Statsbudgeten 2013
30. Statistikväsendet, den ekonomiska forskningen och registerförvaltningen
Förklaring:Statens statistikväsen ska sörja för att statistik över samhällsförhållandena och deras utveckling framställs för allmänt bruk. Statistikcentralen är allmän myndighet inom statens statistikväsen. Utöver framställandet av statistik ska centralen sörja för det allmänna utvecklandet av det nationella statistikväsendet i samarbete med övriga statliga statistikframställande myndigheter. När det gäller att revidera och utveckla statistiken är målet att så väl som möjligt koppla samman de inhemska informationsbehoven med de internationella förpliktelserna. Man försöker påverka utvecklingen av internationella och i synnerhet europeiska statistiksystem så att utvecklandet av statistiken sker koordinerat på ett sådant sätt att överlappande statistikföring undviks samt befintliga statistikrättsakter förtydligas och gallras. I det internationella statistiksamarbetet främjas ryktbarheten av och den goda praxisen i det finländska statistikkunnandet.
Statens ekonomiska forskningscentral (VATT) är en sakkunnigenhet för tillämpad ekonomisk forskning. Den ekonomiska forskningen har till uppgift att till stöd för beslutsfattandet producera forskningsinformation om hur den offentliga sektorns resurser kan användas effektivt samt om konsekvenserna av den offentliga sektorns åtgärder på verksamheten inom samhällsekonomin. I den ekonomiska forskningen bedöms både den offentliga ekonomins och samhällsekonomins behov att anpassa sig till kommande ändringar. I forskningen betonas de forskningsbehov som förutsätts med tanke på utvecklandet av produktiviteten inom den offentliga sektorns serviceproduktion, den hållbara ekonomiska tillväxten samt den strukturpolitik som främjar den ekonomiska anpassningsförmågan.
Befolkningsregistercentralen har i uppgift att möjliggöra att uppgifter i befolkningsdatasystemet och tjänster som Befolkningsregistercentralen tillhandahåller inom certifierad elektronisk kommunikation utnyttjas som stöd för samhällets funktioner och informationsförsörjning. Med sin verksamhet främjar Befolkningsregistercentralen skyddet för privatlivet, skyddet för personuppgifter och datasäkerheten samt utvecklandet och iakttagandet av kraven på god databehandling och god informationshantering. Befolkningsregistercentralen och är tillsammans med magistraterna registeransvariga inom befolkningsdatasystemet. Befolkningsregistercentralen upprätthåller och utvecklar befolkningsdatasystemet, uppgifterna i det och kvaliteten på uppgifterna samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Befolkningsregistercentralen tillhandahåller informationstjänster och certifikattjänster ur befolkningsdatasystemet.
Finansministeriet ställer upp följande preliminära effektmål för statistikväsendet, statens ekonomiska forskning och Befolkningsregistercentralen för 2013:
- — Man säkerställer att statistiken och informationsmaterialet håller hög kvalitet och är tillförlitliga
- — Förutsättningarna för det samhälleliga beslutsfattandet, forskningen och medborgarnas tillgång till information förbättras
- — Statistikerna och informationsmaterialen är mer tidsenliga, täckande och användbara och statistikproduktionen reagerar snabbt på det förändrade informationsbehovet
- — Utnyttjandet av och tillgången till informationsmaterial främjas i enlighet med den nationella forskningspolitiken och de överenskomna utvecklingsriktlinjerna
- — Man utvecklar metoder som mäter effekterna och resultatet av och produktiviteten inom de offentliga tjänsterna och presenterar praktiska lösningar till stöd för detta
- — Man producerar forskningsrön som stöder kommun- och servicestrukturreformen
- — Man utvärderar effekterna av det skatte- och socialskyddssystem som stöder den offentliga ekonomins hållbarhet, den ekonomiska tillväxten och sysselsättningen samt av andra strukturella åtgärder
- — Det genomförs en utvärdering av de klimat- och energipolitiska åtgärder som vidtagits
- — Det skapas effektiva verksamhetsmodeller för spridning och utnyttjande av forskningsrön
- — Användningen av forskningsmetoder och databaser utvecklas och utnyttjandet av dem främjas
- — Man ökar och fördjupar samarbetet med forskningsinstitutioner och universitet
- — Tillförlitligheten hos befolkningsdatasystemet och certifikattjänsterna bevaras samtidigt som både tillgängligheten och utnyttjandet ökar
- — Kunderna kan med hjälp av Befolkningsregistercentralens tjänster effektivisera och stödja sin verksamhet
- — Genom att utveckla folkbokföringen och dess datasystem främjar man kvaliteten på samhällets basregisteruppgifter och en kostnadseffektiv tillgång till uppgifterna särskilt med beaktande av dataskydds- och datasäkerhetsaspekterna.
01. Statistikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 50 497 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av medlemsavgifter
2) till finansiering av statistiska projekt som hänför sig till medlemsskapet i EU.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster
1) inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten
2) inkomsterna från EU och från samprojekt utanför budgeten.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten
2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
|
Funktionell effektivitet | |||
Produktivitetsförändring, % | 5,0 | 2,0 | 2,0 |
De fasta kostnadernas andel av de totala kostnaderna, % | 77,1 | 74,0 | 75,0 |
Produktionsutgifter per statistikuppgift som offentliggörs, 1 000 € | 79,9 | 85,0 | 84,0 |
Kostnadsmotsvarighet för avgiftsbelagda tjänster, % | 103,0 | 100,0 | 100,0 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Antal offentliggöranden, st. | 624 | 615 | 620 |
Antalet nedladdningar från statistikdatabasen StatFin, mn st. | 93 | 100 | 115 |
Högsta andel försenade offentliggöranden | 4,3 | 3,5 | 3,0 |
Hur snabbt statistikuppgifterna offentliggörs, veckor | |||
— årsstatistiker | 41,4 | 40,7 | 40,0 |
— kvartalsstatistiker | 8,7 | 9,2 | 9,2 |
— månadsstatistiker | 4,7 | 4,8 | 4,8 |
Statistikcentralen producerar de statistiker och tjänster som de gällande EU-rättsakterna och EU-förpliktelserna samt de centrala nationella behoven förutsätter. De mest betydande utvecklingsprojekten gällande statistiken är utvecklandet av miljöbokföringen och nationalräkenskaperna, revidering av företagsregistret och vissa datasystem som gäller företagsstatistik och utvecklande av kommunstatistiken. Inom serviceproduktionen satsar man på utvecklandet av forskarservicen (inkl. mikrosimulering). Verksamheten effektiviseras i enlighet med Produktivitetsprogrammet 2015.
Mål för hantering och utvecklande av personalresurser
2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
|
Utvecklingen av årsverken | 820 | 848 | 840 |
Arbetstillfredsställelse, skala 1—5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 11,3 | 10,5 | 10,5 |
Intern rörlighet, antal | 132 | 90 | 90 |
Temat för Statistikcentralens personalstrategiska riktlinjer för verksamheten 2010—2015 är målinriktad förnyelse. De strategiska målen är kunniga anställda, en välmående arbetsgemenskap och förnyade former och verksamhetssätt för arbetet.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 56 117 | 58 878 | 60 517 |
Bruttoinkomster | 10 551 | 10 660 | 10 020 |
Nettoutgifter | 45 566 | 48 218 | 50 497 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 5 202 | ||
— överförts till följande år | 5 066 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 8 633 | 8 800 | 8 250 |
— övriga intäkter | 155 | 50 | 60 |
Intäkter sammanlagt | 8 788 | 8 850 | 8 310 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 8 541 | 8 850 | 8 310 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 247 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 102,9 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -290 |
Nivåförändring | 1 004 |
Lokaleffektiviteten inom förvaltningen (regeringsprogr.) | -149 |
Lönejusteringar | 1 773 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) | -59 |
Sammanlagt | 2 279 |
2013 budget | 50 497 000 |
2012 II tilläggsb. | 982 000 |
2012 budget | 48 218 000 |
2011 bokslut | 45 430 000 |
02. Statens ekonomiska forskningscentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 4 233 000 euro.
Förklaring: Statens ekonomiska forskningscentral (VATT) är en enhet för tillämpad forskning som finns under finansministeriets förvaltningsområde.
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer finansministeriet preliminärt upp följande resultatmål för forskningscentralen för 2013: Resultatmålen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och forskningscentralen ingår.
I forskningen accentueras de forskningsbehov som förutsätts för att förbättra produktiviteten inom den offentliga ekonomin, bedriva en sådan strukturpolitik som främjar den ekonomiska anpassningsförmågan och en hållbar ekonomisk tillväxt. Forskningsresultaten förbättrar kunskapsbasen för beslutsfattandet samt uppföljningen av de reformer som genomförts inom följande delområden:
Forskningen koncentreras på kommunernas finansiering, kommun- och servicestrukturen samt på produktiviteten och effekterna av välfärdstjänsterna. I anslutning till dessa teman undersöker man också konkurrensen i fråga om de offentliga tjänsterna.
I arbetet uppskattas det hurudana effekter de reformer som genomförts i fråga om beskattningen och den sociala tryggheten har på hushållens och företagens beteende, inkomstfördelning och på den offentliga ekonomins balans. Dessutom undersöker man hur inkomstfördelningen har utvecklats, hurudana ändringar som skett i de inhemska och internationella förhållandena i fråga om skattepolitiken och de utmaningar med tanke på utvecklandet av systemet som följer av detta.
Verksamheten koncentreras till åtgärder som syftar till att höja sysselsättningsgraden och till att utvärdera effekterna av miljöpolitiken. Dessutom undersöker man de ekonomiska konsekvenserna av invandringen och vilka verkningar globaliseringen har på arbetsmarknaden.
Användningen av totalekonomiska modeller stöder utvärderingen av effekterna av de politiska åtgärderna inom flera olika områden av finanspolitiken. Med hjälp av modellerna producerar man också scenarier som stöder utvärderingen på lång sikt när det gäller den ekonomiska utvecklingen och behovet av arbetskraft.
Fördelningen av kostnaderna enligt resultatområde, %
2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
|
Kärnfunktioner (forsknings- och sakkunniguppgifter) | |||
Effektiviteten i offentliga tjänster, % | 28 | 30 | 30 |
Finansieringen av och inkomstöverföringar i den offentliga ekonomin, % | 28 | 30 | 30 |
Arbetsmarknaden och tillväxtfrämjande politik, % | 30 | 25 | 25 |
Stöd och modeller för beslutsfattande, % | 14 | 15 | 15 |
Kärnfunktioner, sammanlagt, % | 100 | 100 | 100 |
Kostnader sammanlagt, 1 000 € | 4 978 | 5 460 | 5 460 |
Produktion och kvalitetsledning
2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
|
Antal publikationer | |||
— internationella publikationer, st. | 15 | 17 | 20 |
— publikationer inom VATT:s egna publikationsserier, st. | 29 | 32 | 35 |
— övriga inhemska publikationer, st. | 46 | 50 | 50 |
VATT fortsätter att publicera inom sina egna serier, inom andra inhemska serier och på internationella forum. Den vetenskapliga nivån upprätthålls även genom att man utvecklar internationella forskningsnätverk. Vid sidan om publikationsverksamheten hålls den övriga sakkunnigverksamheten fortsättningsvis på en aktiv nivå och denna återspeglar forskningscentralens insatser i aktuella reformprojekt som genomförs inom den ekonomiska politiken.
Mål för hantering och utvecklande av personalresurser
2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
|
Utvecklingen av årsverken | 53 | 58 | 58 |
Arbetstillfredsställelse, skala 1—5 | - | 3,4 | 3,35 |
Index för utbildningsnivån | 6,7 | 6,8 | 6,8 |
Inom VATT fortsätter man arbetet med att utveckla arbetsgemenskapen. I detta arbete framträder chefsarbetet och personalens påverkningsmöjligheter. Det centrala verksamhetsområdet inom välbefinnande i arbetet är att utveckla den övergripande kompetensen. Forskarbesök och gemensamma tjänster är ett led i utvecklandet av forskningscentralens strategiska verksamhet.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 4 952 | 5 082 | 5 383 |
Bruttoinkomster | 1 036 | 950 | 1 150 |
Nettoutgifter | 3 916 | 4 132 | 4 233 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 514 | ||
— överförts till följande år | 1 797 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -22 |
Nivåförändring | -17 |
Lönejusteringar | 140 |
Sammanlagt | 101 |
2013 budget | 4 233 000 |
2012 II tilläggsb. | 75 000 |
2012 budget | 4 132 000 |
2011 bokslut | 4 199 000 |
03. Befolkningsregistercentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 7 083 000 euro.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten
2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
|
Funktionell effektivitet | |||
Produktivitet inom informationstjänsten, 1 000 €/årsverke | 658 | 578 | 4181) |
Produktivitet inom certifieringstjänsten, 1 000 €/årsverke | 376 | 370 | 336 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Riktigheten i befolkningsdatasystemets uppgifter: fasta adresser, % | 99 | 99 | 99 |
Riktigheten i elektronisk identitet, % | 100 | 100 | 100 |
Dataenheter som överlämnats vid tillämpningsförfrågan, mn st. | 9,5 | 9,5 | 10 |
Medborgarcertifikat (utfärdade), 1 000 st. | 99 | 80 | 80 |
Handlingar med biocertifikat (utfärdade), 1 000 st. | 519 | 809 | 823 |
— Passcertifikat | 729 | 743 | |
— Biocertifikat för uppehållskort eller uppehållstillståndskort | 80 | 80 | |
Organisationscertifikat (utfärdade), 1 000 st. | 10 | 18 | 18 |
Hälso- och sjukvårdscertifikat (beviljade) | 51 | 99 | 50 |
Möjlighet att använda direktåtkomst i befolkningsdatasystemet, % | 99,9 | 99,85 | 99,9 |
Möjlighet att använda certifieringssystem, % | 99,9 | 99,8 | 99,9 |
Flyttningsanmälan på internet, % | 56 | 57 | 58 |
Beställd undersökning, helhetsvitsord (på skalan 4—10) | 8,3 | 8,0 |
1) Den standardiserade informationstjänsten inom den offentliga förvaltningen blir avgiftsfri år 2013.
Mål för hantering och utvecklande av personalresurser
2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
|
Ledarskapsindex, VMBaro | 3,23 | 3,25 | 3,30 |
Ledarskapsindex för kompetens, VMBaro | 3,42 | 3,45 | 3,45 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 8,2 | 10 | 9,5 |
Arbetstillfredsställelseindex (VMBaro helhetsindex) | 3,29 | 3,30 | 3,35 |
Arbetshälsoindex, VMBaro | 3,55 | 3,55 | 3,60 |
Utveckling av antalet årsverken | 108,6 | 112 | 107 |
Årsverken (årsv.) | 108 | 103 | |
Bekämpning av grå ekonomi, årsv. | 4 | 4 | |
Antal årsverken sammanlagt, årsv. | 109 | 112 | 107 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 21 950 | 25 801 | 23 253 |
Bruttoinkomster | 20 507 | 18 350 | 16 170 |
Nettoutgifter | 1 443 | 7 451 | 7 083 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 990 | ||
— överförts till följande år | 4 212 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro) (Informationstjänsten)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 4 754 | 4 350 | 1 3501) |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 4 740 | 4 350 | 1 5001) |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter -kostnader) | 14 | - | -150 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 100 | 100 | 90 |
Företagsekonomiska prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 7 748 | 6 800 | 7 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 3 386 | 3 100 | 3 300 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 4 362 | 3 700 | 3 700 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 229 | 220 | 212 |
1) Innefattar endast den avgiftsbelagda verksamheten. Den standardiserade informationstjänsten inom den offentliga förvaltningen blir avgiftsfri år 2013.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro) (Certifieringstjänsten)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 7 005 | 6 300 | 6 620 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 6 284 | 6 300 | 6 180 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 721 | - | 440 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 111 | 100 | 107 |
Företagsekonomiska prestationer1) | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 895 | 900 | 1 100 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 903 | 900 | 1 100 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -8 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 99 | 100 | 100 |
1) I budgeten ingick hälso- och sjukvårdscertifikat som har överförts till de offentligrättsliga certifikaten.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -38 |
Nivåförändring | -3 145 |
Lokaleffektiviteten inom förvaltningen (regeringsprogr.) | -500 |
Lönejusteringar | 52 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 26.10.01) | 298 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 25.20.01) | 171 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 32.01.01) | 62 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 33.10.28) | 18 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 28.30.01) | 59 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 30.70.01) | -1 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 33.30.60) | 9 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 26.20.01) | 15 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 35.01.01) | 27 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 26.30.02) | 41 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 29.01.01) | 14 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 26.01.03) | 153 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 30.70.01) | 226 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 28.10.02) | 19 |
Bekämpning av grå ekonomi (överföring från moment 28.10.02) | 200 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 33.40.60) | 8 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 28.40.01) | 8 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 25.01.03) | 43 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 33.03.04) | 66 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 27.10.01) | 36 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 25.30.01) | 23 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 28.20.01) | 23 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 28.90.02) | 1 180 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 26.40.01) | 24 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 24.01.01) | 12 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 25.40.01) | 11 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 25.10.03) | 131 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 29.40.50) | 51 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 25.01.01) | 1 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 31.01.21) | 170 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 25.10.04) | 56 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring från moment 28.10.01) | 109 |
Sammanlagt | -368 |
2013 budget | 7 083 000 |
2012 II tilläggsb. | 26 000 |
2012 budget | 7 451 000 |
2011 bokslut | 2 664 208 |