Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Allmänbildande utbildning
         20. Yrkesutbildning
         30. Vuxenutbildning
         70. Studiestöd
         80. Konst och kultur
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2013

90. IdrottsverksamhetPDF-versio

Förklaring:Idrottsverksamhetens uppgift är att främja motion och idrott. Staten och kommunerna skapar förutsättningar för motions- och idrottsverksamheten. Verksamheten sköts i huvudsak av idrottsorganisationerna. Undervisnings- och kulturministeriet svarar för idrottsverksamhetens del för den allmänna ledningen, det allmänna utvecklandet och samordningen inom statsförvaltningen.

Ansvarsområdet styrs av idrottslagen och idrottsförordningen, regeringsprogrammet, statsbudgeten, undervisnings- och kulturministeriets strategier och riktlinjer samt internationella konventioner inom området. Effekterna av EU:s idrottspolitik på den nationella idrottsverksamheten ökar i synnerhet inom proffs- och elitidrottens område. Den strategiska ledningen och styrsystemen inom ansvarsområdet för motion och idrott grundar sig på principen om kunskapsbaserad ledning och en ständig utvärdering av de idrottspolitiska åtgärderna.

För att främja motion och idrott och nå de samhälleliga effektmålen av motion och idrott genomförs inom de olika områdena av idrottspolitiken åtgärder som förenas av stärkandet av kunskapsbasen på området samt genomförandet av jämlikhet, etik och ärlighet.

Mål för resultatet av verksamheten och centrala åtgärder inom idrottsverksamheten

Verksamhetens mål Centrala åtgärder
   
Jämställd tillgänglighet till motion och idrott Förutsättningarna för lokal idrottsverksamhet stärks genom att anvisa statsandel för kommunernas idrottsverksamhet
— När det gäller byggande av idrottsanläggningar betonas i första hand byggandet och renoverandet av högklassiga idrottsanläggningar för stora användargrupper
— Produktionen av information stöds för att utveckla byggandet av idrottsanläggningar och samhällsplanering som främjar motion
En motionsinriktad livsstil — Åtgärder för att främja en motionsinriktad livsstil bland barn och unga stöds
— Programmet Skolan i rörelse stärks
— Åtgärder som syftar till att öka ett jämlikt deltagande och en jämlik delaktighet i motion och idrott stöds
— Arbetet med att bereda riktlinjer och åtgärder inom den förvaltningsövergripande styrgruppen för hälsofrämjande motion samordnas
— Åtgärder som ökar mängden vardagsmotion stöds
— Åtgärder som bidrar till att utveckla arbetsplatsmotion stöds
Medborgarverksamhet inom motion och idrott — Utvecklandet av kvaliteten på verksamheten inom frivilligorganisationer inom motion och idrott och åtgärder som syftar till att minska överlappande strukturer stöds
— Nya utvecklingsmodeller för lokal föreningsverksamhet och föreningsverksamhet med låg tröskel stöds
— Systemet med statsunderstöd till frivilligorganisationer inom motion och idrott förnyas
— Idrottsorganisationernas internationella samarbets- och påverkningsmöjligheter stöds
En etisk och samhällsansvarig elitidrottsverksamhet
Kunskapsbasen inom idrott och motion utökas
— Genomförandet av en förändring inom elitidrotten stöds
— Träningsmöjligheterna för idrottare förbättras liksom också möjligheterna för i synnerhet unga idrottare att kombinera en idrottskarriär med studier
— Åtgärder som på många olika sätt stärker etiken och ärligheten i idrotten stöds
— Det nationella arbetet mot dopning stöds i enlighet med internationella avtal
— Skapandet av sådana förutsättningar som krävs för ordnandet av internationella idrottsevenemang stöds
— Organisationernas förutsättningar att ansöka om och arrangera internationella idrottsevenemang stärks
— Forskningen och informationsförmedlingen inom idrotten stöds med utgångspunkt i det idrottspolitiska beslutsfattandets behov
— Utvecklandet av idrottsutbildningscentrens kunnande och kvalitet stöds
— Tillgängligheten till information ökas samtidigt som ett system för utvärdering av statens idrottsråds idrottspolitik utvecklas
  2010
utfall
2011
uppskattning
2013
mål
 
Projekt för lokala understöd till idrottsföreningsverksamhet för barn      
Beviljade 373 355 380
Ansökningar 856 853 1 100
Barn och unga 80 000 80 000 80 000
— flickor (%) 43 45 45
— pojkar (%) 57 55 55
Programmet I form för livet      
Projekt 235 194 190
Kommuner 104 84 80
Idrottsutövare 50 000 50 000 55 000
— kvinnor (%) 67 66 64
— män (%) 33 34 36
Antal deltagare i verksamhet inom programmet I form för livet, 35—74 år 120 000 120 000 130 000
Prestationer inom fritt bildningsarbete vid idrottsutbildningscenter      
Riksomfattande 368 806 396 602 375 000
Ändring från föregående år, studerandedygn 4 780 27 796 -21 602
Ändring från föregående år, % 1,3 7,5 -5,5
Statsandelsfinansierade dygn/% 274 900/74,5 279 900/70,6 279 900/74,6
Regionala 74 243 85 381 80 000
Ändring från föregående år, studerandedagar -4 603 11 138 -5 381
Ändring från föregående år, % 5,8 15,0 -6,3
Statsandelsfinansierade dagar/% 52 000/70 52 000/60,9 53 000/66,3

50. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av idrott och fysiskt fostran (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 145 988 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt idrottslagen (1054/1998), lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) samt till betalning av andra understöd som beviljas för att främja idrott och fysisk fostran enligt statsunderstödslagen (688/2001)

2) till utgifter för försöks-, utvecklings-, utrednings- och programverksamhet

3) till betalning av träningsstipendier till idrottare, högst 1 700 000 euro

4) till utgifter för sammanslutningars och statsförvaltningens internationella idrottssamarbete, idrottsvetenskaplig verksamhet, arbete mot dopning, testverksamhet och effektivisering av fostran mot dopning, till finansiering av högskolors, forskningsinstituts och forskares idrottsvetenskapliga forskningsprojekt och till finansiering av informationssystemsprojekt och andra projekt som utförs i samarbete med forskningsprojekten

5) till betalning av understöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet till stiftelsen Suomen Urheilumuseosäätiö, högst 290 000 euro

6) till utgifter för statens idrottsråd och dess sektioner

7) till betalning av heders- och resultatpris inom motion och idrott

8) till utgifter för verksamhet inom regionalförvaltningen för motion och idrott

9) till avlönande av personal motsvarande högst fyra årsverken.

Det pris per enhet som används som beräkningsgrund för statsandelen för kommunernas idrottsverksamhet är 12,00 euro per invånare.

Det maximiantal studerandedygn som ligger till grund för statsandelen för de riksomfattande idrottsutbildningscentren är 279 900 och maximiantalet studerandedagar i de regionala idrottsutbildningscentren är 53 000. Trots de ovan nämnda beloppen får anslaget användas till utgifter som föranleds av rättelsebeslut i fråga om statsandelarna.

Priset per enhet för de regionala idrottsutbildningscentren är 16,60 euro per studerandedag.

Punkt 3 budgeteras enligt kontantprincipen.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Statsandel för kommunernas idrottsverksamhet 19 147 000
Byggande av idrottsanläggningar 25 050 000
Idrottsutbildningscenter 22 580 000
Medborgarverksamhet inom motion och idrott 48 790 000
Motion och idrott för barn och unga 5 300 000
Hälsofrämjande motion 3 800 000
Elitidrott 6 000 000
Stärkande av kunskapsbaserad ledning och kunskapsbasen 7 150 000
Till antidopningskommittén för antidopningsverksamhet inom idrotten 2 900 000
Integrering av invandrare med hjälp av motion och idrott 1 100 000
Internationellt samarbete 745 000
Verksamhet inom regionalförvaltningen för motion och idrott 350 000
Statens idrottsråds verksamhet 480 000
Till undervisnings- och kulturministeriets förfogande 2 596 000
Sammanlagt 145 988 000

Det genomsnittliga mervärdesskattefria pris per enhet för de riksomfattande idrottsutbildningscentren som använts vid dimensioneringen av anslaget är 87,88 euro per studerandedygn. För statsandelar till idrottsutbildningscenter har dessutom beviljats 109 000 euro under moment 29.90.52.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ändring av intäktsföringskalkylen 1 446
Sammanlagt 1 446

2013 budget 145 988 000
2012 budget 144 542 000
2011 bokslut 141 904 238

52. Statsandel för idrottsutbildningscenter (fast anslag)

Under momentet beviljas 109 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av statsandelar enligt lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) till riksomfattande idrottsutbildningscenter.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Övrig förändring -1 500
Förändring i anslagsnivån (rambeslutet) -1 143
Sammanlagt -2 643

Av anslaget under moment 29.90.50 anvisas sammanlagt högst 17 664 000 euro för samma ändamål.


2013 budget 109 000
2012 budget 2 752 000
2011 bokslut 597 000

53. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för en totalrenovering av Olympiastadion i Helsingfors (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 6 300 000 euro.

Anslaget får användas till att bevilja understöd för sådana kostnader som föranleds av projektet för en totalrenovering av Olympiastadion i Helsingfors.

Förklaring:Anslaget används till att täcka statens medfinansiering för projektet för en totalrenovering av Olympiastadion i Helsingfors år 2013. Avsikten är att med statens medfinansiering i första hand täcka projektets planeringskostnader.


2013 budget 6 300 000
2012 II tilläggsb. 5 900 000