Statsbudgeten 2013
Förklaring:
Utgångspunkten för utvecklingen av den allmänbildande utbildningen (dagvård, förskoleundervisning, grundläggande utbildning, påbyggnadsundervisning, gymnasieutbildning, grundläggande konstundervisning och morgon- och eftermiddagsverksamhet) är att grundtryggheten i utbildningen garanteras och stärks för alla i hela landet, oberoende av boningsort, språk och ekonomisk ställning. Småbarnsfostran består av helheten vård, undervisning och fostran. Utgångspunkten är en helhetssyn på barnets tillväxt, utveckling och inlärning som baserar sig på bred, tvärvetenskaplig kunskap och forskning samt kännedom om pedagogiska metoder.
Målet är att öka handlingsförmågan, den regionala tillgängligheten och verkan inom dagvårds-, skol- och läroanstaltsnätverket.
Utgångspunkten för förskoleundervisning och grundläggande utbildning är en högklassig och trygg närskola samt en enhetlig grundskola. Gymnasienätet och nätet av läroanstalter inom den grundläggande konstundervisningen utvecklas med hänsyn till det regionala utbildningsbehovet och utbildningsutbudet på bredare basis.
Det centrala målet för verksamheten är att trygga de grundläggande utbildningsmässiga rättigheterna för alla barn, elever och studerande enligt förmåga och särskilda behov. Genom småbarnsfostran skapas en stark grund för en balanserad tillväxt och utveckling i fråga om barnets personlighet samt färdigheter, förmågor och värdegrund, för barnets livslånga lärande och för barnets välmående och hälsa. Målet är att stärka kontinuiteten för småbarnsfostran och den grundläggande utbildningen och att utveckla skolan till en gemenskap som främjar barns och ungas inlärning och välbefinnande. Detta sker genom att man säkerställer en professionell dagvård och undervisning av god kvalitet, tillräckligt med handledning och stödåtgärder samt en trygg vård- och inlärningsmiljö. Barns och ungas välfärd stärks redan inom den tidiga fostran. Förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen samt gymnasieutbildningen förverkligas på ett högklassigt och resultatrikt sätt så att eleverna erhåller de kunskaper som behövs för fortsatta studier och så att färre avbryter studierna. Jämlikhet i utbildningen främjas. De samhälleliga verkningarna beskrivs med hjälp av resultaten från nationella och internationella utvärderingar och undersökningar.
Beredningen av lagstiftningen om småbarnsfostran och dagvårdstjänster, liksom förvaltningen och styrningen av desamma, överförs 2013 från social- och hälsovårdsministeriet till undervisnings- och kulturministeriet.
Beredningen av lagen om småbarnsfostran inleds. Grunderna för statsandelen för den grundläggande utbildningen utreds med målet att säkerställa tillgången till jämlik grundläggande utbildning av jämn kvalitet även framöver. Syftet är dessutom att finansieringen av den grundläggande utbildningen framöver i allt högre grad ska grunda sig på indikatorer som beskriver förhållandena inom den grundläggande utbildningen, t.ex. invandrarnas andel av kommuninvånarna, den vuxna befolkningens utbildningsnivå eller arbetslöshetsgraden. Finansieringsgrunderna för gymnasieutbildning ses över med beaktande av att finansieringen ska vara neutral med tanke på huvudmännen. Finansieringen revideras så att den när åldersklasserna minskar tryggar kvaliteten på och den regionala tillgången till gymnasieutbildning, även med utnyttjande av distansundervisning.
Resurser inriktas på att stärka kvaliteten på småbarnsfostran, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och den grundläggande konstundervisningen. Kvaliteten på den grundläggande utbildningen förbättras bl.a. genom att grupperna görs mindre. Möjligheterna att genom lagstiftning fastställa gruppstorlekarna utreds. Man utreder hur elevernas rätt till det intensifierade stödet och det särskilda stödet tillgodoses. Läskunnigheten bland barn och unga stärks genom att det riksomfattande programmet Läsglädje inleds. Ibruktagandet av kvalitetskriterier i den grundläggande utbildningen utvecklas och främjas. Man stöder utbudet av morgon- och eftermiddagsverksamhet för elever i årskurserna 1-2 i den grundläggande utbildningen samt för elever i behov av särskilt stöd. Resurser inriktas på att stödja skolornas klubbverksamhet. Skolans roll som utvecklare av emotionella och sociala färdigheter hos barn stärks och åtgärderna för att minska mobbning effektiviseras. Tolerans- och umgängesfostran utökas i skolornas verksamhet. En regeringsproposition med förslag till en ny elevvårdslag bereds. Rätten för läropliktiga elever i öppen vård att delta i den grundläggande utbildningen och vid behov i sjukhusundervisning förbättras och rätten till grundläggande utbildning för omhändertagna barn och barn som placerats utom hemmet säkerställs. Behövliga tillägg till lagen om grundläggande utbildning bereds i syfte att etablera elevkårer i alla grundskolor.
Kvaliteten på gymnasieutbildningen stärks. Statsrådets förordning som gäller de riksomfattande målen för gymnasieutbildningen och timfördelningen i gymnasieutbildningen ses över så att läroplansgrunderna för gymnasieutbildningen träder i kraft den 1 augusti 2016. Förutsättningarna för invandrare när det gäller gymnasiestudier förbättras genom att bestämmelser om förberedande utbildning för invandrare tas in i lagstiftningen. Gymnasieelevernas påverkningsmöjligheter stärks.
Studentexamen utvecklas så att den stöder målen i fråga om allmänbildningen och i större utsträckning kan utnyttjas i högskolornas antagning. Det andra provet i modersmålet utvecklas till ett prov som mäter allmänbildningen samt förmågan att behandla information och utvärdera kompetens. Ibruktagande av informations- och kommunikationsteknik vid avläggandet av examen bereds. Arbetet med att utveckla och göra inlärningsmiljöerna mångsidigare stöds, pedagogiken kring interaktiva inlärningsmiljöer utvecklas och undervisningspersonalens kunnande främjas. Tillgången till en mångsidig grundläggande konstundervisning av hög kvalitet främjas i hela landet.
Resultaten av OECD:s PISA-undersökning i Finland 2000—2009 och målen för 2012
2000 utfall |
2003 utfall |
2006 utfall |
2009 utfall |
20121)mål | |
Läskunnighet | 546 | 543 | 547 | 536 | 538—550 |
Matematik | 536 | 544 | 548 | 541 | 538—550 |
Naturvetenskaper | 538 | 548 | 563 | 554 | 538—550 |
1) Åren då undersökningen gjordes. Uppgifterna offentliggjordes 2001, 2004, 2007, 2010 och 2013.
Antal barn och elever inom dagvården och den allmänbildande utbildningen, undervisningstimmar och ledda timmar åren 2010—2013
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Dagvård | 204 750 | 206 350 | 208 300 | 209 700 |
Förskoleundervisning1) | 58 780 | 58 910 | 60 000 | 60 000 |
Grundläggande utbildning | 530 680 | 526 930 | 522 000 | 522 000 |
Tilläggsundervisning | 2 420 | 2 280 | 2 500 | 2 500 |
Gravast utvecklingshämmade elever | 1 430 | 1 450 | 1 450 | 1 450 |
Övriga elever med nedsatt funktionsförmåga | 10 660 | 11 200 | 11 200 | 11 200 |
Förberedande undervisning för invandrare | 2 150 | 2 380 | 2 500 | 2 500 |
Elever inom flexibel grundläggande utbildning (högst) | 1 200 | 1 510 | 1 700 | 1 700 |
Elever i internatskolor | 590 | 580 | 600 | 600 |
Stödjande av modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning i fråga om elever med främmande modersmål (högst) | 20 000 | 22 000 | 22 000 | 22 000 |
Gymnasieutbildning för unga | 101 520 | 100 520 | 104 000 | 104 000 |
Gymnasieutbildning för vuxna | 23 430 | 24 220 | 26 000 | 26 000 |
— varav över 18 år | 5 890 | 5 810 | 6 000 | 6 000 |
— studerande enligt antalet obligatoriska och fördjupade/ valbara gymnasiekurser som avlagts av ämnesstuderande vid vuxengymnasier/vuxenlinjer | 1 205 | 1 100 | 1 200 | 1 200 |
Grundläggande konstundervisning | ||||
— timmar vid musikläroanstalter | 1 653 000 | 1 653 000 | 1 653 000 | 1 653 000 |
— timmar inom den övriga grundläggande konstundervisningen | 140 800 | 140 800 | 140 800 | 140 800 |
Morgon- och eftermiddagsverksamhet | ||||
— barn som deltar i verksamheten | 46 860 | 49 450 | 54 000 | 54 000 |
— ledda timmar | 3 025 890 | 3 117 130 | 3 320 000 | 3 320 000 |
1) Siffrorna för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen är från utfallsåret på hösten.
Ca 78 500 examinander deltar i studentexamen 2013 och de beräknas avlägga sammanlagt ca 202 000 prov.
01. Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 49 564 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av löneutgifter och vissa andra utgifter för lärare och förvaltningspersonal vid Europaskolorna
2) till internationalisering av statliga läroanstalter för allmänbildande utbildning, kompletterande utbildning för invandrare, service- och utvecklingscentralverksamheten vid statens specialskolor för allmänbildande utbildning samt understöd för att utveckla och göra inlärningsmiljöerna mångsidigare
3) till betalning av utgifter som föranleds av verksamheten vid den europeiska skolan i Helsingfors.
Förklaring:Suomalais-venäläinen koulu och Helsingin ranskalais-suomalainen koulu är skolor som ordnar förskoleundervisning, grundläggande utbildning och gymnasieutbildning. Skolorna utvecklar undervisningen i språk och kultur med hjälp av kulturkontakter och nätverksbyggande. De statliga specialskolorna för allmänbildande utbildning utvecklas. Europeiska skolan i Helsingfors har till uppgift att erbjuda undervisning enligt läroplanerna för Europaskolorna.
Antal elever
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu | 796 | 786 | 817 | 820 |
Suomalais-venäläinen koulu | 678 | 688 | 707 | 700 |
Statliga specialskolor för allmänbildande utbildning | 450 | 431 | 393 | 400 |
Europaskolorna (finländska elever) | 658 | 682 | 650 | 650 |
Grundläggande utbildning vid skolhem | 157 | 162 | 160 | 160 |
Europeiska skolan i Helsingfors | 109 | 195 | 224 | 230 |
Sammanlagt | 2 848 | 2 944 | 2 951 | 2 960 |
Nyckeltal för handledningsverksamheten
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
Handledningsverksamhet på fältet | ||||
— handledningsbesök | 678 | 722 | 961 | 970 |
— elever | 579 | 563 | 642 | 650 |
Tillfällig undervisning och rehabilitering | ||||
— Stödperioddagar | 3 001 | 2 943 | 3 515 | 3 550 |
— Stödperiodernas elever | 461 | 460 | 565 | 570 |
Undervisning som främjar gymnasiestudier (Mikael-skolan) |
||||
— elever | 9 | 6 | 4 | 2 |
Årsverken
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu | 74,3 | 72,6 | 73 | 73 |
Suomalais-venäläinen koulu | 84,6 | 84,5 | 84 | 84 |
Statliga specialskolor för allmänbildande utbildning | 670,4 | 651,8 | 657 | 649 |
EU:s Europaskolor | 30,6 | 31,7 | 34 | 34 |
Europeiska skolan i Helsingfors | 21,6 | 47,0 | 43 | 45 |
Sammanlagt | 881,5 | 887,6 | 891 | 885 |
Beräknad användning av anslaget (euro)
Språkskolor | 5 550 000 |
Statliga specialskolor för allmänbildande utbildning | 37 414 000 |
Grundläggande utbildning vid skolhem | 1 750 000 |
EU:s Europaskolor | 1 850 000 |
Europeiska skolan i Helsingfors | 3 000 000 |
Sammanlagt | 49 564 000 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 63 730 | 64 803 | 67 564 |
Bruttoinkomster | 18 398 | 17 400 | 18 000 |
Nettoutgifter | 45 332 | 47 403 | 49 564 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 7 720 | ||
— överförts till följande år | 8 664 |
Kommunernas finansieringsandel av kostnaderna för den statliga allmänbildande gymnasieutbildningen, 1 044 000 euro, har beaktats vid dimensioneringen av anslaget under moment 29.10.30.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Lönejusteringar | 1 618 |
Bortfall av en utgift av engångsnatur | -200 |
Extra hyra för Suomalais-venäläinen koulu | 1 000 |
Besparing i anskaffningsutgifterna (regeringsprogr.) | -122 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -135 |
Sammanlagt | 2 161 |
2013 budget | 49 564 000 |
2012 II tilläggsb. | 1 556 000 |
2012 I tilläggsb. | — |
2012 budget | 47 403 000 |
2011 bokslut | 46 276 000 |
02. Studentexamensnämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 905 000 euro.
Förklaring:
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 8 011 | 8 231 | 8 711 |
Bruttoinkomster | 8 004 | 6 925 | 6 806 |
Nettoutgifter | 7 | 1 306 | 1 905 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 6 | ||
— överförts till följande år | 5 |
De nettobudgeterade inkomsterna inflyter av de avgifter som tas ut för studentexamensnämndens prestationer enligt undervisnings- och kulturministeriets förordning (908/2010).
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -7 |
Överföring från moment 29.10.30 (Avgifterna för studentexamen hålls på samma nivå som föregående år) | 606 |
Sammanlagt | 599 |
2013 budget | 1 905 000 |
2012 II tilläggsb. | -1 000 |
2012 budget | 1 306 000 |
2011 bokslut | 6 000 |
20. Utvecklande av den allmänbildande utbildningen och barndagvården (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 12 894 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av understöd och utgifter som föranleds av planering och inledande av verksamheten samt omkostnader för försöks-, forsknings-, utvecklings- och utvärderingsprojekt inom den allmänbildande utbildningen och barndagvården
2) till andra EU- och OECD-godkända forsknings- och utbildningsprojekt än sådana som finansieras ur strukturfonderna
3) till avlönande av personal motsvarande högst tre årsverken.
Förklaring:Beredningen av lagstiftningen om småbarnsfostran och dagvårdstjänster, liksom förvaltningen och styrningen av desamma, överförs vid ingången av 2013 från social- och hälsovårdsministeriet till undervisnings- och kulturministeriet.
Momentets rubrik har ändrats.
2013 budget | 12 894 000 |
2012 budget | 12 894 000 |
2011 bokslut | 12 889 000 |
30. Statsandel och statsunderstöd för den allmänbildande utbildningens driftskostnader (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 851 818 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009)
2) till driftskostnader för ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen som ordnas för andra än läropliktiga enligt 13 § 3 mom. i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet, högst 3 800 000 euro
3) till understöd för privata utbildningsanordnares driftskostnader, högst 4 500 000 euro.
4) till driftskostnader för flexibel grundläggande utbildning, högst 6 000 000 euro
5) på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer högst 1 300 000 euro till betalning av understöd enligt 44 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet till utbildningsanordnare som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme
6) till statsunderstöd enligt prövning för andra utbildningsanordnare inom grundläggande konstundervisning än de som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme, högst 136 000 euro
7) till understöd för att utveckla och göra andra inlärningsmiljöer än de informations- och kommunikationstekniska inlärningsmiljöerna mångsidigare och för internationalisering av skolorna och läroanstalterna, högst 4 300 000 euro
8) till främjande av informations- och kommunikationsteknik i förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt gymnasier och för utvecklandet av utnyttjandet av sådan teknik vid avläggandet av studentexamen och för anskaffning av informations- och kommunikationsteknik till Studentexamensnämnden, högst 4 700 000 euro
9) till utveckling och uppföljning av kvaliteten på förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, den grundläggande konstundervisningen samt morgon- och eftermiddagsverksamheten, högst 10 832 000 euro
10) till minskande av undervisningsgruppernas storlek inom den grundläggande utbildningen, högst 60 000 000 euro
11) till understöd för stödjande av klubbverksamhet för skolelever, högst 8 000 000 euro
12) till betalning av utgifter enligt överenskommelsen mellan Finland, Norge och Sverige om samarbete på utlandsundervisningens område
13) på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer högst 11 975 000 euro till betalning av understöd enligt 45 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet för stödjande av undervisning i modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning som utgör ett komplement till undervisningen i fråga om elever med främmande modersmål
14) på de grunder som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer till betalning av understöd enligt 45 § i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet för anordnande av modersmålsundervisning för samer och romer
15) till sametingets förfogande högst 120 000 euro för betalning av statsunderstöd till de kommuner inom samernas hembygdsområde som avses i 4 i sametingslagen (974/1995) för tryggande av barndagvårdstjänster för samiska barn
16) till betalning av statsunderstöd för undervisning på samiska och i samiska enligt 45 § 1 mom. i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet och 4 och 5 § i statsrådets beslut om grunderna för statsunderstöd som beviljas för undervisning på samiska och i samiska i den grundläggande utbildningen, gymnasiet och yrkesutbildningen (191/1999)
17) till anordnande av dagvård i Finland för barn till personalen vid EU:s kemikaliemyndighet på samma villkor som i den egna hemkommunen.
Antalet ledda timmar som används som beräkningsgrund för statsandelen för morgon- och eftermiddagsverksamhet enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet är högst 3 320 000. Priset är 26,00 euro per ledd timme.
Det timantal som används som beräkningsgrund för statsandelen är i fråga om grundläggande musikundervisning högst 1 653 000 och i annan grundläggande konstundervisning som beviljas statsandel på basis av antalet undervisningstimmar högst 140 800 timmar.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om ändring av lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) så att vissa sådana finansieringsgrunder för den grundläggande utbildningen som bestäms enligt i lagen om statsandel för kommunal basservice ändras på grund av en utgiftsbesparing.
Beräknad användning av anslaget och faktorer som inverkar på det (euro)
1) Kalkylerade kostnader (antal studerande * pris per enhet) | 714 302 000 |
— kommunal gymnasieutbildning (92 514 * 6 704 € ) | 620 251 000 |
— privat gymnasieutbildning (9 486 * 6 953 €, inkl. moms) | 65 957 000 |
— kommunal gymnasieutbildning för elever som var över 18 år då studierna inleddes (6 530 * 3 889 €) | 25 394 000 |
— privat gymnasieutbildning för elever som var över 18 år då studierna inleddes (670 * 4 033 €, inkl. moms) | 2 700 000 |
Kommunernas finansieringsandel | -424 867 000 |
—Grundläggande utbildning, gravast utvecklingshämmade (1 450 * 28 218 €) | 40 916 000 |
—Grundläggande utbildning, övriga elever med nedsatt funktionsförmåga (11 200 * 17 601 €) | 197 129 000 |
Förberedande undervisning för invandrare (2 400 * 14 745 €) | 35 388 000 |
Tilläggsundervisning (2 500 * 7 518 €) | 18 795 000 |
Förskoleundervisning och grundläggande utbildning för andra än läropliktiga | 12 609 000 |
Tillägg för internatskola (600 * 2 994 €) | 1 796 000 |
Skolhemsförhöjning | 1 531 000 |
Statsandel för morgon- och eftermiddagsverksamhet | 49 202 000 |
Statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme | 77 315 000 |
Statsandel för skolor i utlandet | 3 177 000 |
Finansiering till privata utbildningsanordnare för verksamhet som inleds och utvidgas | 6 137 000 |
Kalkylerad finansiering och statsandelar sammanlagt | 733 430 000 |
2) Ämnesundervisning inom den grundläggande utbildningen för andra än läropliktiga (högst) | 3 800 000 |
3) Understöd för privata utbildningsanordnares driftskostnader (högst) | 4 500 000 |
4) Tillägg för flexibel grundläggande utbildning (högst) | 6 000 000 |
5) Understöd till utbildningsanordnare som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme (högst) | 1 300 000 |
6) Understöd till andra utbildningsanordnare än de som får statsandel för grundläggande konstundervisning per undervisningstimme (högst) | 136 000 |
7) Utveckling och diversifiering av andra än informations- och kommunikationstekniska inlärningsmiljöer samt internationalisering av skolorna och läroanstalterna (högst) | 4 300 000 |
8) Främjande av informations- och kommunikationsteknik i förskoleundervisning och grundläggande utbildning samt gymnasier och för utvecklandet av utnyttjandet av sådan teknik vid avläggandet av studentexamen och för anskaffning av informations- och kommunikationsteknik till Studentexamensnämnden (högst) | 4 700 000 |
9) Utveckling och uppföljning av kvaliteten inom den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och den grundläggande konstundervisningen (högst) | 10 832 000 |
10) Minskande av undervisningsgruppernas storlek inom den grundläggande utbildningen (högst) | 60 000 000 |
11) Stödjande av klubbverksamhet (högst) | 8 000 000 |
12) Utgifter för undervisning i utlandet | 150 000 |
13) Stödjande av undervisning i modersmålet och finska/svenska som andra språk samt av övrig undervisning i fråga om elever med främmande modersmål (högst) | 11 975 000 |
14) Understöd enligt 45 § i finansieringslagen för anordnande av modersmålsundervisning för samer och romer | 75 000 |
15) Tryggande av barndagvårdstjänster för samiska barn i kommuner inom samernas hembygdsområde (högst) | 120 000 |
16) Till betalning av statsunderstöd för undervisning på samiska och i samiska enligt 45 § 1 mom. i finansieringslagen och 4 och 5 § i statsrådets beslut om grunderna för statsunderstöd som beviljas för undervisning på samiska och i samiska i den grundläggande utbildningen, gymnasiet och yrkesutbildningen (191/1999) | 2 000 000 |
17) stöd för dagvård för barn till personalen vid Europeiska kemikaliemyndigheten | 500 000 |
Sammanlagt | 851 818 000 |
Den kommun som tillhandahåller dagvård för barn till personalen vid EU:s kemikaliemyndighet har rätt att av finska staten driva in skillnaden mellan de totala kostnaderna för tillhandahållandet av tjänsten och familjens betalningsandel.
Genomsnittliga pris per enhet som använts vid dimensioneringen av anslaget (exkl. moms)
Grundpris för förskoleundervisning och grundläggande utbildning | 7 300,44 euro/invånare |
Genomsnittlig grunddel för hemkommunsersättningarna för förskoleundervisning och grundläggande utbildning | 6 159,11 euro/invånare |
Gymnasieutbildning | 6 704,40 euro/studerande |
Grundläggande konstundervisning | |
— statsandel per undervisningstimme | 74,66 euro/undervisningstimme |
Morgon- och eftermiddagsverksamhet | 25,00 euro/verksamhetstimme |
Kommunernas finansieringsandel som beaktats vid dimensioneringen av statsandelen inbegriper 9 786 000 euro som kommunernas andel av gymnasieutbildningen i övningsskolor och statliga allmänbildande läroanstalter.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Överföring från moment 33.10.52 (stöd för dagvård för barn till personalen vid Europeiska kemikaliemyndigheten) | 500 |
Utveckling och uppföljning av kvaliteten inom den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och den grundläggande konstundervisningen (regeringsprogr.) | 7 300 |
Överföring från moment 33.60.36 (Tryggande av barndagvårdstjänster för samiska barn i kommuner inom samernas hembygdsområde) | 120 |
Ändring av de kalkylerade bestämningsgrunderna | 1 811 |
Överföring till moment 29.10.02 (Avgifterna för studentexamen hålls på samma nivå som föregående år) | -606 |
Sammanlagt | 9 125 |
2013 budget | 851 818 000 |
2012 budget | 842 693 000 |
2011 bokslut | 754 409 803 |
34. Statsandel och statsunderstöd för läroanstalternas anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 58 000 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av statsunderstöd för anläggningsprojekt som avses i lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och gäller den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen och den grundläggande konstundervisningen och till betalning av statsandelar för anläggningsprojekt som beviljats med stöd av lagen om finansiering och undervisnings- och kulturverksamhet (635/1998) och gäller den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, den grundläggande konstundervisningen, yrkesutbildningen och yrkeshögskolorna.
Anslaget budgeteras enligt kontantprincipen. Av anslaget betalas även lagenliga räntor på de årliga poster av statsandelar och statsunderstöd som beviljats i efterhand.
År 2013 får statsunderstöd beviljas för anläggningsprojekt inom den allmänbildande utbildningen så att de statsunderstöd som projekten föranleder uppgår till sammanlagt högst 12 000 000 euro. Av statsunderstöden får högst 9 500 000 euro beviljas som andel under den tid projektet genomförs.
Förklaring:Med de statsunderstöd som beviljas kan utrymmen byggas eller renoveras för uppskattningsvis 1 200 elever.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Statsunderstöd som beviljas 2013 | |
— allmänbildande utbildning | 9 500 000 |
Statsandelar och statsunderstöd som beviljats åren 2001—2012 | |
— understöd för projekt inom den allmänbildande utbildningen | 41 950 000 |
räntor på efterfinansieringsposter | 5 140 000 |
— understöd för projekt inom yrkesutbildningen och yrkeshögskolorna | 1 370 000 |
räntor på efterfinansieringsposter | 40 000 |
Sammanlagt | 58 000 000 |
De beviljade statsandelarna och statsunderstöden beräknas föranleda staten utgifter enligt följande (mn euro)
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018— | |
Statsunderstöd som beviljas 2013 | |||||
— allmänbildande läroanstalter | - | 0,4 | 0,4 | 0,4 | 1,5 |
räntor på efterfinansieringsposter | - | - | 0,1 | 0,1 | 0,2 |
Statsandelar och statsunderstöd som beviljats före 2013 | |||||
— allmänbildande läroanstalter | 38,7 | 34,0 | 29,0 | 24,0 | 24,0 |
räntor på efterfinansieringsposter | 7,3 | 5,5 | 4,0 | 2,5 | 1,5 |
— yrkesläroanstalter och yrkeshögskolor | 0,12 | - | - | - | - |
räntor på efterfinansieringsposter | 0,01 | ||||
Sammanlagt | 46,23 | 39,9 | 33,5 | 27,0 | 27,2 |
2013 budget | 58 000 000 |
2012 I tilläggsb. | 20 000 000 |
2012 budget | 58 000 000 |
2011 bokslut | 53 200 000 |
51. Statsunderstöd till organisationer (fast anslag)
Under momentet beviljas 1 128 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av understöd till organisationer som handhar samarbetet mellan hem och skola, till Kerhokeskus - Koulutyön tuki ry, till stödjande av fri hobbyverksamhet i skolor, till Förbundet för konstskolor för barn och unga i Finland rf, till Sällskapet för Miljöfostran i Finland rf, till Kesälukioseura ry, till Suomi-koulujen tuki ry, till Finlandsskolornas verksamhet och utveckling samt till kotiperuskoulu/hemgrundskola-verksamhet och till stödjande av verksamheten inom vissa utbyteselevsorganisationer och till stödjande av verksamheten för deltagande i vetenskapsolympiader för gymnasieelever.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av engångsutgift | -175 |
Sammanlagt | -175 |
2013 budget | 1 128 000 |
2012 budget | 1 303 000 |
2011 bokslut | 1 546 000 |