Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
              21. Internationellt samarbete
              50. Vissa understöd
         10. Allmänbildande utbildning
         20. Yrkesutbildning
         30. Vuxenutbildning
         70. Studiestöd
         80. Konst och kultur
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2013

01. Förvaltning, kyrkliga ärenden och gemensamma utgifter inom ansvarsområdetPDF-versio

Förklaring:Undervisnings- och kulturministeriet svarar som en del av statsrådet för utvecklandet av utbildnings-, vetenskaps-, kultur-, idrotts- och ungdomspolitiken och det internationella samarbetet i anslutning därtill. Ministeriet stärker genom sin verksamhet grunden för kompetens och kreativitet i samhället.

De preliminära målen för resultatet av verksamheten vid undervisnings- och kulturministeriet:

1. Ministeriets strategiska verksamhet är förutseende vad gäller ändringar i omvärlden och styr ministeriets ansvarsområde. Kunskapsbaserad ledning stöder ministeriets beslutsfattande och strategiska verksamhet.

2. Lagstiftningsprocessen leds på ett tydligt och planmässigt sätt. Beredningen av lagstiftningen är högklassig och sakkunnig.

3. Vid planeringen av verksamheten och ekonomin beaktas konsekvenserna av utvecklingen inom ekonomin och sysselsättningen och konsekvenserna av den övriga samhällsutvecklingen. Omstruktureringen av förvaltningsområdet fortsätter. Styrningen inom ansvarsområdet främjar uppnåendet av de samhälleliga effektmålen och målen för verksamhetens resultat.

4. Ledningen och verksamhetsformerna vid ministeriet bidrar till att de resultatmål som ställts upp nås och främjar personalens arbetshälsa. I enlighet med ministeriets personalstrategi utvecklas personalplaneringen och ledningen med långsiktighet och förutsebarhet som mål.

01. Undervisnings- och kulturministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 27 609 000 euro.

Förklaring:Beredningen av lagstiftningen om småbarnsfostran och dagvårdstjänster, liksom förvaltningen och styrningen av desamma, överförs 2013 från social- och hälsovårdsministeriet till undervisnings- och kulturministeriet.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 26 148 26 681 27 809
Bruttoinkomster 1 119 200 200
Nettoutgifter 25 029 26 481 27 609
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 2 838    
— överförts till följande år 3 337    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -103
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -66
Nivåförändring 434
Lönejusteringar 782
Överföring av beredningen, förvaltningen och styrningen av lagstiftningen om småbarnsfostran och dagvårdstjänster från moment 33.03.04 (1 årsv.) 70
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) -14
Produktivitetsfrämjande åtgärder -45
Överföring av beredningen, förvaltningen och styrningen av lagstiftningen om småbarnsfostran och dagvårdstjänster från moment 33.01.01 (1 årsv.) 70
Sammanlagt 1 128

2013 budget 27 609 000
2012 II tilläggsb. 413 000
2012 budget 26 481 000
2011 bokslut 25 528 000

02. Utbildningsstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 21 935 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till utveckling och produktion av läromedel

2) till en sänkning av priserna på de företagsekonomiska prestationerna i fråga om försäljning av svenskspråkiga läromedel och andra läromedel med liten spridning, högst 910 000 euro

3) till ett understöd på 290 000 euro till sametinget att delas ut för produktion av läromedel på samiska språket.

Förklaring:Utbildningsstyrelsen är ett centralt sakkunnigämbetsverk med ansvar för verkställande, uppföljning och utveckling av utbildningssektorn, som inom sitt ansvarsområde genomför de uppgifter som gäller beredning, beslut och verkställighet i fråga om läroplans- och examensgrunder samt sköter den informationsstyrning och projektverksamhet som syftar till att förbättra utbildningens resultat. Utbildningsstyrelsen följer ordnandet av utbildning och utbildningens resultat bl.a. genom uppföljningsutvärderingar av inlärningsresultaten och sköter de förvaltnings- och serviceuppgifter som särskilt fastställts för ämbetsverket. Utbildningsstyrelsen producerar utbildningsinformation till stöd för beslutsfattandet. Förvaltningen och styrningen av småbarnsfostran och dagvårdstjänster överförs till undervisnings- och kulturministeriet vid ingången av 2013. Utbildningsstyrelsen stöder undervisnings- och kulturministeriet i de uppgifter som gäller förvaltning och styrning av barndagvården.

Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för Utbildningsstyrelsen:

Den normativa styrningen av utbildningen
  • — Läroplansgrunderna för förskoleundervisningen och den grundläggande undervisningen revideras.
  • — Beredskap för att revidera läroplansgrunderna för gymnasieutbildningen upprätthålls.
  • — Läroplansgrunderna för utbildning som förbereder för gymnasieutbildningen bereds.
  • — Grunderna för yrkesexamina och förberedande utbildningar revideras samt justeringar görs i enlighet med nya författningar.
  • — Man deltar i utvecklandet av examenssystemet inom yrkesutbildning.
  • — Läroplans- och examensgrunderna struktureras och görs elektroniska.
Informationsstyrningen och projektverksamheten
  • — Utvecklings-, försöks- och startprojekt genomförs i enlighet med omfattande utbildningspolitiskt betydande program.
  • — Välfungerande förfaranden, verksamhetsmodeller och verksamhetsmetoder produceras och sprids i samarbete med utbildningsanordnarna och läroanstalterna.
  • — Utbildningsstyrelsens ställning som nationellt kompetens- och utvecklingscenter för användning av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen och för digitala inlärningsmiljöer stärks.
  • — Man deltar i genomförandet av åtgärdsprogrammet för jämlikhet i utbildningen och lyfter fram jämställdhetsaspekten och effekterna av den ökade kulturella mångfalden vid utvecklandet och utvärderingen av utbildningen.
  • — Informationsstyrningen i anslutning till småbarnsfostran utvecklas.
Ordnande av utbildning och förbättrande av utbildningens resultat
  • — Nationella informationsresurser utnyttjas och indikatorer tas fram för beslutsfattare och utbildningsutvecklare.
  • — Ibruktagandet av modeller och praxis leder till att genomströmningen ökar och studierna försnabbas.
  • — Prognostiseringsuppgifter produceras och en prognostiseringsmodell för yrkesinriktade kompetensbehov samt prognostiseringen av arbetskrafts- och utbildningsbehovet utvecklas.
  • — En kvalitetsstrategi för yrkesutbildningen genomförs.
  • — Utvecklingsplanerna för lokal utbildning befästs och ett utvecklingsprogram som stöder detta ordnas för ledningen inom undervisningsväsendet, vilka stärker utbildningsförvaltningens effektivitet och produktivitet, samt behovet att reformera utbildningsförvaltningen som följd av förändringar som gäller utbildningsanordnarna stöds.
  • — Genomförandet av antagningen av studerande reformeras samt en enhetlig informations- och tjänstearkitektur bereds, antagningen av studerande utvecklas, samt SADe-programmets webbaserade servicehelhet för inlärning slutförs.
Strukturell utveckling
  • — Utbildningsstyrelsens och CIMOs samarbete och gemensamma funktioner kartläggs samt strukturerna utvecklas i syfte att förbättra produktiviteten och effektiviteten.
  • — Undervisningsväsendets personalutbildning utvecklas för att stödja nationella utvecklingsprogram för utbildningsformerna och hela undervisningsväsendet. Långsiktigt samarbete med dem som tillhandahåller utbildningstjänster eftersträvas. Kontakten med grundutbildningen för lärare intensifieras.
  • — Man bereder sig på förändringar med anledning av inrättandet av Centret för utbildningsevaluering.
Funktionell effektivitet

För att öka Utbildningsstyrelsens produktivitet fortsätter utvecklandet av verksamhetsprocesserna och de elektroniska tjänsterna. Utvecklingsverksamheten koncentreras till omfattande projekt som har större effekt med tanke på den nationella utbildningspolitiken. Genom utbildningsstyrelsens avgiftsbelagda service stöds uppnåendet av de utbildningspolitiska målen och främjas resultaten inom undervisningsväsendet. Tillgången på läromedel med liten spridning tryggas. Målet är att bibehålla lönsamheten i den företagsekonomiska verksamheten.

Produktion och kvalitetsledning

Utbildningsstyrelsens prestationer, st.

  2009
utfall
2010
utfall
2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
           
1. Produktion inom basverksamheten          
Grunder för läroplanerna 7 3 1 - -
Examensgrunder/yrkesutbildning          
— Grundexamina 23 30 2 7 7
— Yrkes- och specialyrkesexamina 33 22 32 40 20
— Utvärdering av inlärningsresultaten inom den grundläggande utbildningen 1 7 4 3 3
Uppföljningsutvärderingar av inlärningsresultaten inom yrkesutbildningen (examina) 9 8 8 12 9
— Antal sökande i den gemensamma elevansökan till yrkesutbildning, gymnasieutbildning, yrkeshögskolor och universitet 297 000 311 500 306 500 308 000 330 000
— Antal deltagare i fortbildning för personal inom undervisningsväsendet 26 200 24 921 25 000 23 000 20 000
           
2. Produktion inom den avgiftsbelagda servicen          
Offentligrättsliga prestationer          
— Examen i undervisningsförvaltning 253 315 382 320 300
— Beslut om erkännande av högskoleexamen 563 765 751 750 750
— Språkexamina inom statsförvaltningen 1 660 1 996 1 200 1 800 1 200
— Examensavgifter för fristående examina inom vuxenutbildning (st.) 49 074 48 482 54 000 48 000 48 000
Företagsekonomiska prestationer          
— Utbildningsdagar 12 199 12 301 13 682 10 000 10 000
— Bedömning av förutsättningarna att ordna fristående examina inom vuxenutbildningen          
— Beställda konsultationer och utvärderingar 81 61 59 40 40
— Sålda publikationer och läromedelsprodukter 80 963 73 429 78 000 70 000 70 000
— Utlåtanden om utländska examinas motsvarighet 50 66 71 70 50
3. Nyckeltal för serviceförmågan          
— Behandlingstid för beslut om erkännande av examen (mån.) 4,0 3,5 2,5 4,0 3,5
— Kundtillfredsställelse i fråga om avgiftsbelagda utbildningar (1—5) 4,2 4,2 4,1 4,2 4,1
Personalresurser

Personalledningen stöder förverkligandet av strategiska mål och verksamhetens resultat i enlighet med de värden och verksamhetsprinciper som godkänts av Utbildningsstyrelsen. När det gäller utvecklandet av personalstrukturen och kunnandet är målet att säkerställa kärnkompetensen när resurserna krymper. Man sörjer för att de anställda ska orka i sitt arbete och för deras arbetshälsa. Med hjälp av aktuell personalplanering, utveckling av arbetet och nätverkssamarbete säkerställs tillräckliga resurser för kärnfunktionerna. Ledarskapet och chefsuppgifterna utvecklas.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2009
utfall
2010
utfall
2011
utfall
2012
uppskattning
2013
uppskattning
           
Årsverken (moment 29.01.02) 268,1 262,9 263 249 244
Årsverken (övriga moment) 18,4 25,9 24 33 33
Andelen visstidsanställda av hela personalen, % 7,2 8,9 12,8 12,0 12,0
Arbetstillfredsställelseindex 3,2 3,3 3,4 3,5 3,6
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 10,1 10,1 10,4 8,0 9,0
Index för utbildningsnivån 6,1 6,1 6,1 6,1 6,0

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

 
2011
utfall
2012
ordinarie
budget

2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 30 187 29 114 29 435
Bruttoinkomster 8 999 7 300 7 500
Nettoutgifter 21 188 21 814 21 935
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 4 158    
— överförts till följande år 4 874    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, företagsekonomiska prestationer, produktion av läromedel med liten spridning (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 1 343 950 1 000
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 1 522 1 860 1 910
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -179 -910 -910
Kostnadsmotsvarighet, % 88 51 52
       
Prisstöd 179 910 910
       
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd 100 100 100

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, andra företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 3 264 2 550 2 700
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 2 421 2 300 2 200
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 843 250 500
Kostnadsmotsvarighet, % 135 111 123

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, offentligrättsliga prestationer (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 3 505 3 200 3 500
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 2 994 3 200 3 500
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 511 0 0
Kostnadsmotsvarighet, % 117 100 100

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -106
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -57
Lönejusteringar 509
Produktivitetsfrämjande åtgärder -225
Sammanlagt 121

2013 budget 21 935 000
2012 II tilläggsb. 263 000
2012 budget 21 814 000
2011 bokslut 21 904 871

03. Omkostnader för centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 8 865 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till undervisning i och ökandet av kännedomen om finska språket och finsk kultur utomlands inklusive betalning av löner till universitetslektorer och andra experter som tjänstgör utomlands, sammanlagt högst 47 personer, till ett belopp av 1 710 000 euro

2) till stipendier och understöd som beviljas för student-, praktikant-, lärar-, ungdoms- och expertutbyte till ett belopp av 2 900 000 euro.

Under momentet får det nettobudgeteras inkomster och utgifter som gäller stipendier inom ramen för programmet för livslångt lärande och programmet Aktiv ungdom, vilka finansieras av EU, samt inom ramen för Nordplus-programmet, som finansieras av Nordiska ministerrådet.

Förklaring:Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO är en sakkunnig- och servicemyndighet som har till uppgift att främja internationalisering av det finländska samhället när det gäller utbildning, arbetsliv, kultur och medborgarverksamhet samt av unga med hjälp av såväl olika instrument för rörlighet och samarbete som information.

Verksamheten syftar till ett genuint internationellt och fördomsfritt samhälle där var och en kan och vill fungera i ett mångkulturellt samhälle och ser olikheter som en rikedom.

Undervisnings- och kulturministeriet ställer upp följande mål för Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO:

Verksamhetens resultat

Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO

  • — stärker den internationella rörligheten och det internationella samarbetet samt främjar den finländska utbildningens och kulturens internationella synlighet och konkurrenskraft
  • — stärker sin egen roll som sakkunnig, ökar deltagarantalet i program avsedda för olika målgrupper samt effektiviserar produktionen och spridningen av information och kunskap om finländska och utländska aktörers rörlighet och samarbete
  • — genomför stipendieprogram och andra program för rörlighet och samarbete samt svarar för det nationella genomförandet av Europeiska unionens utbildnings-, kultur- och ungdomsprogram, programmen ett Europa för medborgarna och Management Partnership samt för genomförandet av det nordiska Nordplus- och Nordkurs-programmet
  • — bereder medborgarna jämlika möjligheter att delta i programmen genom att informera om möjligheterna till internationalisering och genom att följa de nationella och regionala effekterna av verksamheten
  • — arrangerar rådgivnings- och informationsservice, evenemang och föreläsningar med experter och ökar den finländska utbildningens synlighet internationellt genom att stärka rörligheten, skapandet av nätverk och samarbetet i synnerhet med Asien, särskilt Kina och Indien, Nordamerika och Ryssland som prioritetsområden
  • — utvecklar den verksamhet som gäller undervisningen i finska språket och finsk kultur vid utländska universitet och vidtar åtgärder för utvecklande i syfte att öka antalet personer som studerar finska språket och finsk kultur vid utländska universitet
  • — ordnar kurser i finska språket för utländska universitetsstuderande i Finland.

Kvantitativa mål

  2010
utfall
2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
         
EU:s program för livslångt lärande 19 399 20 466 20 250 20 250
— Deltagare som rest från Finland 12 879 13 793 13 400 13 400
— Deltagare som reser till Finland 6 520 6 673 6 850 6 850
Deltagare i EU:s program Aktiv ungdom (YiA) 2 492 3 413 2 500  2 500
Finansiering från Nordiska ministerrådets program        
— Nordplus Högre utbildning       3 800
Finansiering från nationella anslag 1 627 1 591 2 150 1 950
— Europa       390
— Asien1) 163 99 200 200
— Nordamerika 140 159 250 250
— Ryssland (inklusive FIRST-programmet) 470 483 600 600
— andra stipendier och internationell praktik 854 850 1 100 510
Programmet North-South 289 279 300 300
Främjande av finska språket och finsk kultur        
— stipendier för sommarkurser och undervisningsbesök 217 200 270 270
Sammanlagt 24 024 25 949 25 470 29 070

1) Från och med 2013 endast Kina

Funktionell effektivitet

För att öka centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO:s produktivitet fortsätter utvecklandet av verksamhetsprocesserna och de elektroniska tjänsterna samt stärks verksamhet som stöder en hållbar utveckling.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Verksamhetens resultat stöds genom satsningar på personalutbildning och kompetensutveckling, och syftet är en jämlik arbetsplats med hög professionell nivå där personalens kompetens ökar med hjälp av växelverkan. Tyngdpunkterna ligger fortfarande på att utveckla ledarskapet och chefskapet samt på att stärka samhällspåverkan. Personalens kompetensområden utvecklas och förnyas så att de motsvarar centrets uppgifter och resurser.

Hantering och utveckling av mänskliga resurser

  2010
utfall
2011
utfall
2012
uppskattning
2013
uppskattning
 
Årsverken        
— CIMO 108,6 108,5 104,5 103,5
— Utlandslektorer 22,6 21,5 22 21
Sammanlagt 131,2 130 126,5 124,5
Andelen visstidsanställda av hela personalen, % 26,3 21,8 22 22
Arbetstillfredsställelseindex (skala 1—5) 3,4 3,4 3,6 3,6
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 8,2 8,2 8 8
Index för utbildningsnivån 6,1  6,1 6,1 6,1

De löneutgifter som avses i punkt 1) i beslutsdelen fastställs i tillämpliga delar i enlighet med reglementet för universitetslektorer i finska språket och kulturen som arbetar utomlands.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 26 886 32 626 38 643
Bruttoinkomster 17 530 23 891 29 778
Nettoutgifter 9 356 8 735 8 865
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 1 003    
— överförts till följande år 471    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -36
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) -23
Lönejusteringar 234
Produktivitetsfrämjande åtgärder -45
Sammanlagt 130

2013 budget 8 865 000
2012 II tilläggsb. 129 000
2012 budget 8 735 000
2011 bokslut 8 824 000

04. Utvärdering av utbildningen och högskolorna samt rättskyddsnämnden för studerande (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 539 000 euro.

Anslaget får användas

1) till beviljande av understöd för utvärdering av utbildningen till ett belopp av högst 915 000 euro

2) till omkostnader som rådet för utvärdering av högskolorna har

3) till omkostnader som rättsskyddsnämnden för studerande har.

Förklaring:Rådet för utvärdering av utbildningen och rådet för utvärdering av högskolorna är oberoende sakkunnigorgan. Rådet för utvärdering av utbildningen har till uppgift att bistå undervisnings- och kulturministeriet och stödja utbildningsanordnarna i ärenden som gäller utvärdering av utbildningen. Rådet för utvärdering av högskolorna har till uppgift att bistå högskolorna och undervisnings- och kulturministeriet i utvärderingen av högskolorna.

Riktlinjerna för utvärderingen bestäms i en utvärderingsplan, som undervisnings- och kulturministeriet regelbundet gör upp.

Rättsskyddsnämnden för studerande är första besvärsinstans i fråga om ärenden om indragning och återställande av studierätt.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 2 298 2 579 2 579
Bruttoinkomster 34 40 40
Nettoutgifter 2 265 2 539 2 539
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 448    
— överförts till följande år 672    

Beräknad användning av anslaget (euro)

     
1. Utbildningsutvärdering 915 000
2. Rådet för utvärdering av högskolorna 1 574 000
3. Rättsskyddsnämnden för studerande 50 000
Sammanlagt 2 539 000

2013 budget 2 539 000
2012 budget 2 539 000
2011 bokslut 2 489 000

21. Internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 3 848 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter som föranleds av deltagande i internationella organisationers verksamhet och i nordiskt kultursamarbete

2) till utgifter som föranleds av genomförande av kulturavtal och utbytesprogram

3) till betalning av understöd och stipendier som är avsedda för löne- och programutgifter för kultur- och bildningsverksamhet med inriktning på utlandet och som betalas till sådana personer och samfund som främjar undervisnings-, vetenskaps- och kulturutbytet samt gör finsk kultur känd utomlands.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Internationella projekt inom verksamhetsområdet utbildning och vetenskap 461 000
Fulbright-stipendieutbytesprogrammet 277 000
Internationella projekt inom verksamhetsområdet kultur-, idrotts- och ungdomsväsendet 2 214 000
Övriga internationella projekt 896 000
Sammanlagt 3 848 000

Med anslaget finansieras verksamhet i anslutning till undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområdes multilaterala internationella samarbete, bilaterala kulturutbyte, utlandsfinländarverksamhet och samarbete med besläktade folk samt Europarådets utbildningsministerkonferens som ordnas i Finland 2013.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Överföring till moment 29.80.50 (av engångsnatur) -100
Sammanlagt -100

2013 budget 3 848 000
2012 budget 3 948 000
2011 bokslut 4 711 000

22. Vissa dispositionsrättsersättningar (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 17 888 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av utgifter för kopierings- och andra dispositionsrättsersättningar enligt upphovsrättslagen (404/1961) samt till betalning av utgifter för informations- och utredningsverksamhet som gäller kopiering, upptagning och dispositionsrättigheter

2) högst 3 625 000 euro för kostnaderna för ersättningar till upphovsmän för utlåning av skyddade verk.

Förklaring:Av anslaget betalas ersättningar som baserar sig på upphovsrättslagen för användning av skyddat material i läroanstalter, allmänna bibliotek och statsförvaltningen i enlighet med avtal som ingås med organisationer som företräder innehavarna av upphovsrätten.


2013 budget 17 888 000
2012 budget 17 888 000
2011 bokslut 15 835 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 32 003 000 euro.


2013 budget 32 003 000
2012 budget 30 800 000
2011 bokslut 28 665 685

50. Vissa understöd (fast anslag)

Under momentet beviljas 585 000 euro.

Dispositionsplan (euro)

     
1. Statsunderstöd enligt lagen om Svenska Finlands folkting (1331/2003) 575 000
2. Paasikivi-Samfundet 10 000
Sammanlagt 585 000

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av engångsutgift -100
Sammanlagt -100

2013 budget 585 000
2012 budget 685 000
2011 bokslut 585 000

51. Understöd för kyrklig och religiös verksamhet (fast anslag)

Under momentet beviljas 3 102 000 euro.

Dispositionsplan (euro)

     
1. Understöd till Ortodoxa kyrkan (L 985/2006, 119 §) 2 284 000
2. Understöd till Finlands Sjömanskyrka, skötseln av vissa av den förflyttade befolkningens hjältegravar och iståndsättning av begravningsplatser i det avträdda området 618 000
  — varav i byggnadsunderstöd och understöd för skötsel av byggnadslån till sjömanskyrkor (högst) 152 000
3. Understöd till registrerade religionssamfund 200 000
Sammanlagt 3 102 000
Fullmakt

Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd för kostnaderna för ombyggnad av de lokaler som Sjömanskyrkan i Rotterdam har till ett belopp av högst 1 200 000 euro åren 2013—2015. Understödet beviljas som tre lika stora understöd på 400 000 euro förutsatt att Kyrkostyrelsen beviljar ett lika stort understöd för samma ändamål av sina medel.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Understöd för ombyggnad av Sjömanskyrkan i Rotterdam (punkt 2 i dispositionsplanen) 400
Förändring i kostnadsnivån (punkt 1 i dispositionsplanen) 58
Bortfall av engångsutgift -200
Sammanlagt 258

2013 budget 3 102 000
2012 budget 2 844 000
2011 bokslut 2 620 000

66. Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 2 337 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till organisationer och program inom Unesco och andra organisationer för mellanstatligt multilateralt kulturellt samarbete.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om anslutning till Unescos konvention om skydd av det immateriella kulturarvet.

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Medlemsavgift till Unesco 1 600 000
Finlands finansiella bidrag till ungdomsstiftelsen för Europa 37 000
Finlands finansiella bidrag i fråga om delöverenskommelsen för Europarådets ungdomskort 5 000
Finlands finansiella bidrag till WIPO 110 000
Finlands finansiella bidrag till ICCROM 22 000
Utgifter föranledda av ett avtal om skyddande av världens kultur- och naturarv 15 000
Medlemsavgift till OECD/CERI 26 000
Finlands finansiella bidrag till Europarådets EURIMAGES-fond 310 000
Finlands finansiella bidrag till Europeiska audiovisuella observatoriet 22 000
Finlands finansiella bidrag till Europeiska centret för moderna språk 34 000
Finlands finansiella bidrag till WADA 56 000
Medlemsavgift till OECD/INES 27 000
Finlands finansiella bidrag till UNESCO:s konvention om skydd för och främjande av mångfalden av kulturella uttryck 20 000
Finlands finansiella bidrag till UNESCO:s konvention mot dopning inom idrotten 20 000
Finlands finansiella bidrag i fråga om Europarådets utvidgade delöverenskommelse gällande idrott (EPAS) 17 000
Finlands finansiella bidrag till Unescos konvention om skydd av det immateriella kulturarvet 16 000
Sammanlagt 2 337 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Finlands finansiella bidrag till Unescos konvention om skydd av det immateriella kulturarvet (överföring från moment 29.80.50) 16
Ändring i valutakurser och kostnadsnivån 111
Sammanlagt 127

2013 budget 2 337 000
2012 budget 2 210 000
2011 bokslut 2 021 878