Statsbudgeten 2013
01. Livsmedelssäkerhetsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 41 783 000 euro.
Förklaring:Livsmedelssäkerhetsverkets (Evira) har till uppgift att övervaka och undersöka säkerheten hos och kvaliteten på livsmedel och jord- och skogsbrukets produktionsförnödenheter, djurens hälsa och välbefinnande samt växthälsa. Evira säkerställer säkerheten och kvaliteten i fråga om livsmedel och primärproduktionsprodukter samt produktionskedjan för dem.
Evira stöder uppnåendet av de effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln på följande sätt:
- — bedriver vetenskaplig forskning, utför riskbedömningar samt företar uppföljningsundersökningar
- — utför analys och diagnostik som hänför sig till djursjukdomar och växtskadegörare samt livsmedelssäkerhet för påvisande och bekämpning av sjukdomar och för att öka livsmedelssäkerheten
- — är referenslaboratorium inom sitt eget område
- — leder, utvecklar och övervakar den riskhantering som myndigheterna på områdena för livsmedelssäkerhet, djurens hälsa och välfärd och växthälsa ansvarar för på det regionala och det lokala planet och genomför övervakning inom sitt eget ansvarsområde
- — svarar för riskkommunikationen mellan myndigheterna och konsumenterna samt aktörerna inom livsmedelssektorn och
- — bygger upp system som tryggar livsmedelssäkerheten tillsammans med producenterna, livsmedelsindustrin och livsmedelshandeln.
Jord- och skogsbruksministeriet ställer i samband med beredningen av budgetpropositionen för 2013 preliminärt upp följande resultatmål för Evira:
Fördelningen av Livsmedelssäkerhetsverkets kostnader, intäkter och personal åren 2011—2013
Kostnader, 1 000 € | Intäkter, 1000 € | Årsv. | |||||||
Verksamhetshelheter | Utfall 2011 |
Uppskattning 2012 |
Uppskattning 2013 |
Utfall 2011 |
Uppskattning 2012 |
Uppskattning 2013 |
Utfall 2011 |
Uppskattning 2012 |
Uppskattning 2013 |
Livsmedelssäkerhet | 22 764 | 22 991 | 23 558 | 10 541 | 9 717 | 10 371 | 291 | 302 | 302 |
— vetenskaplig forskning | 591 | 764 | 764 | 88 | 238 | 238 | 8 | 8 | 8 |
— riskbedömning | 950 | 911 | 911 | 190 | 82 | 82 | 12 | 12 | 12 |
— laboratorieverksamhet | 4 425 | 3 980 | 4 230 | 118 | 253 | 253 | 54 | 50 | 50 |
— styrning av tillsynen | 5 596 | 5 791 | 6 108 | 39 | 28 | 28 | 69 | 72 | 72 |
— verkställande av tillsyn | 11 202 | 11 545 | 11 545 | 10 106 | 9 116 | 9 770 | 148 | 160 | 160 |
Djurens hälsa och välbefinnande | 22 205 | 21 246 | 21 546 | 3 576 | 3 594 | 3 594 | 224 | 224 | 224 |
— vetenskaplig forskning | 380 | 483 | 483 | 21 | 62 | 62 | 7 | 7 | 7 |
— riskbedömning | 459 | 482 | 482 | 58 | 62 | 62 | 6 | 6 | 6 |
— laboratorieverksamhet | 11 525 | 11 281 | 11 281 | 820 | 831 | 831 | 140 | 138 | 138 |
— styrning av tillsynen | 6 525 | 5 577 | 5 877 | 77 | 16 | 16 | 61 | 64 | 64 |
— verkställande av tillsyn | 3 316 | 3 423 | 3 423 | 2 600 | 2 623 | 2 623 | 10 | 9 | 9 |
Växtproduktionsförutsättningar och växthälsa | 15 081 | 14 775 | 15 275 | 5 639 | 5 335 | 5 335 | 176 | 181 | 182 |
— vetenskaplig forskning | 33 | 37 | 37 | - | 10 | 10 | 1 | 1 | 1 |
— riskbedömning | 45 | 142 | 192 | 2 | - | - | - | - | 1 |
— laboratorieverksamhet | 5 212 | 5 080 | 5 130 | 740 | 797 | 797 | 67 | 69 | 68 |
— styrning av tillsynen | 4 210 | 4 353 | 4 453 | 40 | 75 | 75 | 54 | 57 | 57 |
— verkställande av tillsyn | 5 581 | 5 163 | 5 463 | 4 857 | 4 453 | 4 453 | 54 | 54 | 55 |
Sammanlagt | 60 050 | 59 012 | 60 379 | 19 756 | 18 646 | 19 300 | 691 | 707 | 708 |
Mål | Åtgärder |
Ansvarsområdet och beslutsfattarna får högklassig forskningsinformation som gagnar verksamheten samt riskbedömningar. | Med hänvisning till de preliminära mål för resultatet av verksamheten inom förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln inriktas verkets forskning och utvecklas stödfunktionerna och infrastrukturerna för forskningen i enlighet med de tyngdpunkter som överenskommits inom sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET). |
Forskningen och prognostiseringen riktas in på sådana spetsprojekt inom arbetet för samordning av statsrådets forsknings-, prognostiserings- och utvärderingsverksamhet som hänför sig till verkets verksamhetsområde. | |
Metodologin för riskbedömning är utvecklad och riskbedömningsprojekten tillgodoser de nationella behoven. | |
De laboratorietjänster som verksamhetsområdet behöver är tillräckliga, och kvaliteten på tjänsterna har säkrats. | De centrala laboratoriemetoderna ackrediteras. Laboratorieverksamheten är dynamisk och tillförlitlig och den producerar information för forskningens och samhällets behov. |
Genom referenslaboratorieverksamheten säkerställs att undersökningsresultaten vid de laboratorier som styrs av Evira är tillförlitliga och jämförbara. | |
Den gemensamma laboratorieverksamheten inom LYNET utvecklas. | |
Styrningen och verkställandet av tillsynen är riskbaserad, öppen, enhetlig och kostnadseffektiv i hela tillsynskedjan på central, regional och lokal nivå. | Tillsynsobjekten identifieras och klassificeras, och behovet av tillsyn fastställs i förhållande till riskerna eller de krav som författningarna ställer. |
Tillsynen görs mer enhetlig och rapporteringen förbättras och tidigareläggs. Dessutom utvecklas publiceringen av uppgifter om livsmedelstillsynen så att systemet Oiva kan tas i bruk på riksnivå den 1 maj 2013. | |
Man följer den lokala och regionala servicen för att fastställa dess tillräcklighet och kvalitet samt auditerar tillsynen utgående från de mätare på tillräcklighet och kvalitet som utvecklas på basis av uppföljningen. | |
Man skapar beredskap att förutse och hantera särskilda situationer och exceptionella situationer och sörjer för att kriskommunikationen är effektiv. | |
Tillsynen över djurens välbefinnande effektiviseras i samarbete med hela produktionskedjan. | |
Man deltar i utbildningen av och rådgivningen till aktörerna inom livsmedelskedjan, i synnerhet när det gäller små och medelstora företag. Man uppmuntrar aktörerna att utarbeta anvisningar som gäller goda produktions- och verksamhetsformer. | |
Man deltar i genomförandet av regeringens program för ekologisk och närproducerad mat. Man uppmuntrar aktörerna inom livsmedelskedjan att utveckla ansvarssystem. | |
Man deltar i genomförandet av åtgärderna enligt nutritionspolitiken och i uppdateringen av uppgifterna om livsmedlens sammansättning. | |
Uppgifter i anslutning till tryggandet av förutsättningarna för export sammanförs. | |
Eviras verksamhet utgår från kundens behov och servicen håller hög kvalitet. | Evira har följande kvalitetssäkringssystem: självutvärderingsmodellen CAF, kvalitetssystemet för laboratorier FINAS, kvalitetssystemet för utsädeskontroll ISTA, systemet Green Office och verksamhetshandboken. Förberedelser görs för ibruktagandet av ISO-miljöledningssystemet. |
Laboratorieundersökningar utförs inom utsatt tid. | |
Förvaltningsområdets gemensamma informationsförvaltningssystem och register utvecklas. | |
Man fortsätter genomföra de åtgärdsförslag som den utomstående utvärderingen av verksamheten och FVO förutsätter. |
Nyckeltal för resultatet av verksamheten
2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
|
Funktionell effektivitet | |||
— Arbetsproduktivitet, % | -0,8 | 2,5 | 2,5 |
— Totalproduktivitet, % | -1,5 | 2,5 | 2,5 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 61 254 | 59 442 | 61 083 |
Bruttoinkomster | 19 766 | 18 505 | 19 300 |
Nettoutgifter | 41 488 | 40 937 | 41 783 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 8 457 | ||
— överförts till följande år | 7 008 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 19 085 | 17 996 | 18 791 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 15 866 | 15 269 | 15 922 |
— andel av samkostnader | 3 972 | 3 327 | 3 469 |
Kostnader sammanlagt | 19 838 | 18 596 | 19 391 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -753 | -600 | -600 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 96 | 97 | 97 |
För en del av projekten erhålls finansiering från Europeiska garantifonden för jordbruket (inkomster under moment 12.30.01).
Av anslaget används 1 600 000 euro för IT-tjänster som skaffas hos Jord- och skogsbruksministeriets informationstjänstcentral.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -250 |
Lönejusteringar | 1 240 |
Bortfall av engångsanvändningen av produktivitetsinbesparingar (-1 årsv.) | -393 |
Överföring till moment 30.01.01 | -1 000 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 30.70.01) | -1 |
Temporär användning av produktivitetsinbesparingar (1 årsv.) | 1 250 |
Sammanlagt | 846 |
2013 budget | 41 783 000 |
2012 II tilläggsb. | 739 000 |
2012 budget | 40 937 000 |
2011 bokslut | 40 039 000 |