Statsbudgeten 2013
Förklaring:Kulturpolitiken har som mål att stärka kulturgrunden i den nationella och internationella omvärlden, förbättra verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete, öka medborgarnas möjligheter till kulturellt deltagande och att stödja kulturekonomin.
Undervisnings- och kulturministeriet genomför dessa mål med medel inom konst- och konstnärs-, kulturarvs-, biblioteks-, kulturexport- och upphovsrättspolitiken samt den audiovisuella politiken. Undervisnings- och kulturministeriets uppgift är att framför allt sörja för lagstiftningen, förvaltningsstrukturen, förvaltningspraxisen, finansieringen, den strategiska ledningen och andra allmänna verksamhetsförutsättningar inom kulturbranschen. Vid sidan av staten har kommunerna en betydande roll i genomförandet av kulturpolitiken. Även hushållen styr kulturpolitiken genom sina val; deras satsningar på kultur och masskommunikation är mer än sex gånger större än statens och kommunernas sammanlagda stöd till kulturen.
Med kulturpolitiska medel främjas också genomförandet av utvecklingsuppgifter som överskrider gränserna mellan olika förvaltningsområden, såsom hållbar utveckling, de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna, dubbelriktad integration av invandrare, arkitektur- och formgivningspolitik, kreativitets-, närings- och innovationspolitik, regional utvecklingspolitik, barn- och ungdomspolitik samt hälso- och välfärdspolitik. Dessutom sörjer man för att alla befolkningsgruppers kulturella rättigheter tillgodoses.
Utmaningarna när det gäller att stärka grunden för kulturen och konsten är de strukturella reformerna av konstförvaltningen, tryggandet av finansieringen av konst och kultur och utvecklandet av finansieringssystemen. I syfte att utveckla konstinstitutionernas verksamhet görs statsandelssystemet för teatrar, orkestrar och museer mer sporrande. Man sörjer för det utvecklingsbehov som ett mångkulturellt samhälle medför inom konst- och kulturbranschen samt för att en trygg mediemiljö skapas. Kunskapsbasen och sektorforskningen inom kulturpolitiken stärks.
I syfte att stärka verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete fäster man uppmärksamhet vid större mångsidighet i fråga om konstnärers förutsättningar för arbete och försörjning, ställningen hos de fria yrkesgrupperna inom scenkonsten samt vid främjandet av kvalitetsutvecklingen inom konsten.
När det gäller målområdet medborgarnas kulturdeltagande är utmaningarna att stärka olika befolkningsgruppers delaktighet i kulturen, trygga en jämlik tillgång och tillgänglighet till biblioteks-, kultur- och informationstjänster i olika delar av landet samt tillgången till och förvaringen av kulturarvsmaterial i digital form. När det gäller produktion av kulturtjänster behövs det nya modeller och metoder. Genom upphovsrättslösningar stöds undervisning och forskning samt verksamheten vid bibliotek, arkiv och museer.
Utmaningar inom kulturen och den kreativa ekonomin är att stärka den inhemska marknaden och kulturexporten inom konst och kultur samt den audiovisuella branschen, öka samarbetet inom kultur och turism, tillhandahålla stödarrangemang i samband med kulturella internationella storevenemang och att förbättra förutsättningarna för finansiering av produktutveckling och för företagsamhet, såsom kompetensen, produkt- och serviceutvecklingen, inom den audiovisuella branschen och andra kultur- och konstbranscher samt att utveckla upphovsrättssystemet.
Målen för resultatet av verksamheten och centrala åtgärder inom kulturpolitiken 2013 är:
Kulturpolitiska mål | Centrala åtgärder |
Stärkande av kulturgrunden: | Riktlinjerna i undervisnings- och kulturministeriets kulturpolitiska strategi 2020 och i statsrådets redogörelse om kulturens framtid genomförs. Verksamheten vid Centret för konstfrämjande inleds. Medieläskunnighet, medie- och filmfostran och mediefostran i de allmänna biblioteken främjas. Sammanslagningen av Nationella audiovisuella arkivet och Centralen för mediefostran och bildprogram bereds. Ett projekt för att förbättra statistikföringen och datainsamlingen inom den audiovisuella branschen inleds. |
Tillgången till och långtidsförvaringen av kulturarvs- och biblioteksmaterial i digital form förbättras som en del av det nationella digitala biblioteket. Programmet Bibliotekspolitik 2015 genomförs och ett ibruktagande av kvalitetsrekommendationer för de allmänna biblioteken främjas. Uppdateringen av bibliotekslagstiftningen bereds. Verksamheten vid Kulturstiftelsen för Ryssland och Östeuropa inleds. Ombildandet av Statens konstmuseum till en stiftelse inleds. De regionala aktörerna inom konst och kultur stöds liksom samarbetet mellan myndigheter och andra aktörer. |
|
Kulturens och den kreativa ekonomins ställning främjas i det nordiska samarbetet och Rysslandssamarbetet och den nordliga dimensionens kulturpartnerskap utvecklas. Den internationella rörligheten för konstnärer, aktörer inom kultursektorn och verk stärks och den internationella nätverksbildningen bland aktörerna främjas. Man deltar i utarbetandet och genomförandet av en kulturmiljöstrategi. Utarbetandet av en världsarvsstrategi inleds. Sektorforskningen inom kulturpolitiken stärks. |
|
Förbättrande av verksamhetsförutsättningarna för dem som utför kreativt arbete: | Konstnärers förutsättningar för arbete och försörjning samt pensionsskydd utreds. Stödstrukturerna för konst och kultur utvecklas med beaktande av den fria konstnärsbranschens behov. Principen om en s.k. procent för konst vid offentligt byggande främjas. Det offentliga stödsystemet stärks i enlighet med de politiska riktlinjerna för den audiovisuella kulturen. Utvecklingsåtgärderna inom stödprogrammet DigiDemo forsätter. |
Ökande av alla befolknings- och medborgargruppers förutsättningar för kulturdeltagande: | Utvecklandet av statsandelssystemet för museer, orkestrar och teatrar i en mer sporrande riktning fortsätter. Ombyggnadsprojekt som ökar sysselsättningen i kulturlokaler och omvandlandet av byggnadsbestånd som frigörs från annan användning till kulturändamål stöds. Ett förnyande av servicestrukturen för kommunernas kulturverksamhet stöds. Jämlik tillgång på och tillgänglighet till kulturtjänster och mångfalden av kulturtjänster förbättras med beaktande av behoven hos olika ålders- och befolkningsgrupper. Biblioteks- och informationstjänsterna utvecklas som en del av invånarnas kommunala bas- och närservice. Verksamhet som förbättrar hälsan och välfärden med hjälp av konst och kultur stöds. Projektet för digitalisering av biografernas visningsteknik slutförs och behövliga fortsatta åtgärder vidtas. |
Främjande av kulturen och den kreativa ekonomin: | Kulturföretagande och skapandet av arbetsplatser inom de kreativa branscherna stöds samt möjligheterna till produktifiering av näringsverksamheten inom de kreativa branscherna och av kulturturismen stärks. Konst- och kulturinriktade verksamhetsmodeller och serviceprodukter utvecklas inom ramen för projektet för kreativ ekonomi i arbetet. Möjligheten att inrätta en utvecklare-aktör inom den kreativa ekonomin och ett samordningsorgan för kreativ ekonomi mellan ministerierna utreds. Kulturexport och kunnande inom marknadsföring av kreativa branscher främjas. Upphovsrättslagen görs tydligare, strategin för industriella rättigheter och upphovsrätt (IPR-strategin) genomförs. Utbudet av lagliga onlinetjänster främjas och olaglig nätdistribution minskas. Möjligheterna att bredda den finansiella basen för filmproduktioner och andra audiovisuella produktioner samt genomförande av ett motivationssystem utreds. Åtgärderna för att få stora internationella kulturevenemang till Finland främjas och stödsystemet för kulturevenemang revideras. |
Finansieringen av konst och kultur med tippningsvinstmedel och andra anslag i budgeten
Tippningsvinstmedel | Allmänna budgetmedel | Sammanlagt | |
Främjande av konstarter | 50 546 000 | 38 152 000 | 88 698 000 |
Nationella konstinstitutioner | 93 404 000 | 88 088 000 | 181 492 000 |
Biblioteksväsendet | 5 054 000 | 15 948 000 | 21 002 000 |
Museer och kulturarvet | 30 116 000 | 51 983 000 | 82 099 000 |
Regionalt främjande av konsten | 23 267 000 | 106 000 | 23 373 000 |
Främjande av kulturpolitiken1) | 11 230 000 | 1 039 000 | 12 269 000 |
Internationell verksamhet inom konst och kultur | 9 051 000 | 6 153 000 | 15 204 000 |
Kulturen i den digitala miljön | 2 153 000 | 7 511 000 | 9 664 000 |
Sammanlagt | 224 821 000 | 208 980 000 | 433 801 000 |
1) I tippningsvinstmedlen ingår punkten Till undervisnings- och kulturministeriets förfogande och finansieringen av kulturella storevenemang.
01. Omkostnader för Centret för konstfrämjande (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 4 919 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till utgifter för avlönande av konstnärsprofessorer
2) till stöd till den avgiftsbelagda servicen, högst 10 000 euro.
De stipendier och understöd som beviljas av anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.
Förklaring:Verksamheten vid Centret för konstfrämjande inleds i enlighet med regeringsprogrammet. Genom sin verksamhet ska centret utveckla den finländska konstens kvalitet, mångfald, internationella nivå och förnyelse samt öka tillgången på och tillgängligheten till konst och kultur. Arbetet vid Centret för konstfrämjande främjar välfärden, kulturen och dess mångfald. Målet med verksamheten är att stärka konstens och kulturens ställning och status som en mångsidig resurs i egenskap av moderniserare av samhället och betydelseskapare.
För att nå målet ska Centret för konstfrämjande främja konst och kultur nationellt och internationellt genom att genomföra utvecklingsprojekt, utnämna länskonstnärer och bevilja finansiering och stöd till sammanslutningar. Centret för konstfrämjande ska också främja konstnärernas nationella och internationella arbetsvillkor genom att stödja konstnärers nätverksbildning, residensverksamhet och genom att genomföra utvecklingsprojekt. Centret medverkar också i främjandet av konstnärernas försörjningsvillkor genom att verka som sakkunnig. Centret ska ansvara för förvaltningen av de förtroendeorgan som finns i anslutning till centret och som har självständig beslutanderätt, såsom de statliga konstkommissionerna, de regionala konstkommissionerna, de särskilda nämnderna och konstrådet, och för beredningen av ärenden samt föredragningen och verkställigheten av beslut som hör till dessa organs uppgifter.
Personalens välbefinnande och organisationens kompetens främjas genom personalplanering och utbildning och genom projekt som avser arbetshälsa.
Till konstkommissionernas uppgifter hör att dela ut konstnärsstipendier, verka som sakkunnig inom sitt eget ansvarsområde och delta i utarbetandet av centrets strategier. Finansieringen är tidsbunden och baserar sig på en jämförelsebedömning av den konstnärliga kvaliteten och på en omfattande konstnärspolitisk sakkunskap. I stipendiepolitiken beaktas sökandegruppens kön, ålder, språk och boendeort, med särskild betoning på unga konstnärers ställning som sökande och mottagare av stipendier.
Till konstrådets uppgifter hör att besluta om antalet statliga konstkommissioner, deras exakta namn och ansvarsområde. Konstrådet utnämner också medlemmarna i de statliga och de regionala konstkommissionerna och gör en framställning om titeln akademiker. Konstrådet kan stödja försöks- och utvecklingsprojekt.
Av kulturpolitiska skäl täcks ca 33 % av de särskilda utgifterna för den avgiftsbelagda verksamheten med prisstödet.
Nyckeltal för resultatet
2013 mål |
|
Centret för konstfrämjande och regionala enheter | |
Ansökningar om statsunderstöd till sammanslutningar | 2 300 |
— bifallsbeslut | 990 |
Utlåtanden om ansökningar om statsunderstöd till undervisnings- och kulturministeriet | 850 |
Projekt | 200 |
Internationella residens | 5 |
Publikationer och utvärdering av verkningarna | 4 |
Utlåtanden, ställningstaganden och initiativ | 50 |
Riksomfattande kollegiala bedömningsgrupper och särskilda nämnder | |
Stipendieansökningar | 8 200 |
— bifallsbeslut | 1 700 |
Regionala kollegiala bedömningsgrupper | |
Stipendieansökningar | 2 800 |
— bifallsbeslut | 600 |
Hantering av mänskliga resurser | |
Årsverken | 59 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 5 142 | 4 840 | 4 939 |
Bruttoinkomster | 86 | 20 | 20 |
Nettoutgifter | 5 056 | 4 820 | 4 919 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 372 | ||
— överförts till följande år | 429 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -26 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -12 |
Lönejusteringar | 137 |
Sammanlagt | 99 |
Momentets rubrik har ändrats.
2013 budget | 4 919 000 |
2012 II tilläggsb. | 73 000 |
2012 budget | 4 820 000 |
2011 bokslut | 5 113 000 |
02. Statens konstmuseums omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 19 469 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter som civiltjänstgörare föranleder
2) till anskaffning av utrustning och anordningar
3) till stödjande av utställningsverksamhet och annan avgiftsbelagd service, högst 2 600 000 euro
4) till rörelsekapitalet för det offentligrättsliga samfund som inrättas för att fortsätta den verksamhet som bedrivits vid Statens konstmuseum.
Förklaring:Statens konstmuseum är en kulturinstitution som bygger upp en nationell konstsamling, ordnar mångsidiga utställningar och gör konst tillgänglig för allmänheten. Som landets centralkonstmuseum svarar det för informationsmaterial om bildkonst och deltar i utvecklandet av konstmuseibranschen.
Effektmålet vid vården av kulturarvet är att öka det visuella kulturarvet för kommande generationer. Målen vid utökningen av konstsamlingarna är så gott som enbart kvalitativa. Samtidigt beaktas de innehållsmässiga prioriteringarna.
Målet för utställnings- och programproduktionen samt den övriga verksamhet som riktas till allmänheten är att hålla kulturarvet levande genom att stärka Statens konstmuseums enheters roll som tillhandahållare av mångsidiga och högklassiga kulturtjänster. Syftet är att hålla utställnings- och programproduktionens utbud mångsidigt samtidigt som man genom besökarenkäter följer hur tillfredsställda kunderna är och strävar efter att tillmötesgå deras önskemål. Särskild uppmärksamhet fästs vid publikperspektivet, vilket innebär att utställningsutbudet har aktualitet. Det ekonomiska målet för den avgiftsbelagda verksamheten är att inkomsterna täcker 14 % av de totala kostnaderna och 47 % av särkostnaderna.
Inom konstmuseibranschen och resultatområdet för forskningssamarbete och övrigt samarbete fortsätter man att tillsammans med landets övriga konstmuseer genomföra utvecklingsprojekt som gäller hela konstmuseifältet samt tar fram forskning till stöd för publikorienterat museiarbete.
Reformen av förvaltningsmodellen för Statens konstmuseum genomförs i samarbete med undervisnings- och kulturministeriet.
Av kulturpolitiska skäl täcks ca 50 % av de särskilda utgifterna för den avgiftsbelagda verksamheten med prisstödet.
På grund av det kulturella områdets karaktär ökar inte antalet resultatmål kontinuerligt. Vid sidan av de numeriska nyckeltalen måste vikt också fästas vid effekterna på lång sikt, vilket bl.a. ska beaktas i valet av utställningsinnehåll och i sättandet av mål. Vid jämförandet av mängden prestationer ska deras varierande omfattning beaktas.
Nyckeltal för resultatet | 2010 utfall |
2011 utfall |
2013 mål |
Effekt, produktion och kvalitetsledning | |||
Kundtillfredsställelse (kundservice), % | 92 | 89 | 92 |
Samlings- och specialutställningar, st. | 25 | 17 | 11 |
Forsknings- och utställningspublikationer, st. | 8 | 10 | 9 |
Konserverade verk | 726 | 892 | 600 |
Funktionell effektivitet | |||
Antal besökare inom utställningsverksamheten | |||
— totalt antal besökare | 423 224 | 387 000 | 404 000 |
— andelen betalande besökare, % | 60 | 56 | 46 |
Genomsnittsintäkt av utställningsbesök | 5,8 | 4,9 | 4,4 |
Genomsnittspris för utställningsbesök | 6,2 | 5,5 | 3,1 |
Utställningspublikationer, sålda exemplar/upplagor, % | 13 | 45 | 60 |
Administrativa tjänsters andel av totalkostnaderna, % | 16 | 16 | 16 |
Avgiftsbelagd verksamhet (kostnadsmotsvarighet) | |||
— inkomster/totala kostnader, % | 21 | 19 | 14 |
— inkomster/särkostnader, % | 57 | 55 | 47 |
— prisstöd/särkostnader, % | 40 | 27 | 50 |
Hantering av mänskliga resurser | |||
Årsverken | 229 | 228 | 228 |
Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 23 864 | 23 274 | 22 336 |
Bruttoinkomster | 4 005 | 4 053 | 2 867 |
Nettoutgifter | 19 858 | 19 221 | 19 469 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 694 | ||
— överförts till följande år | 910 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -88 |
Lönejusteringar | 326 |
Överföring till moment 29.80.04 (utvecklingsverksamhet inom museibranschen, 2 årsverken) | -90 |
Övrig förändring | -10 |
Indexjustering av hyrorna | 200 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -90 |
Sammanlagt | 248 |
Avsikten är att de anslag för statens konstmuseum i egenskap av räkenskapsverk som överförs från 2013 till finansåret 2014 anvisas för rörelsekapitalet för det offentligrättsligt samfund som fortsätter den verksamhet som bedrivits vid konstmuseet.
2013 budget | 19 469 000 |
2012 II tilläggsb. | 221 000 |
2012 budget | 19 221 000 |
2011 bokslut | 19 075 000 |
03. Omkostnader för förvaltningsnämnden för Sveaborg (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 644 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till finansiering av ombyggnadsprojekt
2) till anskaffning av utrustning och anordningar.
Förklaring: Förvaltningsnämnden för Sveaborg ansvarar för restaurering, underhåll och användning av det byggnadskulturella monumentet Sveaborg, som finns med på Unescos världsarvslista och som är av nationell betydelse. Nämnden svarar också för produktionen och spridningen av basinformation om Sveaborg till allmänheten.
Målet är att stärka en exemplarisk skötsel och presentation och ett exemplariskt underhåll av världsarvsobjektet Sveaborg så att fästningsområdet förblir livskraftigt och attraktivt. Vid restaureringen, underhållet och förbättrandet av områdets nåbarhet är utgångspunkten att bevara fastighetsförmögenhetens värde och trygga användbarheten så att lokalerna kan hyras för boende och annan användning och den övriga förmögenheten användas för kulturturism som passar områdets karaktär. För att bevara en bra bild utåt kan också kulturevenemang som är lämpliga med tanke på världsarvsobjektets status ordnas på området.
För att nå de mål som ställts upp för restaurerings- och underhållsarbeten 2013 fortsätter man i enlighet med renoveringsprogrammet (2013—2017) underhållet och ombyggnaden av befästningsanläggningarna och fastigheterna liksom även ombyggnaden och utvidgningen av det öppna fängelset på Sveaborg. Vid iståndsättningen utnyttjas arbetskraften i det öppna fängelse som finns på ön. Även utomstående entreprenörer anlitas i arbetet. Förberedelser görs för att delvis ta i bruk ön Lonnan. Man deltar i utarbetandet av en världsarvsstrategi.
I arbetet med att göra världsarvsobjektet känt följs åtgärderna i den förvaltnings- och användningsplan som Unesco förutsätter. Utvecklande av turismen under vintersäsongen och ökande av den breda allmänhetens kunskap betonas. Uppnåendet av dessa mål bedöms i undersökningar som gäller besökare och service på Sveaborg. För att bevara boendesamhällets livskraft strävar man efter att stödja en mångsidig invånarstruktur och tillhandahålla tillräcklig service på området.
Nyckeltal för resultatet | 2010 utfall |
2011 utfall |
2013 uppskattning |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Antal besökare under månader utanför säsongen (oktober—april) | 165 200 | 183 800 | 180 000 |
Funktionell effektivitet | |||
Nyttjandegraden av förvaltningsnämndens mötes- och festlokaler, % | 26 | 28 | 30 |
Av alla fästningsmurar (52 800 m2) andelen fästningsmurar som klassas som varande i bästa skick av murarna, % | 46 | 47 | 48 |
Hyresintäkter, ökning % | 5,0 | 1,56 | 1 |
Hantering av mänskliga resurser | |||
Årsverken | 88 | 90,4 | 91 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 7 827 | 7 551 | 7 582 |
Bruttoinkomster | 4 889 | 4 700 | 4 938 |
Nettoutgifter | 2 938 | 2 851 | 2 644 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 753 | ||
— överförts till följande år | 498 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -20 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -7 |
Lönejusteringar | 98 |
Övrig förändring | 2 |
Engångsutgift | -100 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -180 |
Sammanlagt | -207 |
2013 budget | 2 644 000 |
2012 II tilläggsb. | 54 000 |
2012 budget | 2 851 000 |
2011 bokslut | 2 683 000 |
04. Museiverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 22 728 000 euro.
Anslaget får även användas till anskaffning av utrustning och anordningar.
Inkomster av försäljning av virke från markområden som Museiverket har i sin besittning får nettobudgeteras under momentet.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Nationalmuseets omkostnader | 9 556 000 |
Museiverkets övriga omkostnader | 13 172 000 |
Sammanlagt | 22 728 000 |
Museiverket ansvarar för myndighetsuppgifter i anslutning till värnandet om kulturmiljön på nationell nivå. Museiverket leder och utvecklar landets allmänna museiverksamhet, skyddar och vårdar kulturarvet och kulturmiljön samt producerar och förmedlar forskningsinformation. Museibranschen utvecklas på riksomfattande nivå genom samarbete inom museibranschen. Uppgifter som gäller museibranschens allmänna utveckling koncentreras från Statens konstmuseum till Museiverket. Museiverket deltar aktivt i det internationella myndighets-, intressentgrupps- och projektsamarbetet inom branschen.
År 2013 fortsätter man att anpassa Museiverkets funktioner till krympande resurser med betoning på att de viktigaste strategiska målen uppnås. Målet är att den nya organisationen etableras. I Museiverkets verksamhet betonas kundorientering, serviceförmåga samt fysisk, kunskapsmässig och kulturell tillgänglighet. Genom kulturarvsfostran stärks medborgarnas delaktighet i kulturarvet. Den digitala tillgången till kulturarvet förbättras och arkiv-, biblioteks- och samlingstjänsterna vidareutvecklas. När det gäller förvaltningen av Museiverkets fastigheter bereder man sig på eventuella omorganiseringar.
Kulturmiljön vårdas genom metoder för bevarande av fasta fornminnen, byggd miljö och kulturlandskapet samt genom satsningar på restaurering, vård och presentation av sådana slott, museifastigheter och fornminnen som Museiverket har i sin besittning. Man deltar i utarbetandet och genomförandet av en kulturmiljöstrategi. Tyngdpunkten i verksamheten ligger på att utveckla en programenlig skyddspolitik, styrmedel, guide- och instruktionsmaterial och uppföljningen av kulturmiljöns tillstånd samt ta fram informationssystem för inventeringar. Nationellt betydelsefulla objekt och samarbetet med statens fastighetsenheter prioriteras. Omorganiseringen av det arkeologiska fältarbetet följs upp. Finlands nationalmuseum främjar bevarandet av finländarnas materiella kulturarv och stärker dess betydelse i samhället. Nationalmuseet utökar sina samlingar i samarbete med nationella specialmuseer och landskapsmuseerna. Utställningverksamhet och övrig publikverksamhet samt de uppgifter om samlingar och det undervisningsmaterial som finns på nätet ökar kännedomen om kulturhistoriskt betydelsefulla föremål och intresset för att bevara dem. Tyngdpunkten ligger särskilt på att bevara det materiella kulturarvet från närhistorien och i dag och den information som hänför sig till det. Arbetet med samlingar på nationell nivå etableras som en del av Nationalmuseets verksamhet.
Nationalmuseets serviceförmåga och effekter förbättras genom att underjordiska mottagnings- och servicelokaler tas i bruk. Lokaler för temporära utställningar börjar planeras i samband med förberedelserna för jubileumsåret för självständigheten. Kulturernas museum flyttar 2013 till lokaler i anslutning till Nationalmuseet. Verksamheten vid Nationalmuseets övriga museer och deras öppettider granskas som en del av de anpassningsåtgärder som berör Museiverkets funktioner. Verksamhetens produktivitet förbättras genom att man utvecklar museibutiksverksamheten och effektiviserar lokalhyrningen.
Personalens välbefinnande och organisationens kompetens och produktivitet främjas genom personalplanering och utbildning, genom införande av elektroniska system som stöder verksamheten, genom utveckling av lönesystemet och genom projekt som avser arbetshälsa.
Nyckeltal för resultatet | 2010 utfall |
2011 utfall |
2013 mål |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Besök på Museiverkets webbsidor | 3 166 698 | 3 546 608 | 4 500 000 |
Behandlingstid för utlåtanden, dagar | 35 | 36 | 45 |
Antal besökare i museer | |||
— totalt antal besökare | 323 322 | 414 790 | 380 000 |
— andelen betalande besökare, % | 46 | 40 | 45 |
— andelen besökare under 18 år, % | 24 | 19 | 15 |
Antal besökare på slott | |||
— totalt antal besökare | 168 707 | 162 792 | 170 000 |
— andelen betalande besökare, % | 89 | 88 | 85 |
Forsknings- och utställningspublikationer, st. | 7 | 4 | 7 |
Föremålsuppgifternas digitaliseringsgrad, % | 30 | 40 | 45 |
Funktionell effektivitet | |||
Genomsnittspris för musei- och slottsbesök, euro | 3,2 | 2,4 | 2,8 |
Intäkter av musei- och slottsbesök i genomsnitt, euro | 2,4 | 2,2 | 2,4 |
Hantering av mänskliga resurser | |||
Årsverken (årsv.) | 385 | 361 | 320 |
Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 25 059 | 23 138 | 25 928 |
Bruttoinkomster | 4 691 | 3 200 | 3 200 |
Nettoutgifter | 20 369 | 19 938 | 22 728 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 233 | ||
— överförts till följande år | 938 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -135 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -57 |
Nivåförändring | 3 |
Lönejusteringar | 599 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -135 |
Tillägg för hyra för Nationalmuseets underjordiska servicelokaler | 700 |
Överföring av utvecklingsverksamheten inom museibranschen från moment 29.80.02 (2 årsverken) | 90 |
Tidsbestämt tillägg upphör | -50 |
Bortfall av 2012 års nivåförhöjning | -500 |
Tryggande av verksamheten | 2 000 |
Tillägg för hyra för nya lokaler | 125 |
Flyttkostnader | 150 |
Sammanlagt | 2 790 |
2013 budget | 22 728 000 |
2012 II tilläggsb. | 334 000 |
2012 I tilläggsb. | 800 000 |
2012 budget | 19 938 000 |
2011 bokslut | 20 074 000 |
05. Omkostnader för biblioteket för synskadade (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 6 385 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till anskaffning av utrustning och anordningar
2) till prisstöd för avgiftsbelagd service, högst 4 000 euro.
Förklaring:Biblioteket för synskadade, Celia, är sakkunnig när det gäller att tillhandahålla tillgängliga bibliotekstjänster och producera material i tillgängligt format (talböcker, hybridböcker, punktskriftsböcker, e-böcker, taktilböcker, reliefbilder). Biblioteket har som mål för sin verksamhet att synskadade och andra personer med läshinder ska behandlas jämlikt i fråga om tillgång till litteratur och information.
Inom resultatområdet för läromedelstjänster producerar biblioteket nästan alla de läroböcker som synskadade och andra läshandikappade skolelever och studerande på andra stadier behöver samt de böcker som examensstuderande i högre utbildning behöver enligt examenskraven, sammanlagt ca 600 nya lärobokstitlar. I enlighet med beslutet om grunderna för avgifter säljs omkring 9 000 läroböcker för att användas av personer med läshinder.
Inom resultatområdet för skön- och facklitteraturtjänster producerar biblioteket nya skön- och facklitterära verk i en omfattning (1 600 titlar) som utgör ca 33 % av den allmänlitteratur som årligen publiceras i Finland. Biblioteket förmedlar litteratur till kunderna per post och via nätet. Den potentiella kundkretsen uppgår till minst 50 000 personer.
Det centrala målet 2013 är att öka tjänsternas effekter genom nya kunder och genom att tillhandahålla Celias digitala samlingar och nättjänster för andra servicekanaler, såsom bibliotek. Man forsätter skapa ett e-bibliotek och utvidga nättjänsterna. Användningen av det internationella Daisy/Epub-formatet främjas i syfte att öka mängden litteratur i tillgängligt format i Finland.
Nyckeltal för resultatet | 2010 utfall |
2011 utfall |
2013 uppskattning |
Effekt, produktion och kvalitetsledning | |||
— bokproduktion/st. | 2 277 | 2 057 | 2 200 |
— antal lån | 978 161 | 985 072 | 1 100 000 |
— läroboksleveranser/st. | 9 937 | 11 369 | 13 500 |
— antal kunder | 14 188 | 15 759 | 18 000 |
— kundtillfredsställelse (vitsord 1—5) | 4,35 | 4,31 | 4,1 |
Funktionell effektivitet | |||
— genomsnittspris för boklån/euro | 5,60 | 4,35 | 5,0 |
— genomsnittspris för läroboksleverans/euro | 179 | 153 | 165 |
Hantering av mänskliga resurser | |||
— Årsverken | 56 | 51 | 52 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 6 179 | 6 567 | 6 550 |
Bruttoinkomster | 237 | 155 | 165 |
Nettoutgifter | 5 942 | 6 412 | 6 385 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 298 | ||
— överförts till följande år | 2 080 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -27 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -16 |
Lönejusteringar | 99 |
Nivåförändring | -83 |
Sammanlagt | -27 |
2013 budget | 6 385 000 |
2012 II tilläggsb. | 52 000 |
2012 budget | 6 412 000 |
2011 bokslut | 6 724 000 |
06. Omkostnader för Nationell audiovisuella arkivet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 6 844 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till anskaffning av utrustning och anordningar
2) till prisstöd för visningsverksamhet och annan avgiftsbelagd service, högst 160 000 euro.
Förklaring:Nationella audiovisuella arkivets mål är att vara ett center för deponering, förvaring och visning av film-, televisions- och radiohistoria samt att verka som museum. Genom kund- och informationstjänsterna tjänar arkivet befolkningens kulturella, kunskapsmässiga och forskningsmässiga behov och den kreativa industrin. Dessutom tryggar Nationella audiovisuella arkivet det audiovisuella kulturarvets synlighet genom att visa konstnärligt, historiskt eller på annat sätt betydelsefulla filmer och program samt genom att bedriva utställnings- och publikationsverksamhet.
År 2013 fortsätter digitaliseringen av arkivets samlingar i enlighet med den övergripande planen. Nationella audiovisuella arkivet deltar i införandet av kundgränssnitt och planeringen av ett system för långtidsbevaring för det nationella digitala biblioteket samt i det internationella samarbetet kring digital teknik för arkivering.
Till samlingarna anskaffas visningskopior och extra material inom den film- och videoproduktion från 2010 som är föremål för den lagstadgade depositionsförpliktelsen samt originalmaterialet i fråga om filmer som granskades 2008. Dessutom tas kopior av utländska långfilmer emot som frivilliga depositioner, men deras antal antas minska i och med övergången till digital filmdistribution. På grund av den digitala distributionen blir det svårare att förutse antalet frivilliga depositioner av kopior av filmer. Video- och dvd-samlingen utökas med ca 3 500 nya upptagningar.
Radio- och tv-programflödet lagras digitalt enligt den plan som undervisnings- och kulturministeriet har godkänt i samarbete med CSC-Tieteen tietotekniikan keskus. Det digitalt lagrade programflödet är ca 55 terabyte. Inhemska radio- och tv-program som kan betraktas som originalinspelningar mottas som lagstadgade depositioner. Nya ställen där man kan se och lyssna på radio- och televisionsarkivets program öppnas enligt behov i filialer till friexemplarsbiblioteken. Programinformationen görs tillgänglig via internet. Man främjar filmkulturen genom att visa högklassiga filmer i biograferna Orion och Kino Tulio i Helsingfors liksom även på regional nivå på nio universitetsorter. Dessutom stöder och bedriver man filmforskning och publicerar filmografisk information på Internetadressen www.elonet.fi och annan filmkunskap på de egna webbsidorna www.kava.fi.
Museiföremålssamlingen utökas genom donationer och inköp. Tyngdpunkten ligger på organisering av samlingarna och katalogisering av föremålen. Sammanslagningen av Nationella audiovisuella arkivet och Centralen för mediefostran och bildprogram bereds.
Nyckeltal för resultatet | 2010 utfall |
2011 utfall |
2013 uppskattning |
Produktion och kvalitetsledning | |||
— Vård av samlingar/arkiverade filmer, antal | 145 998 | 151 612 | 164 000 |
— Museet för levande bilder/museiföremål, antal | 15 500 | 16 000 | 17 500 |
— Biblioteks-, informations-, låne- och kundtjänster, antal | 34 885 | 35 260 | 38 000 |
— Avgiftsbelagda tjänster/visningsverksamhet, antal besökare | 54 607 | 50 506 | 60 000 |
— Avgiftsbelagda arkivtjänster/bild- och filmtjänster | 3 227 | 2 912 | 5 000 |
— Digitalt lagrat programflöde i terabyte (radio- och televisionsarkivet) | 95 | 146 | 280 |
Funktionell effektivitet | |||
— Samlings- och arkivverksamhet sammanlagt, euro/antal filmer | 17,82 | 27,76 | 19,10 |
— Museet för levande bilder, euro/föremål | 23,76 | 27,17 | 21,76 |
— Bibliotek, euro/bibliotekstjänst | 8,72 | 8,75 | 7,50 |
— Avgiftsbelagd service: subvention av visningsverksamheten | 255 534 | 217 208 | 200 700 |
— Radio- och televisionsarkivet sammanlagt euro/lagrat programflöde terabyte | 13 542 | 9 986 | 6 393 |
Hantering av mänskliga resurser | |||
— Årsverken | 68 | 74 | 71 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 7 993 | 7 200 | 7 184 |
Bruttoinkomster | 404 | 340 | 340 |
Nettoutgifter | 7 589 | 6 860 | 6 844 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 803 | ||
— överförts till följande år | 1 060 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -24 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -18 |
Lönejusteringar | 114 |
Övrig förändring | 2 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -90 |
Sammanlagt | -16 |
2013 budget | 6 844 000 |
2012 II tilläggsb. | 65 000 |
2012 budget | 6 860 000 |
2011 bokslut | 6 846 000 |
07. Omkostnader för Centralen för mediefostran och bildprogram (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 667 000 euro.
Anslaget får även användas till anskaffning av utrustning och anordningar.
Förklaring:År 2013 är det andra verksamhetsåret för Centralen för mediefostran och bildprogram. Syftet med verksamheten vid Centralen för mediefostran och bildprogram är att säkerställa barns och ungas utveckling och välmåga i mediemiljön. För att nå målet ska Centralen för mediefostran och bildprogram med motiveringen att skydda barn övervaka utbudet av filmer, upptagningar, tv-program samt dator- och videospel och upprätthålla det klassificeringssystem för åldersgränser för bildprogram som företagen använder. Centralen för mediefostran och bildprogram är en nationell central inom mediefostran och svarar för information, utbildning och forskning i anslutning till mediefostran. Centralen för mediefostran och bildprogram verkar som nationellt informationscenter för EU-programmet Safer Internet.
Till centralens uppgifter hör att utbilda och godkänna klassificerare av åldersgränser, övervaka klassificerarnas verksamhet, iakttagandet av åldersgränser och märkningarna på bildprogram samt ta emot publikrespons. Centralen vidareutvecklar klassificeringssystemet för åldergränser, registret över bildprogram och andra informationssystem och nättjänster. Sammanslagningen av Nationella audiovisuella arkivet och Centralen för mediefostran och bildprogram bereds.
Fungerande offentliga register och nättjänster, en omfattande informationsverksamhet och samarbete med aktörer inom mediebranschen utgör en central del av verkningsfullheten i den verksamhet som bedrivs av Centralen för mediefostran och bildprogram. Detta mäts genom enkäter till allmänheten, fostrare, klassificerare av åldergränser, tillhandahållare av bildprogram och andra samarbetspartner genom vilka det utreds hur klassificeringssystemet för åldersgränser fungerar, hur väl informationsverksamheten är känd och förhållningssättet till den verksamhet centralen bedriver.
Nyckeltal för resultatet | 2010 utfall |
2011 utfall |
2013 uppskattning |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Statens filmgranskningsbyrå (fram till 31.12.2011) | |||
Granskade långa bildprogram, st. | 709 | 676 | |
Granskade korta bildprogram, st. | 606 | 600 | |
Antal granskare i genomsnitt/bildprogram | 1,5 | 1,4 | |
Beviljade förevisningstillstånd, st. | 24 | 30 | |
Utlåtanden till myndigheter | 10 | 6 | |
Anmälda bildprogram, st. | 35 766 | 35 196 | |
Centralen för mediefostran och bildprogram (fr.o.m. 1.1.2012) | |||
Projekt för mediefostran, st. | 4 | ||
Informationskampanjer, st. | 2 | ||
Undersökningar om barns mediemiljö, st. | 2 | ||
Utbildade klassificerare av bildprogram, st. | 30 | ||
Registrerade tillhandahållare av bildprogram, st. | 1 600 | ||
Klassificerade och anmälda bildprogram, st. | 21 000 | ||
Godkända bildprogram som klassificerats i EU, st. | 1 200 | ||
Begäran om omprövning av klassificering av bildprogram, st. | 300 | ||
Kontakter som hänför sig till tillsyn, st. | 500 | ||
Stickprov som hänför sig till tillsyn, st. | 210 | ||
Klassificering av bildprogram, st. | 300 | ||
Funktionell effektivitet | |||
Genomsnittligt pris för granskning, euro/h | 281 | 236 | |
Hantering av mänskliga resurser | |||
Årsverken | 13,5 | 12,5 | 16 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 833 | 1 095 | 1 217 |
Bruttoinkomster | 376 | 450 | 550 |
Nettoutgifter | 457 | 645 | 667 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 25 | ||
— överförts till följande år | 190 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -4 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -1 |
Lönejusteringar | 26 |
Övrig förändring | 1 |
Sammanlagt | 22 |
2013 budget | 667 000 |
2012 II tilläggsb. | 14 000 |
2012 budget | 645 000 |
2011 bokslut | 621 000 |
(08.) Omkostnader för Institutet för Ryssland och Östeuropa (reservationsanslag 2 år)
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ombildning av Institutet för Ryssland och Östeuropa till stiftelse.
Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.
Avsikten är att med anslag under moment 29.80.52 understöda den stiftelse som fortsätter institutets verksamhet samt Esbo stad i fråga om bibliotekets specialuppgift.
2012 II tilläggsb. | 276 000 |
2012 budget | 969 000 |
2011 bokslut | 978 000 |
16. Extra konstnärs- och journalistpensioner (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 19 142 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av extra konstnärspensioner och familjepensioner i anslutning till konstnärspensioner i enlighet med gällande statsrådsbeslut och till betalning av extra konstnärs- och journalistpensioner som har beviljats tidigare
2) till nya konstnärspensioner och familjepensioner i anslutning till konstnärspensioner, högst 1 015 000 euro, så att högst 51 extra konstnärspensioner får beviljas till ett belopp som motsvarar full pension.
Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.
Förklaring:Anslaget har beräknats enligt den uppskattade APL-indexnivån för 2013 (2470).
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Uppskattat utfall år 2012 | -584 |
Arbetspensionsindex (2,74 %) | 493 |
Utgiftsbesparing (extra journalistpensioner) | -126 |
Nya konstnärspensioner (51 st.) | 796 |
Sammanlagt | 579 |
2013 budget | 19 142 000 |
2012 budget | 18 563 000 |
2011 bokslut | 16 693 370 |
30. Statsunderstöd för de allmänna bibliotekens verksamhet (fast anslag)
Under momentet beviljas 4 513 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsunderstöd till bibliotek enligt bibliotekslagen (904/1998) och lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)
2) till köp av databas- och materialtjänster som producerats för allmänna bibliotek och till betalning av statsunderstöd till allmänna biblioteks specialuppgifter samt till betalning av statsunderstöd till bibliotekens innehållsproduktion
3) till inrättande av ett bibliotek för teckenspråkig litteratur och till betalning av statsunderstöd som hänför sig till verksamheten.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Understöd till centralbibliotek och landskapsbibliotek | 3 113 000 |
Understöd till bibliotekens innehållsproduktion | 336 000 |
Produktion av databas- och materialtjänster för allmänna bibliotek och understöd till andra specialuppgifter | 914 000 |
Understöd till inrättande av ett bibliotek för teckenspråkig litteratur och för dess verksamhet | 150 000 |
Sammanlagt | 4 513 000 |
Målet för de allmänna biblioteken är att erbjuda befolkningen lika möjligheter till bildning, kunskaper och kunnande, medborgarfärdigheter, litteratur och konst, internationalisering och livslångt lärande. Bibliotekets uppgift är också att erbjuda möjligheter att använda virtuella och interaktiva nättjänster och att ge handledning i användningen av dem.
Genom statsunderstöden stöds en regionalt jämlik produktion och utveckling av biblioteks- och informationstjänster. Syftet är att säkerställa att servicenätet fungerar, trygga kvaliteten på biblioteks- och informationstjänsterna liksom även tillgången och tillgängligheten till information och kultur för hela befolkningen.
Biblioteksväsendets effektivitet bedöms utifrån indikatorer för användning av bibliotek, materialanskaffningar, personalresurser och tillgång.
Vissa nyckeltal för biblioteksväsendet | 2010 utfall |
2011 utfall |
2013 uppskattning |
Bokanskaffningar, st./1 000 invånare | 339 | 347 | 350 |
Övriga materialanskaffningar, st./1 000 invånare | 62 | 65 | 65 |
Årsverken, årsv./1 000 invånare | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
Öppethållningstimmar, 1 000 timmar | 1 394 | 1 399 | 1 400 |
Fysiska besök, st./invånare | 9,9 | 9,9 | 10 |
Nätbesök, antal/invånare | 10,7 | 10,6 | 10,6 |
Utlåningar, st./invånare | 18,1 | 18,2 | 18,3 |
Kostnader för verksamheten, euro/invånare | 56 | 58 | 60 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Överföring till moment 29.80.50 (av engångsnatur) | -100 |
Inrättande av ett bibliotek för teckenspråkig litteratur | 150 |
Regeringens beslut om utgiftsbesparing | -150 |
Sammanlagt | -100 |
2013 budget | 4 513 000 |
2012 budget | 4 613 000 |
2011 bokslut | 4 471 000 |
31. Statsandel och statsunderstöd för teatrars och orkestrars driftskostnader (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 40 420 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsandelar och statsunderstöd för teatrar och orkestrar enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009).
Antalet årsverken som används som beräkningsgrund för statsandelen är högst 2 469 för teatrar och högst 1 033 för orkestrar.
Förklaring:Det genomsnittliga mervärdesskattefria pris per enhet som används som beräkningsgrund för statsandelen är 56 182 euro per årsverke för teatrar och 55 693 euro per årsverke för orkestrar.
För lagstadgade statsandelar och statsunderstöd har dessutom beviljats 40 363 000 euro under moment 29.80.52 inklusive en justering på 2 384 000 euro (3,0 %) av kostnadsnivån för statsandelen.
2013 budget | 40 420 000 |
2012 budget | 40 445 000 |
2011 bokslut | 42 109 000 |
32. Statsandelar för museer (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 17 431 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsandelar för museer enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009).
Antalet årsverken som används som beräkningsgrund för statsandelen är högst 1 183.
Förklaring:Det genomsnittliga mervärdesskattefria pris per enhet som används som grund för statsandelen är 69 616 euro.
För lagstadgade statsandelar har dessutom beviljats 19 380 000 euro under moment 29.80.52 inklusive en justering på 1 218 000 euro (3,0 %) av kostnadsnivån för statsandelen.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing | -252 |
Sammanlagt | -252 |
Momentets rubrik har ändrats.
2013 budget | 17 431 000 |
2012 budget | 17 683 000 |
2011 bokslut | 20 078 000 |
33. Statsunderstöd för utveckling av kulturverksamheten i kommunerna och regionerna (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 106 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd enligt 44 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och till sådan försöksverksamhet som inleds i syfte att utveckla servicen inom kommunernas kulturverksamhet och göra servicens produktionsstrukturer mångsidigare samt till verksamhetens riksomfattande samordning.
Förklaring:Till statsandelar enligt lagen om kommunernas kulturverksamhet (728/1992) beviljas finansiering under moment 28.90.30.
2013 budget | 106 000 |
2012 budget | 106 000 |
2011 bokslut | 106 000 |
34. Statsandel och statsunderstöd för anläggningskostnaderna för allmänna bibliotek (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 5 000 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd för de allmänna bibliotekens anläggningsprojekt enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och till betalning av statsandelar som beviljats för de allmänna bibliotekens anläggningsprojekt med stöd av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (635/1998).
Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen. Av anslaget betalas även lagenliga räntor på de årliga poster av statsandelar och statsunderstöd som beviljats i efterhand.
År 2013 får statsunderstöd beviljas för de allmänna bibliotekens anläggningsprojekt så att de statsunderstöd som projekten föranleder uppgår till sammanlagt högst 4 500 000 euro. Av statsunderstöden får högst 1 000 000 euro beviljas som andel under den tid projektet genomförs.
Förklaring:Med de statsunderstöd som beviljas beräknar man kunna förnya sex bokbussar och renovera fem huvudbibliotek och ett närbibliotek (sammanlagt 5 233 m2).
Utgifter för beviljade statsandelar och statsunderstöd (1 000 euro)
2013 | 2014 | 2015 | 2016— | Sammanlagt fr.o.m. 2013 | |
Årliga poster enligt de finansieringsbeslut som fattats före 2013 | 3 800 | 3 200 | 3 200 | 9 200 | 19 400 |
Räntan på årliga poster | 200 | 300 | 300 | 700 | 1 500 |
Finansieringsbeslut som fattas 2013 | 1 000 | 500 | 500 | 2 500 | 4 500 |
Räntan på årliga poster | - | 100 | 100 | 100 | 300 |
Sammanlagt | 5 000 | 4 100 | 4 100 | 12 500 | 25 700 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Räntan på årliga poster | -300 |
Sammanlagt | -300 |
2013 budget | 5 000 000 |
2012 budget | 5 300 000 |
2011 bokslut | 5 000 000 |
40. Ersättning för driftsförluster för servicetrafiken till Sveaborg (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 252 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av ersättning för driftsförluster för servicetrafiken till Sveaborg.
Förklaring:I enlighet med ett avtal som staten och Helsingfors stad ingått om skötseln av trafiken till Sveaborg står staten och staden tillsammans för driftsförlusterna för servicetrafiken till Sveaborg.
2013 budget | 252 000 |
2012 budget | 252 000 |
2011 bokslut | 230 400 |
50. Vissa understöd (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 7 970 000 euro.
Anslaget får användas
1) till stödjande av kulturinstituten
2) till stödjande av vänskapsföreningar
3) med stöd av byggnadsskyddslagen (60/1985) och lagen om skyddande av byggnadsarvet (498/2010) för restaurering och sanering av kulturhistoriskt värdefulla byggnader
4) för restaurering och reparation av kulturhistoriskt värdefulla fartyg
5) för skydd, forskning och upplysning enligt världsarvskonventionen och Haagkonventionen 1954
6) för det nationella genomförandet av Unescos konvention om skydd av det immateriella kulturarvet
7) för främjande av fredsarbete
8) till föreningen Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry:s utgifter
9) för främjande av den samiskspråkiga kulturen och till sameorganisationernas arbete
10) till betalning av understöd, stipendier och pris inom det kulturella området och till understöd till publikationer.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Understöd till kulturinstituten | 4 700 000 |
Stöd till vänskapsföreningars kultursamarbete | 1 400 000 |
Underhåll eller förbättring av kulturhistoriskt värdefulla byggnader | 361 000 |
Skydd, restaurering, forskning och upplysning enligt världsarvskonventionen och Haagkonventionen 1954 | 293 000 |
Nationellt genomförande av Unescos konvention om skydd av det immateriella kulturarvet | 124 000 |
Främjande av fredsarbete | 560 000 |
Till sametinget för främjande av den samiskspråkiga kulturen och till sameorganisationernas arbete, varav 10 650 euro till underhåll av samiska kyrkstugor i Utsjoki | 182 000 |
Vissa medborgarorganisationers verksamhet | 121 000 |
Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry | 53 000 |
Sibelius samlade verk | 76 000 |
Stödjande av Förbundet för mänskliga rättigheter rf:s verksamhet | 100 000 |
Sammanlagt | 7 970 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -1 100 |
Överföring från momenten 29.01.21, 29.80.30 och 29.80.55 (av engångsnatur) | 300 |
Överföring till moment 29.01.66 | -16 |
Journalistpris | -30 |
Nationellt genomförande av Unescos konvention om skydd av det immateriella kulturarvet | 140 |
Sammanlagt | -706 |
2013 budget | 7 970 000 |
2012 I tilläggsb. | 632 000 |
2012 budget | 8 676 000 |
2011 bokslut | 9 475 000 |
51. Stipendier åt konstnärer, författare och översättare (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 14 091 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av konstnärsstipendier motsvarande 545 stipendieår enligt 3 § i lagen om statens konstnärsstipendier (734/1969, ändr. 1135/2010) och till betalning av statens konstnärsstipendier för särskilt meriterade konstutövare enligt 3 § 2 mom. i den lagen
2) till stipendier och understöd enligt lagen om vissa stipendier och understöd åt författare och översättare (1080/1983).
Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Statens konstnärsstipendier (545 st.) | 10 752 000 |
Stipendier och understöd till författare och översättare | 3 100 000 |
Konstnärsprofessorsstipendier (12 st.) | 239 000 |
Sammanlagt | 14 091 000 |
Från och med den 1 mars 2012 är konstnärsstipendiet 1 626,99 euro/mån. och från och med den 1 april 2012 1 649,77 euro/mån. Ovan nämnda stipendier justeras enligt justeringarna av lönerna för statstjänstemän genom beslut av undervisnings- och kulturministeriet. Totalbeloppet av stipendier till författare och översättare utgör 10 % av det belopp som under det föregående kalenderåret använts för litteratur som anskaffats till allmänna bibliotek som upprätthålls av kommunerna.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Justering av stipendier | 700 |
Sammanlagt | 700 |
2013 budget | 14 091 000 |
2012 budget | 13 391 000 |
2011 bokslut | 13 018 931 |
52. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av konsten (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 224 821 000 euro.
Anslaget får användas
1) till finansiering av konst- och kulturfrämjande åtgärder och evenemang, till betalning av löneutgifter och andra utgifter för konst- och kulturpolitisk forsknings-, utrednings- och informationsverksamhet samt till försöks- och forskningsprojekt kring kultur vid statliga ämbetsverk och inrättningar
2) till anskaffning av konstverk till statens och universitetens fastigheter och byggnader som används av dem
3) till anskaffning av kvalitetslitteratur med liten spridning till allmänna bibliotek
4) till i lagen om Centret för konstfrämjande avsedda stipendier och understöd som Centret för konstfrämjande, konstrådet och konstkommissionerna beviljar samt högst 960 000 euro till stipendier enligt lagen om vissa stipendier åt bildkonstnärer (115/1997)
5) till betalning av statsandelar och statsunderstöd för museer enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) samt till annat stödjande av musei- och kulturarvsområdet
6) till betalning av statsunderstöd till bibliotek enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet och till annat stödjande av biblioteksbranschen, till statens regionala förvaltning av de allmänna biblioteken för regional utveckling och annan utveckling av biblioteksväsendet, till de allmänna bibliotekens nationella utvecklingsprojekt och internationella samarbete samt till stärkande av de allmänna bibliotekens kunskapsbas, högst 5 054 000 euro
7) till betalning av statsandelar och statsunderstöd för teatrar och orkestrar enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet samt högst 3 990 000 euro till betalning av statsunderstöd enligt 6 a § i teater- och orkesterlagen (730/1992)
8) till nationellt stöd för projekt inom EU:s kulturprogram och omkostnader för programmens kontaktpunkter samt till utgifter för statsförvaltningens internationella samarbete inom kulturens område
9) till betalning av statsunderstöd till stiftelsen Suomen Kansallisoopperan säätiö, högst 38 260 000 euro, och till betalning av statsunderstöd för Suomen Kansallisteatterin Osakeyhtiös driftskostnader, högst 11 506 000 euro, samt till betalning av understöd till Kulturstiftelsen för Ryssland och Östeuropa och till Esbo stad för skötsel av bibliotekets specialuppgift, sammanlagt högst 1 200 000 euro
10) till omkostnader som det upphovsrättsråd som anges i 55 § i upphovsrättslagen (404/1961) har och till kostnader som delegationen för upphovsrättsärenden har och till kostnaderna för upphovsrättsutredningar
11) till avlönande av högst 49 personer i tidsbundna uppgifter som främjar konsten vid Centret för konstfrämjande.
Punkterna 2 och 4 budgeteras enligt kontantprincipen.
I fråga om de personer som avses i punkt 11 beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Filmproduktion och filmdistribution | 22 870 000 |
Främjande av digitalisering av biograferna | 1 420 000 |
Främjande av filmkulturen | 2 340 000 |
Utveckling av filmkulturen för barn och unga | 1 354 000 |
Främjande av litteraturen | 2 635 000 |
Främjande av bildkonsten | 2 188 000 |
Främjande av scenkonsten | 3 856 000 |
Främjande av arkitekturen | 417 000 |
Främjande av tonkonsten | 4 613 000 |
Främjande av formgivningen | 904 000 |
Främjande av danskonsten | 1 394 000 |
Främjande av fotokonsten | 785 000 |
Främjande av cirkuskonsten | 540 000 |
Främjande av mediekonsten | 216 000 |
Främjande av seriekonsten | 200 000 |
Anskaffningar av konst till statens offentliga byggnader och vård av statens konstsamlingar | 1 080 000 |
Främjande av andra konstarter | 2 213 000 |
Stipendier och priser | 1 521 000 |
Verksamheten vid Kulturstiftelsen för Ryssland och Östeuropa och skötseln av biblioteksuppgift | 1 200 000 |
Suomen Kansallisteatterin Osakeyhtiö | 11 506 000 |
Stiftelsen Suomen Kansallisoopperan säätiö | 38 260 000 |
Finlands filmstiftelse | 2 075 000 |
Statsandelar och statsunderstöd till teatrar och orkestrar enligt finansieringslagen | 40 363 000 |
Statsunderstöd till bibliotek och åtgärder för utveckling av biblioteksväsendet | 5 054 000 |
Statsandelar till museer enligt finansieringslagen | 19 380 000 |
Museer och kulturarvet | 9 036 000 |
Understöd för reparation av föreningshus samt upplysningsarbete | 1 700 000 |
Regionalt främjande av konsten | 15 673 000 |
Statsunderstöd till konstkommissionsväsendet och åtgärder för utveckling av konstkommissionsväsendet | 7 394 000 |
Främjande av samekulturen | 200 000 |
Främjande av kulturpolitiken | 6 068 000 |
Kulturexport och internationellt samarbete | 9 051 000 |
Kulturen i den digitala miljön | 2 153 000 |
Kulturella, internationella storevenemang | 1 771 000 |
Till undervisnings- och kulturministeriets förfogande | 3 391 000 |
Sammanlagt | 224 821 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring av intäktsföringskalkylen | 2 226 |
Sammanlagt | 2 226 |
2013 budget | 224 821 000 |
2012 budget | 222 595 000 |
2011 bokslut | 220 345 595 |
53. Statsunderstöd för lokalkostnader (fast anslag)
Under momentet beviljas 19 824 000 euro.
Anslaget får användas till beviljande av understöd för vissa konst- och kulturinstitutioners och samfunds lokalkostnader.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Indexjustering av lokalhyrorna | 640 |
Indexjustering 2013 | 360 |
Sammanlagt | 1 000 |
2013 budget | 19 824 000 |
2012 budget | 18 824 000 |
2011 bokslut | 18 822 430 |
54. Statsunderstöd för konst- och kulturinstitutioners lokalinvesteringar (fast anslag)
Under momentet beviljas 7 336 000 euro.
Anslaget får användas till beviljande av understöd för amortering och betalning av ränta på Suomen Kansallisteatteris och Svenska Teaterns lån för grundlig renovering.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i räntenivån för Kansallisteatteris låneskötselkostnader | -66 |
Sammanlagt | -66 |
2013 budget | 7 336 000 |
2012 budget | 7 402 000 |
2011 bokslut | 3 095 477 |
55. Stöd till digitaliseringen av kulturarvet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 2 100 000 euro.
Anslaget får användas
1) för kostnader för genomförande av programmet och handlingsplanen för ett nationellt digitalt bibliotek
2) för kostnader för planmässig digitalisering av viktigt prioriterat musei- och kulturarvsmaterial
3) till stöd för museernas innehållsproduktion
4) till utveckling av system och tjänster som förbättrar tillgången till och användningen och förvaringen av digitalt kulturarvsmaterial samt till utveckling av bibliotekens, arkivens och museernas gemensamma söktjänst och anslutning av den till Europeiska digitala biblioteket
5) för kostnader för utveckling och överföring av kunskap om digitalisering, digital tillgång och långtidsförvaring i fråga om kultur- och kulturarvsmaterial.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Överföring till moment 29.80.50 (av engångsnatur) | -100 |
Utgiftsbesparing | -300 |
Sammanlagt | -400 |
2013 budget | 2 100 000 |
2012 budget | 2 500 000 |
2011 bokslut | 2 500 000 |
70. Anskaffning av inventarier (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 2 250 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av verksamhets- och utställningsutrustning samt till betalning av planeringsutgifter för dem
2) till avlönande av personal motsvarande högst två årsverken i uppgifter för viss tid
3) för utrustning av Museiverkets nya lokaler, högst 1 000 000 euro, och för utrustning av Nationalmuseets underjordiska lokaler, högst 900 000 euro.
De ämbetsverk som nämns i dispositionsplanen kan även använda omkostnadsanslag för anskaffning av utrustning och anordningar.
Dispositionsplan (euro)
Statens konstmuseum | 300 000 |
Museiverket | 1 900 000 |
Biblioteket för synskadade | 50 000 |
Sammanlagt | 2 250 000 |
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -575 |
Sammanlagt | -575 |
2013 budget | 2 250 000 |
2012 budget | 2 825 000 |
2011 bokslut | 2 100 000 |
72. Utökning av Statens konstmuseums samlingar (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 739 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter för Statens konstmuseums konstanskaffningar.
2013 budget | 739 000 |
2012 budget | 739 000 |
2011 bokslut | 939 000 |
75. Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 4 000 000 euro.
Anslaget får användas för betalning av investeringsutgifter för grundlig förbättring och underhåll av fastighetsförmögenhet och för smärre nybyggnadsprojekt samt för kostnader för reparationsarbeten på museibåtar.
Dispositionsplan (euro)
1. | Museiverket | 2 100 000 |
2. | Förvaltningsnämnden för Sveaborg | 1 900 000 |
Sammanlagt | 4 000 000 |
Anslaget får också användas till avlönande av personal motsvarande högst nio årsverken för tidsbundna uppgifter, varav förvaltningsnämnden för Sveaborgs andel är högst två årsverken.
1) Förbindelser som hänför sig till de projekt som nämns i punkt 1 i dispositionsplanen får ingås så att de utgifter som föranleds efter 2013 uppgår till sammanlagt högst 600 000 euro.
2) Förbindelser som hänför sig till de projekt som nämns i punkt 2 i dispositionsplanen får ingås så att de utgifter som föranleds efter 2013 uppgår till sammanlagt högst 1 000 000 euro.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -400 |
Sammanlagt | -400 |
2013 budget | 4 000 000 |
2012 II tilläggsb. | 640 000 |
2012 budget | 4 400 000 |
2011 bokslut | 3 900 000 |
95. Utgifter för skydd av kulturmiljö (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 150 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter som verkställigheten av lagen om fornminnen (295/1963) medför samt ersättningar som betalas i enlighet med lagen.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | 133 |
Sammanlagt | 133 |
2013 budget | 150 000 |
2012 budget | 17 000 |
2011 bokslut | 1 942 |