Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
              02. Tullverkets omkostnader
              63. Återbetalda skatter
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2013

02. Tullverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 163 442 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster:

1) donationer till narkotikahundverksamheten

2) inkomsterna från EU, med undantag för uppbördsprovisionen för de tullar som uppbärs till EU när det gäller tredjeländer

3) eventuella inkomster av myndighetssamarbete

4) royalty för försäljning av tullverkets handböcker och andra motsvarande produkter

5) inkomster av utbildning som förbereder för yrkesexamen inom tullbranschen.

Förklaring:

Mål för resultatet av verksamheten

  2011
utfall
2012
mål
2013
mål
       
Funktionell effektivitet (index 100 = år 2011)      
Produktiviteten av arbetet1) 100 102,9 106,0
Resurshushållning2) 100 98,9 96,4
Utgifter för lokaler euro/årsv. 6 164 6 268 6 268
Lokalkvadratmeter/årsv.   36 36
Den avgiftsbelagda verksamhetens lönsamhet, %      
— offentligrättsliga prestationer (täckning/inkomster)3) -21,7 -21,7 -20,0
— företagsekonomiska prestationer (täckning/inkomster) 7,7 7,0 7,0
Verksamhetens resultat      
Tullklarering      
Kundernas väntetid vid fysiska serviceställen (minuter) 15 15 15
Väntetiden till rådgivningstjänster högst
3 minuter (%)
  90 90
Kundtillfredsställelse vid tulldeklaration4) 3,6   4,0
Andelen elektroniska anmälningar, %5)      
Ankomst och avgång 70 90 90
Import 85 90 92
Export      
— vanlig export 58 75 81
— taxfree-export 0 55 55
Beskattning      
Kundtillfredsställelse      
Vid punktbeskattningen 3,8   3,8
Vid bilbeskattningen 3,2   3,8
Andelen rättelser och sådana beslut om efteruppbörd, återkallande och återbäring som ändrats av domstol (%)      
Vid tullbeskattningen (tullar + moms) 2,2 2,2 2,2
Vid bilbeskattningen 3,3 3 2,8
Andelen ändrade beslut om punktbeskattning av det totala antalet beslut om första beskattning (%)   4,0 3,5
Tullbrottsbekämpning      
Brott avslöjade av tullen, (st.) 7 453 6 020 6 357
Andelen utredda brott av dem som tullen avslöjar (%) 83,7 89,7 89,0
Den vinning av brott som tullen återfår (mn €) 1,9 2,1 2,5
Effekter av tullbrottsbekämpningen (mn €) 130,7 44,0 46,0
Produktsäkerhetstillsynen      
Inspekterade partier inom livsmedelskontrollen och kontrollen av konsumtionsvaror (antal) 6 100 6 000 6 000
Utfallet av livsmedelskontrollen och kontrollen av konsumtionsvaror (%) 23 23 23
Bekämpning av den grå ekonomin      
Riskanalyser (antal RIF- och AM-meddelanden)   100 100
AM-meddelanden som lett till åtgärder, %   25 25
Företagskontroller (antal) 156 155 160
Lagerkontroller (antal)   100 105
Som lett till åtgärder (%)   25 25
Skattebedrägeribrott som avslöjats (antal) 551 560 560
Vinning av brott i fråga om ekonomiska brott (mn €) 1,85 2,0 2,3
Avslagna skatteförluster      
Efteruppbörd till följd av företagskontroll (mn €) 5,1 (uppskattning) 11,0 11,5
Antalet företeelser i anslutning till grå ekonomi      
Antalet utredningar av företeelser som riskhanteringen genomfört   2 3
Utredningar från enheten för utredning av grå ekonomi (HTSY) om skötseln av förpliktelser 380 (uppskattning) 400 450

1) Större tal anger bättre produktivitet

2) Mindre tal anger bättre lönsamhet

3) Värdet för 2012 har ändrats i jämförelse med det resultatsmålsavtal som ingåtts mellan finansministeriet och Tullen på grund av att andelen prestationer som beviljats prisstöd har ökat.

4) På skalan 1—20 (medeltalet i Finland 13,7) Undersökningen görs vartannat år.

5) I jämförelsetalen ingår även annat än de egentliga behandlingsskedena för anmälningarna.

Mål för hantering och utvecklande av personalresurser Åtgärder
   
Tullen har som mål att vara en konkurrenskraftig arbetsgivare som har motiverade, mångkunniga och yrkesskickliga anställda. Tullen satsar på de anställdas kompetens, på att utveckla chefsarbetet och på arbetshälsan i samband med de ändringar som sker i omvärlden och ändringarna av förfaringssätten.

Tullen reformerar sitt lönesystem så att det motsvarar ändringarna i verksamheten och uppgifterna samt de strukturella reformerna.

Som en del av tullens strukturella reformer säkerställs det att ledningssystemen är fungerande. Chefernas färdigheter stöds genom behövlig chefsutbildning. Personalens välbefinnande på arbetsplatsen utvecklas och utvecklingen av arbetstillfredsställelsen följs regelbundet upp.

Utvecklingen av årsverken

  2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
Årsverken (årsv.)   2 251 2 224
Bekämpning av grå ekonomi, årsv.   20 20
Antal årsverken sammanlagt, årsv. 2 279 2 271 2 244

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 161 255 161 006 163 912
Bruttoinkomster 365 470 470
Nettoutgifter 160 890 160 536 163 442
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 14 085    
— överförts till följande år 12 740    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -569
Nivåförändring -1 255
Lönejusteringar 4 876
Överföring från moment 28.01.21 210
Bekämpning av grå ekonomi (överföring till moment 28.30.03) -200
Lokaleffektiviteten inom förvaltningen (regeringsprogr.) -344
Utvecklande av gränsstationen i Imatra, investeringskostnader 207
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) -19
Sammanlagt 2 906

2013 budget 163 442 000
2012 II tilläggsb. 2 792 000
2012 budget 160 536 000
2011 bokslut 159 545 000