Statsbudgeten 2013
Förklaring:Trafiknätet består av landsvägsnätet, bannätet och farleder. Landsvägsnätets längd var 78 142 km, bannätets 5 944 km och vattenledernas 16 236 km vid utgången av 2011. Motsvarande bokföringsvärde för trafikledsegendomen var 15,0 miljarder euro för landsvägsnätets del, 3,7 miljarder euro för bannätets del och 0,2 miljarder euro för vattenledernas del. Trafiknätets återanskaffningsvärde är över 50 miljarder euro.
Balansvärde för trafiknätet (mn euro)
år 2011 | år 2012 (uppskattning) | år 2013 (uppskattning) | |
Vägar | 15 007 | 14 927 | 14 877 |
Järnvägar | 3 710 | 3 685 | 3 697 |
Vattenleder | 207 | 197 | 190 |
Sammanlagt | 18 924 | 18 809 | 18 764 |
Utgifterna för underhållet av det statsägda trafiknätet, dvs. bastrafikledshållningen, uppgår till 1 009 miljoner euro (brutto) och utgifterna för utvecklingen uppgår till 638 miljoner euro. När förvaltningsförsöket i Kajanaland upphör återgår finansieringen av bastrafikledshållningen till bastrafikledshållningen, vilket ökar finansieringen av bastrafikledshållningen med 14,723 miljoner euro jämfört med budgeten för 2012.
För anskaffning av en ny isbrytare beviljas en fullmakt att ingå avtal till ett belopp av 125 miljoner euro, och fullmakten omfattar också anskaffning av oljebekämpningsberedskap. För år 2013 anvisas ett anslag på 27 miljoner euro.
År 2013 inleds i enlighet med den trafikpolitiska redogörelsen två utvecklingsprojekt. Förnyande av styrsystemen för väg-, sjö- och järnvägstrafiken inleds inom bastrafikledshållningen. Dessutom inleds den andra fasen av utvecklingen av E18 vid Ring III som genomförs med partiell efterfinansiering.
Utöver det stöds privata vägar med 8 miljoner euro och byggandet av västmetron med 24 miljoner euro.
Genom underhåll och utveckling av trafiknätet genomförs den trafikpolitiska redogörelsen och effektmålen för trafiken, dvs. man tryggar rese- och transportkedjorna, förbättrar trafiksäkerheten och minskar miljöolägenheterna i syfte att förbättra konkurrenskraften och välfärden. I motiveringen till momenten för bastrafikledshållning och utveckling beskrivs åtgärderna för hur målen ska uppnås samt finansieringen mera ingående.
För Trafikverket ställer kommunikationsministeriet preliminärt upp följande verksamhetsmål för år 2013, som stöder de mål för samhälleliga verkningar som i motiveringen till huvudtiteln ställts upp för trafiksektorn och de gemensamma mål som ställts upp för forskningsområdet och förvaltningsområdet:
Resultatmål | 2011 utfall |
2012 mål/ prognos |
2013 mål |
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING | |||
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Medborgarnas tillfredsställelse med resorna (skalan 1—5) | 3,7 | 3,7 | 3,3 |
Näringslivets tillfredsställelse med transporterna (skalan 1—5) | 3,4 | 3,4 | 3,3 |
Intressentgruppernas tillfredsställelse med Trafikverkets verksamhet (skalan 1—5) | 3,4 | 3,5 | 3,5 |
Fungerande rese- och transportkedjor | |||
Förseningar i fjärrtrafiken på grund av banhållningen, % av tågen försenade 5 min. | 8 | 4 | 4 |
Förseningar i närtrafiken på grund av banhållningen, % av tågen försenade 3 min. | 2 | 1 | 1 |
Väntetid för isbrytarservice, h | 12,6 | 3,5 | |
Trafikledernas skick | |||
Mängden farleder för handelssjöfart i dåligt skick, km, högst | 410 | 380 | 360 |
Belagda vägar enligt klasserna i dåligt skick och i mycket dåligt skick, km, högst | 3 695 | 4 400 | 5 100 |
Lands- och järnvägsbroar enligt framkomlighetsklasserna i dåligt skick och i mycket dåligt skick, st., högst | 758 | 800 | 800 |
Trafikbegränsningar som beror på bannätets dåliga skick, km, (det centrala bannätet/övriga bannätet), högst | 52/187 | 50/200 | 50/260 |
Trafiksäkerhet och miljö | |||
Minskat antal olyckor med personskada i vägtrafiken efter åtgärd av bastrafikledshållningen, st. | 26,5 | 23 | 23 |
Effekt av bullerbekämpning inom bastrafikledshållningen, personer/år | 20 | 200 | 150 |
Minskning av risken för förorening av grundvattnet efter åtgärd av bastrafikledshållningen, km | 2,2 | 3,0 | 2,0 |
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET | |||
Produktivitet och total produktivitet | |||
Ökning av arbetets produktivitet, % | 6,0 | 2,0 | 2,0 |
Ökning av den totala produktiviteten, % | 1,3 | 0,2 | 0,2 |
Inkomster av och utgifter för Trafikverket (mn euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Omkostnader (01) | 85,6 | 86,9 | 86,5 |
— Inkomster av verksamheten | 2,6 | 2,0 | 2,0 |
— Omkostnader | 88,2 | 88,9 | 88,5 |
— Förvaltning | 81,7 | 81,9 | 81,5 |
— FoU | 6,5 | 7,0 | 7,0 |
Bastrafikledshållning (20) | 911,6 | 933,1 | 935,2 |
Inkomster | 83,4 | 78,7 | 73,9 |
— Inkomster av den samfinansierade verksamheten | 29,8 | 19,3 | 15,7 |
— Banavgift | 43,8 | 45,8 | 44,8 |
— Övriga inkomster | 9,9 | 13,6 | 13,4 |
Utgifter | 995,0 | 1 011,8 | 1 009,1 |
— Ny- eller utbyggnadsinvestering | 84,8 | 100,2 | 71,2 |
— Reinvestering | 75,8 | 168,2 | 146,6 |
— Underhåll | 324,0 | 189,9 | 200,3 |
— Skötsel | 290,5 | 293,9 | 323,5 |
— Användning | 37,5 | 60,0 | 61,3 |
— Sjömätning | 7,4 | 8,0 | 8,0 |
— Informations- och styrningstjänster för trafiken | 60,8 | 74,3 | 78,7 |
— Vintersjöfart | 52,9 | 55,0 | 50,0 |
— Landsvägsfärjetrafik | 43,2 | 45,0 | 47,3 |
— Trafikplanering | 6,0 | 11,7 | 10,8 |
— Egendomsförvaltning inom trafikledshållningen | 12,2 | 5,5 | 11,4 |
Utvecklingsinvesteringar (70, 76, 77, 78, 79) | 417,2 | 600,7 | 638,0 |
Anskaffning av isbrytare (70) | - | - | 27,0 |
Anskaffning av och ersättningar för mark- och vattenområden (76) | 40,5 | 35,0 | 35,0 |
Utvecklande av trafikledsnätet (77) | 66,7 | 444,7 | 361,7 |
Vissa trafikledsprojekt (78) | 249,6 | 73,1 | 167,3 |
Livscykelsfinansieringsprojekt (79) | 60,4 | 47,9 | 47,0 |
Nettoutgifter sammanlagt | 1 414,4 | 1 620,7 | 1 659,7 |
Bruttoutgifter sammanlagt | 1 500,4 | 1 701,4 | 1 735,6 |
Utvecklingen av uppgifter gällande verksamheten enligt lagen om farledsavgift samt intäkter av farledsavgifter (11.19.06)
2011 utfall |
2012 uppskattning |
förändring | 2013 uppskattning |
förändring | |
Verksamhet som täcks med farledsavgifter | |||||
Utländsk godstrafik vid kusten, mn ton | 96 865 | 99 000 | 2,2 % | 101 000 | 2,0 % |
Passagerartrafik, mn resenärer | 17,7 | 17,7 | 0,0 % | 17,7 | 0,0 % |
Intäkter av farledsavgifter, 1 000 euro | 75 740 | 83 840 | 10,7 % | 84 680 | 1,0 % |
Övriga intäkter, 1 000 euro | 1 516 | 1 516 | 0,0 % | 1 516 | 0 % |
Kostnader, 1 000 euro | 99 628 | 89 628 | -10,0 % | 96 628 | 7,8 % |
Kostnadsmotsvarighet | 77,5 % | 95,2 % | 17,7 %-enh | 89,2 % | -6,0 %-enh |
01. Trafikverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 86 503 000 euro.
Anslaget får även användas för
1) utgifter för samarbetsprojekt i närområdena
2) betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer.
Förklaring:Trafikverket har till uppgift att ansvara för underhåll och utvecklande av servicenivån för trafiken på de trafikleder som förvaltas av staten. Genom sin verksamhet främjar verket hela trafiksystemets funktion, trafiksäkerheten och en välbalanserad utveckling inom regionerna och hållbar utveckling.
Trafikverket utvecklar sin verksamhet i synnerhet ur hela trafiksystemets synvinkel genom att förbättra trafikformernas samverkan och produktivitetsförutsättningar.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 88 256 | 88 934 | 88 503 |
Bruttoinkomster | 2 615 | 2 000 | 2 000 |
Nettoutgifter | 85 641 | 86 934 | 86 503 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 16 687 | ||
— överförts till följande år | 14 786 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -630 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -204 |
Lokaleffektiviteten inom förvaltningen (regeringsprogr.) | -900 |
Lönejusteringar | 1 878 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -575 |
Sammanlagt | -431 |
2013 budget | 86 503 000 |
2012 II tilläggsb. | 985 000 |
2012 budget | 86 934 000 |
2011 bokslut | 83 740 000 |
20. Bastrafikledshållning (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 935 235 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter för uppgifter som hänförs till ny- och utbyggnadsinvesteringar i trafikledsnätet, reinvesteringar, underhåll, skötsel, användning, sjömätning, trafikledning, assistans av vintersjöfarten, trafikplanering, egendomsförvaltning av trafikledshållningen och andra uppgifter som är på farledshållarens ansvar samt till betalning av skadestånd som beror på trafikledshållningen
2) i enlighet med omkostnadsanslagets användningsändamål med standardinnehåll till uppgörande av sådana nödvändiga lagstadgade skyldigheter som får föranleda utgifter också under kommande finansår
3) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder
4) tillfälligt till betalning av materialleveranser för banhållningen innan materialet hänförs till de utvecklingsprojekt som budgeterats under investeringsutgiftsmomenten.
Vid nettobudgeteringen beaktas banavgiften, inkomsterna från den samfinansierade verksamheten, inkomsterna av tillståndsavgiften för Saima kanal, inkomsterna av den avgiftsbelagda serviceverksamheten och inkomsterna av försäljningen av egendom med undantag för intäkterna av försäljningen av fast egendom och inkomsterna av skadestånd från trafikledshållningen.
Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har 44,8 miljoner euro beaktats som nettobudgeterade intäkter av banavgiften. Därutöver intäktsför Trafikverket med stöd av banskattelagen sammanlagt 18 miljoner euro i banskatt under moment 11.19.03.
Det befintliga trafiknätet underhålls med åtgärder enligt bastrafikledshållningen. Av anslaget för bastrafikledshållningen finansieras mindre investeringar, underhåll, trafikledning, trafikplanering och egendomsförvaltning inom trafikledshållningen.
Av bastrafikledshållningens finansiering är närapå hälften bunden till långvariga indexbundna avtal.
Investeringsutgiften för bastrafikledshållningen planeras uppgå till 217 miljoner euro. Till ny- och utbyggnadsinvesteringar i trafikleder och projektplanering av dem (exkl. projektplanering av utvecklingsprojekt) används 71 miljoner euro. Den allmänna och förberedande planeringen av projekten finansieras under detta moment.
Till ersättningsinvesteringar används enligt planerna 147 miljoner euro, varav 75 miljoner euro går till ersättningsinvesteringar i bannätet. Beloppet är 13 miljoner euro lägre än föregående år. Ersättningsinvesteringarna inom banhållningen är ofta stora investeringar och det årliga behovet av finansiering varierar beroende på hur investeringarna framskrider. Ersättningsinvesteringarna är sådana grundliga reparationer där befintliga trafikleders konstruktioner eller anläggningar moderniseras i syfte att återställa trafikledens skick och funktion.
Underhållsutgifterna beräknas uppgå till 593 miljoner euro. Underhållet utgörs av underhållsåtgärder, skötsel, användning och sjökartläggning av trafiknätet. Genom underhållsåtgärder (200 miljoner euro, varav det går 152 miljoner euro till vägar, 45 miljoner euro till järnvägar och 3 miljoner euro till vattenleder) säkras att trafikledernas konstruktioner och trafikledningssystem fortsättningsvis är funktionsdugliga. Skötsel (324 miljoner euro) är åtgärder som regelbundet behövs för att hålla trafikleder, utrustning eller konstruktioner i drift. Utgifterna för skötsel av vägnätet ökar med 33 miljoner euro jämfört med år 2012 bl.a. till följd av den höjda kostnadsnivån. Med användning (61 miljoner euro) avses närmast utgifter för belysning av trafikleder och elenergi för bannätet. Sjökartläggning (8 miljoner euro) omfattar sjömätning och utgifter för tillverkning av sjökort.
Utgifterna för trafikledning är 129 miljoner euro. Trafikledningen består av isbrytartjänster (50 miljoner euro) och andra informations- och styrningstjänster för trafiken (79 miljoner euro), med hjälp av vilka smidigheten och säkerheten inom väg-, järnvägs- och sjötrafiken förbättras och trafikutsläppen minskas. Vintersjöfartens utgifter är dimensionerade för 650 isbrytningsdagar. Kostnadsmotsvarigheten för uppgifterna enligt lagen om farledsavgift uppskattas vara 89,2 % år 2013. Syftet med farledsavgiften är att täcka de kostnader som medförs av byggande, skötsel och underhåll av farleder för handelssjöfarten samt de kostnader som föranleds av fartygstrafikservicen och isbrytarassistansen.
Informations- och styrningstjänsterna inom trafiken omfattar enligt den trafikpolitiska redogörelsen förnyande av styrsystemen för väg-, sjö- och järnvägstrafiken. Styrningen av Finlands väg-, sjö- och järnvägstrafik fungerar dygnet runt och sker huvudsakligen med hjälp av tekniska system. De allt större trafikmängderna, begränsningen av klimatförändringen och internationella förpliktelser ökar trycket på att trafiken ska styras allt effektivare och smidigare. Den befintliga trafikledskapaciteten måste utnyttjas effektivare än tidigare. Nuvarande trafikstyrningssystem motsvarar inte längre de växande behoven och det är nödvändigt att förnya dem. Inom ramen för projektet förnyas styrsystemen för väg-, järnvägs- och sjötrafiken i syfte att förbättra säkerheten, smidigheten och driftsäkerheten i trafiken. Inom järnvägstrafiken förbättras punktligheten i tågtrafiken och funktionssäkerheten inom styrsystemen. Systemet för fjärrkontroll i västra Finland förnyas. Inom vägtrafiken förenhetligas styrapplikationerna, utvecklas förutseendet och hanteringen av störningssituationer, lägesbilden över trafiken och trafikanternas informationstjänster. Inom sjötrafiken förbättras riskhanteringen och säkerheten inom fartygstrafiken samt informationsutbytet mellan myndigheter, hamnar och fartyg. De totala kostnaderna för projektet uppgår till 90 miljoner euro och det genomförs åren 2013—2018. Anslaget för år 2013 uppgår till 5 miljoner euro.
Utgifterna för landsvägsfärjetrafiken, 47 miljoner euro, utgörs av trafik med frigående färjor och vajerfärjor.
Utgifterna för trafikplanering, 11 miljoner euro, utgörs av behovsutredningar, trafiksystemplanering samt allmänna och förberedande projektplaner (inkl. utvecklingsprojekt).
Utgifterna för egendomsförvaltningen inom trafikledshållningen uppgår till 11 miljoner euro.
Trafiknätets funktion mäts genom undersökningar av kundtillfredsställelse som medborgare, näringslivet och intressenter och tjänsteleverantörer deltar i. För att trygga funktionen koncentrerar man uppmärksamheten på att förbättra punktligheten inom tågtrafiken och på att säkra tillräckliga isbrytartjänster.
De åtgärder som tryggar trafikledernas skick dimensioneras så att antalet farleder för handelssjöfarten som är i dåligt skick, trafikbegränsningar som föranleds av banhållningen och antalet landsvägs- och järnvägsbroar som är i dåligt skick inte ökar.
Säkerheten i vägtrafiken förbättras genom skötselåtgärder och tätortsarrangemang. Handelssjöfartens säkerhet förbättras genom att fler vattenleder kartläggs och sjötrafikens styrningstjänster moderniseras. Järnvägstrafikens säkerhet förbättras genom att antalet plankorsningar reduceras.
Miljöns tillstånd förbättras genom grundvattenskydd och bullerbekämpning. Grundvattenområden skyddas även genom att salt ersätts med formiat i halkbekämpningen inom dessa områden.
Inkomster av och utgifter för bastrafikledshållningen per trafikform åren 2011—2013 (mn euro)
2011 utfall | 2012 ordinarie budget | 2013 budgetprop. | |||||||
bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | |
Väghållning | 559 | 18 | 541 | 548 | 17 | 531 | 557 | 16 | 541 |
Banhållning | 349 | 64 | 285 | 371 | 61 | 310 | 359 | 57 | 302 |
Farledshållning | 87 | 1 | 86 | 93 | 1 | 92 | 93 | 1 | 92 |
Sammanlagt | 995 | 83 | 912 | 1 012 | 79 | 933 | 1 009 | 74 | 935 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avgiftsfrihet för utlämnande av uppgifter (överföring till moment 31.50.01) | -371 |
Överföring till moment 31.30.64 | -4 517 |
Överföring till moment 31.10.77 för projektplanering av utvecklingsprojekt | -10 000 |
Överföring från moment 31.10.77 i enlighet med den trafikpolitiska redogörelsen | 5 000 |
Överföring från moment 32.50.(63) | 14 723 |
Bortfall av utgifter av engångsnatur | -2 700 |
Överföring till moment 31.10.77 för planering av Centrumslingan | -4 960 |
Tillägg till anslaget för banhållningen (regeringsprogr.) | 5 000 |
Sammanlagt | 2 175 |
2013 budget | 935 235 000 |
2012 II tilläggsb. | 7 205 000 |
2012 I tilläggsb. | 12 000 000 |
2012 budget | 933 060 000 |
2011 bokslut | 923 956 000 |
35. Statsbidrag för byggande av en metrolinje västerut (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 24 000 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd för byggandet av en metrolinje västerut.
Förklaring:Inom Västmetroprojektet ska Helsingfors metro byggas ut från Gräsviken till Mattby. Beloppet av de utgifter som föranleds av fullmakten ändras i enlighet med ändringarna i kostnadsindexet för markanläggning. Projektets byggnadskostnader enligt prisnivån i februari 2012 (ind.156,7 MAKU 2000=100) uppgår till 795 miljoner euro, vilket motsvarar statligt understöd till ett belopp av 238 miljoner euro.
Understödet betalas ut utifrån kostnaderna från året innan. Fram till utgången av 2011 har byggkostnaderna uppgått till sammanlagt 93 miljoner euro. Byggkostnaderna år 2012 beräknas uppgå till ca 142 miljoner euro, varav statsunderstödet på 30 % utgör 42,6 miljoner euro. Av detta belopp kan 18,6 miljoner euro finansieras med anslag som beviljats under tidigare år. Det minskade behovet av anslag jämfört med budgeten för 2012 beror delvis på att det inledande skedet av projektet har påbörjats senare än planerat.
De kostnader som byggandet föranleder staten beräknas enligt kostnadsnivån i oktober 2007 (ind. 131,5 MAKU 2000=100) uppgå till 54,3 miljoner euro år 2014, 49,9 miljoner euro år 2015, 32,7 miljoner euro år 2016 samt till sammanlagt 0,7 miljoner euro under senare år. I siffrorna ingår inte mervärdesskatteutgifter.
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt föranleder (1 000 euro)
2013 | 2014 | 2015 | 2016— | Sammanlagt fr.o.m. 2013 | |
Förbindelser som ingåtts före år 2012 | 24 000 | 54 300 | 49 900 | 33 400 | 161 600 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -10 974 |
Sammanlagt | -10 974 |
2013 budget | 24 000 000 |
2012 budget | 34 974 000 |
2011 bokslut | 13 000 000 |
41. Statsbidrag för byggande och underhåll av vissa flygplatser (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 1 000 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsbidrag för investeringar i konstruktioner och anordningar på flygfältet i Seinäjoki (Rengonharju) som omfattas av reguljärtrafik och flygfältet i S:t Michel samt för utgifter för underhåll. Investeringsunderstödet får vara högst 90 % av investeringsutgifterna. Det sammanlagda beloppet av andra understöd får vara högst 70 % av driftsutgifterna. Understöden beviljas för kostnaderna utan mervärdesskatt.
Förklaring:Avsikten är att man år 2013 av anslaget ska använda 1 miljon euro för investerings- och underhållsutgifter för Seinäjoki (Rengonharju) och S:t Michels flygplatser.
2013 budget | 1 000 000 |
2012 II tilläggsb. | 1 340 000 |
2012 budget | 1 000 000 |
2011 bokslut | 2 700 000 |
50. Statsbidrag för underhåll och förbättring av enskilda vägar (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 8 000 000 euro.
Anslaget får användas
1) i enlighet med lagen (358/1962) och förordningen (1267/2000) om enskilda vägar till betalning av statsbidrag för underhåll och förbättring av enskilda vägar
2) till att stödja rådgivning och handledning av väglagen och till produktion av material och tjänster som stöder detta.
Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.
Förklaring:Avsikten är att anslaget ska användas för att understöda underhåll och förbättring av vägar i glesbygden. Anslaget får användas för att trygga lika möjligheter till mobilitet samt till understöd för vägar som den fasta bosättningen och primärproduktionen behöver, i relation till vägarnas betydelse.
Statsbidraget inriktas i första hand på vägförbättringar samt på stöd till användning och underhåll av färjor. Det finns ca 55 000 km vägar som är berättigade till statsbidrag, och det har bildats ca 16 000 väglag för att sköta dessa vägar.
Antalet objekt som stöds beräknas uppgå till ca 320 år 2013 och det genomsnittliga bidraget beräknas vara 25 000 euro. År 2011, när det totala bidragsbeloppet uppgick till 23 miljoner euro, uppgick antalet stödobjekt till 1 000 och det genomsnittliga bidraget till 20 000 euro. Bidraget kan maximalt uppgå till 75 % av de faktiska godkända kostnaderna.
I sedvanliga vägförbättringsobjekt utgör bidragets andel för närvarande ca 50 % och i vissa av de mest betydande broobjekten högst 75 %. Kommunernas stöd för objekt av detta slag har varierat mellan 0 och 20 %. Antalet färjelägen som erhåller bidrag är omkring 20 och det stöd som används för dessa uppgår till ca 2 miljoner euro.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -5 000 |
Sammanlagt | -5 000 |
2013 budget | 8 000 000 |
2012 II tilläggsb. | — |
2012 budget | 13 000 000 |
2011 bokslut | 23 000 000 |
70. Anskaffning av isbrytare (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 27 000 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter för anskaffning av en ny isbrytare.
Trafikverket beviljas rätt att skaffa en ny isbrytare till ett belopp av högst 125,0 miljoner euro av fullmakten att ingå avtal.
Förklaring:Med den kapacitet som den nya isbrytaren erbjuder ersätts den föråldrade isbrytaren Voimas tjänster. Den isbrytare som anskaffas utrustas så att den lämpar sig också för nödbogsering och bekämpning av oljeskador på öppna havet. Fartygets livslängd är 40 år. Vid dimensioneringen av fullmakten har som kostnad för anskaffning av en standardisbrytare beaktats ca 120 miljoner euro och som kostnad för att förse isbrytaren med oljebekämpningsutrustning ca 5 miljoner euro. Planeringen och byggandet av isbrytaren konkurrensutsätts separat.
Den nya isbrytaren anskaffas för den grundläggande isbrytarkapaciteten så att fartyget ägs av Trafikverket som konkurrensutsätter verksamheten. Syftet med den nya verksamhetsmodellen är att producera förmånligare isbrytningstjänster för fartygen.
I anskaffningsutgifterna för isbrytaren ingår även utgifterna för planering av fartyget, anbudstävligen, övervakning och klassificering av anskaffningen samt andra motsvarande utgifter som hänför sig till anskaffningen.
Isbrytaren färdigställs för verksamhetsperioden 2015—2016. Utgifterna för underhållet av isbrytaren och för dess besättning och verksamhet finansieras fr.o.m. år 2016 under moment 31.10.20. Behovet av finansiering under momentet ökar inte till följd av investeringen. De utgifter som föranleds av oljebekämpningsberedskapen finansieras under moment 35.10.20, och behovet av tilläggsfinansiering under momentet uppgår till 500 000 euro fr.o.m. det att fartyget tas i bruk.
Användningen av fullmakten föranleder staten utgifter på 46,0 miljoner euro år 2014 och 52,0 miljoner euro år 2015.
2013 budget | 27 000 000 |
76. Anskaffningar av och ersättningar för jord- och vattenområden (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 34 997 000 euro.
Anslaget får användas
1) förutom till betalning av jordområden och ersättningar enligt landsvägslagen (503/2005) även till betalning av övriga nödvändiga utgifter i anslutning till dessa
2) till betalning av fastighetsförrättningsavgifter enligt lagen om fastighetsförrättningsavgift (558/1995)
3) till sådana anskaffningar av och ersättningar för områden samt bytesobjekt som kan användas till sådana ägoregleringar som behövs för landsvägar och järnvägar och som äger rum före godkännandet av en väg- eller järnvägsplan
4) till betalning av köpeskillingar och ersättningar för jordområden som skaffas för verksamhet enligt banlagen (110/2007)
5) till betalning av anskaffningsutgifterna för jord- och vattenområden som är nödvändiga för byggandet av trafikleder och andra jord- och vattenbyggnadsobjekt
6) till betalning av ersättningar enligt vattenlagen (587/2011).
Förklaring:Avsikten är att 32 140 000 euro ska användas för anskaffningar, ersättningar och inlösen i fråga om vägområden, 2 840 000 euro för anskaffningar, ersättningar och inlösen i fråga om banområden och 17 000 euro för anskaffningar och ersättningar i fråga om jord- och vattenområden.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 30.70.01) | -3 |
Sammanlagt | -3 |
2013 budget | 34 997 000 |
2012 II tilläggsb. | 7 100 000 |
2012 budget | 35 000 000 |
2011 bokslut | 40 483 732 |
77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 361 700 000 euro.
Anslaget får användas till
1) utgifter för genomförande av utvecklingsinvesteringar i trafikledsnätet
2) utgifter som föranleds av projektplanering av investeringsprojekt som finansieras under momentet för investeringsutgifter innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet
3) betalning av utgifter som föranleds av de fullmakter att ingå avtal som har beviljats under tidigare år.
Trafikverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.
Förklaring:Under momentet budgeteras alla anslag för farledsprojekt som genomförs med direkt budgetfinansiering.
Projekt
Godkänt | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Den ext. finansieringens andel av fullmakten att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslag år 2013 mn € |
Behov av finansiering senare mn € |
|
Pågående trafikledsprojekt | |||||||
Vägprojekt | |||||||
Rv 6 Villmanstrand—Imatra | Budget 2007 | 2011 | 177,0 | 159,9 | 9,0 | 8,1 | |
Sv 51 Kyrkslätt—Stensvik | Budget 2007 | 2013 | 80,0 | 64,9 | 8,0 | 7,1 | |
Rv 5 Päiväranta—Vuorela | I tilläggsbudg. för 2009 | 2014 | 90,0 | 73,3 | 13,0 | 3,7 | |
Rv 6 Joensuu | I tilläggsbudg. för 2009 | 2012 | 47,1 | 2,1 | 40,0 | 6,0 | 1,1 |
E18 Fredrikshamn omfartsväg | Budget 2011 | 2015 | 180,0 | 48,0 | 65,0 | 67,0 | |
Rv 8 Smedsby omfartsväg | Budget 2011 | 2013 | 55,0 | 25,9 | 23,0 | 6,1 | |
Rv 19 Seinäjoki östra omfartsväg | Budget 2011 | 2014 | 63,0 | 19,0 | 44,0 | ||
E18 Forsby—Kotka separat projekt | Budget 2012 | 2014 | 33,0 | 15,5 | 1,0 | 3,0 | 29,0 |
Banprojekt | |||||||
Ringbanan | Budget 2009 | 2014 | 439,0 | 22,5 | 268,3 | 113,0 | 57,7 |
Rovaniemi—Kemijärvi, elektrifiering | Budget 2011 | 2013 | 24,0 | 12,0 | 9,0 | 3,0 | |
Förbättrande av servicenivån på banavsnittet Seinäjoki—Uleåborg, slutförande av andra etappen | Budget 2011 | 2015 | 344,0 | 100,0 | 60,0 | 184,0 | |
Karleby—Ylivieska, det andra spåret | III tilläggsbudg. för 2011 | 2017 | 310,0 | 45,0 | 25,0 | 240,0 | |
Vattenledsprojekt | |||||||
Havsfarleden till Jakobstad | Budget 2009 | 2015 | 11,4 | 8,9 | 0,7 | 1,8 | |
Havsfarleden till Nystad | Budget 2011 | 2014 | 11,0 | 11,0 | |||
Gemensamma trafikledsprojekt | |||||||
Planering av Centrumslingan | Budget 2012 | 2015 | 40,0 | 6,8 | 5,0 | 12,0 | 23,0 |
Annan planering av utvecklingsprojekt | 15,0 | 15,0 | |||||
Pågående trafikledsprojekt sammanlagt | 1 919,5 | 46,9 | 882,2 | 361,7 | 675,6 |
Av anslaget på 361,7 miljoner euro under momentet utgör 356,65 miljoner euro statlig medfinansiering. Den externa medfinansieringen för det separata projektet för vägavsnittet E18 Forsby—Kotka uppgår till 1,41 miljoner euro, för planeringsprojektet för Centrumslingan till 2,04 miljoner euro och för projektet rv 6 vid Joensuu till 1,6 miljoner euro som intäktsförs under moment 12.31.10. De utomstående finansiärernas andel utgör sammanlagt 24,4 miljoner euro av den totala finansieringen av dessa tre projekt.
För planering av utvecklingen av trafikledshållningen anvisas det ett separat användningsändamål inom vilket projektplanering av sådana investeringsprojekt finansieras som finansieras under momentet för investeringsutgifter, innan det i samband med statsbudgeten fattas ett beslut om inledande av projektet. Under momentet finansieras med anledning av väg- och järnvägsplanering av trafikledsinvesteringar samt vald entreprenadform delvis också utgifter som föranleds av byggnadsplanering. När det i samband med statsbudgeten har fattat ett beslut om inledande av projektet, räknas planeringskostnaderna in i projektets kostnadsförslag. Den allmänna planeringen av projekten och föregående planeringsskeden finansieras under moment 31.10.20.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i anslagsbehovet för trafikledsprojekt, varav 5 miljoner euro utgör överföring till moment 31.10.20 | -104 953 |
Ändring i anslagsbehovet för projektplanering, varav 14,960 miljoner euro utgör överföring från moment 31.10.20 | 22 000 |
Sammanlagt | -82 953 |
2013 budget | 361 700 000 |
2012 II tilläggsb. | 6 947 000 |
2012 budget | 444 653 000 |
2011 bokslut | 66 700 000 |
78. Vissa trafikledsprojekt (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 167 260 000 euro.
Anslaget får användas till
1) betalning av utgifter som föranleds av de fullmakter att ingå avtal som har beviljats under tidigare år
2) utgifter som föranleds av investeringar för utvecklande av trafikledsnätet till den del projekten inte har budgeterats under moment 31.10.77.
Trafikverket bemyndigas
1) att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del dessa fullmakter inte har använts
2) att ingå avtal till ett belopp av högst 150,0 miljoner euro för att genomföra andra skedet av projektet E18 vid Ring III så att Trafikverket för genomförande av projektet ingår ett avtal med Vanda stad, enligt vilket Vanda stads andel av byggnadskostnaderna är 40 miljoner euro och att staden därtill finansierar statens kostnadsandel med ett belopp av 50 miljoner euro. Staten betalar tillbaka beloppet till staden räntefritt efter det att projektet slutförts.
Förklaring:Under momentet budgeteras de projekt som också finansieras av utomstående, såsom t.ex. kommuner och företag.
Projekt
Godkänt | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Den ext. finansieringens andel av fullmakten att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslag år 2013 mn € |
Behov av finansiering senare mn € |
|
Oavslutade trafikledsprojekt | |||||||
Vägprojekt | |||||||
Lv 101, Ring I, Åboleden—Vallberget | Budget 2007 | 2011 | 147,0 | 73,9 | 73,1 | - | |
Vägförbindelse till Sköldvik | Budget 2009 | 2011 | 25,0 | 17,0 | - | ||
E18 vid Ring III, 1 skedet | Budget 2009 | 2011 | 50,0 | 50,0 | - | ||
Rv 12 Tammerfors strandled | Budget 2012 | 2015 | 185,0 | 124,0 | - | 185,0 | |
Åbo hamnförbindelse (Suikkilavägen) | Budget 2012 | 2013 | 20,0 | 10,0 | - | 20,0 | |
Banprojekt | |||||||
Seinäjoki—Vasa, elektrifiering | Budget 2009 | 2012 | 20,0 | 17,2 | - | ||
Oavslutade trafikledsprojekt sammanlagt | 447,0 | 134,0 | 73,9 | 157,3 | 205,0 | ||
Nytt trafikledsprojekt | |||||||
E18 vid Ring III, 2 skedet | Budget 2013 | 2015 | 150,0 | 40,0 | 10,0 | 140,0 | |
Pågående och nya trafikledsprojekt sammanlagt | 597,0 | 174,0 | 73,9 | 167,3 | 345,0 |
Av anslaget på 167,3 miljoner euro under momentet utgör 120,567 miljoner euro statlig medfinansiering och 46,433 miljoner euro medfinansiering från utomstående som intäktsförs under momentet.
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt föranleder (1 000 euro)
2013 | 2014 | 2016— | Sammanlagt fr.o.m. 2013 | |
Förbindelser som ingåtts före år 2013 | 167 300 | 50 261 | 154 000 | 317 561 |
Som motivering till det nya projektet föreslås följande:
E18 vid Ring III, 2 skedet. I budgeten för 2009 inleddes förbättringen av Ring III, 1 skedet, vägförbindelsen Vandaforsen—Flygstationsvägen. Kostnadsberäkningen för projektet var 50 miljoner euro. Projektet genomfördes med efterfinansiering så att Vanda stad finansierade kostnaderna under byggnadstiden. I anslaget under momentet har betalningen till staden beaktats.
Det föreslås att förbättringen av ringvägen ska fortsätta. Ring III är inte bara den viktigaste landtrafikförbindelsen till Helsingfors—Vanda flygplats, utan också den viktigaste trafikleden för kollektivtrafiken i Vanda och en förmedlare av godstransportströmmarna från och till Nordsjö hamn. Markanvändningen längs Ring III utvecklas kraftigt och trafikmängderna är stora (30 000—60 000 bilar per dag). Vid de trafikljusstyrda plananslutningarna förekommer det trafikstockningar dagligen och trafiksmidigheten störs dessutom av att de planskilda anslutningarna har för korta påfarter och avfarter och att busshållplatserna har för korta accelerationsfält. Problemen förvärras när trafiken ökar.
Projektet E18 vid Ring III, 2 skedet, innefattar byggande av en planskild anslutning och förbättring av bussramperna vid Flygstationsvägen och Dickursbyvägen, byggande av ett tredje körfält i båda riktningarna mellan Lahtisvägen och Håkansböle planskilda anslutningar, byggande av nya ramper i Borgåledens anslutning så att det blir möjligt att svänga till vänster utan trafikljus samt genomförande av ett nytt trafikledningssystem mellan Ring III och Borgå.
Kostnadsberäkningen för projektet är 150 miljoner euro, varav statens medfinansiering uppgår till 110 miljoner euro och Vanda stads medfinansiering till 40 miljoner euro. Med anledning av bruttobudgeteringen budgeteras även stadens andel under momentet och på motsvarande sätt på inkomstsidan i budgeten. En del av projektet, dvs. den planskilda anslutningen vid flygplatsen, ska dessutom genomföras med efterfinansiering så att Vanda stad temporärt finansierar 50 miljoner euro av statens medfinansiering för genomförandet av den planskilda anslutningen vid flygplatsen och motsvarande mervärdesskatter. Staten betalar tillbaka ovan nämnda 50 miljoner euro, inklusive mervärdesskatt, till staden räntefritt åren 2016 och 2017. Övriga delar av projektet genomförs med statlig budgetfinansiering åren 2013 —2015. Ett belopp av 10 miljoner euro som i budgeten för 2013 har reserverats under momentet anvisas för betalning av utgifter som motsvarar Vanda stads medfinansiering. Motsvarande inkomst har budgeterats under moment 12.31.10. Efter att utvecklingsprojektet slutförts kvarstår ännu avsnittet Flygstationsvägen—Gammelgård. Det preliminära kostnadsförslaget är ca 140 miljoner euro. Förhållandet kostnad/nytta för det aktuella projektet är 2,5.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förändring i statens efterfinansiering | 84 160 |
Förändring i finansiering från utomstående | 10 000 |
Sammanlagt | 94 160 |
2013 budget | 167 260 000 |
2012 budget | 73 100 000 |
2011 bokslut | 249 600 000 |
79. Livscykelsfinansieringsprojekt (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 47 000 000 euro.
Anslaget får användas till
1) betalning av utgifter som föranleds av de fullmakter att ingå avtal som har beviljats under tidigare år
2) utgifter som föranleds av investeringar i livscykelprojekt för utvecklande av trafikledsnätet.
Trafikverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.
Förklaring:Under momentet budgeteras de anslag som behövs för statens medfinansiering i alla livscykelprojekt. År 2013 finansieras två livscykelprojekt under momentet.
Projekt
Godkänt | Färdigt för trafik | Fullmakt att ingå avtal mn € |
Beräknad användning mn € |
Anslag år 2013 mn € |
Behov av finansiering senare mn € |
|
E18 Muurla—Lojo | I tilläggsbudg. för 2004 | 2008 | 700,0 | 164,2 | 39,6 | 496,2 |
E18 Forsby—Kotka | Budget 2010 | 2014 | 650,0 | 6,9 | 7,4 | 635,7 |
Sammanlagt | 1 350,0 | 171,1 | 47,0 | 1 131,9 |
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakt föranleder (1 000 euro)
2013 | 2014 | 2015 | 2016— | Sammanlagt fr.o.m. 2013 | |
Förbindelser som ingåtts före år 2013 | 47 000 | 66 000 | 97 800 | 968 088 | 1 178 888 |
Fullmakterna för tidigare år beräknas bli förnyade till ett belopp av ca 49 miljoner euro. Förnyandet av fullmakterna föranleds av nya avtal som ingås när projekten framskrider.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -897 |
Sammanlagt | -897 |
2013 budget | 47 000 000 |
2012 budget | 47 897 000 |
2011 bokslut | 60 350 000 |