Statsbudgeten 2013
01. Vilt- och fiskeriforskningsinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 17 298 000 euro.
Anslaget får också användas till betalning av sådana utgifter som föranleds av ombyggnaden av fiskodlingsanstalter och forskningsstationer och som hänförs till investeringsutgifter samt till betalning av utgifter som hänför sig till självfinansieringsandelen för projekt som genomförs med stöd som beviljas ur EU-fonder.
Förklaring: Vilt- och fiskeriforskningsinstitutet har till uppgift att producera forskningsinformation och sakkunnigtjänster som stöder ett hållbart och mångsidigt utnyttjande av fisk- och viltresurserna, upprätthåller naturens mångfald samt tryggar fiskeri-, vilt- och renhushållningens livskraft.
Vilt- och fiskeriforskningsinstitutet stöder uppnåendet av de effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln på följande sätt:
- — åstadkommer ett forskningsmässigt underlag för utarbetandet och uppdaterandet av viltarts- och livsmiljöspecifika förvaltningsplaner för bestånden samt beaktar i sin verksamhet åtgärdsförslagen och forskningsbehoven enligt de viktigaste, redan färdiga förvaltningsplanerna för viltarter eller deras livsmiljöer samt den offentliga viltvårdskoncernens strategiska mål
- — sköter bedömningen av renbetesmarkernas tillstånd samt forskningen kring renskötsel och renhushållning särskilt inom den arktiska forskningen
- — producerar information om fisk- och viltresurserna samt bedömer och prognostiserar situationen beträffande fisk- och viltbestånden som en grund för ett hållbart och mångsidigt utnyttjande av dem
- — främjar fiskeri- och renhushållningsnäringarna och tar fram statistik för fiskerihushållningen samt information om användningen och bearbetningen av fisk, vilt och ren och om handeln med dessa produkter med hjälp av informationsproduktion
- — deltar i genomförandet av de sektorsvisa utvecklingsprogrammen inom fiskerinäringen samt i de forsknings- och utvecklingsuppgifter som förutsätts i avsnittet om vattenbruket i EU:s Östersjöstrategi
- — har hand om produktion och analys av forskningsdata som gäller fiskerinäringens primärproduktion
- — odlar utrotningshotade fiskarter
- — producerar information om de ekologiska, sociala och ekonomiska verkningarna av fritidsfiske för genomförande av utvecklingsstrategin för fritidsfisket och handlingsprogrammet för utveckling av fisketurismen
- — producerar information för genomförande av strategin för fiskvägarna
- — ansvarar för uppskattningarna av viltbestånden särskilt med tanke på att utveckla forskningen om bestånden av stora rovdjur samt genom att sköta statistikföringen över fällda djur och utveckla den särskilt med tanke på ett elektroniskt system för insamling av uppgifter om fällda djur
- — har hand om den forskning som krävs i fråga om viltarter som gått tillbaka
- — har hand om forskningen om hanteringen av konflikter med vilt och om skador orsakade av vilt bl.a. genom att utveckla alternativa modeller och metoder för hur viltkonflikter kan hanteras samt genom att undersöka dynamiken för hur stammen regleras.
Jord- och skogsbruksministeriet ställer i samband med beredningen av budgetpropositionen för år 2013 upp följande resultatmål för Vilt- och fiskeriforskningsinstitutet:
Med hänvisning till de preliminära mål för resultatet av verksamheten inom förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln
- — inriktas institutets forskning och utvecklas stödfunktionerna och infrastrukturerna för forskningen i enlighet med de tyngdpunkter som överenskommits inom sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET)
- — deltar institutet i beredningen av inrättandet av en forskningscentral för naturresurser.
Den strategiska ledningen enligt den nya verksamhets- och organisationsmodellen och införandet av strategin samt utvecklandet av nätverket av verksamhetsställen och kompetensledningen fortsätter. Forskningsinstitutet förbättrar arbetsproduktiviteten genom att effektivisera verksamheten, anpassa uppgifterna till resurserna och koncentrera sig på kärnuppgifterna. Forskningsinstitutet fortsätter som kund inom statsförvaltningens gemensamma system och tjänster och deltar i statsförvaltningens övriga gemensamma utvecklingsprojekt och utvidgar deras användning. Förberedelser för att ta i bruk Kieku görs.
Forskningsinstitutet fortsätter i enlighet med sin strategi att ändra tyngdpunkterna mellan forskningen inom olika politikområden. Forskningen kring stora rovdjur och inventeringen av bestånden av dem stärks ytterligare, likaså rapporteringen från inventeringen av alla viltbestånd samt närings- och samhällsforskningen. Resurser inriktas på utveckling av nya produkter och informationshantering. För vård av fiskbestånden används ca 0,8 miljoner euro för kontraktsodling och utplantering av värdefisk.
Avsikten är att forskningsinstitutets externa finansiering ska kvarstå på nuvarande nivå. Av forskningsinstitutets utgifter täcks 30 % med extern finansiering som härrör från den privata och den offentliga sektorn. Av den avgiftsbelagda verksamheten beräknas det inflyta 2 miljoner euro. Den avgiftsbelagda vattenbruksverksamhetens lönsamhet förbättras genom planerade och påbörjade åtgärder.
Fördelningen av Vilt- och fiskeriforskningsinstitutets totala kostnader (inkl. avskrivningar och räntor), personal och inkomster åren 2011—2013 1)
Kostnader, mn euro | Årsv. | Inkomster, mn euro | |||||||
Huvudfunktioner | Utfall 2011 |
Uppskattning 2012 |
Uppskattning 2013 |
Utfall 2011 |
Uppskattning 2012 |
2013 | Utfall 2011 |
Uppskattning 2012 |
Uppskattning 2013 |
Uppskattning av viltbestånd och fiskresurserna samt statistikföring | 6,66 | 7,00 | 6,95 | 84,0 | 83,5 | 83,5 | 0,99 | 1,03 | 0,90 |
— uppföljning av fiskbestånd | 3,96 | 3,90 | 3,85 | 51,8 | 51,0 | 51,0 | 0,76 | 0,80 | 0,70 |
— uppföljning av vilt och ren | 1,78 | 2,30 | 2,30 | 20,7 | 25,4 | 25,4 | 0,02 | - | 0,10 |
— statistik och insamling av ekonomisk information | 0,92 | 0,80 | 0,80 | 11,5 | 7,1 | 7,1 | 0,21 | 0,23 | 0,10 |
Forskning och sakkunskap | 12,96 | 11,70 | 10,90 | 144,1 | 135,4 | 135,4 | 3,08 | 1,64 | 1,54 |
Fiskerihushållning | 9,99 | 9,00 | 8,40 | 111,1 | 98,8 | 98,8 | 2,65 | 1,35 | 1,25 |
— forskning | 7,49 | 6,70 | 6,30 | 85,9 | 82,0 | 82,0 | 1,81 | 0,80 | 0,80 |
— sakkunniguppgifter | 1,84 | 1,70 | 1,70 | 19,2 | 15,6 | 15,6 | 0,28 | 0,11 | 0,05 |
— avgiftsbelagd verksamhet | 0,66 | 0,60 | 0,40 | 6,0 | 1,2 | 1,2 | 0,56 | 0,44 | 0,40 |
Vilt- och renhushållningspolitik | 2,97 | 2,70 | 2,50 | 33,0 | 36,6 | 36,6 | 0,43 | 0,29 | 0,29 |
— forskning | 2,21 | 1,80 | 1,70 | 26,2 | 33,0 | 33,0 | 0,34 | 0,24 | 0,24 |
— sakkunniguppgifter | 0,76 | 0,70 | 0,70 | 6,8 | 3,6 | 3,6 | 0,09 | 0,05 | 0,05 |
— avgiftsbelagd verksamhet | 0,00 | 0,20 | 0,10 | - | - | - | - | - | - |
Vattenbruk | 5,50 | 6,15 | 5,65 | 53,0 | 56,0 | 56,0 | 1,99 | 1,49 | 1,40 |
— vattenbruk | 2,32 | 3,40 | 3,00 | 27,1 | 43,0 | 43,0 | 0,02 | - | - |
— avgiftsbelagd verksamhet | 2,32 | 1,85 | 1,85 | 25,0 | 12,0 | 12,0 | 1,97 | 1,49 | 1,40 |
— kontraktsodling | 0,86 | 0,90 | 0,80 | 0,9 | 1,0 | 1,0 | - | - | - |
Övriga prestationer | 0,53 | 0,45 | 0,30 | - | - | - | 0,36 | 0,20 | 0,20 |
Sammanlagt | 25,65 | 25,30 | 23,80 | 281,1 | 274,9 | 274,9 | 6,42 | 4,36 | 4,04 |
1) I siffrorna ingår det anslag som beviljas under moment 30.50.20 och årsverkena.
Forskningens och sakkunniguppgifternas förmåga att tjäna samhället och deras effekt förbättras genom en ökad tvärvetenskaplig hantering av forskningsteman och genom erbjudande av lösningsmodeller som motsvarar kundernas behov. Forskningsinstitutet nätverkar med universiteten i Helsingfors, Joensuu, Jyväskylä, Uleåborg och Åbo och samarbetar med internationella forskningsinstitut och universitet.
Möjligheterna att utnyttja forsknings- och sakkunnigarbetet utökas. Antalet publicerade vetenskapliga publikationer hålls på nuvarande nivå. Produktionsmängderna inom vattenbruket minskas, förutom när det gäller utrotningshotade fiskbestånd.
Forskningsinstitutet producerar högklassig information enligt vetenskapliga kriterier. Projektarbete, inklusive evalueringssystem, stärks ytterligare. Dessutom utvecklas uppföljningsmetoder och analyser, chefsarbetet och ledningssystemet. Kvaliteten på verksamheten inom vattenbruket, beståndsberäkningen och statistikföringen samt forskningen förbättras med hjälp av verksamhetssystem samt genom en effektivisering av forsknings- och kundprocesserna. Informationssäkerhetsplanen genomförs.
Nyckeltal för produktionen
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
Utlåtanden | 89 | 100 | 100 |
Medlemskap i arbetsgrupper | 357 | 305 | 300 |
Vetenskapliga publikationer (medelvärde under 3 år) | 77 | 73 | 73 |
Övriga publikationer | 224 | 240 | 240 |
Beståndsberäkningar och statistik | 23 | 22 | 23 |
Rom, liter | 4 058 | 4 400 | 4 300 |
Yngel från fiskodlingsanstalter, 1 000 yngelenheter à 50 g/st. | 1 433 | 1 600 | 1 500 |
Yngel från naturdammar, 1 000 yngelenheter à 5 g/st. | 1 402 | 1 400 | 1 300 |
Stamfisk och kräftor, bestånd i romproduktion, st. | 61 | 61 | 60 |
Mjölke i mjölkebank, förvarade bestånd, st. | 42 | 42 | 42 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 23 146 | 20 966 | 21 338 |
Bruttoinkomster | 6 440 | 4 040 | 4 040 |
Nettoutgifter | 16 706 | 16 926 | 17 298 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 398 | ||
— överförts till följande år | 2 995 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -85 |
Lönejusteringar | 527 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder (-3 årsv.) | -50 |
Temporär användning av produktivitetsinbesparingar (1 årsv.) | 100 |
Bortfall av engångsanvändningen av produktivitetsinbesparingar (-1 årsv.) | -120 |
Sammanlagt | 372 |
2013 budget | 17 298 000 |
2012 II tilläggsb. | 302 000 |
2012 budget | 16 926 000 |
2011 bokslut | 17 303 000 |