Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
              21. Internationellt samarbete
              50. Vissa understöd
         10. Allmänbildande utbildning
         20. Yrkesutbildning
         30. Vuxenutbildning
         70. Studiestöd
         80. Konst och kultur
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2013

02. Utbildningsstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 21 935 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till utveckling och produktion av läromedel

2) till en sänkning av priserna på de företagsekonomiska prestationerna i fråga om försäljning av svenskspråkiga läromedel och andra läromedel med liten spridning, högst 910 000 euro

3) till ett understöd på 290 000 euro till sametinget att delas ut för produktion av läromedel på samiska språket.

Förklaring:Utbildningsstyrelsen är ett centralt sakkunnigämbetsverk med ansvar för verkställande, uppföljning och utveckling av utbildningssektorn, som inom sitt ansvarsområde genomför de uppgifter som gäller beredning, beslut och verkställighet i fråga om läroplans- och examensgrunder samt sköter den informationsstyrning och projektverksamhet som syftar till att förbättra utbildningens resultat. Utbildningsstyrelsen följer ordnandet av utbildning och utbildningens resultat bl.a. genom uppföljningsutvärderingar av inlärningsresultaten och sköter de förvaltnings- och serviceuppgifter som särskilt fastställts för ämbetsverket. Utbildningsstyrelsen producerar utbildningsinformation till stöd för beslutsfattandet. Förvaltningen och styrningen av småbarnsfostran och dagvårdstjänster överförs till undervisnings- och kulturministeriet vid ingången av 2013. Utbildningsstyrelsen stöder undervisnings- och kulturministeriet i de uppgifter som gäller förvaltning och styrning av barndagvården.

Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för Utbildningsstyrelsen:

Den normativa styrningen av utbildningen
  • — Läroplansgrunderna för förskoleundervisningen och den grundläggande undervisningen revideras.
  • — Beredskap för att revidera läroplansgrunderna för gymnasieutbildningen upprätthålls.
  • — Läroplansgrunderna för utbildning som förbereder för gymnasieutbildningen bereds.
  • — Grunderna för yrkesexamina och förberedande utbildningar revideras samt justeringar görs i enlighet med nya författningar.
  • — Man deltar i utvecklandet av examenssystemet inom yrkesutbildning.
  • — Läroplans- och examensgrunderna struktureras och görs elektroniska.
Informationsstyrningen och projektverksamheten
  • — Utvecklings-, försöks- och startprojekt genomförs i enlighet med omfattande utbildningspolitiskt betydande program.
  • — Välfungerande förfaranden, verksamhetsmodeller och verksamhetsmetoder produceras och sprids i samarbete med utbildningsanordnarna och läroanstalterna.
  • — Utbildningsstyrelsens ställning som nationellt kompetens- och utvecklingscenter för användning av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen och för digitala inlärningsmiljöer stärks.
  • — Man deltar i genomförandet av åtgärdsprogrammet för jämlikhet i utbildningen och lyfter fram jämställdhetsaspekten och effekterna av den ökade kulturella mångfalden vid utvecklandet och utvärderingen av utbildningen.
  • — Informationsstyrningen i anslutning till småbarnsfostran utvecklas.
Ordnande av utbildning och förbättrande av utbildningens resultat
  • — Nationella informationsresurser utnyttjas och indikatorer tas fram för beslutsfattare och utbildningsutvecklare.
  • — Ibruktagandet av modeller och praxis leder till att genomströmningen ökar och studierna försnabbas.
  • — Prognostiseringsuppgifter produceras och en prognostiseringsmodell för yrkesinriktade kompetensbehov samt prognostiseringen av arbetskrafts- och utbildningsbehovet utvecklas.
  • — En kvalitetsstrategi för yrkesutbildningen genomförs.
  • — Utvecklingsplanerna för lokal utbildning befästs och ett utvecklingsprogram som stöder detta ordnas för ledningen inom undervisningsväsendet, vilka stärker utbildningsförvaltningens effektivitet och produktivitet, samt behovet att reformera utbildningsförvaltningen som följd av förändringar som gäller utbildningsanordnarna stöds.
  • — Genomförandet av antagningen av studerande reformeras samt en enhetlig informations- och tjänstearkitektur bereds, antagningen av studerande utvecklas, samt SADe-programmets webbaserade servicehelhet för inlärning slutförs.
Strukturell utveckling
  • — Utbildningsstyrelsens och CIMOs samarbete och gemensamma funktioner kartläggs samt strukturerna utvecklas i syfte att förbättra produktiviteten och effektiviteten.
  • — Undervisningsväsendets personalutbildning utvecklas för att stödja nationella utvecklingsprogram för utbildningsformerna och hela undervisningsväsendet. Långsiktigt samarbete med dem som tillhandahåller utbildningstjänster eftersträvas. Kontakten med grundutbildningen för lärare intensifieras.
  • — Man bereder sig på förändringar med anledning av inrättandet av Centret för utbildningsevaluering.
Funktionell effektivitet

För att öka Utbildningsstyrelsens produktivitet fortsätter utvecklandet av verksamhetsprocesserna och de elektroniska tjänsterna. Utvecklingsverksamheten koncentreras till omfattande projekt som har större effekt med tanke på den nationella utbildningspolitiken. Genom utbildningsstyrelsens avgiftsbelagda service stöds uppnåendet av de utbildningspolitiska målen och främjas resultaten inom undervisningsväsendet. Tillgången på läromedel med liten spridning tryggas. Målet är att bibehålla lönsamheten i den företagsekonomiska verksamheten.

Produktion och kvalitetsledning

Utbildningsstyrelsens prestationer, st.

  2009
utfall
2010
utfall
2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
           
1. Produktion inom basverksamheten          
Grunder för läroplanerna 7 3 1 - -
Examensgrunder/yrkesutbildning          
— Grundexamina 23 30 2 7 7
— Yrkes- och specialyrkesexamina 33 22 32 40 20
— Utvärdering av inlärningsresultaten inom den grundläggande utbildningen 1 7 4 3 3
Uppföljningsutvärderingar av inlärningsresultaten inom yrkesutbildningen (examina) 9 8 8 12 9
— Antal sökande i den gemensamma elevansökan till yrkesutbildning, gymnasieutbildning, yrkeshögskolor och universitet 297 000 311 500 306 500 308 000 330 000
— Antal deltagare i fortbildning för personal inom undervisningsväsendet 26 200 24 921 25 000 23 000 20 000
           
2. Produktion inom den avgiftsbelagda servicen          
Offentligrättsliga prestationer          
— Examen i undervisningsförvaltning 253 315 382 320 300
— Beslut om erkännande av högskoleexamen 563 765 751 750 750
— Språkexamina inom statsförvaltningen 1 660 1 996 1 200 1 800 1 200
— Examensavgifter för fristående examina inom vuxenutbildning (st.) 49 074 48 482 54 000 48 000 48 000
Företagsekonomiska prestationer          
— Utbildningsdagar 12 199 12 301 13 682 10 000 10 000
— Bedömning av förutsättningarna att ordna fristående examina inom vuxenutbildningen          
— Beställda konsultationer och utvärderingar 81 61 59 40 40
— Sålda publikationer och läromedelsprodukter 80 963 73 429 78 000 70 000 70 000
— Utlåtanden om utländska examinas motsvarighet 50 66 71 70 50
3. Nyckeltal för serviceförmågan          
— Behandlingstid för beslut om erkännande av examen (mån.) 4,0 3,5 2,5 4,0 3,5
— Kundtillfredsställelse i fråga om avgiftsbelagda utbildningar (1—5) 4,2 4,2 4,1 4,2 4,1
Personalresurser

Personalledningen stöder förverkligandet av strategiska mål och verksamhetens resultat i enlighet med de värden och verksamhetsprinciper som godkänts av Utbildningsstyrelsen. När det gäller utvecklandet av personalstrukturen och kunnandet är målet att säkerställa kärnkompetensen när resurserna krymper. Man sörjer för att de anställda ska orka i sitt arbete och för deras arbetshälsa. Med hjälp av aktuell personalplanering, utveckling av arbetet och nätverkssamarbete säkerställs tillräckliga resurser för kärnfunktionerna. Ledarskapet och chefsuppgifterna utvecklas.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2009
utfall
2010
utfall
2011
utfall
2012
uppskattning
2013
uppskattning
           
Årsverken (moment 29.01.02) 268,1 262,9 263 249 244
Årsverken (övriga moment) 18,4 25,9 24 33 33
Andelen visstidsanställda av hela personalen, % 7,2 8,9 12,8 12,0 12,0
Arbetstillfredsställelseindex 3,2 3,3 3,4 3,5 3,6
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 10,1 10,1 10,4 8,0 9,0
Index för utbildningsnivån 6,1 6,1 6,1 6,1 6,0

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

 
2011
utfall
2012
ordinarie
budget

2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 30 187 29 114 29 435
Bruttoinkomster 8 999 7 300 7 500
Nettoutgifter 21 188 21 814 21 935
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 158    
— överförts till följande år 4 874    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, företagsekonomiska prestationer, produktion av läromedel med liten spridning (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 1 343 950 1 000
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 1 522 1 860 1 910
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -179 -910 -910
Kostnadsmotsvarighet, % 88 51 52
       
Prisstöd 179 910 910
       
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd 100 100 100

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, andra företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 3 264 2 550 2 700
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 2 421 2 300 2 200
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 843 250 500
Kostnadsmotsvarighet, % 135 111 123

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, offentligrättsliga prestationer (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 3 505 3 200 3 500
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 2 994 3 200 3 500
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 511 0 0
Kostnadsmotsvarighet, % 117 100 100

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -106
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -57
Lönejusteringar 509
Produktivitetsfrämjande åtgärder -225
Sammanlagt 121

2013 budget 21 935 000
2012 II tilläggsb. 263 000
2012 budget 21 814 000
2011 bokslut 21 904 871