Statsbudgeten 2013
01. Statskontorets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 26 241 000 euro.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten | Åtgärder |
Statens finansieringsåtgärder sköts på ett kostnadseffektivt sätt så att riskerna hålls på en godtagbar nivå. — En effektiv finansieringsverksamhet och en övergripande riskhantering för med sig betydande kostnadsnytta för statsfinanserna. — Statens finansieringsverksamhet hör till den europeiska spetskompetensen och är en del av den i stor utsträckning godkända verksamhetsidén om "bästa praxis" (benchmarking). |
Inom finansieringsverksamheten satsar man på en förutseende och helhetsbetonad riskhantering. Utvecklingen av verksamheten baserar sig på en effektiv styrning av processer och på förvaltningsmodeller. Skötseln av relationerna med kunder och intressentgrupper samt nätverkssamarbetet är systematiskt och yrkesmässigt. Alla centrala finansieringsprocesser baserar sig på ett brett utnyttjande av informationsteknik. År 2013 är de centrala projekten i fråga om utvecklande av verksamheten en digitalisering av kreditadministreringen och utvecklandet av bokföringsenheternas valutahandel så att den sköts av Statskontoret. |
Då statens finansförvaltning sköts på ett riktigt sätt bildar den en genomblickbar och produktiv helhet som iakttar principerna för god förvaltning och som stöder utvecklandet av ämbetsverkens effektivitet och lönsamhet. — Statens finansförvaltning är ordnad på ett effektivt och tillförlitligt sätt. — Metoderna, processerna och systemen är moderna, enhetliga och lätta att använda. — Ekonomiska rapporter och analyser finns tillgängliga för de aktörer som behöver dem. — Kieku-datasystemet utgör en del av utvecklandet av ekonomi- och personalförvaltningsprocessen under den tid då datasystemet tas i bruk. |
— Man sköter styrningsuppgifterna inom statens finansförvaltning. — Ämbetsverken och inrättningarna stöds när det gäller att förenhetliga verksamhetssätt och metoder och vid utveckling av verksamheten. — Man sköter den detaljerade indelningen i statsbudgeten, centralbokföringen och förslaget till statsbokslut. — Arbetsredskap utvecklas. — Införandet av Kieku genomförs enligt planen. — De av statens skadeståndsärenden som är på Statskontorets ansvar sköts på ett tillförlitligt och effektiv sätt. |
En enhetlig och god personalförvaltning för staten, personalens rörlighet över förvaltningsområdesgränserna samt gemensamma processer för personalförvaltningen och datasystem till stöd för dessa möjliggör att statsförvaltningens verksamhet är resultatrik, att tiden i arbetslivet förlängs samt en god arbetslivskvalitet. — Processerna för statens personalförvaltning är enhetliga, effektiva och resonliga och användningen av processerna för statens personalförvaltning med hjälp av systemen är enkel. — När det gäller arbetshälsan, omställningar och processerna för personalförvaltningen förbättras statens strategiska ledarskapskompetens. — Rörligheten för de statligt anställda förbättras så att fördelningen av resurser är lätt med tanke på arbetsgivarens behov eller ur koncernens synvinkel, samtidigt som den från de anställdas egna premisser härrörande viljan att röra sig inom statsförvaltningen är lätt att verkställa. — Den statliga arbetsgivarens status som föregångare när det gäller att förlänga tiden i arbetslivet bibehålls. |
— Genomförandet av processer styrs i en enhetlig riktning och deras smidighet och funktionssäkerhet ökas. Införandet av Kieku genomförs enligt planen. — Man tar i bruk gemensamma ledarskapsparametrar till stöd för statens personalledning. — Effektiviteten av resursplaneringen utvecklas genom att man erbjuder enhetligare redskap för projektplaneringen och genom att försöka samordna verksamhetsmodeller och uppföljningen för att på det statliga planet stödja omplaceringar och rörlighet. — Statens arbetslivsdelegations verksamhet och riktlinjerna i den stöds i syfte att förbättra arbetshälsan och öka effekterna av arbetarskyddet och företagshälsovården, genom vilket hanteringen av de risker som gäller arbetsförmågan och förlängningen av tiden i arbetslivet främjas i enlighet med regeringsprogrammet. — Ett utvecklingsprojekt för företagshälsovården genomförs med syftet att utveckla en sådan styrningsmodell för företagshälsovården för statsarbetsgivaren med hjälp av vilket man kan förebygga sjukfrånvaron och arbetsoförmågan samtidigt som man med hjälp av lämplig rehabilitering möjliggör en snabbare återgång till arbetet. |
Medborgarna tillhandahålls en rättvis, jämlik och tillgänglig basservice — Utgångspunkten är att i tillämpliga delar stödja medborgarnas "livssituation" som en del av det reviderade Suomi.fi-servicekonceptet. — Med tanke på de system som ansluter sig till tjänsterna för medborgare och samfund samt andra lösningar inom den elektroniska kommunikationen är organiseringen, finansieringen, prissättningen och administreringen av projekt och tjänster enhetlig med de gemensamma IKT-lösningarna ur styrningens och kundernas synvinkel. — Statens verksamhet är genomblickbar och och tjänsterna till medborgarna lätta att använda i det att de baserar sig på en så automatisk process som möjligt (jfr skatteförslaget). — Merparten av tjänsterna till medborgare och samfund kan tillhandahållas via elektroniska servicekanaler. — Man skapar samarbetsmodeller och gränssnitt med andra producenter av basservice och samarbetsinstanser samt med regionala service- och rådgivningsställen och den allmänna rådgivningstjänsten för medborgare. — Inom OffIKT-strategin utarbetas det en plan för arbetsfördelningen i fråga om IKT-tjänster. |
—Medborgarna tillhandahålls de ersättnings- och förmånstjänster som hör till Statskontorets ansvarsområde på ett högklassigt och effektivt sätt. — Suomi.fi-tjänstens användbarhet säkerställs och tjänsten utvecklas till en tjänst som sammanfattar nationella dataarkiv och elektroniska ärendehanteringstjänster för de medborgare, samfund och myndigheter som använder tjänsten, inkl. Statskontoret. — Man bereder upprättandet av en för medborgarna avsedd servicehelhet som omfattar Suomi.fi och de förmåns- och ersättningstjänster för medborgarna som Statskontoret tillhandahåller. — Man utvecklar elektroniska blanketter för de tjänster till medborgarna (ersättningsverksamhet) som finns i Suomi.fi-portalen. — Man förbereder sig på att 2013 ta i bruk ett ärendehanteringskonto för företag (ANM). |
Statskontoret tillhandahåller sina i lag angivna tjänster och övriga tjänster effektivt och med hög kvalitet bl.a. genom att utveckla de elektroniska serviceprocesserna. Statskontorets ledningsmodell säkerställer en tillräcklig kompetens. Statskontoret använder enhetliga verksamhetsmodeller med värdegrund. Man utnyttjar i hög grad Statskontorets egna starka sidor liksom även de starka sidorna hos utvalda partner och leverantörer. Utvecklandet av verksamheten och kompetensen säkerställer verksamhetsförutsättningarna med tanke på framtiden. Utvecklandet styrs av den effektivitets- och resultatnytta som kan uppnås. | Inom statskontorets ledning tillämpar man en strategi som baserar sig på kärnprocesserna och tar i bruk: — de modeller för elektronisk kommunikation som utvecklats 2012, såsom medborgarkonto och en utvidgning av användningen av e-brev — en ny kundhanteringsmodell — en planerings- och uppföljningsmodell som stöder kärnprocessen och är effektiv. |
De behov som kärnprocessen omfattar styr stödprocesserna så att de fungerar effektivt och högklassigt. | — Byggandet av en övergripande arkitektur fortsätter. — Man tar i bruk de gemensamma stödtjänster för staten som finns till förfogande. |
De resultatmål som härrör från de strategiska mål som nämns ovan presenteras i följande tabell.
Mål för resultatet av verksamheten
2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
|
Effektivitet | |||
Skuldhantering, resultat | >0 | >0 | >0 |
Den förväntade pensionsåldern | 62 år 1 mån | 62 år 2 mån | 62 år 4 mån |
Förväntad arbetsförmåga, %1) | 79 | 78 | 78 |
Effektivitet | |||
Produktivitet | |||
Grad av spridning för den elektroniska ekonomi- och personalförvaltningen, % | 85 | 90 | 90 |
Andelen nätfakturor av det totala antal fakturor som gått via fakturaleverantören | 75 | 75 | 85 |
Grad av spridning för Kieku, årsv. | 700 | 5 600 | 17 500 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Kostnadsmotsvarighet för Statskontorets avgiftsbelagda verksamhet, % | 56,8 | >90 | >90 |
Prestationer och kollektiva nyttigheter | |||
Handläggningstiden för olycksfallsersättningar i 80 % av besluten, dagar | 21 | 18 | 18 |
Handläggningstiden för rättelser av livränta, mån. | 2,0 | 1,8 | 1,8 |
Handläggningstiden för brottsskadeersättningar, mån. | 9,1 | 10,0 | 9 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Medeltalen av de oviktade allmänna vitsorden för kundtillfredsställelsen, skala 4—10 | 7,9 | 8 | 8 |
1) Målet är den förväntade arbetsförmågan för föregående år (t.ex. målet för 2012 är värdet för den förväntade arbetsförmågan för 2011).
Mål för hantering och utvecklande av personalresurser
2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
|
Årsverken (årsv.) | 342 | 350 | 323 |
Ledning, skala 1—5 | 3,4 | 3,6 | 3,6 |
Arbetstillfredsställelse, skala 1—5 | 3,3 | 3,6 | 3,6 |
Utveckling, dagar/årsv. | 7,4 | 7 | 7 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 11,5 | 8 | 8 |
Kort sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 5 | 3,5 | 3,5 |
Total personalomsättning, % | 5,1 | 10 | 9 |
Vid dimensioneringen av anslaget har som avdrag beaktats inkomsterna av avgiftsbelagd verksamhet. Serviceavgifterna för de tjänster som Statskontoret köper av Statens IT-servicecentral har antecknats som utgifter under Statskontorets omkostnader och de inkomster som Statskontoret har fakturerat för de förvaltnings- och stödtjänster som det tillhandahållit Statens IT-servicecentral har antecknats som inkomster under Statskontorets utgifter.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 45 565 | 35 864 | 36 950 |
Bruttoinkomster | 17 047 | 15 300 | 10 709 |
Nettoutgifter | 28 518 | 20 564 | 26 241 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 20 131 | ||
— överförts till följande år | 4 460 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 13 611 | 13 600 | 5 440 |
— övriga intäkter | 3 423 | 1 700 | 5 269 |
Intäkter sammanlagt | 17 034 | 15 300 | 10 709 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 11 093 | 9 700 | 6 379 |
— andel av samkostnader | 18 898 | 5 930 | 5 103 |
Kostnader sammanlagt | 29 992 | 15 630 | 11 482 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter -kostnader) | -12 958 | -330 | -773 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 57 | 98 | 93 |
Referensåren för kostnadsmotsvarighetskalkylen för den avgiftsbelagda verksamheten omfattar den verksamhet som täcks med omkostnaderna för pensioner och som år 2013 inte längre sköts vid Statskontoret i och med att verksamheten överförts helt till Keva.
De direkta årsverkena för den avgiftsbelagda verksamheten är för Statskontorets del ca 31 år 2013, utöver vilket det även riktas indirekta årsverken till den avgiftsbelagda verksamheten.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten, finansiering från andra statliga ämbetsverk | 19 059 | 25 074 | 27 093 |
Totala kostnader för projekt | 20 390 | 30 557 | 19 963 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -1 331 | -5 483 | 7 130 |
Självfinansieringsandel, % | 7 | 18 | 36 |
I kalkylen ingår inte poster med särskild finansiering som aktiveras i balansräkningen, 13,7 miljoner euro år 2011, 11,9 miljoner euro år 2012 opch 12,2 miljoner euro år 2013.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -182 |
Nivåförändring | -1 148 |
Lokaleffektiviteten inom förvaltningen (regeringsprogr.) | -190 |
Lönejusteringar | 1 120 |
Allmän rådgivningstjänst för medborgarna fr.o.m. 1.1.2013 (överföring från moment 26.30.02, 12 årsv.) | 1 100 |
Arbetarskyddsavgift (överföring till moment 28.60.10) | -675 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) | -23 |
Utvecklande av arbetshälsan och arbetarskyddet (överföring från moment 28.60.(20)) | 675 |
Tillägg som behövs för överföringen till Keva | 3 000 |
Tryggande av verksamhetsbetingelserna | 2 000 |
Sammanlagt | 5 677 |
2013 budget | 26 241 000 |
2012 II tilläggsb. | 5 591 000 |
2012 budget | 20 564 000 |
2011 bokslut | 12 847 000 |