Statsbudgeten 2013
02. Tullverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 163 442 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster:
1) donationer till narkotikahundverksamheten
2) inkomsterna från EU, med undantag för uppbördsprovisionen för de tullar som uppbärs till EU när det gäller tredjeländer
3) eventuella inkomster av myndighetssamarbete
4) royalty för försäljning av tullverkets handböcker och andra motsvarande produkter
5) inkomster av utbildning som förbereder för yrkesexamen inom tullbranschen.
Förklaring:
Mål för resultatet av verksamheten
2011 utfall |
2012 mål |
2013 mål |
|
Funktionell effektivitet (index 100 = år 2011) | |||
Produktiviteten av arbetet1) | 100 | 102,9 | 106,0 |
Resurshushållning2) | 100 | 98,9 | 96,4 |
Utgifter för lokaler euro/årsv. | 6 164 | 6 268 | 6 268 |
Lokalkvadratmeter/årsv. | 36 | 36 | |
Den avgiftsbelagda verksamhetens lönsamhet, % | |||
— offentligrättsliga prestationer (täckning/inkomster)3) | -21,7 | -21,7 | -20,0 |
— företagsekonomiska prestationer (täckning/inkomster) | 7,7 | 7,0 | 7,0 |
Verksamhetens resultat | |||
Tullklarering | |||
Kundernas väntetid vid fysiska serviceställen (minuter) | 15 | 15 | 15 |
Väntetiden till rådgivningstjänster högst 3 minuter (%) |
90 | 90 | |
Kundtillfredsställelse vid tulldeklaration4) | 3,6 | 4,0 | |
Andelen elektroniska anmälningar, %5) | |||
Ankomst och avgång | 70 | 90 | 90 |
Import | 85 | 90 | 92 |
Export | |||
— vanlig export | 58 | 75 | 81 |
— taxfree-export | 0 | 55 | 55 |
Beskattning | |||
Kundtillfredsställelse | |||
Vid punktbeskattningen | 3,8 | 3,8 | |
Vid bilbeskattningen | 3,2 | 3,8 | |
Andelen rättelser och sådana beslut om efteruppbörd, återkallande och återbäring som ändrats av domstol (%) | |||
Vid tullbeskattningen (tullar + moms) | 2,2 | 2,2 | 2,2 |
Vid bilbeskattningen | 3,3 | 3 | 2,8 |
Andelen ändrade beslut om punktbeskattning av det totala antalet beslut om första beskattning (%) | 4,0 | 3,5 | |
Tullbrottsbekämpning | |||
Brott avslöjade av tullen, (st.) | 7 453 | 6 020 | 6 357 |
Andelen utredda brott av dem som tullen avslöjar (%) | 83,7 | 89,7 | 89,0 |
Den vinning av brott som tullen återfår (mn €) | 1,9 | 2,1 | 2,5 |
Effekter av tullbrottsbekämpningen (mn €) | 130,7 | 44,0 | 46,0 |
Produktsäkerhetstillsynen | |||
Inspekterade partier inom livsmedelskontrollen och kontrollen av konsumtionsvaror (antal) | 6 100 | 6 000 | 6 000 |
Utfallet av livsmedelskontrollen och kontrollen av konsumtionsvaror (%) | 23 | 23 | 23 |
Bekämpning av den grå ekonomin | |||
Riskanalyser (antal RIF- och AM-meddelanden) | 100 | 100 | |
AM-meddelanden som lett till åtgärder, % | 25 | 25 | |
Företagskontroller (antal) | 156 | 155 | 160 |
Lagerkontroller (antal) | 100 | 105 | |
Som lett till åtgärder (%) | 25 | 25 | |
Skattebedrägeribrott som avslöjats (antal) | 551 | 560 | 560 |
Vinning av brott i fråga om ekonomiska brott (mn €) | 1,85 | 2,0 | 2,3 |
Avslagna skatteförluster | |||
Efteruppbörd till följd av företagskontroll (mn €) | 5,1 (uppskattning) | 11,0 | 11,5 |
Antalet företeelser i anslutning till grå ekonomi | |||
Antalet utredningar av företeelser som riskhanteringen genomfört | 2 | 3 | |
Utredningar från enheten för utredning av grå ekonomi (HTSY) om skötseln av förpliktelser | 380 (uppskattning) | 400 | 450 |
1) Större tal anger bättre produktivitet
2) Mindre tal anger bättre lönsamhet
3) Värdet för 2012 har ändrats i jämförelse med det resultatsmålsavtal som ingåtts mellan finansministeriet och Tullen på grund av att andelen prestationer som beviljats prisstöd har ökat.
4) På skalan 1—20 (medeltalet i Finland 13,7) Undersökningen görs vartannat år.
5) I jämförelsetalen ingår även annat än de egentliga behandlingsskedena för anmälningarna.
Mål för hantering och utvecklande av personalresurser | Åtgärder |
Tullen har som mål att vara en konkurrenskraftig arbetsgivare som har motiverade, mångkunniga och yrkesskickliga anställda. | Tullen satsar på de anställdas kompetens, på att utveckla chefsarbetet och på arbetshälsan i samband med de ändringar som sker i omvärlden och ändringarna av förfaringssätten. Tullen reformerar sitt lönesystem så att det motsvarar ändringarna i verksamheten och uppgifterna samt de strukturella reformerna. Som en del av tullens strukturella reformer säkerställs det att ledningssystemen är fungerande. Chefernas färdigheter stöds genom behövlig chefsutbildning. Personalens välbefinnande på arbetsplatsen utvecklas och utvecklingen av arbetstillfredsställelsen följs regelbundet upp. |
Utvecklingen av årsverken
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
Årsverken (årsv.) | 2 251 | 2 224 | |
Bekämpning av grå ekonomi, årsv. | 20 | 20 | |
Antal årsverken sammanlagt, årsv. | 2 279 | 2 271 | 2 244 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 161 255 | 161 006 | 163 912 |
Bruttoinkomster | 365 | 470 | 470 |
Nettoutgifter | 160 890 | 160 536 | 163 442 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 14 085 | ||
— överförts till följande år | 12 740 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -569 |
Nivåförändring | -1 255 |
Lönejusteringar | 4 876 |
Överföring från moment 28.01.21 | 210 |
Bekämpning av grå ekonomi (överföring till moment 28.30.03) | -200 |
Lokaleffektiviteten inom förvaltningen (regeringsprogr.) | -344 |
Utvecklande av gränsstationen i Imatra, investeringskostnader | 207 |
Standardutlämnanden av uppgifter (överföring till moment 28.30.03) | -19 |
Sammanlagt | 2 906 |
2013 budget | 163 442 000 |
2012 II tilläggsb. | 2 792 000 |
2012 budget | 160 536 000 |
2011 bokslut | 159 545 000 |