Statsbudgeten 2013
02. Utbildningsstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 21 935 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till utveckling och produktion av läromedel
2) till en sänkning av priserna på de företagsekonomiska prestationerna i fråga om försäljning av svenskspråkiga läromedel och andra läromedel med liten spridning, högst 910 000 euro
3) till ett understöd på 290 000 euro till sametinget att delas ut för produktion av läromedel på samiska språket.
Förklaring:Utbildningsstyrelsen är ett centralt sakkunnigämbetsverk med ansvar för verkställande, uppföljning och utveckling av utbildningssektorn, som inom sitt ansvarsområde genomför de uppgifter som gäller beredning, beslut och verkställighet i fråga om läroplans- och examensgrunder samt sköter den informationsstyrning och projektverksamhet som syftar till att förbättra utbildningens resultat. Utbildningsstyrelsen följer ordnandet av utbildning och utbildningens resultat bl.a. genom uppföljningsutvärderingar av inlärningsresultaten och sköter de förvaltnings- och serviceuppgifter som särskilt fastställts för ämbetsverket. Utbildningsstyrelsen producerar utbildningsinformation till stöd för beslutsfattandet. Förvaltningen och styrningen av småbarnsfostran och dagvårdstjänster överförs till undervisnings- och kulturministeriet vid ingången av 2013. Utbildningsstyrelsen stöder undervisnings- och kulturministeriet i de uppgifter som gäller förvaltning och styrning av barndagvården.
Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för Utbildningsstyrelsen:
- — Läroplansgrunderna för förskoleundervisningen och den grundläggande undervisningen revideras.
- — Beredskap för att revidera läroplansgrunderna för gymnasieutbildningen upprätthålls.
- — Läroplansgrunderna för utbildning som förbereder för gymnasieutbildningen bereds.
- — Grunderna för yrkesexamina och förberedande utbildningar revideras samt justeringar görs i enlighet med nya författningar.
- — Man deltar i utvecklandet av examenssystemet inom yrkesutbildning.
- — Läroplans- och examensgrunderna struktureras och görs elektroniska.
- — Utvecklings-, försöks- och startprojekt genomförs i enlighet med omfattande utbildningspolitiskt betydande program.
- — Välfungerande förfaranden, verksamhetsmodeller och verksamhetsmetoder produceras och sprids i samarbete med utbildningsanordnarna och läroanstalterna.
- — Utbildningsstyrelsens ställning som nationellt kompetens- och utvecklingscenter för användning av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen och för digitala inlärningsmiljöer stärks.
- — Man deltar i genomförandet av åtgärdsprogrammet för jämlikhet i utbildningen och lyfter fram jämställdhetsaspekten och effekterna av den ökade kulturella mångfalden vid utvecklandet och utvärderingen av utbildningen.
- — Informationsstyrningen i anslutning till småbarnsfostran utvecklas.
- — Nationella informationsresurser utnyttjas och indikatorer tas fram för beslutsfattare och utbildningsutvecklare.
- — Ibruktagandet av modeller och praxis leder till att genomströmningen ökar och studierna försnabbas.
- — Prognostiseringsuppgifter produceras och en prognostiseringsmodell för yrkesinriktade kompetensbehov samt prognostiseringen av arbetskrafts- och utbildningsbehovet utvecklas.
- — En kvalitetsstrategi för yrkesutbildningen genomförs.
- — Utvecklingsplanerna för lokal utbildning befästs och ett utvecklingsprogram som stöder detta ordnas för ledningen inom undervisningsväsendet, vilka stärker utbildningsförvaltningens effektivitet och produktivitet, samt behovet att reformera utbildningsförvaltningen som följd av förändringar som gäller utbildningsanordnarna stöds.
- — Genomförandet av antagningen av studerande reformeras samt en enhetlig informations- och tjänstearkitektur bereds, antagningen av studerande utvecklas, samt SADe-programmets webbaserade servicehelhet för inlärning slutförs.
- — Utbildningsstyrelsens och CIMOs samarbete och gemensamma funktioner kartläggs samt strukturerna utvecklas i syfte att förbättra produktiviteten och effektiviteten.
- — Undervisningsväsendets personalutbildning utvecklas för att stödja nationella utvecklingsprogram för utbildningsformerna och hela undervisningsväsendet. Långsiktigt samarbete med dem som tillhandahåller utbildningstjänster eftersträvas. Kontakten med grundutbildningen för lärare intensifieras.
- — Man bereder sig på förändringar med anledning av inrättandet av Centret för utbildningsevaluering.
För att öka Utbildningsstyrelsens produktivitet fortsätter utvecklandet av verksamhetsprocesserna och de elektroniska tjänsterna. Utvecklingsverksamheten koncentreras till omfattande projekt som har större effekt med tanke på den nationella utbildningspolitiken. Genom utbildningsstyrelsens avgiftsbelagda service stöds uppnåendet av de utbildningspolitiska målen och främjas resultaten inom undervisningsväsendet. Tillgången på läromedel med liten spridning tryggas. Målet är att bibehålla lönsamheten i den företagsekonomiska verksamheten.
Utbildningsstyrelsens prestationer, st.
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
1. Produktion inom basverksamheten | |||||
Grunder för läroplanerna | 7 | 3 | 1 | - | - |
Examensgrunder/yrkesutbildning | |||||
— Grundexamina | 23 | 30 | 2 | 7 | 7 |
— Yrkes- och specialyrkesexamina | 33 | 22 | 32 | 40 | 20 |
— Utvärdering av inlärningsresultaten inom den grundläggande utbildningen | 1 | 7 | 4 | 3 | 3 |
Uppföljningsutvärderingar av inlärningsresultaten inom yrkesutbildningen (examina) | 9 | 8 | 8 | 12 | 9 |
— Antal sökande i den gemensamma elevansökan till yrkesutbildning, gymnasieutbildning, yrkeshögskolor och universitet | 297 000 | 311 500 | 306 500 | 308 000 | 330 000 |
— Antal deltagare i fortbildning för personal inom undervisningsväsendet | 26 200 | 24 921 | 25 000 | 23 000 | 20 000 |
2. Produktion inom den avgiftsbelagda servicen | |||||
Offentligrättsliga prestationer | |||||
— Examen i undervisningsförvaltning | 253 | 315 | 382 | 320 | 300 |
— Beslut om erkännande av högskoleexamen | 563 | 765 | 751 | 750 | 750 |
— Språkexamina inom statsförvaltningen | 1 660 | 1 996 | 1 200 | 1 800 | 1 200 |
— Examensavgifter för fristående examina inom vuxenutbildning (st.) | 49 074 | 48 482 | 54 000 | 48 000 | 48 000 |
Företagsekonomiska prestationer | |||||
— Utbildningsdagar | 12 199 | 12 301 | 13 682 | 10 000 | 10 000 |
— Bedömning av förutsättningarna att ordna fristående examina inom vuxenutbildningen | |||||
— Beställda konsultationer och utvärderingar | 81 | 61 | 59 | 40 | 40 |
— Sålda publikationer och läromedelsprodukter | 80 963 | 73 429 | 78 000 | 70 000 | 70 000 |
— Utlåtanden om utländska examinas motsvarighet | 50 | 66 | 71 | 70 | 50 |
3. Nyckeltal för serviceförmågan | |||||
— Behandlingstid för beslut om erkännande av examen (mån.) | 4,0 | 3,5 | 2,5 | 4,0 | 3,5 |
— Kundtillfredsställelse i fråga om avgiftsbelagda utbildningar (1—5) | 4,2 | 4,2 | 4,1 | 4,2 | 4,1 |
Personalledningen stöder förverkligandet av strategiska mål och verksamhetens resultat i enlighet med de värden och verksamhetsprinciper som godkänts av Utbildningsstyrelsen. När det gäller utvecklandet av personalstrukturen och kunnandet är målet att säkerställa kärnkompetensen när resurserna krymper. Man sörjer för att de anställda ska orka i sitt arbete och för deras arbetshälsa. Med hjälp av aktuell personalplanering, utveckling av arbetet och nätverkssamarbete säkerställs tillräckliga resurser för kärnfunktionerna. Ledarskapet och chefsuppgifterna utvecklas.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Årsverken (moment 29.01.02) | 268,1 | 262,9 | 263 | 249 | 244 |
Årsverken (övriga moment) | 18,4 | 25,9 | 24 | 33 | 33 |
Andelen visstidsanställda av hela personalen, % | 7,2 | 8,9 | 12,8 | 12,0 | 12,0 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,2 | 3,3 | 3,4 | 3,5 | 3,6 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 10,1 | 10,1 | 10,4 | 8,0 | 9,0 |
Index för utbildningsnivån | 6,1 | 6,1 | 6,1 | 6,1 | 6,0 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 30 187 | 29 114 | 29 435 |
Bruttoinkomster | 8 999 | 7 300 | 7 500 |
Nettoutgifter | 21 188 | 21 814 | 21 935 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 4 158 | ||
— överförts till följande år | 4 874 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, företagsekonomiska prestationer, produktion av läromedel med liten spridning (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 1 343 | 950 | 1 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 1 522 | 1 860 | 1 910 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -179 | -910 | -910 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 88 | 51 | 52 |
Prisstöd | 179 | 910 | 910 |
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd | 100 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, andra företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 3 264 | 2 550 | 2 700 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 2 421 | 2 300 | 2 200 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 843 | 250 | 500 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 135 | 111 | 123 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, offentligrättsliga prestationer (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 3 505 | 3 200 | 3 500 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 2 994 | 3 200 | 3 500 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 511 | 0 | 0 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 117 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -106 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -57 |
Lönejusteringar | 509 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -225 |
Sammanlagt | 121 |
2013 budget | 21 935 000 |
2012 II tilläggsb. | 263 000 |
2012 budget | 21 814 000 |
2011 bokslut | 21 904 871 |