 | 7 242 |
Överskott (+) / Underskott (-) | |||
Nät och säkerhet | 8 | -69 | -95 |
Kommunikationsmarknaden och kommunikationstjänster | -42 | -376 | -526 |
Överskott / Underskott sammanlagt | -34 | -445 | -621 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Nät och säkerhet | 101 | 91 | 87 |
Kommunikationsmarknaden och kommunikationstjänster | 99 | 93 | 92 |
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt | 99 | 93 | 91 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Skötsel av NCSA-uppgifter | 50 |
Övervakningsuppgifter avseende samhällsomfattande tjänster | 500 |
Överföring från moment 31.40.50 | 500 |
Sammanlagt | 1 050 |
2013 budget | 9 895 000 |
2012 II tilläggsb. | 500 000 |
2012 budget | 8 845 000 |
2011 bokslut | 7 806 000 |