Statsbudgeten 2013
01. Förvaltning, kyrkliga ärenden och gemensamma utgifter inom ansvarsområdet
Förklaring:Undervisnings- och kulturministeriet svarar som en del av statsrådet för utvecklandet av utbildnings-, vetenskaps-, kultur-, idrotts- och ungdomspolitiken och det internationella samarbetet i anslutning därtill. Ministeriet stärker genom sin verksamhet grunden för kompetens och kreativitet i samhället.
De preliminära målen för resultatet av verksamheten vid undervisnings- och kulturministeriet:
1. Ministeriets strategiska verksamhet är förutseende vad gäller ändringar i omvärlden och styr ministeriets ansvarsområde. Kunskapsbaserad ledning stöder ministeriets beslutsfattande och strategiska verksamhet.
2. Lagstiftningsprocessen leds på ett tydligt och planmässigt sätt. Beredningen av lagstiftningen är högklassig och sakkunnig.
3. Vid planeringen av verksamheten och ekonomin beaktas konsekvenserna av utvecklingen inom ekonomin och sysselsättningen och konsekvenserna av den övriga samhällsutvecklingen. Omstruktureringen av förvaltningsområdet fortsätter. Styrningen inom ansvarsområdet främjar uppnåendet av de samhälleliga effektmålen och målen för verksamhetens resultat.
4. Ledningen och verksamhetsformerna vid ministeriet bidrar till att de resultatmål som ställts upp nås och främjar personalens arbetshälsa. I enlighet med ministeriets personalstrategi utvecklas personalplaneringen och ledningen med långsiktighet och förutsebarhet som mål.
01. Undervisnings- och kulturministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 27 609 000 euro.
Förklaring:Beredningen av lagstiftningen om småbarnsfostran och dagvårdstjänster, liksom förvaltningen och styrningen av desamma, överförs 2013 från social- och hälsovårdsministeriet till undervisnings- och kulturministeriet.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 26 148 | 26 681 | 27 809 |
Bruttoinkomster | 1 119 | 200 | 200 |
Nettoutgifter | 25 029 | 26 481 | 27 609 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 838 | ||
— överförts till följande år | 3 337 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -103 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -66 |
Nivåförändring | 434 |
Lönejusteringar | 782 |
Överföring av beredningen, förvaltningen och styrningen av lagstiftningen om småbarnsfostran och dagvårdstjänster från moment 33.03.04 (1 årsv.) | 70 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) | -14 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -45 |
Överföring av beredningen, förvaltningen och styrningen av lagstiftningen om småbarnsfostran och dagvårdstjänster från moment 33.01.01 (1 årsv.) | 70 |
Sammanlagt | 1 128 |
2013 budget | 27 609 000 |
2012 II tilläggsb. | 413 000 |
2012 budget | 26 481 000 |
2011 bokslut | 25 528 000 |
02. Utbildningsstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 21 935 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till utveckling och produktion av läromedel
2) till en sänkning av priserna på de företagsekonomiska prestationerna i fråga om försäljning av svenskspråkiga läromedel och andra läromedel med liten spridning, högst 910 000 euro
3) till ett understöd på 290 000 euro till sametinget att delas ut för produktion av läromedel på samiska språket.
Förklaring:Utbildningsstyrelsen är ett centralt sakkunnigämbetsverk med ansvar för verkställande, uppföljning och utveckling av utbildningssektorn, som inom sitt ansvarsområde genomför de uppgifter som gäller beredning, beslut och verkställighet i fråga om läroplans- och examensgrunder samt sköter den informationsstyrning och projektverksamhet som syftar till att förbättra utbildningens resultat. Utbildningsstyrelsen följer ordnandet av utbildning och utbildningens resultat bl.a. genom uppföljningsutvärderingar av inlärningsresultaten och sköter de förvaltnings- och serviceuppgifter som särskilt fastställts för ämbetsverket. Utbildningsstyrelsen producerar utbildningsinformation till stöd för beslutsfattandet. Förvaltningen och styrningen av småbarnsfostran och dagvårdstjänster överförs till undervisnings- och kulturministeriet vid ingången av 2013. Utbildningsstyrelsen stöder undervisnings- och kulturministeriet i de uppgifter som gäller förvaltning och styrning av barndagvården.
Undervisnings- och kulturministeriet uppställer följande mål för Utbildningsstyrelsen:
- — Läroplansgrunderna för förskoleundervisningen och den grundläggande undervisningen revideras.
- — Beredskap för att revidera läroplansgrunderna för gymnasieutbildningen upprätthålls.
- — Läroplansgrunderna för utbildning som förbereder för gymnasieutbildningen bereds.
- — Grunderna för yrkesexamina och förberedande utbildningar revideras samt justeringar görs i enlighet med nya författningar.
- — Man deltar i utvecklandet av examenssystemet inom yrkesutbildning.
- — Läroplans- och examensgrunderna struktureras och görs elektroniska.
- — Utvecklings-, försöks- och startprojekt genomförs i enlighet med omfattande utbildningspolitiskt betydande program.
- — Välfungerande förfaranden, verksamhetsmodeller och verksamhetsmetoder produceras och sprids i samarbete med utbildningsanordnarna och läroanstalterna.
- — Utbildningsstyrelsens ställning som nationellt kompetens- och utvecklingscenter för användning av informations- och kommunikationsteknik i undervisningen och för digitala inlärningsmiljöer stärks.
- — Man deltar i genomförandet av åtgärdsprogrammet för jämlikhet i utbildningen och lyfter fram jämställdhetsaspekten och effekterna av den ökade kulturella mångfalden vid utvecklandet och utvärderingen av utbildningen.
- — Informationsstyrningen i anslutning till småbarnsfostran utvecklas.
- — Nationella informationsresurser utnyttjas och indikatorer tas fram för beslutsfattare och utbildningsutvecklare.
- — Ibruktagandet av modeller och praxis leder till att genomströmningen ökar och studierna försnabbas.
- — Prognostiseringsuppgifter produceras och en prognostiseringsmodell för yrkesinriktade kompetensbehov samt prognostiseringen av arbetskrafts- och utbildningsbehovet utvecklas.
- — En kvalitetsstrategi för yrkesutbildningen genomförs.
- — Utvecklingsplanerna för lokal utbildning befästs och ett utvecklingsprogram som stöder detta ordnas för ledningen inom undervisningsväsendet, vilka stärker utbildningsförvaltningens effektivitet och produktivitet, samt behovet att reformera utbildningsförvaltningen som följd av förändringar som gäller utbildningsanordnarna stöds.
- — Genomförandet av antagningen av studerande reformeras samt en enhetlig informations- och tjänstearkitektur bereds, antagningen av studerande utvecklas, samt SADe-programmets webbaserade servicehelhet för inlärning slutförs.
- — Utbildningsstyrelsens och CIMOs samarbete och gemensamma funktioner kartläggs samt strukturerna utvecklas i syfte att förbättra produktiviteten och effektiviteten.
- — Undervisningsväsendets personalutbildning utvecklas för att stödja nationella utvecklingsprogram för utbildningsformerna och hela undervisningsväsendet. Långsiktigt samarbete med dem som tillhandahåller utbildningstjänster eftersträvas. Kontakten med grundutbildningen för lärare intensifieras.
- — Man bereder sig på förändringar med anledning av inrättandet av Centret för utbildningsevaluering.
För att öka Utbildningsstyrelsens produktivitet fortsätter utvecklandet av verksamhetsprocesserna och de elektroniska tjänsterna. Utvecklingsverksamheten koncentreras till omfattande projekt som har större effekt med tanke på den nationella utbildningspolitiken. Genom utbildningsstyrelsens avgiftsbelagda service stöds uppnåendet av de utbildningspolitiska målen och främjas resultaten inom undervisningsväsendet. Tillgången på läromedel med liten spridning tryggas. Målet är att bibehålla lönsamheten i den företagsekonomiska verksamheten.
Utbildningsstyrelsens prestationer, st.
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
1. Produktion inom basverksamheten | |||||
Grunder för läroplanerna | 7 | 3 | 1 | - | - |
Examensgrunder/yrkesutbildning | |||||
— Grundexamina | 23 | 30 | 2 | 7 | 7 |
— Yrkes- och specialyrkesexamina | 33 | 22 | 32 | 40 | 20 |
— Utvärdering av inlärningsresultaten inom den grundläggande utbildningen | 1 | 7 | 4 | 3 | 3 |
Uppföljningsutvärderingar av inlärningsresultaten inom yrkesutbildningen (examina) | 9 | 8 | 8 | 12 | 9 |
— Antal sökande i den gemensamma elevansökan till yrkesutbildning, gymnasieutbildning, yrkeshögskolor och universitet | 297 000 | 311 500 | 306 500 | 308 000 | 330 000 |
— Antal deltagare i fortbildning för personal inom undervisningsväsendet | 26 200 | 24 921 | 25 000 | 23 000 | 20 000 |
2. Produktion inom den avgiftsbelagda servicen | |||||
Offentligrättsliga prestationer | |||||
— Examen i undervisningsförvaltning | 253 | 315 | 382 | 320 | 300 |
— Beslut om erkännande av högskoleexamen | 563 | 765 | 751 | 750 | 750 |
— Språkexamina inom statsförvaltningen | 1 660 | 1 996 | 1 200 | 1 800 | 1 200 |
— Examensavgifter för fristående examina inom vuxenutbildning (st.) | 49 074 | 48 482 | 54 000 | 48 000 | 48 000 |
Företagsekonomiska prestationer | |||||
— Utbildningsdagar | 12 199 | 12 301 | 13 682 | 10 000 | 10 000 |
— Bedömning av förutsättningarna att ordna fristående examina inom vuxenutbildningen | |||||
— Beställda konsultationer och utvärderingar | 81 | 61 | 59 | 40 | 40 |
— Sålda publikationer och läromedelsprodukter | 80 963 | 73 429 | 78 000 | 70 000 | 70 000 |
— Utlåtanden om utländska examinas motsvarighet | 50 | 66 | 71 | 70 | 50 |
3. Nyckeltal för serviceförmågan | |||||
— Behandlingstid för beslut om erkännande av examen (mån.) | 4,0 | 3,5 | 2,5 | 4,0 | 3,5 |
— Kundtillfredsställelse i fråga om avgiftsbelagda utbildningar (1—5) | 4,2 | 4,2 | 4,1 | 4,2 | 4,1 |
Personalledningen stöder förverkligandet av strategiska mål och verksamhetens resultat i enlighet med de värden och verksamhetsprinciper som godkänts av Utbildningsstyrelsen. När det gäller utvecklandet av personalstrukturen och kunnandet är målet att säkerställa kärnkompetensen när resurserna krymper. Man sörjer för att de anställda ska orka i sitt arbete och för deras arbetshälsa. Med hjälp av aktuell personalplanering, utveckling av arbetet och nätverkssamarbete säkerställs tillräckliga resurser för kärnfunktionerna. Ledarskapet och chefsuppgifterna utvecklas.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
2009 utfall |
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Årsverken (moment 29.01.02) | 268,1 | 262,9 | 263 | 249 | 244 |
Årsverken (övriga moment) | 18,4 | 25,9 | 24 | 33 | 33 |
Andelen visstidsanställda av hela personalen, % | 7,2 | 8,9 | 12,8 | 12,0 | 12,0 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,2 | 3,3 | 3,4 | 3,5 | 3,6 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 10,1 | 10,1 | 10,4 | 8,0 | 9,0 |
Index för utbildningsnivån | 6,1 | 6,1 | 6,1 | 6,1 | 6,0 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 30 187 | 29 114 | 29 435 |
Bruttoinkomster | 8 999 | 7 300 | 7 500 |
Nettoutgifter | 21 188 | 21 814 | 21 935 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 4 158 | ||
— överförts till följande år | 4 874 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, företagsekonomiska prestationer, produktion av läromedel med liten spridning (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 1 343 | 950 | 1 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 1 522 | 1 860 | 1 910 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -179 | -910 | -910 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 88 | 51 | 52 |
Prisstöd | 179 | 910 | 910 |
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd | 100 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, andra företagsekonomiska prestationer (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 3 264 | 2 550 | 2 700 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 2 421 | 2 300 | 2 200 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 843 | 250 | 500 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 135 | 111 | 123 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda servicen, offentligrättsliga prestationer (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 3 505 | 3 200 | 3 500 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 2 994 | 3 200 | 3 500 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 511 | 0 | 0 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 117 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -106 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -57 |
Lönejusteringar | 509 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -225 |
Sammanlagt | 121 |
2013 budget | 21 935 000 |
2012 II tilläggsb. | 263 000 |
2012 budget | 21 814 000 |
2011 bokslut | 21 904 871 |
03. Omkostnader för centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 8 865 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till undervisning i och ökandet av kännedomen om finska språket och finsk kultur utomlands inklusive betalning av löner till universitetslektorer och andra experter som tjänstgör utomlands, sammanlagt högst 47 personer, till ett belopp av 1 710 000 euro
2) till stipendier och understöd som beviljas för student-, praktikant-, lärar-, ungdoms- och expertutbyte till ett belopp av 2 900 000 euro.
Under momentet får det nettobudgeteras inkomster och utgifter som gäller stipendier inom ramen för programmet för livslångt lärande och programmet Aktiv ungdom, vilka finansieras av EU, samt inom ramen för Nordplus-programmet, som finansieras av Nordiska ministerrådet.
Förklaring:Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO är en sakkunnig- och servicemyndighet som har till uppgift att främja internationalisering av det finländska samhället när det gäller utbildning, arbetsliv, kultur och medborgarverksamhet samt av unga med hjälp av såväl olika instrument för rörlighet och samarbete som information.
Verksamheten syftar till ett genuint internationellt och fördomsfritt samhälle där var och en kan och vill fungera i ett mångkulturellt samhälle och ser olikheter som en rikedom.
Undervisnings- och kulturministeriet ställer upp följande mål för Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO:
Centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO
- — stärker den internationella rörligheten och det internationella samarbetet samt främjar den finländska utbildningens och kulturens internationella synlighet och konkurrenskraft
- — stärker sin egen roll som sakkunnig, ökar deltagarantalet i program avsedda för olika målgrupper samt effektiviserar produktionen och spridningen av information och kunskap om finländska och utländska aktörers rörlighet och samarbete
- — genomför stipendieprogram och andra program för rörlighet och samarbete samt svarar för det nationella genomförandet av Europeiska unionens utbildnings-, kultur- och ungdomsprogram, programmen ett Europa för medborgarna och Management Partnership samt för genomförandet av det nordiska Nordplus- och Nordkurs-programmet
- — bereder medborgarna jämlika möjligheter att delta i programmen genom att informera om möjligheterna till internationalisering och genom att följa de nationella och regionala effekterna av verksamheten
- — arrangerar rådgivnings- och informationsservice, evenemang och föreläsningar med experter och ökar den finländska utbildningens synlighet internationellt genom att stärka rörligheten, skapandet av nätverk och samarbetet i synnerhet med Asien, särskilt Kina och Indien, Nordamerika och Ryssland som prioritetsområden
- — utvecklar den verksamhet som gäller undervisningen i finska språket och finsk kultur vid utländska universitet och vidtar åtgärder för utvecklande i syfte att öka antalet personer som studerar finska språket och finsk kultur vid utländska universitet
- — ordnar kurser i finska språket för utländska universitetsstuderande i Finland.
Kvantitativa mål
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
EU:s program för livslångt lärande | 19 399 | 20 466 | 20 250 | 20 250 |
— Deltagare som rest från Finland | 12 879 | 13 793 | 13 400 | 13 400 |
— Deltagare som reser till Finland | 6 520 | 6 673 | 6 850 | 6 850 |
Deltagare i EU:s program Aktiv ungdom (YiA) | 2 492 | 3 413 | 2 500 | 2 500 |
Finansiering från Nordiska ministerrådets program | ||||
— Nordplus Högre utbildning | 3 800 | |||
Finansiering från nationella anslag | 1 627 | 1 591 | 2 150 | 1 950 |
— Europa | 390 | |||
— Asien1) | 163 | 99 | 200 | 200 |
— Nordamerika | 140 | 159 | 250 | 250 |
— Ryssland (inklusive FIRST-programmet) | 470 | 483 | 600 | 600 |
— andra stipendier och internationell praktik | 854 | 850 | 1 100 | 510 |
Programmet North-South | 289 | 279 | 300 | 300 |
Främjande av finska språket och finsk kultur | ||||
— stipendier för sommarkurser och undervisningsbesök | 217 | 200 | 270 | 270 |
Sammanlagt | 24 024 | 25 949 | 25 470 | 29 070 |
1) Från och med 2013 endast Kina
För att öka centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO:s produktivitet fortsätter utvecklandet av verksamhetsprocesserna och de elektroniska tjänsterna samt stärks verksamhet som stöder en hållbar utveckling.
Verksamhetens resultat stöds genom satsningar på personalutbildning och kompetensutveckling, och syftet är en jämlik arbetsplats med hög professionell nivå där personalens kompetens ökar med hjälp av växelverkan. Tyngdpunkterna ligger fortfarande på att utveckla ledarskapet och chefskapet samt på att stärka samhällspåverkan. Personalens kompetensområden utvecklas och förnyas så att de motsvarar centrets uppgifter och resurser.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 uppskattning |
|
Årsverken | ||||
— CIMO | 108,6 | 108,5 | 104,5 | 103,5 |
— Utlandslektorer | 22,6 | 21,5 | 22 | 21 |
Sammanlagt | 131,2 | 130 | 126,5 | 124,5 |
Andelen visstidsanställda av hela personalen, % | 26,3 | 21,8 | 22 | 22 |
Arbetstillfredsställelseindex (skala 1—5) | 3,4 | 3,4 | 3,6 | 3,6 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 8,2 | 8,2 | 8 | 8 |
Index för utbildningsnivån | 6,1 | 6,1 | 6,1 | 6,1 |
De löneutgifter som avses i punkt 1) i beslutsdelen fastställs i tillämpliga delar i enlighet med reglementet för universitetslektorer i finska språket och kulturen som arbetar utomlands.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 26 886 | 32 626 | 38 643 |
Bruttoinkomster | 17 530 | 23 891 | 29 778 |
Nettoutgifter | 9 356 | 8 735 | 8 865 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 003 | ||
— överförts till följande år | 471 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -36 |
Ökad gemensam upphandling (regeringsprogr.) | -23 |
Lönejusteringar | 234 |
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -45 |
Sammanlagt | 130 |
2013 budget | 8 865 000 |
2012 II tilläggsb. | 129 000 |
2012 budget | 8 735 000 |
2011 bokslut | 8 824 000 |
04. Utvärdering av utbildningen och högskolorna samt rättskyddsnämnden för studerande (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 2 539 000 euro.
Anslaget får användas
1) till beviljande av understöd för utvärdering av utbildningen till ett belopp av högst 915 000 euro
2) till omkostnader som rådet för utvärdering av högskolorna har
3) till omkostnader som rättsskyddsnämnden för studerande har.
Förklaring:Rådet för utvärdering av utbildningen och rådet för utvärdering av högskolorna är oberoende sakkunnigorgan. Rådet för utvärdering av utbildningen har till uppgift att bistå undervisnings- och kulturministeriet och stödja utbildningsanordnarna i ärenden som gäller utvärdering av utbildningen. Rådet för utvärdering av högskolorna har till uppgift att bistå högskolorna och undervisnings- och kulturministeriet i utvärderingen av högskolorna.
Riktlinjerna för utvärderingen bestäms i en utvärderingsplan, som undervisnings- och kulturministeriet regelbundet gör upp.
Rättsskyddsnämnden för studerande är första besvärsinstans i fråga om ärenden om indragning och återställande av studierätt.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 2 298 | 2 579 | 2 579 |
Bruttoinkomster | 34 | 40 | 40 |
Nettoutgifter | 2 265 | 2 539 | 2 539 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 448 | ||
— överförts till följande år | 672 |
Beräknad användning av anslaget (euro)
1. | Utbildningsutvärdering | 915 000 |
2. | Rådet för utvärdering av högskolorna | 1 574 000 |
3. | Rättsskyddsnämnden för studerande | 50 000 |
Sammanlagt | 2 539 000 |
2013 budget | 2 539 000 |
2012 budget | 2 539 000 |
2011 bokslut | 2 489 000 |
21. Internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 3 848 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter som föranleds av deltagande i internationella organisationers verksamhet och i nordiskt kultursamarbete
2) till utgifter som föranleds av genomförande av kulturavtal och utbytesprogram
3) till betalning av understöd och stipendier som är avsedda för löne- och programutgifter för kultur- och bildningsverksamhet med inriktning på utlandet och som betalas till sådana personer och samfund som främjar undervisnings-, vetenskaps- och kulturutbytet samt gör finsk kultur känd utomlands.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Internationella projekt inom verksamhetsområdet utbildning och vetenskap | 461 000 |
Fulbright-stipendieutbytesprogrammet | 277 000 |
Internationella projekt inom verksamhetsområdet kultur-, idrotts- och ungdomsväsendet | 2 214 000 |
Övriga internationella projekt | 896 000 |
Sammanlagt | 3 848 000 |
Med anslaget finansieras verksamhet i anslutning till undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområdes multilaterala internationella samarbete, bilaterala kulturutbyte, utlandsfinländarverksamhet och samarbete med besläktade folk samt Europarådets utbildningsministerkonferens som ordnas i Finland 2013.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Överföring till moment 29.80.50 (av engångsnatur) | -100 |
Sammanlagt | -100 |
2013 budget | 3 848 000 |
2012 budget | 3 948 000 |
2011 bokslut | 4 711 000 |
22. Vissa dispositionsrättsersättningar (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 17 888 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter för kopierings- och andra dispositionsrättsersättningar enligt upphovsrättslagen (404/1961) samt till betalning av utgifter för informations- och utredningsverksamhet som gäller kopiering, upptagning och dispositionsrättigheter
2) högst 3 625 000 euro för kostnaderna för ersättningar till upphovsmän för utlåning av skyddade verk.
Förklaring:Av anslaget betalas ersättningar som baserar sig på upphovsrättslagen för användning av skyddat material i läroanstalter, allmänna bibliotek och statsförvaltningen i enlighet med avtal som ingås med organisationer som företräder innehavarna av upphovsrätten.
2013 budget | 17 888 000 |
2012 budget | 17 888 000 |
2011 bokslut | 15 835 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 32 003 000 euro.
2013 budget | 32 003 000 |
2012 budget | 30 800 000 |
2011 bokslut | 28 665 685 |
50. Vissa understöd (fast anslag)
Under momentet beviljas 585 000 euro.
Dispositionsplan (euro)
1. | Statsunderstöd enligt lagen om Svenska Finlands folkting (1331/2003) | 575 000 |
2. | Paasikivi-Samfundet | 10 000 |
Sammanlagt | 585 000 |
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av engångsutgift | -100 |
Sammanlagt | -100 |
2013 budget | 585 000 |
2012 budget | 685 000 |
2011 bokslut | 585 000 |
51. Understöd för kyrklig och religiös verksamhet (fast anslag)
Under momentet beviljas 3 102 000 euro.
Dispositionsplan (euro)
1. | Understöd till Ortodoxa kyrkan (L 985/2006, 119 §) | 2 284 000 |
2. | Understöd till Finlands Sjömanskyrka, skötseln av vissa av den förflyttade befolkningens hjältegravar och iståndsättning av begravningsplatser i det avträdda området | 618 000 |
— varav i byggnadsunderstöd och understöd för skötsel av byggnadslån till sjömanskyrkor (högst) | 152 000 | |
3. | Understöd till registrerade religionssamfund | 200 000 |
Sammanlagt | 3 102 000 |
Undervisnings- och kulturministeriet kan bevilja understöd för kostnaderna för ombyggnad av de lokaler som Sjömanskyrkan i Rotterdam har till ett belopp av högst 1 200 000 euro åren 2013—2015. Understödet beviljas som tre lika stora understöd på 400 000 euro förutsatt att Kyrkostyrelsen beviljar ett lika stort understöd för samma ändamål av sina medel.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Understöd för ombyggnad av Sjömanskyrkan i Rotterdam (punkt 2 i dispositionsplanen) | 400 |
Förändring i kostnadsnivån (punkt 1 i dispositionsplanen) | 58 |
Bortfall av engångsutgift | -200 |
Sammanlagt | 258 |
2013 budget | 3 102 000 |
2012 budget | 2 844 000 |
2011 bokslut | 2 620 000 |
66. Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 2 337 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till organisationer och program inom Unesco och andra organisationer för mellanstatligt multilateralt kulturellt samarbete.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om anslutning till Unescos konvention om skydd av det immateriella kulturarvet.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Medlemsavgift till Unesco | 1 600 000 |
Finlands finansiella bidrag till ungdomsstiftelsen för Europa | 37 000 |
Finlands finansiella bidrag i fråga om delöverenskommelsen för Europarådets ungdomskort | 5 000 |
Finlands finansiella bidrag till WIPO | 110 000 |
Finlands finansiella bidrag till ICCROM | 22 000 |
Utgifter föranledda av ett avtal om skyddande av världens kultur- och naturarv | 15 000 |
Medlemsavgift till OECD/CERI | 26 000 |
Finlands finansiella bidrag till Europarådets EURIMAGES-fond | 310 000 |
Finlands finansiella bidrag till Europeiska audiovisuella observatoriet | 22 000 |
Finlands finansiella bidrag till Europeiska centret för moderna språk | 34 000 |
Finlands finansiella bidrag till WADA | 56 000 |
Medlemsavgift till OECD/INES | 27 000 |
Finlands finansiella bidrag till UNESCO:s konvention om skydd för och främjande av mångfalden av kulturella uttryck | 20 000 |
Finlands finansiella bidrag till UNESCO:s konvention mot dopning inom idrotten | 20 000 |
Finlands finansiella bidrag i fråga om Europarådets utvidgade delöverenskommelse gällande idrott (EPAS) | 17 000 |
Finlands finansiella bidrag till Unescos konvention om skydd av det immateriella kulturarvet | 16 000 |
Sammanlagt | 2 337 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Finlands finansiella bidrag till Unescos konvention om skydd av det immateriella kulturarvet (överföring från moment 29.80.50) | 16 |
Ändring i valutakurser och kostnadsnivån | 111 |
Sammanlagt | 127 |
2013 budget | 2 337 000 |
2012 budget | 2 210 000 |
2011 bokslut | 2 021 878 |